Als er niks op komt te staan hoeft de vloer ook niks te dragen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 21:00 schreef Vonkenboer het volgende:
De betonvloer vormt een constructieve laag; een cementdekvloer heeft uit zichzelf geen stevigheid aan het geheel. Een betonvloer storten met wapening is zelfs noodzaak !
Recent hebben wij ook een nieuwe vloer gestort; dat hele verhaal kun je hier lezen in dit topic --> Vonkie's eerste woning ! deel 2 - Waar de betonvloer erin zit !
Wij hebben het als volgt aangepakt.
[ afbeelding ]
Gestabiliseerd zand bed aangebracht, daarover heen hebben wij bouwfolie gelegd om te voorkomen dat water uit de beton direct in het zand kon trekken.
[ afbeelding ]
Toen 10 cm dik tempex aangebracht; en rondom hebben we randisolatie aangebracht zodat de vloer zich kan "zetten" zonder dat op termijn de vloer de gevel zeg maar uit elkaar drukt.
[ afbeelding ]
Daarna hebben we wapening aangebracht en 8 cm dik beton gestort.
Hierover heen komt nog 4 cm dikke isolatie voor de vloerverwarming, en dan pas komt er 5 cm dikke cementdekvloer met daarin de vloerverwarmingslangen overheen.
Het is dikker dan een krimpnet; ik meende dat het 10mm dik wapeningsnetten is van mazen van 10 bij 10 en ze dienen toch echt om stijfheid aan het beton te geven.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 21:22 schreef sigme het volgende:
[..]
Als er niks op komt te staan hoeft de vloer ook niks te dragen.
En naar mijn beste weten is dat wat jullie daar in die betonvloer storten geen wapening maar een krimpnet. Zie ik dat verkeerd?
quote:Op dinsdag 31 juli 2012 21:13 schreef Hamerke het volgende:
Vloerverwarming wil ik er wel inleggen maar ik heb er nog niets aan, het huis wordt verwarmd met houtkachels.
Op een 8 cm vloer? Ik betwijfel het. De vloer in mijn garage (6m x 3,6m) moest (gewapend) al 15 cm dik zijn.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 21:27 schreef Vonkenboer het volgende:
In theorie zou ik mijn auto probleemloos op mijn betonvloer kunnen pakeren.
Maar hij past zo moeilijk door de deur
Zandcement wapenen heeft echt 0,0 nutquote:Op dinsdag 31 juli 2012 21:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Straks nemen we in de cementdekvloer een veel dunner net op om te voorkomen dat de vloer zou kunnen gaan scheuren
De wapening wordt ook gebruikt om de vloerverwarming slangen op hun plek te houden.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 06:40 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Zandcement wapenen heeft echt 0,0 nut. Tenzij je de wapening gebruikt om je vloerverwarming aan te binden.
Het wapenen van een betonvloer wordt doorgaans gedaan in het midden van de betonvloer. Het heeft dan, op het voorkomen van scheuren, geen verdere constructieve betekenis (om buiging op te nemen). Wil je een vloer echt constructief wapenen dan moet je zowel aan de boven als onderzijde van de vloer wapenen, met een dekking van circa 30 mm. Wil je dan nog een beetje vlees hebben dan zit je al gauw aan een betonvloer van >150 mm dikte.
Ik zet hem toch niet binnen neerquote:Op dinsdag 31 juli 2012 23:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Op een 8 cm vloer? Ik betwijfel het. De vloer in mijn garage (6m x 3,6m) moest (gewapend) al 15 cm dik zijn.
Dat zegt hij ook hoor!quote:En toch zei de aannemer ons dat je door het aanbrengen van een dun wapeningsnet op die manier krimpscheuren e.d. beperkt. Meerdere mensen hebben ons dat zelfs bevestigd.
Denk dat je ook sneller een kuub beton , dan en kuub zandcement aanmaakt, bij wijze van spreken. Ik heb wel eens begrepen dat beton enorm veel drukkracht kan opnemen, maar slechts weinig trekkracht. Daarom zit een wapening onderaan (met 5 cm bedekking van onderaf gezien) in de vloer. Bovenin neemt de beton al de drukkrachten op.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 20:52 schreef Hamerke het volgende:
Nu hoor ik van mensen ook dat ik beton moet storten en daarop een smeervloer van 5 cm, maar wat is het nut van die betonvloer en is dat echt nodig?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |