abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114837818
Goedemorgen,

ik kijk al een tijdje rond op fok maar had me nog nooit aangemeld. Ik heb echter een goede vriend die momenteel flink in de problemen zit en hoop dat jullie ons op weg kunnen helpen. Ik heb zelf weinig kaas gegeten van dit onderwerp omdat ik zelf eigenlijk nooit problemen ondervonden heb bij werk.

Een goede vriend van mij, Bobby, is 19 en heeft na zijn opleiding VMBO een paar jaar terug nog nooit gewerkt. Niet uit gemakzucht of luiheid, maar door persoonlijke problemen waar ik niet te veel over uit wil wijden. Kort gezegd komt het hierop neer:
- familie van Bobby hebben lichamelijke klachten waardoor ze niet werken en een uitkering ontvangen.
- Bobby heeft dezelfde klachten in ultralichte vorm, geeneens genoeg voor een wajong, maar familie heeft hem altijd ontmoedigd iets te gaan doen vanwege deze klachten.
- Familie is zwaar overbeschermend waardoor Bobby is veranderd in een zeer timide, sociaal angstige jongen die alleen thuis is en weinig tot geen sociale contacten heeft.
Inmiddels heeft Bobby ook een kleine schuld bij zijn zorgverzekering. Hij wil het patroon graag doorbreken en aan de slag, met studie of baan. Bobby is behoorlijk ' wereldvreemd' en zijn sollicatiepogingen zijn tot nu toe mislukt.

Ik help hem waar ik kan bij het schrijven van sollicitatiebrieven maar door de zeer onzekere uitstraling die Bobby heeft knappen werkgevers toch snel af.
Mij vraag is: zijn er instanties die ons op weg kunnen helpen?Kan het CWI bijv iets doen, of ons in ieder geval in de juiste richting sturen? Bobby wil alles aanpakken, muv fysiek (te) zwaar werk. Postbezorger was bijv. al problematisch vanwege de posttassen. Dit heeft hij vorige maand geprobeerd (eerste baantje) en liep helaas niet goed af.

Graag alleen serieuze reacties, en alvast heel hartelijk bedankt!
pi_114837982
Een keer aankloppen bij het UWV voor een re-integratietraject? Die lui zijn er bij gebaat dat er zo min mogelijk mensen in de uitkeringen blijven hangen. Wellicht kunnen ze iets voor hem betekenen. Om het patroon van zijn sociale angsten e.d. te doorbreken is er misschien iets te regelen als een 'beschutte werkplek' of een opstart in een sociale werkplaats.

Mocht dit allemaal niet mogelijk zijn, dan zal hij toch zelf door moeten zetten met solliciteren. Als hij een baantje heeft kan hij mooi op zichzelf gaan wonen, zodat die negatieve invloed van de familie ook wat afneemt.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_114838049
Is de gemeente tegenwoordig hier niet voor verantwoordelijk?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_114838102
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 10:37 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Je bent natuurlojk in eerste instantie zelf verantwoordelijk. De gemeente geeft het CWI en UWV opdracht om zo min mogelijk mensen in de uitkering te houden. IN het geval van Bobby zou ik hem aanraden naar het CWI te gaan. Misschien kan TS met hem mee als moral support.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_114838123
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 10:37 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Ja :)
Uwv kan ook zorgen voor sollicitatie trainingen en beroeps keuze adviezen, zodat ie wat beter voor de dag kan komen.
pi_114838124
quote:
14s.gif Op maandag 30 juli 2012 10:35 schreef Skv het volgende:
Een keer aankloppen bij het UWV voor een re-integratietraject? Die lui zijn er bij gebaat dat er zo min mogelijk mensen in de uitkeringen blijven hangen. Wellicht kunnen ze iets voor hem betekenen. Om het patroon van zijn sociale angsten e.d. te doorbreken is er misschien iets te regelen als een 'beschutte werkplek' of een opstart in een sociale werkplaats.

Mocht dit allemaal niet mogelijk zijn, dan zal hij toch zelf door moeten zetten met solliciteren. Als hij een baantje heeft kan hij mooi op zichzelf gaan wonen, zodat die negatieve invloed van de familie ook wat afneemt.
Hartelijk dank voor het antwoord! Bobby heeft zelf geen uitkering, omdat hij nog nooit heeft gewerkt op die paar dagen postbezorgen na dan...kan je dan nog steeds bij het UWV terecht? En heb je enig idee hoe je aan een dergelijke beschutte werkplek komt? :) Sorry voor de vragen, ik ben zelf na mijn opleiding/stage gelijk doorgestroomd in een leuke baan, dus heb zelf nog nooit met dit soort dingen te maken gehad...
pi_114838137
quote:
3s.gif Op maandag 30 juli 2012 10:39 schreef Deetch het volgende:

[..]

Je bent natuurlojk in eerste instantie zelf verantwoordelijk. De gemeente geeft het CWI en UWV opdracht om zo min mogelijk mensen in de uitkering te houden. IN het geval van Bobby zou ik hem aanraden naar het CWI te gaan. Misschien kan TS met hem mee als moral support.
lijkt me een hele goede, ik ga met hem die kant op :)
pi_114838151
Hij kan altijd even contact opnemen met het UWV of het regionale Werkplein. Daar zijn verhaal doen en kijken wat er geregeld kan worden. Hoewel ik verwacht -gezien hij geen uitkering heeft- dat ze zullen zeggen dat hij het op eigen kracht zal moeten doen. :)
pi_114838155
Volgens mij is UWV alleen als je in de WW zit, ik neem aan dat Bobby in de uitkering zit dus dan is CWI zijn ingang.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 30 juli 2012 @ 10:41:47 #10
67670 Skv
Cynist.
pi_114838173
quote:

[..]

Yes, maar hij heeft geen uitkering blijkbaar dus ik vraag me af of er dan in geïnvesteerd wordt. :) UWV is idd als je een uitkering hebt ter reintegratie, maar ik weet dat zij in ieder geval verantwoordelijk zijn voor plaatsing in sociale werkplaatsen etc. Dat zal in dit geval dus lastig worden. Overigens moet je daar wel diepgaande psychische problemen voor hebben; een beetje anti-sociaal zijn is niet voldoende.
pi_114838184
quote:

[..]

uiteraard :)
bobby realiseert zich wel dat hij niet zomaar een uitkering gaat krijgen en dat het in veel gemeenten zo is dat elk werk geaccepteerd moet worden.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_114838187
Beetje hamburgers bakken misschien?
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_114838293
Mn broertje zit in een soortgelijke situatie (heeft wel mbo niveau 2) en hij komt wel in aanmerking voor een kleine uitkering bij aanmelden op werk.nl en kan zich ook inschrijven voor trainingen.
Zonder ziekte btw.

Hoop wel dat ie snel wat aangeboden krijgt want zo wordt het niets.
pi_114838309
bedankt voor alle nuttige en snelle reacties zo ver! We gaan even rondbellen om de nodige afspraken te maken :)
  maandag 30 juli 2012 @ 10:50:15 #15
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_114838360
maatschappelijk werk kan misschien ook wat voor hem betekenen als het cwi/uwv er niet aan begint omdat er geen sprake is van een uitkering/ww
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_114838663
quote:
99s.gif Op maandag 30 juli 2012 10:50 schreef littledrummergirl het volgende:
maatschappelijk werk kan misschien ook wat voor hem betekenen als het cwi/uwv er niet aan begint omdat er geen sprake is van een uitkering/ww
Dat advies zou ik ook geven. Laat hem een afspraak maken bij maatschappelijk werk. Er is meer aan de hand nl. dan hulp bij solliciteren of uitkering aanvragen. Die jongen zal ook assertiever moeten worden etc. en daar kan maatschappelijk werk in ondersteunen. Zij kunnen hem ook helpen een uitkering aan te vragen, schulden op te lossen e.d.
pi_114838682
Ik zou eerder bekijken wat de gemeente nog voor je kan doen, het UWV richt zich voornamelijk op bemiddeling via internet.
  maandag 30 juli 2012 @ 11:05:11 #18
67670 Skv
Cynist.
pi_114838729
  maandag 30 juli 2012 @ 11:09:28 #19
378241 AeneasII
Omdat het kan
pi_114838809
quote:
7s.gif Op maandag 30 juli 2012 11:05 schreef Skv het volgende:
[ afbeelding ]
lol :-)

Misschien eens proberen?
pi_114838836
Maar als hij alleen maar vmbo heeft, dan heeft hij dus ook nog geen startkwalificatie. En gezien zijn leeftijd is het dan misschien logischer dat hij zich op een mbo opleiding oriënteert zou ik zeggen.
Dan kan hij ook iets uitzoeken wat hij straks vol kan blijven houden.
  maandag 30 juli 2012 @ 14:27:29 #21
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_114846422
Mijn ervaring is helaas dat als je géén uitkering ontvangt, het CWI geen ene flikker voor je doet als werkloze want ze hebben er geen belang bij - hun enige belang is mensen uit een uitkering te halen en zelfs daarvoor doen ze verdomde weinig... :r
Maar een bezoekje aldaar kan natuurlijk nooit kwaad.

Ik ben het met laiveneertiekje eens - ik denk dat het beter is om hem zich te laten oriënteren op een vervolgopleiding zodat hij in ieder geval een voldoende startkwalificatie krijgt. Met alleen vmbo wordt het de tuinbouw in het westland vrees ik - als dat al lukt want de HH Werkgevers aldaar geven de voorkeur aan Polen. :')
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  maandag 30 juli 2012 @ 16:53:01 #22
3542 Gia
User under construction
pi_114853519
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 11:11 schreef laiveneertiekje het volgende:
Maar als hij alleen maar vmbo heeft, dan heeft hij dus ook nog geen startkwalificatie. En gezien zijn leeftijd is het dan misschien logischer dat hij zich op een mbo opleiding oriënteert zou ik zeggen.
Dan kan hij ook iets uitzoeken wat hij straks vol kan blijven houden.
Inderdaad. Hij zou een mbo opleiding kunnen gaan doen. Bijvoorbeeld eerst een jaartje BOL en daarna BBL. Vanuit een bbl-stageplaats rol je vaak makkelijker in een baan. Enkele jaren op die manier in het arbeidsproces bezig zijn, kan ook helpen zijn sociale vaardigheden te ontwikkelen.

Google gewoon eens op mbo-opleidingen, niveau 2 of 3, afhankelijk van vooropleiding.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 00:16:52 #23
182020 FixYou
Call 911 NOW!!!
pi_114878144
quote:
1s.gif Op maandag 30 juli 2012 16:53 schreef Gia het volgende:

[..]

Inderdaad. Hij zou een mbo opleiding kunnen gaan doen. Bijvoorbeeld eerst een jaartje BOL en daarna BBL. Vanuit een bbl-stageplaats rol je vaak makkelijker in een baan. Enkele jaren op die manier in het arbeidsproces bezig zijn, kan ook helpen zijn sociale vaardigheden te ontwikkelen.

Google gewoon eens op mbo-opleidingen, niveau 2 of 3, afhankelijk van vooropleiding.
Ik raad hem aan om via mbo door te stromen naar de universiteit om daar econometrie te studeren. Je zit de hele dag in het kantoor en het is fysiek erg licht.
ya te encontrara siempre te va buscando la verdad
un día entenderá lo poco que va quedando en su lugar
  dinsdag 31 juli 2012 @ 00:35:10 #24
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114878993
Voor werk voor het kaliber bobby hoef je geen sollicitatiebrieven te versturen; daar kun je het beste voor langsgaan bij diverse bedrijven en gewoon vragen of ze nog werk hebben voor hem.
Dus komende week moet jij maar eens met hem alle boeren en fabrieken in het dorp langsgaan om te vragen of ze nog iemand zoeken als knecht of arbeider!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')