Tegenwoordig hebben we volgens mij ook veel meer te doen dan vroeger. Vroeger waren de meeste mensen al blij als ze een weekje naar Callantsoog of Valkenburg gingen. Tegenwoordig moet je volgens mij 1 keer per jaar op wintersport, een keer per jaar op safari en nog een keer een luie strandvakantie. Ik overdrijf nu een beetje. Maar ik heb wel eens het idee dat we tegenwoordig ook veel meer van het leven "eisen". En als die vele eisen dan niet allemaal uitkomen worden we ontevreden of ongelukkig ipv dat we blij zijn met wat wel gelukt is. Zo zit ik trouwens wel in elkaar. Ik ga niet klagen als ik regen heb in mijn vakantie maar probeer er dan toch maar weer het beste van te maken.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 12:13 schreef Lienekien het volgende:
Depressieve mensen waren er vroeger net zo goed, denk ik. Alleen ging men daar toen anders mee om. Het was meer 'grin and bear it', vermoed ik.
Ik vind het trouwens lastig om te zeggen dat mensen vroeger gelukkiger waren. Dat lijkt me lastig vast te stellen.
Klopt. Dat zie ik ook wel om me heen. Iedereen vind dat hij/zij recht heeft op geluk. Alleen willen velen er niet teveel moeite voor doen en is het de schuld van anderen als ze niet gelukkig zijn.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 12:42 schreef Lienekien het volgende:
Ik denk dat we vooral meer verwachten van het leven juist in dat kader van 'gelukkig zijn'. Je hoort of leest wel dat we vaak vinden dat we 'recht hebben op geluk'.
Ik vind dat ook het grootste nadeel van onze maatschappij, maar het is allemaal mensen eigen. Daar zal je niets aan kunnen veranderen. Het enige wat jij kan veranderen is hoe jij daarmee omgaat en er tegenaan kijkt. Ga je mee in die ratrace naar de top, of blijf je lekker wie je bent en zoek je je eigen geluk op jouw manier.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 01:36 schreef VeerEli het volgende:
Ik ben niet gelukkig.
(...)
Ik voel me niet prettig in deze maatschappij waar alles draait om uiterlijk, aanzien, geld en spullen, alles om maar mee te pronken. (Waar ik zelf dus ook in 'meegezogen' wordt soms).
Prachtig gesproken!quote:Op woensdag 1 augustus 2012 07:28 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik vind dat ook het grootste nadeel van onze maatschappij, maar het is allemaal mensen eigen. Daar zal je niets aan kunnen veranderen. Het enige wat jij kan veranderen is hoe jij daarmee omgaat en er tegenaan kijkt. Ga je mee in die ratrace naar de top, of blijf je lekker wie je bent en zoek je je eigen geluk op jouw manier.
Raar? Luxeproducten zouden logischerwijs geluk moeten brengen?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 12:04 schreef Murdera het volgende:
Ondanks dat ik het goed heb (baan, vrienden, fijne mensen om me heen) ben ik ongelukkig.
Ondanks bijv een leuke avond, val ik erna toch weer terug in negativiteit.
We hebben nooit zoveel luxeproducten gehad als nu, maar we hebben ook nog nooit zoveel psychiaters, psychologen en depressieve mensen gehad.
Raar.
Geen gedachtengang, enkel een constatering.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 07:46 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Raar? Luxeproducten zouden logischerwijs geluk moeten brengen?
Aparte gedachtengang.
bullshit, dat is gewoon misgunnen van jou dat je een ander zijn geluk niet gunt en jouw misere opdringt aan die persoon. Als je het zo stelt zouden mensen met helemaal niets ultiem gelukkig zijn... nou dacht het nietquote:Op woensdag 1 augustus 2012 08:34 schreef Canillas het volgende:
Het is juist de illusie dat geluk uit spullen te halen is wat ervoor zorgt dat veel mensen ongelukkig zijn; het bestaat namelijk niet. Zelfde geldt voor status, macht en andere ego verzinselen, die maken niet gelukkig, ze zijn juist bedoeld om niet gelukkig te maken en daarvan te leren.
Wacht wat?quote:Op woensdag 1 augustus 2012 08:34 schreef Canillas het volgende:
Het is juist de illusie dat geluk uit spullen te halen is wat ervoor zorgt dat veel mensen ongelukkig zijn; het bestaat namelijk niet. Zelfde geldt voor status, macht en andere ego verzinselen, die maken niet gelukkig, ze zijn juist bedoeld om niet gelukkig te maken en daarvan te leren.
Het is gaat er niet om wat je bezit, het gaat erom hoe je jezelf en het leven beleefd. Als je niet vrij bent in het zijn van jezelf dan kunnen spullen slechts even afleiding daarvan geven maar uiteindelijk kom je altijd weer bij jezelf uit.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 08:37 schreef Re het volgende:
bullshit, dat is gewoon misgunnen van jou dat je een ander zijn geluk niet gunt en jouw misere opdringt aan die persoon. Als je het zo stelt zouden mensen met helemaal niets ultiem gelukkig zijn... nou dacht het niet
Hoeveel geniet je van het feit dat een wasmachine je leven een stukje makkelijker maakt als jij vast in je hoofd zit ongelukkig en verveeld te zijn omdat je zo geïdentificeerd bent met je negatieve denken en doen? Hoe leuk zijn al die spullen als je jezelf zijn, je bestaan, niet echt leuk vind?quote:Op woensdag 1 augustus 2012 08:39 schreef Murdera het volgende:
Wacht wat?
Een afwasmachine is niet om te zorgen dat het leven een stukje makkelijker is, maar die is enkel gemaakt om al het geluk uit je te zuigen in de hoop dat je daar van leert?
Daar denken heel veel andere mensen anders over, lijkt me.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 08:34 schreef Canillas het volgende:
Daar gaat het niet om, jij zegt:quote:Op woensdag 1 augustus 2012 09:05 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het is gaat er niet om wat je bezit, het gaat erom hoe je jezelf en het leven beleefd. Als je niet vrij bent in het zijn van jezelf dan kunnen spullen slechts even afleiding daarvan geven maar uiteindelijk kom je altijd weer bij jezelf uit.
Spullen zijn echt leuk als je ze op een leuke manier kan beleven, wanneer je er je geluk van af laat hangen dan is dat geen leuke manier, een zeer negatieve zelfs en dan kom je ook altijd bij het negatieve uit.
Als iemand zijn geluk probeert te halen uit bezit en er telkens weer op uit komt dat dat niet werkt, welk geluk zou ik een ander dan niet gunnen? Als jij niets nodig zou hebben en dus alles wat je wel hebt een mooie en leuke extra is, zou je dan niet veel gelukkig zijn? Gun je iemand zijn geluk juist niet als je ze aanmoedigt door te gaan met iets te doen wat niet werkt? Je doet een rare uitspraak hier, snap niet helemaal hoe je die conclusie getrokken hebt.
Het is het idee dat er iets moet gebeuren of dat je iets moet hebben om gelukkig te zijn wat ervoor zorgt dat je niet gelukkig bent.
[..]
Hoeveel geniet je van het feit dat een wasmachine je leven een stukje makkelijker maakt als jij vast in je hoofd zit ongelukkig en verveeld te zijn omdat je zo geïdentificeerd bent met je negatieve denken en doen? Hoe leuk zijn al die spullen als je jezelf zijn, je bestaan, niet echt leuk vind?
quote:Op woensdag 1 augustus 2012 08:34 schreef Canillas het volgende:
ze zijn juist bedoeld om niet gelukkig te maken en daarvan te leren.
Ja, en kijk eens goed de wereld in en zie wat dat gedachtegoed voor resultaat geeftquote:Op woensdag 1 augustus 2012 09:27 schreef Id_do_her het volgende:
Daar denken heel veel andere mensen anders over, lijkt me.
Ja, kloptquote:Op woensdag 1 augustus 2012 09:30 schreef Murdera het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, jij zegt:
[..]
Die uitspraak klinkt een beetje idioot. Wie heeft dat dan zo bedoeld?quote:
Je kunt niet weten hoe andere mensen zich erbij voelen. Misschien zijn ze allemaal er erg gelukkig mee terwijl jij dat zelf niet zou zijn.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 09:34 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ja, en kijk eens goed de wereld in en zie wat dat gedachtegoed voor resultaat geeftJe ziet mensen eigenlijk actief moeite doen om ongelukkig te zijn en blijven hangen in repeterend gedrag wat altijd dezelfde, niet gelukkige uitkomst heeft.
Definieer: echt leven.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 09:49 schreef Canillas het volgende:
Ze zijn bedoeld om van te leren zoals alles wat er is bedoeld is om van te leren of om van te kunnen leren. Denk niet echt dat er een wie is of zou zijn die dat dan zo bedoeld zou hebben, het is meer hoe het leven in elkaar zit als intelligentie op zich; leren en vrijer worden zodat het leven tot uiting kan komen.
Als jij als persoon dingen na jaagt die niet gelukkig maken en je niet de stap zet om te leren waarom je dingen doet die je ongelukkig maken kom jij als wat je kan zijn als persoon niet tot uiting omdat je daarin door ongelukkig zijn en frustraties geremd wordt.
Als je niet gelukkig bent ben je dingen aan het dien doe je ongelukkig maken.
Vraag jezelf eens af; wat houdt me tegen om op dit moment gelukkig te zijn? Antwoord; ik zit met dit of dat in mijn hoofd. En omdat mensen geloven dat wat in hun hoofd/gedachten echt is zijn ze ongelukkig, en dat geldt ook voor de gedachte dat er iets moet gebeuren of dat je niet moet hebben voordat je gelukkig kunt zijn.
Het is het in je hoofd zitten en dus niet echt leven wat ongelukkig maakt, logisch want je voelt je gelukkig wanneer je echt leeft en dus niet geleefd wordt door ideeën en gedachte die ongelukkig maken en waarvan je gelooft dat ze echt zijn.
Dat is heel mooi, geniet ervan en wees blij met de dingen die je hebtquote:Op woensdag 1 augustus 2012 09:51 schreef Lienekien het volgende:
Nee, het ging mij even om die wasmachine en hoe ik daar van kan leren hoe ik gelukkig kan zijn. Ik kan namelijk prima blij zijn met mijn wasmachine, zonder dat dat een wisselwerking heeft met mijn gelukkig zijn.
True, zou kunnen zijn.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 09:52 schreef Id_do_her het volgende:
Je kunt niet weten hoe andere mensen zich erbij voelen. Misschien zijn ze allemaal er erg gelukkig mee terwijl jij dat zelf niet zou zijn.
Ik wil je niet op je woorden vangen, maar dit klinkt een heel stuk helderder.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 09:57 schreef Canillas het volgende:
[..]
Dat is heel mooi, geniet ervan en wees blij met de dingen die je hebt
Wanneer je jezelf echter ongeluk aanpraat omdat je geen wasmachine hebt, of omdat de buren een betere hebben of wanneer ie stuk gaat je erop reageert met een ''dit over mij weer, wat een rotleven!'' dan zou je er op dat moment van kunnen leren dingen die gewoon gebeuren omdat ze gebeuren niet op jezelf te betrekken en jezelf niet in een slachtofferrol plaatsen die nog meer ongeluk uitnodigt.
Dat zou je kunnen leren om gelukkig(er) te zijn.
Vrij van het geloven in/identificeren met beperkende mentale concepten over jezelf, anderen en het leven.quote:
Haha, ben het best wel met je eensquote:Op woensdag 1 augustus 2012 10:00 schreef Lienekien het volgende:
Ik wil je niet op je woorden vangen, maar dit klinkt een heel stuk helderder.
Okee, puur rationele aangelegenheid dus.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 10:01 schreef Canillas het volgende:
[..]
Vrij van het geloven in/identificeren met beperkende mentale concepten over jezelf, anderen en het leven.
Het tegenovergestelde juist, daar het het ratio/verstand/denken is wat het conceptuele produceert. Daar afstand van nemen en niet in geloven.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 10:17 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Okee, puur rationele aangelegenheid dus.
Er zonder oordeel laten zijn, begrijpen dat dat illusies zijn wat het denken produceert en die alleen 'echt' zijn wanneer je erin gelooft. Gevoelens voelen en er ook zonder oordelen laten zijn en je richten op het hier en nu en daar zijn. Het is vaker een kwestie van niet-doen dan iets doen, iets doen ontstaat vaak uit een idee van verzet en waar je je tegen verzet blijft hangen.quote:Rest de vraag: wat doe je met onbestemde gevoelens die niet te liëren zijn aan specifieke wereldse zaken, en wat doe je met de meer rationele negatieve ideeën die ze je geven over jezelf, anderen en het leven?
Ja okee, maar de verandering zit hem dus in het rationele... laat ik het zo zeggenquote:Op woensdag 1 augustus 2012 10:28 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het tegenovergestelde juist, daar het het ratio/verstand/denken is wat het conceptuele produceert. Daar afstand van nemen en niet in geloven.
Oh maar dan ben ik best al op de goede weg.quote:Er zonder oordeel laten zijn, begrijpen dat dat illusies zijn wat het denken produceert en die alleen 'echt' zijn wanneer je erin gelooft. Gevoelens voelen en er ook zonder oordelen laten zijn en je richten op het hier en nu en daar zijn. Het is vaker een kwestie van niet-doen dan iets doen, iets doen ontstaat vaak uit een idee van verzet en waar je je tegen verzet blijft hangen.
Mooiquote:Op woensdag 1 augustus 2012 10:30 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Oh maar dan ben ik best al op de goede weg.
Toch klinkt het niet bijzonder aanlokkelijk.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 10:35 schreef Canillas het volgende:
[..]
Mooi
Als je het over ongelukkig zijn hebt dan ontstaat dat vrijwel altijd door een vorm van lijden en lijden ontstaat wanneer je je met/in je hoofd verzet tegen wat is, klinkt wat vaag maar het is ook meer iets kwa ervaring dan verwoording. 'Simpel' gezegd; als je werkelijk accepteert en niet verzet dan is er geen ruimte voor frustratie. Verzet = frustratie, overgave = innerlijke vrede
Ik denk dat wat je nu beschrijft niet echt overeen komt met innerlijk vrede, terwijl het idee van innerlijke vrede, rust en geluk juist wel aanlokkelijk zou (moeten) zijnquote:Op woensdag 1 augustus 2012 10:37 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Toch klinkt het niet bijzonder aanlokkelijk.
Beetje als een kamerbrand blussen door je huis luchtdicht te maken en alle zuurstof eruit te zuigen. De brand dooft, maar inmiddels ben je zelf ook gestikt.
Omdat je het vorige zat bent en bij de nieuwe hetzelfde gevoel vrij komt, en dat maakte iemand schijnbaar gelukkig.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 10:00 schreef Canillas het volgende:
[..]
True, zou kunnen zijn.
Je kan je alleen afvragen of er iets bestaat als blijvend geluk uit iets als bezit halen aangezien daar altijd met de tijd de lol afgaat. Tuurlijk kan je dan op zoek naar het nieuwe dingen hebbeding maar waarom?
Mijn ego knikte me instemmend een hersenschudding bij het lezen van deze zinquote:Op woensdag 1 augustus 2012 10:41 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ik denk dat wat je nu beschrijft niet echt overeen komt met innerlijk vrede, terwijl het idee van innerlijke vrede, rust en geluk juist wel aanlokkelijk zou (moeten) zijn
Aan de andere kant klopt wat je zegt wel, maar het is niet jij die stikt maar je ego, je ongelukkige illusionaire zelf wat bestaat bij de gratie van verzet en ongeluk wat dan verdwijnt.
Als je je niet meer verzet, loslaat en over geeft en dus afstand neemt van ideeën/concepten over hoe dingen zouden moeten zijn en je dus in volledige acceptatie bezig houdt met hoe dingen zijn dan blijft er alleen innerlijke vrede en rust over. Probleem is dat je ego dat ervaart als een doodgaan en daarom doet wat het kent; verzetten.
Ja, dat is idd prettig. Ik heb ook een tijdje gedacht die te hebben gevonden. Voelde goedquote:Op woensdag 1 augustus 2012 11:11 schreef fruityloop het volgende:
Ja ik ben gelukkig, op materieel vlak heb ik alle need-to-haves, en sommige in de meer nice-to-have variant, en op spiritueel vlak heb ik mijn soulmate, antangonist waar nodig, en allround liefde van mijn leven, en dat is bij mijn weten vice-versa.
Is een heroïne junk die zich goed voelt na een shot een gelukkig persoon? Principe is hetzelfde; met iets bezig zijn om van bepaalde gevoelens af te willen.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 11:04 schreef Id_do_her het volgende:
Omdat je het vorige zat bent en bij de nieuwe hetzelfde gevoel vrij komt, en dat maakte iemand schijnbaar gelukkig.
Ja, want een heroïneverslaafde is hetzelfde als iemand die wat spullen koopt van zijn eigen geld om zichzelf blij te maken.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 11:33 schreef Canillas het volgende:
[..]
Is een heroïne junk die zich goed voelt na een shot een gelukkig persoon? Principe is hetzelfde; met iets bezig zijn om van bepaalde gevoelens af te willen.
Als je iets constant moet herhalen voor een bepaald gevoel kun je dan stellen dat dat gelukkig maakt?
Ik kan het niet weten, maar ik geloof dit niet. Ik geloof niet dat welke heroïneverslaafde dan ook, gelukkig is.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 22:59 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Ja, want een heroïneverslaafde is hetzelfde als iemand die wat spullen koopt van zijn eigen geld om zichzelf blij te maken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |