Dit sowieso,quote:
Heb je wel dezelfde dikte snaren erop.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 12:40 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
Dit sowieso,
de vorige keer stond de brug veel te ver voorover gekanteld. Kreeg het niet gefixt. en toen knapte er 2
Ja dat dacht ik al jaquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 12:41 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Heb je wel dezelfde dikte snaren erop.
Zo nee dan moet je de spanning van de veren aanpassen.
Dan nog kan je niet ondertussen van stemming wisselen.
Welkom in de wondere wereld van zwevende bruggen
ach als je dat 1/2x doet. dan heb je dat voort ook onder de knie. Dit is gewoon alleen de eerste keerquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 12:42 schreef Dribbel_ het volgende:
Precies de reden waarom ik die dingen voorgoed heb afgezworen
Muah als 1 snaar stuk gaat heb je die zo vervangen. binnen 2 minuten lukt dat toch wel.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 12:44 schreef Dribbel_ het volgende:
Nouja het is gewoon heel link zo'n gitaar live te gebruiken dat blijft een nadeel
Heb je voor dit weekend afspraken staan?quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 12:42 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
Ja dat dacht ik al ja
Zal wel verschillen lagen vanuit winkel D'addario op ofso. En nu hele anderen. Dus zal dadelijk wel klooien worden
Precies. Op zich best leuk zo'n zwevende brug maar wanneer gebruik je dat nou?quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 12:42 schreef Dribbel_ het volgende:
Precies de reden waarom ik die dingen voorgoed heb afgezworen
Vaak genoegquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 12:45 schreef brother52 het volgende:
[..]
Heb je voor dit weekend afspraken staan?
Dan zou ik die nu vast afzeggen.
[..]
Precies. Op zich best leuk zo'n zwevende brug maar wanneer gebruik je dat nou?
Ik heb er nu eentje met zo'n ding en meer komen er ook niet bij.
Je gaat live toch geen snaren lopen vervangen? Daarvoor heb je backups mee...quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 12:44 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
Muah als 1 snaar stuk gaat heb je die zo vervangen. binnen 2 minuten lukt dat toch wel.
Die zijn er toch om het bier op te zuipen?quote:
Het probleem is dat je zodra je snaar breekt je gelijk moet stoppen met spelen. Terwijl je met een vaste brug prima door kan spelenquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 12:44 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
Muah als 1 snaar stuk gaat heb je die zo vervangen. binnen 2 minuten lukt dat toch wel.
Dat is waar ook. Je hele brug trekt dan scheef....quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 12:50 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Het probleem is dat je zodra je snaar breekt je gelijk moet stoppen met spelen. Terwijl je met een vaste brug prima door kan spelen
Ben er nog steeds niet aan toe gekomen... Ik moet nogsteeds geld bij elkaar zien te krijgen om het te financieren, het was enigzins impulsief al wil ik het deze maand gaan doen!quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 13:08 schreef Z het volgende:
Hoe is het met het spuiten afgelopen Braddie? Bij mij is het vooralsnog niet gelukt de primer mooi egaal te krijgen, maar een oplossing is in zicht.
Helaas is "een groot gedeelte" niet het merendeelquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 13:04 schreef Dribbel_ het volgende:
Voor die prijs kan je prima zo'n ding krijgen. Een heel groot deel van de gitaren is tegenwoordig daarmee uitgerust dus dat scheelt al.
Ik speel het laatste jaar weer regelmatig, daarvoor jaren niet vanwege RSI.quote:En zoals het met alle gitaren is blijft het heel persoonlijk wat jij mooi en fijn vindt.
Hoelang speel je al ?
Hoezo niet teveel in verdiepen? Kennis lijkt me toch enigszins handig. Ik ben sowieso niet op zoek naar gedetailleerde informatie als houteigenschappen etcquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 13:07 schreef Z het volgende:
Gewoon een aantal bespelen en de lekkerste kiezen. En zoals bij alle aanschaffen: verdiep je er niet te veel in, want dat leidt alleen maar tot onvrede.
In Deventer heb je Meibergen, leuke winkel. Niet al te groot en het personeel weet over het algemeen waar ze het over hebben.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 13:02 schreef RvLaak het volgende:
Mensen vraagje... Binnen afzienbare tijd wil ik een akoestisch-electrische gitaar kopen. Zo'n eentje met element dus ;-).
Ik heb echter 2 hindernissen vóór ik dit kan doen. Eerste is onoverkomelijk, maar niet heel ernstig, mijn budget: 400-500 euro.
Het tweede is echter een wat groter probleem... Ik heb 0,0 verstand van deze dingen. Dus ik weet niets over merken, waar ik op moet letten, etc.
Nu helpt een goede vriend van mij hier ook mee (raadt bepaalde merken af, gaat mee, etc), maar hoe meer informatie, hoe beter. Wat ik van die vriend van mij heb begrepen, is dat speelbaarheid het belangrijkste is, daarna pas zaken als merk en prijs.
Hebben jullie tips voor mij? Namen van winkels in de omgeving Apeldoorn, Zwolle & Deventer zijn ook zeer welkom. Big One Music in Zwolle hebben we al bezocht.
Hoe bedoel je niet egaal? Niet overal even dik? Hoe heb je het aangebracht?quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 13:08 schreef Z het volgende:
Hoe is het met het spuiten afgelopen Braddie? Bij mij is het vooralsnog niet gelukt de primer mooi egaal te krijgen, maar een oplossing is in zicht.
Cool, Meibergen kende ik nog niet. Binnenkort eens langs gaan.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 13:16 schreef brother52 het volgende:
[..]
In Deventer heb je Meibergen, leuke winkel. Niet al te groot en het personeel weet over het algemeen waar ze het over hebben.
En zoals Dribbel zegt, je budget is prima in orde. Voor dat geld is er genoeg leuk spul te krijgen.
Een gitaarbouwer raadde me twee-componenten 'puddy' aan. En dat moest ik dan lekker dik aanbrengen. Dat spul is heel goed schuurbaar, de gitaar is dus snel goed weer in vorm te brengen, alleen zitten er behoorlijk wat gaatjes en oneffenheden in. Die dacht ik wel weg te kunnen spuiten, maar dat is niet zo. Wat extra werk dus ...quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 13:18 schreef brother52 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je niet egaal? Niet overal even dik? Hoe heb je het aangebracht?
Oh, je bent dus eerst nog aan het plamuren geweest.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 13:25 schreef Z het volgende:
[..]
Een gitaarbouwer raadde me twee-componenten 'puddy' aan. En dat moest ik dan lekker dik aanbrengen. Dat spul is heel goed schuurbaar, de gitaar is dus snel goed weer in vorm te brengen, alleen zitten er behoorlijk wat gaatjes en oneffenheden in. Die dacht ik wel weg te kunnen spuiten, maar dat is niet zo. Wat extra werk dus ...
Ja, het schuurwerk is inderdaad om gek van te worden. Helemaal als je met de laatste lagen bezig gaat.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 13:44 schreef Z het volgende:
Veruit de meeste uren bij het maken van een gitaar gaan in schuren zitten, je wordt er bijna gek van. Ik heb geen zin meer in kaal schuren en opnieuw beginnen. Maar dat is ook niet nodig gelukkig!
Het is trouwens putty, niet puddy.
http://www.motip.nl/?page=23&id=643&lang=ENquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 13:50 schreef brother52 het volgende:
[..]
Ja, het schuurwerk is inderdaad om gek van te worden. Helemaal als je met de laatste lagen bezig gaat.
Maar hoe wil je het gaan bijwerken dan? Alleen het stuk wat niet goed is gegaan schuren en dat opnieuw plamuren en lakken? Dat wordt toch helemaal niet mooi?
Motip is inderdaad prima spul. Ik heb de blanke lak van Motip gebruikt...quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 13:58 schreef Z het volgende:
[..]
http://www.motip.nl/?page=23&id=643&lang=EN
Prima spul, nog 1 laag en alles is weer egaal.
Dat dacht ik de eerste keer ook toen ik de snaren van mij Ibanez verving.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 14:05 schreef stefanhaan het volgende:
Volgens mij zijn de snaren gewoon te zwaar voor de veren die in de brug zitten
Zelfs met maximale spring tension kan de brug gewoon niet evenwijdig komen te staan
Een extra veer erbij plaatsen? Toen ik van 0.09 naar 0.10 ging moest dit blijkbaar ook gebeuren (tot verrassing van mn gitaarleraar, meestal zou 0.09 naar 0.10 amper tot niet uit moeten maken wat dat betreft).quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 14:05 schreef stefanhaan het volgende:
Zelfs met maximale spring tension kan de brug gewoon niet evenwijdig komen te staan
Zo te zien kan er niet een extra veer bij. Ben nog even aant kloten en hoop dat het werktquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 14:29 schreef m0ridin het volgende:
[..]
Een extra veer erbij plaatsen? Toen ik van 0.09 naar 0.10 ging moest dit blijkbaar ook gebeuren (tot verrassing van mn gitaarleraar, meestal zou 0.09 naar 0.10 amper tot niet uit moeten maken wat dat betreft).
Kan de brug eventueel ook vastzetten met n blokje hout oid?
quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 13:31 schreef stefanhaan het volgende:
Ik snap nu hoe het moet.
Eigenlijk is het echt kinderlijk simpel![]()
Je moet het alleen even doorhebben en geduld hebben
quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 14:05 schreef stefanhaan het volgende:
ja het leek goed te gaanquote:
*Edit* nevermind... zie dat max spring tension niet goed genoeg is.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 14:31 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
Zo te zien kan er niet een extra veer bij. Ben nog even aant kloten en hoop dat het werktEn anders wordt het idd zoiets ja.
Dan zal het inderdaad wel wat meevallen. Het probleem met niet-hechtende lagen heb je vooral wanneer je acryl en alkyd door elkaar gebruikt. Acryl op alkyd gaat wel goed maar alkyd op acryl niet (of andersom...)quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 14:17 schreef Z het volgende:
Opgeschuurde dunnen laag lak, volgens het etiket geen probleem. Ik hoop dat dat ook zo is.
Ik denk dat dat wel wat mee zal vallen. Gewoon blijven proberen. Niet te snel opgeven.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 14:38 schreef stefanhaan het volgende:
weet er iemand een webshop waar je andere veren ervoor kan bestellen? Zullen gewoon wat sterkere veren in moeten ben ik bang
Hoeveel veren zitten er nu in. En welke dikte snaren?quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 14:38 schreef stefanhaan het volgende:
weet er iemand een webshop waar je andere veren ervoor kan bestellen? Zullen gewoon wat sterkere veren in moeten ben ik bang
10-60 setje en er zitten 2 veren.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 14:44 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Hoeveel veren zitten er nu in. En welke dikte snaren?
Zou waarschijnlijk gewoon prima moeten zijn.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 14:45 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
10-60 setje en er zitten 2 veren.
Snaren gewoon zoals ze moeten in de brug, Tussen de kam door en dan door de tuners. Zitten er gewoon normaal paar keer omheen gedraait. En dan tunen tot alle snaren in de standaard tuning staan en blijven.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 14:47 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Zou waarschijnlijk gewoon prima moeten zijn.
Hoe stem je je gitaar ?
Het is een zwevende brug dus niet 1 voor 1 stemmen maar tegelijk eigenlijk. En dan van buiten naar binnen werken.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 14:49 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
Snaren gewoon zoals ze moeten in de brug, Tussen de kam door en dan door de tuners. Zitten er gewoon normaal paar keer omheen gedraait. En dan tunen tot alle snaren in de standaard tuning staan en blijven.
Zo heb ik het ook gedaanquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 14:50 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Het is een zwevende brug dus niet 1 voor 1 stemmen maar tegelijk eigenlijk. En dan van buiten naar binnen werken.
Eerste de lage E een beetje, dan de hoge E een beetje, dan je A een beetje. Heb je ze allemaal gehad, dan weer op die manier het hele zootje doen. Totdat je uiteindelijk op de stemming uitkomt die je moet hebben.
Maar als er maar 2 veren inzitten moet er toch een derde bij kunnen? Hbe je anders n plaatje van de huidige situatie?quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 14:52 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
Zo heb ik het ook gedaanEn de tuning klopt nu. Maar de brug staat veel te ver naar voren gekantelt. Terwijl de veren al op maximale spanning staan nu
Daar is geen ruimte voor of moet die over dat driehoekige ding?quote:
SPOILER2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het waren inderdaad D'Addario snaren, maar ook daarvoor met Elixir (anti rust) snaren had ik hetzelfde. Ben er ook al een aantal keer voor naar de muziekwinkel geweest. Gitaar is voor de rest helemaal schoon.quote:
Deze foto is van 10min eerder, staat nu helemaal strakquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 14:59 schreef Dribbel_ het volgende:
Zo te zien kunnen je veren nog wel een stukje strakker ?
Dat is zo'n nieuwe Edge II brug. Ik denk niet dat je daar zo gemakkelijk nog een veer bij kan proppen.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 14:55 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
Daar is geen ruimte voor of moet die over dat driehoekige ding?SPOILER2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
daarom ja, je kan er geen fatsoenlijk aan vast maken dat die niet los kan schieten.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:01 schreef brother52 het volgende:
[..]
Dat is zo'n nieuwe Edge II brug. Ik denk niet dat je daar zo gemakkelijk nog een veer bij kan proppen.
dat heb ik net nog geprobeerdquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:03 schreef brother52 het volgende:
Maar als je de spanning van je snaren haalt, de veren wat losser zet en gewoon stukje bij beetje je snaren gaat stemmen? Hoe ver kom je dan?
Dan maar kijken of er hier iets in de buurt zit wat dat ding af kan stellenquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:04 schreef Dribbel_ het volgende:
Dan is het niet de bedoeling en dus niet nodig. Gezien je normale snaardikte moet je de gitaar dus prima zo af kunnen stellen. Of naar de gitaarboer gaan, of een goeie tutorial zoeken hoe je dat ding af moet stellen.
yepquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:10 schreef Dribbel_ het volgende:
En daar gaat waarschijnlijk weer 50 euro
Daarom, eerst zelf nog even proberen. Voor je het weet heb je je brug ineens weer goed staan en kun je van die paar tientjes wat langer in de kroeg blijven hangen....quote:
Intoneren heeft op de Edge II niks met de hoek van de brug te maken. Is een apart systeem voor wat gelukkig veel simpeler is.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:39 schreef Dribbel_ het volgende:
En daarna moet je het zootje nog intoneren en begint het gezeik weer van voorafaan
Intoneren heeft te maken met de lengte van het stuk tussen de topkam en brug van de snaar. Dat staat weer gelijk aan de spanning die op de snaar staat om hem in de goeie toon te houden, en die spanning staat weer in verhouding met de hoek die hij maakt? Normaal gesproken dan he, geen idee of deze brug een ander systeem is maar ik hoop het voor jequote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:40 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
Intoneren heeft op de Edge II niks met de hoek van de brug te maken. Is een apart systeem voor wat gelukkig veel simpeler is.
Hier zit een machinisme in de brug verwerkt waarmee je de trillingslengte kan bepalen. Volgens de handleiding.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:43 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Intoneren heeft te maken met de lengte van het stuk tussen de topkam en brug van de snaar. Dat staat weer gelijk aan de spanning die op de snaar staat om hem in de goeie toon te houden, en die spanning staat weer in verhouding met de hoek die hij maakt? Normaal gesproken dan he, geen idee of deze brug een ander systeem is maar ik hoop het voor je
quote:Remove the intonation adjustment bolts (Fig. 9 N) housed in the bridge unit and tighten
them in the screw holes at the rear of the saddle until the end of each bolt touches the
wall of the bridge unit. Loosen the saddle lock screws with a 2 mm Allen key (Fig. 7 J),
turn the intonation adjustment screws to adjust the saddle position. Tune the guitar and
check the intonation. Repeat these adjustments until the required intonation is reached.
Fully tighten the saddle lock screws and put the intonation adjustment screws into the
bridge unit.
Bij de tuner. Maar zit niks scherps ofso. Gewoon teveel spanning.quote:
Maakt niet uit welke combinatie niks werktquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 16:19 schreef Dribbel_ het volgende:
En heb je nog steeds de veren op hun allerstrakst staan? De afstelling is een goeie combinatie tussen snaarspanning en de spanning van de veren. Als je de veren standaard nu heel strak hebt staan komt er dusdanig veel kracht op de snaren te staan dat ze gaan breken.
Goede keus, goede lui, telkens als ik er ben kom ik er maar niet wegquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:07 schreef stefanhaan het volgende:
ik ga hier wel even naartoe ofso
http://letsplaymusiccenter.nl/
Maar dan wel op de manier zoals je het afgesteld wilt hebben, is het niet goed? dan nog een keer.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 15:10 schreef Dribbel_ het volgende:
En daar gaat waarschijnlijk weer 50 euro
Het werkt wel, alleen ben jij nu (logisch) niet in staat om het te doen omdat je die kennis mist die zij wel hebben.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 16:20 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
Bij de tuner. Maar zit niks scherps ofso. Gewoon teveel spanning.
Heb een afspraak bij die winkel gemaakt. Zij zoeken het maar uit en fixen het.
[..]
Maakt niet uit welke combinatie niks werktDe veerspanning heeft niet eens effect op de snaar / brug positie
Dus hun gaan het maar lekker voor me oplossen. Zit nog garantie op en 3 gratis afstelbeurten.
Ligt eraan, Jan-morien is overgenomen zo te zien. Heb ze een mailtje gestuurd maar ben bang dat ik het antwoord al weetquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:02 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Het werkt wel, alleen ben jij nu (logisch) niet in staat om het te doen omdat je die kennis mist die zij wel hebben.
Gewoon wegbrengen en zoals je het nu zegt is het gewoon kosteloos dus dat is mooi
Dan zou ik hem na de 16e even wegbrengen dan heb ik weer gratis OVquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:14 schreef Dribbel_ het volgende:
Als je zover weg woont zou ik het lekker daar ergens laten doen. Anders moet je hem daar brengen, weer terug naar huis en dan nog een keer heen en weer om hem op te halen. Dan ben je waarschijnlijk hetzelfde geld weer kwijt.
Nee, dat niet, ik heb hem van hem overgekochtquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:40 schreef Dribbel_ het volgende:
Laat me raden, een vriend heeft hem bij je laten staan en hoeft hem nu toch niet meer te hebben.
Probeer maar eens Until The End Of The World te spelen van U2 in Open G, lach je je rotquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:40 schreef RockNijntje het volgende:
Ik speelde net Sunday Bloody Sunday in verkeerde tuning, als een rebel.
Pro Music Store is leuk. Niet groot, wel gezellig.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 12:16 schreef -Menn0- het volgende:
Wat zijn leuke gitaarwinkels in Rotterdam? (geen Feedback dus)
quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:50 schreef Braddie het volgende:
[..]
Probeer maar eens Until The End Of The World te spelen van U2 in Open G, lach je je rot
Over kwam mij laatst met the fly van U2, ik wilde die solo opzetten, maar ik stond nog in Open G... ja dat is grappigquote:
Derp.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 18:03 schreef Braddie het volgende:
[..]
Over kwam mij laatst met the fly van U2, ik wilde die solo opzetten, maar ik stond nog in Open G... ja dat is grappig
Ja redelijk, en een Bmineur in open G klinkt nou niet echt fijn.quote:
Mooi dat ie nu wel gebruikt wordtquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop