Schattige UIquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 19:19 schreef hoos het volgende:
@tammepiet en @Danielle83: bedankt voor jullie positieve reactie!
Jij hebt anders ook een heel schattige UI.quote:
Dank uquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 20:07 schreef Gewas het volgende:
[..]
Jij hebt anders ook een heel schattige UI.![]()
De berichten van Hoos zijn inderdaad prachtig.
Hoe het hier gaat. Nog steeds last van somberheid. Al hoop ik heel erg dat de medicatie dit weekend begint te werken (positief blijven!).
Verder ga ik nu de Notenkraker en het Zwanenmeer van Tchaikovsky luisteren.Vrolijk, vrolijke muziek!
Betrek je ouders erin. Vrees niet om met in mijn geval je moeder naar de arts / pschyoloog te gaan.quote:Op zondag 7 oktober 2012 00:24 schreef 3Dino het volgende:
Heb hier ruim een jaar geleden ook al een keer gevraagd over depressie en de huisarts. De stap om daadwerkelijk naar de huisarts te stappen heb ik dus al die tijd uitgesteld. Ook had ik soms het gevoel dat het beter ging. Maar het gaat niet beter. Ik ben erg afgevlakt en lusteloos. Ook heb ik het gevoel dat ik niet geholpen zal worden door een psycholoog, dat houdt me erg tegen om hulp te zoeken.
Hoe hebben jullie die stap gezet?
Heel mooi gezegd!quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 08:14 schreef hoos het volgende:
[..]
Patrick,
Geluk kan alleen uit jezelf komen, niet van anderen. Zolang je dat niet inziet, ga je het echte geluk niet vinden. Natuurlijk kan bijv. seks je een fijn gevoel geven, maar dat is altijd heel tijdelijk. En als je in een vaste relatie zit waarbij de andere verantwoordelijk is voor jouw geluk, dan kan het alleen maar fout gaan (been there, done that). Als je nu een drastisch besluit neemt om te leren hoe je echt gelukkig kan zijn, hoe je echt jezelf kunt zijn (mindfulness training werkt voor mij), dan staat je een heel fijn leven te wachten. Als je het gewoon wat laat doorkabbelen, passief blijft in de hoop dat anderen/externe factoren het wel zullen oplossen, dan ga je bedrogen uitkomen. Geloof me, er zijn zoveel mensen die hun hele leven ongelukkig zijn, gewoon omdat ze niet weten dat hun onbewustheid de oorzaak is van alle ellende. Het heeft bij mij een half leven gekost om daar uit te komen. Gelukkig heb ik de tweede helft nog om er echt iets van te maken. Begin bijvoorbeeld door het boek te lezen dat ik ook aan Snikch heb aangeraden ("Mindfulness en bevrijding van depressie, voorbij chronische ongelukkigheid"), neem de moeite om het te begrijpen en op je eigen leven toe te passen. Natuurlijk is dat moeilijk en natuurlijk kost dat veel zelf-discipline, maar het leven is zo ontzettend de moeite waard! Veel te veel om zomaar passief voorbij te laten gaan.
Kappen met uitstellen en met denken dat niks helpt.quote:Op zondag 7 oktober 2012 00:24 schreef 3Dino het volgende:
Heb hier ruim een jaar geleden ook al een keer gevraagd over depressie en de huisarts. De stap om daadwerkelijk naar de huisarts te stappen heb ik dus al die tijd uitgesteld. Ook had ik soms het gevoel dat het beter ging. Maar het gaat niet beter. Ik ben erg afgevlakt en lusteloos. Ook heb ik het gevoel dat ik niet geholpen zal worden door een psycholoog, dat houdt me erg tegen om hulp te zoeken.
Ik heb toendertijd de huisarts overgeslagen.quote:Op zondag 7 oktober 2012 00:24 schreef 3Dino het volgende:
Hey 3Dino. Ik ben wel via de huisarts bij een psychiater terechtgekomen. Het probleem van die dokter was helaas dat hij vrijwel standaard medicatie voorschreef, terwijl ik zo graag iets wilde doen aan de oorzaken van mijn probleem, ipv de symptomen te bestrijden. Ik heb wel een tijd medicatie genomen, maar ben daar (onder begeleiding) weer mee gestopt. Uiteindelijik zijn veel van mijn klachten dmv Mindfulness training sterk verminderd.quote:Op zondag 7 oktober 2012 00:24 schreef 3Dino het volgende:
Heel mooi beschrevenquote:
Je slaat de spijker op z'n kop Canillas, en je hebt er niet zo veel woorden voor nodig als ik!quote:Op zondag 7 oktober 2012 14:20 schreef Canillas het volgende:
[..]
Heel mooi beschreven
Het is voor veel mensen erg moeilijk te geloven dat ze niet die verzameling van gedachten over zichzelf zijn, ook omdat we in een maatschappij leven die gebaseerd is op het geïdentificeerd zijn met het denken terwijl denken iets is wat gewoon gebeurt, wat er gewoon is en eigenlijk los van je staat. Het is natuurlijk erg droevig wanneer dat ongelukkige ik-je het enige is wat iemand nog lijkt te hebben en daar aan vast houdt maar daar zit de oplossing niet in, de oplossing zit in loslaten, je hoofd uit en het leven in.
Het is uiteindelijk de bedoeling dat je gedachten gebruikt om je leven te vormen, niet dat je leven door gedachten gevormd wordt
Kielse,quote:Op zondag 7 oktober 2012 22:44 schreef Kielse het volgende:
Hoe zit het bij jullie eigenlijk in 'een leven na een depressie'?
Op mijn 19de zwaar depressief geweest na de dood van mijn vader en hoewel het nu zeer goed gaat met mij, merk ik dat ik nog altijd momenten heb dat ik tegen die donkere gedachten moet vechten.
Ik heb natuurlijk nog verdriet om mijn vader's overlijden, maar ik merk toch dat als het bijvoorbeeld moeilijk gaat (liefde, werk, familiaal), ik altijd diep zit, en dat het mij dan weer veel moeite kost om tegen deze negatieve gevoelens te vechten.
Zijn er nog die na een depressie merken dat tegenslagen hen altijd meer pijn doen dan zou mogen, Alsof die depressieve gevoelens tocch nog ergens ver weg aanwezig zijn en soms opnieuw worden aangewakkerd?
Little_Dolls: "Hoe je overkomt" zou je eigenlijk niet moeten bezig houden. Het zijn maar gedachten. Vaak ben je bezig hele verhalen te verzinnen over hoe anderen wel niet over je zullen denken. Na een tijdje ga je je eigen verzinsels geloven. In werkelijkheid zullen veel mensen gewoon helemaal geen mening over jou hebben; En als ze dat wel doen, waarom zou je je daarover druk maken?quote:Op zondag 7 oktober 2012 19:50 schreef Little_Dolls het volgende:
Mooi beschreven inderdaad.
Het is bij mij niet dat hoe ik hier overkom, ik altijd overkom. Het lijkt vaak alsof ik een "alterego" lijk te hebben. (Ik weet niet of dat het juiste woord is.)
Ondanks dat ik mezelf veel problemen aantrek, ben ik aan de andere kant ook heel luchtig. Ik hou van droge humor en zelfspot. Dan denk ik vaak "Ach, al die "probleem" mensen stellen zich aan", terwijl ik er zélf één ben!Vaak snap ik dat niet goed... Misschien kan ik het er eens over hebben bij de psychologe volgende week.
Hier op FOK! bv. post ik dan ook graag regelmatig mee in KLB en ONZ en gebeurt het dat ik letterlijk luidop zit te lachen. Het gebeurt vaak dat als ik met mensen praat (zowel IRL als op internet) ik heel luchtig overkom (hangt ook wat af van het karakter van die persoon misschien) waardoor men waarschijnlijk denkt dat ik een luchtig karakter heb (wat niet zo is, dat geef ik toe).
Ik ben ook voor vrijemeningsuiting en heb een hekel gekregen aan moraalridders. Alleen is het jammer dat veel mensen dat nog steeds niet lijken te aanvaarden. (Dat is ook een deel van mijn frustratie.) Op pure psychologische forums is dit ook nog wat van toepassing heb ik de indruk (ja, ik heb op zo'n forum gezeten, maar m'n account vooral voor deze reden laten verwijderen). Hier wordt er tenminste nuchter gereageerd op mensen hun problemen en geen 10 slijmknuffels uitgedeeld...
Soms denk ik wel eens; wie ben ik nu? Ben ik die luchtige,sterke persoon met een eigen mening, of die depressieve die niet weet wat ze moet aanvangen?
Dan komt er ook nog bij dat ik, met mijn 19 jaar, terug wat meer kinds lijk te worden... Als ik speelgoed zie in een winkel; zou ik het soms zo terug willen meenemen. Waarom weet ik niet. Het lijkt wel alsof ik het opnieuw wil beleven; dat kind zijn. (Het is niet zo dat ik toen nog geen problemen had, helaas.) Alleen ken je als kind veel algemene problemen nog niet...
Ik heb helemaal niet gezegd dat ik me druk maak om hoe mensen om me denken! Waar zie jij dat staan? Ik vraag me gewoon af waarom mijn karaktertrekken zo tegengesteld zijn...quote:Op maandag 8 oktober 2012 10:58 schreef hoos het volgende:
[..]
Little_Dolls: "Hoe je overkomt" zou je eigenlijk niet moeten bezig houden. Het zijn maar gedachten. Vaak ben je bezig hele verhalen te verzinnen over hoe anderen wel niet over je zullen denken. Na een tijdje ga je je eigen verzinsels geloven. In werkelijkheid zullen veel mensen gewoon helemaal geen mening over jou hebben; En als ze dat wel doen, waarom zou je je daarover druk maken?
Ik heb me heel lang afgevraagd wie ik was, waarom ik in dit lichaam zat, etc. Nu weet ik dat die "ik" eigenlijk helemaal niet bestaat. Die identiteit construeren we zelf in onze gedachten. Je werkelijke natuur komt pas naar boven wanneer je juist NIET nadenkt maar handelt vanuit je hart/intuitie.
Dat zie ik hier staan: "Het is bij mij niet dat hoe ik hier overkom, ik altijd overkom". Als je spreekt over hoe je overkomt, dan lees ik dat als "hoe anderen over mij denken". Maar als ik je verkeerd heb begrepen, mijn excuses.quote:Op maandag 8 oktober 2012 11:10 schreef Little_Dolls het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niet gezegd dat ik me druk maak om hoe mensen om me denken! Waar zie jij dat staan? Ik vraag me gewoon af waarom mijn karaktertrekken zo tegengesteld zijn...
Dat heb je inderdaad verkeerd begrepen. Ik wil gewoon dat jullie weten dat ik ook een andere kant heb, en dat is zonder bijbedoelingen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 11:15 schreef hoos het volgende:
[..]
Dat zie ik hier staan: "Het is bij mij niet dat hoe ik hier overkom, ik altijd overkom". Maar als ik je verkeerd heb begrepen, mijn excuses.
Mooi gezegd, ik weet inderdaad dat het geluk uit jezelf moet komen, maar dit is nou eenmaal een periode in mijn leven dat alles verkeerd lijkt te gaan, dus is het logisch dat je onzeker word en dat er gedachte problemen ontstaan lijkt mij. Telkens als ik positief ben en weet wat me te doen staat komt er altijd weer een dag waarbij ik mezelf weer helemaal verlies in negatieve gedachte. Diep van binnen weet je dat het onzin is, maar toch word je ermee lastig gevallen.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 08:14 schreef hoos het volgende:
[..]
Patrick,
Geluk kan alleen uit jezelf komen, niet van anderen. Zolang je dat niet inziet, ga je het echte geluk niet vinden. Natuurlijk kan bijv. seks je een fijn gevoel geven, maar dat is altijd heel tijdelijk. En als je in een vaste relatie zit waarbij de andere verantwoordelijk is voor jouw geluk, dan kan het alleen maar fout gaan (been there, done that). Als je nu een drastisch besluit neemt om te leren hoe je echt gelukkig kan zijn, hoe je echt jezelf kunt zijn (mindfulness training werkt voor mij), dan staat je een heel fijn leven te wachten. Als je het gewoon wat laat doorkabbelen, passief blijft in de hoop dat anderen/externe factoren het wel zullen oplossen, dan ga je bedrogen uitkomen. Geloof me, er zijn zoveel mensen die hun hele leven ongelukkig zijn, gewoon omdat ze niet weten dat hun onbewustheid de oorzaak is van alle ellende. Het heeft bij mij een half leven gekost om daar uit te komen. Gelukkig heb ik de tweede helft nog om er echt iets van te maken. Begin bijvoorbeeld door het boek te lezen dat ik ook aan Snikch heb aangeraden ("Mindfulness en bevrijding van depressie, voorbij chronische ongelukkigheid"), neem de moeite om het te begrijpen en op je eigen leven toe te passen. Natuurlijk is dat moeilijk en natuurlijk kost dat veel zelf-discipline, maar het leven is zo ontzettend de moeite waard! Veel te veel om zomaar passief voorbij te laten gaan.
Dit gedeelte snap ik toch niet helemaal. Er is toch weldegelijk een 'ik' waarvan mensen een bepaald beeld hebben? Mensen die jou vaker tegenkomen, zien hoe je je gedraagt en zo en hebben daar waarschijnlijk ook een mening over, dat het je niet moet interesseren is een ander verhaal. Overigens klopt het wel als je zegt dat mensen geen waarde hechten aan de mening over jou. Waarom bestaat de 'ik' dan niet, in de loop van je leven creëren je toch wel je eigen identiteit?quote:Little_Dolls: "Hoe je overkomt" zou je eigenlijk niet moeten bezig houden. Het zijn maar gedachten. Vaak ben je bezig hele verhalen te verzinnen over hoe anderen wel niet over je zullen denken. Na een tijdje ga je je eigen verzinsels geloven. In werkelijkheid zullen veel mensen gewoon helemaal geen mening over jou hebben; En als ze dat wel doen, waarom zou je je daarover druk maken?
Ik heb me heel lang afgevraagd wie ik was, waarom ik in dit lichaam zat, etc. Nu weet ik dat die "ik" eigenlijk helemaal niet bestaat. Die identiteit construeren we zelf in onze gedachten. Je werkelijke natuur komt pas naar boven wanneer je juist NIET nadenkt maar handelt vanuit je hart/intuitie.
Ik laat me inderdaad teveel beinvloeden door prikkels vanuit de maatschappij, zonder die prikkels zou ik me beter voelen denk ik, dat ik mijn gedachten niet ben is dan iets waaraan ik moet gaan werken. Maar alles wat je doet vormt toch een bepaald beeld in je gedachten, dus meestal zit er wel een kern van waarheid in?quote:Het is voor veel mensen erg moeilijk te geloven dat ze niet die verzameling van gedachten over zichzelf zijn, ook omdat we in een maatschappij leven die gebaseerd is op het geïdentificeerd zijn met het denken terwijl denken iets is wat gewoon gebeurt, wat er gewoon is en eigenlijk los van je staat. Het is natuurlijk erg droevig wanneer dat ongelukkige ik-je het enige is wat iemand nog lijkt te hebben en daar aan vast houdt maar daar zit de oplossing niet in, de oplossing zit in loslaten, je hoofd uit en het leven in.
Hoi Patrick,quote:Op maandag 8 oktober 2012 11:41 schreef patrickpsv het volgende:
[..]
Mooi gezegd, ik weet inderdaad dat het geluk uit jezelf moet komen, maar dit is nou eenmaal een periode in mijn leven dat alles verkeerd lijkt te gaan, dus is het logisch dat je onzeker word en dat er gedachte problemen ontstaan lijkt mij. Telkens als ik positief ben en weet wat me te doen staat komt er altijd weer een dag waarbij ik mezelf weer helemaal verlies in negatieve gedachte. Diep van binnen weet je dat het onzin is, maar toch word je ermee lastig gevallen.
Maar wat zijn nou stappen om te ondernemen om meer eigenwaarde te krijgen, is dat dan puur bewust worden dat je je gedachte niet bent en een beeld creëert wat niet waar is? Of kan het wel degelijk zo zijn dat de dingen die je denkt wel kloppen en dat je toch daar verandering in moet brengen?
Dat mindfulness zal ik eens gaan bekijken als dat de moeite waard is zoals je in een verdere post heb omschreven.
OK, nog even hierover: Ja, dat is inderdaad de ingewikkeldste vraag die er is. Ik vind dat zelf ook moeilijk om uit te leggen. Ik ben ook nog maar een beginner m.b.t. mindfulness en meditatie (ik mediteer sinds februari van dit jaar), maar ik begin het wel te begrijpen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 11:41 schreef patrickpsv het volgende:
[..]
Dit gedeelte snap ik toch niet helemaal. Er is toch weldegelijk een 'ik' waarvan mensen een bepaald beeld hebben? Mensen die jou vaker tegenkomen, zien hoe je je gedraagt en zo en hebben daar waarschijnlijk ook een mening over, dat het je niet moet interesseren is een ander verhaal. Overigens klopt het wel als je zegt dat mensen geen waarde hechten aan de mening over jou. Waarom bestaat de 'ik' dan niet, in de loop van je leven creëren je toch wel je eigen identiteit?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |