quote:
Epke is een held en Hans van Zetten ineens ook
Heel Nederland leek gisteren naar turnen te kijken. Talloze Nederlanders zaten gebiologeerd voor de buis en maakten kennis met het immer geestdriftige commentaar van Hans van Zetten, luitenant-kolonel buiten dienst en voormalig bondscoach. Hij werd een hit op Twitter, een cultheld van de tv.
© anp.
Nee, van de term trending topic (het onderwerp dat op dat moment op Twitter het meest besproken wordt, red.) had Hans van Zetten (63) nog nooit gehoord. Maar de NOS-commentator was het wel, gisteren aan het einde van de middag.
'Ik twitter niet, ik hoef ook niet te weten wat het inhoudt, het ging vandaag om Epke. Epke heeft mij verleid om in vuur en vlam te geraken. De energie van Epke aan de rekstok wordt vía mij overgedragen aan de luisteraar en de kijker. Dat heeft hij fan-tás-tisch gedaan', zegt hij op zijn karakteristieke wijze in AD Sportwereld
Al de hele week wordt de voormalig bondscoach van de turnvrouwen geroemd om zijn originele, meelevende commentaar. Hij zit op de tribune zoals hij praat. De vuisten gebald, de armen zwaaiend, hij turnt vanaf zijn stoel mee. Landt Zonderland voor zijn afsprong, dan staat Van Zetten zelf ook letterlijk. 'En hij stáááát!'
'Wat ik allemaal heb gezegd? Ik zou het niet meer weten. Ik herinner me wel dat ik voor de oefening zei dat de komende minuut het leven van Epke ging veranderen.'
Van Zetten, gisteren met rood-wit-blauw vlinderdasje en Friese bretels, gelooft het allemaal wel, dat trending topic-gedoe op Twitter. 'Ik ben toch helemaal niet belangrijk? Ik ben een diener! Ik moet dienen en deugen, door de waarheid te zeggen en er niet omheen te draaien. Dat ik dit mag meemaken, beter kan toch niet?'
'Dit is het mooiste dat ik ooit heb beleefd als commentator. In een sport met een koninklijke uitstraling, maar die zo spartaans is. De weg die naar de Olympus heeft geleid was zwaar, maar Epke staat er bovenop.'
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé