FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / Gemiste kansen voor het volgen van een tweede WO-opleiding
Bram_van_Loonwoensdag 25 juli 2012 @ 12:33
Ik denk dat Alors het goed uitlegt. Ik voeg daar nog aan toe dat studenten in de politiek sterk ondervertegenwoordigd zijn.

@Glowmouse
quote:
Je studiejaren bij de OU worden nu niet in hetzelfde register bijgehouden waar alle universiteiten dat bijhouden. Een langstudeerboete bij de OU is daarom praktisch niet uitvoerbaar. Op termijn gaat die registratie mogelijk wel plaatsvinden, en dan komt er mogelijk ook een langstudeerboete bij de OU.
Dat is nogal strijdig met heel de filosofie waarmee de OU is opgezet. Jammer.
Ik had gehoopt dat nu we allemaal een internetverbinding en een fatsoenlijke computer hebben het volgen van veel meer opleidingen, veel meer in je eigen tempo, mogelijk zou worden. Dus ook bijvoorbeeld wiskunde en theoretische natuurkunde op hetzelfde theoretische niveau als op de universiteiten. Het is perfect mogelijk: uitleg via video van docenten die aan een gewone universiteit werken (per vak zoek je een docent die hetzelfde programma gebruikt voor de OU), oefeningen inleveren met behulp van een duidelijke scan of LaTeX, alle uitwerkingen van opgegeven oefeningen online zetten nadat je de uitwerkingen van die oefeningen hebt ingeleverd en de overige uitwerkingen aan het begin van een onderwijsperiode online zetten, zonodig practica organiseren aan een gewone universiteit waar je eens in de zoveel weken op een zaterdag of zondag langskomt, examens laten opstellen door de docenten die aan een universiteit hetzelfde vak doceren en die examens afnemenbij de OU-afdelingen. Die examens moeten dus identiek zijn qua niveau en breedte als op de universiteiten (door de docenten van de universiteiten opgesteld). Uiteraard moet er een besloten forum zijn waar enkel docenten vragen beantwoorden en waarbij de goede vragen worden geselecteerd en goed zichtbaar blijven voor de studenten, nieuwe vragen worden binnen een paar dagen door een deskundige beantwoordt.
Vanzelfsprekend mogen studenten van de universiteiten ook meeprofiteren in ruil voor de medewerking van de docenten van die universiteiten.

Ben ik nu gekke Henkie of zou zo'n manier van werken enorm goed aanslaan en diploma's opleveren die goed gewaardeerd worden?
Ik weet niet in detail hoe de OU nu is georganiseerd maar duidelijk is in ieder geval dat de OU nog maar een zeer beperkt aantal opleidingen aanbiedt. Afgaande op hearsay valt het theoretische niveau wat tegen maar dit kan ik dus niet staven. Ik ken bijvoorbeeld een concrete situatie van iemand die een mastergraad had behaald via de OU en die voor een PhD-plek in België werd geweigerd om die reden (werd erbij verteld).
Waarom de OU en de universiteiten niet integreren? De universiteit gaat over de inhoud en het niveau, de OU zorgt voor de infrastructuur en de praktische zaken. Win/win. De student kan dan een eventueel een diploma van een gewone of technische universiteit krijgen indien voor de volledige opleiding een zo'n universiteit verantwoordelijk is voor de inhoud van de stof en de inhoud van de examens.

Ik heb het gevoel dat we zoveel mogelijkheden laten liggen. Juist nu we de kans hebben om mensen in staat te stellen om laagdrempeliger dan ooit (maar niet op het vlak van de inhoud!) een tweede opleiding te volgen werpt de overheid hele hoge drempels op om een tweede opleiding te volgen en dit terwijl de overheid pretendeert een kenniseconomie te willen. Ja, vlak voor de verkiezingen als ze stemmen binnen willen halen, niet op het moment dat er beleid of geld nodig is. Jammer.
aniekjuhwoensdag 25 juli 2012 @ 12:50
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 11:49 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Je studiejaren bij de OU worden nu niet in hetzelfde register bijgehouden waar alle universiteiten dat bijhouden. Een langstudeerboete bij de OU is daarom praktisch niet uitvoerbaar. Op termijn gaat die registratie mogelijk wel plaatsvinden, en dan komt er mogelijk ook een langstudeerboete bij de OU.
Als tweede studie betaal je bij de OU instellingscollegegeld, dat is maar 55 euro per module extra = 770 euro per studiejaar.
Omdat je instellingscollegegeld betaald hoef je dus geen langstudeerdersboete te betalen. Dus dan is een studie bij de OU als tweede studie best goed te doen?
diginoob2woensdag 25 juli 2012 @ 13:06
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 12:50 schreef aniekjuh het volgende:

[..]

Als tweede studie betaal je bij de OU instellingscollegegeld, dat is maar 55 euro per module extra = 770 euro per studiejaar.
Omdat je instellingscollegegeld betaald hoef je dus geen langstudeerdersboete te betalen. Dus dan is een studie bij de OU als tweede studie best goed te doen?
+ Je kan als je weinig geld hebt tot 80% korting krijgen op de modules. Het is wel te betalen (alhoewel 60 EC bij de OU minstens 2x zo veel kost als op een reguliere universiteit en ze nauwelijks colleges aanbieden)

Maar ik vind het uiterst merkwaardig dat de OU instellingscollegegeld hanteert. Het komt op me over als meewaaien op de politieke wind der bezuinigingen en rendementsboetes.

Het hele principe van de OU leek me toch dat iedereen zich kan scholen ook bij bijv. ziekte, naast werk, omscholing etc, op eigen tempo. Met instellingscollegeld wordt, betaalbaar of niet, een signaal afgegeven dat een tweede studie iets is om te ontmoedigen. Ik vraag me dus af wat de OU met die 55 euro extra per module wil zeggen?
SpotlessMind00woensdag 25 juli 2012 @ 13:37
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 13:06 schreef diginoob2 het volgende:

[..]

+ Je kan als je weinig geld hebt tot 80% korting krijgen op de modules. Het is wel te betalen (alhoewel 60 EC bij de OU minstens 2x zo veel kost als op een reguliere universiteit en ze nauwelijks colleges aanbieden)

Maar ik vind het uiterst merkwaardig dat de OU instellingscollegegeld hanteert. Het komt op me over als meewaaien op de politieke wind der bezuinigingen en rendementsboetes.

Het hele principe van de OU leek me toch dat iedereen zich kan scholen ook bij bijv. ziekte, naast werk, omscholing etc, op eigen tempo. Met instellingscollegeld wordt, betaalbaar of niet, een signaal afgegeven dat een tweede studie iets is om te ontmoedigen. Ik vraag me dus af wat de OU met die 55 euro extra per module wil zeggen?
Het is niet helemaal waar dat 60 ECTS aan de Open Universiteit (minstens) twee maal zoveel kosten als op een traditionele universiteit.

Het wettelijk collegegeld was afgelopen jaar 1713 euro en ik heb 3350 euro uitgegeven. Daar komt jouw antwoord aardig bij in de buurt maar ik wil er twee kanttekeningen bij plaatsen aangezien het zowel duurder als goedkoper uit kan vallen:

-Het is verstandig slim te combineren aangezien bij een bestelling van drie modules ineens een korting wordt verstrekt. Drie modules van 275 euro per stuk kosten dan 690 euro.

-Bij de Open Universiteit zitten alle studiematerialen (een wetten-of verdragenbundel uitgezonderd) inbegrepen in de prijs van de module. Ik heb ook aan de EUR gestudeerd en ik kan redelijk inschatten wat de meerkosten zijn van boeken, readers etcetera.

Ik wil niet te diep ingaan op de discussie over instellingscollegegeld; wel wil ik je meegeven dat dit geen meeliften is dat de Open Universiteit doet. Een en ander is vastgelegd in de Wet op het hoger onderwijs, zij het dat er enige ruimte wordt gelaten aan het bestuur.
Bram_van_Loonwoensdag 25 juli 2012 @ 14:06
Eventjes een kleine ingreep, de opzet van deze discussie is het volgende:
- veel van de leukste en interessantste opleidingen kan je helemaal niet volgen bij de OU
- hoe kan de uitvoering bij de OU verbeterd worden? Het gaat hier dus om een optimaal gebruik van ICT zonder ook maar enigszins de kwaliteit van het onderwijs te compromitteren.
- hoe zorgen we ervoor dat de kwaliteit bij de OU gegerandeerd niet minder is dan bij de universiteiten? Hoe zorgen we er dus voor dat de gewone docenten van de gewone universiteiten de vakinhoud en de examinering bepalen?
SpotlessMind00woensdag 25 juli 2012 @ 14:36
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 14:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eventjes een kleine ingreep, de opzet van deze discussie is het volgende:
- veel van de leukste en interessantste opleidingen kan je helemaal niet volgen bij de OU
- hoe kan de uitvoering bij de OU verbeterd worden? Het gaat hier dus om een optimaal gebruik van ICT zonder ook maar enigszins de kwaliteit van het onderwijs te compromitteren.
- hoe zorgen we ervoor dat de kwaliteit bij de OU gegerandeerd niet minder is dan bij de universiteiten? Hoe zorgen we er dus voor dat de gewone docenten van de gewone universiteiten de vakinhoud en de examinering bepalen?
Excuses voor mijn kleine zijstap ;)

Ontopic dan maar.

-De kwaliteit van het onderwijs aan de Open Universiteit zou (mede) moeten worden bewaakt door de NVAO. De rapporten die deze organisatie maakt zijn openbaar en recent zijn de accreditaties weer met een aantal jaren verlengd. Daarnaast is er een instituut als de Studentenraad die de thema's die onder de studenten leven bespreekbaar kan maken.

-Met jouw vraag om "gewone" docenten van "gewone" universiteiten hoop ik dat je doelt op het inzetten van docenten om andere, nieuwe opleidingen aan te kunnen bieden. De doelstelling van de Open Universiteit is weliswaar anders dan die van de traditionele universiteiten, het is wel degelijk een universiteit met gekwalificeerde docenten (zij het op kleinere schaal) waar onderzoek wordt verricht, waar literatuur wordt geschreven etcetera. In dat kader wil ik ook graag wijzen op de samenwerkingsverbanden met de VU, de UvA, de UU en Fontys (deze in het kader van een HBO-opleiding).

[ Bericht 0% gewijzigd door SpotlessMind00 op 25-07-2012 14:38:26 (Ook de UvA!) ]
Skjorwoensdag 25 juli 2012 @ 14:41
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 14:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eventjes een kleine ingreep, de opzet van deze discussie is het volgende:
- veel van de leukste en interessantste opleidingen kan je helemaal niet volgen bij de OU
- hoe kan de uitvoering bij de OU verbeterd worden? Het gaat hier dus om een optimaal gebruik van ICT zonder ook maar enigszins de kwaliteit van het onderwijs te compromitteren.
- hoe zorgen we ervoor dat de kwaliteit bij de OU gegerandeerd niet minder is dan bij de universiteiten? Hoe zorgen we er dus voor dat de gewone docenten van de gewone universiteiten de vakinhoud en de examinering bepalen?
Ik denk dat ze er al mee bezig zijn: http://www.bnr.nl/meernie(...)-een-topuniversiteit

Maar het probleem van de OU is denk ik dat zo weinig mensen de eindstreep halen. Als ik even snel op de website kijk, zie ik dat er 26.000 studenten ingeschreven staan en dat er in 2010 net iets meer dan 1.000 diploma's zijn uitgereikt (266 bachelor, 331 master en 455 propedeuse). Dat schiet niet echt op. Volgens mij gebruikt een groot deel van de studenten de OU om één of twee modules te volgen en zo hun kennis een beetje bij te spijkeren. Van degenen die echt een diploma willen halen, zijn er niet zo veel die dat lukt.
SpotlessMind00woensdag 25 juli 2012 @ 14:54
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 14:41 schreef Skjor het volgende:

[..]

Ik denk dat ze er al mee bezig zijn: http://www.bnr.nl/meernie(...)-een-topuniversiteit

Maar het probleem van de OU is denk ik dat zo weinig mensen de eindstreep halen. Als ik even snel op de website kijk, zie ik dat er 26.000 studenten ingeschreven staan en dat er in 2010 net iets meer dan 1.000 diploma's zijn uitgereikt (266 bachelor, 331 master en 455 propedeuse). Dat schiet niet echt op. Volgens mij gebruikt een groot deel van de studenten de OU om één of twee modules te volgen en zo hun kennis een beetje bij te spijkeren. Van degenen die echt een diploma willen halen, zijn er niet zo veel die dat lukt.
Ik denk dat dat een goed punt is, iets dat overigens ook door de Open Universiteit en/of door Den Haag wordt onderkend.

Na de zomer wordt gestart met het project OUX waarin studenten in een jaar gezamenlijk vier modules gaan volgen (17,8 ECTS). Daarbij wordt het vrijblijvende enigszins weggenomen middels gezamenlijke tentaminering, (deels) verplichte bijeenkomsten en de begeleiding door een mentor.
Bram_van_Loonwoensdag 25 juli 2012 @ 15:32
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 14:36 schreef SpotlessMind00 het volgende:

[..]

Excuses voor mijn kleine zijstap ;)
Ik vind een zijstap niet erg maar de discussie over het onderwerp zelf is nog niet begonnen.

quote:
-De kwaliteit van het onderwijs aan de Open Universiteit zou (mede) moeten worden bewaakt door de NVAO. De rapporten die deze organisatie maakt zijn openbaar en recent zijn de accreditaties weer met een aantal jaren verlengd. Daarnaast is er een instituut als de Studentenraad die de thema's die onder de studenten leven bespreekbaar kan maken.
De accreditatie van de NVAO is een papieren tijger.
Ik heb gesproken met verschillende studenten die hierbij betrokken zijn geweest en ik heb twee rapporten volledig gelezen. Helaas wordt bij die accreditaties naar alles bekeken behalve het allerbelangrijkste: het niveau.
Zolang het niet de hoogleraren zijn (die aan een universiteit zijn verbonden die een (redelijk) goede reputatie heeft!) die het niveau bepalen, wat uiteraard betrekking heeft op het niveau van de stof, de hoeveelheid stof en het niveau van de examens, wordt er getwijfeld aan het niveau. Een consequentie hiervan is dat een diploma van de OU vaak in het buitenland als minderwaardig wordt gezien t.o.v. een diploma van een van onze universiteiten. Wat ik echter minstens zo erg vind is dat je zelf minder goed gevormd bent als student als het inderdaad zo is dat het niveau aan de OU lager ligt, wat breed wordt beweerd.

Ik wil daarom een andere rol van de OU. De OU moet zich niet langer met de inhoud bemoeien, de OU moet zich volledig richten op het faciliteren van gewone universiteiten om deeltijdopleidingen te verbeteren! Dit zou een zeer logische ontwikkeling zijn.
- dankzij de ICT is het nu daadwerkelijk mogelijk om goede afstandsopleidingen aan te bieden zolang de examens onder supervisie plaatsvinden en de studenten voor practica op vrije dagen bijeenkomen.
- deeltijdopleidingen van universiteiten schieten nog ernstig tekort.
- de OU heeft minder expertise in huis dan de universiteiten maar de OU heeft wel veel ervaring met het faciliteren van een opleiding.

Het is dan ook logisch om de krachten van de OU en de universiteiten te koppelen, laat de OU enkel nog faciliteren en laat de universiteiten volledig de inhoud bepalen. De OU doet dan waar de OU het sterkst in is, de universiteiten doen waar zij het sterkst in zijn en de student krijgt een waardevoller diploma en mogelijk een opleiding van een hoger niveau.
Een ander heel belangrijk voordeel, het opent de mogelijkheid om alle opleidingen via de OU aan te bieden!
De universiteiten maken voor alle vakken goede videocolleges, de universiteiten maken voor alle vakken een goede digitale leeromgeving waarop alle oefeningen, uitwerkingen enz. , en waar studenten vragen kunnen stellen enz.
De gewone studenten kunnen dan kiezen of dat ze wel of niet naar hoorcolleges en instructiecolleges toegaan, zij hebben net zo goed baat bij zo'n infrastructuur.

Ik proef in deze draad de bekende zesjesmentaliteit van de Nederlanders.
Ik wil naar die 10 toe. Ik wil dat alle opleidingen via de OU te volgen zijn, dat deze opleidingen gegarandeerd hetzelfde niveau hebben als de opleidingen aan de universiteiten (waarvoor het dus noodzakelijk is dat de universiteiten, waar onderzoek wordt verricht, de eindregie hebben!) en dat de studenten hetzelfde diploma krijgen als wat reguliere studenten krijgen, omdat ze hetzelfde niveau hebben.
Dit kan, als de OU enkel nog faciliteert, en de universiteiten de inhoud bepalen en de examinering regelen (de OU mag ze afnemen maar de universiteit stelt de examens op!). Deze kan moeten we niet laten liggen.
De OU in haar huidige vorm heeft een mooi bijdrage geleverd maar de tijd is veranderd. Met de opkomst van een goede ICT-technologie moet de functie van de OU veranderen: van het totale plaatje naar een faciliterende rol. Tot die tijd kunnen de leukste en interessantste opleidingen niet via de OU worden gevormd en blijft een diploma van de OU minder waard dan dat van de universiteit. Terecht of niet (ik denk dat het wel terecht is maar daar wil ik nu niet over discussiëren!), zolang die perceptie er is is de waarde minder.

quote:
Met jouw vraag om "gewone" docenten van "gewone" universiteiten hoop ik dat je doelt op het inzetten van docenten om andere, nieuwe opleidingen aan te kunnen bieden.
Dat ook, voor de bestaande opleidingen moet ook stap voor stap voor elk vak een docent die aan een gewone universiteit de hoofdverantwoordelijke is voor dat vak hetzelfde programma hanteren als dat aan de universiteit, of meer en van een hoger niveau maar zeker niet minder of van een lager niveau.
Vanzelfsprekend mogen er wat accentverschillen zijn maar in zijn totaliteit moet gegarandeerd zijn dat het niveau gelijk is, dit komt tot uiting in het abstractieniveau, de parate kennis, de hoeveelheid theorie enzovoorts.

quote:
De doelstelling van de Open Universiteit is weliswaar anders dan die van de traditionele universiteiten, het is wel degelijk een universiteit met gekwalificeerde docenten (zij het op kleinere schaal) waar onderzoek wordt verricht, waar literatuur wordt geschreven etcetera. In dat kader wil ik ook graag wijzen op de samenwerkingsverbanden met de VU, de UvA, de UU en Fontys (deze in het kader van een HBO-opleiding).
Ik wil dus dat de OU een zuiver faciliterende rol gaat krijgen en dat de universiteiten de inhoud en het niveau gaan bepalen. De universiteiten kunnen zorgen voor goed geregistreerde videocolleges, een goede leeromgeving enz.
Op dit vlak schieten onze universiteiten, in ieder geval die van mij, nog ernstig tekort. De OU kan de universiteiten hierbij helpen, andersom kunnen de universiteiten de OU helpen om het niveau te verhogen.
De OU wordt de organisatorische tak van de universiteiten voor het oprichten van beter afstandsopleidingen en deeltijdopleidingen.
Bram_van_Loonwoensdag 25 juli 2012 @ 15:35
@Skjor
quote:
Ik denk dat ze er al mee bezig zijn: http://www.bnr.nl/meernie(...)-een-topuniversiteit
Nee dus.

Citaat BNR
Certificaat
“Het certificaat dat je krijgt is meer een bewijs van deelname. Er staat ook heel duidelijk bij dat het geen enkel recht geeft op een diploma van Stanford, want daarvoor moet je je daar echt inschrijven en dat is natuurlijk veel duurder”, legt Schuwer uit.
Einde citaat

Daar knelt de schoen nog ernstig. Het is allemaal nog erg ad hoc. Ik wil volledige opleidingen, alle opleidingen op het hoogste niveau en een officiëel diploma van een (redelijk) goede universiteit voor een volledig programma. Voor alle duidelijkheid, de Nederlandse universiteiten reken ik tot de redelijk goede universiteiten.


Ik denk dat nu het kwartje bij iedereen is gevallen wat mijn klacht is, wat de gemiste kansen zijn en hoe het volgens mij beter kan.
Laat ik een simpel voorbeeld geven wat voor mij heel erg concreet is: ik wil via de OU wiskunde of natuurkunde kunnen studeren bij een Nederlandse universiteit, van die universiteit een bachelor- en masterdiploma krijgen en hiermee een PhD-traject kunnen starten als ik dat wil en mijn resultaten goed genoeg waren.
Ik wil dus via de OU toegang hebben tot de meest gespecialiseerde vakken, in het geval van fysica bijvoorbeeld de vakken over M-theorie, in het geval van wiskunde bijvoorbeeld de meest specialistische algebravakken van de UL. Ik wil terwijl ik die opleiding volg zelf bepalen in welk tempo ik die vakken volg en hoe ik dat spreid over het jaar en per 60 EC's niet meer betalen dan het wettelijk collegegeld.

[ Bericht 16% gewijzigd door Bram_van_Loon op 25-07-2012 15:42:11 ]
Bram_van_Loonwoensdag 25 juli 2012 @ 15:45
quote:
Van degenen die echt een diploma willen halen, zijn er niet zo veel die dat lukt.
Dat hoeft dus niet zo'n probleem te zijn als de infrastructuur ook gebruikt wordt door de reguliere studenten. De huidige mogelijkheden die ICT ons bieden zijn erg nieuw, een jaar of 10 oud schat ik als je ook wil dat alles in een goede resolutie te zien is.
Gevolgen:
- ICT wordt vaak op een zeer onhandige en zeer onpraktische manier gebruikt
- de oplossingen die ICT ons kan bieden worden gebrekkig benut

Hiermee wijs ik niet met mijn vinger naar mensen die hiermee bezig zijn, het is normaal dat het een nieuwe ontwikkeling lang duurt voordat voldoende mensen leren hoe hier optimaal mee om te gaan. Ik wil met deze discussie mensen inspireren om dat stapje extra te zetten.
Skjorwoensdag 25 juli 2012 @ 16:27
Bram, dat is wel een probleem. Je wil nu dat er allerlei investeringen worden gedaan om alle opleidingen via de OU te kunnen aanbieden. Waarom zouden we daarin investeren als blijkt dat deze OU opleidingen ontzettend veel minder diploma's afleveren dan reguliere opleidingen? Je kan dit niet wijten aan gebrekkige IT o.i.d. Het heeft gewoonweg te maken dat mensen gemiddeld beter presteren als er wat druk op ze wordt gelegd, d.m.v. bijvoorbeeld deadlines, aanwezigheidsplicht (jaja), groepsdruk, betrokkenheid, etc.
vive_la_francewoensdag 25 juli 2012 @ 17:01
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 14:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eventjes een kleine ingreep, de opzet van deze discussie is het volgende:
- veel van de leukste en interessantste opleidingen kan je helemaal niet volgen bij de OU
Dat is zo, maar volgens mij is daar niet zoveel aan te doen. De opleidingen die nu aangeboden worden door de OU zijn ook bij de 'normale' universiteiten de populairst (rechten, psychologie), bieden de beste aansluiting bij een carriere (managementwetenschappen) of worden als goed voor persoonlijke vorming gezien (cultuur- en milieuwetenschap), vandaar dat er waarschijnlijk veel vraag naar is. Aanbieden van wiskunde, civiele techniek, talen of andere opleidingen kan natuurlijk heel interessant zijn voor individuele gevallen, maar als daar onvoldoende vraag naar is worden de kosten gewoon enorm hoog per student. Nakijken van 50 tentamens tegelijk is nu eenmaal goedkoper dan steeds voor één student een tentamen maken en nakijken. Daar komt bij dat voor veel studies practica nodig zijn (life sciences, civiele techniek) die ook veel duurder worden bij individuele begeleiding.

quote:
- hoe kan de uitvoering bij de OU verbeterd worden? Het gaat hier dus om een optimaal gebruik van ICT zonder ook maar enigszins de kwaliteit van het onderwijs te compromitteren.
Ik denk dat je je eerst moet afvragen wat je hiermee wilt winnen. Meer contact met de docent (meer individuele begeleiding: duurder!) of meer contact met medestudenten? Behalve meer tekst, meer video's en eventueel voor specifieke vakken meer interactieve software zou ik wel willen weten wat je hiermee precies wilt.

quote:
- hoe zorgen we ervoor dat de kwaliteit bij de OU gegerandeerd niet minder is dan bij de universiteiten? Hoe zorgen we er dus voor dat de gewone docenten van de gewone universiteiten de vakinhoud en de examinering bepalen?
Wat mij betreft is kwaliteit niet per se verbonden met 'gewone docenten' van 'gewone universiteiten', ook daar zijn goede en slechte. UD's worden ten slotte geselecteerd op onderzoekskwaliteiten, niet op educatieve kwaliteit. Overigens zou ik er wel voor zijn om zoveel mogelijk combinaties te zoeken: docenten die deels bij de OU werken en deels bij andere universiteiten.
vive_la_francewoensdag 25 juli 2012 @ 17:32
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 15:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Laat ik een simpel voorbeeld geven wat voor mij heel erg concreet is: ik wil via de OU wiskunde of natuurkunde kunnen studeren bij een Nederlandse universiteit, van die universiteit een bachelor- en masterdiploma krijgen en hiermee een PhD-traject kunnen starten als ik dat wil en mijn resultaten goed genoeg waren.
Ik wil dus via de OU toegang hebben tot de meest gespecialiseerde vakken, in het geval van fysica bijvoorbeeld de vakken over M-theorie, in het geval van wiskunde bijvoorbeeld de meest specialistische algebravakken van de UL. Ik wil terwijl ik die opleiding volg zelf bepalen in welk tempo ik die vakken volg en hoe ik dat spreid over het jaar en per 60 EC's niet meer betalen dan het wettelijk collegegeld.

Met alle respect, maar dat lijkt me onmogelijk.

Qua niveau is dit nog wel te behalen, in een soort combinatie tussen OU (voor infrastructuur en algemene vaardigheden op afstandsonderwijs) en andere universiteit (voor inhoudelijke kennis), maar er is denk ik zo weinig vraag naar zulke vakken dat de kwaliteit daardoor nauwelijks te controleren is voor een onafhankelijke instantie. Daarnaast zullen de kosten in tijd en geld door de individuele begeleiding zeer hoog zijn (de docent moet voor jou specifiek tentamens gaan maken enzo).
Bram_van_Loonwoensdag 25 juli 2012 @ 18:12
quote:
Bram, dat is wel een probleem. Je wil nu dat er allerlei investeringen worden gedaan om alle opleidingen via de OU te kunnen aanbieden.
Jullie hebben me verkeerd begrepen. Ik wil dat de universiteiten het onderwijs meer zo inrichten dat alle studenten voor bijna alle contacturen, met uitzondering van de practica, de keuze hebben om wel of niet contacturen bij te wonen. De studenten van de OU kunnen hiervan meeprofiteren, de eigen studenten kunnen beter presteren doordat er veel meer flexibiliteit is.

Ik wil dat het standaard wordt dat:
- voor elk vak goed geregistreerde videocolleges online staan, dusdanig dat die volstaan om een hoog cijfer voor het examen te halen
- voor elk vak een goede ICT-werkomgeving bestaat wat als volwaardig alternatief voor instructiecolleges kan dienen. Mogelijk kunnen instructiecolleges zelfs vervangen worden door een combinatie van dat en inloopuren en is dat nog effectiever ook. De individuele begeleiding zou voor veel OU-studenten dus zijn dat als ze vragen stellen dat die vragen adequaat beantwoord worden. De individuele begeleiding kan flink gereduceerd worden door, zoals ik al vaak aanhaalde (maar blijkbaar is het nog niet duidelijk genoeg), de goede vragen er tussenuit te pikken en die te laten staan op een plaats waar alle wat daar staat blijft staan. De student klikt op het vak, vervolgens op het hoofdstuk en daar kan hij op alle opgaves klikken. Per opgave worden de goede vragen geselecteerd en die blijven staan.
Reguliere studenten zouden gebruik kunnen maken van een inloopuurtje, voor OU-studenten kan beter een tussenoplossing worden gevonden: soms een inloopuurtje als ze toch al voor practica komen, soms via een digitale leeromgeving. Met behulp van LaTeX en scans kan er prima worden gecommuniceerd.

Op zijn allerminst zouden voor alle opleidingen alle studiestof moeten worden aangeboden aan eenieder die dat wil (kwestie van archiveren) en zou iedereen zonder begeleiding examens moeten kunnen doen die leiden tot een relevant diploma van een van onze universiteiten.

Wie graag als reguliere student alles wil bijwonen woont het bij, wie graag flexibiliteit wil kiest voor flexibiliteit. Ik wil het reguliere onderwijs zeker niet afbreken, ik denk dat veel studenten er baat bij hebben om alles bij te wonen en dan moeten ze dat zeker ook doen. Anderen hebben baat bij flexibiliteit en ook dat moet kunnen. Ja, er zal iets voor geïnvesteerd moeten worden maar daar krijg je veel voor terug. Onderwijs mag je nooit als een kostenpost zien, het is een investering. Ik denk dat deze investering ook een kwaliteitsimpuls kan zijn voor het reguliere onderwijs. Zoveel kost het nu toch ook weer niet om alles digitaal aan te bieden? Kwestie van een beetje slim handelen.
Op zijn minst moeten de mogelijkheden eens goed onderzocht worden. Ik denk in ieder geval dat het logisch zou zijn als de OU meer een faciliterende rol en minder een inhoudelijke rol zou krijgen. Het is zeker niet minder belangrijk, misschien minder prestigieus maar met ego's moeten we geen rekening houden.
Bram_van_Loonwoensdag 25 juli 2012 @ 18:39
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 17:01 schreef vive_la_france het volgende:
Nakijken van 50 tentamens tegelijk is nu eenmaal goedkoper dan steeds voor één student een tentamen maken en nakijken.
Mijn intentie is dus dat die tentamens van de OU-studenten op dezelfde stapel komt te liggen bij dezelfde docent als waar al 50 tentamens liggen. Bijvoorbeeld een docent wiskunde van de UL.
Ik heb ervoor gepleit dat gewone docenten (waaronder hoogleraren) van universiteiten volledig verantwoordelijk zijn voor de inhoud, dat houdt in dat zij degenen zijn die het nakijken. Anders krijg je allicht dat de examens van de OU ondanks dat ze hetzelfde zijn toch soepeler worden nagekeken.
Het afnemen van de examens mag ook geen probleem zijn, je kan probleemloos verschillende schriftelijke examens tegelijkertijd afnemen. Hooguit heb je het probleempje dat de duur van de examens verschilt maar dat valt zeer gemakkelijk op te lossen.

quote:
Daar komt bij dat voor veel studies practica nodig zijn (life sciences, civiele techniek) die ook veel duurder worden bij individuele begeleiding.
Daarom is een essentieel onderdeel van mijn concept flexibiliteit. Doordat studenten geen hoorcolleges of instructiecolleges hoeven bij te wonen hoeven ze enkel nog voor practica te reizen naar de OU of een van onze universiteiten (waarschijnlijk het laatste).
Je kan dus een zaterdag of een zondag plannen met daarop 8 uur lang practica. Dat is natuurlijk best zwaar maar je moet er wat voor over hebben hè. ;)
Practica zijn voor OU-studenten waarschijnlijk niet duurder dan voor reguliere studenten. Eventueel moeten OU-studenten, als een opleiding in deeltijd/op afstand/ minder populair is maar aansluiten bij een reguliere groep, er kan bijvoorbeeld 1 reguliere groep worden gepland in de avonduren of op een zaterdag, er zijn altijd wel reguliere studenten voor wie dat beter uitkomt dus dat kan ingepland worden.

quote:
Ik denk dat je je eerst moet afvragen wat je hiermee wilt winnen. Meer contact met de docent (meer individuele begeleiding: duurder!) of meer contact met medestudenten? Behalve meer tekst, meer video's en eventueel voor specifieke vakken meer interactieve software zou ik wel willen weten wat je hiermee precies wilt.
Een volwassen student kan zelf een handboek lezen en zelfstandig oefeningen maken, hij heeft pas een docent nodig wanneer hij iets niet begrijpt. Dat kan opgelost worden met goed geregistreerde videocolleges, een goede digitale leeromgeving (ik ben er nog geen tegengekomen terwijl het prima mogelijk is!), veel uitwerkingen en een efficiënte communicatie via een soort van besloten forum met LaTeX-functionaliteit en uploadfunctionaliteit.
Een verschil is dat nieuwe bijdrages strikt worden gescheiden van geselecteerde oude bijdrages en dat de vragen enkel door de docenten beantwoord kunnen worden.

quote:
Wat mij betreft is kwaliteit niet per se verbonden met 'gewone docenten' van 'gewone universiteiten', ook daar zijn goede en slechte.
Natuurlijk. Ik heb zelf het afgelopen jaar ook een groot niveauverschil ervaren tussen de docenten. Je mag echter verwachten dat gemiddeld genomen het theoretische niveau hoger is bij een redelijk goede universiteit dan bij de OU.
Niets ten nadelen van de OU. De OU trekt gelukkig ook mensen aan die ook als docent werken voor een universiteit. Des te beter! Het lijkt mij handiger om inhoudelijk de regie volledig bij de universiteit te leggen, alleen dan kan je ook een diploma geven van die universiteit en niet van de OU. Een diploma van de universiteit is gewoon veel meer waard, zeker als je onderzoek wil doen. Wel moet dan gegarandeerd worden dat die student dat diploma waard is en daarom moet inhoudelijk de regie bij de docenten liggen.

quote:
UD's worden ten slotte geselecteerd op onderzoekskwaliteiten, niet op educatieve kwaliteit.
Dat weet ik. Dat is een foutje in ons universitaire systeem wat ik graag weggewerkt zie. Ik ben er een voorstander van dat docenten worden geselecteerd op een combinatie van een minimum inhoudelijk niveau en een minimum didactisch niveau (heikel puntje: wie bepaalt dat en hoe?). Het heeft geen toegevoegde waarde dat de beste onderzoeker doceert, het heeft wel toegevoegde waarde wanneer een goede onderzoeker indien het opportuun is aan het einde van een onderwijsperiode een gastlezing geeft. In de USA en de UK worden de functies doceren en onderzoeken wel meer gescheiden.

quote:
Overigens zou ik er wel voor zijn om zoveel mogelijk combinaties te zoeken: docenten die deels bij de OU werken en deels bij andere universiteiten.
Ik zie geen enkele reden om dat niet te doen. Ze hoeven natuurlijk geen hoorcolleges te geven aan de OU, dat kan prima met videocolleges. Wel moeten die videocolleges goed geregistreerd worden.
Mijn voorstel: 3 of 4 vaste camera's, 2 of 3 op het bord gericht en 1 centraler gericht om de docent te zien. Met behulp van ietwat slimmere software kan de gebruiker zelf het scherm kiezen. De gebruiker kan vanzelfsprekend inzoomen op een van die schermen of 1 scherm groot in beeld hebben en 3 schermen klein in beeld hebben. Een vrijwilliger zou steeds het juiste scherm kunnen kiezen (al naargelang of dat de docent uitlegt of verder van het bord staat en babbelt), de geselecteerde schermen worden behouden en de resterende data wordt eventueel niet op de server geplaatst (misschien wel een backup voor het geval dat...). Op die manier hoef je niet 3 of 4 keer zoveel data op te slaan op de server. Voor docenten die een PPT-presentatie geven volstaat 1 camera, datgeen wat op het scherm wordt geprojecteerd wordt natuurlijk niet gefilmd maar in een splitvenster ingeladen. Sommige universiteiten doen dit trouwens al voor hun videocolleges, het bespaart veel data zonder dat het minder duidelijk wordt.

Wat mij betreft hoeft het programma trouwens zeker niet 100% hetzelfde te zijn, projecten, stages en praktische zaken die niet tot de kern van een programma behoren (zachte competenties zoals ik dat noem) kunnen worden vervangen door theoretische vakken.

Bottomline, laten we vooral op zoek gaan naar mogelijkheden om kwaliteit en flexibiliteit te combineren en niet teveel redeneren vanuit het bestaande systeem.
We moeten realistische kijken naar problemen maar ook zoeken naar oplossingen hiervoor.

Juist voor wiskunde zijn er trouwens veel mogelijkheden omdat het bij uitstek een theoretische discipline. Je hebt weinig practica nodig, hooguit voor wat programmeren en laat dat nu juist wel zeer gemakkelijk van afstand uitvoerbaar zijn.

Zo, nu laat ik het er even bij. Brand maar los met zijn allen.
Ik kan me voorstellen dat sommige denken dat het wat meer tl;dr zou kunnen, ik herhaal mezelf nu vaak omdat ik de indruk heb dat het nodig is om alle nuances duidelijk uit te leggen van hoe ik het voor mij zie.
diginoob2woensdag 25 juli 2012 @ 20:50
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 15:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

*PLAN*
Ik vind het een goed plan Bram. Geen idee waarom het niet gebeurt, de universiteiten hebben het zeker te druk met hun eigen sores. De OU breidt langzamerhand wel uit met nieuwe opleidingen en cursussen maar in samenwerking met reguliere uni´s zouden ze idd veel meer kunnen aanbieden en ik denk idd op hoger niveau.

OU maakt wel steeds meer gebruik van ICT, ze hebben virtuele lessen, presentaties die studenten houden via microfoon en videocolleges. Lijken me prima middelen om in te zetten in de samenwerking met andere universiteiten.

Ik heb nog te weinig vakken gevolgd aan de OU om me echt een goed oordeel te vormen, maar wat me wel sterk opviel was de matige kwaliteit van het tentamen. Multiple choice op het niveau van
Wie was de bedenker van the zone of proximale development? A Vygotsky B Piaget etc. Dat kan echt niet op een universiteit!

Wat dat betreft kunnen ze een voorbeeld nemen aan de UT waar ik ook studeer. Die hebben geloof ik enige jaren terug bepaalde tentamens van psychologievakken sterk omhooggekrikt qua niveau. Dat is ook veel multiple choice maar van een totaal ander niveau.

De theorie zelf aangeboden in de boeken vond ik redelijk tot goed, alhoewel ik niet goed begrijp waarom ze zo nodig zelf het wiel moeten uitvinden en de stof gaan bedenken. Er zijn ontzettend goede boeken over allerhande onderwerpen verkrijgbaar. De begeleiding vond ik prima. (mail, telefoon etc) Het probleem zit ´m vooralsnog vooral in de toetsing.

En het is erg jammer zo, want als ik aan de OU studeer zegt dat diploma straks toch minder. Het moet een keer fout gaan dat ze op hun kop krijgen en daar sta je dan met je papiertje.
Ik zal ze nog eens een mailtje sturen over de toetsing, want ik ga komende halfjaar dus mooi een minor onderwijsontwerp doen via de OU.
Bram_van_Loonwoensdag 25 juli 2012 @ 23:43
Wijs ze rustig op mijn plan als je hen toch mailt. Je weet maar nooit of dat ze er enigszins door geïnspireerd worden. Ik verwacht niets maar het proberen kan geen kwaad. ;)