Dat is nogal strijdig met heel de filosofie waarmee de OU is opgezet. Jammer.quote:Je studiejaren bij de OU worden nu niet in hetzelfde register bijgehouden waar alle universiteiten dat bijhouden. Een langstudeerboete bij de OU is daarom praktisch niet uitvoerbaar. Op termijn gaat die registratie mogelijk wel plaatsvinden, en dan komt er mogelijk ook een langstudeerboete bij de OU.
Als tweede studie betaal je bij de OU instellingscollegegeld, dat is maar 55 euro per module extra = 770 euro per studiejaar.quote:Op woensdag 25 juli 2012 11:49 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je studiejaren bij de OU worden nu niet in hetzelfde register bijgehouden waar alle universiteiten dat bijhouden. Een langstudeerboete bij de OU is daarom praktisch niet uitvoerbaar. Op termijn gaat die registratie mogelijk wel plaatsvinden, en dan komt er mogelijk ook een langstudeerboete bij de OU.
+ Je kan als je weinig geld hebt tot 80% korting krijgen op de modules. Het is wel te betalen (alhoewel 60 EC bij de OU minstens 2x zo veel kost als op een reguliere universiteit en ze nauwelijks colleges aanbieden)quote:Op woensdag 25 juli 2012 12:50 schreef aniekjuh het volgende:
[..]
Als tweede studie betaal je bij de OU instellingscollegegeld, dat is maar 55 euro per module extra = 770 euro per studiejaar.
Omdat je instellingscollegegeld betaald hoef je dus geen langstudeerdersboete te betalen. Dus dan is een studie bij de OU als tweede studie best goed te doen?
Het is niet helemaal waar dat 60 ECTS aan de Open Universiteit (minstens) twee maal zoveel kosten als op een traditionele universiteit.quote:Op woensdag 25 juli 2012 13:06 schreef diginoob2 het volgende:
[..]
+ Je kan als je weinig geld hebt tot 80% korting krijgen op de modules. Het is wel te betalen (alhoewel 60 EC bij de OU minstens 2x zo veel kost als op een reguliere universiteit en ze nauwelijks colleges aanbieden)
Maar ik vind het uiterst merkwaardig dat de OU instellingscollegegeld hanteert. Het komt op me over als meewaaien op de politieke wind der bezuinigingen en rendementsboetes.
Het hele principe van de OU leek me toch dat iedereen zich kan scholen ook bij bijv. ziekte, naast werk, omscholing etc, op eigen tempo. Met instellingscollegeld wordt, betaalbaar of niet, een signaal afgegeven dat een tweede studie iets is om te ontmoedigen. Ik vraag me dus af wat de OU met die 55 euro extra per module wil zeggen?
Excuses voor mijn kleine zijstapquote:Op woensdag 25 juli 2012 14:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eventjes een kleine ingreep, de opzet van deze discussie is het volgende:
- veel van de leukste en interessantste opleidingen kan je helemaal niet volgen bij de OU
- hoe kan de uitvoering bij de OU verbeterd worden? Het gaat hier dus om een optimaal gebruik van ICT zonder ook maar enigszins de kwaliteit van het onderwijs te compromitteren.
- hoe zorgen we ervoor dat de kwaliteit bij de OU gegerandeerd niet minder is dan bij de universiteiten? Hoe zorgen we er dus voor dat de gewone docenten van de gewone universiteiten de vakinhoud en de examinering bepalen?
Ik denk dat ze er al mee bezig zijn: http://www.bnr.nl/meernie(...)-een-topuniversiteitquote:Op woensdag 25 juli 2012 14:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eventjes een kleine ingreep, de opzet van deze discussie is het volgende:
- veel van de leukste en interessantste opleidingen kan je helemaal niet volgen bij de OU
- hoe kan de uitvoering bij de OU verbeterd worden? Het gaat hier dus om een optimaal gebruik van ICT zonder ook maar enigszins de kwaliteit van het onderwijs te compromitteren.
- hoe zorgen we ervoor dat de kwaliteit bij de OU gegerandeerd niet minder is dan bij de universiteiten? Hoe zorgen we er dus voor dat de gewone docenten van de gewone universiteiten de vakinhoud en de examinering bepalen?
Ik denk dat dat een goed punt is, iets dat overigens ook door de Open Universiteit en/of door Den Haag wordt onderkend.quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:41 schreef Skjor het volgende:
[..]
Ik denk dat ze er al mee bezig zijn: http://www.bnr.nl/meernie(...)-een-topuniversiteit
Maar het probleem van de OU is denk ik dat zo weinig mensen de eindstreep halen. Als ik even snel op de website kijk, zie ik dat er 26.000 studenten ingeschreven staan en dat er in 2010 net iets meer dan 1.000 diploma's zijn uitgereikt (266 bachelor, 331 master en 455 propedeuse). Dat schiet niet echt op. Volgens mij gebruikt een groot deel van de studenten de OU om één of twee modules te volgen en zo hun kennis een beetje bij te spijkeren. Van degenen die echt een diploma willen halen, zijn er niet zo veel die dat lukt.
Ik vind een zijstap niet erg maar de discussie over het onderwerp zelf is nog niet begonnen.quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:36 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Excuses voor mijn kleine zijstap
De accreditatie van de NVAO is een papieren tijger.quote:-De kwaliteit van het onderwijs aan de Open Universiteit zou (mede) moeten worden bewaakt door de NVAO. De rapporten die deze organisatie maakt zijn openbaar en recent zijn de accreditaties weer met een aantal jaren verlengd. Daarnaast is er een instituut als de Studentenraad die de thema's die onder de studenten leven bespreekbaar kan maken.
Dat ook, voor de bestaande opleidingen moet ook stap voor stap voor elk vak een docent die aan een gewone universiteit de hoofdverantwoordelijke is voor dat vak hetzelfde programma hanteren als dat aan de universiteit, of meer en van een hoger niveau maar zeker niet minder of van een lager niveau.quote:Met jouw vraag om "gewone" docenten van "gewone" universiteiten hoop ik dat je doelt op het inzetten van docenten om andere, nieuwe opleidingen aan te kunnen bieden.
Ik wil dus dat de OU een zuiver faciliterende rol gaat krijgen en dat de universiteiten de inhoud en het niveau gaan bepalen. De universiteiten kunnen zorgen voor goed geregistreerde videocolleges, een goede leeromgeving enz.quote:De doelstelling van de Open Universiteit is weliswaar anders dan die van de traditionele universiteiten, het is wel degelijk een universiteit met gekwalificeerde docenten (zij het op kleinere schaal) waar onderzoek wordt verricht, waar literatuur wordt geschreven etcetera. In dat kader wil ik ook graag wijzen op de samenwerkingsverbanden met de VU, de UvA, de UU en Fontys (deze in het kader van een HBO-opleiding).
Nee dus.quote:Ik denk dat ze er al mee bezig zijn: http://www.bnr.nl/meernie(...)-een-topuniversiteit
Dat hoeft dus niet zo'n probleem te zijn als de infrastructuur ook gebruikt wordt door de reguliere studenten. De huidige mogelijkheden die ICT ons bieden zijn erg nieuw, een jaar of 10 oud schat ik als je ook wil dat alles in een goede resolutie te zien is.quote:Van degenen die echt een diploma willen halen, zijn er niet zo veel die dat lukt.
Dat is zo, maar volgens mij is daar niet zoveel aan te doen. De opleidingen die nu aangeboden worden door de OU zijn ook bij de 'normale' universiteiten de populairst (rechten, psychologie), bieden de beste aansluiting bij een carriere (managementwetenschappen) of worden als goed voor persoonlijke vorming gezien (cultuur- en milieuwetenschap), vandaar dat er waarschijnlijk veel vraag naar is. Aanbieden van wiskunde, civiele techniek, talen of andere opleidingen kan natuurlijk heel interessant zijn voor individuele gevallen, maar als daar onvoldoende vraag naar is worden de kosten gewoon enorm hoog per student. Nakijken van 50 tentamens tegelijk is nu eenmaal goedkoper dan steeds voor één student een tentamen maken en nakijken. Daar komt bij dat voor veel studies practica nodig zijn (life sciences, civiele techniek) die ook veel duurder worden bij individuele begeleiding.quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eventjes een kleine ingreep, de opzet van deze discussie is het volgende:
- veel van de leukste en interessantste opleidingen kan je helemaal niet volgen bij de OU
Ik denk dat je je eerst moet afvragen wat je hiermee wilt winnen. Meer contact met de docent (meer individuele begeleiding: duurder!) of meer contact met medestudenten? Behalve meer tekst, meer video's en eventueel voor specifieke vakken meer interactieve software zou ik wel willen weten wat je hiermee precies wilt.quote:- hoe kan de uitvoering bij de OU verbeterd worden? Het gaat hier dus om een optimaal gebruik van ICT zonder ook maar enigszins de kwaliteit van het onderwijs te compromitteren.
Wat mij betreft is kwaliteit niet per se verbonden met 'gewone docenten' van 'gewone universiteiten', ook daar zijn goede en slechte. UD's worden ten slotte geselecteerd op onderzoekskwaliteiten, niet op educatieve kwaliteit. Overigens zou ik er wel voor zijn om zoveel mogelijk combinaties te zoeken: docenten die deels bij de OU werken en deels bij andere universiteiten.quote:- hoe zorgen we ervoor dat de kwaliteit bij de OU gegerandeerd niet minder is dan bij de universiteiten? Hoe zorgen we er dus voor dat de gewone docenten van de gewone universiteiten de vakinhoud en de examinering bepalen?
Met alle respect, maar dat lijkt me onmogelijk.quote:Op woensdag 25 juli 2012 15:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Laat ik een simpel voorbeeld geven wat voor mij heel erg concreet is: ik wil via de OU wiskunde of natuurkunde kunnen studeren bij een Nederlandse universiteit, van die universiteit een bachelor- en masterdiploma krijgen en hiermee een PhD-traject kunnen starten als ik dat wil en mijn resultaten goed genoeg waren.
Ik wil dus via de OU toegang hebben tot de meest gespecialiseerde vakken, in het geval van fysica bijvoorbeeld de vakken over M-theorie, in het geval van wiskunde bijvoorbeeld de meest specialistische algebravakken van de UL. Ik wil terwijl ik die opleiding volg zelf bepalen in welk tempo ik die vakken volg en hoe ik dat spreid over het jaar en per 60 EC's niet meer betalen dan het wettelijk collegegeld.
Jullie hebben me verkeerd begrepen. Ik wil dat de universiteiten het onderwijs meer zo inrichten dat alle studenten voor bijna alle contacturen, met uitzondering van de practica, de keuze hebben om wel of niet contacturen bij te wonen. De studenten van de OU kunnen hiervan meeprofiteren, de eigen studenten kunnen beter presteren doordat er veel meer flexibiliteit is.quote:Bram, dat is wel een probleem. Je wil nu dat er allerlei investeringen worden gedaan om alle opleidingen via de OU te kunnen aanbieden.
Mijn intentie is dus dat die tentamens van de OU-studenten op dezelfde stapel komt te liggen bij dezelfde docent als waar al 50 tentamens liggen. Bijvoorbeeld een docent wiskunde van de UL.quote:Op woensdag 25 juli 2012 17:01 schreef vive_la_france het volgende:
Nakijken van 50 tentamens tegelijk is nu eenmaal goedkoper dan steeds voor één student een tentamen maken en nakijken.
Daarom is een essentieel onderdeel van mijn concept flexibiliteit. Doordat studenten geen hoorcolleges of instructiecolleges hoeven bij te wonen hoeven ze enkel nog voor practica te reizen naar de OU of een van onze universiteiten (waarschijnlijk het laatste).quote:Daar komt bij dat voor veel studies practica nodig zijn (life sciences, civiele techniek) die ook veel duurder worden bij individuele begeleiding.
Een volwassen student kan zelf een handboek lezen en zelfstandig oefeningen maken, hij heeft pas een docent nodig wanneer hij iets niet begrijpt. Dat kan opgelost worden met goed geregistreerde videocolleges, een goede digitale leeromgeving (ik ben er nog geen tegengekomen terwijl het prima mogelijk is!), veel uitwerkingen en een efficiënte communicatie via een soort van besloten forum met LaTeX-functionaliteit en uploadfunctionaliteit.quote:Ik denk dat je je eerst moet afvragen wat je hiermee wilt winnen. Meer contact met de docent (meer individuele begeleiding: duurder!) of meer contact met medestudenten? Behalve meer tekst, meer video's en eventueel voor specifieke vakken meer interactieve software zou ik wel willen weten wat je hiermee precies wilt.
Natuurlijk. Ik heb zelf het afgelopen jaar ook een groot niveauverschil ervaren tussen de docenten. Je mag echter verwachten dat gemiddeld genomen het theoretische niveau hoger is bij een redelijk goede universiteit dan bij de OU.quote:Wat mij betreft is kwaliteit niet per se verbonden met 'gewone docenten' van 'gewone universiteiten', ook daar zijn goede en slechte.
Dat weet ik. Dat is een foutje in ons universitaire systeem wat ik graag weggewerkt zie. Ik ben er een voorstander van dat docenten worden geselecteerd op een combinatie van een minimum inhoudelijk niveau en een minimum didactisch niveau (heikel puntje: wie bepaalt dat en hoe?). Het heeft geen toegevoegde waarde dat de beste onderzoeker doceert, het heeft wel toegevoegde waarde wanneer een goede onderzoeker indien het opportuun is aan het einde van een onderwijsperiode een gastlezing geeft. In de USA en de UK worden de functies doceren en onderzoeken wel meer gescheiden.quote:UD's worden ten slotte geselecteerd op onderzoekskwaliteiten, niet op educatieve kwaliteit.
Ik zie geen enkele reden om dat niet te doen. Ze hoeven natuurlijk geen hoorcolleges te geven aan de OU, dat kan prima met videocolleges. Wel moeten die videocolleges goed geregistreerd worden.quote:Overigens zou ik er wel voor zijn om zoveel mogelijk combinaties te zoeken: docenten die deels bij de OU werken en deels bij andere universiteiten.
Ik vind het een goed plan Bram. Geen idee waarom het niet gebeurt, de universiteiten hebben het zeker te druk met hun eigen sores. De OU breidt langzamerhand wel uit met nieuwe opleidingen en cursussen maar in samenwerking met reguliere uni´s zouden ze idd veel meer kunnen aanbieden en ik denk idd op hoger niveau.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |