Ik leg de exacte situatie expres niet uit, want ik zit niet te wachten op het feit dat ik op kantoor aankom en hij zegt "dus jij bent even op FOK! uit gaan zoeken of ik die uitzondering mag maken?quote:Op woensdag 25 juli 2012 00:55 schreef Metalfrost het volgende:
Bel de vakbond op en vraag wat je rechten zijn, aangezien je zelf twijfelt of je baas daadwerkelijk in zijn recht staat om in de voorts ongenoemde afspraken wijzigingen aan te brengen.
Het is je goed recht om uit te zoeken wat je rechten zijn, zelfs en vooral als je baas er niet mee eens is. De hele vakbond is er om tussen werkgever en werknemer een werkbaar compromis te sluiten, en indien nodig de twee partijen aan te spreken als er vermelde obstakels worden gevonden.quote:Op woensdag 25 juli 2012 00:57 schreef Ratelbak het volgende:
[..]
Ik leg de exacte situatie expres niet uit, want ik zit niet te wachten op het feit dat ik op kantoor aankom en hij zegt "dus jij bent even op FOK! uit gaan zoeken of ik die uitzondering mag maken?"
True, het enige nadeel is dat dit in korte tijd geregeld moet worden. Ik denk misschien is er een eenduidig antwoord op, maar dat is niet vaak. Ik ga er vanuit dat hij zijn fout toegeeft en mij in het gelijk stelt, maar helaas ken ik hem al langer en is hij iemand die nooit of te nimmer fouten zal toegeven. Vandaar dat ik dit dus even uit wilde zoekenquote:Op woensdag 25 juli 2012 01:03 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Het is je goed recht om uit te zoeken wat je rechten zijn, zelfs en vooral als je baas er niet mee eens is. De hele vakbond is er om tussen werkgever en werknemer een werkbaar compromis te sluiten, en indien nodig de twee partijen aan te spreken als er vermelde obstakels worden gevonden.
Ik hoop wel dat je snapt dat je via de vakbond moet werken, en niet direct je baas aan moet spreken. De cao is immers mede bedacht door de vakbond, maar jij hebt het ondertekend. Dat levert twee opties op: 1) je spreekt je baas zelf aan met alle (negatieve) gevolgen van dien; 2) je schakelt de vakbond in en laat hun de initiële gesprekken voeren om het probleem aan te pakken.quote:Op woensdag 25 juli 2012 01:10 schreef Ratelbak het volgende:
[..]
True, het enige nadeel is dat dit in korte tijd geregeld moet worden. Ik denk misschien is er een eenduidig antwoord op, maar dat is niet vaak. Ik ga er vanuit dat hij zijn fout toegeeft en mij in het gelijk stelt, maar helaas ken ik hem al langer en is hij iemand die nooit of te nimmer fouten zal toegeven. Vandaar dat ik dit dus even uit wilde zoeken
Dat kan ik me nauwelijks voorstellenquote:Op woensdag 25 juli 2012 01:16 schreef Metalfrost het volgende:
Het cao is immers mede bedacht door de vakbond, maar jij hebt het ondertekend.
Dit is niet een dusdanig grote kwestie dat het via de vakbond hoeft te gaan. Als hij die uitzondering echt wil maken, so be it, maar ik vroeg me alleen af of dit überhaupt is toegestaan, alleen omdat het hem beter uitkomt.quote:Op woensdag 25 juli 2012 01:16 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Ik hoop wel dat je snapt dat je via de vakbond moet werken, en niet direct je baas aan moet spreken. De cao is immers mede bedacht door de vakbond, maar jij hebt het ondertekend. Dat levert twee opties op: 1) je spreekt je baas zelf aan met alle (negatieve) gevolgen van dien; 2) je schakelt de vakbond in en laat hun de initiële gesprekken voeren om het probleem aan te pakken.
quote:Op woensdag 25 juli 2012 01:16 schreef r_one het volgende:
Als er al uitzonderingen op de CAO gemaakt kunnen worden, dan uitsluitend in de arbeidsovereenkomst.
Je vraagt er zelf wel een beetje om als je een dergelijke post plaatst. Een cao is namelijk een overeenkomst tussen één of meer werkgevers of organisaties van werkgevers en één of meer organisaties van werknemers. De bepalingen uit een cao werken door als de werkgever gebonden is aan de cao of wanneer de cao bepalingen algemeen verbindend zijn verklaard door de minister. Aan kant van de werknemers mogen slechts organisaties van werknemers partijen zijn bij een cao, dus een individuele werknemer kan nooit een cao (mede) ondertekenen.quote:Op woensdag 25 juli 2012 01:18 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
O het lachuurtje is weer begonnen. Ha ha.
QFTquote:Op woensdag 25 juli 2012 01:16 schreef r_one het volgende:
Als er al uitzonderingen op de CAO gemaakt kunnen worden, dan uitsluitend in de arbeidsovereenkomst.
niet iov de OR?quote:Op woensdag 25 juli 2012 01:16 schreef r_one het volgende:
iom bedoel ik!quote:Op donderdag 26 juli 2012 20:27 schreef r_one het volgende:
iov als in 'in opdracht van'? Wat wil de OR dan opdragen?
Er mag een heleboel overlegd worden maar om een CAO (deels) buitenspel te zetten zullen toch de individuele contracten moeten worden opengebroken. Dat kan niet middels een herenakkoord met de OR.quote:
Bedankt voor de uitlegquote:Op donderdag 26 juli 2012 20:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Er mag een heleboel overlegd worden maar om een CAO (deels) buitenspel te zetten zullen toch de individuele contracten moeten worden opengebroken. Dat kan niet middels een herenakkoord met de OR.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |