abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 juli 2012 @ 15:18:42 #101
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_114644700
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 15:12 schreef MeNicole2 het volgende:
Ja dat is ook moeilijk. Wat de een heel gewoon vind vind een ander a mishandeling of verwaarlozing. Maar in twijfel vind ik gewoon echt altijd bellen al is het om info in te winnen om te kijken wat je kunt doen!!
Dit ja. Bij twijfel bellen en laten weten dat je twijfeld en niet weet of er echt iets aan de hand is, dan kunnen zij je vertellen waar op te letten/zelf wat onderzoek verrichten zonder de boel op z'n kop te zetten.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_114646183
Bij twijfel altijd melden. Een ouder die onschuldig is zal wel begrijpen dat het uit pure bezorgdheid is en werkt mee, een ouder die zich wel schuldig maakt aan mishandeling wordt dan iig aangepakt/in de gaten gehouden.

Vals beschuldigen is niet leuk, maar mocht het zo zijn dat deze kinderen echt mishandeld worden, dan is het vele malen erger dat je je ogen daarvoor sluit.
[b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
YES! The rhythm, the rebel.
pi_114650325
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 15:56 schreef Kluts het volgende:
Een ouder die onschuldig is zal wel begrijpen dat het uit pure bezorgdheid is en werkt mee
Dit geloof je toch niet echt he...
Ja, ik generaliseer.
pi_114650388
quote:
Bij twijfel altijd melden. Een ouder die onschuldig is zal wel begrijpen dat het uit pure bezorgdheid is en werkt mee, een ouder die zich wel schuldig maakt aan mishandeling wordt dan iig aangepakt/in de gaten gehouden.

Vals beschuldigen is niet leuk, maar mocht het zo zijn dat deze kinderen echt mishandeld worden, dan is het vele malen erger dat je je ogen daarvoor sluit.
weet je wel wat er in werking word gesteld als ze wel wat zouden doen? :')
pi_114650443
Vervelende kinderen misschien? Het jongetje duwt al een half uur op de toeter, na 100 waarschuwingen stopte hij nog niet! Eten stond al een half uur op tafel na 10 keer roepen nog geen kind!

Weet zeker wat je doet, als je zo zeker van je zaak bent is het ook geen probleem dat je naam bekend zal worden!
pi_114650478
quote:

Nee, je moet ewoon eerst even zelf op pad gaan en gewoon eens even sociaal doen voordat je gaat staan mauwen bij instanties.
  woensdag 25 juli 2012 @ 18:11:57 #107
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_114650726
ik weet het niet zeker en heb hier ook totaal geen ervaring mee, maar ik zou iemand als 'supernanny' inschakelen. alleen dan zonder dat het op TV komt :Y

je ziet bij die programma's vaak dat de ouders er nog wel het meest van leren ;)
"Ik vind Marcellis wel zo iemand die er op zijn 28e achter komt dat hij eigenlijk linksbenig is." - Tim86
"Marcellis legt ze zo op de stropdas. Mits ze een stropdas van 8 meter aan zouden hebben." - Toefjes
kortom:
  Moderator woensdag 25 juli 2012 @ 18:13:57 #108
249559 crew  Lavenderr
pi_114650791
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2012 18:02 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

Nee, je moet ewoon eerst even zelf op pad gaan en gewoon eens even sociaal doen voordat je gaat staan mauwen bij instanties.
Dat.
pi_114654063
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2012 10:18 schreef Logician78 het volgende:
Bij ons in de wijk werd een meisje thuis (door haar moeder) geslagen, we zijn toen met een aantal mensen naar haar school gegaan en hebben her besproken met haar lerares en de directie van de school. Die hebben toen jeugdzorg ingeschakeld na zelf gesprekken met het meisje te hebben gehad. Op deze manier zijn wij anoniem gebleven maar is er wel actie ondernomen.

In die richting zat ik ook te denken. Melding bij het AMK kan anoniem maar 100% garantie dat je naam nooit genoemd wordt richting het gezin is er nooit (omdat er mensen werken). De school heeft een wettelijke plicht om vermoeden van mishandeling te melden. Daar kun je ze op aanspreken en wellicht vallen bij hen ook wat puzzelstukjes op hun plaats, mocht het kind al gedragsproblemen vertonen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  woensdag 25 juli 2012 @ 20:32:06 #110
379089 Bami-Powner
Saffraanexpert
pi_114655498
ik vind hem baas o|O o|O o|O ~O> ~O>
Ik drink geen kraantjeswater.
pi_114672024
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 17:56 schreef Northside het volgende:

[..]

Dit geloof je toch niet echt he...
Nee, dat hoop ik.

Maar wat is het alternatief, zo'n kind de tering laten krijgen terwijl er misschien wel wat aan de hand is? Die vermoedens baseer je niet op 1 corrigerende tik die je toevallig eens gezien hebt lijkt me.

quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2012 18:02 schreef Ga.aguyim het volgende:

[..]

En hoe doe je dat dan? Goh, ik heb het vermoeden dat jij je kind mishandelt, kunnen we daar onder het genot van een biertje eens over van gedachten wisselen?

quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 19:50 schreef Cat22 het volgende:

[..]

In die richting zat ik ook te denken. Melding bij het AMK kan anoniem maar 100% garantie dat je naam nooit genoemd wordt richting het gezin is er nooit (omdat er mensen werken). De school heeft een wettelijke plicht om vermoeden van mishandeling te melden. Daar kun je ze op aanspreken en wellicht vallen bij hen ook wat puzzelstukjes op hun plaats, mocht het kind al gedragsproblemen vertonen.
Dit is wellicht nog een betere optie.

Ik ben er nooit voorstander van om meteen naar instanties te rennen, maar dit lijkt me gewoon heel lastig qua situatie.
[b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
YES! The rhythm, the rebel.
pi_114674285
Ik heb niet het hele topic gelezen alleen je eerste bericht, dus misschien is dit al gezegd (of heb je het al gedaan). Je kan het AMK bellen voor advies. Je hoeft niet meteen een melding te doen. Ze kunnen je daar adviseren wat het verstandigste is.
pi_114680295
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 23:21 schreef Northside het volgende:

[..]

Ik heb het vermoeden dat jij, lin93, kinderen slaat. Waarom? Ik weet niet, dat denk ik gewoon. De professionele instanties moeten maar uitzoeken of het waar is of niet he. Ik ga maar even een belletje plegen.
Als ik je goed begrijp doel je op waar de grens ligt bij het melden van mishandeling. In dit geval zijn er duidelijke signalen die kunnen duiden op mishandeling. Dat jij een vermoeden hebt gebaseerd op mijn opmerking, is wel degelijk iets heel anders dan de genoemde signalen.
pi_114680374
De discussie is hier, wanneer zijn die signalen duidelijk genoeg? In een ideale wereld zou dat niets uitmaken omdat een onschuldig gezin in die ideale wereld zonder scheuren uit het onderzoek komt. Aangezien dat in de realiteit niet zo is, is het niet vreemd dat mensen pragmatisch omgaan met het al dan niet melden.

Concreet gezegd, ze wegen de duidelijkheid van de signalen af tegen de consequenties voor het gezin als dat onschuldig blijkt te zijn. Die weegschalen kunnen verschillen per persoon, en Northside geeft volgens mij simpelweg een voorbeeld van een extreme weegschaal om aan te geven dat het niet zo eenvoudig is als dat jij het maakt.

De enige weegschaal waar "bij elke kleine indicatie gewoon meteen melden" uit kan komen, weegt de belangen van de ouders als volkomen irrelevant t.o.v. het kind. En zelfs dan klopt het niet, want het kind lijdt er ook onder als het leven van zijn/haar onschuldige ouders overhoop wordt gegooid door een officieel onderzoek.

[ Bericht 24% gewijzigd door Polarcat op 26-07-2012 14:42:53 ]
pi_114681456
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 14:11 schreef Polarcat het volgende:
De discussie is hier, wanneer zijn die signalen duidelijk genoeg? In een ideale wereld zou dat niets uitmaken omdat een onschuldig gezin in die ideale wereld zonder scheuren uit het onderzoek komt. Aangezien dat in de realiteit niet zo is, is het niet vreemd dat mensen pragmatisch omgaan met het al dan niet melden.
Tenzij het anoniem is, dan is het opeens een ander verhaal. Want als we niet persoonlijk verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor eventuele schade die we anderen aanbrengen, dan ligt de drempel een stuk lager. Helaas is dat de menselijke aard.

quote:
Concreet gezegd, ze wegen de duidelijkheid van de signalen af tegen de consequenties voor het gezin als dat onschuldig blijkt te zijn. Die weegschalen kunnen verschillen per persoon, en Northside geeft volgens mij simpelweg een voorbeeld van een extreme weegschaal om aan te geven dat het niet zo eenvoudig is als dat jij het maakt.
Juist. Wat Lin93 duidelijke signalen vindt, vind ik helemaal niet zo duidelijk. Het middel is zo zwaar dat je je eerst zou moeten verdiepen in de situatie voor je mogelijk een gezin kapot maakt.
Ja, ik generaliseer.
pi_114681465
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 14:11 schreef Polarcat het volgende:

En ik begrijp Northside's opmerking ook. In mijn beleving zijn er echter voldoende signalen om het in dit geval te melden. Een instantie staat niet meteen met sirenes voor de deur. Ook zij zullen met professionele mensen beoordelen of de signalen voldoende zijn om contact op te nemen met de ouders.
pi_114681507
Ik zie een heleboel stellingen en weinig argumenten Lin93. Om precies te zijn, 3 stellingen en 0 argumenten.
pi_114681948
Hallo Polarcat, graag hoor ik wat jij aan argumenten verwacht te lezen op dit forum.
pi_114682116
Je zou kunnen beginnen met het opstellen van een logisch en consistent raamwerk over wanneer er nu eigenlijk "voldoende signalen" zijn. Want dat jij dat vindt c.q. voelt, daar kan niemand verder iets mee. Je argument kun je ondersteunen door voorbeelden uit de praktijk.
pi_114683058
Oke duidelijk. Opbouwende kritiek is altijd goed.

Ervaring: kom zelf uit een gezin waar mishandeling heeft plaatsgevonden en ken verschillende mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten.

Signaal 1: Een signaal dat mij erg dwars zit, is dat de vader zich compleet anders gaat gedragen wanneer er mensen kijken. Een ouder die denkt in zijn of haar recht te staan en niets te verbergen heeft, kan zijn/haar kinderen corrigeren waar iedereen bij is. De ouder die dat alleen doet wanneer hij of zij denkt dat er niemand kijkt, heeft (gezien mijn ervaringen) iets te verbergen.

Signaal 2: Een ouder die een kind 'klappen' geeft wanneer het kind aan de toeter zit, is in mijn opinie belachelijk bezig. Slaan is sowieso iets dat in alle studies naar voren komt als een disciplinaire straf die een negatief effect heeft op een kind.

Signaal 3: Verbale agressie is net zo goed een mishandeling als lichamelijke. Blauwe plekken gaan weer weg, woorden hebben de gewoonte om heel lang te blijven zitten.

Conclusie gebaseerd op mijn ervaringen en mijn mening die weer gebaseerd is op de bovengenoemde signalen: In dit huishouden is er wel degelijk kans op mishandeling. Helemaal achter gesloten deuren. Wat doet de vader als niemand het kan zien? Heeft hij dan vrij spel? Contact opnemen met instanties kan zeker geen kwaad. Er hoeft ook niet meteen gezegd te worden om wie het gaat. De instanties kunnen je ook tips geven waarmee je de signalen beter kunt beoordelen of andere signalen kunt herkennen.

Hopelijk heeft de starter van dit topic hier wat aan. Neem alle meningen en visies die in dit forum staan mee, trek je conclusie en handel daar naar.

Sterkte!
pi_114683272
Dat lijkt me een prima advies. Ik wist niet dat je ervaringsdeskundige was, dus mijn excuses als dit je van streek heeft gemaakt.
pi_114683398
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 15:42 schreef Polarcat het volgende:
Dat lijkt me een prima advies. Ik wist niet dat je ervaringsdeskundige was, dus mijn excuses als dit je van streek heeft gemaakt.
Dat is aardig Polarcat, maar excuus is niet nodig hoor. Dat verleden heb ik al een plaats gegeven en bovendien had jij het nooit kunnen weten. Bedankt voor je opbouwende kritiek. Mijn eerdere replies waren idd niet goed onderbouwd.
pi_114683430
je was er niet bij lin, je post riekt wel heel erg naar projectie.

wb verbale agressie: ons gezin staat ter boek als "liefhebbend en warm gezin" (dit is een quote van een arts). ons cb is tevreden, hell, we hebben her en der controle afspraken e.d. mbt de prematuurheid van ons middelste mogen skippen omdat zowel arts als cb het volle vertrouwen in ons heeft.

en toch sta ook ik wel eens brulboeien "IS HET NOU KLAAR :( :( :( " zelfs wel eens gebeurd met de kinderarts in de buurt wegens een kinderhandje wat richting artsinstrument ging :o ook eens gehad dat oudste op een kruispunt ineens bij de kinderwagen van middelste wegliep, nja, dat leverde dus een brulboei+meesleur. terwijl net een kennis langsreed. ik kan me best voorstellen dat wanneer jij die kennis was geweest, jij daar dan ook zo je bedenkingen zou hebben.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_114683940
ter nuance:

ik denk dat je signaal 1 en signaal 2 idd wel hele duidelijke signalen zijn hoor :Y
vooral die eerste :{
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_114683943
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 15:47 schreef simmu het volgende:
je was er niet bij lin, je post riekt wel heel erg naar projectie.

wb verbale agressie: ons gezin staat ter boek als "liefhebbend en warm gezin" (dit is een quote van een arts). ons cb is tevreden, hell, we hebben her en der controle afspraken e.d. mbt de prematuurheid van ons middelste mogen skippen omdat zowel arts als cb het volle vertrouwen in ons heeft.

en toch sta ook ik wel eens brulboeien "IS HET NOU KLAAR :( :( :( " zelfs wel eens gebeurd met de kinderarts in de buurt wegens een kinderhandje wat richting artsinstrument ging :o ook eens gehad dat oudste op een kruispunt ineens bij de kinderwagen van middelste wegliep, nja, dat leverde dus een brulboei+meesleur. terwijl net een kennis langsreed. ik kan me best voorstellen dat wanneer jij die kennis was geweest, jij daar dan ook zo je bedenkingen zou hebben.
Dit is geen aanval op jouw leven Simmu. "IS HET NOU KLAAR" vind ik geen verbale agressie. "IS HET NOU KLAAR KLEIN KUT KIND" is daar een hele andere variant op. Iedereen kan eens ontploffen, maar als het regelmatig voorkomt, dan moet een ouder toch echt beter naar zichzelf gaan kijken.

Uiteraard zijn mijn uitspraken een projectie van mijn ervaringen in het leven en de therapie die ik heb gehad. Nee ik was er niet bij. Ik deel hier mijn ervaring en visie op het geheel en zeg niet wat mensen moeten doen. Hopelijk hebben ze iets aan wat ik schrijf. Zo niet, dan kunnen ze het weer laten gaan.

En wederom is dit geen aanval op jouw leven, maar voor iedereen (vrienden, familie, artsen, psychologen) was ons gezin het perfecte gezinnetje. Stille wateren hebben diepe gronden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')