Dit ja. Bij twijfel bellen en laten weten dat je twijfeld en niet weet of er echt iets aan de hand is, dan kunnen zij je vertellen waar op te letten/zelf wat onderzoek verrichten zonder de boel op z'n kop te zetten.quote:Op woensdag 25 juli 2012 15:12 schreef MeNicole2 het volgende:
Ja dat is ook moeilijk. Wat de een heel gewoon vind vind een ander a mishandeling of verwaarlozing. Maar in twijfel vind ik gewoon echt altijd bellen al is het om info in te winnen om te kijken wat je kunt doen!!
Dit geloof je toch niet echt he...quote:Op woensdag 25 juli 2012 15:56 schreef Kluts het volgende:
Een ouder die onschuldig is zal wel begrijpen dat het uit pure bezorgdheid is en werkt mee
weet je wel wat er in werking word gesteld als ze wel wat zouden doen?quote:Op woensdag 25 juli 2012 15:56 schreef Kluts het volgende:
Bij twijfel altijd melden. Een ouder die onschuldig is zal wel begrijpen dat het uit pure bezorgdheid is en werkt mee, een ouder die zich wel schuldig maakt aan mishandeling wordt dan iig aangepakt/in de gaten gehouden.
Vals beschuldigen is niet leuk, maar mocht het zo zijn dat deze kinderen echt mishandeld worden, dan is het vele malen erger dat je je ogen daarvoor sluit.
Nee, je moet ewoon eerst even zelf op pad gaan en gewoon eens even sociaal doen voordat je gaat staan mauwen bij instanties.quote:Op woensdag 25 juli 2012 15:56 schreef Kluts het volgende:
Bij twijfel altijd melden. Een ouder die onschuldig is zal wel begrijpen dat het uit pure bezorgdheid is en werkt mee, een ouder die zich wel schuldig maakt aan mishandeling wordt dan iig aangepakt/in de gaten gehouden.
Vals beschuldigen is niet leuk, maar mocht het zo zijn dat deze kinderen echt mishandeld worden, dan is het vele malen erger dat je je ogen daarvoor sluit.
Dat.quote:Op woensdag 25 juli 2012 18:02 schreef Ga.aguyim het volgende:
[..]
Nee, je moet ewoon eerst even zelf op pad gaan en gewoon eens even sociaal doen voordat je gaat staan mauwen bij instanties.
In die richting zat ik ook te denken. Melding bij het AMK kan anoniem maar 100% garantie dat je naam nooit genoemd wordt richting het gezin is er nooit (omdat er mensen werken). De school heeft een wettelijke plicht om vermoeden van mishandeling te melden. Daar kun je ze op aanspreken en wellicht vallen bij hen ook wat puzzelstukjes op hun plaats, mocht het kind al gedragsproblemen vertonen.quote:Op woensdag 25 juli 2012 10:18 schreef Logician78 het volgende:
Bij ons in de wijk werd een meisje thuis (door haar moeder) geslagen, we zijn toen met een aantal mensen naar haar school gegaan en hebben her besproken met haar lerares en de directie van de school. Die hebben toen jeugdzorg ingeschakeld na zelf gesprekken met het meisje te hebben gehad. Op deze manier zijn wij anoniem gebleven maar is er wel actie ondernomen.
Nee, dat hoop ik.quote:Op woensdag 25 juli 2012 17:56 schreef Northside het volgende:
[..]
Dit geloof je toch niet echt he...
En hoe doe je dat dan? Goh, ik heb het vermoeden dat jij je kind mishandelt, kunnen we daar onder het genot van een biertje eens over van gedachten wisselen?quote:Op woensdag 25 juli 2012 18:02 schreef Ga.aguyim het volgende:
[..]
Nee, je moet ewoon eerst even zelf op pad gaan en gewoon eens even sociaal doen voordat je gaat staan mauwen bij instanties.
Dit is wellicht nog een betere optie.quote:Op woensdag 25 juli 2012 19:50 schreef Cat22 het volgende:
[..]
In die richting zat ik ook te denken. Melding bij het AMK kan anoniem maar 100% garantie dat je naam nooit genoemd wordt richting het gezin is er nooit (omdat er mensen werken). De school heeft een wettelijke plicht om vermoeden van mishandeling te melden. Daar kun je ze op aanspreken en wellicht vallen bij hen ook wat puzzelstukjes op hun plaats, mocht het kind al gedragsproblemen vertonen.
Als ik je goed begrijp doel je op waar de grens ligt bij het melden van mishandeling. In dit geval zijn er duidelijke signalen die kunnen duiden op mishandeling. Dat jij een vermoeden hebt gebaseerd op mijn opmerking, is wel degelijk iets heel anders dan de genoemde signalen.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:21 schreef Northside het volgende:
[..]
Ik heb het vermoeden dat jij, lin93, kinderen slaat. Waarom? Ik weet niet, dat denk ik gewoon. De professionele instanties moeten maar uitzoeken of het waar is of niet he. Ik ga maar even een belletje plegen.
Tenzij het anoniem is, dan is het opeens een ander verhaal. Want als we niet persoonlijk verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor eventuele schade die we anderen aanbrengen, dan ligt de drempel een stuk lager. Helaas is dat de menselijke aard.quote:Op donderdag 26 juli 2012 14:11 schreef Polarcat het volgende:
De discussie is hier, wanneer zijn die signalen duidelijk genoeg? In een ideale wereld zou dat niets uitmaken omdat een onschuldig gezin in die ideale wereld zonder scheuren uit het onderzoek komt. Aangezien dat in de realiteit niet zo is, is het niet vreemd dat mensen pragmatisch omgaan met het al dan niet melden.
Juist. Wat Lin93 duidelijke signalen vindt, vind ik helemaal niet zo duidelijk. Het middel is zo zwaar dat je je eerst zou moeten verdiepen in de situatie voor je mogelijk een gezin kapot maakt.quote:Concreet gezegd, ze wegen de duidelijkheid van de signalen af tegen de consequenties voor het gezin als dat onschuldig blijkt te zijn. Die weegschalen kunnen verschillen per persoon, en Northside geeft volgens mij simpelweg een voorbeeld van een extreme weegschaal om aan te geven dat het niet zo eenvoudig is als dat jij het maakt.
En ik begrijp Northside's opmerking ook. In mijn beleving zijn er echter voldoende signalen om het in dit geval te melden. Een instantie staat niet meteen met sirenes voor de deur. Ook zij zullen met professionele mensen beoordelen of de signalen voldoende zijn om contact op te nemen met de ouders.quote:Op donderdag 26 juli 2012 14:11 schreef Polarcat het volgende:
De discussie is hier, wanneer zijn die signalen duidelijk genoeg? In een ideale wereld zou dat niets uitmaken omdat een onschuldig gezin in die ideale wereld zonder scheuren uit het onderzoek komt. Aangezien dat in de realiteit niet zo is, is het niet vreemd dat mensen pragmatisch omgaan met het al dan niet melden.
Concreet gezegd, ze wegen de duidelijkheid van de signalen af tegen de consequenties voor het gezin als dat onschuldig blijkt te zijn. Die weegschalen kunnen verschillen per persoon, en Northside geeft volgens mij simpelweg een voorbeeld van een extreme weegschaal om aan te geven dat het niet zo eenvoudig is als dat jij het maakt.
Dat is aardig Polarcat, maar excuus is niet nodig hoor. Dat verleden heb ik al een plaats gegeven en bovendien had jij het nooit kunnen weten. Bedankt voor je opbouwende kritiek. Mijn eerdere replies waren idd niet goed onderbouwd.quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:42 schreef Polarcat het volgende:
Dat lijkt me een prima advies. Ik wist niet dat je ervaringsdeskundige was, dus mijn excuses als dit je van streek heeft gemaakt.
Dit is geen aanval op jouw leven Simmu. "IS HET NOU KLAAR" vind ik geen verbale agressie. "IS HET NOU KLAAR KLEIN KUT KIND" is daar een hele andere variant op. Iedereen kan eens ontploffen, maar als het regelmatig voorkomt, dan moet een ouder toch echt beter naar zichzelf gaan kijken.quote:Op donderdag 26 juli 2012 15:47 schreef simmu het volgende:
je was er niet bij lin, je post riekt wel heel erg naar projectie.
wb verbale agressie: ons gezin staat ter boek als "liefhebbend en warm gezin" (dit is een quote van een arts). ons cb is tevreden, hell, we hebben her en der controle afspraken e.d. mbt de prematuurheid van ons middelste mogen skippen omdat zowel arts als cb het volle vertrouwen in ons heeft.
en toch sta ook ik wel eens brulboeien "IS HET NOU KLAAR![]()
![]()
" zelfs wel eens gebeurd met de kinderarts in de buurt wegens een kinderhandje wat richting artsinstrument ging
ook eens gehad dat oudste op een kruispunt ineens bij de kinderwagen van middelste wegliep, nja, dat leverde dus een brulboei+meesleur. terwijl net een kennis langsreed. ik kan me best voorstellen dat wanneer jij die kennis was geweest, jij daar dan ook zo je bedenkingen zou hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |