Ik sluit mij bij helemaal bij bovenstaande diagnose aanquote:Op maandag 23 juli 2012 19:19 schreef Coolmint het volgende:
Je hebt in je huis vermoedelijk een foute aansluiting waarbij de fase van 1 groep gekoppeld is aan de nul van een andere groep. Vervolgens zit hier een apparaat op aangesloten dat na een tijdje aanstaan een lekstroom veroorzaakt of anderzijds iets verkeerd doet. Dus je zult eerst moeten kijken welk apparaat dat doet, maar vooral ook even kijken waar mogelijkerwijs de aansluitfout is gemaakt. (Wil nog wel eens gebeuren bij schakelaars voor lampen die later bijgeplaatst worden).
Met één aardlekschakelaar treedt dit probleem ook niet op; de stroom door de nul en de fase was gelijk.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:29 schreef cassismulder het volgende:
Oude situatie was dat er wel een aardlekschakelaar zat maar dus
kennelijk door de jaren heen niet werkte.
Wat voor gevaarlijke situatie kon hier ontstaan?
mulder
ja wat is dat nu weer voor een kut antwoordquote:Op maandag 23 juli 2012 22:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Met één aardlekschakelaar treedt dit probleem ook niet op; de stroom door de nul en de fase was gelijk.
Nu de groepen verdeeld zijn over 2 ALS-en, heb je dus een stroomverschil.
Gevaar levert 't niet op; wel ongemak. Oplossing is dus een fase&nul van dezelfde groep te nemen.
Er is nog een oplossing, maar die is niet de juiste, dus die meld ik maar niet.
waarom zeg je dan:quote:
zeg dan niks, of zeg dat het bras oplossing isquote:Er is nog een oplossing, maar die is niet de juiste, dus die meld ik maar niet.
Oplossing:quote:Op dinsdag 24 juli 2012 12:24 schreef cassismulder het volgende:
Moet dus de installatie onderzoeken.
Allen bedankt voor de tips!
mulderm
datquote:Op dinsdag 24 juli 2012 18:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Oplossing:
schakel één groep uit en kijk wat je op een stopcontact meet: 230 V of 0 V = voorlopig oke. Iets vreemds tussen 0 V en 230 V: je hebt de nul afgeschakeld en de fase is aan gebleven. Dan weet je dus dat dat punt (stopcontact of lichtpunt) verdeeld zit over 2 groepen.
Zo successievelijk alles afwerken.
Je zou evt. met een weerstandsmeter vanaf de meterkast kunnen gaan meten, maar dan moet je :quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |