Kan jij serieus helemaal niets anders bijdragen dan die onzinnige one-liners van je?quote:
Jawel, alleen in dit soort topics niet.quote:Op dinsdag 4 december 2012 00:39 schreef Chase_Utley het volgende:
[..]
Kan jij serieus helemaal niets anders bijdragen dan die onzinnige one-liners van je?
Houd lekker je bek dan.quote:Op dinsdag 4 december 2012 00:49 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Jawel, alleen in dit soort topics niet.
als hij jou daarmee van t forum aftyft heeft hij mijn zegen.quote:
Waarom nou weer zo negatief. De meeste one liners van mij zijn in de SC of in het PSV topic.quote:Op dinsdag 4 december 2012 00:54 schreef Chase_Utley het volgende:
[..]
als hij jou daarmee van t forum aftyft heeft hij mijn zegen.
quote:Fischer en Hoesen in FIFA 2013
Wat een bizarre week beleven de jongelingen Danny Hoesen (links) en Viktor Fischer (rechts). Zaterdag beslissend tegen PSV en vanavond op één veld met Cristiano Ronaldo, alsof de twee talenten opeens in een wel heel realistische versie van FIFA 2013 zijn beland. FOTO: ANP
DOOR SANDER SCHOMAKER
Een ‘heel grote droom’ noemde Viktor Fischer zijn aanstaande eerste basisplaats in de Champions League. Er zijn inderdaad beroerdere plekken om te debuteren dan in het imposante Bernabeu van Real Madrid.
AMSTERDAM –De cijfers spreken in zijn voordeel, want alle competitiewedstrijden waarin Viktor Fischer dit seizoen in de basis startte bij Ajax wonnen de Amsterdammers. In de Champions League hoopt de piepjonge (18) Deen die lijn vanavond door te zetten in Estadio Bernabeu tegen de Spaanse kampioen Real Madrid.
Het is een beetje hopen tegen beter weten in, want Real Madrid is zelfs op een slechte dag nog drie klassen beter dan de Nederlandse landskampioen. Maar als geen ander weet Ajax-trainer Frank de Boer dat een stunt altijd begint bij het geloof in die stunt.
Op de laatste speeldag in groep D staan de Amsterdammers één punt voor op Manchester City, dat op bezoek gaat bij Duits kampioen Borussia Dortmund. Alleen als de Engelse kampioen wint bij BvB, dat al zeker is van de eerste plek in de poule, plaatst City zich als nummer drie voor de Europa League.
„Wij moeten ook winnen, dan maakt die andere wedstrijd in Dortmund niets uit”, reageerde De Boer gisteren in Bernabeu. Voor Manchester City staat plaatsing voor de Europa League bijna gelijk aan uitschakeling. De schatrijke Engelse ploeg had dit seizoen echt de zinnen gezet op het belangrijkste Europese toernooi. Het is dan ook zeer de vraag of het samenraapsel van duurbetaalde wereldsterren er in Dortmund in slaagt om de motivatie te vinden om zich te kwalificeren voor het ‘troosttoernooi’ na de winterstop.
Bovendien heeft Dortmund geen ploeg die zo maar een duel weggeeft om zich te sparen. Daarvoor zitten er te veel voetballers, te veel liefhebbers in het elftal van trainer Jürgen Klopp. De kans is dus vrij groot dat Ajax na de winter mag verder bekeren in de Europa League. Al zal De Boer zich niet vooraf rijk rekenen, na de verrassende en gênante ontknoping vorig seizoen in Zagreb op de laatste speeldag van de groepsfase van de Champions League.
Mocht Ajax boven de Engelse titelhouder eindigen, dan is dat in ieder geval indrukwekkend. En De Boer ziet de Europa League uiteraard niet als een troosttoernooi. „We willen op elk niveau onze kwaliteiten laten zien”, zei de coach. „Want juist in Europese wedstrijden kunnen spelers zich goed ontwikkelen. Ik hoop dan ook dat we na de winter nog lang actief zullen zijn in de Europa League.”
Ook voor de jonge Fischer en Danny Hoesen (21jaar) is dat te hopen, maar eerst staan de doelpuntenmakers van de topper tegen PSV vanavond voor de mooiste gebeurtenis in hun nog jonge carrière. In de basis beginnen in de Champions League, in één van de mooiste stadions in de wereld, tegen één van de allergrootste ploegen waarin één van de beste spelers van dit moment speelt, overkomt de meeste voetballers alleen op de Playstation. Maar een achttienjarig broekie uit Aarhus en een 21-jarige jongen uit het Limburgse Heerlen spelen vanavond FIFA 2013 voor het ‘eggie’.
quote:Only one club can lure Fischer away
This year nykårede U19 talent can only take one club to get him to pack up and leave Ajax
Back in November rumors spread that Viktor Fischer almost certainly had put his name on a contract extension, so he was bound more to Ajax than in 2014, as the current contract goes to.
But now we are in December, and contract negotiations has been postponed until the new year, and Ajax need not be worried for that reason, says Fischer to sporten.dk from DBU's premises in Brondby, where he Monday of DBU was named best U19 talent .
- If Barcelona come with a contract for 100 million a year, I think I leave, but it's certainly not going to happen, so I do not think there is anything that can lure, said Fischer with exaggeration of to emphasize its commitment to the Dutch club.
About the anticipated extension with the club, he says:
- Contract renewal is such a little drained, but we'll look at again after the New Year. It's nothing urgent, my contract is not even played half out yet, and I'm not going to run anywhere
- I told Ajax that I purely sporting'd like to show them that I can be a regular part of the team. It will also make me different in a contract negotiation. It should be no secret. I give it just three months after the New Year, and we can at that.
quote:Fischer, Okore and 'AC' hailed by DBU
DBU has awarded this year's talent prices for some of the most shining star on the Danish football sky.
Three of Danish football's greatest talents has gotten paper on how large the potential really is. Jores Okore, Viktor Fischer and Andreas Christensen can now boast the title of this year's talent in their respective class.
FC North Zealand Jores Okore snatched the title of the year U/21-talent since the price today was presented at a session in the selection of the league national team. Okore, who has had a great year with Championship, Champions League football and a place on the A team, is also taken for just league team trip, going to the United States.
Ajax Amsterdam comet Viktor Fischer was not surprising selected as this year's talent in U/19-årgangen based on a breakthrough in the Dutch big club and a debut on the best Danish national team.
So far this year U/17-talent Andreas Christensen yet, but the 16-year-old defender is still on track. Right now, the former Phillies talent so busy taking the English giants Chelsea by storm.
quote:'Mannetje' Fischer precies wat Ajax nodig heeft
De bal ploft in het net en Viktor Fischer rent met een brede grijns langs de tribunes van de Arena. Zijn hand demonstratief achter zijn rechteroor. 'Hier ben ik', lijkt hij te willen zeggen, vlak na zijn treffer tegen PSV een week geleden. Ajax heeft er een lefgozertje bij.
Zijn contract loopt tot de zomer van 2014 en hoewel Ajax staat te springen, heeft Fischer die verbintenis nog niet verlengd. Veel jeugdspelers hoeven geen twee tellen na te denken om hun krabbel te zetten, maar Fischer neemt zijn tijd. Hij lijkt zelf in de gaten te hebben dat hij een aardig balletje kan trappen en wil zeker weten dat hij ook de komende jaren goed op zijn plek zit in Amsterdam.
Zijn medespelers hebben door dat het met het zelfvertrouwen van Fischer wel snor zit. Christian Poulsen (32) lachte nog net niet hardop toen we hem vroegen of hij Fischer de afgelopen maanden heeft moeten bijstaan. "Dat heeft hij helemaal niet nodig", zei Poulsen. Niklas Moisander liet tegen collega’s een soortgelijk geluid horen. De Fin is positief verrast door de overtuiging waarmee Fischer zich presenteert.
Fischer – en vooral zijn branie – is precies wat Ajax nodig heeft: een jongen met de X-factor. Ga maar na: welke speler van dit Ajax wordt bij de rivaliserende clubs uitgefloten? Jan Vertonghen, Luis Suarez, Wesley Sneijder en Zlatan Ibrahimovic waren allen niet geliefd in de meeste Nederlandse stadions. In het huidige Ajax ontbreekt zo’n type. Over een paar jaar, of eerder, zou Fischer daarin best uit de toon kunnen vallen.
In het Ajax van nu ontbreekt een gifkikker, een jongen die het goed zou doen in de top-vijf van meest irritante voetballers van de Eredivisie, de lijst die NUsport onlangs publiceerde (met Toivonen als terechte winnaar). Fischer, die pas zeven wedstrijden in de Eredivisie speelde, kan een speler worden met de X-factor, op alle fronten. Te hopen is dat Marc Overmars hem weet te overtuigen nog een paar jaar bij te tekenen.
In de wedstrijd tegen FC Groningen speelde Fischer niet best. Hij leek negentig minuten lang op zoek te zijn naar een doelpunt en koos daarom te vaak voor eigen succes. Na afloop bekende hij ondermaats te hebben gespeeld. Terwijl hij dat zei, onderbrak hij zijn verhaal ineens. Op het videoscherm in de Arena werd zijn assist tegen PSV getoond. "Hooo, wat doet hij daar?", doelde hij op PSV'er Hutchinson, die hem niet kon afstoppen. Als te zien is dat Hoesen de 2-1 binnentikt, zegt Fischer: "Goh, heerlijk". Of je hem sympathiek vindt of niet, Fischer heeft precies de houding waar Ajax al even op zat te wachten.
Eriksonquote:Op donderdag 13 december 2012 17:36 schreef Sterrezaat het volgende:
Echt een geweldig talent maar ik vraag me af hoelang Ajax zoiemand kan behouden. Geldt trouwens ook voor erikson. Zou me niks verbazen als die na dit seizoen weg is!
Dat niet geef het een jaar of 10.quote:Op donderdag 13 december 2012 23:19 schreef Doublepain het volgende:
Messi kan maar 1 jaar genieten van zijn record zie ik
quote:Fischer: Stood in a bad negotiating position
Viktor Fischer chose to postpone negotiations on an extension of Ajax contract because he felt that his negotiating position was poor.
Ajax would love to extend the contract with the Danish comet Viktor Fischer, but so far has exposed further negotiations for after Christmas. It's not in any way that great talent lurking in a club transfer.
- What I said to Ajax from the start was that I thought I was bad in relation to negotiate contract. Because I knew I was better than when we started negotiations, where I played in the youth team, says Fischer to bold.dk.
- I said 'this is not fair, I should be allowed to prove that I am more worth'. I have already done, but still there is much more. It is by no must that I am going somewhere else.
- It's about that I will prove that I am good enough to Ajax's first team. I will not make me wise if I've already done it, but I can only say that much has happened since we first sat down. Viktor Fischer has played full time in Ajax's last five Honour Division Matches. His current contract with the club expires in the summer of the 2014.
quote:'Denen krijgen een meerderheid'
Viktor Fischer sprak na FC Groningen-Ajax (0-3) met FC Update. Volgens de aanvaller komen de Denen straks in de meerderheid als Nicolai Boilesen weer fit is en Lucas Andersen doorbreekt.
'Het is gewoon een uitstekende combinatie. In Denemarken lopen veel technisch sterke voetballers rond en bij Ajax kunnen wij ons doorontwikkelen. Dit spel is ons op het lijf geschreven. De Denen krijgen binnenkort zelfs een meerderheid in het eerste elftal, want ook Lucas Andersen en Nicolai Boilesen komen er nog bij', zegt Fischer, die blij was met zijn optreden tegen FC Groningen.
'Voor mij persoonlijk was het ook een succes. Ik was betrokken bij de 0-1 en scoorde zelf het laatste doelpunt. Ik wil graag belangrijk zijn voor het team, dus hier ben ik heel blij mee.'
Fischer scoorde, maar was ook vol lof over de doelpunten van Christian Eriksen en Siem de Jong. 'Een hele knappe goal. Christian is tot zulke hoogstandjes in staat, dat heeft hij al vaker bewezen. De fraaie assist van Lasse mocht er ook wezen. Trouwens, het openingsdoelpunt van Siem (de Jong, red.) vond ik ook heel mooi.'
Alle linie's presteerden volgens de extraverte Deen goed. 'Ik vind namelijk dat we een hele goede wedstrijd hebben gespeeld. We hebben vrijwel geen lange ballen gebruikt. We maakten drie doelpunten en hebben achterin zo goed als niets weggegeven. Alle linies scoorden een ruime voldoende.'
quote:Fischer: 'Goede Tijden zó slecht'
Viktor Fischer zal niet snel meer om 20.00 uur voor de buis zitten om Goede Tijden, Slecht Tijden te kijken. Hij moest het kijken van zijn Nederlandse lerares.
'Dat was niet te geloven...Het was zó slecht', zegt Fischer in Voetbal International. In het kopje 'persoonlijk' gaat hij ook in op hoe hij zo tegen Dennis Bergkamp op keek. 'In het begin durfde ik niet met hem te praten en wist ik niet goed wat ik moest doen. Ik had hem zo vaak met Henry gezien, nu is hij gewoon mijn trainer.'
Qua voeding is Fischer al aardig ingeburgerd. 'Ik eet allles. Ook boerenkool.'
Fischer vertelt verder dat hij zijn vriendin mist. Ze zit in Denemarken en ze hebben al 2,5 jaar een relatie. In de zomer zal ze naar Amsterdam komen om zich hier te vestigen.
Tot slot nog het verschil tussen spelen voor het eerste en in de A1? 'In de A1 voelde ik me nog sneller, dan was ik mijn man kwijt als ik hem voorbij was. Nu staan ze meteen weer naast je.'
Fraaie actie en gol tegen Groningen;quote:Fischer: 'Beste spelers op meer plekken'
Viktor Fischer concludeerde in het Deense radioprogramma DanskerDong dat de beste spelers in de wereld op meerdere posities uit de voeten kunnen. Het talent kan dit zelf ook en vindt dat ook belangrijk. Zijn voorkeur blijft wel uit gaan naar de linkervleugel, waar hij nu staat.
'Als je naar de beste voetballers van nu kijkt: Messi, Iniesta, Xavi, Ronaldo, dan zie je dat veel plekken kunnen spelen. Je weet niet waar Messi gaat staan, hij kan op links, rechts, in de spits en op '10'. Ik denk dat het in deze tijd belangrijk is dat je op meerdere plaatsen uit de voeten kan zodat je wat extra's kan bieden', zegt Fischer.
quote:Het glanzende debuutjaar van Fischer
Tijdens de laatste dagen van 2012 biedt Ajax.nl een podium aan Ajacieden die het afgelopen jaar in de spotlights stonden. Om uiteenlopende redenen was 2012 hun jaar. In aflevering 2: Viktor Fischer. De 18-jarige Deense aanvaller kijkt terug op een onvergetelijk debuutjaar.
Zijn vuurdoop onderging hij eerder dan verwacht, maar met succes. Sindsdien hoort Viktor Fischer bij de grote jongens van Ajax 1. Straks helemaal, als de jonge Deen zijn fiets inwisselt voor net zo’n blitse auto als die van zijn medespelers.
Op het fraaie wagenpark van De Toekomst vormde het een opvallend gezicht. Behalve glimmende wagens stond er lange tijd ook nog een vervoermiddel van een heel ander kaliber geparkeerd: een fiets. Zo’n kekke voor scholieren, met een bagagedrager boven het voorwiel. Steevast op dezelfde plek, wat ook op deze doordeweekse ochtend het geval is. Toch kan het zijn dat de tweewieler er vanaf volgend kalenderjaar niet meer staat. Tenminste, als het aan de eigenaar ligt. Die heet Viktor Fischer en is van plan om eerdaags zijn rijbewijs te gebruiken. Dan hoeft de 18-jarige Deen niet meer te fietsen vanaf zijn gastgezin in Ouderkerk, maar kan hij met de auto naar de training. De datum van zijn afrijden is al bekend. ,,Ik heb ook al een auto uitgezocht. Net zo een als de andere jongens. Een Mercedes.’’
Het feit dat Fischer dan een auto mag besturen is treffend voor de ontwikkeling die hij heeft doorgemaakt. Niet alleen als mens is hij volwassen geworden, ook als voetballer. In rap tempo welteverstaan. Afgelopen zomer maakte hij zich nog op voor een nieuw seizoen in de A1, maar vijf maanden later staan er acht eredivisieduels achter zijn naam, plus zelfs twee optredens in de Champions League.
,,Het is ongelooflijk snel gedaan’’, aldus Fischer, die anderhalf jaar geleden het Deense FC Midtjylland verruilde voor de jeugd van Ajax. ,,Ik zou gewoon bij de A1 beginnen, maar ineens was er een telefoontje van Frank de Boer. Of ik direct wilde komen naar het trainingskamp van het eerste. Nou, dat wilde ik graag. Diezelfde dag was ik er.’’
De zenuwen gierden door zijn lijf in De Lutte. Daardoor deed hij naar eigen zeggen weinig goed tijdens een van zijn eerste trainingen. Maar het was ook omdat hij onder de indruk was van de vele toeschouwers die daarbij aanwezig waren. ,,Volgens mij heb ik toen geen bal geraakt. Alles ging fout. Ik was veel te gespannen. Maar volgens mij vond de trainer dat niet erg.’’
Zijn officiële debuut maakte hij in het oefenduel met Huizen. Vervolgens speelde hij nog enkele oefenwedstrijden, om daarna zijn eerste minuten te maken in de Amsterdam ArenA, thuis tegen Celtic. ,,Dat was fantastisch, maar toen zat het stadion voor de helft vol. Als er 50.000 mensen zitten, hou ik me adem in. Dan ben ik nog steeds zenuwachtig. Helemaal als we een belangrijke wedstrijd spelen, zoals laatste tegen PSV. Maar ik geniet er enorm van. Als kind heb ik er altijd van gedroomd om in een groot stadion als de ArenA te spelen.’’
Fischer beleefde een jaar waarin memorabele momenten zich opstapelden. Allereerst was er de finale van de NextGen Series, de Champions League voor de hoogste jeugdelftallen, waarin hij met de A1 nipt van Internazionale verloor. Na de zomer debuteerde hij in de eredivisie, speelde hij Europees voetbal en had hij een belangrijk aandeel in de 3-1 zege op PSV. ,,Ik scoorde en gaf een assist. Dat was een geweldige wedstrijd. Maar ik heb ook mooie herinnering aan Liverpool uit met de A1, voor de NextGen. We wonnen met 6-0 en speelden ze helemaal zoek. Van het kastje naar de muur, zo noemen ze dat toch? Ik maakte drie goals die wedstrijd.’’
Zelf was de Deen al blij geweest al hij in de tweede seizoenshelft had mogen debuteren, maar nu geldt hij als een volwaardig lid van de hoofdmacht. De jongeling geniet er met volle teugen van. Wel zegt hij het zwaar te vinden, zijn dagelijkse ritme als speler van Ajax 1. ,,Alles kost meer kracht. De wedstrijden, maar ook de trainingen. Als ik thuiskom, ben ik kapot en plof ik neer op de bank. Meestal ga ik alweer vroeg naar bed’’, aldus Fischer, die nog steeds woont bij een gastgezin in Ouderkerk aan de Amstel.
,,Mentaal is het ook vermoeiend’’, zegt hij. ,,Aandacht van media en supporters was ik niet gewend, al begint dat langzaam te komen. Net heb ik handtekeningen uitgedeeld aan enkele zieke kinderen. Zoiets is nieuw voor me, maar ik doe het graag.’’
Waar hij de kerstdagen gaat doorbrengen? Fischer, met een stralend gezicht: ,,Bij m’n familie in Denemarken. Maandag 24 december krijgen we vrij. Dan stap ik zo snel mogelijk in het vliegtuig, want Kerstavond mag ik niet missen. Dat is de meest bijzondere dag van het jaar. De andere twee dagen vieren we ook, maar minder uitbundig. Meer zoals jullie. Op Kerstavond gaan we eerst naar de kerk en daarna zijn er cadeautjes. Ik heb er nu al zin in. Begin januari moeten we ons weer melden, dus ik heb bijna twee weken om te ontspannen en genieten.’’
quote:Fischer was het "eenmansleger" van Lyseng
De doorbraak van Viktor Fischer in de eerste seizoenshelft bij Ajax wordt met vreugde gevolgd bij zijn eerste club Lyseng. Ze herkennen hun oud-pupil nog steeds terug.
Fischer meldde zich in 1999 op vijfjarige leeftijd aan bij Lyseng IF, gesitueerd in het zuidelijke deel van de stad Aarhus. Die keuze was logisch want hij woonde om de hoek en bovendien was zijn familie al langer actief binnen de club. Sport zit in zijn genen. Grootvader Poul Pedersen was een bekende middenvelder, de eerste Deen die de vijftig interlands bereikte. Hij kwam voor Denemarken uit op de Olympische Spelen van 1960. Daarnaast vertegenwoordigde diens dochter Jane, Viktors moeder, het land als badmintonster. Ook Viktors oudere broer Magnus is een verdienstelijk voetballer en vader Henrik kwam uit voor Deense jeugdelftallen.
Erik Petersen is een bekende van de familie Fischer. Het 54-jarige bestuurslid van Lyseng maakte de eerste stappen van Fischer op het voetbalveld van nabij mee. Hij was Fischers coach in diens laatste jaar bij de club, in 2004. "Zijn talent was overduidelijk vanaf het begin. Op jonge leeftijd had hij al een instinct voor doelpunten", aldus Petersen tegen Goal.com. "Toen hij tien jaar werd, moesten we hem met twee jaar oudere spelers laten spelen, want anders had hij helemaal geen weerstand meer. Ik had het voorrecht hem toen te mogen coachen. Hij en de doelman konden alleen het verschil maken. We waren dat seizoen best succesvol en werden voor het eerst in tien jaar kampioen van Jutland."
Ambitieus, maar niet arrogant
"Het team maakte dat seizoen 205 doelpunten in veertig wedstrijden. Viktor maakte er daarvan 81", vervolgt Petersen. "Zo’n aantal was bijzonder gezien het feit dat hij de kleinste en de jongste was. Ik hield alleen de doelpunten van het team bij, niet van hem. Dat deed Viktor wel. Vandaar dat ik weet dat hij 81 keer scoorde. Hij was twee jaar jonger dan de rest, maar toen al erg ambitieus. Van de dertig spelers was hij eigenlijk de meest ambitieuze, met twee of drie anderen misschien. Jens Jønsson, nu speler van AGF, zat ook in dat team. Viktor stelde nooit teleur. Als er vijf tegenstanders voor hem stonden, was hij niet bang. Hij passeerde ze gewoon. Hij was een eenmansleger. Ja, eigenlijk speelt hij nog hetzelfde."
"Viktor was destijds al overtuigend van zijn kwaliteiten. Hij had zelfvertrouwen, maar was niet arrogant. Veel spelers zeiden toen wel dat ze prof wilden worden, maar Viktor wist het zeker. Dat is het verschil", stelt Petersen. "Ik vind het leuk dat ik hem heb mogen trainen, maar trots? Ik zeg altijd maar dat als Viktor in een klein dorpje in Noorwegen was geboren, hij ook ontdekt was. In zijn laatste seizoen werd hij gescout door AGF uit Aarhus. We hadden de spelers niet om hem zich verder te laten ontwikkelen. We hadden hem met nog oudere spelers kunnen laten spelen, maar dat was fysiek niet verantwoord. Het verschil tussen tien- en dertienjarigen is te groot. Daarvoor was hij te klein. Het was een logische stap dat hij naar een grotere club zou verhuizen, met betere spelers en betere coaches."
Van jeugd naar doorbraak
Bij AGF schopte Fischer het tot het Deense elftal voor spelers onder zestien jaar en op vijftienjarige leeftijd vond de aanvaller het tijd voor een nieuwe stap. Samen met zijn broer Magnus verhuisde hij naar FC Midtjylland. Daar werd Fischer in 2011 weggekaapt door Ajax en de rest is in Nederland bekend. Fischer maakte naam in de NextGen Series, debuteerde in het eerste elftal tijdens de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal tegen PSV en moest daarna enige tijd wachten op een nieuwe kans. Die kwam op 20 oktober 2012 tijdens de uitwedstrijd tegen Heracles Almelo, waarin Fischer als invaller zijn Eredivisiedebuut maakte.
Daarop volgde een basisplaats met een doelpunt tegen ONS Sneek in de KNVB Beker en een invalbeurt in zijn eerste Europese wedstrijd bij Manchester City. Op 11 november maakte hij in de uitwedstrijd tegen PEC Zwolle zijn basisdebuut in de Eredivisie en scoorde hij twee keer. Daarna behield Fischer, op de Champions League-wedstrijd tegen Borussia Dortmund na, zijn basisplek en blonk hij uit in de toppertegen PSV. De teller staat nu op drie assists en drie goals in negen Eredivisiewedstrijden.
Lyseng geniet mee
De mensen bij zijn eerste club zien de ontwikkeling van hun voormalig jeugdspeler met genoegen aan. Lyseng is met 1.250 leden in omvang de grootste club van Jutland, het aan Duitsland grenzende vaste land van Denemarken. De club speelt momenteel speelt momenteel in de Deense Serien, het vierde niveau. "We staan momenteel tweede, dus hopelijk kunnen we promoveren naar de tweede divisie, het derde niveau", aldus jeugdvoorzitter Peter Vestergaard tegen Goal.com. "Toen Viktor hier voor het laatst speelde, was ik coach van de groep met geboortejaar 1998. Mijn zoon speelde toen in dat team. Sinds zes jaar ben ik jeugdvoorzitter."
"Na de doorbraak van Fischer krijgen we opeens veel meer publiciteit", weet Vestergaard. "Het is voor ons een goed verhaal. Helaas krijgen we er niet meer leden door. We groeien dankzij demografische factoren en door het feit dat we de afgelopen zes jaar steeds serieuzer met spelers zijn gaan werken."
Vooralsnog ziet Vestergaard de jeugd van Lyseng nog niet met Ajax-shirts van Fischer lopen. Zover is het nog niet. "Het Engelse voetbal is erg populair hier in Denemarken en FC Barcelona ook. Ik zie de jeugd dus voornamelijk met shirts van Barcelona, Manchester United, Arsenal en Liverpool. Maar ik weet zeker dat het zou helpen als Ajax en Viktor een beetje reclame voor Lyseng gaan maken. Ze zijn meer dan welkom. Ik hoop dat Viktor ons in de zomer weer een bezoekje brengt. We hebben een voetbalschool met 500 deelnemers en als Viktor beschikbaar is, zou dat fantastisch zijn. Misschien kan Ajax zelfs even langskomen. Dat zou fantastisch zijn en uitstekende reclame voor Ajax betekenen."
Zowel Vestergaard als Petersen verwacht niet dat Fischer bij Ajax zijn plafond zal bereiken. "Voor mij was toen hij vertrok bij Lyseng al duidelijk dat AGF niet zijn eindstation zou zijn", besluit Petersen. "Ik wist dat zijn nabije toekomst niet in Denemarken zou liggen, maar in Nederland of ergens anders, bij een Europese topclub. Als hij niet geblesseerd raakt, wordt hij zeker een topspeler, dan gaat hij all the way."
Financieel wordt Lyseng niet wijzer van een eventuele doorverkoop van Fischer ooit naar de Europese top. Volgens de FIFA-regels krijg je alleen een opleidingsvergoeding als een speler na zijn twaalfde voor de club heeft gespeeld. Profiteren doet Lyseng in dat opzicht niet, genieten blijven ze wel doen, van de doorbraak van hun Viktor Fischer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |