Ik ga voor Botswana
![Botswana+Flag+Map.png]()
Het verbaasde mij dat deze grootste natie nog nooit een Olympische medaille heeft gehaald, en ik acht de kans bijzonder groot dat de delegatie van dit jaar daar verandering in gaat brengen.
Even voorstellen:Isaac Makwala![65473_FULL-PRT.jpg]()
Geboren op 29 september 1986.
Doet bij het atletiek mee aan de 400 meter. Op de wereldranglijst staat hij met 45.25 op een gedeeld 37e plaats met een gedeeld 86e tijd.
Die tijd is ook zijn snelste tijd ooit (en het nationale record), eind vorige maand gelopen bij de Afrikaanse kampioenschappen in Porto Novo, Benin, waar hij de gouden medaille won.
Hij heeft ook al aan 2 WK's meegedaan, in 2009 werd hij in Berlijn 5e in zijn heat, 2 jaar eerder in Osaka werden hij en zijn ploeggenoten 7e in de heats op de 4x400.
Dit keer moet het zeker mogelijk zijn om in elk geval de series te overleven.
Hij traint overigens in Kingston, Jamaica, op dezelfde locatie als bijvoorbeeld Asafa Powell en Veronica Campbell-Brown
Pako Seribe![seribe.jpg]()
Geboren op 7 april 1991.
Ook Pako loopt de 400 meter, hij is echter wel een stuk minder snel dan Makwala, maar hij is dan ook nog 5 jaar jonger.
46.56 is zijn beste tijd tot nu toe, gelopen in 2009. Dit seizoen kwam hij er met 46.57 echter al heel dichtbij. Zijn prestaties tot nu toe bestaan uit een 6e plaats in zijn heat bij het WK in Daegu vorig jaar, 4e in zijn heat op het Afrikaans kampioenschap dit jaar, een knappe 8e plaats bij de All-Africa Games van 2011, eveneens een 8e plaats bij het WK Junioren een jaar eerder (daar werden hij en zijn ploeggenoten overigens 7e op de 4x400) en de Afrikaanse juniorentitel in 2009.
In Londen zou het knap zijn als hij zich in de halve finales weet te lopen en daar een beetje stand kan houden. Finale zou toch wel een sensatie zijn.
Nijel Amos![1336765.jpg]()
Geboren op 15 maart 1994.
Doet mee op de 800 meter. Voor dit jaar was hij eigenlijk nog totaal onbekend, totdat hij begin juni bij een wedstrijdje in Mannheim ineens naar 1:43.11 liep, een wereldtijd! Op het moment is het de 5e tijd van het jaar, alleen topfavoriet voor Olympisch goud David Rudisha was 4 keer sneller.
Het is natuurlijk altijd de vraag of zoiets (zeker op die leeftijd) eenmalig is, maar een week geleden wist hij zijn talent op het WK Junioren in Barcelona te bevestigen, 1:43.79 en een soevereine overwinning.
Heeft dit jaar 8 keer een 800 meter gelopen, hij won er 8.
Gezien zijn leeftijd is het nog even afwachten wat het plotselinge optreden op het allergrootste toneel met hem gaat doen, als hij zich niet teveel laat afleiden door randzaken ligt een medaille zeker binnen de mogelijkheden!
Amantle Montsho![amantle_montsho_bot.jpg]()
Geboren op 4 juli 1983.
Regerend wereldkampioene op de 400 meter, en veruit de grootste kans voor Botswana op eremetaal (en zelfs op goud). De volgers van atletiek zullen haar zeker al wel kennen, ze is niet nieuw aan de top van de 400 meter-wereld. Ze heeft al veel grote titels gewonnen, namelijk goud bij de All-Africa Games van 2007 en 2011, Afrikaans kampioene in 2008, 2010 en 2012, goud op de Commonwealth Games in 2010 en vorig jaar dus de wereldtitel outdoor. Ze komt maar voor 1 ding naar Londen, en dat is de absolute kroon op haar carrière, Olympisch goud.
Met de titel zou ze haar prestatie van Peking uiteraard verbeteren, daar werd ze 8e. In Athene werd ze 6e in haar heat, en lag ze er dus uit.
Dit seizoen heeft ze vooralsnog de 6e, 8e, 9e en 12e tijden in handen, er is dus nog wel wat verbetering nodig.
Overigens is haar 10-jarige stiefzusje sneller volgens haar vader, 1 van haar taken is om melk naar de winkel 500 meter verderop te brengen, iets wat Amantle als klein kind ook deed
Oteng Oteng![Oteng-Oteng-standing-101013G300.jpg]()
Ik kon helaas geen geboortedatum vinden.
Boksen volg ik minder dan atletiek, dus is het wat lastiger om wat over hem te vertellen. Hij wordt gezien als 1 van de beste boksers ooit uit Botswana.
Bij de Commonwealth Games van 2010 pakte hij een bronzen medaille, een jaar later won hij goud op de All-Africa Games. Bij het WK van 2011 verloor hij echter al wel in de 2e ronde, wel van de uiteindelijke winnaar.
Hij doet in Londen mee bij het vlieggewicht, een medaille zal echter wel heel erg lastig worden.
DoelstellingenBotswana had als eerste doelstelling om met 20 atleten naar de Spelen te gaan, dit is echter later bijgesteld naar 12. Helaas is ook dat niet gelukt, en gaan er 5 mensen naar Londen.
De doelstelling voor het aantal medailles is echter onveranderd, men wil namelijk minstens 2 plakken mee naar huis nemen. Met Amos en Montsho denk ik dat ze een prima kans van slagen hebben, ik help het ze in elk geval hopen!