De hoofdstad van Bulgarije is Vulgarize?? Is dat wat ze leerden?quote:Op woensdag 11 december 2013 18:11 schreef gargamel het volgende:
Toen onze kinderen de schoolleeftijd kregen zijn wij ook gaan kijken naar scholen. De openbare viel af de PC school net ernaast hadden we een goed gevoel bij. De school bezocht tijdens de lessen, rondleiding gehad, goed gesprek met de directeur. het zag er allemaal goed uit.
Maar het bleek toch een moment opname.....
Na het derde jaar, ging de een na de andere leraar weg (pensioen, andere baan, stoppen enz) en kwamen daar piepjonge, soms net van de pabo-mensen voor terug. Vanaf die tijd was het oppassen voor ons. Nederlandse rijtjes moesten nagekeken worden op spellingsfouten, woordbetekenissen en spreekwoorden nagezocht worden of het klopte, rekensommen bij proefwerken nagerekend en zelfs aardrijkskunde lessen bevatten fouten (de hoofdstad van Bulgarije is Vulgarize). We hadden een dochter met dyslexie trekjes en een zoon die zich stierlijk verveelde, maar dat werd niet gezien. Bij elk gesprek geprobeerd verbetering te brengen en uiteindelijk zijn ze nu naar de middelbare school.
Niet dankzij de basisschool. Beide kinderen heb ik IQ laten testen, zoonlief scoorde daar 3 niveau's hoger dan de cito, dochter 1 niveau. Dankzij deze test zitten beide nu toch op een school die past bij hun leerniveau. (de scholen hebben de test voor de cito laten gelden)
Ik wil hiermee zeggen dat je keuze nu voor een school, kan met 1 of 2 jaar heel anders zijn door leraar-verloop of iets anders. Blijf betrokken.
Het is ontwikkelingsgericht onderwijs, denk ik?quote:Op woensdag 29 januari 2014 09:05 schreef Animalmix het volgende:
Wij zijn bezig met de keuze voor een basischool voor mijn zoontje.
We zijn onder andere bij een openbare school geweest die werkt volgens de methode van oplossingsgericht onderwijs (ogo). vooralsnog heeft dit niet onze voorkeur, maar ik wil me er wel in verdiepen.
Wie heeft door (positieve danwel negatieve) ervaringen met ogo-onderwijs?
Ja ontwikkelingsgericht inderdaad.quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is ontwikkelingsgericht onderwijs, denk ik?
http://wij-leren.nl/ogo-ontwikkelingsgericht-onderwijs.php
Bij onze dochter op school hanteren ze in de onderbouw ook voor een groot deel ogo. We zijn ook op andere scholen geweest waar op deze manier les wordt gegeven, en ik zie er zeker de meerwaarde wel van. Dat zie ik ook van Montessori, Dalton, Jenaplan, etc.
Ik kan/wij kunnen wel wat met die manier van denken over en omgaan met de ontwikkeling van kinderen.quote:Op woensdag 29 januari 2014 12:04 schreef Animalmix het volgende:
[..]
Ja ontwikkelingsgericht inderdaad.
Waarom zie je de meerwaarde ervan in?
Een goede leerkracht kent de leerlijnen, tussen- en einddoelen. En weet dus waar je kind staat en wat hij/zij wanneer (zou) moet(en) beheersen. Juist mensen die slaafs een methode volgen zonder verdere inzichten zou ik niet zo vertrouwen.quote:Op woensdag 29 januari 2014 12:36 schreef Animalmix het volgende:
We gaan ook vooral op ons gevoel af. Bij deze school was het gevoel goed. Relatief kleine kassen, prettige sfeer, rustig ogend, ervaren docenten, goede faciliteiten enz.
Maar dat zelfde gevoel hadden we ook bij een andere meer traditioneel werkende school.
OGO sprak me bij deze school minder aan vanwege het feit dat ze (in ieder geval op deze school) helemaal niet werken met lesmethoden (behalve bij rekenen). Ik vraag me af hoe ze dan wel kunnen bekijken welke ontwikkeling een kind doormaakt. Op het einde van de basisschool moet je bijvoorbeeld qua taalontwikkeling/spelling toch een bepaald niveau hebben.
De school heeft bewust voor deze manier van werken gekozen, het is een visie. Leerkrachten weten dus wat er van hen verwacht wordt als ze daar (gaan) werken. Ik zou me over dat enthousiasme niet zo'n zorgen maken. Want juist het inspelen op wat er leeft bij een klas/een kind geeft een stuk uitdaging en andere mogelijkheden dan wanneer je (wederom...) slaafs een methode volgt.quote:Verder lijkt het me voor docenten een behoorlijk intensieve manier van onderwijs geven. Ze werken hier met projecten waarbij ze elke 6-8 weken wisselen van onderwerp. Een docent moet dus oook elke 6-8 weken alles opnieuw moet ontwikkelen/uitvinden. Ik vraag me af in hoeverre ze dit volhouden en enthousiast weer aan de slag gaan met een nieuw project.
Bij mijn dochter in groep 3 ook een jongetje pas begonnen zonder een woord nederlands te spreken. En dat gaat heel goed, en hij pikt het snel op.quote:Op maandag 3 februari 2014 14:53 schreef Pvoesss het volgende:
Bij mijn dochter zit sinds kort een meisje in de klas en ze sprak ook 0,0 nederlands. Dat gaat eigenlijk wel goed.
Mijn dochter spreekt redelijk wat engels en helpt haar graag en de rest gaat met gebaren, wijzen en frustratie :-D dat meisje is ook 4.
En m.b.t het inschrijven als je de situatie uitlegt weten ze daar vast wel mee om te gaan als school.
Volgens de folder van de gemeente, heb ik in de wijk 6 basisscholen. 3 Christelijk/RK, 2 openbaar en 1 Montessori. Dus er is keus, maar Montessori spreekt ons wel aan, aangezien meneertje enorm pienter is voor z'n leeftijd en waarschijnlijk veel baat heeft bij wat individuele aandacht en opdrachten. Maar eenieder mag mijn mening bijsturen, ik krijg het ook maar allemaal in de schoot geworpen (met liefde, hoor!)quote:Op maandag 3 februari 2014 15:00 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Bij mijn dochter in groep 3 ook een jongetje pas begonnen zonder een woord nederlands te spreken. En dat gaat heel goed, en hij pikt het snel op.
Je hebt al een school op het oog begrijp ik? Ik zou er een afspraak maken om het te bespreken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |