abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_133481722
Interessant al die verschillende scholen!!

Ik heb niet zo veel met montissori, ik ken het niet zo goed maar het trekt me ook niet. Denk ook niet dat het bij R zal passen eigenlijk als ik zo alles lees!

We zijn vandaag bij onze eerste keuze school geweest O+ echt een hele mooie school, er hangt echt een fijne sfeer..alleen door die nieuwe loting systeem is het niet zeker of ze daar wordt geplaatst natuurlijk ;(
Zoals het nu uit ziet gaan we voor de eerste 3 keuzes
Jenaplan
Dalton
Openbaar
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_134152206
Ik ben met een half oog dat topic over de vrije school aan het volgen dus ik wil me ook wat meer gaan verdiepen in het hele schoolkeuzegebeuren.

Voor zo ver ik weet zijn hier geen wachtlijsten. Hoe kom ik daar achter? Moet ik alle scholen gaan bellen om te vragen of ze een wachtlijst hebben? En wat is -even uitgaande van geen wachtlijsten- de gangbare leeftijd om een school te kiezen?

Ik lees overal dat je in de keuze voor een school rekening houdt met je kind. Klinkt logisch maar je kiest je school meestal ook voor je jongere kinderen. Ik ken weinig mensen die hun kind vrijwillig op aparte scholen hebben (speciaal onderwijs uitgezonderd). Kijk je dan ook met een half oog naar je jongste of heeft die gewoon pech?

Ik vind het eigenlijk best lastig :@
  woensdag 11 december 2013 @ 16:04:25 #128
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_134153158
Ik dacht vrij rap te zijn door Soneal vorig jaar, zodra we wisten dat we op termijn in dit huis zouden gaan wonen, in te schrijven op de dichtstbijzijnde school, maar dat werd dus een afwijzing omdat ze bij die school een afstandbeleid hebben, waarbij ze de afstand en de inschrijfdatum op een of andere manier met elkaar vermenigvuldigen en dus waren wij met 1,1 km afstand en inschrijven voor hij 2 was, te laat en wonen we te ver weg :')

Dat het;
- de dichtstbijzijnde school is en het alternatief 2 x zo ver weg is maakt niet uit.
- de enige school in de wijk is en wij toch echt in dezelfde wijk (maar een loos hoekje) wonen maakt niet uit.
- de school in de afwijzingsbrief 3 spelfouten in de eerste 5 zinnen had maakte wel uit trouwens :+

Hij gaat nu (over een jaar dus) naar een school die 2,2 km en 2 wijken verderop is, en waar ze de welkomstbrief wel zonder spelfouten kunnen schrijven.

Ik zou dus wel eens gaan informeren hoe een en ander zit bij de diverse scholen in de omgeving, want het zou zonde zijn als je denkt een school te gaan kiezen als hij 3 is en je dan veel te laat bent.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_134153929
Hier heb ik gemaild naar de scholen die een optie waren. Maar had al een sterke voorkeur.
Uiteindelijk bleek hier ook geen wachtlijst en zijn we net voor zijn derde verjaardag gaan kijken en inschrijven.

Ik heb wel naar de oudste gekeken, maar ook of de school aanslaat bij ons zelf. Deze school kijkt erg naar ind niveau op verschilende gebieden. Werken met fases en je hoeft niet in elk gebied even ver te zijn. Iets waar ik necin kan vinden.
Net zoals de uitdaging is om een fase verdee tekomen en niet om net zo goed te zijn als je buurman.
pi_134157178
Wij hebben nog geen kinderen, maar ik kwam er bij toeval achter dat je ze in Den Haag dus met 1 jaar oud moet inschrijven... op middelbare scholen is t ook al loten weet ik als docent...

Ik geloof dat wij maar serieus naar een huis in een kleinere gemeente in de buurt gaan kijken. Ik zou graag een school bij mn kind kiezen, ipv bij een 1-jarige die zich nog helemaal moet ontwikkelen, en dan ook nog t risico lopen dat er geen plek is en er dus op 3-jarige leeftijd (als de inschrijving pas definitief wordt) nog moeten uitwijken naar een school waar nog plaats is als hij of zij niet geplaatst wordt.

http://www.denhaag.nl/hom(...)-een-basisschool.htm

en www.eenaanmeldleeftijd.nl

-O-
Kwak
pi_134157275
Toen onze kinderen de schoolleeftijd kregen zijn wij ook gaan kijken naar scholen. De openbare viel af de PC school net ernaast hadden we een goed gevoel bij. De school bezocht tijdens de lessen, rondleiding gehad, goed gesprek met de directeur. het zag er allemaal goed uit.
Maar het bleek toch een moment opname.....
Na het derde jaar, ging de een na de andere leraar weg (pensioen, andere baan, stoppen enz) en kwamen daar piepjonge, soms net van de pabo-mensen voor terug. Vanaf die tijd was het oppassen voor ons. Nederlandse rijtjes moesten nagekeken worden op spellingsfouten, woordbetekenissen en spreekwoorden nagezocht worden of het klopte, rekensommen bij proefwerken nagerekend en zelfs aardrijkskunde lessen bevatten fouten (de hoofdstad van Bulgarije is Vulgarize). We hadden een dochter met dyslexie trekjes en een zoon die zich stierlijk verveelde, maar dat werd niet gezien. Bij elk gesprek geprobeerd verbetering te brengen en uiteindelijk zijn ze nu naar de middelbare school.
Niet dankzij de basisschool. Beide kinderen heb ik IQ laten testen, zoonlief scoorde daar 3 niveau's hoger dan de cito, dochter 1 niveau. Dankzij deze test zitten beide nu toch op een school die past bij hun leerniveau. (de scholen hebben de test voor de cito laten gelden)
Ik wil hiermee zeggen dat je keuze nu voor een school, kan met 1 of 2 jaar heel anders zijn door leraar-verloop of iets anders. Blijf betrokken.
  woensdag 11 december 2013 @ 18:21:04 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_134157501
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 18:11 schreef gargamel het volgende:
Toen onze kinderen de schoolleeftijd kregen zijn wij ook gaan kijken naar scholen. De openbare viel af de PC school net ernaast hadden we een goed gevoel bij. De school bezocht tijdens de lessen, rondleiding gehad, goed gesprek met de directeur. het zag er allemaal goed uit.
Maar het bleek toch een moment opname.....
Na het derde jaar, ging de een na de andere leraar weg (pensioen, andere baan, stoppen enz) en kwamen daar piepjonge, soms net van de pabo-mensen voor terug. Vanaf die tijd was het oppassen voor ons. Nederlandse rijtjes moesten nagekeken worden op spellingsfouten, woordbetekenissen en spreekwoorden nagezocht worden of het klopte, rekensommen bij proefwerken nagerekend en zelfs aardrijkskunde lessen bevatten fouten (de hoofdstad van Bulgarije is Vulgarize). We hadden een dochter met dyslexie trekjes en een zoon die zich stierlijk verveelde, maar dat werd niet gezien. Bij elk gesprek geprobeerd verbetering te brengen en uiteindelijk zijn ze nu naar de middelbare school.
Niet dankzij de basisschool. Beide kinderen heb ik IQ laten testen, zoonlief scoorde daar 3 niveau's hoger dan de cito, dochter 1 niveau. Dankzij deze test zitten beide nu toch op een school die past bij hun leerniveau. (de scholen hebben de test voor de cito laten gelden)
Ik wil hiermee zeggen dat je keuze nu voor een school, kan met 1 of 2 jaar heel anders zijn door leraar-verloop of iets anders. Blijf betrokken.
De hoofdstad van Bulgarije is Vulgarize?? Is dat wat ze leerden? :') |:(

Bulgarije, die stier heeft een koe nodig en die koe heet Sofia.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_134157532
Jep, een rasechte pabo juf. Ik heb dan ook alles nageplozen VOOR ze maar iets mochten leren van welk vak dan ook.
pi_136083344
Wij zijn bezig met de keuze voor een basischool voor mijn zoontje.
We zijn onder andere bij een openbare school geweest die werkt volgens de methode van ontwikkelingsgericht onderwijs (ogo). vooralsnog heeft dit niet onze voorkeur, maar ik wil me er wel in verdiepen.

Wie heeft door (positieve danwel negatieve) ervaringen met ogo-onderwijs?

[ Bericht 1% gewijzigd door Animalmix op 29-01-2014 12:03:20 ]
  Moderator woensdag 29 januari 2014 @ 10:21:32 #135
5428 crew  miss_sly
pi_136084998
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 09:05 schreef Animalmix het volgende:
Wij zijn bezig met de keuze voor een basischool voor mijn zoontje.
We zijn onder andere bij een openbare school geweest die werkt volgens de methode van oplossingsgericht onderwijs (ogo). vooralsnog heeft dit niet onze voorkeur, maar ik wil me er wel in verdiepen.

Wie heeft door (positieve danwel negatieve) ervaringen met ogo-onderwijs?
Het is ontwikkelingsgericht onderwijs, denk ik?
http://wij-leren.nl/ogo-ontwikkelingsgericht-onderwijs.php

Bij onze dochter op school hanteren ze in de onderbouw ook voor een groot deel ogo. We zijn ook op andere scholen geweest waar op deze manier les wordt gegeven, en ik zie er zeker de meerwaarde wel van. Dat zie ik ook van Montessori, Dalton, Jenaplan, etc.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_136088405
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het is ontwikkelingsgericht onderwijs, denk ik?
http://wij-leren.nl/ogo-ontwikkelingsgericht-onderwijs.php

Bij onze dochter op school hanteren ze in de onderbouw ook voor een groot deel ogo. We zijn ook op andere scholen geweest waar op deze manier les wordt gegeven, en ik zie er zeker de meerwaarde wel van. Dat zie ik ook van Montessori, Dalton, Jenaplan, etc.
Ja ontwikkelingsgericht inderdaad.
Waarom zie je de meerwaarde ervan in?
  Moderator woensdag 29 januari 2014 @ 12:17:16 #137
5428 crew  miss_sly
pi_136088919
quote:
1s.gif Op woensdag 29 januari 2014 12:04 schreef Animalmix het volgende:

[..]

Ja ontwikkelingsgericht inderdaad.
Waarom zie je de meerwaarde ervan in?
Ik kan/wij kunnen wel wat met die manier van denken over en omgaan met de ontwikkeling van kinderen.

Maar wat ik veel belangrijker vind: op alle scholen waar wij zijn geweest, was er wel iets dat ons aansprak. Hetzij de lesmethode, hetzij de filosofie, het aantal mannelijke leerkrachten, gymlessen, continurooster, buitenspeelmogelijkheden, noem maar op. Voor heel veel dingen is wat te zeggen. Het allerbelangrijkste vind ik bij het kiezen van een school dat je er een goed gevoel bij hebt, bij het over all plaatje. Dat je het gevoel hebt dat het past bij jullie als gezin en dat je kind er met plezier naartoe zal gaan. We hebben ook wel gekeken naar de samenstelling (we wilden geen witte en geen zwarte school, maar een mooie mix en we hebben geluk dat de school die we hebben gekozen dat ook heeft). Maar de lesmethode kan nog zo goed zijn, als het gevoel bij de school niet goed is, zou ik er niet voor kiezen.

Waarom zie jij niets in OGO?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_136089220
Ontwikkelings gericht. Ervarings gericht. Denk dat deze soort methoden weinig over de school zeggen.... Elke school heeft wel factoren van deze manieren. Denk dat je vooral moet kijken naar de sfeer en de manier waarop de school hun visie omschrijft. Want elke school gaat ook weer anders om met ogo of ego...
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_136089645
We gaan ook vooral op ons gevoel af. Bij deze school was het gevoel goed. Relatief kleine kassen, prettige sfeer, rustig ogend, ervaren docenten, goede faciliteiten enz.
Maar dat zelfde gevoel hadden we ook bij een andere meer traditioneel werkende school.

OGO sprak me bij deze school minder aan vanwege het feit dat ze (in ieder geval op deze school) helemaal niet werken met lesmethoden (behalve bij rekenen). Ik vraag me af hoe ze dan wel kunnen bekijken welke ontwikkeling een kind doormaakt. Op het einde van de basisschool moet je bijvoorbeeld qua taalontwikkeling/spelling toch een bepaald niveau hebben.
Verder lijkt het me voor docenten een behoorlijk intensieve manier van onderwijs geven. Ze werken hier met projecten waarbij ze elke 6-8 weken wisselen van onderwerp. Een docent moet dus oook elke 6-8 weken alles opnieuw moet ontwikkelen/uitvinden. Ik vraag me af in hoeverre ze dit volhouden en enthousiast weer aan de slag gaan met een nieuw project.
  woensdag 29 januari 2014 @ 14:39:50 #140
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136094393
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 12:36 schreef Animalmix het volgende:
We gaan ook vooral op ons gevoel af. Bij deze school was het gevoel goed. Relatief kleine kassen, prettige sfeer, rustig ogend, ervaren docenten, goede faciliteiten enz.
Maar dat zelfde gevoel hadden we ook bij een andere meer traditioneel werkende school.

OGO sprak me bij deze school minder aan vanwege het feit dat ze (in ieder geval op deze school) helemaal niet werken met lesmethoden (behalve bij rekenen). Ik vraag me af hoe ze dan wel kunnen bekijken welke ontwikkeling een kind doormaakt. Op het einde van de basisschool moet je bijvoorbeeld qua taalontwikkeling/spelling toch een bepaald niveau hebben.
Een goede leerkracht kent de leerlijnen, tussen- en einddoelen. En weet dus waar je kind staat en wat hij/zij wanneer (zou) moet(en) beheersen. Juist mensen die slaafs een methode volgen zonder verdere inzichten zou ik niet zo vertrouwen. ;)
quote:
Verder lijkt het me voor docenten een behoorlijk intensieve manier van onderwijs geven. Ze werken hier met projecten waarbij ze elke 6-8 weken wisselen van onderwerp. Een docent moet dus oook elke 6-8 weken alles opnieuw moet ontwikkelen/uitvinden. Ik vraag me af in hoeverre ze dit volhouden en enthousiast weer aan de slag gaan met een nieuw project.
De school heeft bewust voor deze manier van werken gekozen, het is een visie. Leerkrachten weten dus wat er van hen verwacht wordt als ze daar (gaan) werken. Ik zou me over dat enthousiasme niet zo'n zorgen maken. Want juist het inspelen op wat er leeft bij een klas/een kind geeft een stuk uitdaging en andere mogelijkheden dan wanneer je (wederom...) slaafs een methode volgt.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Moderator woensdag 29 januari 2014 @ 14:49:22 #141
5428 crew  miss_sly
pi_136094781
Inderdaad, met behulp van de thema's kunnen ze heel goed inspelen op wat er leeft. Bij de school van mijn dochter worden de thema's samen bepaald, en als ouders eens met een idee komen, of er is toevallig iets waar de kinderen meer mee bezig zijn (door actualiteiten of zo), kan daar wat mee gedaan worden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_136099685
Ik vind zonder methoden werken zelf juist extra motiverend om zelf leuke dingen voor de kinderen te verzinnen en maken. Veel leuker dan met de vaste boeken werken :) (werk in t speciaal onderwijs)
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  maandag 3 februari 2014 @ 14:40:47 #143
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_136285290
Hallo ouders van FOK! Ik wilde graag hier even een vraag op jullie afvuren. Misschien heeft het z'n eigen topic nodig maar laat ik eerst hier beginnen.

In het kort:
* Als alles goed gaat komt mijn Amerikaanse vriendin komende zomer permanent naar Nederland en trekt ze bij mij in.
* Ik krijg er gratis en voor niets ook een schat van een 4-jarige stiefzoon bij (wordt 4 in mei)
* Ik wil hem graag vanaf komend schooljaar laten beginnen op een Nederlandse basisschool
* Hij heeft nog geen Nederlandse taalles gehad

Hoe pak ik zoiets aan? Hij heeft al wel wat boekjes met eerste woordjes, maar zowel mama als zoontje zitten nog op nul-niveau qua NL taal. Mama wil wel dolgraag leren (en kent de eerste basiswoordjes) en vindt het uiteraard belangrijk dat zoontje gewoon meedraait in Nederland en niet zich afzondert door naar een internationale school te gaan.

Probleem is dus dat ik de kleine nog niet kan inschrijven op een basisschool omdat hij nog niet fysiek in Nederland is, en pas in de zomervakantie zal arriveren. En daarnaast dus het bijkomende probleem dat hij nog geen Nederlands spreekt. Welke weg kan ik nu het beste bewandelen om hem uiteindelijk toch na de zomervakantie op een Nederlandse basisschool (we neigen naar een Montessori) te kunnen laten starten?
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_136285784
Bij mijn dochter zit sinds kort een meisje in de klas en ze sprak ook 0,0 nederlands. Dat gaat eigenlijk wel goed.
Mijn dochter spreekt redelijk wat engels en helpt haar graag en de rest gaat met gebaren, wijzen en frustratie :-D dat meisje is ook 4.

En m.b.t het inschrijven als je de situatie uitlegt weten ze daar vast wel mee om te gaan als school.
pi_136286018
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2014 14:53 schreef Pvoesss het volgende:
Bij mijn dochter zit sinds kort een meisje in de klas en ze sprak ook 0,0 nederlands. Dat gaat eigenlijk wel goed.
Mijn dochter spreekt redelijk wat engels en helpt haar graag en de rest gaat met gebaren, wijzen en frustratie :-D dat meisje is ook 4.

En m.b.t het inschrijven als je de situatie uitlegt weten ze daar vast wel mee om te gaan als school.
Bij mijn dochter in groep 3 ook een jongetje pas begonnen zonder een woord nederlands te spreken. En dat gaat heel goed, en hij pikt het snel op.
Je hebt al een school op het oog begrijp ik? Ik zou er een afspraak maken om het te bespreken.
Met een meidenkwartet
  maandag 3 februari 2014 @ 15:08:19 #146
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_136286298
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 15:00 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Bij mijn dochter in groep 3 ook een jongetje pas begonnen zonder een woord nederlands te spreken. En dat gaat heel goed, en hij pikt het snel op.
Je hebt al een school op het oog begrijp ik? Ik zou er een afspraak maken om het te bespreken.
Volgens de folder van de gemeente, heb ik in de wijk 6 basisscholen. 3 Christelijk/RK, 2 openbaar en 1 Montessori. Dus er is keus, maar Montessori spreekt ons wel aan, aangezien meneertje enorm pienter is voor z'n leeftijd en waarschijnlijk veel baat heeft bij wat individuele aandacht en opdrachten. Maar eenieder mag mijn mening bijsturen, ik krijg het ook maar allemaal in de schoot geworpen ;) (met liefde, hoor!)
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_136286346
Ik zou er gewoon een afspraak mee maken!
pi_136286833
Ik zou ook een afspraak maken. En ik gok dat het op een Montessori niet al te veel problemen oplevert; daar zijn ze toch gewend om naar de behoeften van het individuele kind te kijken.

Beetje offtopic, en misschien weet je het al wel: Zo'n jong kind pakt een tweede taal meestal redelijk snel op. Om hem echt goed tweetalig te laten opgroeien, kan het handig zijn als jij consequent Nederlands tegen hem praat, en zijn moeder consequent Engels. Zie ook: http://kindentaal.logopedie.nl/meertaligheid/tweetalig.
  maandag 3 februari 2014 @ 15:34:41 #149
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_136287283
Dank Pvoesss, Cathmar en Bleie! Weer wat meer duidelijkheid voor de aanstaande stiefpapa O+ ;)
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  maandag 3 februari 2014 @ 21:04:57 #150
35189 Troel
scherp en bot
pi_136301571
Ik zou bij meer dan één school gaan kijken. Kijk ook naar welke achtergrond de scholen hebben. Werken ze met stoplicht, dobbelstenen en dergelijke. Bij heel veel andere scholen heb je inmiddels ook het individuele werk a la Montessori dat terug komt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')