abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 21 juli 2012 @ 21:44:22 #1
5428 crew  miss_sly
pi_114510118
Hier verder!

Handige linkjes

http://educatie-en-school(...)-toch-iederwijs.html
http://www.leraar24.nl/dossier/3451

[ Bericht 89% gewijzigd door miss_sly op 21-07-2012 22:02:39 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 21 juli 2012 @ 21:48:20 #2
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_114510243
@Sonnetje

Copy/paste vanaf info site....

Op een democratische school bepalen leerlingen zelf wat, hoe, wanneer en met wie ze activiteiten ondernemen die leiden tot het realiseren van hun persoonlijke doelen, rekening houdend met anderen en hun omgeving. Een democratische school wordt ingericht door leerlingen, stafleden en ouders.

Aan de hand van georganiseerde en ongeorganiseerde activiteiten worden kennis, vaardigheden en inzicht ontwikkeld. Hierdoor wordt alles wat nodig en belangrijk is geleerd. Vaak zijn democratische scholen ingericht voor leerlingen van 4 t/m 18 jaar, zodat er een doorlopende leerlijn is tussen basis- en voortgezet onderwijs.

Eén van de meest bijzondere punten van democratisch onderwijs is de gelijkwaardigheid tussen volwassenen en kinderen. Iedereen heeft een stem en kan daarom meedenken en meebeslissen. Vaak wordt gewerkt via de sociocratische methode.

Door deze gelijkwaardigheid krijgt iedereen, jong en oud, eigen verantwoordelijkheid en leert begrijpen dat elke beslissing consequenties heeft.

Door deze verantwoordelijk te leren nemen, ontstaat vrijheid. Deze vrijheid geeft ruimte om passie en talent te ontwikkelen, zelf gestelde doelen te halen en soms onmogelijk lijkende dromen te realiseren.

In de praktijk:
■Een school waar je zelf vorm geeft aan je leven
■Een school waar je jouw passies kunt ontdekken en uitleven
■Een school waar spelen een manier van leven is
■Een school waar je met z’n allen verantwoordelijk bent
■Een school waar je echt iets kunt veranderen als je dat wilt
pi_114510359
Kunnen deze 2 linkjes in de op? Die zijn wel makkelijk

http://educatie-en-school(...)-toch-iederwijs.html

http://www.leraar24.nl/dossier/3451
*poef* nu is het weg
pi_114510385
Op montessori moeten ze ook wel dingen doen/kunnen, op Chris zijn school doen ze ook gewoon de cito's mee, en halen ook gewone scores. Kinderen krijgen juist de kans om wat meer met een probleempunt bezig te gaan, omdat de vaktijden niet vastliggen. En dat stimuleren doen ze door projecten, waarbij alle vaardigheden nodig zijn..
En als kinderen echt achter/voorlopen blijven ze ook gewoon zitten/gaan vooruit. Voor de overstap groep 2 moeten ze zoveel letters (dacht 21) en cijfers kennen. Anders wordt het verschil met de andere leerlingen gewoon te groot..
pi_114510779
Het Montessori onderwijs ken ik niet echt, maar het klinkt toch ook wel bekend. Wat ik hier lees zie ik ook terug op de school waar Kyllian zat (openbare met IPC onderwijs). Ze werkten zowel in groepjes als zelfstandig, maar kregen ook wel dingen op eigen niveau aangeboden.

Na de zomervakantie gaat hij (helaas) naar een nieuwe school aangezien zijn school moest sluiten (jonge school, te weinig leerlingentoename door ws slechte huizenverkoop in nieuwbouwwijk).
We hebben in een zeer korte tijd een nieuwe school moeten kiezen en eigenlijk was het niet echt kiezen want er waren ook scholen die een aannamestop hadden. Aangezien hij op een openbare zat was het Openbaar Onderwijs hier wel verplicht om de leerlingen over te nemen. Het is dus weer een openbare school geworden. Het voelt redelijk, maar hoe het echt zal zijn zullen we nog gaan zien. Het is niet onze eerste keus en zal voor hem ook wel een beetje wennen zijn, geen continurooster meer. Hij heeft er zelf echter enorm veel zin in, maar hij vindt alle nieuwe dingen erg leuk :)
  zondag 22 juli 2012 @ 07:42:08 #6
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_114522233
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 20:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ga je ook niet kijken bij de dichtstbijzijnde hoe het er is, en of het fijn aanvoelt? Gewoon rücksichtslos de dichtstbijzijnde?

We gaan zeker wel kijken, maar het zou wel heel rot moeten aanvoelen voor we uitwijken naar een ander kerkdorp. Hij gaat overigens al naar de psz die er aan vast ligt (maar voor zover ik weet van een andere stichting is).
pi_114522345
Intressant topic. Zelf op een openbare school gezeten. hier in de wijk twee scholen, maar die vind ik wb sfeer en betrokkenheid niet fijn. In 2009 acht scholen in het dorp bezocht i.v.m. een sponsoractiviteit en daar voelde het niet prettig.
Een school sprong er echt boven uit. Nadeel is niet in de wijk ivm zelf naar school en vriendjes in de buurt. Voordeel vind ik dat ze een continu rooster hebben. Is ook een openbare school.

Montesori had voor mijzelf wel iets geweest maar was niet in de buurt. Voor Yaro is het denk ik niets, snel afgeleid enzo. Hij is echter wel heel leergierig. We gaan het zien.
pi_114523609
Leergierig past juist bij montessori. Snel afgeleid kan sowieso veranderen bij het ouder worden en daar is een juf voor. Om bij te sturen.

Maar eigenlijk zijn ook de traditioneel klassikale scholen tegenwoordig wel gedwongen tot adaptief onderwijs. Wat inhoudt anticiperen op het kind. Verdieping, verrijking of een stapje terug.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 22 juli 2012 @ 10:57:19 #9
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_114523918
Over dat continuerooster, dat lijkt me voor ouders enorm handig, maar voor kindjes van 4 en 5 jaar een veel te lange en vooral vermoeiende dag.

De Vrije School heeft over het algemeen korte dagen.
De kleinste kleuters gaan iedere dag van 8.30 tot 13.00
Oudste kleuters en klas 1 gaan een dag door tot 14.30
Klas 2, twee middagen tot 14.30
Klas 3 t/m 6 gaat 4 keer tot 14.30 en een keer tot 13.00

Daar zit, vind ik, een natuurlijke opbouw in, zodat kinderen geleidelijk wennen aan het naar school gaan.
pi_114524098
Ja maar dat is in de huidige maatschappij met twee werkende ouders echt niet ideaal. De dagen worden namelijk niet korter met een BSO er achteraan en het kost wel veel geld.

Ik ben het eens met die opbouw an sich maar de maatschappij is er nauwelijks meer op ingericht.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 22 juli 2012 @ 11:14:06 #11
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_114524253
Dat ik ook voor een deel wat we zelf doen, vroeger kreeg je kinderen en paste je je leven daarop aan.Tegenwoordig zetten we kinderen op de wereld en moeten de kinderen zich aanpassen aan ons leven.
En er zijn andere opvangvormen als een BSO, en het KDV kost natuurlijk ook geld al voordat een kind naar school gaat, een BSO is vaak minder uren, maar dat zou dan opeens een probleem zijn en dus moeten kinderen maar lange dagen maken? Dat is toch de wereld op zijn kop?

Nu zeg ik niet dat allle vrouwen maar thuis moeten blijven bij de kindjes hoor, of zoals ik fulltime thuis werken zodat ik bij mijn kind kan zijn. Maar een goede ontwikkeling vind ik het echt niet.
pi_114524356
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 10:57 schreef Juud79 het volgende:
Over dat continuerooster, dat lijkt me voor ouders enorm handig, maar voor kindjes van 4 en 5 jaar een veel te lange en vooral vermoeiende dag.

De Vrije School heeft over het algemeen korte dagen.
De kleinste kleuters gaan iedere dag van 8.30 tot 13.00
Oudste kleuters en klas 1 gaan een dag door tot 14.30
Klas 2, twee middagen tot 14.30
Klas 3 t/m 6 gaat 4 keer tot 14.30 en een keer tot 13.00

Daar zit, vind ik, een natuurlijke opbouw in, zodat kinderen geleidelijk wennen aan het naar school gaan.
Dat ligt ook helemaal aan het kind. Bij Amber hebben ze continurooster.
De eerste dag dat ik haar bracht heb ik haar, met tegenstribbelen van Amber, om 12.00 uur gehaald. De 2e dag ben ik om 12.00 uur naar school gegaan met een broodtrommeltje mee. Ik heb Amber de keus gegeven en ze wilde perse op school blijven. Ze is vanaf dag 2 volledig mee gaan draaien.

Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag gaat school om 8.15 open en begint om 8.30 de les. Om 10.00 is het 10-uurtje en om 11.45 is het pauze tot 13.00 en dan gaan ze door tot 14.45.
Woensdag hebben ze tot 12.15 les.

Ik vind het super! Het scheelt mij zo veel tijd met heen en weer rijden. Je mag je kind ook ophalen om thuis te eten maar dat is wel hel erg haasten in 45 minuten.

Wij betalen per jaar 100 euro voor de overblijf.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_114524473
Mikael heeft ook geen moeite gehad met continu rooster.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  zondag 22 juli 2012 @ 11:36:52 #14
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_114524704
Denk dat hier zo'n rooster wel goed zou doen. Maar de school wilt er niet aan en geen school binnen fietsbereik die zoiets heeft.

Ik weet nog wel dat ik in het begin best veel moeite had met kiezen van een school door al die verschillende methodes. En ik vond eigenlijk niets voor 100 procent passen. Dus wij hebben gekozen voor een RK school met regulier onderwijs.. maar ze gebruiken dus ook stukjes uit andere soorten onderwijs en dat is gewoon perfect.
pi_114524953
Amber zit op een protestants Christelijke basisschool.
Wij zijnhelemaal niet gelovig maar ik vind best dat ze wat van het geloof mee mag krijgen. Dan mag ze zelf weten wat ze daarna ermee doet. We hebben ook wel katholiek en openbaar onderwijs maar dat is allemaal toch een stuk verder.

Dit is de gedachtengang van onze school
quote:
De basisschool is een belangrijk stuk van je leven. Voor de kinderen en voor u. Een school kies je dan ook met zorg. Scholen verschillen in de manier van werken, in sfeer en in kwaliteit. Dat maakt het kiezen niet eenvoudig. Deze schoolgids geeft u een beeld van de wijze waarop de school het onderwijs van haar leerlingen ziet, invult en organiseert.


De maatschappij van nu vraagt veel van u als ouders, van de kinderen en van ons als school. Naast het goed beheersen van taal- en rekenvaardigheden, worden andere competenties steeds belangrijker. De complexiteit van de maatschappij is heel groot.

De school kan het ontwikkelen van taal- en rekenvaardigheden, maar vooral het ontwikkelen van andere competenties, in de (beperkte) tijd dat het met de kinderen doorbrengt, niet alleen. Door nauw samen te werken met andere maatschappelijke organisaties, hoeft de school dat ook niet alleen te doen. De maatschappelijke veranderingen vragen om andere keuzes en invulling van het onderwijs.

Als school zien we het als onze maatschappelijke opdracht om hier zo adequaat mogelijk mee om te gaan. De afgelopen jaren heeft er op school een herbezinning plaats gevonden: hoe bereiden we de kinderen van nu zo goed mogelijk voor op de maatschappij van morgen? In de schoolgids hopen we u hier antwoord op te geven.


We nemen kinderen serieus en zorgen dat zij centraal staan. Ieder kind beschikt over een eigen schat aan talenten. Ieder kind is uniek en leert op zijn eigen manier. Het ene kind leert door lezen, het andere kind leert door ontdekken en doen en weer een ander leert door samenwerken. Er zijn kinderen die daarbij behoefte hebben aan begeleiding en structuur. Anderen ontwikkelen zich juist beter in een vrije situatie. Bij Natuurlijk Leren is het onderwijs en de omgeving zo ingericht dat elk kind op zoek kan gaan naar een manier van leren die het meest natuurlijk bij hem past. Ieder kind krijgt zo alle kans om zich optimaal te ontplooien en talenten te ontdekken.


Wij helpen kinderen bij het ontdekken en uitbouwen van die talenten. Wij bieden onderwijs en begeleiding op maat in een uitdagende en rijke leeromgeving. We werken vanuit de behoeften en interesses van een kind. Wij hebben hoge verwachtingen van kinderen en stellen concrete eisen aan kinderen. Dat bepalen wij niet alleen, maar juist in samenspraak met een kind. Zo helpen we een kind inzicht te krijgen in het eigen leerproces. Samen gaan wij op zoek naar de sterke en zwakke kanten van een kind waarbij de focus ligt op de mogelijkheden en niet op de beperkingen. Van een kind verwachten we dat het verantwoordelijk wordt voor de eigen ontwikkeling en zelf keuzes leert maken. We willen kinderen leren op eigen benen te staan.
Amber zat in groep 1-2-3 en gaat nu naar 4-5

ik vind het prima onderwijs. Amber deed vorig jaar de reken plusklas. Ze deed dezelfde stof als de andere rekenklas maar dan sneller en veel breder.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zondag 22 juli 2012 @ 12:00:40 #16
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_114525227
hier hebben ze geen plusklasjes jammergenoeg. Wel doen ze hier heel veel digitaal en omdat ze hier best ver is met woordenschat en rekenen hebben we een programma besteld via de school zodat ze thuis (als ze daar zin in heeft) kan werken. En ze vindt het nog echt heel erg leuk ook :D
pi_114525525
hoe heet dat?
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zondag 22 juli 2012 @ 12:18:12 #18
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_114525653
Ik weet zo 123 niet hoe het programma zelf heet maar het is van Ambrasoft.
  zondag 22 juli 2012 @ 12:18:37 #19
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_114525665
Ik blijf het nadeel vinden van de vrije school dat ze vrij rigide zijn. Mijn zoon leerde zichzelf lezen met drie maar had daar op de vrije school niks mee gemogen tot het moment dat ie ging wisselen. Helaas voor hem wisselde hij ook nog erg laat :D ik snap de filosofie van andere talenten óók ontwikkelen maar zie meer in zaaien wanneer de grond daar rijp voor is en vruchtbaar lijkt.

Onze jongsten volgen primair basisonderwijs met kenmerken van Dalton en Jenaplan. Aankomend jaar komt er ook een leerlingenraad. Fijne, flexibele lesmethodes met ruimte voor ieders talent.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_114525706
Ik denk dat het aan het kind ligt inderdaad. ik werk nu via het uzb dus zou mijn tijden nog kunnen afstemmen op school. Wat ik echter fijn vind is dat het voor iedereen hetzelfde is.

En lange dagen, ja dat kan. Wij doen de opbouw wel al iets eerder. bij de psz waar hij heen gaat kan hij tot 4 dagdelen. ik vind de overgang van 2 dagdelen naar 5 dagen veel te groot. dus gaan we die in de komende twee jaar opbouwen. Hoe snel hangt af van wat Yaro wil.
pi_114526121
Maar buuv ik dacht dat jij juist ontvreden was over de school qua extra stof etc?
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_114526331
Juud, bedankt voor de info! Had er nog nooit van gehoord
  Moderator zondag 22 juli 2012 @ 12:41:31 #23
5428 crew  miss_sly
pi_114526399
Op alle vijf de scholen hier in de buurt wordt (nog) geen continue rooster gevoerd, maar wel blijft ongeveer 80-95% van de kinderen over!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 22 juli 2012 @ 12:55:22 #24
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_114526791
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 12:41 schreef miss_sly het volgende:
Op alle vijf de scholen hier in de buurt wordt (nog) geen continue rooster gevoerd, maar wel blijft ongeveer 80-95% van de kinderen over!
Dat is hier dus ook! en dan zijn de dagen helemaal zo lang lijkt me.
pi_114526835
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 10:57 schreef Juud79 het volgende:
Over dat continuerooster, dat lijkt me voor ouders enorm handig, maar voor kindjes van 4 en 5 jaar een veel te lange en vooral vermoeiende dag.
Ben ik het zelf niet mee eens. Continurooster hield hier dus kortere dagen in. Je hebt dan tussen de middag minder tijd aan lunchpauze (met leerkracht) en die tijd ben je 's middags weer eerder klaar met school. Ik vind het juist een voordeel omdat het volgens mij moeilijker is voor een 4-5 jarige om 's middags weer naar school te moeten na 1,5 uur pauze thuis/ overblijf.
Voor mij als werkende ouder maakt het echt niets uit of hij wel of niet een continurooster zou hebben. Hij gaat toch op 3 dagen naar de BSO (en kost niets extra's bij een uur eerder uit zijn). Echter voor hem zelf lijkt mij een continurooster dus fijner. Geen gedoe met overblijf, waar het er vaak rommelig aan toe gaat.

De school waar hij nu naartoe gaat heeft net een enquete gehad om eventueel over te gaan naar een continurooster. De stemmen waren aardig gelijk verdeeld en daarom willen ze nu nog geen besluit nemen en blijft het nog bij het oude rooster en tussenschoolse opvang van LOS.
  zondag 22 juli 2012 @ 13:03:23 #26
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_114527024
Wat ik hier wel bizar vond in het begin is dat veel kinderen overblijven maar ook van ouders die helemaal niet werken en toch dichtbij school wonen. Ondertussen snap ik het ook wel (al zou ik het zelf nooit doen) want het is vermoeiend, dat brengen, halen, snel eten en dan weer hetzelfde liedje. Vooral als ze ook nog eens een activiteit hebben na school ben ik altijd blij dat ik er maar 1 heb :D
  zondag 22 juli 2012 @ 13:32:25 #27
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_114527838
de vrije school heet iet zo opdat de kinderen vrij zijn in doen en laten.. :o
Ik denk dat de vrije school meer structuur en vastigheid in hun rooster dan de meeste andere scholen die ik ken van eigen ervaring uit oa. stages etc..

Buuf het tandenwisselen is niet meer hoor :)!! wel wordt er gekeken naar het intrinsieke qua emotionele etc en motorische.
Arwen was/is een meiske dat cognitief mijlen voorlag/ligt maar de rest niet... vriendinnetje ietsjes ouder van oktober, zelfde..
De een wel naar gr 3 en mijne niet..
Toch zat Arwen meer op haar plek, en ze kreeg juist extra uitdagingen aangeboden , mocht voorlezen etc. waar de ander af en toe nog kwam spelen bij de kleuters of niet volledige dagen ging omdat het te belastend was..

Ik was heel bang door mijn eigen ervaringen maar dat is ruim 20 jaar terug.. school heeft beloftes gemaakt en kwam deze na!

Ik blijf fan van de vrije school en vind het jammer dat waldorf zoals dat hier heet gewoonweg niet haalbaar is :(
Engaging Infinite Improbability Drive..
  zondag 22 juli 2012 @ 13:59:54 #28
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_114528659
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 12:33 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Maar buuv ik dacht dat jij juist ontvreden was over de school qua extra stof etc?
Ja, klopt. Sinds twee jaar nieuwe directie en daardoor is het echt beter geworden. Buiten dat heb ik me erbij neergelegd dat de basisschool er is voor 'de basis' en die is blijkbaar niet zo breed. :') nu ik ervaren heb hoe goed t gaat met mijn oudste nu hij bij 'gelijken' zit denk ik dat alleen een Leonardoschool of verhuizen naar een stad en een Leonadoschool nog had kunnen helpen.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zondag 22 juli 2012 @ 15:02:22 #29
1762 YPPY
Yppiaans
pi_114530481
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 12:55 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Dat is hier dus ook! en dan zijn de dagen helemaal zo lang lijkt me.
Als ik d'r ophaal en weer terug breng, is dat veel vermoeiender dan overblijven. We hebben een uur lunchpauze, waarvan we bijna 15 minuten onderweg zijn. Dan komen ze vaak pas later buiten, kleren uit, kleren aan (zeker in de winter veel) 2 x plassen. Ze vindt het echt niks dat gerace. Bij het overblijven heeft ze tenminste tijd om rustig te eten en buiten te spelen. Continuerooster zou ik heel fijn vinden, maar nu blijven er ook veel kinderen over. Voor ouders die verder weg wonen (dorpsschool) is het helemaal niet te doen in dat uurtje.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 22 juli 2012 @ 15:24:19 #30
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_114531123
Had in t andere stukje bovenaan ook wel neergezet dat ik het wel begrijp hoor, het is ook vermoeiend. Wij hebben een uur + een kwartier pauze. We wonen tegenover de school gelukkig en ben daar heel blij mee, ze is namelijk geen persoontje om over te blijven ze vind het wel leuk op school maar is liever thuis en komt echt even bij door een boterham te eten en even te kletsen onderweg van en naar school.
  zondag 22 juli 2012 @ 21:14:51 #31
100412 mefke79
komt goed!
pi_114543667
Hier wel een continurooster. De kinderen eten samen met elkaar, waarbij dan aandacht is voor gezond eten. Daarna spelen ze ook samen buiten en ik geloof dat ze ook elke dag moeten tandenpoetsen. De school begint om half negen en eindigt om half drie. De onderbouw is dan op woensdag- en vrijdagmiddag vrij en hebben 3 kwartier pauze tussen de middag. De bovenbouw heeft maar een half uur tussen de middag en heeft alleen op woensdagmiddag vrij.

School en bso zitten in hetzelfde gebouw, tenzij men naar de sportbso gaat. Op vrijdag en woensdag is de bso heel rustig, de andere dagen zijn vrij druk. Bijna iedereen die werkt heeft dus of op vrijdag of op woensdag vrij. Mij lijkt het juist heel fijn die kortere pauze. Ik weet nog van vroeger dat het altijd een gehaast was tussen de middag. Wij liepen er een kleine 10 minuten op naar school, dus dan bleef er niet zoveel tijd over.

En als ik zo kijk naar de onderwijskundige visie van onze school, dan neigt hij best naar het ontwikkelingsgerichte van het Montesorionderwijs.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  Moderator zondag 22 juli 2012 @ 21:17:34 #32
5428 crew  miss_sly
pi_114543773
Ontwikkelingsgericht onderwijs is toch iets anders dan Montessori?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 22 juli 2012 @ 21:19:24 #33
100412 mefke79
komt goed!
pi_114543878
ik bedoel te zeggen: kijken naar de ontwikkeling van het kind en daar bij aansluiten. Individueel dus. Dat is ook de slogan die de Montessorischool hier aanhoudt.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  Moderator zondag 22 juli 2012 @ 21:21:55 #34
5428 crew  miss_sly
pi_114544023
Aah, ok. Beetje verwarrende term, want er is ook een richting 'ontwikkelingsgericht onderwijs' die een bepaalde manier van lesgeven aanhoudt :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 22 juli 2012 @ 21:33:04 #35
100412 mefke79
komt goed!
pi_114544527
Het rare is ook: ik heb de visies van de drie scholen hier in de wijk eens naast elkaar gelegd: openbaar, katholiek en Montessori. Eigenlijk lijken de visies best op elkaar, men gebruikt wat andere woorden, legt de accenten wat anders, maar dat is het eigenlijk wel. Het grote verschil zit em hier juist in omvang: de OBS heeft geen wachtlijsten en telde vorig jaar 800 kinderen. De katholieke is de oudste en telt 650 leerlingen en dan is de Montessori nieuw en die telt nog geen 100 kinderen. Je hoort nu dat mensen de twee grote scholen te massaal vinden en dus naar of het Montessori gaan of kiezen voor de scholen in de omliggende dorpen/wijken. Bovendien speelt bij beide grote scholen ook nog een locatieprobleem: de kinderen zitten over 2 locaties, waarbij de locatie buiten het hoofdgebouw noodlokalen heeft. Dat spreekt natuurlijk ook niet aan. En dan speelt tot slot nog een kwestie met een hoogspanningsleiding waardoor de openbare school (en ons kdv en de bso) nu in een half verrot gebouw zitten omdat het eigenlijke gebouw nu niet open kan. Leuk joh, zo'n Vinex wijk, alsof ze niet konden bedenken dat iedereen hier kinderen zou krijgen :')
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  zondag 22 juli 2012 @ 22:02:49 #36
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_114545825
Ons meisje vaat sinds 2,5 week naar een nieuwe school ivm onze verhuizing. En ik dacht dat ze het best naar haar zin had op de vorige school, maar daar twijfel ik nu erg aan... Bij de vorige school klaagde ze vaak dat ze niet naar school wilde en dat is nu totaal niet het geval. Ze vindt het nu leuk om te gaan. Ik heb het idee dat ze op deze school veel meer uitdaging krijgt. Zo krijgt ze in groep 1 al Engelse les en mag ze met letters oefenen.
pi_114546028
Wat fijn Stiemie!! Kyllian heeft ook vanaf groep 1 Engels gehad, vond hij erg leuk en ze pikken echt al dingen op. Straks heeft hij een jaartje geen Engels aangezien ze op zijn nieuwe school pas Engels vanaf groep 4 geven.
Hebben jullie nog geen zomervakantie? Hier alweer 2,5 week vakantie, over 4 weekjes weer naar school.
  zondag 22 juli 2012 @ 22:13:37 #38
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_114546282
Ja we hebben sinds vrijdag vakantie. We wilden echter dat ze ondanks dat ze nog niet leerplichtig was de laatste weken naar school ging om alvast wat kinderen uit de buurt te leren kennen.
pi_131956213
Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen of evt nog een andere kijk erop.

Wij zijn al vroeg begonnen met het kijken naar scholen voor O. gezien de wachtlijsten hier in de stad. Ze is dus ook al ingeschreven op een school maar voor de zekerheid wilden we toch nog even rond gaan kijken.

Ze staat ingeschreven op een Jenaplanschool in de wijk hiernaast. Ongeveer 10 minuten fietsen maar met de wijk zelf hebben we geen binding. De school voelt prettig aan, Jenaplan past voor ons gevoel wel bij haar. Spannend wordt alleen nog de bso die daar helemaal vol zit. Plus en minpunten dus.

Vandaag zijn we op rondleiding geweest bij de school hier om de hoek. Daar waren we anderhalf jaar terug ook al eens geweest. Toen hebben we de school van ons lijstje geschrapt toen bleek dat het een 100% zwarte school was. Onze dochter zou hoogst waarschijnlijk het enige 'blonde' kind zijn. Sindsdien is er een gloedjenieuw gebouw gekomen en blijkt de school dus een breder publiek aan te trekken. De sfeer is super, het onderwijs in ons straatje, dicht bij huis, goed geregelde bso.... Maar voor haar jaar (komend schooljaar) staan nu 6 'witte' kindjes ingeschreven voor de 3 groepen 1/2. Nog steeds erg weinig dus en ik weet nog niet goed wat ik daarvan vindt. Nemen we het risico dat ze buiten de groep valt, zou er wellicht regelmatig bv op het schoolplein andere talen gesproken worden enz.

Een beetje een schapen over de dam verhaal... Wanneer niemand dit soort stappen neemt wordt de school ook nooit de afspiegeling van de wijk. Iemand hier ervaring mee? Wat zou je zelf doen in deze situatie?
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  maandag 7 oktober 2013 @ 23:29:58 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_131956627
De school is om de hoek, zijn de leerlingen dan een afspiegeling van de wijk? Want ik snap het bezwaar tegen een zwarte school heel goed, maar ik vind er ook wel wat voor te zeggen dat een kind op school zit met de kinderen waar het mee buitenspeelt na school.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_131956695
Helaas zit dat ook een beetje raar weer... Wij wonen in een miniwijkje zonder school. Dat wijkje is 80/20.... en het merendeel van de kinderen hier gaan dus naar een school die absoluut niet bij ons past. De school om de hoek is dus in de wijk hiernaast maar wel dus dichtbij
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  maandag 7 oktober 2013 @ 23:33:58 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_131956811
Lastig, ik denk dat ik voor de 10 minuten fietsen Jenaplan zou gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_131957241
Zwarte kindjes waren mijn favoriete vriendinnen :-) vond het ook geweldig daar te spelen enzo, wat zegt de school over de talen en bijvoorbeeld feestdagen etc. Ik zou lisa wel daarheen doen vanwege mijn eigen goede ervaringen :-)
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_131957732
Het is een openbare school en ze vieren alle feestdagen... er is dus aandacht voor kerst, ramadan enz.. Taalmethode, uitstroom middelbaar, Cito enz zit allemaal dik in orde. Ik heb alleen niet gevraagd naar het beleid anderstalig spreken op school.
Er zijn bv ook duidelijke afspraken rondom het meedoen met feestdagen, alle leerlingen moeten mee kerst vieren e.d, maar bv is het schoolkamp ook 'verplicht' waardoor de meisjes in groep 8 niet thuis gehouden worden wat je op 'zwarte' scholen nog wel eens ziet gebeuren.

Het verhaal was prima dus tijdens de rondleiding, maar er blijft dat stemmetje dat we haar in een uitzonderingspositie plaatsen.
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_131961207
Oei lastig hoor Lamb. Ik ben erge voorstander van het kind in de eigen wijk (of in jullie geval dichtstbijzijnde school) naar school doen. Maar snap de twijfel in dit geval ook heel goed.

2 witte kindjes per groep is wel héél
weinig, ik denk niet dat ik mij daar prettig bij zou voelen. Aan de andere kant is het natuurlijk ook weer zo dat er niks zal veranderen als iedereen zo
denkt...kun je niet wat 'witte' buurtgenoten overhalen om ook naar die school te gaan? Waar gaan de kinderen op het KDV zoal heen?
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 08:38:59 #46
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_131961615
Ik zou een keertje gaan kijken in de pauze, Lamb. Dan kun je beter beoordelen of alles geintegreerd samenspeelt en welke taal er wordt gesproken. Bovendien zie je dan ook op welke manier het toezicht geregeld is.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_131961997
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 08:38 schreef livelink het volgende:
Ik zou een keertje gaan kijken in de pauze, Lamb. Dan kun je beter beoordelen of alles geintegreerd samenspeelt en welke taal er wordt gesproken. Bovendien zie je dan ook op welke manier het toezicht geregeld is.
en dan met o. dan zie je snel genoeg of ze een beetje aansluiting vindt. lijkt me een lastige keuze zo.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_131963268
Nou dat dus fannetje! Vind het echt heel lastig. Het buurmeisje gaat daar ook naar school maar is half Egyptisch en flink getint... Verder zijn er geen kinderen tussen 1 en 4 nu in de buurt ( ja een maar flink kerkelijk dus die gaan naar die school die wij niet willen vermoed ik)

Eens met pauze kijken is een goed idee. Kom er altijd langs als we boodschappen doen... Eens observeren.
Aansluiting zat wel goed, met de rondleiding werdt ze meteen door meerdere kinderen in hun spel betrokken
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  Moderator dinsdag 8 oktober 2013 @ 10:30:00 #49
5428 crew  miss_sly
pi_131963312
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:28 schreef Lamb29 het volgende:
Nou dat dus fannetje! Vind het echt heel lastig. Het buurmeisje gaat daar ook naar school maar is half Egyptisch en flink getint... Verder zijn er geen kinderen tussen 1 en 4 nu in de buurt ( ja een maar flink kerkelijk dus die gaan naar die school die wij niet willen vermoed ik)

Eens met pauze kijken is een goed idee. Kom er altijd langs als we boodschappen doen... Eens observeren.
Aansluiting zat wel goed, met de rondleiding werdt ze meteen door meerdere kinderen in hun spel betrokken
Getint is niet per definitie ook gelijk aan Arabisch, toch? Het buurmeisje ken je, hoe gaat het daar thuis?
Heb je al gekeken wat de schoolinspectie van de school vindt?
Je zegt dat cito en uitstroom middelbaar goed zit, wat bedoel je daarmee?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_131963327
Moeilijk zeg! Wij hebben maar 1 school in dit dorp. Keuze snel gemaakt en verder tevreden. Maar weet je, als nou blijkt dat het toch niet werkt he, dan kun je toch nog van school veranderen. Oke, niet ideaal, maar na groep 2 worden de groepen toch weer opnieuw ingedeeld.
En afgezien van de kleur en de afstand, wat zegt je gevoel?
Met een meidenkwartet
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')