abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 21 juli 2012 @ 21:44:22 #1
5428 crew  miss_sly
pi_114510118
Hier verder!

Handige linkjes

http://educatie-en-school(...)-toch-iederwijs.html
http://www.leraar24.nl/dossier/3451

[ Bericht 89% gewijzigd door miss_sly op 21-07-2012 22:02:39 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 21 juli 2012 @ 21:48:20 #2
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_114510243
@Sonnetje

Copy/paste vanaf info site....

Op een democratische school bepalen leerlingen zelf wat, hoe, wanneer en met wie ze activiteiten ondernemen die leiden tot het realiseren van hun persoonlijke doelen, rekening houdend met anderen en hun omgeving. Een democratische school wordt ingericht door leerlingen, stafleden en ouders.

Aan de hand van georganiseerde en ongeorganiseerde activiteiten worden kennis, vaardigheden en inzicht ontwikkeld. Hierdoor wordt alles wat nodig en belangrijk is geleerd. Vaak zijn democratische scholen ingericht voor leerlingen van 4 t/m 18 jaar, zodat er een doorlopende leerlijn is tussen basis- en voortgezet onderwijs.

Eén van de meest bijzondere punten van democratisch onderwijs is de gelijkwaardigheid tussen volwassenen en kinderen. Iedereen heeft een stem en kan daarom meedenken en meebeslissen. Vaak wordt gewerkt via de sociocratische methode.

Door deze gelijkwaardigheid krijgt iedereen, jong en oud, eigen verantwoordelijkheid en leert begrijpen dat elke beslissing consequenties heeft.

Door deze verantwoordelijk te leren nemen, ontstaat vrijheid. Deze vrijheid geeft ruimte om passie en talent te ontwikkelen, zelf gestelde doelen te halen en soms onmogelijk lijkende dromen te realiseren.

In de praktijk:
■Een school waar je zelf vorm geeft aan je leven
■Een school waar je jouw passies kunt ontdekken en uitleven
■Een school waar spelen een manier van leven is
■Een school waar je met z’n allen verantwoordelijk bent
■Een school waar je echt iets kunt veranderen als je dat wilt
pi_114510359
Kunnen deze 2 linkjes in de op? Die zijn wel makkelijk

http://educatie-en-school(...)-toch-iederwijs.html

http://www.leraar24.nl/dossier/3451
*poef* nu is het weg
pi_114510385
Op montessori moeten ze ook wel dingen doen/kunnen, op Chris zijn school doen ze ook gewoon de cito's mee, en halen ook gewone scores. Kinderen krijgen juist de kans om wat meer met een probleempunt bezig te gaan, omdat de vaktijden niet vastliggen. En dat stimuleren doen ze door projecten, waarbij alle vaardigheden nodig zijn..
En als kinderen echt achter/voorlopen blijven ze ook gewoon zitten/gaan vooruit. Voor de overstap groep 2 moeten ze zoveel letters (dacht 21) en cijfers kennen. Anders wordt het verschil met de andere leerlingen gewoon te groot..
pi_114510779
Het Montessori onderwijs ken ik niet echt, maar het klinkt toch ook wel bekend. Wat ik hier lees zie ik ook terug op de school waar Kyllian zat (openbare met IPC onderwijs). Ze werkten zowel in groepjes als zelfstandig, maar kregen ook wel dingen op eigen niveau aangeboden.

Na de zomervakantie gaat hij (helaas) naar een nieuwe school aangezien zijn school moest sluiten (jonge school, te weinig leerlingentoename door ws slechte huizenverkoop in nieuwbouwwijk).
We hebben in een zeer korte tijd een nieuwe school moeten kiezen en eigenlijk was het niet echt kiezen want er waren ook scholen die een aannamestop hadden. Aangezien hij op een openbare zat was het Openbaar Onderwijs hier wel verplicht om de leerlingen over te nemen. Het is dus weer een openbare school geworden. Het voelt redelijk, maar hoe het echt zal zijn zullen we nog gaan zien. Het is niet onze eerste keus en zal voor hem ook wel een beetje wennen zijn, geen continurooster meer. Hij heeft er zelf echter enorm veel zin in, maar hij vindt alle nieuwe dingen erg leuk :)
  zondag 22 juli 2012 @ 07:42:08 #6
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_114522233
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 20:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ga je ook niet kijken bij de dichtstbijzijnde hoe het er is, en of het fijn aanvoelt? Gewoon rücksichtslos de dichtstbijzijnde?

We gaan zeker wel kijken, maar het zou wel heel rot moeten aanvoelen voor we uitwijken naar een ander kerkdorp. Hij gaat overigens al naar de psz die er aan vast ligt (maar voor zover ik weet van een andere stichting is).
pi_114522345
Intressant topic. Zelf op een openbare school gezeten. hier in de wijk twee scholen, maar die vind ik wb sfeer en betrokkenheid niet fijn. In 2009 acht scholen in het dorp bezocht i.v.m. een sponsoractiviteit en daar voelde het niet prettig.
Een school sprong er echt boven uit. Nadeel is niet in de wijk ivm zelf naar school en vriendjes in de buurt. Voordeel vind ik dat ze een continu rooster hebben. Is ook een openbare school.

Montesori had voor mijzelf wel iets geweest maar was niet in de buurt. Voor Yaro is het denk ik niets, snel afgeleid enzo. Hij is echter wel heel leergierig. We gaan het zien.
pi_114523609
Leergierig past juist bij montessori. Snel afgeleid kan sowieso veranderen bij het ouder worden en daar is een juf voor. Om bij te sturen.

Maar eigenlijk zijn ook de traditioneel klassikale scholen tegenwoordig wel gedwongen tot adaptief onderwijs. Wat inhoudt anticiperen op het kind. Verdieping, verrijking of een stapje terug.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 22 juli 2012 @ 10:57:19 #9
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_114523918
Over dat continuerooster, dat lijkt me voor ouders enorm handig, maar voor kindjes van 4 en 5 jaar een veel te lange en vooral vermoeiende dag.

De Vrije School heeft over het algemeen korte dagen.
De kleinste kleuters gaan iedere dag van 8.30 tot 13.00
Oudste kleuters en klas 1 gaan een dag door tot 14.30
Klas 2, twee middagen tot 14.30
Klas 3 t/m 6 gaat 4 keer tot 14.30 en een keer tot 13.00

Daar zit, vind ik, een natuurlijke opbouw in, zodat kinderen geleidelijk wennen aan het naar school gaan.
pi_114524098
Ja maar dat is in de huidige maatschappij met twee werkende ouders echt niet ideaal. De dagen worden namelijk niet korter met een BSO er achteraan en het kost wel veel geld.

Ik ben het eens met die opbouw an sich maar de maatschappij is er nauwelijks meer op ingericht.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 22 juli 2012 @ 11:14:06 #11
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_114524253
Dat ik ook voor een deel wat we zelf doen, vroeger kreeg je kinderen en paste je je leven daarop aan.Tegenwoordig zetten we kinderen op de wereld en moeten de kinderen zich aanpassen aan ons leven.
En er zijn andere opvangvormen als een BSO, en het KDV kost natuurlijk ook geld al voordat een kind naar school gaat, een BSO is vaak minder uren, maar dat zou dan opeens een probleem zijn en dus moeten kinderen maar lange dagen maken? Dat is toch de wereld op zijn kop?

Nu zeg ik niet dat allle vrouwen maar thuis moeten blijven bij de kindjes hoor, of zoals ik fulltime thuis werken zodat ik bij mijn kind kan zijn. Maar een goede ontwikkeling vind ik het echt niet.
pi_114524356
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 10:57 schreef Juud79 het volgende:
Over dat continuerooster, dat lijkt me voor ouders enorm handig, maar voor kindjes van 4 en 5 jaar een veel te lange en vooral vermoeiende dag.

De Vrije School heeft over het algemeen korte dagen.
De kleinste kleuters gaan iedere dag van 8.30 tot 13.00
Oudste kleuters en klas 1 gaan een dag door tot 14.30
Klas 2, twee middagen tot 14.30
Klas 3 t/m 6 gaat 4 keer tot 14.30 en een keer tot 13.00

Daar zit, vind ik, een natuurlijke opbouw in, zodat kinderen geleidelijk wennen aan het naar school gaan.
Dat ligt ook helemaal aan het kind. Bij Amber hebben ze continurooster.
De eerste dag dat ik haar bracht heb ik haar, met tegenstribbelen van Amber, om 12.00 uur gehaald. De 2e dag ben ik om 12.00 uur naar school gegaan met een broodtrommeltje mee. Ik heb Amber de keus gegeven en ze wilde perse op school blijven. Ze is vanaf dag 2 volledig mee gaan draaien.

Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag gaat school om 8.15 open en begint om 8.30 de les. Om 10.00 is het 10-uurtje en om 11.45 is het pauze tot 13.00 en dan gaan ze door tot 14.45.
Woensdag hebben ze tot 12.15 les.

Ik vind het super! Het scheelt mij zo veel tijd met heen en weer rijden. Je mag je kind ook ophalen om thuis te eten maar dat is wel hel erg haasten in 45 minuten.

Wij betalen per jaar 100 euro voor de overblijf.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_114524473
Mikael heeft ook geen moeite gehad met continu rooster.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  zondag 22 juli 2012 @ 11:36:52 #14
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_114524704
Denk dat hier zo'n rooster wel goed zou doen. Maar de school wilt er niet aan en geen school binnen fietsbereik die zoiets heeft.

Ik weet nog wel dat ik in het begin best veel moeite had met kiezen van een school door al die verschillende methodes. En ik vond eigenlijk niets voor 100 procent passen. Dus wij hebben gekozen voor een RK school met regulier onderwijs.. maar ze gebruiken dus ook stukjes uit andere soorten onderwijs en dat is gewoon perfect.
pi_114524953
Amber zit op een protestants Christelijke basisschool.
Wij zijnhelemaal niet gelovig maar ik vind best dat ze wat van het geloof mee mag krijgen. Dan mag ze zelf weten wat ze daarna ermee doet. We hebben ook wel katholiek en openbaar onderwijs maar dat is allemaal toch een stuk verder.

Dit is de gedachtengang van onze school
quote:
De basisschool is een belangrijk stuk van je leven. Voor de kinderen en voor u. Een school kies je dan ook met zorg. Scholen verschillen in de manier van werken, in sfeer en in kwaliteit. Dat maakt het kiezen niet eenvoudig. Deze schoolgids geeft u een beeld van de wijze waarop de school het onderwijs van haar leerlingen ziet, invult en organiseert.


De maatschappij van nu vraagt veel van u als ouders, van de kinderen en van ons als school. Naast het goed beheersen van taal- en rekenvaardigheden, worden andere competenties steeds belangrijker. De complexiteit van de maatschappij is heel groot.

De school kan het ontwikkelen van taal- en rekenvaardigheden, maar vooral het ontwikkelen van andere competenties, in de (beperkte) tijd dat het met de kinderen doorbrengt, niet alleen. Door nauw samen te werken met andere maatschappelijke organisaties, hoeft de school dat ook niet alleen te doen. De maatschappelijke veranderingen vragen om andere keuzes en invulling van het onderwijs.

Als school zien we het als onze maatschappelijke opdracht om hier zo adequaat mogelijk mee om te gaan. De afgelopen jaren heeft er op school een herbezinning plaats gevonden: hoe bereiden we de kinderen van nu zo goed mogelijk voor op de maatschappij van morgen? In de schoolgids hopen we u hier antwoord op te geven.


We nemen kinderen serieus en zorgen dat zij centraal staan. Ieder kind beschikt over een eigen schat aan talenten. Ieder kind is uniek en leert op zijn eigen manier. Het ene kind leert door lezen, het andere kind leert door ontdekken en doen en weer een ander leert door samenwerken. Er zijn kinderen die daarbij behoefte hebben aan begeleiding en structuur. Anderen ontwikkelen zich juist beter in een vrije situatie. Bij Natuurlijk Leren is het onderwijs en de omgeving zo ingericht dat elk kind op zoek kan gaan naar een manier van leren die het meest natuurlijk bij hem past. Ieder kind krijgt zo alle kans om zich optimaal te ontplooien en talenten te ontdekken.


Wij helpen kinderen bij het ontdekken en uitbouwen van die talenten. Wij bieden onderwijs en begeleiding op maat in een uitdagende en rijke leeromgeving. We werken vanuit de behoeften en interesses van een kind. Wij hebben hoge verwachtingen van kinderen en stellen concrete eisen aan kinderen. Dat bepalen wij niet alleen, maar juist in samenspraak met een kind. Zo helpen we een kind inzicht te krijgen in het eigen leerproces. Samen gaan wij op zoek naar de sterke en zwakke kanten van een kind waarbij de focus ligt op de mogelijkheden en niet op de beperkingen. Van een kind verwachten we dat het verantwoordelijk wordt voor de eigen ontwikkeling en zelf keuzes leert maken. We willen kinderen leren op eigen benen te staan.
Amber zat in groep 1-2-3 en gaat nu naar 4-5

ik vind het prima onderwijs. Amber deed vorig jaar de reken plusklas. Ze deed dezelfde stof als de andere rekenklas maar dan sneller en veel breder.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zondag 22 juli 2012 @ 12:00:40 #16
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_114525227
hier hebben ze geen plusklasjes jammergenoeg. Wel doen ze hier heel veel digitaal en omdat ze hier best ver is met woordenschat en rekenen hebben we een programma besteld via de school zodat ze thuis (als ze daar zin in heeft) kan werken. En ze vindt het nog echt heel erg leuk ook :D
pi_114525525
hoe heet dat?
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zondag 22 juli 2012 @ 12:18:12 #18
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_114525653
Ik weet zo 123 niet hoe het programma zelf heet maar het is van Ambrasoft.
  zondag 22 juli 2012 @ 12:18:37 #19
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_114525665
Ik blijf het nadeel vinden van de vrije school dat ze vrij rigide zijn. Mijn zoon leerde zichzelf lezen met drie maar had daar op de vrije school niks mee gemogen tot het moment dat ie ging wisselen. Helaas voor hem wisselde hij ook nog erg laat :D ik snap de filosofie van andere talenten óók ontwikkelen maar zie meer in zaaien wanneer de grond daar rijp voor is en vruchtbaar lijkt.

Onze jongsten volgen primair basisonderwijs met kenmerken van Dalton en Jenaplan. Aankomend jaar komt er ook een leerlingenraad. Fijne, flexibele lesmethodes met ruimte voor ieders talent.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_114525706
Ik denk dat het aan het kind ligt inderdaad. ik werk nu via het uzb dus zou mijn tijden nog kunnen afstemmen op school. Wat ik echter fijn vind is dat het voor iedereen hetzelfde is.

En lange dagen, ja dat kan. Wij doen de opbouw wel al iets eerder. bij de psz waar hij heen gaat kan hij tot 4 dagdelen. ik vind de overgang van 2 dagdelen naar 5 dagen veel te groot. dus gaan we die in de komende twee jaar opbouwen. Hoe snel hangt af van wat Yaro wil.
pi_114526121
Maar buuv ik dacht dat jij juist ontvreden was over de school qua extra stof etc?
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_114526331
Juud, bedankt voor de info! Had er nog nooit van gehoord
  Moderator zondag 22 juli 2012 @ 12:41:31 #23
5428 crew  miss_sly
pi_114526399
Op alle vijf de scholen hier in de buurt wordt (nog) geen continue rooster gevoerd, maar wel blijft ongeveer 80-95% van de kinderen over!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 22 juli 2012 @ 12:55:22 #24
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_114526791
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 12:41 schreef miss_sly het volgende:
Op alle vijf de scholen hier in de buurt wordt (nog) geen continue rooster gevoerd, maar wel blijft ongeveer 80-95% van de kinderen over!
Dat is hier dus ook! en dan zijn de dagen helemaal zo lang lijkt me.
pi_114526835
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 10:57 schreef Juud79 het volgende:
Over dat continuerooster, dat lijkt me voor ouders enorm handig, maar voor kindjes van 4 en 5 jaar een veel te lange en vooral vermoeiende dag.
Ben ik het zelf niet mee eens. Continurooster hield hier dus kortere dagen in. Je hebt dan tussen de middag minder tijd aan lunchpauze (met leerkracht) en die tijd ben je 's middags weer eerder klaar met school. Ik vind het juist een voordeel omdat het volgens mij moeilijker is voor een 4-5 jarige om 's middags weer naar school te moeten na 1,5 uur pauze thuis/ overblijf.
Voor mij als werkende ouder maakt het echt niets uit of hij wel of niet een continurooster zou hebben. Hij gaat toch op 3 dagen naar de BSO (en kost niets extra's bij een uur eerder uit zijn). Echter voor hem zelf lijkt mij een continurooster dus fijner. Geen gedoe met overblijf, waar het er vaak rommelig aan toe gaat.

De school waar hij nu naartoe gaat heeft net een enquete gehad om eventueel over te gaan naar een continurooster. De stemmen waren aardig gelijk verdeeld en daarom willen ze nu nog geen besluit nemen en blijft het nog bij het oude rooster en tussenschoolse opvang van LOS.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')