Jawel, want in de horeca vallen we nu onder het gewone arbeidsrecht en ze mogen dus maar 3 tijdelijke contracten geven ipv 6 tot er een nieuwe horeca CAO is.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:35 schreef Luxuria het volgende:
Dit heeft niks met een CAO-loze periode te maken.
Ohhh weer wat geleerd.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:41 schreef Caithlinn het volgende:
[..]
Jawel, want in de horeca vallen we nu onder het gewone arbeidsrecht en ze mogen dus maar 3 tijdelijke contracten geven ipv 6 tot er een nieuwe horeca CAO is.
Dat is nog volgens de oude CAO die nu dus niet meer geldig is...quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:39 schreef Luxuria het volgende:
Ik lees net op de site van FNV horeca dat je 6 tijdelijke contracten mag krijgen over een periode van 5 jaar.
Duidelijk dus, je hebt gewoon nog een tijdelijk contract.
Ik heb er nu heel veel mee te maken, ben zelf manager in de horeca en ze zijn niet zo scheutig met het geven van vaste contracten. Denk dat de baas van TS gewoon hoopt dat TS het hele CAO loze verhaal niet heeft meegekregen... Vind ik wel echt slecht werkgeverschap trouwens.quote:
Ik had mijn bron niet goed gelezen, onderaan staat idd dat het verandert in een cao loze periode.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:43 schreef vvbennekom het volgende:
Bedankt voor je reactie caithlinn. Dit idee had ik namelijk ook, zij zijn dan in principe verplicht om mij een onbepaalde contract te geven. Het vreemde is dat een collega van mij haar contract niet verlengt is in augustus toen ze erna vroeg. Had ze dat niet gedaan dan zou het kunnen zijn dat zij ook stilzwijgend verlengt zou worden met een half jaar.
@ Luxuria, dit is de cao dat voor 1 april nog geldig was?
Sterker nog, je hebt al een contract voor onbepaalde tijd, anders hadden ze jou op de eerste dag dat je nieuwe contract inging de toegang moeten weigeren. Het is alleen wel handig als ze het ook even op papier zetten.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:43 schreef vvbennekom het volgende:
Bedankt voor je reactie caithlinn. Dit idee had ik namelijk ook, zij zijn dan in principe verplicht om mij een onbepaalde contract te geven. Het vreemde is dat een collega van mij haar contract niet verlengt is in augustus toen ze erna vroeg. Had ze dat niet gedaan dan zou het kunnen zijn dat zij ook stilzwijgend verlengt zou worden met een half jaar.
@ Luxuria, dit is de cao dat voor 1 april nog geldig was?
Hier komen ze niet onderuit hoor, is hun eigen stomme fout. Maar dat houdt geen stand voor de rechter (mocht het zo ver komen) en dat weten ze. Dus het slimste wat ze kunnen doen is het gewoon op papier zetten.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:46 schreef vvbennekom het volgende:
@ Caithlin, het onderuitkomen van de regels is hier dan een groot voorbeeld van? Zo kunnen ze langzaam afwachten tot de nieuwe cao in werking gaat, maar ik ben volgens mij nog op tijd ermee..
Volgens mij niet, althans niet zo dat onbepaalde tijdscontracten dan opeens weer voor een bepaalde tijd zijn. Ze kunnen wel een overgangsperiode van een maand instellen als een CAO is afgelopen en dat hadden ze nu ook gedaan tot 1 mei. Verder kunnen ze in je contract opnemen dat mocht er weer een volgende CAO afgesproken worden dat die dan van toepassing is op jouw contract.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:47 schreef Luxuria het volgende:
Kan een cao ook niet met terugwerkende kracht ingaan?
Tja, of ze hebben niet goed opgelet en niet gezien dat het je 5de contract was of ze hoopten gewoon dat jij niet zo goed had opgeletquote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:51 schreef vvbennekom het volgende:
@ Caithlynn, het bizarre is wel dat ik een contract voor een half jaar heb gekregen wat eigenlijk een contract voor onbepaalde tijd moet zijn. En een collega van mij vraagt hoe het zit met contractverlenging en kan de benen nemen, en na 3 maanden terug komen. Als zij dat niet had gevraagd dan zat ze in het zelfde schuitje als mij. Klopt toch niet?
Wanneer ze mij een contract voor onbepaalde tijd geven is het probleem dan opgelost lijkt me? 1 ding weet ik wel is dat ze geen onbepaalde contracten geven en alleen met half jaar contracten strooien. Welk advies kan je me geven, want ga volgende week een gesprek aan.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:53 schreef Caithlinn het volgende:
[..]
Tja, of ze hebben niet goed opgelet en niet gezien dat het je 5de contract was of ze hoopten gewoon dat jij niet zo goed had opgeletEither way is het gewoon dom van ze.
Wijs ze er op dat je contract nu niet rechtsgeldig is en dat ze er in moeten zetten dat je contract voor onbepaalde tijd is. Want 5de contract en CAOloze periode. Op de site van koninklijke horeca nederland of FNV kun je wel ergens een stukje uitprinten waarin staat dat ze nu na 3 contracten een contract voor onbepaalde tijd moeten geven. Het maakt niets uit dat dit contract door beide partijen getekend is en laat je niet omver lullen. Het is hun fout, jouw contract is nu gewoon voor onbepaalde tijd en als ze moeilijk gaan doen kun je altijd even de FNV of je rechtsbijstandsverzekering bellenquote:Op zaterdag 21 juli 2012 00:02 schreef vvbennekom het volgende:
[..]
Wanneer ze mij een contract voor onbepaalde tijd geven is het probleem dan opgelost lijkt me? 1 ding weet ik wel is dat ze geen onbepaalde contracten geven en alleen met half jaar contracten strooien. Welk advies kan je me geven, want ga volgende week een gesprek aan.
Goed dat je dat even aangeeft. Wanneer je ergens recht op hebt zullen ze er wel naar moeten handelen. Anders hebben ze een dik probleem natuurlijk. Wat zou de achterliggende gedachten kunnen zijn dat men alleen maar half jaar contracten geven. Lijk mij dat ze ook niet zitten te wachten op zware sancties!quote:Op zaterdag 21 juli 2012 00:16 schreef Caithlinn het volgende:
[..]
Wijs ze er op dat je contract nu niet rechtsgeldig is en dat ze er in moeten zetten dat je contract voor onbepaalde tijd is. Want 5de contract en CAOloze periode. Op de site van koninklijke horeca nederland of FNV kun je wel ergens een stukje uitprinten waarin staat dat ze nu na 3 contracten een contract voor onbepaalde tijd moeten geven. Het maakt niets uit dat dit contract door beide partijen getekend is en laat je niet omver lullen. Het is hun fout, jouw contract is nu gewoon voor onbepaalde tijd en als ze moeilijk gaan doen kun je altijd even de FNV of je rechtsbijstandsverzekering bellen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |