Dacht ik alquote:Op donderdag 19 juli 2012 11:57 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Jij hebt gelijk.
Jouw vader leent geld aan jou
Jullie betalen daarover rente
En jouw vader schenkt die rente vervolgens weer terug.
Neequote:Op donderdag 19 juli 2012 12:42 schreef MaLo het volgende:
Ik heb nog een aanvullende vraag. De rente is alleen aftrekbaar als we het geld besteden aan aankoop of verbouwing van woning. Wij gebruiken het feitelijk om de restschuld op de hypotheek af te lossen. Schaart men dat onder aankoop?
Je geeft het antwoord zelf al. Nee dus.quote:Op donderdag 19 juli 2012 12:42 schreef MaLo het volgende:
Ik heb nog een aanvullende vraag. De rente is alleen aftrekbaar als we het geld besteden aan aankoop of verbouwing van woning. Wij gebruiken het feitelijk om de restschuld op de hypotheek af te lossen. Schaart men dat onder aankoop?
Het geld van je vader gebruiken voor de aanschaf van het nieuwe huis, en niet om de restschuld af te lossen.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:11 schreef MaLo het volgende:
Is er dan nog iets anders te verzinnen zodat we wel de rente-aftrek hebben?
Lastige materie
Dus stel, restschuld 25k.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:15 schreef sanger het volgende:
[..]
Het geld van je vader gebruiken voor de aanschaf van het nieuwe huis, en niet om de restschuld af te lossen.
Alleen de rente van je hypotheek kun je aftrekken.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:29 schreef MaLo het volgende:
[..]
Dus stel, restschuld 25k.
Nieuw huis: 250k, benodigde hypotheek 270k.
Schenking: 20K. Benodigde hypotheek wordt 250k.
Om restschuld mee te financieren, benodigde hypotheek 275k.
Zoiets wordt het dan?
Nee want restschuld valt niet mee te financierenquote:Op donderdag 19 juli 2012 13:29 schreef MaLo het volgende:
[..]
Schenking Lening vader: 20K. Benodigde hypotheek wordt 250k.
Zoiets wordt het dan?
In principe niet nee. Maar we kopen een huis van 250k en hebben een hypotheek nodig van 275K voor dat huis. 20k tikken we dan contact af met de lening van mijn vader.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Nee want restschuld valt niet mee te financieren
Five correct me if I'mw rong
Tegenwoordig wel, maar daarvan mag je de rente niet aftrekken. En de banken gaan niet verder dan 9% van de waarde van de nieuwe woning.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Nee want restschuld valt niet mee te financieren
Five correct me if I'mw rong
Dat restdeel, is dus niet aftrekbaar.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:37 schreef MaLo het volgende:
[..]
In principe niet nee. Maar we kopen een huis van 250k en hebben een hypotheek nodig van 275K voor dat huis. 20k tikken we dan contact af met de lening van mijn vader.
Dat het dan restschuld is dat in de hypotheek zit zou toch niet uit moeten maken?
Weten ze dat niet nee? Zo'n lening registreer je bij de notaris en banken doen een kredietcheck voor je hypotheekaanvraag. Dan zien ze die lening toch ook?quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:31 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Alleen de rente van je hypotheek kun je aftrekken.
De lening van je vader zal je maximale capaciteit niet drukken, want de bank weet immers niet dat je dat bedrag leent.
Maar die 9% dekken meestal de KK af.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:37 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Tegenwoordig wel, maar daarvan mag je de rente niet aftrekken. En de banken gaan niet verder dan 9% van de waarde van de nieuwe woning.
Met 9% zouden we in dat voorbeeld dus alsnog wel uitkomen. 250k * 9% is 22,5K.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:37 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Tegenwoordig wel, maar daarvan mag je de rente niet aftrekken. En de banken gaan niet verder dan 9% van de waarde van de nieuwe woning.
Die tikken we dus contant af, met het leningdeel van mijn vader.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:39 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Maar die 9% dekken meestal de KK af.
Ja dan zien ze het wel.. Je moet het onderhands lenen... Als het bekent is bij de bank, drukt het x4 op je leencapaciteit...quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:38 schreef MaLo het volgende:
[..]
Weten ze dat niet nee? Zo'n lening registreer je bij de notaris en banken doen een kredietcheck voor je hypotheekaanvraag. Dan zien ze die lening toch ook?
Dat de maximale capaciteit gedrukt wordt maakt ons niet zoveel uit, we kunnen een ruime hypotheek krijgen maar de huizen waarin wij zouden willen wonen komen bij lange na niet bij dat bedrag in de buurt.
Dan heb je dus nog 2,5 nodig om de rest af te betalen?quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:40 schreef MaLo het volgende:
[..]
Die tikken we dus contant af, met het leningdeel van mijn vader.
Nee doordat de huizenprijzen onwijs zijn gedaald, komt die 9% van de waarde van de woning erbij om de restschuld te financieren. In de hypotheekregels (die nieuwe) staat zelfs dat banken het volledige bedrag zullen financieren, er is alleen geen bank die dat doet.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:39 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Maar die 9% dekken meestal de KK af.
Die 2,5K gaat geen probleem meer zijn, die krijgen we inderdaad wel of halen we van de spaarrekening of zelfs van de lopende rekeningquote:Op donderdag 19 juli 2012 13:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dan heb je dus nog 2,5 nodig om de rest af te betalen?
Kan je vader die het beste gewoon onder de tafel doorschuiven.
Betalen jullie die 2,5k gewoon vanaf de spaarrekening en met die 2,5K van je vader koop je verf, behang, kwasten, etc.
Een afspraak bij je bank is zo gemaakt he? Die kunnen je net zo goed alle truuks uitleggen en alles voorrekenen...quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:48 schreef MaLo het volgende:
Maar ik ben dus wel heel benieuwd of het rekensommetje dat ik hierboven postte, nu inderdaad correct is. Bedragen zijn fictief maar komen wel behoorlijk in de buurt van de echte bedragen, dus zou voor mij wel een goed beeld geven.
Ja, maar dat kan dus net zo goed in een topic.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:50 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Een afspraak bij je bank is zo gemaakt he? Die kunnen je net zo goed alle truuks uitleggen en alles voorrekenen...
Is ook zo hoorquote:Op donderdag 19 juli 2012 13:50 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Een afspraak bij je bank is zo gemaakt he? Die kunnen je net zo goed alle truuks uitleggen en alles voorrekenen...
Ik vind het altijd wel een fijn idee om gewoon met mijn eigen bank te praten. Ze kennen dan in elk geval je financiële situatie... Toch?quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:52 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, maar dat kan dus net zo goed in een topic.
Je kunt best dit bij de notaris laten vastleggen, maar zolang het huis er niet bij betrokken wordt, weet een verstrekker niets.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:38 schreef MaLo het volgende:
[..]
Weten ze dat niet nee? Zo'n lening registreer je bij de notaris en banken doen een kredietcheck voor je hypotheekaanvraag. Dan zien ze die lening toch ook?
Dat de maximale capaciteit gedrukt wordt maakt ons niet zoveel uit, we kunnen een ruime hypotheek krijgen maar de huizen waarin wij zouden willen wonen komen bij lange na niet bij dat bedrag in de buurt.
Mijn bank kent mijn financiële situatie niet, hoorquote:Op donderdag 19 juli 2012 13:53 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik vind het altijd wel een fijn idee om gewoon met mijn eigen bank te praten. Ze kennen dan in elk geval je financiële situatie... Toch?
Okquote:Op donderdag 19 juli 2012 13:54 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je kunt best dit bij de notaris laten vastleggen, maar zolang het huis er niet bij betrokken wordt, weet een verstrekker niets.
Ik kom nooit bij mijn bank. En mijn vriend en ik zitten bij twee verschillende banken. En dan heb ik nog een derde bank waar mijn levenslooprekening loopt en een vierde bank waar nog een extra spaarpotje staat dat mijn ouders voor mij hebben aangelegd (die laatste was ik trouwens helemaal vergetenquote:Op donderdag 19 juli 2012 13:53 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik vind het altijd wel een fijn idee om gewoon met mijn eigen bank te praten. Ze kennen dan in elk geval je financiële situatie... Toch?
Nee, hoor. Mag onderhands ook. Ook als jij met je creditcard iets koopt om te verbouwen, dan kun je de betaalde rente aftrekken.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:59 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ok. Maar als je van HRA over het leningdeel gebruik wilt maken, moet toch vastliggen dat het geld gebruikt wordt voor verbetering / aankoop woning?
Maar dat is verbouwen.. Ter verbetering van je woning... Restschulddeel mag je toch niet aftrekken?quote:Op donderdag 19 juli 2012 14:01 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, hoor. Mag onderhands ook. Ook als jij met je creditcard iets koopt om te verbouwen, dan kun je de betaalde rente aftrekken.
Nee, maar dat was de vraag toch niet?quote:Op donderdag 19 juli 2012 14:02 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Maar dat is verbouwen.. Ter verbetering van je woning... Restschulddeel mag je toch niet aftrekken?
quote:
Dat is mooiquote:Op donderdag 19 juli 2012 14:01 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, hoor. Mag onderhands ook. Ook als jij met je creditcard iets koopt om te verbouwen, dan kun je de betaalde rente aftrekken.
Ze vraagt of ze HRA over het leningdeel kan krijgen, als ze vast laat leggen dat het voor de woning is.quote:Op donderdag 19 juli 2012 14:02 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, maar dat was de vraag toch niet?
Die was al eerder beantwoord
[..]
Ze vraagt of die lening bij de notaris moet laten vastleggen en of dat dan gevolgen heeft om maximaal te kunnen lenen. En of vastlegging bij de notaris betekent dat je dan pas HRA hebt. Dat is hier niet relevant.quote:Op donderdag 19 juli 2012 14:05 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ze vraagt of ze HRA over het leningdeel kan krijgen, als ze vast laat leggen dat het voor de woning is.
Over het leningdeel van mijn vader jaquote:Op donderdag 19 juli 2012 14:05 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ze vraagt of ze HRA over het leningdeel kan krijgen, als ze vast laat leggen dat het voor de woning is.
Maar dat leen je juist toch om de restschuld te betalen?quote:Op donderdag 19 juli 2012 14:07 schreef MaLo het volgende:
[..]
Over het leningdeel van mijn vader ja. Niet over het deel restschuld in de nieuwe hypotheek.
Als je kijkt naar het rekensommetje hierboven, zie je hoe ik het nu bedacht heb:quote:Op donderdag 19 juli 2012 14:10 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Maar dat leen je juist toch om de restschuld te betalen?
Of niet?
Want hoe je het went of keert... Je komt ergens 25 k tekort waar je geen renteaftrek over kunt krijgen. Hoe je ook schuift.
Ja.. En van die hypotheek, mag je de rente aftrekken van de 250k.. Het deel wat je hebt meenomen om de restschuld te financieren mag je dus niet de rente aftrekken.quote:Op donderdag 19 juli 2012 14:20 schreef MaLo het volgende:
[..]
Als je kijkt naar het rekensommetje hierboven, zie je hoe ik het nu bedacht heb:
Lening vader: 20K. Benodigde hypotheek wordt 250k.
Dus ik koop een huis van 250K, met kosten koper 270K.
Daarvan betaal ik 20K met de lening van mijn vader (gebruik ik dus voor aankoop nieuwe woning, dus rente-aftrek)
Hou ik weer 250K over. Dan heb ik nog de restschuld van 25K.
In totaal dus een hypotheek nodig van 275K.
Dan zijn we er tochquote:Op donderdag 19 juli 2012 14:22 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja.. En van die hypotheek, mag je de rente aftrekken van de 250k.. Het deel wat je hebt meenomen om de restschuld te financieren mag je dus niet de rente aftrekken.
Nee. Je mag zelf kiezen welk deel van welke lening je gebruikt voor de financiering van de restschuld, maar de rente over dat deel is niet aftrekbaar.quote:Op donderdag 19 juli 2012 14:26 schreef MaLo het volgende:
[..]
Dan zijn we er toch. Rente bij mijn vader stellen we dan hoger dan de rente van de hypotheek.
Dus heb ik alsnog over 250K (hypotheek) + 20K (leningdeel vader) rente-aftrek.
Die 25000 is een box (andere lening) en mag je geen rente van aftrekken.quote:Op donderdag 19 juli 2012 14:20 schreef MaLo het volgende:
[..]
Als je kijkt naar het rekensommetje hierboven, zie je hoe ik het nu bedacht heb:
Lening vader: 20K. Benodigde hypotheek wordt 250k.
Dus ik koop een huis van 250K, met kosten koper 270K.
Daarvan betaal ik 20K met de lening van mijn vader (gebruik ik dus voor aankoop nieuwe woning, dus rente-aftrek)
Hou ik weer 250K over. Dan heb ik nog de restschuld van 25K.
In totaal dus een hypotheek nodig van 275K.
Ik snap het niet goed? Het gedeelte van mijn vader, 20K gebruik ik voor de aankoop van een nieuwe woning. Die blijft buiten de hypotheek, is een aparte lening.quote:Op donderdag 19 juli 2012 14:32 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee. Je mag zelf kiezen welk deel van welke lening je gebruikt voor de financiering van de restschuld, maar de rente over dat deel is niet aftrekbaar.
Klopt... Denk ik als een bus..quote:Op donderdag 19 juli 2012 14:38 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ik snap het niet goed? Het gedeelte van mijn vader, 20K gebruik ik voor de aankoop van een nieuwe woning. Die blijft buiten de hypotheek, is een aparte lening.
(Want als ik die gebruik voor aflossen van de restschuld van de huidige hypotheek, heb ik daar geen renteaftrek over, want niet gebruikt voor aankoop of verbetering woning )
Van mijn hypotheek van 275K, bestaat 250K uit een nieuwe hypotheek en 25K uit meegefinancierde restschuld. Voor 250K mag ik de rente dan aftrekken, voor die 25K niet.
Ik snap wel wat je bedoeltquote:Op donderdag 19 juli 2012 14:41 schreef Ticootje het volgende:
God wat onwijs onduidelijk schrijf ik het op..
quote:Op donderdag 19 juli 2012 18:28 schreef blomke het volgende:
Denk je dat ee bank 275 financiert op een huis van 250?
Ja?quote:Op donderdag 19 juli 2012 18:28 schreef blomke het volgende:
Denk je dat ee bank 275 financiert op een huis van 250?
En als de aankoopwaarde 250 is? Ik zou deze constructie maar eens aan een bank voorleggen.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:37 schreef MaLo het volgende:
Maar we kopen een huis van 250k en hebben een hypotheek nodig van 275K voor dat huis. 20k tikken we dan contact af met de lening van mijn vader.
Wat is nou je punt? Er is je al een paar keer gezegd dat dit gewoon gedaan wordt.quote:Op donderdag 19 juli 2012 22:34 schreef blomke het volgende:
[..]
En als de aankoopwaarde 250 is? Ik zou deze constructie maar eens aan een bank voorleggen.
Jij. Je moet wel even zorgen dat de schenkingen uitdrukkelijk niet aan de leenovereenkomst gekoppeld zijn qua bedragen en zo, en dat de geldlening op zakelijke voorwaarden is (ook het rentepercentage!!!), anders heb je met de fiscus een probleem.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |