Komende vrijdag vlieg ik vanuit Düsseldorf naar Rome met de maatschappij Air Berlin.
Nu vlieg ik wel vaker en heb ik meestal genoeg aan een betaalde koffer met wat handbagage, zo ook deze keer.
Ik ga samen met een groepje mensen en we hebben vorige week voor ieder een (best dure) koffer aangeschaft die (volgens de reclame, labels, etc.) volledig conform zouden zijn met de europese richtlijnen voor handbagage. (er zit zelfs nog één of ander keumerk bij)
De koffers zijn allemaal exact 55X36X25 cm in afmeting. Waar de afmetingen voor handbagage van de meeste vliegmaatschappijen minimaal een maximale grote van 55x40x25 hanteren.
Echter, tot schrik lees ik nu op mijn tickets dat de maximale afmetingen voor handbagage bij Air Berlin 55x40x20 cm zijn...... 20cm? .... dan zijn al onze koffers plots 5cm te dik?
Mag een vlietmaatschappij plotseling deze europese richtlijnen naar eigen hand zetten?
Het is in ieder geval geen typfout, het staat zowel op hun website als op onze tickets.
Heeft iemand enige ervaring hoe nauw deze regeltjes normaal gesproken genomen worden?
De keren dat ik met andere maatschappijen vloog maakte vrijwel niemand zich druk over de afmetingen van de handbagage.