abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114373851
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_114375358
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 09:47 schreef debuurvrouw het volgende:
Er staat een prachtig (maar enigzins verontrustend) stuk in The Guardian deze maand. De kern is dat moedermelk helaas veel gifstoffen bevat. In Noorwegen blijkt langvoeden daarom ter discussie te staan. 99% van de noorse babies begint aan BV. Na een half jaar krijgt nog meer dan de helft. Reklame voor flesvoeding is er verboden en men heeft 42 weken betaald zwangerschapsverlof. Zeer bv vriendelijk dus.
Maar zij discussieren nu over of de voordelen van langer dan 6 maanden voeden opwegen tegen de (zeker in verhouding) grote hoeveelheden gifstoffen.

Ik wil echt geen paniek zaaien, maar t is wel iets wat ik had willen weten toen ik ging voeden. Dus vandaar dat ik het wel noem.

Het zijn echt geen kinderachtige hoeveelheden!
En zo krijgen we lekker onze eigen rotzooi terug. w/

Kers! *O*
pi_114377655
Voor de 140 gram extra van Seth *G* *G* *G*

Wat vervelend van de spruw Gerbera! Beterschap voor jullie beide.

* Tinuviel is blij dat ik de dans ben ontsprongen ondanks 2x ab tijdens zwangerschap en 2x ab tijdens bevalling
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_114379688
Beterschap gerbera+mini spruw is echt naar :X
GV hielp bij ons ook super goed! Beter dan de med van de ha.

Kersjes *O*

O+ fysio en ex-collega vonden het echt top dat ik na alle opstartproblemen en borstontsteking nog steeds bv geef :) wel fijn om ook eens iets positiefs te horen ipv mensen die zeggen: waarom bouw je niet af en geef je geen kv? Veel makkelijker! En ook beter voor je herstel :{w
Ik geniet echt heel erg van het voeden, ben blij dat ik niet gestopt ben :)
  woensdag 18 juli 2012 @ 20:08:44 #5
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_114380397
Gerbera, fijn dat de gv zo goed aanslaat!

Zoe O+
.... met gevoel voor drama....
pi_114387061
Zoe fijn dat de fysio en ex- collega's zo positief waren over de bv.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_114388110
Wat fijn Kersjes! ^O^

En Gerberaatje wat goed dat de GV zo snel zijn werk doet. :)

Dat is fijn Zoe, om af en toe ook wat bevestiging te krijgen.

Mijn meisje haar tandjes staan op doorkomen! 2 onder.:o
Ik geloof het nog steeds niet helemaal, ze is nog geen 4 maanden.
Ze loopt de hele tijd vooruit op de zaken.
Maar goed, ik hoop dat ze me niet gaat bijten alhoewel ik nu wel begrijp waarom die kaakjes af en toe wat dichtgeklapt zaten gister en vannacht. :{
Zoon was precies 6 maanden, dus dat ging zo mooi gelijk op met de bijvoeding.

Wb dat artikel over die gifstoffen, het lijkt een beetje op de adviezen om veel vette vis te eten want dat is vreselijk goed voor je gezondheid. Daar hoor je nooit over de kwik en andere metalen die in diezelfde vis zitten.
Tja, het komt toch elke keer weer neer op keuzes die jezelf moet maken.
Ik sta niet graag achter een scooter bij het stoplicht met mijn zwangere buik of kind op de fiets sinds ik begreep dat een scooter evenveel fijnstof produceert als een vrachtwagen.
Maar ik ontkom niet aan scooters in de stad.
En wat er in koeienmelk/ kunstvoeding/ander eten zit....
Ik hoop dan maar dat de voordelen van bv opwegen tegen de nadelen. Die zijn er natuurlijk nog steeds.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_114401763
Wow Oeke tanden op doorkomen van je meisje van nog geen 4 maanden, dat is echt snel. Ik hoop ook voor je dat je gewoon kunt blijven voeden zonder dat ze je pijn doet.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  donderdag 19 juli 2012 @ 08:14:54 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_114401993
Ai Oeke, ook al zo vroeg.... Sterkte.
Bij Soneal waren het er ook 2 met 4 maanden, en vervolgens niets meer tot 9 maanden ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_114402069
Oeke, wat een snelle! Hoe is het trouwens met je rug?
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 19 juli 2012 @ 08:33:31 #11
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_114402324
ooh oeke, zie jij ze al?
Hier verdenk ik Huubke ook van het krijgen van tanden. HIj heeft een rode wang, hij kwijlt echt énorm, wil overal op knagen en is hangerig/huilerig, maar ik voel of zie niks.

Overigens had ik vanmorgen dikke vette stuwing aan 1 kant (en nu zijn allebei de kanten wat vol) en dat terwijl ik gisteren nog wilde vragen of hij genoeg dronk. HIj wil eigenlijk niet graag liggend drinken, alleen in bed. Overdag in madonnahouding of doorgeschoven wil hij liever niet meer. Wordt dan boos en gaat trappen/slaan/krabben en overstrekken.
Het ging gisteren wel iets beter in rugbyhouding maar omdat hij zo lang is, zet hij zich af op de bank. Als ik dat probeer te voorkomen, moet ik zover naar voren zitten dat het weer beroerd voelt voor mijn bekken :X
Zittend heb ik ook een geprobeerd maar dat was ook geen succes.

Iemand nog een tip?
pi_114403624
Phaidra, mijn rug is weer redelijk in orde, gelukkig. Ik slik nog wel pijnstillers en doe oefeningen, maar ik kan L weer aankijken als ze drinkt, dat vond ik nog wel het moeilijkst ervan. :)

En het tandje is door. Vannacht voelde ik het ook. :X
Het tweede tandje zit ernaast en zal ook niet lang op zich laten wachten.
Ze kwijlde wel heel veel, maar omdat ze geen speen en geen pink wil maar het liefst op haar eigen vingers zuigt dacht ik dat het daaraan lag. Ze krijgt ze niet altijd vacuum gezogen en dan kwijlt ze flink. Rode wang heb ik niet gezien.
Ik merkte het vooral aan vaak huilend wakker worden, hele korte slaapjes doen.

Ik heb helaas geen tips Asy. Hopelijk gaat het over, en wil hij wel weer gevoed worden in de houding die voor jou het fijnst is. :*
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_114407771
Asy en als je in Madonnahouding je arm hoger en schuin houdt, zodat hij half zit half ligt op je arm, zou dat beter zijn denk je?

Was zittend eigenlijk geen succes omdat hij nog niet echt zelf kan zitten?
Carpe Diem- Pluk de Dag
  donderdag 19 juli 2012 @ 12:45:12 #14
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_114409666
tinuviel, zittend is geen succes omdat hij dan wat onderuit zakt en ik hem niet goed ondersteund krijg. moet tegelijkertijd ook mijn borst ondersteunen ivm grote cup.
als hij zit, komt hij met zijn mond veel hoger dan mijn tepel :D

Oi oeke, auw!
pi_114409719
Oeh tandjes :X

Vanochtend naar CB geweest en M. is 140 gram gegroeid in 9 dagen dus netjes. Ze zit nu 40 gram boven geboortegewicht.
Ik merk dat de domperidon langzaam begint te werken. Mijn borsten voelen voller en in de nacht heb ik al lekkage gehad. Ik heb alleen minder kolfopbrengst, maar heb wel het idee dat ze meer uit mijn borst drinkt nu. Alleen het afbouwen van de KV gaat nog niet echt lekker. Komt ook nog bij dat mijn vriend bij elke huilbui vind dat ik KV moet geven.. wat ook niet echt bevordelijk werkt. Ik geef nog steeds tussen 150-200 KV. Ik had zelf het idee dat ik de KV ook makkelijker zou kunnen afbouwen, maar misschien dat ik het toch nog wat meer tijd moet geven.. maar soms twijfel ik ook wel weer of ik niet gewoon moet stoppen.
pi_114410518
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 12:46 schreef Mereltje het volgende:
Oeh tandjes :X

Vanochtend naar CB geweest en M. is 140 gram gegroeid in 9 dagen dus netjes. Ze zit nu 40 gram boven geboortegewicht.
Ik merk dat de domperidon langzaam begint te werken. Mijn borsten voelen voller en in de nacht heb ik al lekkage gehad. Ik heb alleen minder kolfopbrengst, maar heb wel het idee dat ze meer uit mijn borst drinkt nu. Alleen het afbouwen van de KV gaat nog niet echt lekker. Komt ook nog bij dat mijn vriend bij elke huilbui vind dat ik KV moet geven.. wat ook niet echt bevordelijk werkt. Ik geef nog steeds tussen 150-200 KV. Ik had zelf het idee dat ik de KV ook makkelijker zou kunnen afbouwen, maar misschien dat ik het toch nog wat meer tijd moet geven.. maar soms twijfel ik ook wel weer of ik niet gewoon moet stoppen.
Heel herkenbaar. Incl. vriend die snel kv wil geven. Maar nadat ik wat meer had uitgelegd hoe productieverhoging werkt en dat regelen daar ook bij hoort, is hij wat losser geworden.

Mijn kolfopbrengst was gister ook minder, maar mijn ukkie heeft ook vaak gedronken.

Succes, je doet het echt goed. De flesjes afbouwen heeft gewoon tijd nodig :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 19 juli 2012 @ 13:12:06 #17
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_114410705
weet je wat het is? jij wil graag je kindje zelf voeden met bv. je partner ziet alleen een huilende vrouw en een baby'tje dat het ook prima doet op (deels) kv. hij maakt zich gewoon zorgen om jullie allebei.
misschien op een moment dat je er zelf niet doorheen zit, even uitleggen hoe het werkt en datje het janken gewoon soms even nodig hebt om door te kunnen. dat je van hem geen oplossing verwacht, maar gewoon een luisterend oor?

Succes dames :*
  donderdag 19 juli 2012 @ 13:41:10 #18
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_114411896
quote:
2s.gif Op donderdag 19 juli 2012 08:33 schreef Asyniur het volgende:
ooh oeke, zie jij ze al?
Hier verdenk ik Huubke ook van het krijgen van tanden. HIj heeft een rode wang, hij kwijlt echt énorm, wil overal op knagen en is hangerig/huilerig, maar ik voel of zie niks.

Overigens had ik vanmorgen dikke vette stuwing aan 1 kant (en nu zijn allebei de kanten wat vol) en dat terwijl ik gisteren nog wilde vragen of hij genoeg dronk. HIj wil eigenlijk niet graag liggend drinken, alleen in bed. Overdag in madonnahouding of doorgeschoven wil hij liever niet meer. Wordt dan boos en gaat trappen/slaan/krabben en overstrekken.
Het ging gisteren wel iets beter in rugbyhouding maar omdat hij zo lang is, zet hij zich af op de bank. Als ik dat probeer te voorkomen, moet ik zover naar voren zitten dat het weer beroerd voelt voor mijn bekken :X
Zittend heb ik ook een geprobeerd maar dat was ook geen succes.

Iemand nog een tip?
kan je hem niet liggend in de rubyhouding aanleggen? Dat hij echt op de bank ligt, zeg maar?
Ik voed Aviva voornamelijk in de rugbyhouding (behalve laatste voeding op de stoel, dat is op schoot), en zij ligt languit op de bank. Past zittend echt niet meer :D
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  donderdag 19 juli 2012 @ 13:41:31 #19
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_114411916
quote:
2s.gif Op donderdag 19 juli 2012 13:12 schreef Asyniur het volgende:
weet je wat het is? jij wil graag je kindje zelf voeden met bv. je partner ziet alleen een huilende vrouw en een baby'tje dat het ook prima doet op (deels) kv. hij maakt zich gewoon zorgen om jullie allebei.
misschien op een moment dat je er zelf niet doorheen zit, even uitleggen hoe het werkt en datje het janken gewoon soms even nodig hebt om door te kunnen. dat je van hem geen oplossing verwacht, maar gewoon een luisterend oor?

Succes dames :*
mooie post.
Daarom ff in de herhaling :)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_114412359
Thanks dames :* Het is alleen een beetje lastig, omdat het dus vaak eind van de middag is tot in de avond. Gisteren ging ik bijvoorbeeld onze dochter naar bed brengen en dan hoor ik haar beneden keihard krijsen. Ik kan dan niet naar beneden om aan te leggen. Hij is ook moe van zijn werk en kan ook niet alles doen. Hij is dan bezig met de keuken opruimen. Was in de ochtend even samen met mijn dochter wezen fietsen, kom ik terug is hij haar kv aan het geven.. terwijl ik echt dacht dat ze wel even 'vol' zou zitten. Ik heb trouwens nog geen traan gelaten na de bevalling, maar ik vind het wel moeilijk.
We gaan gewoon weer verder. Onze dochter is nu bij de kdv dus heb echt even rust nu, kolf ik net 110 ml uit één borst, record!
pi_114412490
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 13:51 schreef Mereltje het volgende:
Thanks dames :* Het is alleen een beetje lastig, omdat het dus vaak eind van de middag is tot in de avond. Gisteren ging ik bijvoorbeeld onze dochter naar bed brengen en dan hoor ik haar beneden keihard krijsen. Ik kan dan niet naar beneden om aan te leggen. Hij is ook moe van zijn werk en kan ook niet alles doen. Hij is dan bezig met de keuken opruimen. Was in de ochtend even samen met mijn dochter wezen fietsen, kom ik terug is hij haar kv aan het geven.. terwijl ik echt dacht dat ze wel even 'vol' zou zitten. Ik heb trouwens nog geen traan gelaten na de bevalling, maar ik vind het wel moeilijk.
We gaan gewoon weer verder. Onze dochter is nu bij de kdv dus heb echt even rust nu, kolf ik net 110 ml uit één borst, record!
Heel veel kindjes hebben een huiluurtje zo net als je eten gaat koken... Alsof ze het ruiken, aanvoelen of wat dan ook. Wij aten op een gegeven moment ook maar apart...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 19 juli 2012 @ 14:12:15 #22
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_114413294
Liene zit helemaal niet meer stil tijdens het voeden, alleen maar snachts. Verder gaat ze alle kanten op, van dr hurken tot staand, dan weer liggen etc etc. Ken ik ook van Evie haha.
(kan dus niet zo fijn meer voeden in gezelschap; want mw is veel te druk en laat dan ook veel meer los...) Dus onderweg krijgt ze steeds vaker gewoon wat sap.
(ach ze is natuurlijk ook al 11 maanden)

en Asy mooi verwoordt, denk dat het idd een beetje zo gaat...
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_114413464
mijn man heeft juist bij elke huiltje in het begin meteen geef haar tiet geroepen..snachts ook als ze bleef huilen "weet je zeker dat ze niet de borst nog wil" werd er soms gek van haha
als ze ging huilen en ik iets aan het doen was ging hij met haar lopen tot ik klaar was, eten deden we ook apart.

[ Bericht 4% gewijzigd door bitterend op 19-07-2012 14:28:51 ]
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_114415317
Zijn er hier toevallig nog meer die borstvoeding geven en waar het kindje losec gebruikt?
Beter 10 sproetjes op je neus dan 1 in de lucht
  donderdag 19 juli 2012 @ 15:17:11 #25
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_114416166
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 13:51 schreef Mereltje het volgende:
Maar dat is hier ook hoor!
Bijna altijd onder/tegen etenstijd brullen. Ik ben zeer dankbaar voor de uitvinder van het schommelstoeltje want daarin is hij altijd wel even rustig en kan ik tenminste even rustig eten.
Ik bedoelde niet per se letterlijk huilend ;)

En jeumig, dat is echt een tophoeveelheid uit een borst hoor! ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')