abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114261549
Vorige zat weer vol, dus hier verder.

De regeling komt er waarschijnlijk zo uit te zien:
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je bachelor wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je master wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Een studiejaar wordt alleen geteld wanneer je op 30 september ingeschreven staat. Schrijf je je op 1 oktober uit, dan heb je toch een heel jaar verbruikt. Schrijf je je pas op 1 oktober in, dan verbruik je geen studiejaar.
- Er is een uitzondering voor langdurig zieken die nu al in aanmerking komen voor een extra jaar studiefinanciering. Die mogen één jaar langer een laag collegegeld betalen voor de bachelor of de master (niet beide).
- Je kunt een hoger collegegeldkrediet krijgen om de 4.713 euro te betalen, maar het totale bedrag dat je in een jaar mag lenen gaat niet omhoog. Het bedrag dat je maandelijks kunt lenen gaat dus omlaag wanneer je de collegegeldkredietfaciliteit gebruikt.
- Bij één jaar en één maand uitloop, krijg je 11 maanden aan collegegeld terug. Je betaalt dan maar 1/12 van de 4.713 euro.
- De basisbeurs verdwijnt voor de masteropleiding.
- De OV-studentenkaart mag nog maar één jaar extra gebruikt worden.
- Volg je zowel een eenjarige als een tweejarige master, dan kijk je naar de kortste studieduur. In het derde jaar betaal je dus het hogere collegegeld. Rond je de eenjarige master af en blijf je ingeschreven om de tweejarige master af te ronden, dan val je onder een regeling 'tweede studie' die vorig jaar is ingevoerd. Je universiteit mag het tarief bepalen.
- Het tarief op de Open Universiteit blijft ongewijzigd, maar zal op termijn ook aangepast worden.
- Studiejaren vóór 1991 tellen niet mee.
- De wet moet nog worden aangenomen. De beoogde ingangsdatum voor beide regelingen is 1 september 2012.

Als je van het hbo naar de universiteit gaat na je propedeuse:
- Krijg je nog 2 jaar basisbeurs
- Tellen de jaren die je op het hbo als bachelorstudent ingeschreven stond mee voor de tijd dat je als bachelorstudent hebt. Doe je in één jaar je hbo-bachelor en ga je dan naar de universiteit, dan moet je je bachelor in drie jaar halen om geen hoog collegegeld te hoeven betalen.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een bachelor doet:
- Geld je voor de universitaire bacheloropleiding niet als langstudeerder maar als iemand die een tweede studie volgt en instellingscollegegeld moet betalen. Het tarief hangt af van de universiteit.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een pre-master doet:
- Hangt het ervan af hoe de universiteit de pre-master vormgeeft. Momenteel is het nog gebruikelijk dat je je als masterstudent moet inschrijven. De pre-mastertijd telt dan mee voor de tijd die je over je master mag doen.




Oei, stijgende kosten

Beleidsnotitie studiefinanciering Studeren is investeren (maart 2011)
Kamerstukken zoeken (zoek op dossiernummer 32618)
Splijting binnen het CDA (januari 2011)
Wat er mis mee is (januari 2011):
- De huidige bewindslieden die de Zijlstra-taks willen invoeren waren zelf langstudeerders.
- Hun extra studiejaren hebben het mogelijk hebben gemaakt om talenten te ontplooien (te zien aan hun hoge functies)
- Een studieschuld achtervolgt je jarenlang, die schuld wordt nu nog hoger
- Het maken van een verkeerde studiekeuze heeft grote consequenties.
- Vrijwilligerswerk of een bestuursfunctie leveren mogelijk vertraging op, maar zijn wel belangrijke bijdragen aan de maatschappij.
pi_114261557
't Is overigens weer eens tijd om de OP te updaten met de nieuwe gegevens.
Ja doei.
pi_114288834
//even ander accountje omdat niet iedereen mijn studiesituatie hoeft te weten :P

Hoe zit het nou met dat ingekorte reisrecht? Ik kan nergens voorbeelden/informatie vinden die aansluiten bij mijn situatie.

Door een verkeerde keuze heb ik 2 jaar reizen verbruikt bij m'n vorige studie. Begin september begin ik aan het 2e jaar van m'n huidige wo bachelor. Dit is dan dus mijn 4e jaar reizen, hierop heb ik gewoon recht volgens mij. Klopt dit inderdaad?

Mijn 5e jaar studeren (en dus het laatste jaar van m'n bachelor) is mijn 2e uitloop jaar, en dan heb ik dus geen reisrecht?

Dan wil ik een master gaan doen van 1 jaar. Hiervoor heb ik dan ook nog maximaal 1 jaar reisrecht?

Duo geeft aan dat er voor een wo bachelor+master van in totaal 4 jaar, er 5 jaar reisrecht staat. Alleen loop ik dus 2 jaar vertraging op in m'n bachelor. Het is mij dus niet duidelijk of ik dan tijdens m'n master wel weer reisrecht heb nadat ik het laatste jaar van m'n bachelor geen reisrecht heb. Ga er uit van wel, omdat ik toch in totaal met een master 5 jaar reisrecht heb...
  maandag 16 juli 2012 @ 21:32:50 #4
123170 alors
zlata1234
pi_114289353
Volgens mij is het zo dat je naast de 4 jaar (waarin je ook recht op stufi hebt) nog één jaar extra OV hebt. En dit is dan als je van september tot september loopt een halfjaar extra omdat het reisrecht per kalenderjaar loopt ofzo.

Ik ben er nu (na 5 jaar, ook één jaar een verkeerde keuze :')) doorheen maar mag hem nog gebruiken tot eind december dus. Kwam ik overigens ook pas een maand geleden ofzo achter, je ben echt genaaid zo, volle mep reiskosten betalen is echt kut.
know'm sayin?
×
word? word.
pi_114292041
edit
.
pi_114292139
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 21:32 schreef alors het volgende:
Volgens mij is het zo dat je naast de 4 jaar (waarin je ook recht op stufi hebt) nog één jaar extra OV hebt.
Ja, dat dacht ik dus ook. Alleen weet ik dus niet hoe dat ik mijn situatie zit, met vertraging in m'n bachelor. Iig heb ik gewoon recht op 5 jaar reizen als ik een bachelor + master doe denk ik.
Ga zoiezo komend collegejaar m'n 4e jaar basisbeurs opnemen, omdat ik niet weet of die basisbeurs voor de master er over 2 jaar nog is. Nu kan ik hem nog opnemen/apart zetten.

quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 21:32 schreef alors het volgende:
En dit is dan als je van september tot september loopt een halfjaar extra omdat het reisrecht per kalenderjaar loopt ofzo.
Volgens mij is dat alleen dit jaar, jij mag dus eigenlijk 5,5 jaar reizen omdat die regel te snel kwam om je er op voor te bereiden ofzo.
  maandag 16 juli 2012 @ 22:12:43 #7
123170 alors
zlata1234
pi_114292288
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 22:10 schreef AutobahnPolizei het volgende:

Volgens mij is dat alleen dit jaar, jij mag dus eigenlijk 5,5 jaar reizen omdat die regel te snel kwam om je er op voor te bereiden ofzo.
Oh dat zou kunnen, ik meende dat het een fout was, waardoor het anders teveel geregel zou zijn dat ze het maar zo hebben gedaan, maar ze zullen dat ongetwijfeld gaan aanpassen om studenten nog meer uit te knijpen ja.
know'm sayin?
×
word? word.
  maandag 16 juli 2012 @ 22:14:06 #8
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_114292367
Ik word eigenlijk alleen maar depressief van dit soort topics over de langstudeerboete. Je kan er niks aan doen dus het heeft geen zin denk ik om er heel erg bij stil te staan..
  maandag 16 juli 2012 @ 22:15:00 #9
165633 eriksd
The grand facade...
pi_114292423
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 22:14 schreef Mishu het volgende:
Ik word eigenlijk alleen maar depressief van dit soort topics over de langstudeerboete. Je kan er niks aan doen dus het heeft geen zin denk ik om er heel erg bij stil te staan..
Is dat niet het motto van het hele leven?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_114293305
Ik word er ook best wel depressief van ja :'( , helemaal nu ik even alles aan het nalezen ben.

Volgens mij weten ze bij DUO zelf ook niet eens hoe het zit met dat reisrecht. Zal ze wel ff bellen binnenkort. Misschien dat iemand mij op basis van dit tabelletje kan vertellen hoe het zal gaan? Volgens 'scenario' 1, of 2? Ik zelf denk volgens de eerste.



Groen = wat ik al heb verbruikt.
Bachelor 1 = na 2 jaar gestopt.
  maandag 16 juli 2012 @ 22:31:25 #11
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_114293520
quote:
5s.gif Op maandag 16 juli 2012 22:15 schreef eriksd het volgende:

[..]

Is dat niet het motto van het hele leven?
Dat je er niks aan kan doen? Niet te hopen zeg, dat is wel een hele depressieve gedachte :D

Verder eens met Mishu, je hebt de boete of niet, hij komt vanzelf wel op de deurmat vallen, dus waarom je er in die zin nog druk over maken.
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  maandag 16 juli 2012 @ 23:49:24 #12
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_114298376
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 22:28 schreef AutobahnPolizei het volgende:
Ik word er ook best wel depressief van ja :'( , helemaal nu ik even alles aan het nalezen ben.

Volgens mij weten ze bij DUO zelf ook niet eens hoe het zit met dat reisrecht. Zal ze wel ff bellen binnenkort. Misschien dat iemand mij op basis van dit tabelletje kan vertellen hoe het zal gaan? Volgens 'scenario' 1, of 2? Ik zelf denk volgens de eerste.

[ afbeelding ]

Groen = wat ik al heb verbruikt.
Bachelor 1 = na 2 jaar gestopt.
De ov-kaart zit niet vast aan de langstudeerboete, daar ben je nu mee in de war. De ov-kaart zit vast aan je studiefinanciering. De ov-kaart krijg je met je stufi+1 jaar. Dus voor je bachelor 4 jaar stufi+1 = 5 jaar ov.

Ik zit in dezelfde situatie... ik moet nog één jaar (twee stages) en heb daar alleen tot december de ov-kaart.. Persoonlijk is dat erger voor mij dan 3000 euro boete.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
  maandag 16 juli 2012 @ 23:58:17 #13
165633 eriksd
The grand facade...
pi_114298950
quote:
11s.gif Op maandag 16 juli 2012 22:31 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Dat je er niks aan kan doen? Niet te hopen zeg, dat is wel een hele depressieve gedachte :D

Verder eens met Mishu, je hebt de boete of niet, hij komt vanzelf wel op de deurmat vallen, dus waarom je er in die zin nog druk over maken.
Wut? Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Je ergens druk om maken terwijl het evident geen zin meer heeft is zonde, hoe moeilijk het soms zo is.

Die lijn kan je ook doortrekken naar grotere wereldproblemen :P
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_114304890
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 23:49 schreef Xaryna het volgende:

[..]

De ov-kaart zit niet vast aan de langstudeerboete, daar ben je nu mee in de war. De ov-kaart zit vast aan je studiefinanciering. De ov-kaart krijg je met je stufi+1 jaar. Dus voor je bachelor 4 jaar stufi+1 = 5 jaar ov.

Ik zit in dezelfde situatie... ik moet nog één jaar (twee stages) en heb daar alleen tot december de ov-kaart.. Persoonlijk is dat erger voor mij dan 3000 euro boete.
Want voor 3000 euro kun je niet gewoon een ov-kaart kopen?
pi_114305936
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 23:49 schreef Xaryna het volgende:

[..]

De ov-kaart zit niet vast aan de langstudeerboete, daar ben je nu mee in de war. De ov-kaart zit vast aan je studiefinanciering. De ov-kaart krijg je met je stufi+1 jaar. Dus voor je bachelor 4 jaar stufi+1 = 5 jaar ov.
Wo bachelor, staat eigenlijk 3 jaar stufi voor, maar het 4e jaar stufi welke eigenlijk bedoeld is voor de master kan je ook al tijdens de bachelor opnemen. Dan zou het dus inderdaad 5 jaar reizen zijn in m'n bachelor en daarna in m'n master geen reisrecht meer. Volgens DUO is dit dus inderdaad het geval :D Mooi, dan moet ik alleen tijdens m'n master het reizen zelf betalen, en kan ik in de bachelor gewoon een minor/stage ergens anders gaan volgen. En ondertussen 1000 euro bij elkaar sparen voor het reizen in m'n master.

Retourtje uni kost me vanaf huis tegen vol tarief namelijk 6,08 euro. Reizen voor een jaar (exclusief excursies/veldwerken etc) komt voor mij dan op ca. 1000 euro. Dit is dus voor een jaar best te doen :)

Als je dagelijks Utrecht-Amsterdam ofzo moet doen is het eigenlijk gewoon niet meer te betalen.

[ Bericht 26% gewijzigd door AutobahnPolizei op 17-07-2012 09:48:09 ]
  dinsdag 17 juli 2012 @ 10:23:52 #16
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_114307226
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 23:58 schreef eriksd het volgende:

[..]

Wut? Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Je ergens druk om maken terwijl het evident geen zin meer heeft is zonde, hoe moeilijk het soms zo is.

Die lijn kan je ook doortrekken naar grotere wereldproblemen :P
Ach so, dan interpreteerde ik u verkeerd :7
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_114307378
Wat is er gebeurd met die 7 jaar ov regeling icm nullening? Dagretour gaat me 21 euro kosten...
  dinsdag 17 juli 2012 @ 11:01:17 #18
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_114308302
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 08:39 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Want voor 3000 euro kun je niet gewoon een ov-kaart kopen?
Een kaart zoals studenten hebben is al gauw 4000 euro. Een NS-jaarabonnement is 3581 euro. Maar het punt is dat het nu bij de boete op komt. Ik moet komend studiejaar twee stages lopen, en daar moet ik waarschijnlijk heen reizen met de trein. Ik heb geen stufi meer, ik werk voor mijn inkomen, mijn ouders helpen niet.
Als ik moet verhuizen voor mijn stages, kan ik mijn baan niet houden. De kans dat ik moet gaan bijlenen is vrij groot, maar mét ov-kaart zou ik het misschien net kunnen redden. Zonder werk moet ik echter maximaal gaan lenen. Het verliezen van de ov-kaart is voor mij dus erger dan die 3000 euro boete.
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 10:30 schreef DannyDeko het volgende:
Wat is er gebeurd met die 7 jaar ov regeling icm nullening? Dagretour gaat me 21 euro kosten...
Dat is weg bezuinigd naar 1 jaar icm nullening.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_114308357
Trajectkaarten zijn goedkoper :)
Ja doei.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 11:08:11 #20
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_114308531
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 11:03 schreef motorbloempje het volgende:
Trajectkaarten zijn goedkoper :)
Klopt, maar hij zei ov-kaart, dus ik nam aan dat hij een soort studentenkaart bedoelde :P Het hangt trouwens ook van je traject af, als ik in Groningen een stage krijg, ben ik even duur uit.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_114311660
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 11:01 schreef Xaryna het volgende:

[..]

Een kaart zoals studenten hebben is al gauw 4000 euro. Een NS-jaarabonnement is 3581 euro. Maar het punt is dat het nu bij de boete op komt. Ik moet komend studiejaar twee stages lopen, en daar moet ik waarschijnlijk heen reizen met de trein. Ik heb geen stufi meer, ik werk voor mijn inkomen, mijn ouders helpen niet.
Als ik moet verhuizen voor mijn stages, kan ik mijn baan niet houden. De kans dat ik moet gaan bijlenen is vrij groot, maar mét ov-kaart zou ik het misschien net kunnen redden. Zonder werk moet ik echter maximaal gaan lenen. Het verliezen van de ov-kaart is voor mij dus erger dan die 3000 euro boete.

[..]

Dat is weg bezuinigd naar 1 jaar icm nullening.
Ik kan me niet voorstellen dat die paar maanden reizen naar stage en uni met het ov 3500 euro kost.

Maar maximaal lenen is maximaal leven. :7
  dinsdag 17 juli 2012 @ 12:48:20 #22
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_114311904
Als je OV kaart afgelopen is kan je een gratis 40% kortingskaart voor een jaar van de NS krijgen.
Spoilers!
pi_114312004
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 12:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
Als je OV kaart afgelopen is kan je een gratis 40% kortingskaart voor een jaar van de NS krijgen.
Was dat niet pas als je afgestudeerd was? Zoiets zei m'n vriendin gister toevallig ook
  dinsdag 17 juli 2012 @ 12:55:35 #24
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_114312184
Ik dacht het niet, ik heb er ook gebruik van gemaakt en volgens mij was ik toen nog met mijn bachelor bezig.
Spoilers!
pi_114312666
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 12:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik dacht het niet, ik heb er ook gebruik van gemaakt en volgens mij was ik toen nog met mijn bachelor bezig.
Ik hoop het dan maar. Scheelt me dan toch weer 8 euro op een dag :)
pi_114357801
quote:
collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
Is het nu een verhoging of een boete ? Want die ¤3000 verhoging is niet belasting aftrekbaar itt het normale collegeld, dus een boete. Dan is de vraag voor welke overtreding krijg je een boete ? 'Nou u bent in principe onschuldig maar per sept 2011 bent u alsnog in overtreding, dit had u kunnen zien aankomen' ;( Het stelletje onbenul die de rechtzaak hadden aangespannen stonden er duidelijk alleen voor zichzelf.

[ Bericht 0% gewijzigd door Razz_Gul op 18-07-2012 13:48:49 ]
"Religion is simply a parasite on a much older moral sense"
pi_114358437
Inderdaad, als het geen boete zou zijn dan zou het aftrekbaar moeten zijn van de inkomstenbelasting. Anderzijds kan je natuurlijk zo spelen met de hoogte van de boete dat je exact hetzelfde moet betalen, of dat het nu wel of niet aftrekbaar is.

Essentie, naar mijn mening: de overheid zocht naar gemakkelijke manieren om te bezuinigen (studenten worden minder zielig gevonden dan veel andere groepen dankzij een wat eenzijdig beeld over studenten) en hoopte dat op die manier studenten ook sneller zouden afstuderen waardoor ze sneller de overstap maken van geld kosten naar geld bijdragen.
Ik vind zeker dat je je opleiding serieus moet nemen maar helaas is er niet een perfecte correlatie tussen het serieus nemen van je opleiding en het snel afstuderen. Bovendien zijn er veel praktische problemen die al uitgebreid zijn besproken (soms irreële nominale studieduur voor gewone studenten, per definitie irreële nominale studieduur voor deeltijdstudenten).
Ik heb er ook moeite mee dat tegenwoordig de mentaliteit is dat je maar 1 opleiding mag volgen. Niet alleen moet je die tweede opleiding zelf betalen, je moet ook nog eens veel meer betalen. Als ze nu gewoon hadden geregeld dat je die tweede opleiding gemakkelijk in deeltijd kan volgen door per EC kosten aan te rekenen in plaats van per jaar en het normale collegegeldtarief, wat gemakkelijk kan aangezien de marginale kosten relatief klein zijn in verhouding tot de kosten per student bij de voltijdstudenten, dan had ik geen bezwaar gemaakt. Dan kan je 3 of 4 dagen per week werken met die eerste opleiding (bachelor + master in geval van WO) en die tweede opleiding volgen in de resterende dagen. Soms vraag ik me af of dat de overheid om die reden bewust het deeltijdstuderen onmogelijk heeft gemaakt. Mensen die 5 dagen per week werken leveren meer op dan mensen die 3 of 4 dagen per week werken, wel mooi meegenomen met de vergrijzing en het zeer gebrekkige anticiperende vermogen van de overheid. Al vele decennia geleden was het duidelijk dat dit probleem zich zou voordoen maar de overheid van toen had niet het lef om het omslagstelsel af te schaffen aangezien de kiezers dan hogere premies zouden moeten betalen, zij hebben dus in feite geleefd op kosten die wij nu moeten gaan maken.

We kunnen alleen maar speculeren naar de werkelijke motieven van de overheid, het bovenstaande is mijn speculatie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 18 juli 2012 @ 13:28:47 #28
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_114358846
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 13:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Inderdaad, als het geen boete zou zijn dan zou het aftrekbaar moeten zijn van de inkomstenbelasting. Anderzijds kan je natuurlijk zo spelen met de hoogte van de boete dat je exact hetzelfde moet betalen, of dat het nu wel of niet aftrekbaar is.

Essentie, naar mijn mening: de overheid zocht naar gemakkelijke manieren om te bezuinigen (studenten worden minder zielig gevonden dan veel andere groepen dankzij een wat eenzijdig beeld over studenten) en hoopte dat op die manier studenten ook sneller zouden afstuderen waardoor ze sneller de overstap maken van geld kosten naar geld bijdragen.
Ik vind zeker dat je je opleiding serieus moet nemen maar helaas is er niet een perfecte correlatie tussen het serieus nemen van je opleiding en het snel afstuderen. Bovendien zijn er veel praktische problemen die al uitgebreid zijn besproken (soms irreële nominale studieduur voor gewone studenten, per definitie irreële nominale studieduur voor deeltijdstudenten).
Ik heb er ook moeite mee dat tegenwoordig de mentaliteit is dat je maar 1 opleiding mag volgen. Niet alleen moet je die tweede opleiding zelf betalen, je moet ook nog eens veel meer betalen. Als ze nu gewoon hadden geregeld dat je die tweede opleiding gemakkelijk in deeltijd kan volgen door per EC kosten aan te rekenen in plaats van per jaar en het normale collegegeldtarief, wat gemakkelijk kan aangezien de marginale kosten relatief klein zijn in verhouding tot de kosten per student bij de voltijdstudenten, dan had ik geen bezwaar gemaakt. Dan kan je 3 of 4 dagen per week werken met die eerste opleiding (bachelor + master in geval van WO) en die tweede opleiding volgen in de resterende dagen. Soms vraag ik me af of dat de overheid om die reden bewust het deeltijdstuderen onmogelijk heeft gemaakt. Mensen die 5 dagen per week werken leveren meer op dan mensen die 3 of 4 dagen per week werken, wel mooi meegenomen met de vergrijzing en het zeer gebrekkige anticiperende vermogen van de overheid. Al vele decennia geleden was het duidelijk dat dit probleem zich zou voordoen maar de overheid van toen had niet het lef om het omslagstelsel af te schaffen aangezien de kiezers dan hogere premies zouden moeten betalen, zij hebben dus in feite geleefd op kosten die wij nu moeten gaan maken.

We kunnen alleen maar speculeren naar de werkelijke motieven van de overheid, het bovenstaande is mijn speculatie.
Ach, de redenen zijn denk ik wel bekend:

Heel Nederland moet bezuinigen, dus studenten ook.
Een student die een jaar langer doorstudeert dan strikt noodzakelijk is draagt tijdens dat jaar niets bij aan de Nederlandse economie. Dit is ook een verlies.
Meer jongeren moeten/willen een hogere onderwijsopleiding volgen. Minder geld p.p te besteden dus.

Kort gezegd: studenten moeten sneller en goedkoper studeren. Versoberen van de stufi en de langstudeerboete zijn twee effectieve middelen omdat voor elkaar te krijgen. Hoe vervelend dat ook moge zijn.

Deeltijdstuderen wordt trouwens door de instellingen zelf vanwege organisatorische redenen ontmoedigd. In de praktijk blijkt het lastig te zijn om werk/studie met elkaar te combineren. Zowel voor de instelling als voor de student, die verschillende roosters en belangen hebben. Werkenden kunnen voor omscholing beter terecht bij bijv. het NCOI en andere private aanbieders. Precies hetgeen wat vanaf 2017 ook vanuit de overheid gaat worden aangemoedigd.

De langstudeerboete moet natuurlijk ook meetellen voor deeltijdstudenten omdat anders voltijders na 4 jaar overstappen op een deeltijdstudie om de boete te ontwijken om vervolgens weer tijdens de master terug te gaan naar fulltime voor de stufi. Dit is een bekende maas in de wet die Halbe zelf ook bedacht heeft.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_114361162
quote:
Ryon het volgende:[/b]

Ach, de redenen zijn denk ik wel bekend:

Heel Nederland moet bezuinigen, dus studenten ook.
Een student die een jaar langer doorstudeert dan strikt noodzakelijk is draagt tijdens dat jaar niets bij aan de Nederlandse economie. Dit is ook een verlies.
Meer jongeren moeten/willen een hogere onderwijsopleiding volgen. Minder geld p.p te besteden dus.
Precies, maar noem het dan ook een bezuiniging ipv een boete, dan was de hele rechtzaak ook niet nodig geweest, echter dit is niet hoe politiek bedreven wordt he ? Noem de bezuiniging een boete zodat het een probleem van de student wordt en maak de plebs wijs dat de boete alleen voor de luie studenten is, voila opgelost.
"Religion is simply a parasite on a much older moral sense"
  woensdag 18 juli 2012 @ 14:30:15 #30
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_114361790
Het beeld van de 'zuipende, luie student' is door het plebs zelf bedacht. Studenten hebben gewoon goed hard gefaald om dat beeld te corrigeren. Is m.i ook helemaal niet nodig. Mensen die beslissingen maken zijn zelf ook student geweest en weten prima hoe de vork in de steel zit. Hoe Henk en Ingrid en hun mbo 'studerende' kinderen over studenten willen denken is hun probleem.

De onderwijshervorming is de facto een bezuiniging omdat er, gezien het groeiende aantal studenten, meer geld naar het onderwijs toe had gemoeten. Nu moet ongeveer hetzelfde budget verdeeld worden over meer mensen waardoor de spoeling dunner wordt. Maar ze hadden met het oog op de crisis ook hard op onderwijs kunnen korten. Dat is gelukkig niet gebeurd.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_114362565
Deze vraag is vast als eens gesteld, maar ik heb komend jaar de langstudeerboete, maar in november heb ik mijn bachelor afgerond. Krijg ik dan een deel van de boete terug of moet ik de volle mep betalen?
pi_114363359
Ryon, jij zegt vaak verstandige dingen maar met betrekking tot dit onderwerp sla je de plank volgens mij mis.

quote:
Ach, de redenen zijn denk ik wel bekend:
Nee, de gegeven redenen zijn bekend. Wat de werkelijke redenen zijn is veel minder transparant.
Voor een deel kunnen we dat mogelijk achterhalen uit officiële notities, in dit geval oudere CDA-documenten waarin dit plan voor het eerst werd uitgelegd, voor een deel kunnen we dat niet achterhalen aangezien alles hetgeen besproken werd in de Ministerraad staatsgeheim is. Wat zij daar bespreken komt niet noodzakelijk 1 op 1 overeen met wat er vervolgens naar het parlement en het senaat toe wordt gecommuniceerd.

quote:
Deeltijdstuderen wordt trouwens door de instellingen zelf vanwege organisatorische redenen ontmoedigd. In de praktijk blijkt het lastig te zijn om werk/studie met elkaar te combineren.
1. Het een is enkel het gevolg van het ander omdat het Nederlandse financieringsstelsel voor ‘hoger’ onderwijs zo slecht in elkaar steekt. Dat financieringsstelsel beloont grootschaligheid en een slechte kwaliteit en het straft kleinschaligheid en een goede kwaliteit. Pas het financieringsstelsel wat aan en de universiteiten hebben geen probleem met de lange studieduur en de grotere uitval. Hierbij moet ook worden aangetekend dat hetzelfde probleem speelt als bij die Halbeheffing: er is geen aparte nominale studieduur voor deeltijdopleidingen, de vraag is of dat je daar überhaupt een nominale studieduur voor moet willen gebruiken.

2. Er zijn gelukkig ook nog universiteiten die wel deeltijdopleidingen organiseren, waaronder mijn universiteit. Helaas hebben ze de laatste jaren aan mijn universiteit wel het collegegeld verhoogd naar het normale tarief (zo’n 800 Euro duurder dus).

3. De fundamentele fout die er gemaakt wordt bij deeltijdopleidingen is dezelfde fundamentele fout die ik jou zie maken: redeneren vanuit reeds bestaande systemen in plaats van scratch een nieuw systeem te ontwerpen. Hierdoor creëer je zelf valkuilen zoals roosterproblemen, kostenproblemen enz.
De roosterproblemen kunnen gemakkelijk worden opgelost. Hoe? Door ICT-technologie te gebruiken en daaromheen alles, op de practica na, te organiseren:
- Videocolleges in plaats van hoorcolleges. Jij hebt waarschijnlijk de mindset dat hoorcolleges belangrijk zijn omdat dat voor jouw opleiding allicht ook geldt (geen exacte wetenschap maar een hoop gespeculeer en dus ruimte voor levendige discussies). Voor heel veel opleidingen zijn goed geregristreerde videocolleges (enkel statische camera’s die strategisch worden geplaatst, audiobitrate van minstens 128 kbps, videoresolutie van minstens 700p) een prima alternatief.
- ervoor zorgen dat examens steeds naadloos aansluiten op die videocolleges (ook prettig voor de reguliere studenten!
- geen instructiecolleges maar een aparte website waarop eventueel via video nog wat uitleg wordt gegeven, waarop alle uitwerkingen van alle oefeningen worden geplaatst en waarop studenten met vragen kunnen stellen die dagelijks worden beantwoord door de docenten (op werkdagen wel te verstaan). Vragen die nuttig worden bevonden en die beantwoord zijn blijven voor iedereen zichtbaar staan (indien gewenst geanonimiseerd). Vanzelfsprekend zorg je voor een LaTeX-applicatie en zorg je ervoor dat figuren gemakkelijk kunnen worden geupload.
- practica organiseren in de avonden en op weekeindedagen.

quote:
Werkenden kunnen voor omscholing beter terecht bij bijv. het NCOI en andere private aanbieders.
Dat is leuk voor de mensen die een gemiddelde intelligentie hebben, intelligente mensen hebben daar enkel iets aan indien een baan zo’n papiertje vereist, niet wanneer ze zich academisch willen ontwikkelen! Deze private instellingen zijn geen universiteiten, ze geven geen onderwijs op universitair niveau (veel lagere standaarden), ze verrichten geen onderzoek, …
Het is dus wel degelijke noodzakelijk dat ook universiteiten goede deelopleidingen verzorgen en er zijn werkelijk geen praktische bezwaren meer om dit ook daadwerkelijk te doen.
Het enige obstakel is dat die beleidsmakers net als jij redeneren vanuit een bestaand systeem terwijl het bestaande systeem is opgericht voor reguliere opleidingen en niet voor deeltijdopleidingen. Er moet dus geheel anders worden geredeneerd, vanuit de functionaliteit die voor deeltijdopleidingen vereist is.

quote:
De langstudeerboete moet natuurlijk ook meetellen voor deeltijdstudenten omdat anders voltijders na 4 jaar overstappen op een deeltijdstudie om de boete te ontwijken om vervolgens weer tijdens de master terug te gaan naar fulltime voor de stufi. Dit is een bekende maas in de wet die Halbe zelf ook bedacht heeft.
Onnozele Halbe heeft niet eens geprobeerd om die mazen te dichten.
Die mazen kunnen best gedicht worden. Laat ik maar een verre van perfecte oplossing noemen die iedereen die een klein beetje intelligent is zelf kan bedenken: een leeftijdsgrens voor het deeltijdstatuut. Na je 30ste heb je toch geen recht meer op stufi dus dan is dat maas niet mogelijk.
Zelfs dat heeft Halbe nagelaten. Ook niet zo verwonderlijk als je ziet dat hij zelf niet hooggeschoold is met een gemakkelijke HBO-opleiding en 1 jaartje sociologie aan een universiteit.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_114364116
quote:
De onderwijshervorming is de facto een bezuiniging omdat er, gezien het groeiende aantal studenten, meer geld naar het onderwijs toe had gemoeten. Nu moet ongeveer hetzelfde budget verdeeld worden over meer mensen waardoor de spoeling dunner wordt.
Jij presenteert dat als een onvermijdbaar iets maar het is toch echt een keuze:
- Geld anders verdelen tussen onderwijslagen, onderwijsniveaus en verschillende opleidingen. Sommige opleidingen kunnen veel goedkoper, dat geld kan gebruikt worden voor nuttigere zaken.
- Meer geld investeren in het totale onderwijs. Het WO-onderwijs is maar een klein deel van de totale begroting
- Enkel nog laten stapelen van MBO naar HBO en van HBO naar WO bij goede prestaties

Het is maar wat je wil. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om verhoudingsgewijs veel meer te investeren in de top van ons onderwijs, dat sijpelt vanzelf door naar de lagere niveaus van ons onderwijs. HBO-docenten, HAVO-leraren en VWO-leraren worden immers aan onze universiteiten opeleid (nu ja, gezien de vele onbevoegden is dat helaas een sprookje van vroeger maar zo hoort het), MBO-docenten en VMBO-leraren worden opgeleid op de HBO-scholen.
Verzorg het topniveua goed en de lagere niveaus hebben hier vanzelf ook veel profijt van.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_114364239
Nog even een algemene opmerking: investeringen in onderwijs worden per definitie terugverdiend met een mooi percentage bonus. Het is dus foutief om het onderwijs als kostenpost te zien.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 18 juli 2012 @ 16:23:01 #35
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_114368624
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 14:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ryon, jij zegt vaak verstandige dingen maar met betrekking tot dit onderwerp sla je de plank volgens mij mis.

[..]

Nee, de gegeven redenen zijn bekend. Wat de werkelijke redenen zijn is veel minder transparant.
Voor een deel kunnen we dat mogelijk achterhalen uit officiële notities, in dit geval oudere CDA-documenten waarin dit plan voor het eerst werd uitgelegd, voor een deel kunnen we dat niet achterhalen aangezien alles hetgeen besproken werd in de Ministerraad staatsgeheim is. Wat zij daar bespreken komt niet noodzakelijk 1 op 1 overeen met wat er vervolgens naar het parlement en het senaat toe wordt gecommuniceerd.
Dat ben ik niet met je eens. De huidige hervorming binnen het hoger onderwijs is al een 'hot item' sinds midden jaren nul. Hier zijn talloze discussies, documenten, beleidsnotities en weet ik al niet wat meer over gepubliceerd. Op een gegeven moment hebben partijen intern moeten besluiten wat zij wel en niet acceptabel vonden en onder de druk van crisis (2008) zijn de partijen stuk voor stuk daar makkelijker in geworden.

[..]
quote:
2. Er zijn gelukkig ook nog universiteiten die wel deeltijdopleidingen organiseren, waaronder mijn universiteit. Helaas hebben ze de laatste jaren aan mijn universiteit wel het collegegeld verhoogd naar het normale tarief (zo’n 800 Euro duurder dus).
Ik geloof dat elke universiteit wel een aantal deeltijdopleidingen kan organiseren. Maar niet elke studie kan dat voor elkaar krijgen, en bij veel studies wordt het ook als zeer problematisch ervaren als zij die verplichting wel zouden hebben. Ik denk dat bij grote studies zoals bouwkunde en rechten hetgeen probleem is. Voor de UvA (met het vernieuwde 8-8-4 systeem) was het gewoon geen doen meer voor heel veel opleidingen.
quote:
3. De fundamentele fout die er gemaakt wordt bij deeltijdopleidingen is dezelfde fundamentele fout die ik jou zie maken: redeneren vanuit reeds bestaande systemen in plaats van scratch een nieuw systeem te ontwerpen. Hierdoor creëer je zelf valkuilen zoals roosterproblemen, kostenproblemen enz.
De roosterproblemen kunnen gemakkelijk worden opgelost. Hoe? Door ICT-technologie te gebruiken en daaromheen alles, op de practica na, te organiseren:
- Videocolleges in plaats van hoorcolleges. Jij hebt waarschijnlijk de mindset dat hoorcolleges belangrijk zijn omdat dat voor jouw opleiding allicht ook geldt (geen exacte wetenschap maar een hoop gespeculeer en dus ruimte voor levendige discussies). Voor heel veel opleidingen zijn goed geregristreerde videocolleges (enkel statische camera’s die strategisch worden geplaatst, audiobitrate van minstens 128 kbps, videoresolutie van minstens 700p) een prima alternatief.
- ervoor zorgen dat examens steeds naadloos aansluiten op die videocolleges (ook prettig voor de reguliere studenten!
- geen instructiecolleges maar een aparte website waarop eventueel via video nog wat uitleg wordt gegeven, waarop alle uitwerkingen van alle oefeningen worden geplaatst en waarop studenten met vragen kunnen stellen die dagelijks worden beantwoord door de docenten (op werkdagen wel te verstaan). Vragen die nuttig worden bevonden en die beantwoord zijn blijven voor iedereen zichtbaar staan (indien gewenst geanonimiseerd). Vanzelfsprekend zorg je voor een LaTeX-applicatie en zorg je ervoor dat figuren gemakkelijk kunnen worden geupload.
- practica organiseren in de avonden en op weekeindedagen.
Jij verwacht dat deze vernieuwing ingevoerd moet worden door de traditionele instellingen die zich hierop dienen aan te passen. Ik denk juist dat deze vernieuwingen beter op hun plek zijn bij instellingen die hier wel ervaring mee hebben, zoals de particuliere opleidingen die al decennia lang binnen het bedrijfsleven en thuis mensen van onderwijs voorzien. Ik kan mij ook niet voorstellen dat technieken daar ook al veel worden toegepast. Moeten de reguliere instellingen hierin meegaan? M.i niet, en volgens het huidige kabinet ook niet. Dat zou dubbelop zijn en een boel belastinggeld kosten - dat binnen het onderwijs al reeds schaars is - terwijl de markt zelf daar prima in kan voorzien.

Onderwijs (leren&werken) voor werkend Nederland is big en booming business. Het NCOI kan meer voor werkenden betekenen dan de HvA. Zij hebben gewoon andere doelstellingen.

quote:
Dat is leuk voor de mensen die een gemiddelde intelligentie hebben, intelligente mensen hebben daar enkel iets aan indien een baan zo’n papiertje vereist, niet wanneer ze zich academisch willen ontwikkelen! Deze private instellingen zijn geen universiteiten, ze geven geen onderwijs op universitair niveau (veel lagere standaarden), ze verrichten geen onderzoek, …
Het is dus wel degelijke noodzakelijk dat ook universiteiten goede deelopleidingen verzorgen en er zijn werkelijk geen praktische bezwaren meer om dit ook daadwerkelijk te doen.
Het enige obstakel is dat die beleidsmakers net als jij redeneren vanuit een bestaand systeem terwijl het bestaande systeem is opgericht voor reguliere opleidingen en niet voor deeltijdopleidingen. Er moet dus geheel anders worden geredeneerd, vanuit de functionaliteit die voor deeltijdopleidingen vereist is.
Ik denk dat het ook belangrijk is om te redeneren vanuit de deeltijd student. Natuurlijk is een universiteit veel meer dan een instituut waar louter kennis wordt overgedragen en is het NCOI dat niet, maar dat interesseert de deeltijder niet. Die heeft kennis nodig op academisch of hbo master/bachelor niveau om door te kunnen groeien binnen zijn huidige werk. Voor hem is de kennisoverdracht essentieel, terwijl een universiteit nog veel meer doelstellingen heeft dan alleen dat! Onderwijs is tot op zekere hoogte een bijzaak, en vergaande hervormingen op dat gebied om bijv deeltijdonderwijs mogelijk te maken kan ten koste gaan van de taken en de positie van de universiteit.

Hoe het precies binnen de private opleiders is geregeld weet ik niet, want daar heb ik geen zicht op. maar ik weet wel dat academische en praktijkkennis prima door deze instellingen kunnen worden ingekocht. Als universiteiten dat kunnen, dan kunnen bedrijven dat ook.

quote:
Onnozele Halbe heeft niet eens geprobeerd om die mazen te dichten.
Die mazen kunnen best gedicht worden. Laat ik maar een verre van perfecte oplossing noemen die iedereen die een klein beetje intelligent is zelf kan bedenken: een leeftijdsgrens voor het deeltijdstatuut. Na je 30ste heb je toch geen recht meer op stufi dus dan is dat maas niet mogelijk.
Zelfs dat heeft Halbe nagelaten. Ook niet zo verwonderlijk als je ziet dat hij zelf niet hooggeschoold is met een gemakkelijke HBO-opleiding en 1 jaartje sociologie aan een universiteit.
Ik kan je verklappen dat het niet Halbe zelf is die de wet heeft geschreven (enkel handtekening gezet) maar dat dit gebeurt door specialisten (wetgevingsjuristen) op dit gebied van het recht. Op het moment dat dit soort problemen binnen complexe wetgeving aan het licht komen wordt dit behandeld en wordt er onderzocht wat juridisch-technisch gezien de mogelijkheden zijn om het probleem te ondervangen. Binnen het wetgeven is een heleboel wel, en een heleboel niet mogelijk hoe logisch de oplossing soms ook moge klinken. De oplossing die gekozen is door Halbe (of eigenlijk de OC&W ambtenaren) is mijns inziens geen politiek besluit geweest, maar puur een middel om de maas vakkundig te dichten.

Dit is nodig omdat een wet afgeschoten kan worden als fouten instaan of oplossingen gezocht zijn die wettechnisch gezien niet waterdicht zijn. De eerste kamer blokkeert dan de boel - hoewel er politieke steun voor kan zijn - totdat alles weer klopt, wat vertraging kan opleveren voor het beleid.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_114369784
quote:
Ik geloof dat elke universiteit wel een aantal deeltijdopleidingen kan organiseren. Maar niet elke studie kan dat voor elkaar krijgen, en bij veel studies wordt het ook als zeer problematisch ervaren als zij die verplichting wel zouden hebben. Ik denk dat bij grote studies zoals bouwkunde en rechten hetgeen probleem is. Voor de UvA (met het vernieuwde 8-8-4 systeem) was het gewoon geen doen meer voor heel veel opleidingen.
Aan mijn universiteit kunnen alle opleidingen in deeltijd worden gevolgd. Nu ja, misschien is industrieel ontwerp, een opleiding in CGO-stijl, een uitzondering maar dat boeit niet.

quote:
Jij verwacht dat deze vernieuwing ingevoerd moet worden door de traditionele instellingen die zich hierop dienen aan te passen. Ik denk juist dat deze vernieuwingen beter op hun plek zijn bij instellingen die hier wel ervaring mee hebben, zoals de particuliere opleidingen die al decennia lang binnen het bedrijfsleven en thuis mensen van onderwijs voorzien. Ik kan mij ook niet voorstellen dat technieken daar ook al veel worden toegepast. Moeten de reguliere instellingen hierin meegaan? M.i niet, en volgens het huidige kabinet ook niet. Dat zou dubbelop zijn en een boel belastinggeld kosten - dat binnen het onderwijs al reeds schaars is - terwijl de markt zelf daar prima in kan voorzien.

Onderwijs (leren&werken) voor werkend Nederland is big en booming business. Het NCOI kan meer voor werkenden betekenen dan de HvA. Zij hebben gewoon andere doelstellingen.
Opmerking vooraf, weer kijk je er naar vanuit het teleologsiche perspectief. Heb ik het nodig voor mijn werk? Wil de werkgever dat graag?
Kijk eens wat verder dan dat! Sommige mensen willen gewoon theoretisch zo goed mogelijk worden, willen het studeren omdat ze het leuk vinden. Daar bieden dat soort bedirjfjes totaal geen oplossing voor en daar moeten we dat soort bedrijfjes dan ook vooral niet voor gebruiken. L

Natuurlijk kunnen universiteiten ook goede deeltijdopleidingen opzetten. Desnoods schakelen ze de OU en bedrijfjes zoals NHA in voor de structuur van de opleiding maar bepaalt de universiteit voor 100% de inhoud van de stof, de inhoud van de examens, de inhoud van de videocolleges enz. en organiseert de universiteit zelf de practica. Er is niets mis met een beetje samenwerking maar bedirjfjes als NHA bieden geen volwaardige opleiding wiskunde of natuurkunde aan, of elektrotechniek of werktuigkunde om maar wat voorbeeldjes te noemen. Daarvoor zullen we afhankelijk blijven van de universiteiten.

quote:
Ik denk dat het ook belangrijk is om te redeneren vanuit de deeltijd student. Natuurlijk is een universiteit veel meer dan een instituut waar louter kennis wordt overgedragen en is het NCOI dat niet, maar dat interesseert de deeltijder niet.
Dat is niet waar, als ik straks als ingenieur als tweede opleiding naast mijn werk theoretische wiskunde of theoretische natuurkunde wil studeren dan interesseert mij dat wel degelijk heel erg veel. En ja, dat ben ik van plan. Als het in Nederland niet kan dan maar in Gent .

quote:
Als universiteiten dat kunnen, dan kunnen bedrijven dat ook.
Ook dat is niet waar. Dat soort bedrijfjes kan onmogelijk net zo’n theoretisch vakkundige mensen inhuren als dat universiteiten doen. Mensen die theoretisch zo sterk zijn die gaan niet voor zulke bedrijfjes werken. Ik wil bovendien een diploma waarmee ik ook in het buitenland kan aankomen, dat gaat echt nite kunnen met een diploma vna NCOI, NHA of iets dergelijks. Daarmee lacht een buitenlandse werkgever je uit, dat weet jij toch ook?

quote:
Ik kan je verklappen dat het niet Halbe zelf is die de wet heeft geschreven (enkel handtekening gezet) maar dat dit gebeurt door specialisten (wetgevingsjuristen) op dit gebied van het recht.
In opdracht van Halbe en volgens zijn instructies. Hoe dan ook, Halbe Zijlstra is de eindverantwoordelijke. Hij hoeft zeker geen genoegen te nemen met gemakszucht van de ambtenaren van dat ministerie. Nu wil ik niet ambtenaartjebashen maar het ministerie van OCW heeft al een zeer lange tijd de reputatie niet bepaald de beste ambtenaren aan te trekken of te behouden, de sfeer schijnt daar ook niet echt geschikt te zijn om zulke mensen aan te trekken afgaande op getuigenissen van ambtenaren die voor dat ministerie hebben gewerkt. Ik ben de bron kwijt maar een tijd terug was er een uitgebreid krantenartikel over in een van onze nationale krantjes.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_114374622
Waar kan ik het trouwens terug, dat wanneer je bent afgestudeerd in juni/september, dat je OV chipkaart dan nog geldig is tot en met december? Dacht het laatst te lezen, maar kan het nu nergens meer vinden.. (Vorige keer werd het ook in dit topicreeks benoemd)
Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
pi_114375007
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 16:23 schreef Ryon het volgende:

Ik denk dat het ook belangrijk is om te redeneren vanuit de deeltijd student. Natuurlijk is een universiteit veel meer dan een instituut waar louter kennis wordt overgedragen en is het NCOI dat niet, maar dat interesseert de deeltijder niet. Die heeft kennis nodig op academisch of hbo master/bachelor niveau om door te kunnen groeien binnen zijn huidige werk. Voor hem is de kennisoverdracht essentieel, terwijl een universiteit nog veel meer doelstellingen heeft dan alleen dat! Onderwijs is tot op zekere hoogte een bijzaak, en vergaande hervormingen op dat gebied om bijv deeltijdonderwijs mogelijk te maken kan ten koste gaan van de taken en de positie van de universiteit.
Hoe weet je dat zo zeker? Vast meer dan één die ook geïnteresseerd is in wetenschap maar door omstandigheden (zoals geldtekort) niet voltijd kan studeren.
En wat dat betreft de meeste voltijd-studenten maken ook niet bepaald de indruk dat ze geïnteresseerd zijn in de wetenschap ansich.
  woensdag 18 juli 2012 @ 18:52:42 #39
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_114376420
Wij hebben een tijdje terug al een keer eerder een topic (of zelfs meerdere) over deze discussie gehad. Ik weet het niet heel zeker, maar volgens mij was toen ook dit rapport over het deeltijdonderwijs in Nederland gepost:
http://www.rijksoverheid.(...)hoger-onderwijs.html

Bram kent het waarschijnlijk sowieso wel, als hij niet al degene was die dat ding eerder opbracht.

Ik ga even kort door de bocht:

Universiteiten beschouwen het deeltijd onderwijs als een niet zinvolle en dure exercitie die met name als een afvoerputje gebruikt wordt door de minder enthousiaste studenten. Denk aan de mbo'rs, allochtonen en fulltime drop-outs. Het vermoeden dat deeltijdstudenten 50% minder tijd besteden aan hun studie om meer te kunnen werken blijkt genuanceerder te liggen, zij besteden evenveel tijd aan hun studie als een fulltimer, maar hebben alleen meer tijd nodig voor hun studie en halen om die reden minder punten. Er is weinig reden om niet te kiezen voor de fulltime variant i.v.m de deeltijd variant voor de 'normale'.

Dit gaat ook op voor de technische studies, waar het instellingscollegetarief trouwens relatief laag ligt. Deeltijd biedt daar weinig voordelen, behalve dan dat je minder vakken hoeft te volgen waardoor de studielast voor sommige studenten dragelijker wordt. Het deeltijdonderwijs wordt dus gebruikt als een vluchthaven i.p.v als een kans om je wetenschappelijk te ontwikkelen. Zowel de overheid als de instellingen zelf kijken hier kritisch naar.

Hogescholen krijgen een ander deeltijd publiek te verwerken en zijn dan ook een stuk enthousiaster. Deeltijd wordt daar gebruikt om de mogelijkheid te krijgen om ook op de werkplek te leren. Gezien het karakter van het hoger beroepsonderwijs is deeltijd en duaal studeren daar ook een logische keuze. Wat hier opvalt is dat een behoorlijk deel particulier gaat en niet door de overheid bekostigd wordt. Ook betaalt de werkgever hier relatief vaak mee aan de opleidingskosten.

Voor zowel de staat, instellingen als de student/werkende en bedrijven is dit gunstig. De vraag is alleen in hoeverre de overheid dit nog allemaal moet bekostigen als hier ook heel veel ruimte ligt voor de particuliere markt. Een vraag die Halbe zichzelf ongetwijfeld ook heeft gesteld.

-----

Er valt natuurlijk een heleboel over te zeggen en het rapport biedt aanleiding tot een groot aantal ideeen en discussies - waar ook de voorstellen van Bram inpassen -, maar ik zelf zie geen heil in het academisch deeltijd onderwijs. Het academisch onderwijs is sowieso al redelijk zelfstandig en mensen schrijven zich maar in voor een fulltime opleiding als zij van wetenschappelijk onderwijs willen genieten. Als dat tempo te hoog ligt is het wellicht verstandig om te kijken naar een beroepsopleiding, al dan niet in deeltijd.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_114377433
Bij TU Delft betekent deeltijd dat je een voltijdstudie in deeltijd doet.
pi_114378846
Ach die boete wordt prorata berekend. Maandje later ofzo afstuderen is toch geen ramp. Die 260 euro ofzo lap je dan toch wel gewoon :{
pi_114392545
quote:
Hoe weet je dat zo zeker? Vast meer dan één die ook geïnteresseerd is in wetenschap maar door omstandigheden (zoals geldtekort) niet voltijd kan studeren.
In mijn geval speelde het arbeidsperspectief ook een rol. Dat maakt mij niet minder geïnteresseerd in wiskunde en natuurkunde, ik denk zelfs dat ik meer interesse heb in deze vakgebieden dan de meeste mensen die dat studeren. Ik ga zeker ook nog veel vakken van beide opleidingen volgen, daarom nog niet heel de opleiding maar wel de basisvakken en minstens voor 1 specialisatie. Ik hoop dat ik dat in Nederland kan doen, anders moet ik maar uitwijken naar een land wat meer waardering heeft voor mensen die zo'n opleiding willen volgen en die hiermee een waardevolle bijdrage kunnen leveren.

quote:
Bij TU Delft betekent deeltijd dat je een voltijdstudie in deeltijd doet.
Masteropleidingen?
In Eindhoven kan je voor de masteropleidingen 's avonds hoorcolleges en instructiecolleges volgen (voor sommige vakken worden die ook 's avonds gegeven voor de voltijdstudenten) maar dan wel een kleiner aantal uren voor de hoorcolleges dan bij de reguliere studenten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_114393366
Ryon.

1. Een opleiding sociologie, rechten of economie kan ik prima in deeltijd studeren in het reguliere tempo, met een opleiding werktuigkunde, informatica, elektrotechniek of geneeskunde is dat onmogelijk. Er moet rekening worden gehouden met de zeer grote verschillen tussen de opleidingen: de inhoud, het aantal verplichte contacturen per week, de hoeveelheid practica, de grote verschillen tussen de studenten (intelligentie, interesse, motivatie, ...) enz.
Ik durf rustig te stellen dat de deeltijdstudenten wiskunde stukken gemotiveerder zijn dan bijv. de deeltijdstudenten rechten. Wiskunde ga je echt niet als (extra) opleiding volgen als je niet erg geïnteresseerd en gemotiveerd bent.

2. Nogmaals: voer desnoods een apart deeltijdstatuut in voor 30-plussers zodat zij in ieder geval in combinatie met hun werk kunnen studeren zonder nog eens 6200 Euro extra te moeten betalen voor die Halbeheffing. Ik denk trouwens dat die volgend jaar wordt afgeschaft maar voor het geval dat dat niet zou zijn, wat slecht zou zijn voor Nederland, dan zou een apart deeltijdsstatuut voor mensen die vanaf hun 30ste een opleiding starten een oplossing zijn. Het is verre van de ideale oplossing, er zijn betere oplossingen mogelijk door dit ook voor mensen onder de 30 mogelijk te maken indien ze aan bepaalde voorwaarden voldoen maar het is in ieder geval een waterdichte en simpele oplossing die veel beter is dan hoe Zijlstra en zijn kornuiten het hebben uitgewerkt. Ik denk dat weinig mensen dit zullen tegenspreken. Voor mensen onder de 30 zou je bijvoorbeeld als voorwaarde kunnen stellen dat ze voldoende EC's per semester behalen, dat ze niet in de jaren daarvoor een dropout waren van de voltijdopleiding enz.

Ik heb hier, lijkt mij, zeer goede punten aangedragen hoe deeltijdopleidingen beter georganiseerd zouden kunnen worden. Waarschijnlijk zouden ze nog iets goedkoper worden dan hoe het nu is geregeld maar dat is geen uitgangspunt van mij aangezien je met de huidige kosten van het onderwijs toch al ruimschoots het geïnvesteerde geld terugverdient.

Ben een beetje creatief en inventief en dat is allemaal prima goed te regelen. Wil je nu wel of niet een kenniseconomie?
Zo dan pleit je voor betere deeltijdopleidingen en financiëel toegankelijke deeltijdopleidingen.
Zo nee, dan pleit je voor de Halbeheffing en het opheffen van deeltijdopleidingen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_114399181
Ik heb al wat mails rondgestuurd maar nog geen antwoord op de mogelijke situatie die ik mee ga maken.

Ik ben momenteel aan het afstuderen (master thesis aan het schrijven) en t/m 31 augustus heb ik de tijd om alles in te leveren. Nou is het zo dat dit jaar al mijn uitloop jaar is. Ik heb geen enkele vak gevolgd (op de VU noch de UvA) sinds afgelopen november/december behalve mijn scriptie te schrijven.

Mijn supervisor gaat volgende week t/m eind augustus naar Canada. Het wordt dus vrij onzeker of ik dus tegen 31 augustus mijn cijfers binnen heb en mijn bul in ontvangst mag nemen.

Heb ik de optie om 1 maand ingeschreven te zijn, en dan het liefst zonder de hele 3000 extra bij te betalen? Of nog andere (betere) regelingen?
pi_114473323
Ter info: ik ben met de studie waarvoor ik langstudeerder ben in sept 2004 begonnen. Heb tussentijds een WO bachelor studie afgerond.
Nu volg ik een Master en wil ik de langstudeerstudie afronden in september.
Op MijnDuo, onder het kopje 'langstudeerders' heb ik gekeken wat voor collegegeld ik betaal. Dit is blijkbaar instellingsgeld voor de opleiding waar ik dus langstudeerder voor ben.

Betaal je over instellingscollegegeld ook de boete?
pi_114475650
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 23:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ryon.

1. Een opleiding sociologie, rechten of economie kan ik prima in deeltijd studeren in het reguliere tempo, met een opleiding werktuigkunde, informatica, elektrotechniek of geneeskunde is dat onmogelijk. Er moet rekening worden gehouden met de zeer grote verschillen tussen de opleidingen: de inhoud, het aantal verplichte contacturen per week, de hoeveelheid practica, de grote verschillen tussen de studenten (intelligentie, interesse, motivatie, ...) enz.
Ik durf rustig te stellen dat de deeltijdstudenten wiskunde stukken gemotiveerder zijn dan bijv. de deeltijdstudenten rechten. Wiskunde ga je echt niet als (extra) opleiding volgen als je niet erg geïnteresseerd en gemotiveerd bent.

2. Nogmaals: voer desnoods een apart deeltijdstatuut in voor 30-plussers zodat zij in ieder geval in combinatie met hun werk kunnen studeren zonder nog eens 6200 Euro extra te moeten betalen voor die Halbeheffing. Ik denk trouwens dat die volgend jaar wordt afgeschaft maar voor het geval dat dat niet zou zijn, wat slecht zou zijn voor Nederland, dan zou een apart deeltijdsstatuut voor mensen die vanaf hun 30ste een opleiding starten een oplossing zijn. Het is verre van de ideale oplossing, er zijn betere oplossingen mogelijk door dit ook voor mensen onder de 30 mogelijk te maken indien ze aan bepaalde voorwaarden voldoen maar het is in ieder geval een waterdichte en simpele oplossing die veel beter is dan hoe Zijlstra en zijn kornuiten het hebben uitgewerkt. Ik denk dat weinig mensen dit zullen tegenspreken. Voor mensen onder de 30 zou je bijvoorbeeld als voorwaarde kunnen stellen dat ze voldoende EC's per semester behalen, dat ze niet in de jaren daarvoor een dropout waren van de voltijdopleiding enz.

Ik heb hier, lijkt mij, zeer goede punten aangedragen hoe deeltijdopleidingen beter georganiseerd zouden kunnen worden. Waarschijnlijk zouden ze nog iets goedkoper worden dan hoe het nu is geregeld maar dat is geen uitgangspunt van mij aangezien je met de huidige kosten van het onderwijs toch al ruimschoots het geïnvesteerde geld terugverdient.

Ben een beetje creatief en inventief en dat is allemaal prima goed te regelen. Wil je nu wel of niet een kenniseconomie?
Zo dan pleit je voor betere deeltijdopleidingen en financiëel toegankelijke deeltijdopleidingen.
Zo nee, dan pleit je voor de Halbeheffing en het opheffen van deeltijdopleidingen.
kap nou toch eens met de generaliseren. Ik word vreselijk moe van dat gejank om de technische student. Als jullie allemaal zo zielig zijn en het zo moeilijk is, ga dan ook lekker rechten doen :W

Maar nee hoor, jullie moeten weer vrijstelling van het collegegeld en wel eindeloos over je studie blijven doen :')
pi_114476830
1. Voor een rechtenstudent lees jij echt teleurstellend slecht. Lees nog eens die reactie, nadat je wat bent afgekoeld. ;)

2. Het was een politicus, en een die geen technische opleiding heeft gevolgd, die ervoor pleitte om het collegegeld te verhogen. Ik heb daar nooit voor gepleit. Sterker nog, ik had hier een discussie geopend waarin ik zelf ook wat bedenkingen uitte. Niet dat ik het vervelend zou vinden als het collegegeld voor technische studenten 0 Euro zou worden, ik zou er niet tegen protesteren. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_114477171
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 21:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
1. Voor een rechtenstudent lees jij echt teleurstellend slecht. Lees nog eens die reactie, nadat je wat bent afgekoeld. ;)

2. Het was een politicus, en een die geen technische opleiding heeft gevolgd, die ervoor pleitte om het collegegeld te verhogen. Ik heb daar nooit voor gepleit. Sterker nog, ik had hier een discussie geopend waarin ik zelf ook wat bedenkingen uitte. Niet dat ik het vervelend zou vinden als het collegegeld voor technische studenten 0 Euro zou worden, ik zou er niet tegen protesteren. :)
Het gaat ook om je volledige repertoire. Waarom zou rechten in de avonduren wel in 3 jaar kunnen een informatica niet?

Ga jij nou eens een paar colleges rechten volgen en kom dan maar eens terug. Zo makkelijk is het niet.
pi_114501739
Reageer hier naar aanleiding van deze discussie, elders mag je reageren naar aanleiding van wat daar de discussie is. Het heeft weinig zin om discussies te vervuilen door allerlei zaken door elkaar te halen.

Een laatste poging om het uit te leggen.

Ik heb me hier niet uitgelaten over een eventueel verschil in de moeilijkheidsgraad van de stof. Ik heb enkel gesteld dat de ene universitaire opleiding gemakkelijker in deeltijd te volgen is dan de anderen.
Waarom? Niet vanwege een eventueel verschil in moeilijkheidsgraad. Over een verschil in moeilijkheidsgraad, zoals wij (andere forumleden en ik) dat zien hebben we al in andere draden gediscussiëerd. Ik heb me daar véél genuanceerder uitgelaten dan wat jij hier suggereert. Samenvatting: sommige opleidingen zijn duidelijk gemakkelijker sommige opleidingen zijn duidelijk moeilijker, bij een ander deel van de opleiding hangt het ervan af hoe de kwaliteiten van de persoon aansluiten bij de opleiding. In alle eerlijkheid, ik schat rechten in als een van de gemakkelijkere universitaire opleidingen maar nogmaals, dat deed en doet hier niet terzake. Ik haal het enkel aan omdat jij erover begint.

De verschillen die wel relevant zijn:

- het grote verschil in het aantal contacturen. Bij veel bètaopleidingen ligt alleen al het aantal verplichte contacturen voor praktische zaken (practica, projecten en andere zaken) hoger, bij technische opleidingen ligt dat nog wat hoger. Als ik bijvoorbeeld even kijk naar mijn afgelopen jaar: ik had zo'n 11,5 klokuur per week alleen al voor practica en projecten, gespreid over 3-5 dagen (afhankelijk van de week). Met instructiecolleges en hoorcolleges kom je op zo'n 34 klokuur uit, de instructiecolleges bedragen de helft daarvan.

- het verschil in studiebelasting. Het is gewoon zo dat de modale technische student wat meer uren per week aan zijn opleiding moet besteden dan bepaalde andere groepen bètastudenten die niet zoveel praktijk hebben en die minder contacturen hebben en dat die weer meer uren per week moeten besteden dan bijv. rechtenstudenten en psychologiestudenten. Ik heb verdomd weinig medestudenten die niet minstens 35-40 uur per week aan hun opleiding besteden. Kijk alleen al naar het aantal lesuren, daarnaast moet er ook nog wat gestudeerd worden. Ik ken toevallig wat mensen die psychologie studeren, zij hebben maximaal 10 contacturen per week, inclusief hoorcolleges. Zij hoeven maximaal 10-15 uur te studeren buiten die contacturen, als ze al naar de hoorcolleges gaan.
Het verschil in studiebelasting is te herleiden tot punt 1: het verschil in aantal praktijkuren. Het is niet dat ze de theorie al teveel verminderen omdat je veel praktijkuren hebt (ik schat maximaal 10% per vak) je hebt immers een bepaalde basis nodig en je krijgt van de Nederlandse samenleving maar vijf jaar de tijd om die basis op te doen. ;)

- het verschil in het aantal dagen waarop de verplichte uren vallen. Of dat jij op 4 dagen of 5 dagen verplichte contacturen hebt (veel van zulke weken gehad) of dat jij op 1 of 2 dagen per week verplichte contacturen hebt maakt praktisch gezien nogal veel verschil . In het eerste geval is het verdomd lastig om een werkgever te vinden die je in staat stelt om je werk omheen je opleiding te plannen, in het tweede geval zal dat heel wat gemakkelijker zijn
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_114502105
Ik lees nu ineens dit in de OP:

Je kunt een hoger collegegeldkrediet krijgen om de 4.713 euro te betalen, maar het totale bedrag dat je in een jaar mag lenen gaat niet omhoog. Het bedrag dat je maandelijks kunt lenen gaat dus omlaag wanneer je de collegegeldkredietfaciliteit gebruikt.

Als ik die ¤3000 wil bijlenen (wat in mijn geval dus nodig is want ik heb geen spaargeld) dan krijg ik door het jaar heen ¤250 minder stufi (lening, krijg geen reguliere stufi meer) per maand en moet ik dat gat ook nog opvullen?
Aids.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')