Ja, dat dacht ik dus ook. Alleen weet ik dus niet hoe dat ik mijn situatie zit, met vertraging in m'n bachelor. Iig heb ik gewoon recht op 5 jaar reizen als ik een bachelor + master doe denk ik.quote:Op maandag 16 juli 2012 21:32 schreef alors het volgende:
Volgens mij is het zo dat je naast de 4 jaar (waarin je ook recht op stufi hebt) nog één jaar extra OV hebt.
Volgens mij is dat alleen dit jaar, jij mag dus eigenlijk 5,5 jaar reizen omdat die regel te snel kwam om je er op voor te bereiden ofzo.quote:Op maandag 16 juli 2012 21:32 schreef alors het volgende:
En dit is dan als je van september tot september loopt een halfjaar extra omdat het reisrecht per kalenderjaar loopt ofzo.
Oh dat zou kunnen, ik meende dat het een fout was, waardoor het anders teveel geregel zou zijn dat ze het maar zo hebben gedaan, maar ze zullen dat ongetwijfeld gaan aanpassen om studenten nog meer uit te knijpen ja.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:10 schreef AutobahnPolizei het volgende:
Volgens mij is dat alleen dit jaar, jij mag dus eigenlijk 5,5 jaar reizen omdat die regel te snel kwam om je er op voor te bereiden ofzo.
Is dat niet het motto van het hele leven?quote:Op maandag 16 juli 2012 22:14 schreef Mishu het volgende:
Ik word eigenlijk alleen maar depressief van dit soort topics over de langstudeerboete. Je kan er niks aan doen dus het heeft geen zin denk ik om er heel erg bij stil te staan..
Dat je er niks aan kan doen? Niet te hopen zeg, dat is wel een hele depressieve gedachtequote:Op maandag 16 juli 2012 22:15 schreef eriksd het volgende:
[..]
Is dat niet het motto van het hele leven?
De ov-kaart zit niet vast aan de langstudeerboete, daar ben je nu mee in de war. De ov-kaart zit vast aan je studiefinanciering. De ov-kaart krijg je met je stufi+1 jaar. Dus voor je bachelor 4 jaar stufi+1 = 5 jaar ov.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:28 schreef AutobahnPolizei het volgende:
Ik word er ook best wel depressief van ja, helemaal nu ik even alles aan het nalezen ben.
Volgens mij weten ze bij DUO zelf ook niet eens hoe het zit met dat reisrecht. Zal ze wel ff bellen binnenkort. Misschien dat iemand mij op basis van dit tabelletje kan vertellen hoe het zal gaan? Volgens 'scenario' 1, of 2? Ik zelf denk volgens de eerste.
[ afbeelding ]
Groen = wat ik al heb verbruikt.
Bachelor 1 = na 2 jaar gestopt.
Wut? Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Je ergens druk om maken terwijl het evident geen zin meer heeft is zonde, hoe moeilijk het soms zo is.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:31 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Dat je er niks aan kan doen? Niet te hopen zeg, dat is wel een hele depressieve gedachte
Verder eens met Mishu, je hebt de boete of niet, hij komt vanzelf wel op de deurmat vallen, dus waarom je er in die zin nog druk over maken.
Want voor 3000 euro kun je niet gewoon een ov-kaart kopen?quote:Op maandag 16 juli 2012 23:49 schreef Xaryna het volgende:
[..]
De ov-kaart zit niet vast aan de langstudeerboete, daar ben je nu mee in de war. De ov-kaart zit vast aan je studiefinanciering. De ov-kaart krijg je met je stufi+1 jaar. Dus voor je bachelor 4 jaar stufi+1 = 5 jaar ov.
Ik zit in dezelfde situatie... ik moet nog één jaar (twee stages) en heb daar alleen tot december de ov-kaart.. Persoonlijk is dat erger voor mij dan 3000 euro boete.
Wo bachelor, staat eigenlijk 3 jaar stufi voor, maar het 4e jaar stufi welke eigenlijk bedoeld is voor de master kan je ook al tijdens de bachelor opnemen. Dan zou het dus inderdaad 5 jaar reizen zijn in m'n bachelor en daarna in m'n master geen reisrecht meer. Volgens DUO is dit dus inderdaad het gevalquote:Op maandag 16 juli 2012 23:49 schreef Xaryna het volgende:
[..]
De ov-kaart zit niet vast aan de langstudeerboete, daar ben je nu mee in de war. De ov-kaart zit vast aan je studiefinanciering. De ov-kaart krijg je met je stufi+1 jaar. Dus voor je bachelor 4 jaar stufi+1 = 5 jaar ov.
Ach so, dan interpreteerde ik u verkeerdquote:Op maandag 16 juli 2012 23:58 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wut? Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Je ergens druk om maken terwijl het evident geen zin meer heeft is zonde, hoe moeilijk het soms zo is.
Die lijn kan je ook doortrekken naar grotere wereldproblemen
Een kaart zoals studenten hebben is al gauw 4000 euro. Een NS-jaarabonnement is 3581 euro. Maar het punt is dat het nu bij de boete op komt. Ik moet komend studiejaar twee stages lopen, en daar moet ik waarschijnlijk heen reizen met de trein. Ik heb geen stufi meer, ik werk voor mijn inkomen, mijn ouders helpen niet.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 08:39 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Want voor 3000 euro kun je niet gewoon een ov-kaart kopen?
Dat is weg bezuinigd naar 1 jaar icm nullening.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 10:30 schreef DannyDeko het volgende:
Wat is er gebeurd met die 7 jaar ov regeling icm nullening? Dagretour gaat me 21 euro kosten...
Klopt, maar hij zei ov-kaart, dus ik nam aan dat hij een soort studentenkaart bedoeldequote:
Ik kan me niet voorstellen dat die paar maanden reizen naar stage en uni met het ov 3500 euro kost.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 11:01 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Een kaart zoals studenten hebben is al gauw 4000 euro. Een NS-jaarabonnement is 3581 euro. Maar het punt is dat het nu bij de boete op komt. Ik moet komend studiejaar twee stages lopen, en daar moet ik waarschijnlijk heen reizen met de trein. Ik heb geen stufi meer, ik werk voor mijn inkomen, mijn ouders helpen niet.
Als ik moet verhuizen voor mijn stages, kan ik mijn baan niet houden. De kans dat ik moet gaan bijlenen is vrij groot, maar mét ov-kaart zou ik het misschien net kunnen redden. Zonder werk moet ik echter maximaal gaan lenen. Het verliezen van de ov-kaart is voor mij dus erger dan die 3000 euro boete.
[..]
Dat is weg bezuinigd naar 1 jaar icm nullening.
Was dat niet pas als je afgestudeerd was? Zoiets zei m'n vriendin gister toevallig ookquote:Op dinsdag 17 juli 2012 12:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
Als je OV kaart afgelopen is kan je een gratis 40% kortingskaart voor een jaar van de NS krijgen.
Ik hoop het dan maar. Scheelt me dan toch weer 8 euro op een dagquote:Op dinsdag 17 juli 2012 12:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik dacht het niet, ik heb er ook gebruik van gemaakt en volgens mij was ik toen nog met mijn bachelor bezig.
Is het nu een verhoging of een boete ? Want die ¤3000 verhoging is niet belasting aftrekbaar itt het normale collegeld, dus een boete. Dan is de vraag voor welke overtreding krijg je een boete ? 'Nou u bent in principe onschuldig maar per sept 2011 bent u alsnog in overtreding, dit had u kunnen zien aankomen'quote:collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
Ach, de redenen zijn denk ik wel bekend:quote:Op woensdag 18 juli 2012 13:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Inderdaad, als het geen boete zou zijn dan zou het aftrekbaar moeten zijn van de inkomstenbelasting. Anderzijds kan je natuurlijk zo spelen met de hoogte van de boete dat je exact hetzelfde moet betalen, of dat het nu wel of niet aftrekbaar is.
Essentie, naar mijn mening: de overheid zocht naar gemakkelijke manieren om te bezuinigen (studenten worden minder zielig gevonden dan veel andere groepen dankzij een wat eenzijdig beeld over studenten) en hoopte dat op die manier studenten ook sneller zouden afstuderen waardoor ze sneller de overstap maken van geld kosten naar geld bijdragen.
Ik vind zeker dat je je opleiding serieus moet nemen maar helaas is er niet een perfecte correlatie tussen het serieus nemen van je opleiding en het snel afstuderen. Bovendien zijn er veel praktische problemen die al uitgebreid zijn besproken (soms irreële nominale studieduur voor gewone studenten, per definitie irreële nominale studieduur voor deeltijdstudenten).
Ik heb er ook moeite mee dat tegenwoordig de mentaliteit is dat je maar 1 opleiding mag volgen. Niet alleen moet je die tweede opleiding zelf betalen, je moet ook nog eens veel meer betalen. Als ze nu gewoon hadden geregeld dat je die tweede opleiding gemakkelijk in deeltijd kan volgen door per EC kosten aan te rekenen in plaats van per jaar en het normale collegegeldtarief, wat gemakkelijk kan aangezien de marginale kosten relatief klein zijn in verhouding tot de kosten per student bij de voltijdstudenten, dan had ik geen bezwaar gemaakt. Dan kan je 3 of 4 dagen per week werken met die eerste opleiding (bachelor + master in geval van WO) en die tweede opleiding volgen in de resterende dagen. Soms vraag ik me af of dat de overheid om die reden bewust het deeltijdstuderen onmogelijk heeft gemaakt. Mensen die 5 dagen per week werken leveren meer op dan mensen die 3 of 4 dagen per week werken, wel mooi meegenomen met de vergrijzing en het zeer gebrekkige anticiperende vermogen van de overheid. Al vele decennia geleden was het duidelijk dat dit probleem zich zou voordoen maar de overheid van toen had niet het lef om het omslagstelsel af te schaffen aangezien de kiezers dan hogere premies zouden moeten betalen, zij hebben dus in feite geleefd op kosten die wij nu moeten gaan maken.
We kunnen alleen maar speculeren naar de werkelijke motieven van de overheid, het bovenstaande is mijn speculatie.
Precies, maar noem het dan ook een bezuiniging ipv een boete, dan was de hele rechtzaak ook niet nodig geweest, echter dit is niet hoe politiek bedreven wordt he ? Noem de bezuiniging een boete zodat het een probleem van de student wordt en maak de plebs wijs dat de boete alleen voor de luie studenten is, voila opgelost.quote:Ryon het volgende:[/b]
Ach, de redenen zijn denk ik wel bekend:
Heel Nederland moet bezuinigen, dus studenten ook.
Een student die een jaar langer doorstudeert dan strikt noodzakelijk is draagt tijdens dat jaar niets bij aan de Nederlandse economie. Dit is ook een verlies.
Meer jongeren moeten/willen een hogere onderwijsopleiding volgen. Minder geld p.p te besteden dus.
Nee, de gegeven redenen zijn bekend. Wat de werkelijke redenen zijn is veel minder transparant.quote:Ach, de redenen zijn denk ik wel bekend:
1. Het een is enkel het gevolg van het ander omdat het Nederlandse financieringsstelsel voor ‘hoger’ onderwijs zo slecht in elkaar steekt. Dat financieringsstelsel beloont grootschaligheid en een slechte kwaliteit en het straft kleinschaligheid en een goede kwaliteit. Pas het financieringsstelsel wat aan en de universiteiten hebben geen probleem met de lange studieduur en de grotere uitval. Hierbij moet ook worden aangetekend dat hetzelfde probleem speelt als bij die Halbeheffing: er is geen aparte nominale studieduur voor deeltijdopleidingen, de vraag is of dat je daar überhaupt een nominale studieduur voor moet willen gebruiken.quote:Deeltijdstuderen wordt trouwens door de instellingen zelf vanwege organisatorische redenen ontmoedigd. In de praktijk blijkt het lastig te zijn om werk/studie met elkaar te combineren.
Dat is leuk voor de mensen die een gemiddelde intelligentie hebben, intelligente mensen hebben daar enkel iets aan indien een baan zo’n papiertje vereist, niet wanneer ze zich academisch willen ontwikkelen! Deze private instellingen zijn geen universiteiten, ze geven geen onderwijs op universitair niveau (veel lagere standaarden), ze verrichten geen onderzoek, …quote:Werkenden kunnen voor omscholing beter terecht bij bijv. het NCOI en andere private aanbieders.
Onnozele Halbe heeft niet eens geprobeerd om die mazen te dichten.quote:De langstudeerboete moet natuurlijk ook meetellen voor deeltijdstudenten omdat anders voltijders na 4 jaar overstappen op een deeltijdstudie om de boete te ontwijken om vervolgens weer tijdens de master terug te gaan naar fulltime voor de stufi. Dit is een bekende maas in de wet die Halbe zelf ook bedacht heeft.
Jij presenteert dat als een onvermijdbaar iets maar het is toch echt een keuze:quote:De onderwijshervorming is de facto een bezuiniging omdat er, gezien het groeiende aantal studenten, meer geld naar het onderwijs toe had gemoeten. Nu moet ongeveer hetzelfde budget verdeeld worden over meer mensen waardoor de spoeling dunner wordt.
Dat ben ik niet met je eens. De huidige hervorming binnen het hoger onderwijs is al een 'hot item' sinds midden jaren nul. Hier zijn talloze discussies, documenten, beleidsnotities en weet ik al niet wat meer over gepubliceerd. Op een gegeven moment hebben partijen intern moeten besluiten wat zij wel en niet acceptabel vonden en onder de druk van crisis (2008) zijn de partijen stuk voor stuk daar makkelijker in geworden.quote:Op woensdag 18 juli 2012 14:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ryon, jij zegt vaak verstandige dingen maar met betrekking tot dit onderwerp sla je de plank volgens mij mis.
[..]
Nee, de gegeven redenen zijn bekend. Wat de werkelijke redenen zijn is veel minder transparant.
Voor een deel kunnen we dat mogelijk achterhalen uit officiële notities, in dit geval oudere CDA-documenten waarin dit plan voor het eerst werd uitgelegd, voor een deel kunnen we dat niet achterhalen aangezien alles hetgeen besproken werd in de Ministerraad staatsgeheim is. Wat zij daar bespreken komt niet noodzakelijk 1 op 1 overeen met wat er vervolgens naar het parlement en het senaat toe wordt gecommuniceerd.
Ik geloof dat elke universiteit wel een aantal deeltijdopleidingen kan organiseren. Maar niet elke studie kan dat voor elkaar krijgen, en bij veel studies wordt het ook als zeer problematisch ervaren als zij die verplichting wel zouden hebben. Ik denk dat bij grote studies zoals bouwkunde en rechten hetgeen probleem is. Voor de UvA (met het vernieuwde 8-8-4 systeem) was het gewoon geen doen meer voor heel veel opleidingen.quote:2. Er zijn gelukkig ook nog universiteiten die wel deeltijdopleidingen organiseren, waaronder mijn universiteit. Helaas hebben ze de laatste jaren aan mijn universiteit wel het collegegeld verhoogd naar het normale tarief (zo’n 800 Euro duurder dus).
Jij verwacht dat deze vernieuwing ingevoerd moet worden door de traditionele instellingen die zich hierop dienen aan te passen. Ik denk juist dat deze vernieuwingen beter op hun plek zijn bij instellingen die hier wel ervaring mee hebben, zoals de particuliere opleidingen die al decennia lang binnen het bedrijfsleven en thuis mensen van onderwijs voorzien. Ik kan mij ook niet voorstellen dat technieken daar ook al veel worden toegepast. Moeten de reguliere instellingen hierin meegaan? M.i niet, en volgens het huidige kabinet ook niet. Dat zou dubbelop zijn en een boel belastinggeld kosten - dat binnen het onderwijs al reeds schaars is - terwijl de markt zelf daar prima in kan voorzien.quote:3. De fundamentele fout die er gemaakt wordt bij deeltijdopleidingen is dezelfde fundamentele fout die ik jou zie maken: redeneren vanuit reeds bestaande systemen in plaats van scratch een nieuw systeem te ontwerpen. Hierdoor creëer je zelf valkuilen zoals roosterproblemen, kostenproblemen enz.
De roosterproblemen kunnen gemakkelijk worden opgelost. Hoe? Door ICT-technologie te gebruiken en daaromheen alles, op de practica na, te organiseren:
- Videocolleges in plaats van hoorcolleges. Jij hebt waarschijnlijk de mindset dat hoorcolleges belangrijk zijn omdat dat voor jouw opleiding allicht ook geldt (geen exacte wetenschap maar een hoop gespeculeer en dus ruimte voor levendige discussies). Voor heel veel opleidingen zijn goed geregristreerde videocolleges (enkel statische camera’s die strategisch worden geplaatst, audiobitrate van minstens 128 kbps, videoresolutie van minstens 700p) een prima alternatief.
- ervoor zorgen dat examens steeds naadloos aansluiten op die videocolleges (ook prettig voor de reguliere studenten!
- geen instructiecolleges maar een aparte website waarop eventueel via video nog wat uitleg wordt gegeven, waarop alle uitwerkingen van alle oefeningen worden geplaatst en waarop studenten met vragen kunnen stellen die dagelijks worden beantwoord door de docenten (op werkdagen wel te verstaan). Vragen die nuttig worden bevonden en die beantwoord zijn blijven voor iedereen zichtbaar staan (indien gewenst geanonimiseerd). Vanzelfsprekend zorg je voor een LaTeX-applicatie en zorg je ervoor dat figuren gemakkelijk kunnen worden geupload.
- practica organiseren in de avonden en op weekeindedagen.
Ik denk dat het ook belangrijk is om te redeneren vanuit de deeltijd student. Natuurlijk is een universiteit veel meer dan een instituut waar louter kennis wordt overgedragen en is het NCOI dat niet, maar dat interesseert de deeltijder niet. Die heeft kennis nodig op academisch of hbo master/bachelor niveau om door te kunnen groeien binnen zijn huidige werk. Voor hem is de kennisoverdracht essentieel, terwijl een universiteit nog veel meer doelstellingen heeft dan alleen dat! Onderwijs is tot op zekere hoogte een bijzaak, en vergaande hervormingen op dat gebied om bijv deeltijdonderwijs mogelijk te maken kan ten koste gaan van de taken en de positie van de universiteit.quote:Dat is leuk voor de mensen die een gemiddelde intelligentie hebben, intelligente mensen hebben daar enkel iets aan indien een baan zo’n papiertje vereist, niet wanneer ze zich academisch willen ontwikkelen! Deze private instellingen zijn geen universiteiten, ze geven geen onderwijs op universitair niveau (veel lagere standaarden), ze verrichten geen onderzoek, …
Het is dus wel degelijke noodzakelijk dat ook universiteiten goede deelopleidingen verzorgen en er zijn werkelijk geen praktische bezwaren meer om dit ook daadwerkelijk te doen.
Het enige obstakel is dat die beleidsmakers net als jij redeneren vanuit een bestaand systeem terwijl het bestaande systeem is opgericht voor reguliere opleidingen en niet voor deeltijdopleidingen. Er moet dus geheel anders worden geredeneerd, vanuit de functionaliteit die voor deeltijdopleidingen vereist is.
Ik kan je verklappen dat het niet Halbe zelf is die de wet heeft geschreven (enkel handtekening gezet) maar dat dit gebeurt door specialisten (wetgevingsjuristen) op dit gebied van het recht. Op het moment dat dit soort problemen binnen complexe wetgeving aan het licht komen wordt dit behandeld en wordt er onderzocht wat juridisch-technisch gezien de mogelijkheden zijn om het probleem te ondervangen. Binnen het wetgeven is een heleboel wel, en een heleboel niet mogelijk hoe logisch de oplossing soms ook moge klinken. De oplossing die gekozen is door Halbe (of eigenlijk de OC&W ambtenaren) is mijns inziens geen politiek besluit geweest, maar puur een middel om de maas vakkundig te dichten.quote:Onnozele Halbe heeft niet eens geprobeerd om die mazen te dichten.
Die mazen kunnen best gedicht worden. Laat ik maar een verre van perfecte oplossing noemen die iedereen die een klein beetje intelligent is zelf kan bedenken: een leeftijdsgrens voor het deeltijdstatuut. Na je 30ste heb je toch geen recht meer op stufi dus dan is dat maas niet mogelijk.
Zelfs dat heeft Halbe nagelaten. Ook niet zo verwonderlijk als je ziet dat hij zelf niet hooggeschoold is met een gemakkelijke HBO-opleiding en 1 jaartje sociologie aan een universiteit.
Aan mijn universiteit kunnen alle opleidingen in deeltijd worden gevolgd. Nu ja, misschien is industrieel ontwerp, een opleiding in CGO-stijl, een uitzondering maar dat boeit niet.quote:Ik geloof dat elke universiteit wel een aantal deeltijdopleidingen kan organiseren. Maar niet elke studie kan dat voor elkaar krijgen, en bij veel studies wordt het ook als zeer problematisch ervaren als zij die verplichting wel zouden hebben. Ik denk dat bij grote studies zoals bouwkunde en rechten hetgeen probleem is. Voor de UvA (met het vernieuwde 8-8-4 systeem) was het gewoon geen doen meer voor heel veel opleidingen.
Opmerking vooraf, weer kijk je er naar vanuit het teleologsiche perspectief. Heb ik het nodig voor mijn werk? Wil de werkgever dat graag?quote:Jij verwacht dat deze vernieuwing ingevoerd moet worden door de traditionele instellingen die zich hierop dienen aan te passen. Ik denk juist dat deze vernieuwingen beter op hun plek zijn bij instellingen die hier wel ervaring mee hebben, zoals de particuliere opleidingen die al decennia lang binnen het bedrijfsleven en thuis mensen van onderwijs voorzien. Ik kan mij ook niet voorstellen dat technieken daar ook al veel worden toegepast. Moeten de reguliere instellingen hierin meegaan? M.i niet, en volgens het huidige kabinet ook niet. Dat zou dubbelop zijn en een boel belastinggeld kosten - dat binnen het onderwijs al reeds schaars is - terwijl de markt zelf daar prima in kan voorzien.
Onderwijs (leren&werken) voor werkend Nederland is big en booming business. Het NCOI kan meer voor werkenden betekenen dan de HvA. Zij hebben gewoon andere doelstellingen.
Dat is niet waar, als ik straks als ingenieur als tweede opleiding naast mijn werk theoretische wiskunde of theoretische natuurkunde wil studeren dan interesseert mij dat wel degelijk heel erg veel. En ja, dat ben ik van plan. Als het in Nederland niet kan dan maar in Gent .quote:Ik denk dat het ook belangrijk is om te redeneren vanuit de deeltijd student. Natuurlijk is een universiteit veel meer dan een instituut waar louter kennis wordt overgedragen en is het NCOI dat niet, maar dat interesseert de deeltijder niet.
Ook dat is niet waar. Dat soort bedrijfjes kan onmogelijk net zo’n theoretisch vakkundige mensen inhuren als dat universiteiten doen. Mensen die theoretisch zo sterk zijn die gaan niet voor zulke bedrijfjes werken. Ik wil bovendien een diploma waarmee ik ook in het buitenland kan aankomen, dat gaat echt nite kunnen met een diploma vna NCOI, NHA of iets dergelijks. Daarmee lacht een buitenlandse werkgever je uit, dat weet jij toch ook?quote:Als universiteiten dat kunnen, dan kunnen bedrijven dat ook.
In opdracht van Halbe en volgens zijn instructies. Hoe dan ook, Halbe Zijlstra is de eindverantwoordelijke. Hij hoeft zeker geen genoegen te nemen met gemakszucht van de ambtenaren van dat ministerie. Nu wil ik niet ambtenaartjebashen maar het ministerie van OCW heeft al een zeer lange tijd de reputatie niet bepaald de beste ambtenaren aan te trekken of te behouden, de sfeer schijnt daar ook niet echt geschikt te zijn om zulke mensen aan te trekken afgaande op getuigenissen van ambtenaren die voor dat ministerie hebben gewerkt. Ik ben de bron kwijt maar een tijd terug was er een uitgebreid krantenartikel over in een van onze nationale krantjes.quote:Ik kan je verklappen dat het niet Halbe zelf is die de wet heeft geschreven (enkel handtekening gezet) maar dat dit gebeurt door specialisten (wetgevingsjuristen) op dit gebied van het recht.
Hoe weet je dat zo zeker? Vast meer dan één die ook geïnteresseerd is in wetenschap maar door omstandigheden (zoals geldtekort) niet voltijd kan studeren.quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:23 schreef Ryon het volgende:
Ik denk dat het ook belangrijk is om te redeneren vanuit de deeltijd student. Natuurlijk is een universiteit veel meer dan een instituut waar louter kennis wordt overgedragen en is het NCOI dat niet, maar dat interesseert de deeltijder niet. Die heeft kennis nodig op academisch of hbo master/bachelor niveau om door te kunnen groeien binnen zijn huidige werk. Voor hem is de kennisoverdracht essentieel, terwijl een universiteit nog veel meer doelstellingen heeft dan alleen dat! Onderwijs is tot op zekere hoogte een bijzaak, en vergaande hervormingen op dat gebied om bijv deeltijdonderwijs mogelijk te maken kan ten koste gaan van de taken en de positie van de universiteit.
In mijn geval speelde het arbeidsperspectief ook een rol. Dat maakt mij niet minder geïnteresseerd in wiskunde en natuurkunde, ik denk zelfs dat ik meer interesse heb in deze vakgebieden dan de meeste mensen die dat studeren. Ik ga zeker ook nog veel vakken van beide opleidingen volgen, daarom nog niet heel de opleiding maar wel de basisvakken en minstens voor 1 specialisatie. Ik hoop dat ik dat in Nederland kan doen, anders moet ik maar uitwijken naar een land wat meer waardering heeft voor mensen die zo'n opleiding willen volgen en die hiermee een waardevolle bijdrage kunnen leveren.quote:Hoe weet je dat zo zeker? Vast meer dan één die ook geïnteresseerd is in wetenschap maar door omstandigheden (zoals geldtekort) niet voltijd kan studeren.
Masteropleidingen?quote:Bij TU Delft betekent deeltijd dat je een voltijdstudie in deeltijd doet.
kap nou toch eens met de generaliseren. Ik word vreselijk moe van dat gejank om de technische student. Als jullie allemaal zo zielig zijn en het zo moeilijk is, ga dan ook lekker rechten doenquote:Op woensdag 18 juli 2012 23:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ryon.
1. Een opleiding sociologie, rechten of economie kan ik prima in deeltijd studeren in het reguliere tempo, met een opleiding werktuigkunde, informatica, elektrotechniek of geneeskunde is dat onmogelijk. Er moet rekening worden gehouden met de zeer grote verschillen tussen de opleidingen: de inhoud, het aantal verplichte contacturen per week, de hoeveelheid practica, de grote verschillen tussen de studenten (intelligentie, interesse, motivatie, ...) enz.
Ik durf rustig te stellen dat de deeltijdstudenten wiskunde stukken gemotiveerder zijn dan bijv. de deeltijdstudenten rechten. Wiskunde ga je echt niet als (extra) opleiding volgen als je niet erg geïnteresseerd en gemotiveerd bent.
2. Nogmaals: voer desnoods een apart deeltijdstatuut in voor 30-plussers zodat zij in ieder geval in combinatie met hun werk kunnen studeren zonder nog eens 6200 Euro extra te moeten betalen voor die Halbeheffing. Ik denk trouwens dat die volgend jaar wordt afgeschaft maar voor het geval dat dat niet zou zijn, wat slecht zou zijn voor Nederland, dan zou een apart deeltijdsstatuut voor mensen die vanaf hun 30ste een opleiding starten een oplossing zijn. Het is verre van de ideale oplossing, er zijn betere oplossingen mogelijk door dit ook voor mensen onder de 30 mogelijk te maken indien ze aan bepaalde voorwaarden voldoen maar het is in ieder geval een waterdichte en simpele oplossing die veel beter is dan hoe Zijlstra en zijn kornuiten het hebben uitgewerkt. Ik denk dat weinig mensen dit zullen tegenspreken. Voor mensen onder de 30 zou je bijvoorbeeld als voorwaarde kunnen stellen dat ze voldoende EC's per semester behalen, dat ze niet in de jaren daarvoor een dropout waren van de voltijdopleiding enz.
Ik heb hier, lijkt mij, zeer goede punten aangedragen hoe deeltijdopleidingen beter georganiseerd zouden kunnen worden. Waarschijnlijk zouden ze nog iets goedkoper worden dan hoe het nu is geregeld maar dat is geen uitgangspunt van mij aangezien je met de huidige kosten van het onderwijs toch al ruimschoots het geïnvesteerde geld terugverdient.
Ben een beetje creatief en inventief en dat is allemaal prima goed te regelen. Wil je nu wel of niet een kenniseconomie?
Zo dan pleit je voor betere deeltijdopleidingen en financiëel toegankelijke deeltijdopleidingen.
Zo nee, dan pleit je voor de Halbeheffing en het opheffen van deeltijdopleidingen.
Het gaat ook om je volledige repertoire. Waarom zou rechten in de avonduren wel in 3 jaar kunnen een informatica niet?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 21:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
1. Voor een rechtenstudent lees jij echt teleurstellend slecht. Lees nog eens die reactie, nadat je wat bent afgekoeld.
2. Het was een politicus, en een die geen technische opleiding heeft gevolgd, die ervoor pleitte om het collegegeld te verhogen. Ik heb daar nooit voor gepleit. Sterker nog, ik had hier een discussie geopend waarin ik zelf ook wat bedenkingen uitte. Niet dat ik het vervelend zou vinden als het collegegeld voor technische studenten 0 Euro zou worden, ik zou er niet tegen protesteren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |