abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114596410
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 20:46 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ja, ik kan wel janken... Echt. Gelukkig is Rio een paard dat goed in conditie blijft (hij heeft al eerder een klein half jaar stil gestaan) en ook zijn ritme makkelijk weer oppakt.

Ik kan echt niet verzinnen wat het kan zijn... Zijn hooi wordt geweekt, hij staat op zo goed als stofvrije houtkrullen, zijn stal werd iedere week helemaal leeggehaald en uitgeveegd/gespoten.
En nu op de wei ook geen verbeteringen, tjeempig, kan me voorstellen dat je wel kan janken.
De da had toch ook al binnen gekeken?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 24 juli 2012 @ 10:27:34 #52
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114596988
Ja, hij heeft antibiotica gehad, ventipulmin, heeft al die tijd op rust gestaan. Hij hoest ook nauwelijks meer, alleen bij opwinding. Maar hij blijft met z'n buik trekken.

Aan de andere kant is hij gewoon enorm goed te pas. Hinniken als hij me ziet, eraan komen rennen, samen spelen in de weide. Bleh ;(.

De dierenarts komt zo, trouwens :).

[ Bericht 27% gewijzigd door Samzz op 24-07-2012 11:01:50 ]
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  dinsdag 24 juli 2012 @ 13:54:20 #53
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114603007
De dierenarts is geweest en Rio heeft ongecompliceerde chronische bronchitis, met op warmere dagen last van benauwdheid.

Hij krijgt een Prednisolon en Ventipulmin kuur, daar moeten iig de buiktrekkingen van weggaan. Verder blijft hij nat hooi krijgen, blijft hij zo veel mogelijk buiten staan en gaan we kijken hoe de medicatie werkt. Wanneer de medicatie goed werkt wordt de Prednisolon afgebouwd en hoeft hij waarschijnlijk alleen om de zoveel maanden een Ventipulmin kuurtje.

Deze 'aandoening' gaat niet over, maar is relatief onschuldig en goed mee om te gaan. De dierenarts wil ook dat ik Rio weer ga trainen, want dat zorgt voor gezondere en geoefende longen. Eerst zal waarschijnlijk het hoesten erger worden, volgens haar. Maar daarna moet het beter gaan en kan het zijn dat het hoesten zo goed als helemaal stopt, vooral in de wintermaanden wanneer het niet zo stoffig is.
pi_114603188
Nou pffff, nu weet je iig wat het is en dat het relatief onschuldig is.
Maar snel weer aan het werk samen, zal rio wel blij mee zijn, wei hobbelen is leuk, maar het is geen typje voor niets doen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 24 juli 2012 @ 14:00:16 #55
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114603255
Ja.Het is bagger dat het zomers zo stoffig is, waardoor de longen dus ook geprikkeld worden. Maar goed, we gaan lekker trainen zodra hij zijn eerste dosis medicatie heeft gehad. Ik wil even afwachten hoe hij erop reageert :).
pi_114603575
Bak sproeien, kan helpen om het stof een beetje binnen de perken te houden. Weet alleen niet of je daar een beetje praktische manier voor hebt.(met je tuinslangetje wordt het een naar karweitje ;) ).

Er is iig nu duidelijkheid, dat moet al een hele pak van je hart zijn.
  dinsdag 24 juli 2012 @ 14:13:32 #57
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114603674
Sproeien van de bak wordt lastig, het is een 20 x 60 baan en ik heb geen sproeier. Wij rijden altijd bij de buurman en hij heeft al toegezegd dat ik in de weide mag rijden wanneer de baan te stoffig is :).

Dus dat vind ik heel fijn.

Ik ben inderdaad erg blij dat er duidelijkheid is en vooral ook dat het voor Rio geen ernstige aandoening is waar hij goed bejaard mee kan worden :).
pi_114640277
Wat fijn dat er nu duidelijkheid is over rio...en ook nog eens iets wat redelijk onschuldig is :)
Fijn hoor, straks weer leker aan het werk en hopen dat het snel minder is
  woensdag 25 juli 2012 @ 20:08:51 #59
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114654676
vanmorgen om 6 uur al getraind, heerlijk :) denk morgenvroeg maar weer :P
nerovetsrethca
pi_114655613
Ik doe het een uurtje later, maar blijf de ochtend een stuk prettiger vinden met dit weer.
pi_114658565
Ik om 10 uur, maar toen was het eigrnlijk al te warm.
  woensdag 25 juli 2012 @ 21:59:17 #62
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114659566
of rond deze tijd, maar dan wordt het haast al te donker, en geen zin om de verlichting aan te doen.
nerovetsrethca
pi_114660222
Wij doen niet al te veel met deze warmte. Wel vond Fin het vandaag nodig om in reactie op de dazenspray zijn halster in drie stukken te trekken. :') Gelukkig had ik al een nieuwe besteld omdat er al iets stuk aan was. :D
pi_114674014
TS je hebt er geen reeks van gemaakt :6

quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2012 16:21 schreef Samzz het volgende:

[..]

En ook users met meer kennis dan jij en ik samen.

Ik zie in Bokt een grote waarde, heb er veel geleerd met name op het gebied van fokkerij en hengstkeuze.

Wat ook een goed forum is/was, is Fokt.nl. Daar zitten bijna alleen maar mensen met gigantisch veel kennis.
Het is wel echt een kippenhok hoor, met onwijs veel vrouwengeneuzel, en rare regels om maar regels te hebben.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_114674726
Vanmorgen was het heerlijk, aangenaam warm, maar niet heet.
Zo konden we tenminste ook wat opbouwend werk doen ipv alleen wat rustig spelen.
Laat in de middag ga ik nog even terug, dan mogen ze douchen, dat stellen ze wel op prijs nu met dit weer.
  donderdag 26 juli 2012 @ 11:05:50 #66
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114674778
Volgende week Rio weer oppakken en beginnen met de nieuwe pony *O*.
pi_114781592
Paardje is vandaag probleemloos verhuisd naar wat hopelijk zijn forever-home is, de actiefstal in Rhoon. *O* Nu eerst een weekje in de wenstal en daarna de kudde in. :)
pi_114842370
En hoe bevalt het hem tot dusver Isegrim?
is dat zo'm stal met van die voersystemen in zo'n hokje?

Vanmorgen lekker het bos ingeweest, en slechts 1 daas gezien! fijn hoor :)
pi_114848799
Dat is inderdaad een groepsstalling met voercomputers. Wij kennen dat al, want we hebben eerder bij zo'n stal gestaan. Daar zijn we in april vertrokken omdat de boel daar niet fatsoenlijk onderhouden werd en het dus een smerige bende was/werd. We stonden toen al op de wachtlijst voor deze stal in Rhoon en hebben tijdelijk ergens anders gestaan.

Ik vind het een geweldig systeem. Het geeft mij enorm veel voldoening dat mijn paard gewoon 24/7 zijn gangetje kan gaan en altijd contact heeft met soortgenoten. Het betekent voor jou als eigenaar wat extra vrijheid - op vakantie kunnen gaan zonder iets te hoeven regelen, geen stal hoeven uitmesten en nooit de angst dat je paard zich verveelt als jij er niet bent. Ook altijd voldoende beweging.

Fin staat nu in de wenbox (met mogelijkheid tot contact met de paarden uit de kudde) en gaat a.s. zaterdag pas de kudde in. We zullen dat gaan filmen en op YouTube zetten. :Y

Fin heeft een nieuwe truc: halsters kapot trekken. Hij heeft er in twee weken tijd twee kapot getrokken. Hij heeft kennelijk ontdekt dat hij zonder al te veel moeite een halster in tweeën trekt en heeft daar nu zijn hobby van gemaakt. :')

Oh, en clickertraining heeft soms ook zijn nadelen. :') Fin kan een trucje waarbij hij een target van je moet aanpakken dat je over zijn rug heen aan hem geeft (hij moet dan dus met zijn hoofd richting zijn kont om de target te pakken - goeie stretch-oefening). Maar nu heeft hij bedacht dat dat natuurlijk ook met een schabrak werkt. Dus ik leg gister het schabrak op zijn rug, hij buigt heel doelbewust zijn hoofd naar achteren, pakt het schabrak tussen zijn tanden en wil het op de grond gooien. _O- Tot twee keer toe, dus het was echt met voorbedachten rade zeg maar. :D

Vandaag eerst even gespeeld in de paddock en daarna gereden zodat hij wat energie kwijt zou kunnen. Het is toch wel spannend, zo'n nieuwe stal. Hij was erg fris en loperig, maar wel heel braaf. :)
pi_114856395
ja ik heb wel eens een fotoserie gezien van iemand die zijn paard ook op zo'n stal had geplaatst en het zag er erg goed uit. Had er nog nooit van gehoord en volgens mij hebben wij zoiets ook niet hier in de buurt.

Ben benieuwd naar het filmpje :Y

En leuk trucje :D
pi_114857326
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1496249&&start=50 -> Redelijk bovenaan de pagina staan wat foto's van de actiefstal in Rhoon. :)
pi_114863924
Wij staan dan in een paddock paradise en dat bevalt ook meer dan goed, inmiddels is het allemaal wat extra uitgebreid, we hebben een greppeltje waar de paarden in kunnen, trekkerbanden gevuld met zand op het pad. Een verhoging waar ze overheen kunnen(moeten als ze die kant op willen ;) ). Hier en daar liggen wat boomstammen e.d. voor het schurken en doen, maar ook om ze de voeten op te laten tillen hier en daar.
We gaan nog een heuvel krijgen een een extra stuk weide(waar ze een paar uurtjes per dag op mogen, hebben nu al weide, maar krijgen een grotere en de oude weide wordt omgelegd naar wit zand en komt bij de leef ruimte) met een track eromheen.
Dat naast de bak en de roundpen die je af kan zetten als je erin wil werken en natuurlijk ook een schuilstal voor als ze een keer willen schuilen en geen zin hebben om onder de bomen te staan.
Je kan ook 1 van de tracks afzetten als je daar wat wil doen, of andere hoekjes en dingetjes, of je houdt alles gewoon open en werkt gewoon vrij.

Ik vind het net als het hitactief systeem ideaal, echt gemaakt op paarden wat in beweging houden, 24/7 in een kudde, nooit in een echte stal.
Alleen hebben wij geen voersystemen, willen wij bijvoeren buiten het ruwvoer dan moeten we dat gewoon zelf doen. Dat betekend dat het voor de stalhouder wat meer in de gaten houden is wat de paarden eten en of iedereen aan zijn hapje komt. Maar dat is niet zo'n probleem, we hebben niet zo'n hele grote kudde.
  maandag 30 juli 2012 @ 20:44:40 #73
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114864728
De Prednisolon lijkt aan te slaan *O*. Rio trekt al bijna niet meer met zijn buik.
pi_114869033
Dat is fijn. :Y

Erodome, paddock paradise zou mijn tweede keus zijn inderdaad, maar volgens mij is dat met die zware kleigrond hier niet zo'n succes...

In Rhoon is ook een waadplaats, erg leuk, paarden gaan er allemaal in. :D
pi_114892760
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:44 schreef Samzz het volgende:
De Prednisolon lijkt aan te slaan *O*. Rio trekt al bijna niet meer met zijn buik.
Dat is erg goed nieuws!!! *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')