abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 21:46:21 #251
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117523855
nice! :)

gisteravond even rondje gesprongen, niet geheel tevreden, vooral over mezelf niet :')
nerovetsrethca
pi_117578200
en de ijzers gaan er weer onder. Hij loopt kreupel en niet zo'n beetje en er zat een pols op zijn hoef. Dus ik kreeg het advies om niet verder te gaan hiermee en ijzers eronder te zetten voor hij er nog meer last van kreeg.
pi_117581391
Heeft hij geen hoefzweer dan(of de goden mogen verhoeden een beginnende hoefbevangenheid)?

Er zijn maar bar weinig problemen in de hoef waarvoor een ijzer handiger is, een ijzer beperkt namelijk altijd het hoefmechanisme.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_117581748
tja, weet je wat het is. ik heb zelf niet heel veel verstand van dit soort dingen, dus ik haal mijn info uit veel lezen op internet. Diegene die mij adviseren zijn de hoefsmid/ staleigenaar en mijn instructrice/staleigenaresse. En die mensen hebben zoveel mee ervaring dat het voor mijn gevoel ook dom is om niet naar hun te luisteren.
Ik kan nu wel doorzetten in de hoop dat het minder wordt, maar zo kreupel lopen kan niet goed zijn...
En hij heeft hiervoor nog nooit ook maar een dag kreupel gelopen

En hoefzweer zou ik moeten zien toch?
En hoefbevangenheid zou ik meer aan moeten zien als alleen extreem gevoelig lopen bij aandraven onder het zadel?
Ik zal eens op internet zoeken, maar ze hebben er gister op stal naar gekeken en dan denk ik dat ze dat wel gezegd zouden hebben
pi_117582008
Hoefzweer hoef je niet te zien(zie je alleen als die een weg naar buiten vindt), maar als die onder de zool zit kan dat vrij pijnlijk zijn en een kreupel paard opleveren, heel kreupel zelfs.
De pols in de hoef(nou ja in, digitale pols) betekend meestal dat er wat aan de hand is, het meest voorkomend is dan die hoefzweer en de hoefbevangenheid, maar het kan ook wat anders zijn(van ernstig naar niet ernstig).

Een paard gaat niet kreupel lopen van geen ijzers onder hebben, gevoelig lopen is een mogelijkheid, hele snelle slijtage kan problemen opleveren, maar dan weet je ook wat er aan de hand is.
Kreupel en een digitale pols zijn niet echt kenmerken van problemen door het ijzerloos lopen.

Heb je er al eens aan gedacht om er een hoefsmid bij te halen die een goede ervaring heeft met de blote hoef, een natuurlijk bekapper of een gewone bekapper die niet zo van de ijzers is?
Want de meeste ijzersmeden hebben bar weinig ervaring met de blote hoef en bekappen dan ook echt op ijzers eronder zetten.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 4 oktober 2012 @ 11:47:39 #256
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_117582264
Eens met Erodome :). Deze kreupelheid zou hij ook gaan vertonen met ijzers. IJzers zijn geen heelmeesters, helaas.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_117582290
nja wat is het verschil tussen kreupel lopen en heel gevoelig lopen om zijn hoeven te ontlasten?

de hoef waar een hele lichte pols in te voelen was was de hoef waar een stukje uit was en waar de rest van de hoef ook erg kort door is nu. De andere hoef is veel minder/ niet gevoelig.

De smid die ik heb is de staleigenaar...een andere smidt op het terrein is niet echt een optie.
En ik geloof ook niet dat hij perse van de ijzers is hoor. sterker nog de meeste van hun ponys lopen zonder ijzers en alleen de ponys waar het niet bij ging lopen op ijzers.

Maar, als ik er nu ijzers onder laat slaan, en het is wel een hoefzweer, zou het dan nog steeds zichtbaar moeten zijn aan zijn lopen? of kan het zijn dat je et dan niet meer ziet?
pi_117582534
Ik zou vooral persoonlijk proberen uit te vinden wat er met de hoef aan de hand is. Daarvoor heb je iemand nodig met verstand van zaken, die niet er maar een ijzer onder zet om te proberen of dat werkt, maar die echt naar die hoef gaat kijken(klopper erop, knijper gebruiken enz).

Als je dan weet wat er aan de hand is kan je een goede beslissing nemen, maar het lijkt me handig om eerst te weten waarom.
  donderdag 4 oktober 2012 @ 12:00:53 #259
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_117582689
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 11:48 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
nja wat is het verschil tussen kreupel lopen en heel gevoelig lopen om zijn hoeven te ontlasten?

de hoef waar een hele lichte pols in te voelen was was de hoef waar een stukje uit was en waar de rest van de hoef ook erg kort door is nu. De andere hoef is veel minder/ niet gevoelig.

De smid die ik heb is de staleigenaar...een andere smidt op het terrein is niet echt een optie.
En ik geloof ook niet dat hij perse van de ijzers is hoor. sterker nog de meeste van hun ponys lopen zonder ijzers en alleen de ponys waar het niet bij ging lopen op ijzers.

Maar, als ik er nu ijzers onder laat slaan, en het is wel een hoefzweer, zou het dan nog steeds zichtbaar moeten zijn aan zijn lopen? of kan het zijn dat je et dan niet meer ziet?
Als het een zweer is, moeten juist de ijzers eraf. Je hebt geen idee waar deze zou kunnen uitbreken namelijk.

Haal er, net als Erodome zegt, een goede smid bij en laat hem/haar de hoef goed bekijken en bevoelen. Je hebt de pech dat net nu een hoofdprobleem komt opzetten, waardoor ik best snap dat je aan ijzerloos gaat twijfelen.
pi_117583909
zoals ik al zei de staleigenaar is smid, ik kan er niemand anders bij halen...
hooguit de veearts
pi_117584116
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 12:39 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
hooguit de veearts
Heb je geen paardenkliniek met hoefsmid in de buurt? Meestal is de hoefsmid daar niet (veel) duurder dan een hoefsmid die langs komt.
Of kan je aan je eigen smid vragen om de hoef te onderzoeken, als hij een goede smid is zou hij daar de hulpmiddelen voor moeten hebben en weten hoe hij dat moet doen.
  donderdag 4 oktober 2012 @ 12:54:54 #262
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_117584362
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 12:39 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
hooguit de veearts
Waarom kan dat niet? Ben je verplicht zijn diensten af te nemen of zo?
pi_117584502
nee helaas..wel een kliniek, maar geen hoefsmid. Het is trouwens de veearts die bij ons op stal komt van diezelfde kliniek.

Deze smid vragen de hoef te onderzoeken kan ik uiteraard wel doen.
zal hem straks gelijk vragen ernaar te kijken.

zo gek is dat niet hoor dat ze op stallen waar ze eigen instructeurs of hoefsmeden of wat dan ook hebben liever niemand anders zien :)
En daar ga ik ook niet over in discussie, het is een goede smid die enorm veel klanten heeft en zijn vak goed verstaat
pi_117584918
Hoe kun je dat beoordelen als je er zelf geen verstand van hebt? :P Flauwe vraag, weet ik, maar in jouw geval zou ik verder zoeken. Symptoombestrijding heb je niets aan. Het kan gewoon toeval zijn.
  donderdag 4 oktober 2012 @ 13:27:39 #265
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_117585440
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 12:58 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
nee helaas..wel een kliniek, maar geen hoefsmid. Het is trouwens de veearts die bij ons op stal komt van diezelfde kliniek.

Deze smid vragen de hoef te onderzoeken kan ik uiteraard wel doen.
zal hem straks gelijk vragen ernaar te kijken.

zo gek is dat niet hoor dat ze op stallen waar ze eigen instructeurs of hoefsmeden of wat dan ook hebben liever niemand anders zien :)
En daar ga ik ook niet over in discussie, het is een goede smid die enorm veel klanten heeft en zijn vak goed verstaat
Sorry dat ik mijn twijfels heb bij een smid die meteen naar de ijzers grijpt zonder eerst een mogelijke oorzaak te zoeken.
pi_117586578
dat mag, twijfels hebben bedoel ik dan ;) die heb ik ook en daarom ga ik mee met de mensen die mij al veel goed advies hebben gegeven ;)

@Erodome: grappig ;)
nja ik ga er van uit dat als een smid veel tevreden klanten heeft en zelf een hoop paarden heeft staan die allemaal prima bekapt zijn en hij ook wat paarden heeft geholpen die slecht liepen of wat dan ook door een bepaalde manier van bekappen of evt een ander soort ijzer, dat hij in elk geval goed genoeg is om een probleem in te schatten en daar iets mee te doen

maar tegenwoordig is het ook wel zo dat zoveel mensen zoveel meningen hebben. En als je weinig ervaring hebt zul je iemand moeten hebben die je vertrouwt en niet maar met iedereen meegaan.

Dus ik snap wat jullie zeggen en mischien had ik het anders aangepakt als ik ergens anders zou staan. Maar voor nu vertrouw ik erop dat ze weten wat ze doen en laat ik hem de hoef nakijken.
pi_117645744
Hoe gaat het met je paardje nu Blablabla?
pi_117652344
Volgens de smid goed. Hij heeft er naar gekeken en zag verder niks vreemds, conclusie was dus echt ocergevoeligheid van het zonder hoeven lopen. er zitten nu weer ijzers onder.

Ik ben gister op stal geweest omdat de zadelmaker kwam, even zadel laten checken maar heb dus niet gereden enin stap was er toch al niks van te zien. Geen pols meer in zijn been in elk geval.

Ik ga straks weer naar stal om te rijden en kijken hoe het nu in draf gaat
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 19:10:17 #269
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117666458
het zit ons ook altijd tegen, afgelopen zomer aantal rubrieken moeten aflassen vanwege overvloedige regenval bij ons zomerconcours, hebben we dat naar dit weekend verplaatst, en wat denk je? afgelast :'( alleen de dressuur nog naar binnen kunnen verplaatsen :)
nerovetsrethca
pi_117666585
Hier is het weer al de hele dag prachtig... Bij jullie regen?
pi_117668803
Hier heeft het ook de hele dag geregend, jammer hoor slangpie!

En paardje loopt weer als een zonntje!
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 20:27:45 #272
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117668942
quote:
6s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 19:10 schreef slangpie het volgende:
het zit ons ook altijd tegen, afgelopen zomer aantal rubrieken moeten aflassen vanwege overvloedige regenval bij ons zomerconcours, hebben we dat naar dit weekend verplaatst, en wat denk je? afgelast :'( alleen de dressuur nog naar binnen kunnen verplaatsen :)
Donderdag was de bak al redelijk nat, en sindsdien heeft het meer geregeend dan dat het droog was zo ongeveer...
nerovetsrethca
  maandag 8 oktober 2012 @ 22:22:37 #273
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117754615
hier iemand wel eens mee gemaakt met extreem kwijlende paarden? de mijne kwijlt op 't moment echt extreem, en de andere 2 ook een beetje, we vermoeden schimmels in het gras... dus morgen staan ze op een andere weide, en bel voor de zekerheid de DA nog even.

had vanavond concours, maar kon verder niks aan het paard ontdekken, gewoon fit, helder uit de ogen kijken, geen overmatig zweten..
nu zorgen dat ze voldoende blijft drinken.
nerovetsrethca
pi_117795281
nee toch een heus paardentopic :o Mag ik ook mee kleppen? Heb 2 fjorden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een bejaarde taart van 22 en een jonge god van 3,5 :D
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 22:37:19 #275
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_117796425
Lotte, jij hier :D
nerovetsrethca
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')