Mooie boel is dat. Groot potentieel voor misbruik.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:23 schreef RichardDawkins het volgende:
Ik denk dat voor de wet de ouders in deze situatie gewoon huurbaas worden, met alles wat daarbij komt, en het kind de huurder wordt.
Waar het kind de huur van betaald is denk ik niet relevant. Al verdient ie het bij elkaar door drugskoerier te spelen.
Huurtoeslag regels zijn makkelijk genoeg te vinden en als er niks staat over familie zijn van de huurbaas zal het wel niet relevant zijn.
Hoe bedoel je? Zowel huurder als verhuurder moeten zich aan een hoop regels houden.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:24 schreef EenKoudKonijn het volgende:
[..]
Mooie boel is dat. Groot potentieel voor misbruik.
Ouders met een extra woonruimte hebben naar alle waarschijnlijkheid al een hoog inkomen. Vervolgens kunnen ze afspreken dat het kind niets hoeft te betalen, het is immers hun kind. Maar om toch huurtoeslag te ontvangen, laten ze het kind wel geld overmaken, zodat er een bewijs van betaling is. De huur wordt vervolgens onder de tafel teruggegeven. Zo kan een praktisch ''thuis''wonend student toch nog extra ''studiefinanciering'' krijgen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:25 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Zowel huurder als verhuurder moeten zich aan een hoop regels houden.
Aaah ok op die fiets. Had ik nog helemaal niet aan gedacht. Dat zou inderdaad ontzettend smerig zijn.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:34 schreef EenKoudKonijn het volgende:
[..]
Ouders met een extra woonruimte hebben naar alle waarschijnlijkheid al een hoog inkomen. Vervolgens kunnen ze afspreken dat het kind niets hoeft te betalen, het is immers hun kind. Maar om toch huurtoeslag te ontvangen, laten ze het kind wel geld overmaken, zodat er een bewijs van betaling is. De huur wordt vervolgens onder de tafel teruggegeven. Zo kan een praktisch ''thuis''wonend student toch nog extra ''studiefinanciering'' krijgen.
Het is inderdaad een constructie waar je eigenlijk dus gratis geld krijgt. Daarom kan ik het me ook niet voorstellen dat het toegestaan wordt, er zal vast ergens een regeltje moeten bestaan dat een kind niet van zijn ouders mag huren als het geen inkomen heeft. Maargoed, aan de andere kant betaalt het kind de huur van een belastingvrije schenking die ook gewoon toegestaan is.quote:Ouders met een extra woonruimte hebben naar alle waarschijnlijkheid al een hoog inkomen. Vervolgens kunnen ze afspreken dat het kind niets hoeft te betalen, het is immers hun kind. Maar om toch huurtoeslag te ontvangen, laten ze het kind wel geld overmaken, zodat er een bewijs van betaling is. De huur wordt vervolgens onder de tafel teruggegeven. Zo kan een praktisch ''thuis''wonend student toch nog extra ''studiefinanciering'' krijgen.
Het is het gevolg van "gratis geld"-verstrekking door de overheid. Dat schreeuwt om misbruik en/of "creativiteit"... Gewoon alle huurtoeslagen schrappen, dan is het snel afgelopen hiermee.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:45 schreef bijdehand het volgende:
Ik hoop dat dit zo niet werkt, en dat ze anders heel snel die regeling aan gaan passen.
Eens, maar heb het nu over wat TS verzonnen heeft. Dat zou serieus te belachelijk voor woorden zijnquote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het is het gevolg van "gratis geld"-verstrekking door de overheid. Dat schreeuwt om misbruik en/of "creativiteit"... Gewoon alle huurtoeslagen schrappen, dan is het snel afgelopen hiermee.
Dat inderdaad. Huurtoeslag moet er zijn voor mensen die het nodig hebben, niet voor mensen die altijd maar meer willen hebben.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:45 schreef bijdehand het volgende:
Ik hoop dat dit zo niet werkt, en dat ze anders heel snel die regeling aan gaan passen.
Die manier lijkt me niet mogelijk, omdat je voor 50K natuurlijk niet een huis koopt. Het kind zal dan nog een hypotheek moeten pakken, maar zal die vast niet krijgen omdat het geen inkomen heeft (of heel weinig van een bijbaantje).quote:Op zaterdag 14 juli 2012 17:17 schreef DonJuanErnesto het volgende:
[...]
Overigens zou ik het zelf misschien eerder met de eenmalige (belastingvrije) gift van 50K aan een zoon/dochter doen en die daar zelf een huis mee laten kopen. Vervolgens kun je eventueel een deel van de hypotheek betalen via de normale belastingvrije constructie.
Als je dat geld toch hebt liggen.
edit- dit omdat op de eerste manier de totaal betaalde huur weer bij het inkomen van de ouders op gaat komen.
Het kind betaalt een marktconforme huur. Als aan alle voorwaarden voldaan wordt, kan er gewoon huurtoeslag worden aangevraagd.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:10 schreef illuvattarr het volgende:
Wij zijn aan het kijken om een studio te kopen voor studerend kind. De bedachte constructie is dat de ouders het kopen met eigen vermogen (dus er komt geen hypotheek, lening of wat dan ook bij kijken) en vervolgens verhuren aan het kind. Het kind heeft geen inkomen en betaalt de huur van een belastingvrije schenking van de ouders. Het kind zou vervolgens dan huurtoeslag moeten krijgen.
Verder vind ik niet veel over de regels mbt huurtoeslag als het om huren van een familielid gaat. Weet iemand of dit zo mogelijk is of dat je bv. geen huurtoeslag krijgt omdat 1) het kind geen inkomen heeft, 2)het kind huurt van ouders of 3) het kind de huur betaalt met een schenking?
Waarom? Ik zie niet in waarom dat belast zou zijn.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 17:17 schreef DonJuanErnesto het volgende:
edit- dit omdat op de eerste manier de totaal betaalde huur weer bij het inkomen van de ouders op gaat komen.
Dus iemand die jaarlijks de maximale belastingvrije schenking van zijn ouders krijgt heeft wat jou betreft geen recht op huurtoeslag, ongeacht het inkomen van die persoon?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 17:51 schreef MevrouwPuff het volgende:
Mooi is dat, bij een jaarlijks belastingvrij schenkbedrag van ¤5030 zou dat dus neer kunnen komen op 250 huurtoeslag per maand, voor mensen die het totaal niet nodig hebben...
Marktconform uitgerekend via een puntensysteem zou de huur iets van 350-360 per maand moeten zijn, waar je dus prima huurtoeslag voor krijgt. In de praktijk is dit in een grote studentenstad laag voor een eigen woonruimte, maar dat komt omdat huisjesmelkers de prijs opdrijven. Alleen gebruikt het puntensysteem waardoor de huur in theorie lager is en huurtoeslag mogelijk is.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 17:57 schreef Piger het volgende:
250 euro huur ja. Daar krijg je niet veel huurtoeslag voor bovendien totaal niet marktcorform
Nee, 5030 per jaar is 419 per maand, afhankelijk van de leeftijd van het kind en de hoogte van de huur kan er best recht op huurtoeslag bestaan.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 17:57 schreef Piger het volgende:
250 euro huur ja. Daar krijg je niet veel huurtoeslag voor bovendien totaal niet marktcorform
Thuiswonen kan niet, je moet een ruimte met eigen voordeur huren voor huurtoeslag.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:34 schreef EenKoudKonijn het volgende:
[..]
Zo kan een praktisch ''thuis''wonend student toch nog extra ''studiefinanciering'' krijgen.
Precies.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 18:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus iemand die jaarlijks de maximale belastingvrije schenking van zijn ouders krijgt heeft wat jou betreft geen recht op huurtoeslag, ongeacht het inkomen van die persoon?
Daarom staat het ook tussen aanhalingstekens, als in ''niet het ouderlijk huis, maar wel een huis van je ouders''.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 18:04 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Thuiswonen kan niet, je moet een ruimte met eigen voordeur huren voor huurtoeslag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |