abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114180405
Toen wij ons huis twee-en-half jaar geleden kochten, stond er een schutting (vanaf heden ‘afscheiding 1’ genoemd) tussen ons en onze buren. Deze is door onze vorige bewoners geplaatst en staat op ons erf (dus niet op de erfgrens). Vier jaar voor we ons huis kochten, hebben deze buren bij aankoop van hun huis een tweede schutting (vanaf heden ‘afscheiding 2’ genoemd) tegen ‘afscheiding 1’ getimmerd. Uit de Kadastrale Kaart die bij ons koopcontract is toegevoegd blijkt nu dat niet alleen ‘afscheiding 1’, maar ook ‘afscheiding 2’ op ons erf staat.

Toen wij het huis kochten, waren wij van mening dat ‘afscheiding 1’ van ons was: tenslotte stond deze op onze grond. Omdat deze verrot was, wilden wij deze vervangen voor een nieuwe schutting (vanaf heden ‘afscheiding 3’ genoemd). De buren doen hier echter zeer moeilijk over: omdat zij ‘afscheiding 2’ tegen ‘afscheiding 1’ aan hebben getimmerd, kunnen wij ‘afscheiding 1’ niet afbreken zonder hun ‘afscheiding 2’ te beschadigen. De buren claimen nu zelfs dat ‘afscheiding 1’ van hun is, omdat zij dit 6 jaar geleden met hun huis gekocht zouden hebben. Zij vinden daarom dat wij ‘afscheiding 3’ maar aan onze kant van ‘afscheiding 1’ moeten timmeren.

Uiteraard willen wij dit niet: dan zijn wij nog meer tuin kwijt aan de buren. Wij willen ‘afscheiding 1‘ verwijderen en ook dat de buurman ‘afscheiding 2’ van onze grond verwijdert. In plaats van ‘afscheiding 2’ willen wij dan een eigen nieuwe ‘afscheiding 3’ plaatsen. Wie heeft er nu gelijk? Is de Kadastrale Kaart voldoende of dienen we een kopie Veldwerk bij het Kastaster op te vragen? Kunnen we de kosten daarvoor verhalen op de buren als we gelijk blijken te hebben? Is het i.v.m. verjaring nog van belang wanneer onze vorige bewoners ‘afscheiding 1’ geplaatst hebben nu de buren bij aankoop van hun woning direct ‘afscheiding 2‘ geplaatst hebben?

Voor de goede orde: onze verstandhouding met de buren is al zo slecht dat verslechteren reeds niet meer mogelijk is…

[ Bericht 0% gewijzigd door spartametje op 14-07-2012 00:24:28 ]
  zaterdag 14 juli 2012 @ 00:24:47 #2
361746 GalgenRad
Opgegroeid voor ..
pi_114180590
frank visser een optie?
oooh oooh Den haag
pi_114180644
Haha, Frank Visser. Hm, ik houd niet zo van media aandacht. Zou een 'normale' rechter hier geen uitspraak over kunnen doen?
  zaterdag 14 juli 2012 @ 00:27:55 #4
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_114180713
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:24 schreef GalgenRad het volgende:
frank visser een optie?
Vis geen optie. Maar misschien moet je Bonje met de Buren inschakelen, verrichten puik werk. - Geen media. :(
  Donald Duck held zaterdag 14 juli 2012 @ 00:28:35 #5
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_114180735
Klinkt als iets voor een vrederechter
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_114180888
Kan je niet iemand van de gemeente laten komen die komt meten enzo? Mijn oom had hetzelfde, toen is er zo'n mannetje gekomen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 14 juli 2012 @ 00:33:16 #7
361746 GalgenRad
Opgegroeid voor ..
pi_114180916
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:26 schreef spartametje het volgende:
Haha, Frank Visser. Hm, ik houd niet zo van media aandacht. Zou een 'normale' rechter hier geen uitspraak over kunnen doen?
met een beetje mazzel is dit niet nodig en zien ze hun fout in.

De eerste vraag is: hoelang staat de schutting, (en eventuele vorige schuttingen) aantoonbaar op jou grond, is dit langer dan de verjaringstermijn (als ik het goed heb 25 jaar) dan heb je pech

waarschijnlijk kunnen ze dat niet aantonen en is het niet zo. Dan komt de vraag naar boven of de schutting daadwerkelijk op jou grond staat, hiervoor heb je het kadaster nodig, deze moeten metingen komen doen.

zegt het kadaster dat de schutting op jou grond staat, en staat de schutting er minder dan x (verjaringstermijn) jaar, dan moet de buurman zijn 'planken' verwijderen en heb je het recht je meters terug te eisen.
oooh oooh Den haag
pi_114181289
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:26 schreef spartametje het volgende:
Jawel hoor, maar ik denk dat het goedkoper is om samen met de buren een bedrijfje in te huren om een mooie nieuwe schutting te plaatsen. Oftewel, een beetje onzinnig om mee naar de rechter te gaan.
60 HRC
  zaterdag 14 juli 2012 @ 01:03:30 #9
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_114182022
Dit klinkt als een perfecte zaak voor

Contact opnemen kan via rob@3fm.nl
Tics van je petten.
pi_114182073
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:43 schreef HardMetal het volgende:

[..]

Jawel hoor, maar ik denk dat het goedkoper is om samen met de buren een bedrijfje in te huren om een mooie nieuwe schutting te plaatsen. Oftewel, een beetje onzinnig om mee naar de rechter te gaan.
De buren willen op geen enkele wijze praten. Dus ja, dan moet je toch wat anders.
pi_114183974
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:32 schreef bijdehand het volgende:
Kan je niet iemand van de gemeente laten komen die komt meten enzo? Mijn oom had hetzelfde, toen is er zo'n mannetje gekomen.
En je weet zeker dat het niet de plaatselijke bakker of slager was, dat "mannetje"?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_114183996
@TS: staan er nergens piketpaaltjes? Want met alleen een kadastrale kaart kun je niet zoveel.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 08:41:22 #13
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_114186138
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 01:03 schreef nattermann het volgende:

Contact opnemen kan via rob@3fm.nl
Met een CCtje naar ene Jelmer.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_114186395
Laat het kadaster meten en je bent voor een paar honderd euro van een hoop gezeik af
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 14 juli 2012 @ 09:21:00 #15
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_114186590
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:19 schreef spartametje het volgende: Uit de Kadastrale Kaart die bij ons koopcontract is toegevoegd blijkt nu dat niet alleen ‘afscheiding 1’, maar ook ‘afscheiding 2’ op ons erf staat.

Over hoeveel tuin gaat het hier eigenlijk? Ben je een paar centimeter kwijt of gaat het over veel meer?
pi_114186713
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 09:04 schreef densmee het volgende:
Laat het kadaster meten en je bent voor een paar honderd euro van een hoop gezeik af
Dat valt nog te bezien. Dan zul je nog steeds schutting twee weg moeten krijgen. Als je buurman z'n auto op de oprit zet mag je hem ook niet zomaar slopen.
pi_114187603
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 09:21 schreef qltel het volgende:

[..]

Over hoeveel tuin gaat het hier eigenlijk? Ben je een paar centimeter kwijt of gaat het over veel meer?
De strook is 25 cm breed. Dus het is niet heel veel, maar als ik 'afscheiding 3' er voor moet zetten, dan wordt het al 35 cm.
pi_114187606
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 09:29 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Dat valt nog te bezien. Dan zul je nog steeds schutting twee weg moeten krijgen. Als je buurman z'n auto op de oprit zet mag je hem ook niet zomaar slopen.
Als de schutting echt op zijn grond staat is het zijn schutting en mag hij hem dus slopen. Zelfs als de buurman hem gekocht heeft. Niet dat dat de verstandhouding verbetert verder maar die was toch al ziek begreep ik.

Veldwerk van kadaster hebben we hier ook gedaan, met iets betere verstandhouding tussen ons en buren. We waren het eens dat we het niet eens waren en dat kadaster kon vertellen wie gelijk had. Allebei de helft betaald, ik geloof dat het hele bedrag 650 euro was of zoiets.

Bij een conflict is het niet waarschijnlijk dat ze daarover willen overleggen. Dus zelf betalen en hopen zo van onduidelijkheid af te komen is het makkelijkst.

De kaartjes heb je niks aan, tenminste juridisch niet, je kunt op zijn hoogst z'n ding bestellen om zeker te weten dat je gelijk hebt voor je een duur veldwerk aanvraagt.
pi_114187714
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 10:25 schreef Zolena het volgende:

[..]

Als de schutting echt op zijn grond staat is het zijn schutting en mag hij hem dus slopen. Zelfs als de buurman hem gekocht heeft. Niet dat dat de verstandhouding verbetert verder maar die was toch al ziek begreep ik.

Veldwerk van kadaster hebben we hier ook gedaan, met iets betere verstandhouding tussen ons en buren. We waren het eens dat we het niet eens waren en dat kadaster kon vertellen wie gelijk had. Allebei de helft betaald, ik geloof dat het hele bedrag 650 euro was of zoiets.

Bij een conflict is het niet waarschijnlijk dat ze daarover willen overleggen. Dus zelf betalen en hopen zo van onduidelijkheid af te komen is het makkelijkst.

De kaartjes heb je niks aan, tenminste juridisch niet, je kunt op zijn hoogst z'n ding bestellen om zeker te weten dat je gelijk hebt voor je een duur veldwerk aanvraagt.
Geldt dat voor zowel het uittreksel Kadastrale kaart (9,95 euro) als het kopie Veldwerk (149 euro)? Ik dacht namelijk dat, als het uittreksel van de Kadastrale kaart geen (juridische) uitkomst biedt, het kopie Veldwerk dat wellicht wel zou doen. Ik kan ook zo'n mannetje van Kadaster langs laten komen, maar dan wil ik wel zeker weten dat er geen sprake is van 'verjaring'.
pi_114187750
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 10:25 schreef Zolena het volgende:

[..]

ik denk dat je idd gelijk hebt, mijn fout, roerend en onroerend enzo.
pi_114187874
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 10:29 schreef spartametje het volgende:

[..]

Geldt dat voor zowel het uittreksel Kadastrale kaart (9,95 euro) als het kopie Veldwerk (149 euro)? Ik dacht namelijk dat, als het uittreksel van de Kadastrale kaart geen (juridische) uitkomst biedt, het kopie Veldwerk dat wellicht wel zou doen. Ik kan ook zo'n mannetje van Kadaster langs laten komen, maar dan wil ik wel zeker weten dat er geen sprake is van 'verjaring'.
Als je het veldwerk op papier hebt, moet je daarna dat op de grond uitzetten. De enige manier om aan te tonen dat dat goed gebeurt is door het te laten doen door een medewerker van het kadaster. Bij ons was de tekening uit 1970 en dus wat moeilijker leesbaar en daarom ontstond ook discussie over wat op de tekening stond...

De kaart is handig, als je tekening kan lezen, om te bekijken of je gelijk hebt.

Verjaring wordt overschat het is erg moeilijk te bewijzen dat iets er al 20 jaar staat, dus dat soort argumenten falen vaak.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 17:27:24 #22
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_114199918
Voor zover ik weet is het heel simpel: als de erfafscheiding(en) inderdaad op TS zijn grond staan, dan zijn ze van hem en mag hij ermee doen wat hij wil, dus ook slopen. Het gaat er dus inderdaad om om aan te tonen dat de schuttingen inderdaad op TS zijn grond staan en daarvoor moet je inderdaad bij het Kadaster zijn.

Dat 'verjaringsverhaal', daar snap ik weinig van. Heb ik het nou goed begrepen dat de buren zes jaar geleden hun huis hebben gekocht en destijds hún erfafscheiding tegen die van TS aangenageld hebben? En daarmee nu maar even beweren dat 'dus' de héle constructie nu van hun is? Mag ik even _O- ?
Het lijkt mij heel wat logischer als die buren zes jaar geleden eventjes hadden nagevraagd hoe het nou precies zat met die eerste erfafscheiding, voordat ze de hunne eraan vast maakten. Eigen schuld dus. Verjaring??? Jaja.

Met zulke buren zou ik wellicht ook ruzie krijgen... :')
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_114209315
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 02:15 schreef r_one het volgende:
@TS: staan er nergens piketpaaltjes? Want met alleen een kadastrale kaart kun je niet zoveel.
Piketpaaltjes? Wie laat die paaltjes nou staan als je ergens gaat wonen? Laat staan als je al niet eens de eerste bewoner bent? De buren wonen er al 6 jaar blijkbaar.
pi_114217948
Moeilijk doen over 10 cm tuin :')
pi_114219090
quote:
5s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 22:15 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Piketpaaltjes? Wie laat die paaltjes nou staan als je ergens gaat wonen? Laat staan als je al niet eens de eerste bewoner bent? De buren wonen er al 6 jaar blijkbaar.
Piketpaaltjes in de zin van kadasterpaaltjes.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')