Toen ik in Normandie was met pa en ma, vertelde die lui dat ze Duitsers in bescherming namen omdat ze anders afgeschoten werden.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 23:05 schreef Romanus het volgende:
Ik moet trouwens mijn stukje over 'ik denk dat de Russen Moskou ook zouden hebben afgebrand' terugnemen. Ik denk dat er eerder zo'n intense kamer-tot-kamer strijd zou ontstaan net als in Leningrad en Stalingrad. Met als resultaat als je de stad wint je er niets meer aan hebt.
Laatste paar weken was Hitler de werkelijkheid uit het oog verloren maar in de rest van zijn leven was Hitler absoluut niet gek.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 22:54 schreef Wombcat het volgende:
En Hitler was zeker in het laatste jaar behoorlijk van het pad af.
Punt is dat Hitler tijdens Barbarossa alles al had gegeven. En het deel wat vernietigd of gevangen werd genomen bleek maar een relatief klein deel van het rode leger te zijn.quote:Op zondag 8 maart 2015 01:55 schreef Michie_ het volgende:
[..]
Laatste paar weken was Hitler de werkelijkheid uit het oog verloren maar in de rest van zijn leven was Hitler absoluut niet gek.
Overigens denk ik dat je een onderscheid moet maken tussen de begin periode van Barbarossa en het punt waarin de winter zijn intrede doet. Zou Hitler alles hebben gegeven dan maakt de grote van de Sovjet-Unie weinig uit. Stalin zag de aanval niet aankomen waardoor Hitler de eerste weken vrij spel had. Tijdens deze periode scheelde het maar een haartje of de Sovjet-Unie was gevallen.
Nee, de Wehrmacht was logistiek niet voorbereid op een dergelijk grootschalige operatie. Ze waren niet in staat om hun legers te bevoorraden. De reden dat de duitsers in de 1e winter geen winterkleding hadden, was niet omdat ze daar geen rekening mee hadden gehouden: de winterkleding was gewoon aanwezig in de depots in Polen. Ze hadden alleen geen voldoende transportmiddelen om munitie, voedsel, brandstof, vervanging voor hun verliezen én de winterkleding aan het front te krijgen.quote:Op zondag 8 maart 2015 01:55 schreef Michie_ het volgende:
Overigens denk ik dat je een onderscheid moet maken tussen de begin periode van Barbarossa en het punt waarin de winter zijn intrede doet. Zou Hitler alles hebben gegeven dan maakt de grote van de Sovjet-Unie weinig uit. Stalin zag de aanval niet aankomen waardoor Hitler de eerste weken vrij spel had. Tijdens deze periode scheelde het maar een haartje of de Sovjet-Unie was gevallen.
Nog niet in het bos of al aan het bierquote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:48 schreef Robuustheid het volgende:
http://www.vice.com/nl/video/russische-grafrovers-367
Die trokken niet ten strijde om te voorkomen dat wij tot in de eeuwigheid Duits zouden spreken, hoor.quote:Op woensdag 25 februari 2015 23:44 schreef MoChe het volgende:
Dankzij de Russische soldaten praten we nu niet Duits in Nederland...
Pijnlijk om te zien hoe de geschiedenis binnen 70 jaar zo wordt gewijzigd....
Die hadden liever gezien dat wij nu Russisch spraken inderdaad.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 19:48 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Die trokken niet ten strijde om te voorkomen dat wij tot in de eeuwigheid Duits zouden spreken, hoor.
Stalin hield zich keurig aan de afspraken van Jalta, dat dit kut was voor oosteuropa is waar, maar dit was zo afgesproken tussen de VS, USSR en UKquote:Op dinsdag 31 maart 2015 20:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Die hadden liever gezien dat wij nu Russisch spraken inderdaad.
bovendien is het vanuit Russisch oogpunt zo gek nog niet. Twee keer aangevallen vanuit Europa in +/- 20 jaar met miljoenen doden tot gevolg. Snap best dat ze dan half Europa als buffer willen hebben. Ook al ben ik het er niet per se mee eens.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 20:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Stalin hield zich keurig aan de afspraken van Jalta, dat dit kut was voor oosteuropa is waar, maar dit was zo afgesproken tussen de VS, USSR en UK
Had hij veel andere keuzes?quote:Op dinsdag 31 maart 2015 20:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Stalin hield zich keurig aan de afspraken van Jalta, dat dit kut was voor oosteuropa is waar, maar dit was zo afgesproken tussen de VS, USSR en UK
Zo begrijp ik het ontstaan van de eerste wereldoorlog ook, Frankrijk had in de eeuwen daarvoor ook keer op keer op keer geprobeerd de almacht in Europa te verkrijgen, vanaf de middeleeuwen tot de Frans-Pruisische oorlog.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 20:41 schreef Romanus het volgende:
[..]
bovendien is het vanuit Russisch oogpunt zo gek nog niet. Twee keer aangevallen vanuit Europa in +/- 20 jaar met miljoenen doden tot gevolg. Snap best dat ze dan half Europa als buffer willen hebben. Ook al ben ik het er niet per se mee eens.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |