Waarom zou je dat doen? Ze hebben niets om jouw IDkaart/paspoort ergens mee te vergelijken, dus het slaat nergens op dat je die op zou sturen naar FBquote:Op donderdag 12 juli 2012 11:06 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Mooi hoef je ook FB geen kopie op te sturen.
Hoef je ook niet.quote:Op donderdag 12 juli 2012 11:06 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Mooi hoef je ook FB geen kopie op te sturen.
Jawel. Zij stellen immers voorwaarden die tegen de wet zijn. Die mag je gewoon negeren en alsnog gebruik maken van de dienst.quote:Op donderdag 12 juli 2012 11:06 schreef Civilian het volgende:
Tjah kan best zijn. Maar zolang het CBP niet van plan is in te grijpen, blijven de bedrijven het gewoon doen. En dan kan je als klant wel zeggen "wil ik niet", maar dan kan/mag je ook geen gebruik maken van de diensten van dat bedrijf
Ze vragen erom als ze twijfelen aan de echtheid van je account. Tot je het opstuurt is je account geblokkeerd.quote:Op donderdag 12 juli 2012 11:08 schreef Civilian het volgende:
[..]
Waarom zou je dat doen? Ze hebben niets om jouw IDkaart/paspoort ergens mee te vergelijken, dus het slaat nergens op dat je die op zou sturen naar FB
Heb jij een kopie van je paspoort naar Danny gestuurd dan?quote:
Moeten mods een kopie van hun paspoort opsturen?! LOLquote:
Zij mogen jou gewoon de dienst weigeren als jij 't niet wil. Daar zijn ze helemaal vrij in.quote:Op donderdag 12 juli 2012 11:10 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Jawel. Zij stellen immers voorwaarden die tegen de wet zijn. Die mag je gewoon negeren en alsnog gebruik maken van de dienst.
Slaat nergens op. Aan de hand van een kopie van een IDkaart kan je nog niet verifiëren of het jouw account is. Aangezien FB die persoon nog nooit in 't echt heeft gezien.quote:Op donderdag 12 juli 2012 11:10 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ze vragen erom als ze twijfelen aan de echtheid van je account. Tot je het opstuurt is je account geblokkeerd.
Maar niet om redenen die wederrechtelijk zijn.quote:Op donderdag 12 juli 2012 11:14 schreef Civilian het volgende:
Zij mogen jou gewoon de dienst weigeren als jij 't niet wil. Daar zijn ze helemaal vrij in.
Dat is blijkbaar sinds enige tijd idd de policy.quote:Op donderdag 12 juli 2012 11:13 schreef spijkerbroek het volgende:
Moeten mods een kopie van hun paspoort opsturen?! LOL
maak er een topic over in FBquote:Op donderdag 12 juli 2012 11:15 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dat is blijkbaar sinds enige tijd idd de policy.
Dat kan dus ook gebeuren als je paspoort wordt gekopieerd door een bank, wat wettelijk verplicht is. Het risico bij een bank lijkt me niet kleiner dan bij een ander commercieel bedrijf.quote:Het CBP waarschuwt dat het afgeven van de kopie niet zonder risico is, omdat de gegevens misbruikt kunnen worden voor identiteitsdiefstal.
Maar het risico wordt wel kleiner naar gelang je minder kopieen laat maken.quote:Op donderdag 12 juli 2012 11:23 schreef mstx het volgende:
Dat kan dus ook gebeuren als je paspoort wordt gekopieerd door een bank, wat wettelijk verplicht is. Het risico bij een bank lijkt me niet kleiner dan bij een ander commercieel bedrijf.
Dat is destijds teruggeschroeft. Op een gegeven moment heb ik een kopie verstuurd maar alles onherkenbaar gemaakt behalve mijn voor en achternaam, zelfs een balkje vor mijn naam en dat was ook goed.quote:Op donderdag 12 juli 2012 11:15 schreef Copycat het volgende:
[..]
Officiële instantie. Niet dat het zoveel zegt maar ja.quote:Op donderdag 12 juli 2012 11:37 schreef Disana het volgende:
Ik vind dat wel tegenstrijdig. Voor mijn huwelijk wilde de gemeente kopieën van identiteitsbewijzen of paspoorten van de getuigen hebben. Waarom mocht de gemeente dat wel vragen?
Ja, dat bedacht ik ook. Die gegevens heeft de gemeente sowieso al. Maar dan zijn die kopieën ook niet nodig, want ze kunnen de getuigen in hun bestand opzoeken.quote:Op donderdag 12 juli 2012 11:38 schreef jogy het volgende:
[..]
Officiële instantie. Niet dat het zoveel zegt maar ja.
Het kan natuurlijk dat getuigen niet uit dezelfde gemeente (of zelfs land) komen en dat gemeenten geen inzage hebben in de GBA van andere gemeenten.quote:Op donderdag 12 juli 2012 11:48 schreef Disana het volgende:
Ja, dat bedacht ik ook. Die gegevens heeft de gemeente sowieso al. Maar dan zijn die kopieën ook niet nodig, want ze kunnen de getuigen in hun bestand opzoeken.
Ik dacht van wel, maar eigenlijk weet ik dat helemaal niet. Iemand?quote:Op donderdag 12 juli 2012 12:25 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk dat getuigen niet uit dezelfde gemeente (of zelfs land) komen en dat gemeenten geen inzage hebben in de GBA van andere gemeenten.
Dat lijkt mij eigenlijk ook, ware het niet dat je jouw gelijk in de praktijk niet zomaar zal krijgen. En ik denk niet dat veel klanten zin hebben in een rechtzaak en betwijfel of je met zo'n zaak terecht kunt bij een geschillencommissie (wanneer deze er is).quote:Op donderdag 12 juli 2012 11:10 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Jawel. Zij stellen immers voorwaarden die tegen de wet zijn. Die mag je gewoon negeren en alsnog gebruik maken van de dienst.
In de praktijk zal het lastig worden voor een consument om zijn recht te halen, dat ben ik met je eens.quote:Op donderdag 12 juli 2012 14:09 schreef KreKkeR het volgende:
Dat lijkt mij eigenlijk ook, ware het niet dat je jouw gelijk in de praktijk niet zomaar zal krijgen. En ik denk niet dat veel klanten zin hebben in een rechtzaak en betwijfel of je met zo'n zaak terecht kunt bij een geschillencommissie (wanneer deze er is).
Vandaar dat ik niet begrijp waarom het CBP niet optreedt tegen dit soort overtredingen. Wat hebben we eraan als ze alleen roepen dat het niet mag?
En dat begrijp ik dus niet. Ze zeggen dat ze wel optreden tegen overtredigen maar hebben geen specifieke bedrijven op het oog terwijl het in werkelijkheid stikt van de bedrijven die de overtreding begaan. Daar hoef je niet eens moeite voor te doen om ze te vinden.quote:Op donderdag 12 juli 2012 14:21 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En er staat gewoon in het artikel dat het CBP handhaaft en dus wel optreedt tegen overtredingen. Ze hebben alleen op dit moment geen specifieke bedrijven op het oog.
Ik heb als gemeente-ambtenaar (van een bepaalde dienst) inzage in de GBA gegevens in heel Nederland. Maar dus inderdaad niet van mensen die niet in Nederland zijn ingeschreven.quote:Op donderdag 12 juli 2012 12:27 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik dacht van wel, maar eigenlijk weet ik dat helemaal niet. Iemand?
Afgelopen weekend een aanhanger gehuurd... Bij het terugbrengen van de aanhanger kreeg ik de kopie van mijn paspoort terug.quote:Op donderdag 12 juli 2012 14:23 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
En dat begrijp ik dus niet. Ze zeggen dat ze wel optreden tegen overtredigen maar hebben geen specifieke bedrijven op het oog terwijl het in werkelijkheid stikt van de bedrijven die de overtreding begaan. Daar hoef je niet eens moeite voor te doen om ze te vinden.
Dan heeft de gemeente die kopieën in de meeste gevallen dus helemaal niet nodig.quote:Op donderdag 12 juli 2012 14:53 schreef incompetente-palpeerder het volgende:
[..]
Ik heb als gemeente-ambtenaar (van een bepaalde dienst) inzage in de GBA gegevens in heel Nederland. Maar dus inderdaad niet van mensen die niet in Nederland zijn ingeschreven.
OP niet gelezen?quote:Op donderdag 12 juli 2012 20:12 schreef Robbeltje het volgende:
Ik zou niet weten waarom je geen kopie van je paspoort zou (willen) achterlaten. Zoeits weiger je toch alleen als je iets te verbergen hebt?
Niet om deze reden. Een bedrijf mag niet vragen om een kopie van je paspoort.quote:En als bedrijf zijnde kan je mensen die dit weigeren gewoon geen diensten leveren als je een kopie dermate belangrijk vindt.
Ja, maar dan hebben jullie dus een wettelijke reden daarvoor (als dat zo is).quote:Op donderdag 12 juli 2012 20:23 schreef Robbeltje het volgende:
Toevallig kwam ik op de topic omdat ik elke dag discussies voer met klanten.
Ik werk zelf namelijk bij een auto-verhuurbedrijf en wij mogen mensen zonder opgaaf van reden weigeren om een auto te huren.
Ook met opgaaf van reden dat we het paspoort niet in mogen scannen aangezien dit voor ons verplicht is van de verzekering en ook volgens mij bij wet ( zal ik even op moeten zoeken)
Ik heb namelijk elke week politie bij de balie die persoonsgegevens opvraagt en dan een kopie van het paspoort plus rijbewijs wil hebben.
Ja dat is waar. Ik ben trouwens wel benieuwd dat ook zo is voor rijbewijzen en id-kaarten. Hier staat immers je BSN nummer ook op.quote:Ja, maar dan hebben jullie dus een wettelijke reden daarvoor (als dat zo is).
Een hotel heeft zo'n wettelijke verplichting niet. Dat soort bedrijven mogen je dus niet weigeren om die reden.
Ben benieuwd naar de wet waarin jullie verplicht zijn om dat te doen.quote:Op donderdag 12 juli 2012 20:23 schreef Robbeltje het volgende:
Toevallig kwam ik op de topic omdat ik elke dag discussies voer met klanten.
Ik werk zelf namelijk bij een auto-verhuurbedrijf en wij mogen mensen zonder opgaaf van reden weigeren om een auto te huren.
Ook met opgaaf van reden dat we het paspoort niet in mogen scannen aangezien dit voor ons verplicht is van de verzekering en ook volgens mij bij wet ( zal ik even op moeten zoeken)
Ik heb namelijk elke week politie bij de balie die persoonsgegevens opvraagt en dan een kopie van het paspoort plus rijbewijs wil hebben.
Nog grappiger is als jullie een audit krijgen waaruit blijkt dat jullie maling aan de wet hebben.quote:Op donderdag 12 juli 2012 20:29 schreef Robbeltje het volgende:
[..]
Ja dat is waar. Ik ben trouwens wel benieuwd dat ook zo is voor rijbewijzen en id-kaarten. Hier staat immers je BSN nummer ook op.
Plus is het altijd heel grapppig als klanten heel stoer een verhaal maken dat wij hem niet mogen zien en dat ik ze dan een auto weiger
Dat heeft er mee te makend at een bepaalde doelgroep zeer vaak auto's bij ons huurt en deze voor wat mindere zuivere dingen worden gebruikt. Wij zijn verplicht om gegevens 6 jaar lang te bewaren ( Rijbewijs, paspoort of id , huurovereenkomst en factuur ) en de persoonsgegevens worden allemaal digitaal bewaard.quote:Ben benieuwd naar de wet waarin jullie verplicht zijn om dat te doen.
En dan ga ik er ook vanuit dat jullie alles netjes melden aan het CPB omtrent opslag en vernietiging enzovoorts.
Ben toch benieuwd naar die wet waar je het over had.quote:Op donderdag 12 juli 2012 20:38 schreef Robbeltje het volgende:
[..]
Dat heeft er mee te makend at een bepaalde doelgroep zeer vaak auto's bij ons huurt en deze voor wat mindere zuivere dingen worden gebruikt. Wij zijn verplicht om gegevens 6 jaar lang te bewaren ( Rijbewijs, paspoort of id , huurovereenkomst en factuur ) en de persoonsgegevens worden allemaal digitaal bewaard.
Voor zover ik weet zijn er geen regels omtrent het vernietigen van deze gegevens aangezien ze digitaal zijn, en hebben wij dit ook nog nooit gedaan.
Wel is het zo dat als wij iets zouden uitlekken dat dat de eerste en de laatste keer zou zijn en de deuren mogen sluiten als het nog een keer gebeurd.
Ik zal het voor je opzoeken als ik binnenkort even tijd heb. Ik dacht dat het sowieso verplicht was voor 1 officieel document.quote:Op donderdag 12 juli 2012 20:40 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ben toch benieuwd naar die wet waar je het over had.
Niet jullie eigen uitleg waarom jullie het doen.
Top.quote:Op donderdag 12 juli 2012 20:42 schreef Robbeltje het volgende:
[..]
Ik zal het voor je opzoeken als ik binnenkort even tijd heb. Ik dacht dat het sowieso verplicht was voor 1 officieel document.
Zoals al eerder in dit topic gezegd, is het krijgen van je recht in de praktijk wel een probleem, maar dat wil nog niet zeggen dat zij, omdat jij weigert hen een kopie van je ID te geven, jou anders mogen behandelen (door het niet geven van onkostenvergoeding etc) dan mensen die zo'n kopie wel geven.quote:Op donderdag 12 juli 2012 20:26 schreef Blind_Guardian het volgende:
Lollig. Iedereen die wel eens figuratie heeft gedaan voor tv / film / whatever weet dat veel castingbureaus ook om een kopie van legitimatie vragen. Kan je ook proberen te weigeren, maar ga er dan maar vanuit dat je geen onkostenvergoeding meer krijgt en nooit meer zal figureren
Ze mogen het niet, maar ze zullen het zeker wel doen aangezien ze weten dat je voor die miezerige 40-60 euro je gelijk niet bij de rechter o.i.d. zal gaan halenquote:Op donderdag 12 juli 2012 20:56 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Zoals al eerder in dit topic gezegd, is het krijgen van je recht in de praktijk wel een probleem, maar dat wil nog niet zeggen dat zij, omdat jij weigert hen een kopie van je ID te geven, jou anders mogen behandelen (door het niet geven van onkostenvergoeding etc) dan mensen die zo'n kopie wel geven.
Daarvoor is inzage in het paspoort ruim voldoende en dan kan er in het systeem een vinkje gezet worden bij "ID gezien", eventueel met het paspoortnummer erbij. Een kopie is volledig overbodig.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 10:10 schreef witte_fantasie het volgende:
Mensen in dit topic lijken wel eens te vergeten dat het vragen om ID-bewijzen er niet voor niets is.
Dat is dus om te voorkomen dat een of andere mongool op JOUW naam een bepaalde dienst/product afsluit. Kortom het is voor je eigen veiligheid.
Nee dat is niet waar. Soms blijkt achteraf dat het paspoort/ID vals is, en je hier pas achter komt na een goede bestudering ervan. En je kunt niet van iedere winkelmedewerker verwachten dit te kunnen, aangezien de valse documenten vaak zeer professioneel worden nagemaakt.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 10:12 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Daarvoor is inzage in het paspoort ruim voldoende en dan kan er in het systeem een vinkje gezet worden bij "ID gezien". Een kopie is volledig overbodig.
Uit het artikel:quote:Op vrijdag 13 juli 2012 10:13 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Nee dat is niet waar. Soms blijkt achteraf dat het paspoort/ID vals is, en je hier pas achter komt na een goede bestudering ervan. En je kunt niet van iedere winkelmedewerker verwachten dit te kunnen, aangezien de valse documenten vaak zeer professioneel worden nagemaakt.
Tevens kun je, als je dit bewaart, er nog iets mee doen als blijkt dat de oorspronkelijke eigenaar van het paspoort/ID bezwaar maakt tegen de afgesloten dienst/product.
En nogmaals het is dus voor je eigen veiligheid.
Moet ik mezelf herhalen?quote:Op vrijdag 13 juli 2012 10:15 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Uit het artikel:
Het CBP waarschuwt dat het afgeven van de kopie niet zonder risico is, omdat de gegevens misbruikt kunnen worden voor identiteitsdiefstal.
Dat het niet denkbeeldig is dat gegevens worden gestolen, blijkt uit de grote hoeveelheden datalekken.
In januari werd er ingebroken in de systemen van KPN, waarbij een hacker wist door te dringen tot bedrijfssystemen van het telecombedrijf. Woensdag bleek dat een hacker is aangehouden die via de website van zanger Frans Bauer bij gegevens van diverse GSM-bedrijven kon komen.
Welke veiligheid voor wie precies?
Terecht ook wel, denk ik. Maar goed, op Facebook vragen ze daar blijkbaar ook al om af en toe.quote:Op donderdag 12 juli 2012 11:15 schreef Copycat het volgende:
[..]
Moet ik mezelf herhalen??quote:Op vrijdag 13 juli 2012 10:15 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Moet ik mezelf herhalen?
"Dat is dus om te voorkomen dat een of andere mongool op JOUW naam een bepaalde dienst/product afsluit."
Aan een kopie kan je niet zien of een ID vals is of niet, vooral niet omdat, zoals je al zegt, documenten zeer professioneel woorden nagemaakt.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 10:13 schreef witte_fantasie het volgende:
Nee dat is niet waar. Soms blijkt achteraf dat het paspoort/ID vals is, en je hier pas achter komt na een goede bestudering ervan. En je kunt niet van iedere winkelmedewerker verwachten dit te kunnen, aangezien de valse documenten vaak zeer professioneel worden nagemaakt.
Tevens kun je, als je dit bewaart, er nog iets mee doen als blijkt dat de oorspronkelijke eigenaar van het paspoort/ID bezwaar maakt tegen de afgesloten dienst/product.
En nogmaals het is dus voor je eigen veiligheid.
Om de haverklap... Overdrijven is ook een vak hoor!quote:Op vrijdag 13 juli 2012 10:21 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Moet ik mezelf herhalen??
Lees het stukje eens wat ik net gepost heb, dat staat namelijk haaks op wat jij zegt.
Databases enzovoorts worden om de haverklap gehackt dus echt veilig is opslaan dus niet.
Die van KPN dit jaar nog.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 10:27 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Om de haverklap... Overdrijven is ook een vak hoor!![]()
Hoevaak is ook alweer de database van KPN gehackt?
En hoevaak probeert een junk op de hoek van de straat een abonnement af te sluiten in de winkel?
Staat niet in verhouding tegenover elkaar.
Sorry maar enige realiteitszin ontbreekt en dit is weer zo'n aluhoedje topic.
/outofhere.
Je bent wel van de appels en peren he?quote:Op vrijdag 13 juli 2012 10:31 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Die van KPN dit jaar nog.
http://forum.joomlanl.nl/(...)htwoord-gepubliceerd
En google voor de grap eens op databases gehackt 2012.
Zijn er aardig wat.
Je kan het wel gaan zitten bagataliseren, maar dat veranderd niks aan het feit dat kopiëren niet mag van de wet.
Vertel eens, hoe vaak? Met bron natuurlijk.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 10:33 schreef witte_fantasie het volgende:
Heb je enig idee hoevaak een junk probeert een abonnement af te sluiten bij KPN?
Heb jij wel een idee dan hoe vaak een junk iets probeert af te sluiten?quote:Op vrijdag 13 juli 2012 10:33 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Je bent wel van de appels en peren he?
Ik vraag je toch hoevaak de database van KPN gehackt is geweest? Toch niet alle databases. Heb je enig idee hoevaak een junk probeert een abonnement af te sluiten bij KPN?
Pas in herhaling komt de boodschap over gok ik (of niet eens): dit staat in geen enkele verhouding.
CPB laat een losse scheet. Ze geven trouwens aan dat ze niet streng hierop controleren.
Wet en praktijk. Is niet hetzelfde.
/doei
Werkgevers mogen een kopie van jouw legitimatie bewijs maken.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 10:41 schreef Brentmeister het volgende:
Ik wist niet dat dit niet toegestaan was, bij veel bedrijven is dit bijna het eerste wat gevraagd/gedaan wordt. Uitzendbureau? Wacht even hoor, ik ga eerst even je paspoort kopiëren...
Ah ok, ik vond het al vreemd dat dat niet toegestaan zou zijn, maar wel dus. Het gaat hier dus om lidmaatschappen, overnachtingen etc.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 10:52 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Werkgevers mogen een kopie van jouw legitimatie bewijs maken.
Sterker nog, dat moeten ze.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |