abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 juli 2012 @ 10:28:40 #1
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_114099150
Hallo allemaal,
Ik heb een zwaardere aansluiting aangevraagd voor mijn stroom. Nu bleek dat daar een nieuwe kabel voor getrokken moet worden, de meterkast in, omdat de oude al meer dan een halve eeuw oud is. Voor de 'kastjes' en meters heb ik een offerte ontvangen van Joulz. Maar onduidelijk is wie nu eigenlijk voor de kosten van de kabel op moet draaien. Daar hadden ze bij Joulz ook geen antwoord op.

Mijn probleem lijkt sterk op het topic van deze user, maar het lijkt erop dat hij met vakantie is...

Iemand enig idee hoe het zit? Ik dacht dat het nutsbedrijf verantwoordelijk is voor de kabels en dat zij maar gewoon moeten zorgen dat het goede kabeltje er ligt, toch?
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
  donderdag 12 juli 2012 @ 10:33:55 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114099298
"Joulz biedt het hele pakket van advies en engineering, van aanleg tot beheer van betrouwbare energie-infrastructuren."
Ik zou ze daarmee om de oren slaan ~O>
censuur :O
pi_114099460
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 10:33 schreef RemcoDelft het volgende:
"Joulz biedt het hele pakket van advies en engineering, van aanleg tot beheer van betrouwbare energie-infrastructuren."
ze bieden dat ja, maar er staat niet dat dat gratis is he :+
  donderdag 12 juli 2012 @ 10:46:20 #4
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_114099657
quote:
Ja, inderdaad! Dat zal ze leren :')

Waarom heb je een zwaardere aansluiting gevraagd?
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_114099684
quote:
en voor niets gaat de zon op.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_114100176
Ik heb vorige week een verhaal van iemand gehoord dat particuliere niet te zwrae aansluiting altijd kosteloos moeten gemaakt worden.

Het verhaal kwam van een architect, die was bezig een woonboederij te verbouwen en daarvoor had men een zwaardere aansluiting nodig, dat zou dan wel geld kost, maar nu laten ze het pand in 3 panden splitsen en moeten er 3 particuliere aansluitingen gemaakt worden.

Maar hoe het nu precies zit daar zul je toch bij nog meer kundigen moeten zijn.
  donderdag 12 juli 2012 @ 11:07:35 #7
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_114100256
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 10:46 schreef ElisaB het volgende:

Waarom heb je een zwaardere aansluiting gevraagd?
Omdat een nieuwe groepenkast niet op de oude aansluiting kan en het totaalvermogen te laag is.
De oude kabel blijkt daar niet geschikt voor te zijn. Het is overigens gewoon een woonhuisaansluiting.
  donderdag 12 juli 2012 @ 11:21:05 #8
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_114100687
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 11:07 schreef dr.Bellows het volgende:

Omdat een nieuwe groepenkast niet op de oude aansluiting kan en het totaalvermogen te laag is.
De oude kabel blijkt daar niet geschikt voor te zijn. Het is overigens gewoon een woonhuisaansluiting.
Niet een heel vreemd verzoek dus. Je zou zeggen dat 'ze' er gewoon voor moeten zorgen dat het dermate up to date is, dan jij er normaal gebruik van kan maken.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  donderdag 12 juli 2012 @ 14:14:08 #9
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_114107339
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 11:21 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Niet een heel vreemd verzoek dus. Je zou zeggen dat 'ze' er gewoon voor moeten zorgen dat het dermate up to date is, dan jij er normaal gebruik van kan maken.
Dat dacht ik ook, maar ik hoopte dat iemand dat kon bevestigen.
pi_114107434
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 11:07 schreef dr.Bellows het volgende:

[..]

Maar hoeveel vermogen heeft de nieuwe groepenkast dan en hoeveel had die oude ik denk dat degene die hier meer info over kunnen gaan geven dat wel moeten weten.
  donderdag 12 juli 2012 @ 14:20:33 #11
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_114107641
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 14:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar hoeveel vermogen heeft de nieuwe groepenkast dan en hoeveel had die oude ik denk dat degene die hier meer info over kunnen gaan geven dat wel moeten weten.
De oude aansluiting is een 1-fase 25A, maar dat is een geteerde kabel van meer dan een halve eeuw oud; zekering, meters en alles ook. De nieuwe is gewoon een 3x25A aansluiting, niets bijzonders dus.

De groepenkast is natuurlijk privé, dus daar heeft het nutsbedrijf verder niets mee te maken.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 12 juli 2012 @ 17:01:04 #12
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_114115566
Tot de meterkast is de kabel van het netwerkbedrijf, daarna van jou. In principe moeten ze die kabel dus vervangen, zeker omdat deze oud is en maar 1-fase. Ik ga er ook vanuit dat het netwerkbedrijf die nieuwe kabel ook betaalt, maar zeker ben ik er niet van, het zou wel logisch zijn. Daar betaal je namelijk vastrecht voor..

Op aansluitingen.nl kun je zien wie je daarvoor moet bellen.. Succes.
pi_114116432
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 14:20 schreef dr.Bellows het volgende:

[..]

De oude aansluiting is een 1-fase 25A, maar dat is een geteerde kabel van meer dan een halve eeuw oud; zekering, meters en alles ook. De nieuwe is gewoon een 3x25A aansluiting, niets bijzonders dus.

De groepenkast is natuurlijk privé, dus daar heeft het nutsbedrijf verder niets mee te maken.
Bij een willekeurige netbeheerder, Liander, zou je in dat geval 768 euro moeten aftikken indien je toevoerkabel onvoldoende capaciteit heeft.

quote:
Als blijkt dat de totale aansluiting vervangen moet worden, moet ook de aansluitkabel verzwaard worden. Dit is nodig omdat het aangevraagde vermogen niet getransporteerd kan worden over de huidige aansluitkabel. In dat geval hanteren wij het tarief voor een nieuwe aansluiting.
Bron

Het is schijnbaar dus niet heel vreemd dat je moet betalen.

PS. Joulz is slechts de uitvoerder, je netbeheerder is waarschijnlijk Stedin?
  donderdag 12 juli 2012 @ 18:04:27 #14
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_114118098
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juli 2012 17:23 schreef Wokkel het volgende:

PS. Joulz is slechts de uitvoerder, je netbeheerder is waarschijnlijk Stedin?
Klopt ja. Als ze moeilijk gaan doen, zou ik dan nog een kans maken door die oude kabel en zekering te noemen? Die zijn naar mijn mening toch aan vervanging toe?
pi_114118236
quote:
14s.gif Op donderdag 12 juli 2012 18:04 schreef dr.Bellows het volgende:

[..]

Klopt ja. Als ze moeilijk gaan doen, zou ik dan nog een kans maken door die oude kabel en zekering te noemen? Die zijn naar mijn mening toch aan vervanging toe?
Vragen kan altijd natuurlijk. Helaas voor jou is Stedin tegenwoordig wel een stuk strikter in de bedrijfsprocessen, vroeger kon je met een kopje koffie de monteur nog wel kostenloos een hoofdzekering laten vervangen maar tegenwoordig kom je er niet meer mee weg.

Vraag eens bij je buren na of zij nog met een 1x25A aansluiting werken of dat ze zijn verzwaard op kosten van de netbeheerder?
  donderdag 12 juli 2012 @ 18:12:54 #16
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_114118390
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 18:08 schreef Wokkel het volgende:

Vraag eens bij je buren na of zij nog met een 1x25A aansluiting werken of dat ze zijn verzwaard op kosten van de netbeheerder?
De ene had 15-20 jaar geleden stroom van de buren, bleek. Die heeft toe gratis en voor niets een nieuwe aansluiting gekregen. De andere kant is een paar jaar geleden door een kleine ontwikkelaar verbouwd en verkocht. Geen info dus aan die kant en de andere kant al weer lang geleden....
Toch maar weer koffie voor de monteur zetten...
  donderdag 12 juli 2012 @ 19:10:23 #17
168992 jagga
Stel je niet aan
pi_114120367
Ok het volgende

Ik werk bij een bedrijf en verzorg namens Enexis in 2 gebieden alle huisaansluitingen (ook voor water, gas kpn en cai trouwens).

In het kort: Deze kosten zul je zelf moeten betalen.

Voor zover ik weet is een netwerkbedrijf enkel en alleen verplicht infra aan te leggen, zodat je kunt voozien worden van stroom/gas/water enz.

De daadwerkelijke aansluitingen word (tenminste in mijn gebied) ten alle tijden een vergoeding voor gevraagd. Met als gevolg dat als je een aansluitingen aanvraagt via aansluitingen.nl, het desbetreffende bedrijf (met dit bedoel ik het bedrijf wat in jouw gebied de infrastructuur beheert mbt elektra in dit geval) jou een offerte zal doen toekomen, met daarbij een aantal standaard vragen en een vraag mbt tekeningen(waar zit de meterkast)

Zo gaat het:

-een klant vraagt aan via aansluitingen.nl
-Enexis pickt jouw adres/gegevens uit het systeem, en neemt dit in behandeling.
-Enexis stuurt jouw oa een offerte voor het aangevraagde werk en deze dien je terug te zenden met een akkoord voor de aansluitkosten.
-als deze akkoordverklaring binnen is, wordt de klus (na een capaciteitstoets, eventuele kabelselectie en tehcnische opname ingepland
- een ploeg komt langs om in jouw geval de oude aansluiting te verwijderen en een nieuwe kabel in te graven en aan te sluiten.

Dat de kabel die je binnen hebt zitten verouderd af, geeft geen verplichting aan het netwerkbedrijf om jouw kosteloos een hoger amperage aansluiting te geven.

Wel gebeurd het dat aansluitingen gesaneerd worden. Dit houd in dat je kabel vervangen wordt voor een nieuwe, maar ook dat hetzelfde amperage teruggeplaatst wordt. Saneren=vervangen, niet verhogen.

Een secundair aansluiting is een speciaal iets. Vroeger werden buren dus 2 huizen wel eens op 1 aansluitkabel gemonteerd.

Men heeft geleerd dat dit veel problemen met zich mee brengt, als men bijv meer vermogen wil, of wietkwekers zijn (afsluiten, zit de buurman ineens ook zonder stroom :') ) enz enz.

Voor zover ik weet wordt op dit hele verhaal dan een uitzondering gemaakt, en wordt er inderdaad kosteloos een nieuwe aansluiting aangelegd, vaak 1x40A
mensen moeten zich niet zo aanstellen, janken doe je thuis maar. Hier op internet is het niets anders dan bigboys.
  donderdag 12 juli 2012 @ 19:19:15 #18
168992 jagga
Stel je niet aan
pi_114120731
de kosten voor een aansluiting verschillen ook, en is oa afhankelijk van je amperage(denk in dit geval aan een andere kabeldikte, andere automaten e.d.) de lengte, of er wel of niet naar de overkant van de weg geschoten/geperst moet worden e.d.

3x25 valt bij ons in het gebied in ieder geval onder een standaard aansluiting en indien de lengte vanaf de hoofdkabel binnen de 25meter valt zullen er als het goed is geen extra kosten in rekening gebracht worden.

Wij als hoofdaannemer vangen voor een dergelijke aansluiting ongeveer 550 euro. Dit is inclusief afmontage tot en met de meter in de meterkast. Alles wat daarna komt is voor de installateur/klant.

Het netwerkbedrijf heeft daar natuurlijk ook werk in tijd inzitten dus ik denk dat zij je een offerte gaan sturen voor rond de 750 euro. Zoiets Kan verschillen per netwerkbedrijf/gebied uiteraard
mensen moeten zich niet zo aanstellen, janken doe je thuis maar. Hier op internet is het niets anders dan bigboys.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')