quote:
Spoorenberg: Dames en heren, bij mij aan tafel is aangeschoven de heer Bultman, een echtscheidingsdeskundige. Mag ik het zo zeggen?
Bultman: Dat mag u zo zeggen ja.
Spoorenberg: De geruchten gaan dat scheiding heel veel invloed heeft op de kinderen van de desbetreffende scheidende partijen.
Bultman: Nou, ik zou eerder zeggen dat het andersom is, dat eigenlijk kinderen de voornaamste reden zijn, leert de praktijk, voor scheidingen.
Spoorenberg: Oh?
Bultman: Ja. Zonder kinderen wordt er aanmerkelijk minder gescheiden dan met kinderen.
Spoorenberg: Echt waar?
Bultman: Ja, kinderen zijn natuurlijk... Heeft u zelf kinderen?
Spoorenberg: Nee.
Bultman: Nee. Nou, want het is eh, kijk over het algemeen zijn kinderen er natuurlijk op uit om alles stuk te maken. In z'n algemeenheid.
Spoorenberg: Oh?
Bultman: Ja, kinderen zijn er op uit om alles wat ze zien, met name jongetjes, maar ook meisjes, meisjes meer op geestelijk gebied, de jongens meer op materieel gebied, om alles wat ze om zich heen zien helemaal kapot te maken. Dus ook het huwelijk van hun ouders.
Spoorenberg: Ja, maar eh, is niet eigenlijk een van de functies van het huwelijk om kinderen te gaan maken?
Bultman: Dat was tot voor kort wel zo, maar ik hoop dat er binnenkort een verandering in het denken gaat plaatsvinden, want over het algemeen leert de ervaring, u kunt het om u heen misschien ook wel zien... Als mensen kinderen hebben, in het begin gaan die kinderen heel erg druk lopen doen.
Spoorenberg: Ja.
Bultman: U kunt ze haast niet te pakken krijgen, bij wijze van spreken, om ze te corrigeren. Het rent maar heen en weer, het loopt maar te doen en te doen. En het is allemaal bedoeld om de relatie, de vaak al moeizame relatie tussen de ouders, helemaal definitief kapot te maken.
Spoorenberg: Ja, want de relaties zijn vaak al moeizaam natuurlijk.
Bultman: Natuurlijk, elke relatie is moeizaam. Maar als er kinderen komen, dan is het bijna onbegonnen werk om er nog iets van te maken. Armageddon, zou ik zeggen.
Spoorenberg: Wat is dan, zeg maar, uwerzijds het advies eh aan mensen?
Bultman: Nou, wat ik altijd adviseer in mijn praktijk, dat is eh probeer uw kinderen, ten eerste, dat valt overigens nog niet mee, te stabiliseren...
Spoorenberg: Maar gaat daar niet een stap aan vooraf? Namelijk, probeer ze niet te krijgen?
Bultman: Dat is natuurlijk het allerbeste.
Spoorenberg: En daarvoor, de stap daarvoor, probeer niet te trouwen?
Bultman: Probeer niet te trouwen en...
Spoorenberg: En de stap daarvoor, probeer geen relatie te hebben?
Bultman: Ja, maar wat eh, kijk eh, we moeten bij het begin beginnen. De mensen hebben toch de neiging om relaties te hebben, dat is nu eenmaal zo, dat is een gegeven.
Spoorenberg: Dat komt uit angst natuurlijk.
Bultman: Alles is angst, het hele leven is angst. Dat kan ik u vertellen, meneer Spoorenberg, alles is angst. Maar om die angst dan te overwinnen gaan mensen bij elkaar schuilen, hulp zoeken, maargoed. Ik zit dan in mijn praktijk met mensen die de fout hebben gemaakt om...
Spoorenberg: Als ik mag, u ziet de tijd, stel je gaat scheiden en je hebt toch kinderen. Wat zou u dan aanraden om met de kinderen te doen?
Bultman: Nou, daar was ik net mee bezig voordat u me onderbrak. Het beste is gewoon om de kinderen te stabiliseren, ik zou zeggen, kinderen tot vier jaar te pakken te krijgen ís lastig. Ik zou zeggen, als ze in een ruimte zijn, ruimte afsluiten. Eh, dan eh slaapgas erin spuiten...
Spoorenberg: Ja.
Bultman: Ja, het kan allerlei soorten gas zijn, slaapgas, lachgas, maar ook...
Spoorenberg: Als het maar tot de dood leidt.
Bultman: Als het maar... nou, dat hoeft nog niet gelijk. De dood is natuurlijk wel welkom, maar mochten de kinderen niet dood zijn, dan is het het beste om ze op een rustige plek eh dood te maken. Af te maken, dan wel te verdrinken, ja dat is aan iedereen natuurlijk...
Spoorenberg: Er zijn allerlei methodes, dat hangt van de creativiteit af.
Bultman: Natuurlijk, daar ga ik zelf niet over, dat mogen mensen helemaal zelf invullen, maar het belangrijkste is wel..
Spoorenberg: Goed, dus eh kort samengevat: niet trouwen.
Bultman: Nee.
Spoorenberg: Als u wel gaat trouwen, geen kinderen nemen. Neemt u wel kinderen, reken dan op echtscheiding. Om dat te voorkomen, maak de kinderen te gepaster tijde dood.
Bultman: Dat is het beste.
Spoorenberg: Nou, heel hartelijk dank meneer Bultman, voor deze heldere uitleg.
Bultman: Geen dank.
Spoorenberg: Ik denk dat het wel een open deur is voor iedereen in Bergeijk, maar toch handig om het even op een rijtje te zetten. Heel fijn, meneer Bultmans, ik wil u hartelijk danken voor dit gesprek, en ik vraag Tedje om eens lekkere pittige echtscheidingsmuziek op te zetten.