abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114004735
En het is zover.

Mijn bankstel, gekocht bij <bedrijf> in januari, is kapot. Welk bedrijf dit is, kunnen jullie denk ik wel raden, als ik het over een bankstel heb. De naad heeft losgelaten of iets dergelijks. Naar mijn idee is dit gewoon te strak "gemonteerd" waardoor het nu is losgeraakt. Het enige dat wij doen op die bank is ZITTEN. Erop staan doen we niet en verdere rare dingen ook niet.

Foto: http://i50.tinypic.com/2q16nbc.jpg

Nu is mijn ervaring bij <bedrijf> vooralsnog goed. Echter, afgelopen zaterdag heb ik met het filiaal gebeld waar ik de bank bij heb gekocht, en die vertelden me dat ik een brief zou moeten sturen naar "Service Nederland" te Deventer. Ik neem aan dat ik dat hier wel mag neerzetten.

In ieder geval, ik weet niet precies wat het beste is om nu te doen. Ik heb namelijk nog eens wat meer op google gezocht hierover.

- Ik kan doen wat ze van mij verlangen, contact opnemen met "Service Nederland".
- Ik kan teruggaan naar de winkel zelf en een oplossing eisen.
- Ik kan.. vul maar in.

Nu is het zo dat ik waarschijnlijk dat bankstel terug mag brengen naar het filiaal. Dit op zich zou ik nog niet eens zo erg vinden, echter heb ik gewoon liever dat ze het ding komen repareren of ophalen. Wat ik uiteraard gewoon wil, is een bankstel zonder schade.

Iemand persoonlijke ervaringen? En wat zou jij zelf doen? Een nette brief sturen of toch een wat meer boze brief? Wat helpt het beste bij dit bedrijf?

Alvast bedankt voor de antwoorden :)

PS. En nee, ik heb niet op google gekeken VOORDAT ik het bankstel had aangeschaft. En nee, ik heb hier gekocht omdat ik een reclame folder in de bus kreeg en ik op dat moment toch al op zoek was naar een bankstel, omdat ik samen ging wonen. Ik had dus geen geld voor een "goed bankstel". Mijn vraag is nu alleen, wat is het beste om te doen?
pi_114004836
Ik zou zelf denk ik beginnen met terug gaan naar de winkel en het verhaal uitleggen.

Als dat niets opleverd.. en ik lees nu dat zij jou adviseren naar dat service gedoe te schrijven.

Dan begin je daar dus mee.

Daarna verder kijken.
pi_114005013
En sowieso, met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.
Boos worden kan altijd nog.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_114005297
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 11:40 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
En sowieso, met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.
Boos worden kan altijd nog.
Precies, dit dacht ik zelf ook al.
pi_114005326
Wettelijk gezien hoef jij alleen maar naar de vestiging waar jij het product gekocht hebt, waarna zij de rest moeten uitzoeken.
Het kan echter zijn dat het via andere wegen sneller gaat (denk hierbij aan een telefoon die defect is. je kan hem opsturen naar de winkel, of direct door de reparateur laten ophalen).

Een brief schrijven naar het hoofdkantoor klinkt mij in de oren alsof het heeeel lang gaat duren. Kan je dat hoofdkantoor niet bellen?

En als eerder gezegd: blijf gewoon vriendelijk. Tuurlijk zijn er veel klachten over dit bedrijf, maar het zal ook wel eens goed gaan.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 12:01:48 #6
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_114005769
In eerste instantie, terug naar de winkel waar je de bank hebt gekocht en een-en-ander vriendelijk voorleggen. Je hebt recht op een deugdelijk product, en na zes maanden al een loslatende naad lijkt mij niet conform de verwachtingen. De winkel kan het volgende doen: 1) aanbieden te repareren, als dat niet lukt 2) vervangen door een vergelijkbaar produkt, en als ook dat niet lukt, 3) je het geld terugbetalen.
Wettelijk gezien moet de winkel het oplossen, laat je dus niet afschepen met het schrijven van brieven naar het hoofdkantoor. Dat kan altijd later nog, mocht je er met de winkel niet uitkomen.

Succes!
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_114009785
De winkel instappen als het lekker druk is, op de counter gaan zitten en zeggen dat je pas vertrekt als ze je een fatsoenlijke oplossing bieden.

Bovenstaande natuurlijk pas doen al je het eerst netjes hebt geprobeerd.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  donderdag 12 juli 2012 @ 03:47:20 #8
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_114095458
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:26 schreef DroogDok het volgende:
De winkel instappen als het lekker druk is, op de counter gaan zitten en zeggen dat je pas vertrekt als ze je een fatsoenlijke oplossing bieden.

Bovenstaande natuurlijk pas doen al je het eerst netjes hebt geprobeerd.
Haha, inderdaad, ik heb mijn cliënten ook altijd aangeraden om om 16:00 uur op zaterdagmiddag langs te gaan in de mediamarkt/kruitvat/welke-keten-dan-ook om te gaan klagen - werkt prima inderdaad. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  donderdag 12 juli 2012 @ 09:23:43 #9
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_114097607
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 11:30 schreef RonB1985 het volgende:
Nu is het zo dat ik waarschijnlijk dat bankstel terug mag brengen naar het filiaal. Dit op zich zou ik nog niet eens zo erg vinden, echter heb ik gewoon liever dat ze het ding komen repareren of ophalen.
Persoonlijk zou ik dat dan doen. Als dat hun oplossing is, prima.

Kijk, als ze 'm komen repareren, dan heb je kans dat het van kwaad tot erger wordt. Nu kun je van dat pokke-ding af.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_114710404
Ik heb nu een brief gekregen (gisteren in de bus), waarin staat dat "conform hun meeneemwinkelformule" de bank naar hun toe moet worden gebracht. Het eerste leugen is binnen, namelijk wanneer ik belde hebben ze mij verteld een brief te sturen naar dit of dat bedrijf, welke gaan beoordelen of ze langskomen of dat ik hem langs moet brengen. En nu moet het zo zijn dat, "conform hun meeneem formule", ik de bank moet langsbrengen. Prima, maar zeg me dat dan meteen in plaats van valse verwachtingen te scheppen aan de telefoon omdat je geen zin in gezeur hebt. Echter, dit is nog niks..

De bank naar hun toe brengen, kan maar op 1 dag, namelijk op 30 juli. Hallo, dan moet ik werken, en ik kan wel een halve dag verlof nemen, maar ik kan geen 3-zits bank uit een appartement waar ik op 3 hoog woon, in mijn uppie naar beneden slepen. En nog mooier ik moet nog eerst hun bijgeleverde "coupon" compleet invullen en dan schriftelijk naar hun terugzenden binnen 5 dagen, gezien hun planning. Mooi, dus ik doe hem vandaag op de bus, en dan hebben ze hem dinsdag binnen, en dan ga ik terug in de tijd om op maandag 30 juli de bank te brengen.

Gelukkig kent een collega iemand die daar werkt, dus ik ga mijn collega vragen om morgen samen met mij naar die winkel te gaan om dit op te lossen. Mocht dat niet werken, dan ga ik hier om advies vragen om een mooie brief op te stellen, want dit is echt amateuristisch zeg..
pi_114710441
Alle kosten die jij moet maken om die bank bij hun te brengen gewoon op hun verhalen.
  vrijdag 27 juli 2012 @ 10:20:16 #12
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_114711555
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 09:27 schreef RonB1985 het volgende:
Ik heb nu een brief gekregen (gisteren in de bus), waarin staat dat "conform hun meeneemwinkelformule" de bank naar hun toe moet worden gebracht. Het eerste leugen is binnen, namelijk wanneer ik belde hebben ze mij verteld een brief te sturen naar dit of dat bedrijf, welke gaan beoordelen of ze langskomen of dat ik hem langs moet brengen. En nu moet het zo zijn dat, "conform hun meeneem formule", ik de bank moet langsbrengen. Prima, maar zeg me dat dan meteen in plaats van valse verwachtingen te scheppen aan de telefoon omdat je geen zin in gezeur hebt. Echter, dit is nog niks..

Of je bekijkt het positief: ze hebben het balletje vast voor je aan het rollen gebracht; service die je niet verwacht had.

En wat de 'meeneemformule' betreft: tsja. De marge moet ergens vandaan komen. Als ze voor dat geld ook nog moeten komen opdraven om bij jou de bank weer op te halen, dan kan het natuurlijk nooit uit. Dus imho erg logisch. Wel vervelend, maar het hoort erbij als je je bank bij een discounter koopt.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_114711918
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 09:29 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Alle kosten die jij moet maken om die bank bij hun te brengen gewoon op hun verhalen.
En op welke basis zou dat vergoed moeten worden?

Als je een tandenborstel koopt die niet goed is komen ze ook niet van C1000 naar je huis gereden hoor. Je weet bij voorbaat dat je bij deze winkel zelf terug moet komen, daar moet je niet over piepen.
pi_114712730
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 10:35 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

En op welke basis zou dat vergoed moeten worden?

Ik ga even voor je zoeken
(Of Rinus moet eerder zijn)

Edit. INB4 Rinus

Hier dus.

[ Bericht 9% gewijzigd door Kapt-Ruigbaard op 27-07-2012 11:10:40 ]
pi_114713075
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 11:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Ik ga even voor je zoeken
(Of Rinus moet eerder zijn)

Edit. INB4 Rinus

Hier dus.
Sinds wanneer is S&S een webwinkel?
pi_114713127
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 10:20 schreef ElisaB het volgende:

[..]
En wat de 'meeneemformule' betreft: tsja. De marge moet ergens vandaan komen. Als ze voor dat geld ook nog moeten komen opdraven om bij jou de bank weer op te halen, dan kan het natuurlijk nooit uit. Dus imho erg logisch.
Logisch? Sorry? Sinds wanneer moet de klant de dupe zijn van een defect product? Als ze direct een goede bank hadden gemaakt, dan was dat nog minder ten koste gegaan van de marge.
pi_114713268
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 11:17 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Sinds wanneer is S&S een webwinkel?
Sinds wanneer maakt dat iets uit?
Kosten zijn kosten.

Hier het hele wetsartikel nog voor de volledigheid:

quote:
Artikel 21
1Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
aaflevering van het ontbrekende;
bherstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
cvervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
4Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
5Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
6 Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.
  vrijdag 27 juli 2012 @ 11:33:28 #18
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_114713641
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 10:20 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Of je bekijkt het positief: ze hebben het balletje vast voor je aan het rollen gebracht; service die je niet verwacht had.

En wat de 'meeneemformule' betreft: tsja. De marge moet ergens vandaan komen. Als ze voor dat geld ook nog moeten komen opdraven om bij jou de bank weer op te halen, dan kan het natuurlijk nooit uit. Dus imho erg logisch. Wel vervelend, maar het hoort erbij als je je bank bij een discounter koopt.
Ze kopen die banken voor 2 tientjes in China, er blijft genoeg marge over om te komen repareren.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  PR/Manusje van alles vrijdag 27 juli 2012 @ 11:36:33 #19
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_114713753
Maar ts, wat denk je, dat ze die bank bij je thuis komen maken?

Bel ze op en zeg dat je de 30ste neit gaat halen. Kom zelf met een alternatief en regel het. Je kan ze wel tegen gaan werken. Maar dat helpt weinig.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_114714292
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 11:23 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Kosten zijn kosten.

[..]

Ehm ... nee :')

Ik denk niet dat de Shellpomp zegt de rekening wel even naar S&S te zullen sturen nadat je je kar hebt volgegooid met euro95 ... :')
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_114714483
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 11:51 schreef r_one het volgende:

[..]

Ehm ... nee :')

Ik denk niet dat de Shellpomp zegt de rekening wel even naar S&S te zullen sturen nadat je je kar hebt volgegooid met euro95 ... :')
En die kosten zijn niet te verhalen omdat?
pi_114714760
Geen idee wat S&S is maar art 21 bw 7 meldt gewoon dat je kosteloos herstel/vervanging mag eisen.

Dit houdt in dat de winkel het product bij jou komt ophalen. Doen ze dat niet, dan mag je de kosten in rekening brengen die je moet maken om het aangekochte naar hun te retourneren. Dat zal misschien iets van een euro of 50 zijn om een bank te vervoeren, als het niet meer is.
pi_114714768
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 11:56 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

En die kosten zijn niet te verhalen omdat?
Omdat ze niet door S&S in rekening worden gebracht.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_114714870
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 11:23 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Kosten zijn kosten.

[..]

Ik zie alleen staan bij aflevering, dat is iets anders dan een paar maanden na levering toch?
pi_114714891
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:06 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ik zie alleen staan bij aflevering, dat is iets anders dan een paar maanden na levering toch?
Het gaat om lid 2.
.
pi_114715020
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:06 schreef r_one het volgende:

[..]

Het gaat om lid 2.
Dat begrijp ik, maar wat ik eruit haal is dat bij aflevering het product moet zijn zoals verwacht, is het niet zo dan moet het kosteloos vervangen worden.

Dat is wat anders dan garantie claimen en dan verwachten dat het product kosteloos opgehaald wordt. Lijkt mij dan he.

Maar ik zie het hele probleem niet, je weet van te voren bij S&S dat je op moet halen. Ze willen fixen en je mag de bank langs brengen. Lijkt mij een prima oplossing, als je dit naar de rechter brengt wordt je ongetwijfeld uitgelachen om die 5 euro brandstof.
pi_114715058
'Afgeleverde zaak' heeft niks te maken met het moment waarop het wordt afgeleverd.
pi_114715146
Afgeleverde alsin het product.
pi_114730397
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 11:30 schreef RonB1985 het volgende:

Nu is het zo dat ik waarschijnlijk dat bankstel terug mag brengen naar het filiaal. Dit op zich zou ik nog niet eens zo erg vinden, echter heb ik gewoon liever dat ze het ding komen repareren of ophalen.
Ik heb enige doe-het-zelf ervaring met het naaien van leer (costuummaakhobby). Mijn mening als uitdrukkelijk niet-expert. Ik zie niet in dat repareren gaat werken. Wat er gebeurd is, is dat er op een plek waar zo op de foto te zien een serie steken lopen over de hele breedte van een stuk (heel) leer of nepleer, het leer of nepleer is doorgescheurd door de stiksels heen, althans uitgescheurd. Vaak zie je dat gebeuren als er te dicht op elkaar is gestikt op broos materiaal. Te sterke stikseldraad in combinatie met een relatief kwetsbaar of laagkwalitatief bekleding onder te veel druk (en mogelijk een dikkere reet dan waarop gerekend is) zou mijn inschatting zijn. Om dit te repareren, zal feitelijk het hele stuk van de bank nieuw moeten worden overgetrokken. Gaat niet werken.

Het is niet op een naad, een naad had makkelijk weer dichtgenaaid kunnen worden. Dit is een scheur en die ga je nooit kunnen lijmen; er staat te veel druk op die plek, dat gaat meteen weer los.

Vervanging: als het ligt aan te dicht op elkaar gestikt voor het materiaal, en daar lijkt het zonder meer op, dan is de kans heel groot dat de hele serie hier last van heeft. Let maar eens op in winkels; als je een defect ziet aan meerdere van dezelfde producten, gaat de rest er bijna gegarandeerd ook last van hebben ("echte" productiefouten daargelaten, bij echt leer kan je natuurlijk een individuele dunne plek hebben). Risico van een designersfout bij massaproductie.

Ik zou voor geld terug opteren als dat kan.

[ Bericht 3% gewijzigd door Sessy op 27-07-2012 19:24:14 ]
pi_114731023
En om dan toch nog juridisch te reageren, de titel koop van boek 7 burgerlijk wetboek is van toepassing. Specifieker: consumentenkoop. Naar ik begrijp, gaat het niet om een webwinkel (had gekund; neckermann verkoopt ook bankstellen).

quote:
Artikel 5
1. In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Artikel 6
1. Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
2. Lid 1 is niet van toepassing op de artikelen 11, 12, 13, 26 en 35, doch bedingen in algemene voorwaarden waarbij ten nadele van de koper wordt afgeweken van die artikelen, worden als onredelijk bezwarend aangemerkt.
3. De toepasselijkheid op de consumentenkoop van een recht dat de door de richtlijn nr. 99/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen (PbEG L 171) voorziene bescherming niet of slechts ten dele biedt, kan er niet toe leiden dat de koper de bescherming verliest die hem krachtens deze richtlijn wordt geboden door de dwingende bepalingen van het recht van de lidstaat van de Europese Unie of de andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waar hij zijn gewone verblijfplaats heeft.

Artikel 6a
1. Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.

Artikel 10
1. De zaak is voor risico van de koper van de aflevering af, zelfs al is de eigendom nog niet overgedragen. Derhalve blijft hij de koopprijs verschuldigd, ongeacht tenietgaan of achteruitgang van de zaak door een oorzaak die niet aan de verkoper kan worden toegerekend.

Artikel 17
1. De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Artikel 18

1. Bij de beoordeling van de vraag of een op grond van een consumentenkoop afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, gelden mededelingen die door of ten behoeve van een vorige verkoper van die zaak, handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, omtrent de zaak zijn openbaar gemaakt, als mededelingen van de verkoper, behoudens voor zover deze een bepaalde mededeling kende noch behoorde te kennen of deze mededeling uiterlijk ten tijde van het sluiten van de overeenkomst op een voor de koper duidelijke wijze is herroepen, dan wel de koop niet door deze mededeling beïnvloed kan zijn.
2. Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
3. Indien in geval van een consumentenkoop de verkoper verplicht is zorg te dragen voor de installatie van de zaak en deze installatie ondeugdelijk is uitgevoerd, wordt dit gelijkgesteld aan een gebrek aan overeenstemming van de zaak aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien de installatie door de koper ondeugdelijk is uitgevoerd en dit te wijten is aan de montagevoorschriften die met de levering van de zaak aan de koper zijn verstrekt.

Artikel 21

1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2. De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3. De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
4. Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
5. Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
6. Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.

Artikel 22

1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:
a. de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
b. de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.
2. De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3.
3. Voorzover daarvan in deze afdeling niet is afgeweken zijn op de in lid 1 onder b bedoelde bevoegdheid de bepalingen van afdeling 5 van titel 5 van Boek 6 omtrent ontbinding van een overeenkomst van overeenkomstige toepassing.
4. De rechten en bevoegdheden genoemd in lid 1 en de artikelen 20 en 21 komen de koper toe onverminderd alle andere rechten en vorderingen

Artikel 23

1. De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.

Artikel 24

1. Indien op grond van een consumentenkoop een zaak is afgeleverd die niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten, heeft de koper jegens de verkoper recht op schadevergoeding overeenkomstig de afdelingen 9 en 10 van titel 1 van Boek 6.
Met andere woorden: ervan uitgaande dat je niet zelf hebt zitten prutsen om het in elkaar te zetten en het tijdig hebt gemeld, zou je op zich vervanging of herstel kunnen eisen. Je wordt niet geholpen door het vermoeden dat het niet aan de overeenkomst beantwoordt, maar zelfs bij een goedkoop bankstel vind ik slechts 6 maanden wel minder dan wat je mag verwachten moet ik zeggen. Hoe dan ook. Houd in de gaten dat bij ontbinding je niet op het héle aankoopbedrag recht hebt. Je kan discussie krijgen over de vraag of het bijv. aan de verkoper is toe te rekenen dat dat ding kapot is. Als de hele serie er last van heeft is het antwoord m.i. ja.
pi_114768407
Even omhoog,

Meest gebruikelijke vorm van garantie is carry-in garantie. Uitgaande dat dat van toepassing is bij deze bank.

Houdt in dat je op eigen kosten een product moet brengen naar de leverancier/fabrikant/winkel.

Maar dan begrijp ik bw 7 art 21 niet, want:
quote:
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Kunnen we dan stellen dat verzendkosten niet in verband staan met de kosten voor nakoming - anders zou je stellen dat carry-in garantie in strijd is met de wet - en dat ts dus gewoon zelf de verzendkosten moet betalen?
pi_114780320
Ik denk dat ze eerder doelen op reparatiekosten in rekening brengen.

Je hebt in beginsel natuurlijk een zaak die je koopt af te halen, dan lijkt het me logisch dat als het gerepareerd moet worden, je het ook moet brengen. Maar zeker weet ik 't niet, zou ik moeten opzoeken en ga ik nu niet doen.
pi_114782277
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 22:08 schreef Sessy het volgende:
Ik denk dat ze eerder doelen op reparatiekosten in rekening brengen.

Je hebt in beginsel natuurlijk een zaak die je koopt af te halen, dan lijkt het me logisch dat als het gerepareerd moet worden, je het ook moet brengen. Maar zeker weet ik 't niet, zou ik moeten opzoeken en ga ik nu niet doen.
Dit. Extremer gesteld, wat als TS in Maastricht woont en de bank heeft gekocht in Groningen? Je kiest er zelf voor om de bank te kopen in een winkel en zelf mee te nemen. Als het dan vervangen of gerepareerd moet worden draag je er zelf weer zorg voor dat wordt teruggebracht bij de leverancier. Deze kosten kan je niet claimen. Net zoals je ook geen kosten kan claimen als je een dag vrij moet vragen.
pi_114783095
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 22:48 schreef nikk het volgende:

[..]

Dit. Extremer gesteld, wat als TS in Maastricht woont en de bank heeft gekocht in Groningen? Je kiest er zelf voor om de bank te kopen in een winkel en zelf mee te nemen. Als het dan vervangen of gerepareerd moet worden draag je er zelf weer zorg voor dat wordt teruggebracht bij de leverancier. Deze kosten kan je niet claimen. Net zoals je ook geen kosten kan claimen als je een dag vrij moet vragen.
Maar kosten voor nakoming, zijn als je het precies stelt, ook gewoon simpelweg kosten voor retourzenden.

Om nakoming te vorderen, moet jij als consument kosten maken. Dat zou in strijd zijn met dat artikel volgens mijn redenering.
Er wordt niet gesproken over de specificatie van de kosten voor nakoming, dat kosten voor terugbrengen er buiten valt wordt namelijk niet vermeld. Hoe weet jij dit dan toch zo zeker?
pi_114789747
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 23:05 schreef Snoepje5 het volgende:
Om nakoming te vorderen, moet jij als consument kosten maken. Dat zou in strijd zijn met dat artikel volgens mijn redenering.
Nee, er staat toch duidelijk dat kosten voor nakoming niet in rekening kunnen worden gebracht (door de verkoper wel te verstaan). Dat is toch echt wat anders; dit betreft dan o.a. de kosten die een winkelier moet maken om het product naar de fabrikant te sturen.

Het blijft jouw verantwoording als koper het te repareren product aan te bieden op de plaats van levering; bij een cash-and-carrytoko is dat dus in de winkel. Als je levering aan huis had bedongen (en betaald), dan werd het een ander verhaal.

Voor de volledigheid: bij een webwinkel is de plaats van levering doorgaans het huisadres van de consument, vandaar dat de webwinkel opdraait voor de verzendkosten van koper naar webwinkel (vice versa) als een product retour moet ter reparatie of vervanging.
.
pi_114797458
Duidelijk verhaal. Wat als ts het bij de ikea had gekocht en gebruik gemaakt van de verzendservice voor 50¤? Is levering dan alsnog bij de winkel?
pi_114798114
Ikea doet niet aan online bestellen vlg mij dus je koopt het nog steeds in de winkel en de leveringshandeling vindt nog steeds in de winkel plaats. Je sluit vervolgens een tweede overeenkomst af om het geleverd te krijgen, namelijk een overeenkomst van opdracht. Ik denk nog steeds bij de winkel.

De garantie die de wet je biedt is zaaksgerelateerd en heeft betrekking op de vervanging, reparatie etc van de zaak, niet zo zeer een vrijwaring voor alle ongemakken.
pi_114809443
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 12:24 schreef Snoepje5 het volgende:
Duidelijk verhaal. Wat als ts het bij de ikea had gekocht en gebruik gemaakt van de verzendservice voor 50¤? Is levering dan alsnog bij de winkel?
Nee, ik ben van mening dat levering dan ´aan huis´ plaatsvindt, zoals ik al zei:
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 01:45 schreef r_one het volgende:
Als je levering aan huis had bedongen (en betaald), dan werd het een ander verhaal.
.
pi_114835682
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 19:18 schreef Sessy het volgende:
Ik zou voor geld terug opteren als dat kan.
Om even hierop te reageren, het gaat zich mij niet zozeer om het geld, maar om een bankstel waarmee ik in ieder geval twee jaartjes plezier van kan hebben, vandaar ook eigenlijk dat ik bij deze winkel heb gekocht. Het thuis repareren zou ik in eerste instantie graag willen aangezien ik op 3 hoog woon, zonder lift. Dus ik moet dat ding ergens mee inpakken zodat ik het niet beschadig. Tevens heb ik nog twee man nodig om het ding naar onder te slepen, aangezien het niet gemakkelijk is om met twee man te doen.

Dus als ik vandaag (zoals aangegeven) terug zou moeten, zouden er 2 man zijn die minimaal één of twee uurtjes vrij zouden moeten nemen om de bank naar onder te slepen en ikzelf zou zeker een halve dag vrij moeten nemen. Tevens zou ik ook nog eerst de afspraak hiervoor schriftelijk moeten bevestigen, wat dus gewoon voor vandaag niet zou hebben gekund als ik de brief pas op vrijdagmorgen in mijn brievenbus tegenkom.

Wat Sessy ook nog zegt, over het te dicht op elkaar hebben gestikt, dat kan kloppen. Op de andere bank, waarop mijn vriendin eigenlijk altijd zit, lijkt het er ook op alsof het elk moment los kan raken. Ik zal er anders vanavond of morgen eens een foto van maken. Ik ben dus eigenlijk bang dat, ook al wordt de 3-zits gerepareerd, dat ik binnenkort ook weer terug kan gaan met de 2-zits. Dus misschien toch wat jij zegt, geld terug en weg met die banken.
pi_114838781
Geld terug hoef je niet op de rekenen bij de S&S. Sowieso moet je ze eerst een redelijke termijn ter reparatie geven, en pas na de 3de keer kan je een beetje gaan praten over geld terug.
pi_114934449
Gisteren geconstateerd dat ook nu de andere bank toch echt los begint te laten, het zal binnen nu en een maand hetzelfde eruit zien als mijn andere bank. Toch tijd voor een andere oplossing dus dan gewoon een simpele reparatie, want over een half jaar zitten we vast weer met hetzelfde probleem.
pi_114935010
Ik heb nu een brief gemaakt welke ik niet hier wil posten, maar waarmee ik wel hulp nodig heb om het wat formeler te maken en wat beter in elkaar te steken. Voelt iemand zich geroepen om hierbij hulp te bieden, laat het mij dan weten via dit topic of DM/PM en ik zal je de brief per PM toesturen, zodat je hem eens kunt bekijken.
pi_114935698
Bel anders ook even met consuwijzer, dan proberen zij het voor je uit te zoeken.
pi_115064914
Als het trouwens helemaal niks wordt qua garantie en zo en je denkt, wat moet ik nu met het bankstel, moet je me ff een PM-berichtje sturen, ik heb zo wel ideetjes over hoe je dit soort schade repareert (weliswaar niet onzichtbaar maar wel met enige smaak). Lijkt me niks voor WGR.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')