Precies, dit dacht ik zelf ook al.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 11:40 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
En sowieso, met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.
Boos worden kan altijd nog.
Haha, inderdaad, ik heb mijn cliënten ook altijd aangeraden om om 16:00 uur op zaterdagmiddag langs te gaan in de mediamarkt/kruitvat/welke-keten-dan-ook om te gaan klagen - werkt prima inderdaad.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 13:26 schreef DroogDok het volgende:
De winkel instappen als het lekker druk is, op de counter gaan zitten en zeggen dat je pas vertrekt als ze je een fatsoenlijke oplossing bieden.
Bovenstaande natuurlijk pas doen al je het eerst netjes hebt geprobeerd.
Persoonlijk zou ik dat dan doen. Als dat hun oplossing is, prima.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 11:30 schreef RonB1985 het volgende:
Nu is het zo dat ik waarschijnlijk dat bankstel terug mag brengen naar het filiaal. Dit op zich zou ik nog niet eens zo erg vinden, echter heb ik gewoon liever dat ze het ding komen repareren of ophalen.
Of je bekijkt het positief: ze hebben het balletje vast voor je aan het rollen gebracht; service die je niet verwacht had.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 09:27 schreef RonB1985 het volgende:
Ik heb nu een brief gekregen (gisteren in de bus), waarin staat dat "conform hun meeneemwinkelformule" de bank naar hun toe moet worden gebracht. Het eerste leugen is binnen, namelijk wanneer ik belde hebben ze mij verteld een brief te sturen naar dit of dat bedrijf, welke gaan beoordelen of ze langskomen of dat ik hem langs moet brengen. En nu moet het zo zijn dat, "conform hun meeneem formule", ik de bank moet langsbrengen. Prima, maar zeg me dat dan meteen in plaats van valse verwachtingen te scheppen aan de telefoon omdat je geen zin in gezeur hebt. Echter, dit is nog niks..
En op welke basis zou dat vergoed moeten worden?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 09:29 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Alle kosten die jij moet maken om die bank bij hun te brengen gewoon op hun verhalen.
Ik ga even voor je zoekenquote:Op vrijdag 27 juli 2012 10:35 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
En op welke basis zou dat vergoed moeten worden?
Sinds wanneer is S&S een webwinkel?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 11:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ik ga even voor je zoeken
(Of Rinus moet eerder zijn)
Edit. INB4 Rinus
Hier dus.
Logisch? Sorry? Sinds wanneer moet de klant de dupe zijn van een defect product? Als ze direct een goede bank hadden gemaakt, dan was dat nog minder ten koste gegaan van de marge.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 10:20 schreef ElisaB het volgende:
[..]
En wat de 'meeneemformule' betreft: tsja. De marge moet ergens vandaan komen. Als ze voor dat geld ook nog moeten komen opdraven om bij jou de bank weer op te halen, dan kan het natuurlijk nooit uit. Dus imho erg logisch.
Sinds wanneer maakt dat iets uit?quote:
quote:Artikel 21
1Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
aaflevering van het ontbrekende;
bherstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
cvervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
4Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
5Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
6 Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.
Ze kopen die banken voor 2 tientjes in China, er blijft genoeg marge over om te komen repareren.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 10:20 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Of je bekijkt het positief: ze hebben het balletje vast voor je aan het rollen gebracht; service die je niet verwacht had.
En wat de 'meeneemformule' betreft: tsja. De marge moet ergens vandaan komen. Als ze voor dat geld ook nog moeten komen opdraven om bij jou de bank weer op te halen, dan kan het natuurlijk nooit uit. Dus imho erg logisch. Wel vervelend, maar het hoort erbij als je je bank bij een discounter koopt.
Ehm ... neequote:Op vrijdag 27 juli 2012 11:23 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Sinds wanneer maakt dat iets uit?
Kosten zijn kosten.
Hier het hele wetsartikel nog voor de volledigheid:
[..]
En die kosten zijn niet te verhalen omdat?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 11:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Ehm ... nee![]()
Ik denk niet dat de Shellpomp zegt de rekening wel even naar S&S te zullen sturen nadat je je kar hebt volgegooid met euro95 ...![]()
Omdat ze niet door S&S in rekening worden gebracht.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 11:56 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
En die kosten zijn niet te verhalen omdat?
Ik zie alleen staan bij aflevering, dat is iets anders dan een paar maanden na levering toch?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 11:23 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Sinds wanneer maakt dat iets uit?
Kosten zijn kosten.
Hier het hele wetsartikel nog voor de volledigheid:
[..]
Het gaat om lid 2.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:06 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik zie alleen staan bij aflevering, dat is iets anders dan een paar maanden na levering toch?
Dat begrijp ik, maar wat ik eruit haal is dat bij aflevering het product moet zijn zoals verwacht, is het niet zo dan moet het kosteloos vervangen worden.quote:
Ik heb enige doe-het-zelf ervaring met het naaien van leer (costuummaakhobby). Mijn mening als uitdrukkelijk niet-expert. Ik zie niet in dat repareren gaat werken. Wat er gebeurd is, is dat er op een plek waar zo op de foto te zien een serie steken lopen over de hele breedte van een stuk (heel) leer of nepleer, het leer of nepleer is doorgescheurd door de stiksels heen, althans uitgescheurd. Vaak zie je dat gebeuren als er te dicht op elkaar is gestikt op broos materiaal. Te sterke stikseldraad in combinatie met een relatief kwetsbaar of laagkwalitatief bekleding onder te veel druk (en mogelijk een dikkere reet dan waarop gerekend is) zou mijn inschatting zijn. Om dit te repareren, zal feitelijk het hele stuk van de bank nieuw moeten worden overgetrokken. Gaat niet werken.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 11:30 schreef RonB1985 het volgende:
Nu is het zo dat ik waarschijnlijk dat bankstel terug mag brengen naar het filiaal. Dit op zich zou ik nog niet eens zo erg vinden, echter heb ik gewoon liever dat ze het ding komen repareren of ophalen.
Met andere woorden: ervan uitgaande dat je niet zelf hebt zitten prutsen om het in elkaar te zetten en het tijdig hebt gemeld, zou je op zich vervanging of herstel kunnen eisen. Je wordt niet geholpen door het vermoeden dat het niet aan de overeenkomst beantwoordt, maar zelfs bij een goedkoop bankstel vind ik slechts 6 maanden wel minder dan wat je mag verwachten moet ik zeggen. Hoe dan ook. Houd in de gaten dat bij ontbinding je niet op het héle aankoopbedrag recht hebt. Je kan discussie krijgen over de vraag of het bijv. aan de verkoper is toe te rekenen dat dat ding kapot is. Als de hele serie er last van heeft is het antwoord m.i. ja.quote:Artikel 5
1. In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
Artikel 6
1. Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
2. Lid 1 is niet van toepassing op de artikelen 11, 12, 13, 26 en 35, doch bedingen in algemene voorwaarden waarbij ten nadele van de koper wordt afgeweken van die artikelen, worden als onredelijk bezwarend aangemerkt.
3. De toepasselijkheid op de consumentenkoop van een recht dat de door de richtlijn nr. 99/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen (PbEG L 171) voorziene bescherming niet of slechts ten dele biedt, kan er niet toe leiden dat de koper de bescherming verliest die hem krachtens deze richtlijn wordt geboden door de dwingende bepalingen van het recht van de lidstaat van de Europese Unie of de andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waar hij zijn gewone verblijfplaats heeft.
Artikel 6a
1. Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.
Artikel 10
1. De zaak is voor risico van de koper van de aflevering af, zelfs al is de eigendom nog niet overgedragen. Derhalve blijft hij de koopprijs verschuldigd, ongeacht tenietgaan of achteruitgang van de zaak door een oorzaak die niet aan de verkoper kan worden toegerekend.
Artikel 17
1. De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Artikel 18
1. Bij de beoordeling van de vraag of een op grond van een consumentenkoop afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, gelden mededelingen die door of ten behoeve van een vorige verkoper van die zaak, handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, omtrent de zaak zijn openbaar gemaakt, als mededelingen van de verkoper, behoudens voor zover deze een bepaalde mededeling kende noch behoorde te kennen of deze mededeling uiterlijk ten tijde van het sluiten van de overeenkomst op een voor de koper duidelijke wijze is herroepen, dan wel de koop niet door deze mededeling beïnvloed kan zijn.
2. Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
3. Indien in geval van een consumentenkoop de verkoper verplicht is zorg te dragen voor de installatie van de zaak en deze installatie ondeugdelijk is uitgevoerd, wordt dit gelijkgesteld aan een gebrek aan overeenstemming van de zaak aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien de installatie door de koper ondeugdelijk is uitgevoerd en dit te wijten is aan de montagevoorschriften die met de levering van de zaak aan de koper zijn verstrekt.
Artikel 21
1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2. De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3. De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
4. Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
5. Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
6. Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.
Artikel 22
1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:
a. de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
b. de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.
2. De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3.
3. Voorzover daarvan in deze afdeling niet is afgeweken zijn op de in lid 1 onder b bedoelde bevoegdheid de bepalingen van afdeling 5 van titel 5 van Boek 6 omtrent ontbinding van een overeenkomst van overeenkomstige toepassing.
4. De rechten en bevoegdheden genoemd in lid 1 en de artikelen 20 en 21 komen de koper toe onverminderd alle andere rechten en vorderingen
Artikel 23
1. De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
Artikel 24
1. Indien op grond van een consumentenkoop een zaak is afgeleverd die niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten, heeft de koper jegens de verkoper recht op schadevergoeding overeenkomstig de afdelingen 9 en 10 van titel 1 van Boek 6.
Kunnen we dan stellen dat verzendkosten niet in verband staan met de kosten voor nakoming - anders zou je stellen dat carry-in garantie in strijd is met de wet - en dat ts dus gewoon zelf de verzendkosten moet betalen?quote:De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Dit. Extremer gesteld, wat als TS in Maastricht woont en de bank heeft gekocht in Groningen? Je kiest er zelf voor om de bank te kopen in een winkel en zelf mee te nemen. Als het dan vervangen of gerepareerd moet worden draag je er zelf weer zorg voor dat wordt teruggebracht bij de leverancier. Deze kosten kan je niet claimen. Net zoals je ook geen kosten kan claimen als je een dag vrij moet vragen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 22:08 schreef Sessy het volgende:
Ik denk dat ze eerder doelen op reparatiekosten in rekening brengen.
Je hebt in beginsel natuurlijk een zaak die je koopt af te halen, dan lijkt het me logisch dat als het gerepareerd moet worden, je het ook moet brengen. Maar zeker weet ik 't niet, zou ik moeten opzoeken en ga ik nu niet doen.
Maar kosten voor nakoming, zijn als je het precies stelt, ook gewoon simpelweg kosten voor retourzenden.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 22:48 schreef nikk het volgende:
[..]
Dit. Extremer gesteld, wat als TS in Maastricht woont en de bank heeft gekocht in Groningen? Je kiest er zelf voor om de bank te kopen in een winkel en zelf mee te nemen. Als het dan vervangen of gerepareerd moet worden draag je er zelf weer zorg voor dat wordt teruggebracht bij de leverancier. Deze kosten kan je niet claimen. Net zoals je ook geen kosten kan claimen als je een dag vrij moet vragen.
Nee, er staat toch duidelijk dat kosten voor nakoming niet in rekening kunnen worden gebracht (door de verkoper wel te verstaan). Dat is toch echt wat anders; dit betreft dan o.a. de kosten die een winkelier moet maken om het product naar de fabrikant te sturen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 23:05 schreef Snoepje5 het volgende:
Om nakoming te vorderen, moet jij als consument kosten maken. Dat zou in strijd zijn met dat artikel volgens mijn redenering.
Nee, ik ben van mening dat levering dan ´aan huis´ plaatsvindt, zoals ik al zei:quote:Op zondag 29 juli 2012 12:24 schreef Snoepje5 het volgende:
Duidelijk verhaal. Wat als ts het bij de ikea had gekocht en gebruik gemaakt van de verzendservice voor 50¤? Is levering dan alsnog bij de winkel?
quote:Op zondag 29 juli 2012 01:45 schreef r_one het volgende:
Als je levering aan huis had bedongen (en betaald), dan werd het een ander verhaal.
Om even hierop te reageren, het gaat zich mij niet zozeer om het geld, maar om een bankstel waarmee ik in ieder geval twee jaartjes plezier van kan hebben, vandaar ook eigenlijk dat ik bij deze winkel heb gekocht. Het thuis repareren zou ik in eerste instantie graag willen aangezien ik op 3 hoog woon, zonder lift. Dus ik moet dat ding ergens mee inpakken zodat ik het niet beschadig. Tevens heb ik nog twee man nodig om het ding naar onder te slepen, aangezien het niet gemakkelijk is om met twee man te doen.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 19:18 schreef Sessy het volgende:
Ik zou voor geld terug opteren als dat kan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |