abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 juli 2012 @ 17:15:31 #1
355083 MrEazy
This works for no meter.
pi_113974454
Ik dacht ik maak eventjes een topic waarin ik uitleg wat je rechten zijn tegenover de politie qua identificatie en observatie, ik wil zelf nog een aantal dingen weten dus misschien dat er meer zijn die er van weten:

Belangrijk: Nooit liegen, draai er om heen.

Huiszoekingen
1. Als een agent aan de deur staat en vraagt of deze binnen mag komen, vraag je om een huiszoekingsbevel, kan deze dit niet tonen, weiger je en doe je de deur dicht.
"Ik ben agent", "Ik heb dit niet nodig" zijn NOOIT geldige redenen.
1b. Als deze door blijft drammen, geen toegang verlenen en blijven herhalen dat je hier niet geen toestemming aan geeft, al vinden ze 3 kilo coke in je slaapkamer, dan mag dit niet als bewijs voorgelegd worden.

Agenten filmen in het openbaar
1. Je mag op openbaar terrein iedereen filmen en fotograferen, ook als de agent u verzoekt ermee te stoppen. Als er een actie gaande is, (arrestatie, huiszoeking, staande houding) mag je blijven filmen, geef de agenten wel de ruimte.
1b. Je bent niet verplicht je camerabeelden af te staan en je hoeft NOOIT je camera te overhandigen, weiger dit dus, probeer de camera te verdedigen ZONDER de agent fysiek aan te raken, als deze begint te duwen gewoon de camera de andere kant op houden.
1c. Als je hiervoor aangehouden wordt, probeer je opnamen zo op te slaan dat de agent dit niet kan verwijderen.
1d. "Ik vorder je om weg te gaan" Sta goed bij jezelf stil of je de openbare orde verstoord, zo niet, mag je ten alle tijden blijven staan, het is openbaar terrein.

Intimidatie & Identificatie
1a. Iedereen is altijd onschuldig tot anders bewezen, je bent een verdachte.
Je bent pas verdacht als aan alle bestanddelen uit artikel 27 van het boek "strafvorderingen" wordt voldaan, dit zijn:
1. Feiten en omstandigheden
2. Redelijk vermoeden
3. Enig strafbaar feit
1b Als een agent u vraagt of u een ID bij zich heeft hoeft u hier niet op te antwoorden als er niet aan de bestanddelen van artikel 27 sv wordt voldaan.
Vooral niet liegen als je geen ID bij je hebt, blijf er omheen draaien.
Zeg bijvoorbeeld: "Waarom wilt u mijn ID zien" of "Daar hoef ik niet op te antwoorden"
Als je deze wel bij je hebt hoef je deze ook niet te laten zien.

Fouilleren & Auto doorzoeken
1a Je mag onder 1 voorwaarden gefouilleerd worden
Dat is OF je voldoet aan de bestanddelen van art. 27 sv, OF het gebied is door de burgemeester aangewezen als een veiligheidsrisicogebied, als de agent beweert dat het zo'n gebied is vertel je de agent het volgende: "Ik geef absoluut geen toestemming aan het fouilleren, ik ga ervan uit dat het een veiligheidsrisicogebied is, blijkt dit achteraf niet zo te zijn dan zal ik rechtmatige stappen ondernemen"
1b De agent moet maar uitleggen waarom je aan art. 27 voldoet.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat er iemand in de buurt een overval gepleegd heeft die ook een wit petje en witte schoenen aan had een de zelfde snor heeft als jij. Hoe dan ook moet je herhaaldelijk zeggen dat je geen toestemming geeft, fysiek nooit tegenwerken. Hij zal je dus staande moeten houden of aan moeten houden.
1c Voor de auto geldt ook art. 27 sv. Hier ook herhaaldelijk zeggen dat je geen toestemming geeft, NOOIT zelf je kofferbak openmaken als ze dit intimiderend vragen, stiekem geef je dan toestemming. Laat ze de douane maar met een rechtelijk bevel komen.

Illegale dingen die ze vinden door een onrechtmatige huiszoeking, fouillering of auto zoeking kunnen in de rechtzaal niet als bewijs gerekend worden, je gaat dus vrijuit lekker puh.

Als je het ergens niet mee eens bent hoor ik het graag, tevens lijkt extra aanvulling mij leuk.
pi_113974506
Dankje voor deze nuttige info.
pi_113974555
Nu even deze informatie in je kladblok opslaan en pas weer inloggen als het nodig is voor iemand.
'Als' is einde discussie.
pi_113974565
Ach wat lief, TS is met een halve gram wiet aangehouden en heeft ge-Googled.
pi_113974857
quote:
Illegale dingen die ze vinden door een onrechtmatige huiszoeking, fouillering of auto zoeking kunnen in de rechtzaal niet als bewijs gerekend worden, je gaat dus vrijuit lekker puh.
Nu is het 'lekker puh' en lache enzo, maar toen dat argument bij Robert M. naar voren werd gehaald stond half Nederland te janken.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 9 juli 2012 @ 17:26:29 #6
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_113974906
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:18 schreef .SP. het volgende:
Ach wat lief, TS is met een halve gram wiet aangehouden en heeft ge-Googled.
Ik denk ook zoeits, TS wilde niet meewerken aan een ID-controle ofzo, en heeft nu Google helemaal afgespeurd om andere tips te geven om agenten zoveel mogelijk dwars te zitten. :')
quote:
2s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:25 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Nu is het 'lekker puh' en lache enzo, maar toen dat argument bij Robert M. naar voren werd gehaald stond half Nederland te janken.
Dan krijg je dus dat soort taferelen idd.
pi_113974946
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:26 schreef Chef_M het volgende:
Dan krijg je dus dat soort taferelen idd.
Vind het wel een goed recht hoor, maar het is zo hypocriet van mensen. ;(
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_113975180
Zucht.. Weer zo'n figuur die denkt dat wanneer je in een bepaalde situatie een magisch zinnetje zegt dat de agenten dan vol onder de indruk afdruipen :')
pi_113975336
Ik dacht dat zodra een politieagent jou beveelt om te stoppen (ze hebben wel vaker van die vage controles toch?) dat je dan gewoon moet stoppen al ben je helemaal niet verdacht of wat dan ook.
  maandag 9 juli 2012 @ 17:36:41 #10
355083 MrEazy
This works for no meter.
pi_113975346
Ik doe een juridische opleiding, vandaar.
Zelf vreet ik nooit wat uit maar ik wordt wel eens aangesproken of ik mij kan identificeren.
  maandag 9 juli 2012 @ 17:36:52 #11
30751 DaMayan
Turtle Warriors
pi_113975353
quote:
1d. "Ik vorder je om weg te gaan" Sta goed bij jezelf stil of je de openbare orde verstoord, zo niet, mag je ten alle tijden blijven staan, het is openbaar terrein.
Hier kom je natuurlijk nooit mee weg.
jij: "Ik vind dat ik de openbare orde niet verstoor."
agent: "Oh ja? Ik wel!"
One good thing about music. When it hits you feel no pain.
  maandag 9 juli 2012 @ 17:37:37 #12
355083 MrEazy
This works for no meter.
pi_113975388
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:36 schreef Ziba het volgende:
Ik dacht dat zodra een politieagent jou beveelt om te stoppen (ze hebben wel vaker van die vage controles toch?) dat je dan gewoon moet stoppen al ben je helemaal niet verdacht of wat dan ook.
Je moet stoppen, je moet meewerken, je moet alleen duidelijk maken dat je geen toestemming geeft.
Als je geen toestemming geeft, forceren zij, en of dit terecht is moet blijken.
pi_113975414
Dus dan draai je er om heen.....liegt niet ;)
Agenten hebben vaker minder juridische kennis als TS

Als ze dan fysiek geweld gaan gebruiken heb jij wel een poot om op te staan maar je zult wel een lange adem moeten hebben
  maandag 9 juli 2012 @ 17:38:29 #14
355083 MrEazy
This works for no meter.
pi_113975424
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:36 schreef DaMayan het volgende:

[..]

Hier kom je natuurlijk nooit mee weg.
jij: "Ik vind dat ik de openbare orde niet verstoor."
agent: "Oh ja? Ik wel!"
Dit moet je natuurlijk niet zeggen maar wel bij je zelf snappen of je normaal bezig bent.
pi_113975482
Theorie, leuk.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_113975533
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:38 schreef MrEazy het volgende:

[..]

Dit moet je natuurlijk niet zeggen maar wel bij je zelf snappen of je normaal bezig bent.
maar jou theorie gaat dus in de praktijk -nooit- werken..
  maandag 9 juli 2012 @ 17:42:12 #17
355083 MrEazy
This works for no meter.
pi_113975560
quote:
2s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:25 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dat is nou eenmaal zo, waarom ze geen huiszoekingsbevel konden krijgen snap ik dan niet.
Als er onderscheid gemaakt mag worden is het pas een kwestie van tijd wanneer dat misbruikt wordt.
  maandag 9 juli 2012 @ 17:43:39 #18
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_113975606
quote:
1b Als een agent u vraagt of u een ID bij zich heeft hoeft u hier niet op te antwoorden als er niet aan de bestanddelen van artikel 27 sv wordt voldaan.
Zeg bijvoorbeeld: "Waarom wilt u mijn ID zien" of "Daar hoef ik niet op te antwoorden"
als zij erom vragen moet je het laten zien
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
  maandag 9 juli 2012 @ 17:44:16 #19
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_113975623
Weet je, ik hou me netjes aan de wet, heb geen foute of slechte vrienden...en misschien raar, ik kom nooit in contact met politie.
pi_113975645
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:15 schreef MrEazy het volgende:
Ik dacht ik maak eventjes een topic waarin ik uitleg wat je rechten zijn tegenover de politie qua identificatie en observatie, ik wil zelf nog een aantal dingen weten dus misschien dat er meer zijn die er van weten:

Belangrijk: Nooit liegen, draai er om heen.

Huiszoekingen
1. Als een agent aan de deur staat en vraagt of deze binnen mag komen, vraag je om een huiszoekingsbevel, kan deze dit niet tonen, weiger je en doe je de deur dicht.
"Ik ben agent", "Ik heb dit niet nodig" zijn NOOIT geldige redenen.
1b. Als deze door blijft drammen, geen toegang verlenen en blijven herhalen dat je hier niet geen toestemming aan geeft, al vinden ze 3 kilo coke in je slaapkamer, dan mag dit niet als bewijs voorgelegd worden.

Agenten filmen in het openbaar
1. Je mag op openbaar terrein iedereen filmen en fotograferen, ook als de agent u verzoekt ermee te stoppen. Als er een actie gaande is, (arrestatie, huiszoeking, staande houding) mag je blijven filmen, geef de agenten wel de ruimte.
1b. Je bent niet verplicht je camerabeelden af te staan en je hoeft NOOIT je camera te overhandigen, weiger dit dus, probeer de camera te verdedigen ZONDER de agent fysiek aan te raken, als deze begint te duwen gewoon de camera de andere kant op houden.
1c. Als je hiervoor aangehouden wordt, probeer je opnamen zo op te slaan dat de agent dit niet kan verwijderen.

Intimidatie & Identificatie
1a. Iedereen is altijd onschuldig tot anders bewezen, je bent een verdachte.
Je bent pas verdacht als aan alle bestanddelen uit artikel 27 van het boek "strafvorderingen" wordt voldaan, dit zijn:
1. Feiten en omstandigheden
2. Redelijk vermoeden
3. Enig strafbaar feit

Fouilleren & Auto doorzoeken
1a Je mag onder 1 voorwaarden gefouilleerd worden
Dat is OF je voldoet aan de bestanddelen van art. 27 sv, OF het gebied is door de burgemeester aangewezen als een veiligheidsrisicogebied, als de agent beweert dat het zo'n gebied is vertel je de agent het volgende: "Ik geef absoluut geen toestemming aan het fouilleren, ik ga ervan uit dat het een veiligheidsrisicogebied is, blijkt dit achteraf niet zo te zijn dan zal ik rechtmatige stappen ondernemen"
1b De agent moet maar uitleggen waarom je aan art. 27 voldoet.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat er iemand in de buurt een overval gepleegd heeft die ook een wit petje en witte schoenen aan had een de zelfde snor heeft als jij. Hoe dan ook moet je herhaaldelijk zeggen dat je geen toestemming geeft, fysiek nooit tegenwerken. Hij zal je dus staande moeten houden of aan moeten houden.
1c Voor de auto geldt ook art. 27 sv. Hier ook herhaaldelijk zeggen dat je geen toestemming geeft, NOOIT zelf je kofferbak openmaken als ze dit intimiderend vragen, stiekem geef je dan toestemming. Laat ze de douane maar met een rechtelijk bevel komen.

Als je het ergens niet mee eens bent hoor ik het graag, tevens lijkt extra aanvulling mij leuk.
Dit klopt op zich wel, het is echter zo dat je altijd gefouilleerd mag worden. Er kan alleen achteraf blijken dat dit niet zo is. Het is aan de agent om die afweging te maken, niet aan degene die is staande gehouden!

Als je niet meewerkt mag de agent je meenemen naar het bureau, aldaar zal blijken wie gelijk heeft. Hetzelfde geldt bij onrechtmatige aanhoudingen etc. Ga vooral niet lastig doen, die agent neemt je mee, of hij nu gelijk heeft of niet. Jij mag pas ageren ná de eventuele onrechtmatige daad.

De agent heeft meer macht dan jij, vooraf lastig doen, al heb je gelijk, gaat je per definitie meer problemen opleveren dan noodzakelijk.
pi_113975655
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:43 schreef 2Happy4U het volgende:
Dat.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  maandag 9 juli 2012 @ 17:46:08 #22
355083 MrEazy
This works for no meter.
pi_113975680
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:41 schreef mschol het volgende:

[..]

maar jou theorie gaat dus in de praktijk -nooit- werken..
Ik snap je punt, ik zal het vanuit mijn voorbeeld uitleggen.

1. Neem
1:55 hier hoeft hij niet te vertrekken terwijl zij dat "vordert"

2. Als je in de stad staat en loopt te blairen is het een ander verhaal.
  Donald Duck held maandag 9 juli 2012 @ 17:46:29 #23
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_113975691
Filmen mag, maar ik kan me voorstellen dat agenten er flink geïrriteerd van raken. Bij het minste of geringste staan er meteen 10 burgers om ze heen, allemaal filmend.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  maandag 9 juli 2012 @ 17:47:10 #24
355083 MrEazy
This works for no meter.
pi_113975722
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:43 schreef 2Happy4U het volgende:

[..]

Mits zij dit op een redelijke grond vragen.
pi_113975782
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:38 schreef MrEazy het volgende:

[..]

Ja, dat win je nooit. Als een agent betoogt dat hij doordat jij filmt zijn werk niet goed kan uitvoeren, en het daarmee de openbare orde verstoort, kun je inpakken. Hoe normaal je je eigen gedrag ook vindt.
pi_113975792
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:47 schreef MrEazy het volgende:

[..]

Nee, de beoordeling of het redelijk is of niet is niet aan jou.
  maandag 9 juli 2012 @ 17:49:06 #27
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_113975796
quote:

[..]

nee hoor, als zij erom vragen, maakt niet uit waarom of wat, je moet het laten zien
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_113975843
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:46 schreef __Saviour__ het volgende:
Filmen mag, maar ik kan me voorstellen dat agenten er flink geïrriteerd van raken. Bij het minste of geringste staan er meteen 10 burgers om ze heen, allemaal filmend.
Openbare functie he. Als ik een stopcontactje plaats bij een klant kijken ze ook vaak over mijn schouders mee. Ben ik ook niet erg blij mee maar ik ben het ondertussen gewend en blijf vriendelijk, soms leg ik wat uit terwijl ik werk. Het stelt niets voor maar voor hun is het of ik een raket bouw.
Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef Mss het volgende:
Kloonhommel is echt mijn held van de dag _O_ _O_ _O_
pi_113975844
quote:
En dat is aan de agent om te beoordelen, niet aan jou.
Dus als jij gaat miepen "waarom??", dan heeft de agent alleen nog maar meer reden om je ID te willen zien.
  maandag 9 juli 2012 @ 17:50:20 #30
355083 MrEazy
This works for no meter.
pi_113975845
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:44 schreef pulvaroo het volgende:

[..]

Dit klopt op zich wel, het is echter zo dat je altijd gefouilleerd mag worden. Er kan alleen achteraf blijken dat dit niet zo is. Het is aan de agent om die afweging te maken, niet aan degene die is staande gehouden!

Als je niet meewerkt mag de agent je meenemen naar het bureau, aldaar zal blijken wie gelijk heeft. Hetzelfde geldt bij onrechtmatige aanhoudingen etc. Ga vooral niet lastig doen, die agent neemt je mee, of hij nu gelijk heeft of niet. Jij mag pas ageren ná de eventuele onrechtmatige daad.

De agent heeft meer macht dan jij, vooraf lastig doen, al heb je gelijk, gaat je per definitie meer problemen opleveren dan noodzakelijk.
Het eerste deel is niet helemaal waar, hij mag je inderdaad wel fouilleren, maar als hier geen redelijk grond voor is zal enig gevonden illegaal waar niet als bewijs mogen dienen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')