abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 juli 2012 @ 23:09:06 #1
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_113949898
quote:
DEN HAAG - De Tweede Kamer gaat de leeftijd voor het gebruik en bezit van alcohol verhogen van 16 naar 18.

Een wetsvoorstel, op initiatief van ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind, wordt maandag ingediend door ChristenUnie, PvdA, CDA, SGP en PvdD en kan rekenen op een meerderheid in de Kamer door de steun van de SP en GroenLinks.

Nog geen jaar geleden slaagden de partijen er niet in te komen tot een meerderheid voor verhoging van de leeftijd voor verkoop en het gebruik van alcoholische dranken

De PvdA wilde eerst de handhaving op orde brengen, het CDA wilde gemeenten zelf laten beslissen of zij de alcoholleeftijd willen verhogen.

Wel werden toen al handhavingsmaatregelen genomen. Zo worden winkels gesloten als zij drie keer de leeftijdsregels overtreden.

Congres

Het CDA-congres stemde eind juni in met een algehele leeftijdsverhoging naar 18 jaar, dit geldt ook voor GroenLinks. De VVD en PVV willen over drie jaar evalueren hoe het is gesteld met de handhaving. Pas daarna willen ze nadenken over een verhoging van de alcoholleeftijd.

Minister Schippers (Volksgezondheid) zei eerder geen principiële bezwaren te hebben tegen verhoging van de alcoholleeftijd, maar wil net als VVD, PVV, D66 en GroenLinks vooral inzetten op handhaving. Ze wacht het voorstel vanuit de Kamer af.

Interview Joël Voordewind

Vorig jaar werd er ook al over de alcoholleeftijd gesproken. Waarom is er nu ineens wel een meerderheid?

"Blijkbaar is er een nieuwe realiteit. Congressen en politiek leiders hebben zich uitgesproken. CDA-leider Sybrand Buma vindt de verhoging belangrijk en bij PvdA en GroenLinks bleek op de congressen een meerderheid voorstander."

Waarom is het zo belangrijk dat de alcoholleeftijd verhoogd wordt?

"De grootste drinkers zitten rond de 16. Inmiddels is de kennis over hersenschade wijd bekend. Het drong echter lang niet door tot de Tweede Kamer om daar actie op te ondernemen."

"Jongeren en ouders zullen zich aanpassen aan de nieuwe norm van 18 jaar. Dat zorgt voor twee jaar gezondheidswinst en dat heeft ook een positieve uitwerking op leerprestaties."

Hoe is dat te handhaven? Dat wordt stiekem drinken, toch?

"Dat kun je nooit uitsluiten, maar het is onderdeel van een groot pakket van bewustwording, voorlichting en handhaving. In het Lenteakkoord is ook afgesproken dat drank duurder wordt, dat zal ook helpen. Ook zijn de mogelijkheden voor alcoholreclame beperkt. De verhoging en de handhaving van de alcoholleeftijd is het sluitstuk."

Welke middelen heeft de gemeente om het verbod te handhaven?

"Gemeentes moeten een actief handhavingsbeleid gaan voeren. Zij zullen controles moeten gaan uitvoeren bij de horeca en de supermarkt. Vooral in de supermarkt gaat het nog vaak mis. Zo'n 70 procent van de jongeren onder de 16 kan gewoon alcohol kopen."

Hoe kunnen de gemeentes die intensieve controles betalen?

"Ze krijgen dit jaar al meer geld voor handhaving. Nu willen we ze er op aan kunnen spreken dat ze ook echt gaan handhaven."

http://www.nu.nl/politiek(...)oholleeftijd-18.html

Op naar Amerikaanse toestanden waar het zich al jaren bewezen heeft dat het juist averechts werkt. Alles wat verboden is gebeurt stiekem, met excessen tot gevolg.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 8 juli 2012 @ 23:09:52 #2
256666 leeell
I know you're lonely
pi_113949943
Goed plan
jammer dat het niet gaat werken
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_113949972
En wie verliest er weer? Juist de horeca die het al zo goed heeft, goed plan weer hoor.... :{
  zondag 8 juli 2012 @ 23:11:45 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_113950021
Meer symboolpolitiek, dat moeten we hebben!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_113950167
gvd je was me voor
pi_113950214
Alle kinderen van 14 die zich in coma zuipen zijn nu officieel gered. Al die 16 jarigen die van hun ouders niet meer dan 2 biertjes mogen drinken en toch door sterke drank bij vrienden in coma raken ook.
Boosaardige ouders die hun 16 jarige zoon een biertje geven omdat hij geslaagd is voor zijn havo examen kunnen worden afgevoerd.
30 cent op de prijs van een biertje gaat vast het verschil maken in een tijd waarin iedere jongere een smartphone van 500 euro in zijn broekzak heeft en iedere maand dure games kan kopen.

Lang leve de symbool politiek en beknotting van de jongeren die toch maar sporadisch drinken want voor de echte zuiperts wordt het alleen maar spannender. Zie de VS bijvoorbeeld :')
  zondag 8 juli 2012 @ 23:16:11 #7
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_113950258
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:15 schreef Glazenmaker het volgende:
Alle kinderen van 14 die zich in coma zuipen zijn nu officieel gered. Al die 16 jarigen die van hun ouders niet meer dan 2 biertjes mogen drinken en toch door sterke drank bij vrienden in coma raken ook.
Boosaardige ouders die hun 16 jarige zoon een biertje geven omdat hij geslaagd is voor zijn havo examen kunnen worden afgevoerd.
30 cent op de prijs van een biertje gaat vast het verschil maken in een tijd waarin iedere jongere een smartphone van 500 euro in zijn broekzak heeft en iedere maand dure games kan kopen.

Lang leve de symbool politiek en beknotting van de jongeren die toch maar sporadisch drinken want voor de echte zuiperts wordt het alleen maar spannender. Zie de VS bijvoorbeeld :')
goede samenvatting wel :Y
"Ik vind Marcellis wel zo iemand die er op zijn 28e achter komt dat hij eigenlijk linksbenig is." - Tim86
"Marcellis legt ze zo op de stropdas. Mits ze een stropdas van 8 meter aan zouden hebben." - Toefjes
kortom:
  zondag 8 juli 2012 @ 23:16:46 #8
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_113950296
Eigen verantwoordelijkheid (vooral van ouders, in dit geval) is ongewenst. Meer verboden zijn altijd goed.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 8 juli 2012 @ 23:17:48 #9
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_113950358
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:16 schreef Janneke141 het volgende:
Eigen verantwoordelijkheid (vooral van ouders, in dit geval) is ongewenst. Meer verboden zijn altijd goed.
nee.. :')

hoe meer verboden, hoe minder vrijheid.
ik ben nu een beetje teleurgesteld in deze rechtse regering, want nu verlies je steeds meer vrijheid voor het individu ;(
"Ik vind Marcellis wel zo iemand die er op zijn 28e achter komt dat hij eigenlijk linksbenig is." - Tim86
"Marcellis legt ze zo op de stropdas. Mits ze een stropdas van 8 meter aan zouden hebben." - Toefjes
kortom:
pi_113950419
Gaat vast net zo goed werken als in Engeland.
  zondag 8 juli 2012 @ 23:21:37 #11
24533 ACT-F
pi_113950580
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:14 schreef Glazenmaker het volgende:
gvd je was me voor
En dat met bier op :+

Maar je verwoordt het goed, financieel raak je de jongeren niet. Ik had destijds 25 gulden te besteden op een zaterdagavond. 10 gulden entree, en 6 biertjes à 2,50. Daarmee moest ik het doen. En ik moest sparen, anders kreeg ik er flink van langs. Het probleem zit ook niet bij de jongeren, maar bij de ouders, die moet je aanpakken. Dreig maar eens met het afnemen van voogdij als jongeren meerdere malen de fout in gaan, dan zie je pas resultaten.
pi_113950675
Verboden vruchten smaken zoeter.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zondag 8 juli 2012 @ 23:23:17 #13
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_113950686
Mijn neefje van 14 wilde nog wel 2 jaar wachten met zijn eerste biertje, in ruil voor een brommer op kosten van Pappa en Mamma. Maar 4 jaar is te lang, dus....
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 8 juli 2012 @ 23:25:54 #14
247775 Gemaskerde
JerseyShore GUIDO.
pi_113950820
Ik vind het een goed plan.
Hey hallo wat een enorm kuttopic.
pi_113950886
quote:
10s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:21 schreef ACT-F het volgende:

[..]

En dat met bier op :+

Maar je verwoordt het goed, financieel raak je de jongeren niet. Ik had destijds 25 gulden te besteden op een zaterdagavond. 10 gulden entree, en 6 biertjes à 2,50. Daarmee moest ik het doen. En ik moest sparen, anders kreeg ik er flink van langs. Het probleem zit ook niet bij de jongeren, maar bij de ouders, die moet je aanpakken. Dreig maar eens met het afnemen van voogdij als jongeren meerdere malen de fout in gaan, dan zie je pas resultaten.
Jeugdzorg is anders ook niet gezond voor de kinderen hoor.
quote:
7s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Mijn neefje van 14 wilde nog wel 2 jaar wachten met zijn eerste biertje, in ruil voor een brommer op kosten van Pappa en Mamma. Maar 4 jaar is te lang, dus....
Toen ik 14 of net 15 was kreeg ik een slokje van een oom van me. Nog nooit zoiets ranzigs geproefd. Heb tot laat in mijn 17e jaar geen bier meer gehad. Gelukkig ben ik daarvan hersteld.
  zondag 8 juli 2012 @ 23:38:50 #16
24533 ACT-F
pi_113951509
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:27 schreef Glazenmaker het volgende:

Jeugdzorg is anders ook niet gezond voor de kinderen hoor.
Dat is dan weer een ander, tevens bekend, verhaal. Laat ze dat eerst aanpakken voordat ze richting dit soort maatregelen willen gaan |:(

quote:
Toen ik 14 of net 15 was kreeg ik een slokje van een oom van me. Nog nooit zoiets ranzigs geproefd. Heb tot laat in mijn 17e jaar geen bier meer gehad. Gelukkig ben ik daarvan hersteld.
Ik was 5 jaar oud toen ik aan het biertje van mijn pa mocht nippen, en inderdaad, wat vies. Op mijn 12e kreeg ik een halve liter fles voor mijn neus. Echte kerels drinken het op, zeiden mijn vader en oom nog. Nippend opgekregen :') Sindsdien nog zelden bier gehad, zelfs toen mijn leraar op mijn 15e een biertje aanbood, heb ik het afgeslagen. Dat kon toen nog, immers geen leeftijdsgrenzen en betutteling. Vanaf mijn 16e begon ik echt uit te gaan en begon ik regelmatiger te drinken. Ik heb het langzaam opgebouwd zonder enig uitbreekgedrag te vertonen om eerdere verboden te compenseren. Ik ben mijn ouders, vooral mijn vader, dankbaar voor de opvoeding die ik gekregen heb. Het is vooral het uitbreekgedrag en compensatiedrift waardoor het helemaal mis gaat tegenwoordig.
pi_113951595
Lekker handig dit. Lijkt me verstandig inderdaad om eerst mensen te leren autorijden en daarna pas alcohol leren kennen :')

Maar plusje daarbij: hopelijk worden alle kroegen nu gewoon 18+ :)
pi_113953477
Leuk, rijden op 17 en drinken op 18. Gaat goed komen.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
pi_113954379
Hard nodig, die grens naar 18: Jongen geeft agent een kopstoot
Maar nog veel beter zou het zijn om accijnzen te verhogen.
  maandag 9 juli 2012 @ 00:47:30 #20
246140 Klipnap
Petrowh <3
  maandag 9 juli 2012 @ 00:49:16 #21
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_113954461
Gebruik vrijgeven en aankoop drugs 18+

Probleem opgelost.
  maandag 9 juli 2012 @ 00:49:51 #22
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_113954484
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2012 00:47 schreef Klipnap het volgende:
Als het over 2 jaar in gaat vind ik het niet erg :')
Er is vast wel een gewillige fokker die je dronken wilt voeren in ruil voor je gebruikte slipje
  maandag 9 juli 2012 @ 00:50:59 #23
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_113954521
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:40 schreef Rob_La_Chouffe het volgende:
Lekker handig dit. Lijkt me verstandig inderdaad om eerst mensen te leren autorijden en daarna pas alcohol leren kennen :')

Maar plusje daarbij: hopelijk worden alle kroegen nu gewoon 18+ :)
Of je straft de combinatie gewoon af; niets geen halve maatregelen meer maar gewoon aantoonbaar alcohol op in de auto = misdrijf.
  maandag 9 juli 2012 @ 00:51:14 #24
246140 Klipnap
Petrowh <3
pi_113954533
quote:
14s.gif Op maandag 9 juli 2012 00:49 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Er is vast wel een gewillige fokker die je dronken wilt voeren in ruil voor je gebruikte slipje
:')
pi_113954556
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 00:49 schreef Life2.0 het volgende:
Gebruik vrijgeven en aankoop drugs 18+

Probleem opgelost.
Probleem niet opgelost. Want het drankgebruik onder jongeren is veel te fors. Het fenomeen comazuipen neemt toe; sommige jongeren drinken zelfs al alcohol terwijl ze nog op de basisschool zitten. Er zijn jongeren die zelfs op zondagavond zodanig veel drinken tijdens het uitgaan dat ze 's maandags half slapend in de klas zitten, of zich massaal ziek melden.

Het probleem is levensgroot. Maar het wordt weggewimpeld door mensen die net even iets te luchtig doen over alcoholgebruik. Dat is namelijk net even iets té geaccepteerd en té normaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')