abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113943788
Hoi truth-fokkers,

Dit gaat waarschijnlijk een lange post worden met links naar heel veel leesvoer.

In mijn oneindige zoektocht naar de waarheid heb ik vaak bepaalde theorieen die ik las voor waar aangenomen om ze daarna weer overboord te gooien doordat mijn perceptie of mening veranderd was door iets wat ik gelezen had, of door iets wat voor mij dan "beter" voelde. Zo ook wat betreft het concept van reincarnatie. De gangbare gedachte in veel new age theorieen en oosterse religies is dat reincarnatie noodzakelijk is om steeds dichter te komen bij je echte zelf. In elk leven leer je weer nieuwe lessen totdat je op een gegeven moment zo verlicht bent dat je niet meer hoeft terug te komen in een lichaam van vlees en bloed. Wel is het zo dat je bij ieder nieuw leven dan geen enkele herinnering meer hebt van al je vorige levens. Waarom dit zo is is dus de vraag.

Ik heb enkele boeken van Dolores Cannon, een regressietherapeut, verslonden, die honderden mensen naar vorige levens heeft gebracht die dan antwoorden gaven op allerlei vragen, zowel persoonlijke als meer algemene. Op haar vraag waarom deze herinneringen uitgewist worden bij de geboorte gaven ze als antwoord "it wouldn't be a test if you knew the answers." Volgens haar zijn al onze levens dus een soort van testen om dingen te leren die we eigenlijk al weten. Maar is dat dan niet enorm onzinnig? Eigenlijk klinkt het ook helemaal niet logisch. Als het allemaal een soort van evolutie is waarin we steeds meer moeten leren, dan zou het toch logischer zijn als we onze vorige levens wel konden herinneren? Dan weten we tenminste welke "fouten" we gemaakt hebben, zodat we deze niet opnieuw maken in het nieuwe leven. Als je op de middelbare school zit en je naar de 6e klas overgaat dan is het toch nodig om de kennis die je in de 5 voorgaande jaren geleerd hebt nog in je hoofd te hebben? Hoe zou je anders ooit voor je eindexamen kunnen slagen? Op die manier blijf je zakken met onvoldoendes waardoor je dus in feite gedoemd bent om steeds die 6e klas over te doen.

1 van de bronnen waarin ik mezelf de afgelopen tijd een beetje in verdiept heb is Amitakh Stanford. Voor velen zullen haar theorieen veel te vergezocht en fantasierijk overkomen, en misschien is dat ook wel zo. Niemand die het kan bevestigen of onderuit kan halen. Maar bepaalde ideeen van haar vind ik erg interessant. Hier is een link naar haar website (inmiddels heeft ze ook een nieuwe, al heeft ze al een tijdje niks meer geupdate): http://www.xeeatwelve.com/articles/spirit_world.htm

Het is allemaal in het Engels. Voor degenen die liever Nederlands willen lezen kan ik jullie verwijzen naar http://www.ascensie.nl/astralevallen7.htm De auteur van deze site heeft wat werk van Amitakh vertaald, naast werken van andere mensen die ze op haar site naast elkaar uiteenzet. Als jullie op deze site verder doorklikken kom je nog veel meer leesvoer tegen die misschien interessant is voor jullie. Ik vond het zelf erg interessant in elk geval, al is het natuurlijk altijd nog maar de vraag wat waar is en wat niet.

Ter samenvatting van Amitakh's theorieen: zij gelooft dat de wereld, of eigenlijk het universum waarin we leven een creatie is van het kwaad. In een notendop (dit kan je allemaal ook lezen op de rest van de sites): Oorspronkelijk was er de creatie van het ware licht, die je kan vergelijken met een boomstam. Toen ontstond er vanuit die stam verschillende takken, waarvan er eentje duister was en zich na verloop zich zo heeft verweven of vervlochten met de takken van het ware licht dat het onmogelijk was om die heel makkelijk weer te scheiden van elkaar. Het universum waarin we leven is dus die duistere tak, gerund door duistere wezens die er alles aan doen om alles, dus ook de ware lichtdeeltjes, bij zich te houden en zo gevangen te houden in de cyclus van het universum. Hierbij hoort dus ook de cyclus van reincarnatie en karma. Mensen worden op allerlei manieren voorgelogen om ons te laten geloven in deze illusie om ons zo hier te houden. Als we geloven dat het nodig is om steeds weer opnieuw op aarde terug te komen, en dat we negativiteit nodig hebben als tegenhanger van positiviteit, dan helpen we mee om deze illusie in stand te houden, door het ook met onze gedachtes (die dus gebaseerd zijn op leugens) te voeden.

Gedachtes creeren realiteit, dus als veel mensen geloven dat de cyclus van reincarnatie nodig is, houden we deze realiteit in stand, ook al is het dan volgens Amitakh zo dat er geen mogelijkheid is om hieraan te ontsnappen. De zogenaamde "ascended masters" zijn wezens die verblijven in de hogere lagen van de astrale wereld, maar ook deze astrale wereld maakt deel uit van het universum die gecreeerd is door het duister. Als je contact maakt met dit soort wezens, zij het via channelling, automatisch schrift etc. is de kans groot dat ze je proberen te misleiden met allerlei boodschappen die misschien heel mooi klinken, maar gebaseerd zijn op leugens of misverstanden om je in de illusie te laten geloven. Volgens Amitakh is karma dus "evil": "Remember one important point: To break the bondage of karma here and in the astral, you should not accept karma. Instead, you should do what your heart or your essence feels right about at any particular time." Ook worden volgens haar mensen geprogrammeerd om te denken dat we zelf kunnen kiezen wat voor soort leven en lichaam we de volgende keer gaan leiden en bewonen, om zogenaamd nieuwe lessen te leren. En zo blijven we dus eeuwig ronddraaien.

Op het forum van David Icke en de near-death-forums wordt de volgende post besproken van ene Martin Gman die het hier ook over heeft:
http://www.davidicke.com/forum/showthread.php?t=177557
In deze link zie je ook een link naar zijn topic in het near-death-forums. Volgens hem is het witte licht dat men waarneemt aan het eind van de tunnel een vals licht die bedoeld is om mensen te lokken en vast te houden in deze illusie: "This famous White Light is what we are "supposed" to go to when we die and is "supposed" to take us to our true home or vibration of the soul. NDEs will give us a glimpse of this and OBEs can actually enter this light." en "The White Light is nothing but an interdimensional Soul Catcher. I will guarantee you if you enter this upon death you will eventually reincarnate."

Zijn idee is dat het gouden licht het ware licht is, en dat dat hetgene is waar mensen naartoe zou moeten gaan. Als je naar het witte licht gaat blijf je dus vastzitten in de cyclus van reincarnatie waardoor je gevangen blijft in deze realiteit.

Voor de geinteresseerden en degenen die nog niet afgehaakt :P zijn, hier nog link naar een e-artikel van Steve Gamble die het ook over reincarnatie heeft:
http://www.equilibra.uk.com/shop9.pdf
Ik heb hier alleen het begin van gelezen, dus nog niet helemaal. Volgens mij heeft hij het erover dat hoe vaker je incarneert en reincarneert, hoe verder je verwijderd raakt van de waarheid, en het steeds moeilijker wordt om door de leugens heen te zien.

*O* Tot slot voor de echte feestbeesten onder ons die er maar geen genoeg van kunnen krijgen nog een leuk filmpje. *O*

Wat is jullie mening hierover? Denken jullie dat reincarnatie en karma noodzakelijk is, en dat we ons hier daadwerkelijk op een evolutiepad bevinden die uiteindelijk na vele levens tot echte verlichting moet leiden? Of is het hele idee van karma en reincarnatie misschien een leugen van de duistere PTB om de illusie of de matrix te voeden en in stand te houden? Of is dat laatste misschien te negatief gedacht? Ikzelf neig toch meer naar het laatste.
  zondag 8 juli 2012 @ 21:24:40 #2
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_113943839
niet gelezen :')
"Ik vind Marcellis wel zo iemand die er op zijn 28e achter komt dat hij eigenlijk linksbenig is." - Tim86
"Marcellis legt ze zo op de stropdas. Mits ze een stropdas van 8 meter aan zouden hebben." - Toefjes
kortom:
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 8 juli 2012 @ 21:28:59 #3
862 Arcee
Look closer
pi_113944113
Reïncarnatie, interessant! Ik heb laatst een boek gekocht over reïncarnatie. Wel duur, 60 euro, maar ik dacht: ach, waarom ook niet, je leeft tenslotte maar 1 keer!
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 8 juli 2012 @ 21:36:19 #4
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_113944545
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 21:28 schreef Arcee het volgende:
Reïncarnatie, interessant! Ik heb laatst een boek gekocht over reïncarnatie. Wel duur, 60 euro, maar ik dacht: ach, waarom ook niet, je leeft tenslotte maar 1 keer!
en wat was langer, het boek of deze OP ?
"Ik vind Marcellis wel zo iemand die er op zijn 28e achter komt dat hij eigenlijk linksbenig is." - Tim86
"Marcellis legt ze zo op de stropdas. Mits ze een stropdas van 8 meter aan zouden hebben." - Toefjes
kortom:
pi_113945418
Er is mij verteld dat de ziel pas naar de hemel gaat wanneer het zijn lot heeft bereikt. Zolang de ziel zijn bestemmingen nog niet heeft bereikt, blijft het terug keren op aarde.

note: Ik heb je lange tekst niet helemaal gelezen.
pi_113945555
Wat mij het meest aannemelijke lijkt is dat er een soort van reïncarnatie volgt na het overlijden.

Ons lichaam bekeken op moleculair niveau bestaat uit energie. Onze cellen bestaan uit energie. Onze hersenen zijn verantwoordelijk voor ons karakter. bewustzijn waarnemingsvermogen e.d. en ook deze draait draait op energie. Kort samengevat: alles op deze planeet is een klompje energie.

Tot zover de feiten.

Stel je eens voor wat er gebeurt als je een plas water bent. Je bent een vloeibare massa, uiteindelijk verdamp je, stijg je omhoog, word je geabsorbeerd in de atmosfeer en val je uiteindelijk weer naar beneden in vloeibare vorm en speelt dit hele tafereel zich opnieuw af.

Ik denk dat het met levende organismen ongeveer net zo gaat. Wanneer iets sterft verlaat de energie het omhulsel en zal deze energie één worden met het universum. Het moet ergens naartoe gaan, toch? Zo wordt het universum constant aangevuld om genoeg energie te hebben om leven te blazen in nieuw leven.

Verliezen we daarbij ons bewustzijn? Ik denk van wel en het zal vervangen worden door een ander bewustzijn waardoor we op de automatische piloot gaan om de cyclus des levens in stand te houden.
  zondag 8 juli 2012 @ 22:00:32 #7
8372 Bastard
Persona non grata
pi_113946172
Goeie OP _O_ maar waag mij vooralsnog niet aan een antwoord. (eerst je linkjes rustig lezen)
The truth was in here.
  zondag 8 juli 2012 @ 22:10:27 #8
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_113946749
Wat ik uit het boek 'de gesprekken met god' heb gehaald is het volgende: god was alles (het al). maar omdat het al alles was, wist het niet wat het niet was. Daarom schepte het al de dualiteit en splitste het zich op in ontelbare delen van zichzelf, om zichzelf te kunnen ervaren.

Wat zegt dat volgens mij? Dat we leren door ervaringen. Van onszelf en van anderen. En dat we allemaal delen zijn van dezelfde bron. Waarbij we na onze overgang na dit leven onze ervaring "terugbrengen" en delen met de bron (de film van hun leven die veel mensen zien). Waarna we een nieuwe kans krijgen om nieuwe ervaringen op te doen. En geloof het of niet, het schijnt dat we dat heel graag willen :')
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  zondag 8 juli 2012 @ 22:32:22 #9
358226 RonB79
No Scrobble, No Glory
pi_113947999
Ik weet het niet hoor... er wordt hier gepraat over een hoger iets dat ons vasthoudt of leugens voorschoteld maar waarom? En hoe kan iemand zoiets weten? Of is dit een theorie die is uitgedacht door iemand die tijdens een weekend niks te doen had? We hebben naar mijn mening al genoeg theorieën hierover :)

"The White Light is nothing but an interdimensional Soul Catcher. I will guarantee you if you enter this upon death you will eventually reincarnate."

Hoe kan je zoiets garanderen??

Heeeel lang geleden waren we nog maar met heel weinig mensen. Tegenwoordig zijn er miljarden van ons. Hoe kunnen 1000 mensen uiteindelijk reïncarneren in 10 miljard mensen? Splitst de energie zich? Of de karma? Of de '???????'? En hoe zit het met dieren of insekten? Of maken we een simpele aanname door te zeggen dat je een bewustzijn nodig hebt om te kunnen reïncarneren? Wie zegt dat n vlieg niet een bewustzijn heeft in dat geval? Alleen maar omdat we het niet kunnen meten?

En hoe zou reïncarnatie dan in zijn werk gaan? Is er een wachtrij? Hoe weet het wanneer het aan de beurt is? Heb je wat te zeggen erover, wordt het gestuurd of gebeurt het omdat het zo is, punt?

Verder interessant hoor. Ben benieuwd wat anderen nog te melden hebben hierover.
  zondag 8 juli 2012 @ 22:47:50 #10
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_113948846
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 22:32 schreef RonB79 het volgende:
Ik weet het niet hoor... er wordt hier gepraat over een hoger iets dat ons vasthoudt of leugens voorschoteld maar waarom?
Maar wat is de leugen? Is een leugen niet alleen een misinterpretatie van de waarheid?

quote:
En hoe kan iemand zoiets weten? Of is dit een theorie die is uitgedacht door iemand die tijdens een weekend niks te doen had? We hebben naar mijn mening al genoeg theorieën hierover :)
Wij weten het niet. We hebben geen kennis daarvan. Wel krijgen we af en toe iets door van de andere kant waarmee we ons een verhaal proberen te vormen.

Als je kijkt op retourtjehiernamaals, zie je dat er veel meer verhalen zijn die reincarnatie staven.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  zondag 8 juli 2012 @ 22:56:42 #11
358226 RonB79
No Scrobble, No Glory
pi_113949274
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 22:47 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Maar wat is de leugen? Is een leugen niet alleen een misinterpretatie van de waarheid?
Genau. En als er dieren bij zijn betrokken, die hebben toch geen weet van leugens? Of is de energie of ziel of xxxxx die vrijkomt na de dood bevrijd van het dieromhulsel en kan het dus met leugens omgaan?

quote:
Wij weten het niet. We hebben geen kennis daarvan. Wel krijgen we af en toe iets door van de andere kant waarmee we ons een verhaal proberen te vormen.

Als je kijkt op retourtjehiernamaals, zie je dat er veel meer verhalen zijn die reincarnatie staven.
Thx. Zal dat eens checken :)
pi_113950373
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 21:36 schreef TBakkert het volgende:

[..]

en wat was langer, het boek of deze OP ?
Ik ga helemaal dood van het lachen _O-
Matrix theorieën zijn zo 1999...
  zondag 8 juli 2012 @ 23:21:12 #13
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_113950551
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 22:56 schreef RonB79 het volgende:

Genau. En als er dieren bij zijn betrokken, die hebben toch geen weet van leugens? Of is de energie of ziel of xxxxx die vrijkomt na de dood bevrijd van het dieromhulsel en kan het dus met leugens omgaan?
Dieren kunnen niet actief liegen, maar kunnen ook manipuleren (= niet eerlijk zijn) om te krijgen wat ze willen hoor. Zielig kijken, janken, tegen je aan schuren, maar ook actief manipuleren. Zo heb ik een paar katten. Een ervan wilde eens op de kattenpaal liggen, maar ja daar lag er al een. Ze sprong op de schouw, tikte wat speelgoed dat erop lag er vanaf. De kat die op de kattenpaal lag vond dat leuk en sprong van de kattenpaal af. En de kat die het zoeven van tevoren op de grond had gegooid sprong zo van de schouw, via de bank op de kattenpaal.

Moraal van het verhaal: manipulatie is ook een vorm van de waarheid veranderen.
pi_113951111
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 22:10 schreef vogeltjesdans het volgende:
Wat ik uit het boek 'de gesprekken met god' heb gehaald is het volgende: god was alles (het al). maar omdat het al alles was, wist het niet wat het niet was. Daarom schepte het al de dualiteit en splitste het zich op in ontelbare delen van zichzelf, om zichzelf te kunnen ervaren.

Wat zegt dat volgens mij? Dat we leren door ervaringen. Van onszelf en van anderen. En dat we allemaal delen zijn van dezelfde bron. Waarbij we na onze overgang na dit leven onze ervaring "terugbrengen" en delen met de bron (de film van hun leven die veel mensen zien). Waarna we een nieuwe kans krijgen om nieuwe ervaringen op te doen. En geloof het of niet, het schijnt dat we dat heel graag willen :')
Hey vogeltjesdans. Ja, ik heb die boeken ook gelezen. Alle 3 de delen, en ik vond ze destijds machtig interessant, en dacht dat Neale Donald Walsch ook echt met God sprak. Inmiddels moet ik zeggen dat ik ervan overtuigd ben geraakt dat hij helemaal niet met God sprak, maar met een wezen, al dan niet astraal, die zich voordeed als God, maar eigenlijk allerlei waarheden met leugens verwierf om mensen te misleiden. De god in dat boek doet het ook voorkomen alsof alles een cyclus is die zichzelf eindeloos herhaalt, maar dat is nu juist de vraag. Is die cyclus alles wat er is, of is er daarbuiten nog meer? Is die cyclus van leven en dood en alle andere cycli wat zich in het universum afspeelt niet juist een gevangenis waarin we vastzitten?
pi_113951272
Gaaf topic! :Y

Het verhaal van de vertakkingen doet me denken aan de levensboom Yggdrasil.

Zelf geloof ik niet in zielen en dus sluit het concept van de reincarnatie van de ziel niet aan bij mijn zienswijze, maar wel zegt mijn intuitie dat er iets zit in de fragmentatie van het universum in oa al onze individuele ervaringen van bewustzijn.

Het doel, als dat er al is, zou kunnen zijn de hergeboorte van het universum zelf. Het hoe en wat daarvan is al een tijdje bij me aan het vormen tot een idee, waarvan ik later nog de grote lijnen wil beschrijven.

En of dat allemaal waar is, mogelijk is, of slechts ijdele hoop of iets dergelijks; geen idee. Ik probeer denk ik net als velen een wereldbeeld te vormen waar ik voor mezelf vrede mee kan hebben. Maar ik oefen er niet teveel druk op uit, omdat dat de suggestie kan wekken dat (een grote mate van) controle mogelijk is over dat proces, wat misleidend kan werken. Bovendien kan die illusie van controle ook verleiden tot druk of controle uitoefenen op het wereldbeeld van anderen, en daar komen alleen maar geschillen van. Allemaal oogkleppen voor een mogelijke waarheid die te vinden is, die ik vrij van oordelen en illusies wil aanschouwen. :)

Want wie ben ik om overtuigd te zijn van het weten van de waarheid; wie ben ik om anderen te overtuigen van dat de waarheid die ik aanneem voor hen de juiste is; wie ben ik anders dan ook maar een mens? :)
  zondag 8 juli 2012 @ 23:35:52 #16
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_113951357
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:30 schreef Kroketvulling het volgende:

[..]

Hey vogeltjesdans. Ja, ik heb die boeken ook gelezen. Alle 3 de delen, en ik vond ze destijds machtig interessant, en dacht dat Neale Donald Walsch ook echt met God sprak. Inmiddels moet ik zeggen dat ik ervan overtuigd ben geraakt dat hij helemaal niet met God sprak, maar met een wezen, al dan niet astraal, die zich voordeed als God, maar eigenlijk allerlei waarheden met leugens verwierf om mensen te misleiden. De god in dat boek doet het ook voorkomen alsof alles een cyclus is die zichzelf eindeloos herhaalt, maar dat is nu juist de vraag. Is die cyclus alles wat er is, of is er daarbuiten nog meer? Is die cyclus van leven en dood en alle andere cycli wat zich in het universum afspeelt niet juist een gevangenis waarin we vastzitten?
Ik denk dat het een cyclus is die telkens overgaat in een grotere cyclus. Zoals er uren zitten in een dag, dagen in een maand, maanden in een jaar,,, En zo steeds verder. Maar er gaat geen jaar voorbij zonder de kleinste dag daarin.
pi_113951531
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 22:32 schreef RonB79 het volgende:
Ik weet het niet hoor... er wordt hier gepraat over een hoger iets dat ons vasthoudt of leugens voorschoteld maar waarom?
De theorie gaat dus dat dit universum gecreeerd is door het duister, en die moet zichzelf in stand zien te houden door zichzelf te voeden en door zich tegoed te doen aan de energie die wij afgeven. Als mensen het voor elkaar krijgen om zich uit deze illusie of matrix te verwijderen kunnen ze van die persoon geen energie meer afhandig maken. En het universum is zodanig ingericht dat lijden onontkoombaar is, en de energie die daar bij vrijkomt is datgene waar zij zichzelf tegoed aan doen. Ken je dat soort mensen die alleen gelukkig lijken te worden van andermans ellende? Die zich stiekem verkneukelen en blij worden als je vertelt dat het slecht met je gaat? Op die manier, maar dan op veel grotere schaal.

quote:
En hoe kan iemand zoiets weten? Of is dit een theorie die is uitgedacht door iemand die tijdens een weekend niks te doen had? We hebben naar mijn mening al genoeg theorieën hierover :)

"The White Light is nothing but an interdimensional Soul Catcher. I will guarantee you if you enter this upon death you will eventually reincarnate."

Hoe kan je zoiets garanderen??
Niemand kan natuurlijk iets garanderen, maar je kan er altijd over speculeren, en daarom zitten we hier ook. :) En wat die persoon geschreven heeft, hij zegt dus aan deze info te komen door de astrale reizen die hij maakt, maar hij kan zelf natuurlijk ook op het verkeerde been gezet zijn. Niemand die het echt 100% zeker weet, maar toch denk ik er altijd theorieen zijn die de waarheid dichter benaderen dan andere.

quote:
Heeeel lang geleden waren we nog maar met heel weinig mensen. Tegenwoordig zijn er miljarden van ons. Hoe kunnen 1000 mensen uiteindelijk reïncarneren in 10 miljard mensen? Splitst de energie zich? Of de karma?
Sowieso moet je er volgens mij niet van uitgaan dat er een fixed getal van mensen of zielen zijn. Bovendien kan je ook incarneren op andere planeten, of andere lagen of zogenaamde realms. Er zullen zat zielen zijn die vastzitten in de astrale sfeer.
  zondag 8 juli 2012 @ 23:53:48 #18
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_113952308
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:39 schreef Kroketvulling het volgende:

Ken je dat soort mensen die alleen gelukkig lijken te worden van andermans ellende? Die zich stiekem verkneukelen en blij worden als je vertelt dat het slecht met je gaat? Op die manier, maar dan op veel grotere schaal.
Mja, maar dat is een typisch maatschappelijk verschijnsel dat angst en onwetendheid als grondslag heeft.
pi_113952826
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:34 schreef Gray het volgende:
Gaaf topic! :Y
8-)

quote:
Het doel, als dat er al is, zou kunnen zijn de hergeboorte van het universum zelf. Het hoe en wat daarvan is al een tijdje bij me aan het vormen tot een idee, waarvan ik later nog de grote lijnen wil beschrijven.
Schrijf ze hier neer, ben wel benieuwd! Persoonlijk ben ik het niet eens met dat dat het doel zou kunnen zijn, maar hey, ik sta open voor van alles.

quote:
En of dat allemaal waar is, mogelijk is, of slechts ijdele hoop of iets dergelijks; geen idee. Ik probeer denk ik net als velen een wereldbeeld te vormen waar ik voor mezelf vrede mee kan hebben. Maar ik oefen er niet teveel druk op uit, omdat dat de suggestie kan wekken dat (een grote mate van) controle mogelijk is over dat proces, wat misleidend kan werken. Bovendien kan die illusie van controle ook verleiden tot druk of controle uitoefenen op het wereldbeeld van anderen, en daar komen alleen maar geschillen van. Allemaal oogkleppen voor een mogelijke waarheid die te vinden is, die ik vrij van oordelen en illusies wil aanschouwen. :)

Want wie ben ik om overtuigd te zijn van het weten van de waarheid; wie ben ik om anderen te overtuigen van dat de waarheid die ik aanneem voor hen de juiste is; wie ben ik anders dan ook maar een mens? :)
Dat is waar. Om een open deur in te trappen. Niemand heeft de waarheid in pacht. Toch denk ik wel dat er zoiets bestaat als een waarheid of realiteit buiten ons als individuen die gecreeerd is door een soort collectief bewustzijn. Dus wij maken er wel deel van uit, en doen mee om het in stand te houden, maar dat er ook veel buiten om ons heen gebeurt waar wij niet actief in meedoen. Het brainwashen of corrumperen van onze gedachtes en gevoelens bijvoorbeeld. Volg je dit een beetje? Misschien druk ik het te vaag uit. In ieder geval denk ik ook niet dat je alles dood kunt relativeren, en dat er in de zee van ideeen en theorieen hierover zeker wel een paar zitten die in elk geval de juiste richting aangeven richting wat waar is.
pi_113952923
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:53 schreef vogeltjesdans het volgende:
Mja, maar dat is een typisch maatschappelijk verschijnsel dat angst en onwetendheid als grondslag heeft.
Een maatschappelijk verschijnsel. Maar alles wat we in onze realiteit zien heeft zijn grondslag in iets wat we niet kunnen zien. En wat voor grondslag hebben angst en onwetendheid dan? Waar wordt die door veroorzaakt? Waar of door wie worden deze gevoed?
  maandag 9 juli 2012 @ 09:11:35 #21
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_113958790
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 00:07 schreef Kroketvulling het volgende:

[..]

Een maatschappelijk verschijnsel. Maar alles wat we in onze realiteit zien heeft zijn grondslag in iets wat we niet kunnen zien.
Die moet je even uitleggen. Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt.

quote:
En wat voor grondslag hebben angst en onwetendheid dan? Waar wordt die door veroorzaakt? Waar of door wie worden deze gevoed?
Het feit dat wij mensen zijn :) Met een overlevingsdrang. Angst is een mechanisme om te vluchten of te vechten en daarmee te overleven. Zie maar naar de dieren, die hebben helemaal geen weet van reincarnatie, maar ze zijn wel bang af en toe. Alleen kennen zij geen maatschappelijk gev=creerde, irrreele angst :)
pi_114065748
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:11 schreef vogeltjesdans het volgende:
Die moet je even uitleggen. Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt.
Hmmm, ik denk dat het er dan aan ligt wat voor beeld je er op na houdt. Ik ben er zelf persoonlijk van overtuigd dat wat wij kunnen zien en waarnemen met onze zintuigen slechts het oppervlakte inneemt van wat er werkelijk is. Vandaar dat ik niet zo geloof in het idee dat menselijk gedrag een gevolg is van maatschappelijke verschijnselen. Want waardoor worden die maatschappelijke verschijnselen dan veroorzaakt? Ja, mede door menselijk gedrag. Ik geloof dat dingen veel dieper gaan.

quote:
Het feit dat wij mensen zijn :) Met een overlevingsdrang. Angst is een mechanisme om te vluchten of te vechten en daarmee te overleven. Zie maar naar de dieren, die hebben helemaal geen weet van reincarnatie, maar ze zijn wel bang af en toe. Alleen kennen zij geen maatschappelijk gev=creerde, irrreele angst :)
Het oerinstinct ja. Maar waardoor zit die daar?
  woensdag 11 juli 2012 @ 16:10:42 #23
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_114066416
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 15:57 schreef Kroketvulling het volgende:

Hmmm, ik denk dat het er dan aan ligt wat voor beeld je er op na houdt. Ik ben er zelf persoonlijk van overtuigd dat wat wij kunnen zien en waarnemen met onze zintuigen slechts het oppervlakte inneemt van wat er werkelijk is. Vandaar dat ik niet zo geloof in het idee dat menselijk gedrag een gevolg is van maatschappelijke verschijnselen. Want waardoor worden die maatschappelijke verschijnselen dan veroorzaakt? Ja, mede door menselijk gedrag. Ik geloof dat dingen veel dieper gaan.
Door persoonlijke zintuigen, een beperkte ervaringset in dit leven en gewoon niet meer weten dan wat we waarnemen :Y

quote:
Het oerinstinct ja. Maar waardoor zit die daar?
Biologie. Een gazelle zal ook wegrennen voor een leeuw.

(Het dier, niet de fiets)
pi_114095662
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 22:10 schreef vogeltjesdans het volgende:
Hier kan ik me wel in vinden :)
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_114095896
ja, zo zie ik dit wel... vooral het filmpje... de bronnen heb ik niet allemaal goed doorgelezen, wel heb ik van deze mensen een jaar geleden weleens iets gelezen..

je kunt alleen wel snel vervallen in het angstig brengen, waardoor juist theorieën als lang leve de lol meer aanhang krijgen..

had ook een topic geschreven naar aanleiding van een folder in de trein en een stukje uit het boek over boeddhisme wat ik aan het lezen ben. en mn eigen ervaringen. daarna zag ik dit topic.
Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')