abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 juli 2012 @ 15:16:07 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_113926943

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)

ECB Securities Market Program (opkopen PIIGS bonds)

In de media:

Vorige delen:
Topicreeks AEX Eurocrisis

Game on!
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 8 juli 2012 @ 15:18:26 #2
323876 michaelmoore
pi_113927048
Laatste relevante post
================================
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 14:42 schreef SeLang het volgende:

Was het maar 200 miljard. Ik zou direct tekenen en Merkel ook denk ik :Y

Het grootste probleem zit imo in de claims die de Bundesbank (en natuurlijk De Nederlandsche Bank) hebben op het eurosysteem. Als de PIIGS uiteindelijk overstappen op een eigen printbare currency dan kunnen die claims niet meer worden betaald.

Het interessante is hoe relatief "klein" dit probleem nog was in 2009 (zie grafiek). De bailouts hebben het circus draaiende gehouden waardoor het probleem is geëxplodeerd. Daarom ben ik zo boos op die politici die doemverhalen ophangen over wat er zou gebeuren als je geen bailouts zou geven. Dan was het inderdaad ook duur geweest maar lang niet zo duur als nu. Juist die misplaatste bailouts (in diverse vormen) hebben het probleem veel groter gemaakt dan het was.

Naar mijn mening hadden we ons gewoon aan het bestaande verdrag moeten houden, wat bailouts EXPLICIET VERBIEDT! Dan had de wal gewoon het schip gekeerd. Een paar jaar diepe recessie, een zooi bankfaillisementen en sovereign defaults en klaar.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 8 juli 2012 @ 15:25:41 #3
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_113927411
Uit vorige topic:

quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 15:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Huizen zijn waard wat de markt ervoor geeft

De oorzaak waren de republikeinen die hypotheken gaven aan hispanics en werklozen op basis van een eventuele waardestijging
Hier probeer je een voorbeeld af te doen met wat slappe verklaring.

De huizenmarkt was in de VS wel degelijk overgewaardeerd (oa door te ruime hypotheekverstrekking). In werkelijkheid betaalde mensen dus gewoon te veel; ze rekenden zich te rijk.

Hetzelfde speelde afgelopen periode in Europa. Terwijl de schulden overal opliepen rekende men zich overal te rijk. Nu komt de rekening op tafel en ontstaat er ruzie.

Het is echter onzin te denken dat Duitsland, Finland of welk land dan ook zomaar uit de euro kan stappen zonder veel kosten te maken. Alle banken uit het Noorden hebben hoogstwaarschijnlijk grote exposure aan het Zuiden (al dan niet middels afgeleide financiële producten als derivaten).

Dat Duitsland nu 200mia moet betalen was misschien 10 jaar geleden ook al een feit, maar destijds nog niet erkend.

Dat mensen nu boos worden is prima verklaarbaar; maar woede ontstaat vaak uit onbegrip. Men kijkt eventjes oppervlakkig naar de situatie, trekt een conclusie en wordt boos.

Ik mis alleen vaak een coherente visie achter die woede.
  zondag 8 juli 2012 @ 15:35:53 #4
323876 michaelmoore
pi_113927899
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 15:25 schreef GoedeVraag het volgende:

Het is echter onzin te denken dat Duitsland, Finland of welk land dan ook zomaar uit de euro kan stappen zonder veel kosten te maken. Alle banken uit het Noorden hebben hoogstwaarschijnlijk grote exposure aan het Zuiden (al dan niet middels afgeleide financiële producten als derivaten).
Een groenteboer die moet stoppen maakt ook veel kosten en heeft een restschuld, maar stoppen moet als er geen keus is

De enige oplossing is de hele Bundestag te verplaatsen naar Brussel en de overige parlementen op te heffen
Maar die zullen dat niet doen, net als wij de zinloze provinciale staten niet weg of hervormd krijgen
  zondag 8 juli 2012 @ 15:44:12 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_113928286
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 15:11 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Onhoudbare uitspraak omdat een dergelijk scenario dermate veel dynamiek veroorzaakt dat het kostenplaatje niet te berekenen is (zonder heel veel niet-verifieerbare aannames te doen). Denk alleen al aan derivaten...

Dat je het moeilijk exact kunt berekenen doet niets af aan het feit dat het probleem explosief groter is geworden DOOR de bailouts en het uitstellen van het nemen van verliezen.

quote:
Het waren ook Duitse banken die veel Zuid-Europese staatsobligaties kochten.
Ja en? Laat die dan maar op de blaren zitten. Dan had waarschijnlijk de Duitse overheid ook voor vele miljarden moeten repareren aan bepaalde kritische delen van de financiële sector, maar dan heb je in elk geval dat Duitsers betalen voor Duitse fouten, Nederlanders voor Nederlandse fouten, etc. Je kunt dan zelf bepalen wat je belangrijk vindt, wat je wilt repareren en wat niet. En dit alles staat dan ook nog eens onder controle van de nationale parlementen, zoals het hoort.

quote:
Ik denk eigenlijk dat de realiteit steeds helderder wordt. Misschien waren de Duitsers al een beetje Grieken. Net als dat de Amerikaanse huizen ook toen ze voor veel geld verkocht werden eigenlijk minder waard waren.
Wat ik bedoelde met Duitsers die Grieken (of PIIGS) worden en niet andersom is dat de Duitsers/NL gewoon linksom of rechtsom de rekening krijgen en grotere schulden. Er is ook gewoon een meerderheid in Europa die "Griekser" wil worden en die wil dat Duitsland/NL dat betaalt. In Frankrijk heeft het linkse Hollande regime net de pensioenleeftijd verlaagd en het minimumloon verhoogd! Verslechterende creditratings en oplopende bondyields in Frankrijk is slechts een kwestie van tijd... Die Fransen willen natuurlijk ook aan de tiet van Merkel.

Crediteuren zoals Duitsland en Nederland hebben altijd de zwakste positie omdat ze iets te verliezen hebben als de debiteuren hun middelvinger opsteken. En zolang die crediteuren vasthouden aan de euro weet je gewoon dat de shit wordt gecollectiviseerd en dus per saldo betaald gaat worden door Nederland en Duitsland.

Btw: zelfs Nederland, Oostenrijk, Finland en Luxemburg samen kunnen een uitbetaling van geld door het ESM nieteens blokkeren. Het enige AAA-land dat dat kan is Duitsland.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 8 juli 2012 @ 16:05:50 #6
371032 GoedeVraag
pi_113929170
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 15:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat je het moeilijk exact kunt berekenen doet niets af aan het feit dat het probleem explosief groter is geworden DOOR de bailouts en het uitstellen van het nemen van verliezen.
Dat weet je toch niet? Ik denk dat het probleem al heel groot was, en verliezen direct nemen eigenlijk al geen optie meer was. Volgens mij is de enige oplossing het zo langzaam mogelijk wegvreten van de schulden door inflatie; volgens mij is dat ook waar men mee bezig is.

quote:
Ja en? Laat die dan maar op de blaren zitten. Dan had waarschijnlijk de Duitse overheid ook voor vele miljarden moeten repareren aan bepaalde kritische delen van de financiële sector, maar dan heb je in elk geval dat Duitsers betalen voor Duitse fouten, Nederlanders voor Nederlandse fouten, etc. Je kunt dan zelf bepalen wat je belangrijk vindt, wat je wilt repareren en wat niet. En dit alles staat dan ook nog eens onder controle van de nationale parlementen, zoals het hoort.
Ja, de vraag is of die fouten allemaal nog wel zo nationaal zijn in de (deels) Europees gereguleerde en sowieso internationale financiële industrie. Daarnaast blijft het de vraag in hoeverre bijvoorbeeld Nederland zijn enorme bankensector kan steunen en of de collaterale van de instorting van Europa niet veel groter zou zijn geweest. Over het algemeen is het instorten van sociale, juridische en economische systemen volgens mij vaak een kostbaar verlies.

quote:
Wat ik bedoelde met Duitsers die Grieken (of PIIGS) worden en niet andersom is dat de Duitsers/NL gewoon linksom of rechtsom de rekening krijgen en grotere schulden. Er is ook gewoon een meerderheid in Europa die "Griekser" wil worden en die wil dat Duitsland/NL dat betaalt. In Frankrijk heeft het linkse Hollande regime net de pensioenleeftijd verlaagd en het minimumloon verhoogd! Verslechterende creditratings en oplopende bondyields in Frankrijk is slechts een kwestie van tijd... Die Fransen willen natuurlijk ook aan de tiet van Merkel.
Die kracht is er zeker. Iedereen wil altijd luxe mogelijk leven tegen zo min mogelijk kosten. Dat is een van de kernfactoren in alle politiek wereldwijd.

quote:
Crediteuren zoals Duitsland en Nederland hebben altijd de zwakste positie omdat ze iets te verliezen hebben als de debiteuren hun middelvinger opsteken. En zolang die crediteuren vasthouden aan de euro weet je gewoon dat de shit wordt gecollectiviseerd en dus per saldo betaald gaat worden door Nederland en Duitsland.
Ja. En anders krijg je de shit van een implosie. De afweging is dus wat de minst schadelijke weg is, en zoals gezegd is dat nogal lastig te berekenen. Het simpelweg kijken naar de kosten die er in de huidige situatie gemaakt worden en verder niet is veel te beperkt om daar iets over te zeggen, al laat dat veel mensen niet weerhouden vanalles te roepen.

quote:
Btw: zelfs Nederland, Oostenrijk, Finland en Luxemburg samen kunnen een uitbetaling van geld door het ESM nieteens blokkeren. Het enige AAA-land dat dat kan is Duitsland.
Dat hoort bij de optuiging van een Europese institutionele structuur. Volgens sommigen had dat voorafgaand aan de euro moeten gebeuren, maar dat was toen politiek volstrekt onmogelijk.
pi_113929447
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 16:05 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Dat weet je toch niet? Ik denk dat het probleem al heel groot was, en verliezen direct nemen eigenlijk al geen optie meer was. Volgens mij is de enige oplossing het zo langzaam mogelijk wegvreten van de schulden door inflatie; volgens mij is dat ook waar men mee bezig is.
Daar is men niet mee bezig, dat verhaal gaat alleen op als de toename van de schuld procentueel gezien lager is dan de inflatie. Zolang dat niet is nemen de schulden van landen nog steeds toe.
  zondag 8 juli 2012 @ 16:23:16 #8
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_113929816
maandag is er weer een eurotop waarbij er alweer iets moet gebeuren, ik ben benieuwd wat voor loze woorden er nu weer uit Brussel gaan komen.

quote:
Italië luidt noodklok over rentestijgingen
AIX-EN-PROVENCE - De weer oplopende rentes op Spaans en Italiaans staatspapier zijn een reden tot zorg en vragen om een respons van de ministers van Financiën van de eurolanden.
Foto: AFP

Dat heeft de Italiaanse premier Mario Monti zondag gezegd bij een economische conferentie in Zuid-Frankrijk.

De rente op 10-jarige Spaanse staatsobligaties liep de afgelopen dagen weer op tot tegen de 7 procent, en die op Italiaans schuldpapier steeg tot rond de 6 procent. Monti waarschuwde dat die ontwikkeling de stabiliteit van de euro verder in gevaar brengt.

De ministers van Financiën van de eurogroep treffen elkaar maandag in Brussel.
http://www.nu.nl/economie(...)rentestijgingen.html
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_113930504
quote:
14s.gif Op zondag 8 juli 2012 16:23 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
maandag is er weer een eurotop waarbij er alweer iets moet gebeuren, ik ben benieuwd wat voor loze woorden er nu weer uit Brussel gaan komen.

[..]

Je kunt veel van Monti zeggen, maar niet dat ie het bij praten alleen laat

quote:
talië gaat de komende jaren 26 miljard euro bezuinigen. Dat heeft de regering van premier Monti besloten.

Voor dit jaar is 4,5 miljard euro aan bezuinigingen gepland. Dat bedrag stijgt volgend jaar tot 10,5 miljard. In 2014 wordt nog eens 11 miljard euro gekort op de uitgaven.

Monti wil vooral bezuinigen op de overheid. Het aantal ambtenaren gaat met 10 procent omlaag en salarissen worden gekort. Ook wil de premier het aantal provincies omlaag brengen. Verder wordt bezuinigd op Defensie.

Wederopbouw
Door de extra bezuinigingen kan Monti een impopulaire btw-verhoging van 21 naar 23 procent uitstellen tot juli volgend jaar. Ook kan hij de komende jaren 2 miljard euro vrijmaken voor de wederopbouw van de regio Emilia-Romagna. Die werd in mei twee keer getroffen door aardbevingen.
bron: http://nos.nl/artikel/392(...)Feed%3A+nosjournaal+(NOS+Journaal+Nieuws)

Daar kunnen ze in Den Haag nog een puntje aan zuigen. Daar roepen ze al jaren dat ze het overheidsapparaat terug gaan brengen, maar daar is nog nooit iets duurzaams uitgekomen, integendeel.

Doet toch wel aardig verstandige dingen, die Monti.
pi_113930625
Opvallend trouwens dat de Ierse yield inmiddels (zowat?) lager staat dan de Spaanse en de Italiaanse (ruim gehalveerd in een krap jaar tijd)
  zondag 8 juli 2012 @ 16:53:52 #11
371032 GoedeVraag
pi_113931196
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 16:12 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Daar is men niet mee bezig, dat verhaal gaat alleen op als de toename van de schuld procentueel gezien lager is dan de inflatie. Zolang dat niet is nemen de schulden van landen nog steeds toe.
In een momentopname heb je gelijk. Of dat op termijn zo blijft, durf ik niet te zeggen.

Geldinflatie is het vergroten van de geldhoeveelheid. De CPI is een benadering van het gevolg daarvan (prijsstijgingen) gemeten aan een mandje consumentenproducten. Dat de CPI nu laag is, zegt niet dat de geldhoeveelheid niet groeit.

Zaken die buiten de CPI vallen (zoals zorgkosten, forenzentax en andere overheids'diensten') zijn momenteel al duurder aan het worden. Dat lijkt me nog wel even door te gaan, en daarom valt het te bezien hoe de (brede) inflatie zich gaat blijven ontwikkelen.

Ik denk dat we voorlopig relatief sterke geldgroei gaan blijven zien. In die zin is men er volgens mij wel mee bezig (kijk ook naar het VK en de VS).
  zondag 8 juli 2012 @ 17:27:33 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_113932698
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 16:53 schreef GoedeVraag het volgende:

Geldinflatie is het vergroten van de geldhoeveelheid. De CPI is een benadering van het gevolg daarvan (prijsstijgingen) gemeten aan een mandje consumentenproducten. Dat de CPI nu laag is, zegt niet dat de geldhoeveelheid niet groeit.

Zaken die buiten de CPI vallen (zoals zorgkosten, forenzentax en andere overheids'diensten') zijn momenteel al duurder aan het worden. Dat lijkt me nog wel even door te gaan, en daarom valt het te bezien hoe de (brede) inflatie zich gaat blijven ontwikkelen.

Ik denk dat we voorlopig relatief sterke geldgroei gaan blijven zien. In die zin is men er volgens mij wel mee bezig (kijk ook naar het VK en de VS).

Er is juist sprake van deflatie, monetair gezien. De ineenstorting van het schaduwbankieren is zo groot dat QE erbij in het niet valt. En het is nog niet klaar.

Mijn reisverslagen
  zondag 8 juli 2012 @ 17:31:04 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_113932841
quote:
Monti wil vooral bezuinigen op de overheid. Het aantal ambtenaren gaat met 10 procent omlaag en salarissen worden gekort.
^O^

quote:
Door de extra bezuinigingen kan Monti een impopulaire btw-verhoging van 21 naar 23 procent uitstellen tot juli volgend jaar.
Dat is dan weer jammer. Waarom uitstellen in plaats van afstellen? Als je uitgaven te hoog zijn dan moet je die terugbrengen, niet de burger nog meer belasten. 21% BTW is al absurd hoog.
Mijn reisverslagen
pi_113932890
quote:
14s.gif Op zondag 8 juli 2012 16:23 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Hij wees met de beschuldigende vinger naar een aantal niet nader genoemde ,,noordelijke landen'', die volgens hem twijfel hebben gezaaid over de afspraken die eind juni zijn gemaakt over de aanpak van de eurocrisis. De Italiaanse premier sprak van ,,ongepaste uitlatingen''.

Even zodat jullie het weten... "wij" zijn de schuldige en niet de zuiderlijke landen die er een puinhoop van gemaakt hebben de afgelopen jaren/decennia
  zondag 8 juli 2012 @ 17:51:41 #15
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_113933586
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 17:32 schreef WallieP het volgende:

[..]

Hij wees met de beschuldigende vinger naar een aantal niet nader genoemde ,,noordelijke landen'', die volgens hem twijfel hebben gezaaid over de afspraken die eind juni zijn gemaakt over de aanpak van de eurocrisis. De Italiaanse premier sprak van ,,ongepaste uitlatingen''.

Even zodat jullie het weten... "wij" zijn de schuldige en niet de zuiderlijke landen die er een puinhoop van gemaakt hebben de afgelopen jaren/decennia
wel weer grappig dat hij dat zegt. Ik zou zeggen, maak dan duidelijke afspraken waarover geen twijfel kan bestaan. Als er elke keer maar weer een paar vage verklaringen naar buiten komen na zo'n top die je op 100 verschillende manieren kan uitleggen, dan roep je dit soort zaken over je af. Het zijn wel een stelletje amateurs zeg, afspraken op dit soort toppen moeten in beton gegoten zijn en er mag geen enkele ruimte zijn voor het verschillend interpreteren.! Het is toch absurd dat een dag na zo'n top, van Rompuy totaal wat anders roept dan Rutte!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_113933672
quote:

[..]

Welnee! Dat is gewoon zuidelijk temperament, niets van aantrekken.
pi_113933773
Huizenkopers die opeens aandacht hebben voor de huursector. Als hazen die in de koplampen van een auto kijken. Beter verkoop je je huis nu je er nog wat van terug kan beuren imo.
  zondag 8 juli 2012 @ 18:00:13 #18
323876 michaelmoore
pi_113933929
quote:

[..]

Ja als er een spel gespeeld wordt dan zijn er altijd dikke verliezers en ruzie is het gevolg, als je niet tegen het verlies kan of niet wilt betalen
  zondag 8 juli 2012 @ 18:00:58 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_113933959
quote:
14s.gif Op zondag 8 juli 2012 17:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

wel weer grappig dat hij dat zegt. Ik zou zeggen, maak dan duidelijke afspraken waarover geen twijfel kan bestaan. Als er elke keer maar weer een paar vage verklaringen naar buiten komen na zo'n top die je op 100 verschillende manieren kan uitleggen, dan roep je dit soort zaken over je af. Het zijn wel een stelletje amateurs zeg, afspraken op dit soort toppen moeten in beton gegoten zijn en er mag geen enkele ruimte zijn voor het verschillend interpreteren.! Het is toch absurd dat een dag na zo'n top, van Rompuy totaal wat anders roept dan Rutte!
Sowieso moet je je afvragen wat zelfs de waarde van keiharde Europese verdragen is.

Begrotingstekort moet <3% zijn en staatsschuld <60% - commentaar overbodig
Bailouts zijn expliciet verboden - toch gebeurd.
Monetaire financiering door ECB is expliciet verboden - toch gebeurd.
Mijn reisverslagen
  zondag 8 juli 2012 @ 18:02:20 #20
323876 michaelmoore
pi_113934000
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 16:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Opvallend trouwens dat de Ierse yield inmiddels (zowat?) lager staat dan de Spaanse en de Italiaanse (ruim gehalveerd in een krap jaar tijd)
Noordelijk land effect??
Of het gevolg van de oneerlijk lage VPB belasting, 12,5% waardoor andere EU landen bedrijven kwijt raken, vooral Frankrijk 33% en Spanje 30%

De EU zou hierop moeten sturen ipv zich bezig te houden met kromme komkommers en zulke onzin

Maar Google en Apple zijn er blij mee

http://nos.nl/video/20034(...)ting-in-ierland.html
  zondag 8 juli 2012 @ 18:04:27 #21
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_113934079
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 18:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Sowieso moet je je afvragen wat zelfs de waarde van keiharde Europese verdragen is.

Begrotingstekort moet <3% zijn en staatsschuld <60% - commentaar overbodig
Bailouts zijn expliciet verboden - toch gebeurd.
Monetaire financiering door ECB is expliciet verboden - toch gebeurd.
Maar waarom doet Monti dan verongelijkt, dit was toch te verwachten?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 8 juli 2012 @ 18:13:12 #22
371032 GoedeVraag
pi_113934411
quote:

Er zijn in Nederland ook huis'eigenaren' (hypotheekschuldenaren) die menen dat ze door banken bedrogen zijn een veel te hoge hypotheek af te nemen. In de VS hetzelfde. Zo heeft een medaille vaak twee kanten.
  zondag 8 juli 2012 @ 18:14:33 #23
371032 GoedeVraag
pi_113934460
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 17:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er is juist sprake van deflatie, monetair gezien. De ineenstorting van het schaduwbankieren is zo groot dat QE erbij in het niet valt. En het is nog niet klaar.
Het is de vraag in hoeverre dat 'schaduwgeld' hetzelfde is als 'cash'. Met een derivaat kun je niet betalen bij de bakker, om het even simpel te houden.
  zondag 8 juli 2012 @ 18:15:22 #24
371032 GoedeVraag
pi_113934493
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 18:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja als er een spel gespeeld wordt dan zijn er altijd dikke verliezers en ruzie is het gevolg, als je niet tegen het verlies kan of niet wilt betalen
Dat (een 'spel') is inherent aan alle politiek; altijd zo geweest.
  zondag 8 juli 2012 @ 18:15:30 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_113934498
Ik begin onderhand steeds meer te voelen voor een exit van NL en Duitsland uit de euro. Dat lijkt me de minst pijnlijke oplossing.

- De PIIGS en Frankrijk kunnen de ECB dan omvormen tot een bank die geld print voor monetaire financiering van overheidstekorten zoals ze zo graag willen

- Banken in de eurolanden hebben geen last van een mismatch tussen assets en liabilities want ze blijven gewoon in de euro. Geen verlies van spaartegoeden of vernietiging van pensioenfondsen in die landen dus, zoals je wel zou hebben als ze zelf uit de euro zouden stappen. Wel grote kans op inflatie door monetaire financiering, maar dat was hun eigen keuze.

- NL en Duitsland hebben dan weer een eigen munt. Mocht deze sterk stijgen tov de euro dan ontstaat er een mismatch tussen assets en liabilities bij banken. Maar dat is makkelijk op te lossen. Immers, de staat kan haar uitstaande schuld (in euros) dan veel goedkoper aflossen, gefinancierd met bonds in de nieuwe (duurdere) munt. Dit levert honderden miljarden winst op die gebruikt kan worden om het gat te dichten. Maar alleen al het feit dat de staat bij een stijgende munt honderden miljarden van haar eigen (euro)schuld zal opkopen zal een sterke koersstijging waarschijnlijk verhinderen.
Mijn reisverslagen
  zondag 8 juli 2012 @ 18:19:10 #26
323876 michaelmoore
pi_113934662
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 18:15 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Dat (een 'spel') is inherent aan alle politiek; altijd zo geweest.
Maar dit spel zou niet gespeeld mogen worden, na het mislukken van de EMU slang in 1972 , dat was een teken aan de wand voor dit debacle
  zondag 8 juli 2012 @ 18:19:32 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_113934695
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 18:14 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Het is de vraag in hoeverre dat 'schaduwgeld' hetzelfde is als 'cash'. Met een derivaat kun je niet betalen bij de bakker, om het even simpel te houden.
Jawel. Als jij een hypotheek neemt dan krijg je precies dezelfde euros ongeacht of die wordt gefund door spaartegoeden of door mortgage backed securities, om maar een voorbeeldje te noemen.
Mijn reisverslagen
pi_113935125
quote:
2s.gif Op zondag 8 juli 2012 18:15 schreef SeLang het volgende:
Ik begin onderhand steeds meer te voelen voor een exit van NL en Duitsland uit de euro. Dat lijkt me de minst pijnlijke oplossing.

- De PIIGS en Frankrijk kunnen de ECB dan omvormen tot een bank die geld print voor monetaire financiering van overheidstekorten zoals ze zo graag willen

- Banken in de eurolanden hebben geen last van een mismatch tussen assets en liabilities want ze blijven gewoon in de euro. Geen verlies van spaartegoeden of vernietiging van pensioenfondsen in die landen dus, zoals je wel zou hebben als ze zelf uit de euro zouden stappen. Wel grote kans op inflatie door monetaire financiering, maar dat was hun eigen keuze.

- NL en Duitsland hebben dan weer een eigen munt. Mocht deze sterk stijgen tov de euro dan ontstaat er een mismatch tussen assets en liabilities bij banken. Maar dat is makkelijk op te lossen. Immers, de staat kan haar uitstaande schuld (in euros) dan veel goedkoper aflossen, gefinancierd met bonds in de nieuwe (duurdere) munt. Dit levert honderden miljarden winst op die gebruikt kan worden om het gat te dichten. Maar alleen al het feit dat de staat bij een stijgende munt honderden miljarden van haar eigen (euro)schuld zal opkopen zal een sterke koersstijging waarschijnlijk verhinderen.
Klein puntje, de verwachting is dat de koers van alle europese valuta in dat geval gaat dalen (maar wel in ongelijke verhoudingen), de rente zal ongetwijfeld omhoog gaan over de hele linie, en de staatsschuld zal normaliter niet in euro luiden,maar ook geconverteerd wroden in nieuwe valuta (en gehouden bonds van niet-uittredende landen niet).
  zondag 8 juli 2012 @ 18:47:55 #29
323876 michaelmoore
pi_113935983
quote:

inderdaad , dat begint iedereen te beseffen, dat dit de enige uitweg is, in het verleden is altijd de sterkste economie als eerste uit een muntunie gestapt

Muntunies hebben een zeer beperkte levensduur
  zondag 8 juli 2012 @ 18:58:54 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_113936444
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 18:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Klein puntje, de verwachting is dat de koers van alle europese valuta in dat geval gaat dalen (maar wel in ongelijke verhoudingen),
Van NL en Duitsland? Echt niet! Mega handelsoverschot en bovendien vluchthavens voor de overgebleven eurolanden.

quote:
de rente zal ongetwijfeld omhoog gaan over de hele linie,
In de eurolanden, niet in NL en Duitsland vanwege de overweldigende (vlucht) vraag vanuit de overgebleven eurolanden. En in de eurolanden gaat gewoon de geldpers aan om die rente te betalen, net als vroegah.

quote:
en de staatsschuld zal normaliter niet in euro luiden,maar ook geconverteerd wroden in nieuwe valuta (en gehouden bonds van niet-uittredende landen niet).
Bron???

Maar als die staatsschuld wordt geconverteerd heb je ook geen asset-liability mismatch dus weer een probleem minder :)
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 8 juli 2012 @ 19:06:17 #31
862 Arcee
Look closer
pi_113936770
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_113937514
Goud up binnen nu en 2 maanden. Zomaar een voorspelling.
pi_113938551
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 18:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Van NL en Duitsland? Echt niet! Mega handelsoverschot en bovendien vluchthavens voor de overgebleven eurolanden.
I stand corrected, volgens projecties zou de Deutschmark al enige stijgen m(et 1.3%), al het andere (incluis de gulden) zou door het putje gaan
http://articles.businessi(...)e-countries-break-up

Aldus projecties van Nomura. PS wel uitgaande van een volledige break up.

quote:
In de eurolanden, niet in NL en Duitsland vanwege de overweldigende (vlucht) vraag vanuit de overgebleven eurolanden. En in de eurolanden gaat gewoon de geldpers aan om die rente te betalen, net als vroegah.

Eigenlijk was dat een flauwe voorspelling van mij. Want de Duitse rente is zo absurd laag, als iets een bubble is, is dat het (en niet de Spaanse of Italiaanse rente ;) ). Bij uittreden uit de euro van Nederland zal de NL rente (die ook uberbubble laag is, en op dit niveau oneindig veel onthoudbaarder dan de Spaanse en Italiaanse rente imho) stijgen. Eigenlijk scharniert alles op Duitsland.

quote:
Bron???

Maar als die staatsschuld wordt geconverteerd heb je ook geen asset-liability mismatch dus weer een probleem minder :)
Volgens mij ook Nomura, volgens mij heb je me zelf dat stuk nog toegestuurd :). Contracten onder NL recht zullen normaliter van rechtswege naar de gulden converteren. In dat geval verwacht ik trouwens dat de NL staat zich dezelfde dag noodgedwongen integraal en volledig ombeperkt garant stelt voor alle schuld van de NL banken, en mogelijk zelfs de hele private sector.

Ja, die rente gaat wel omhoog dan hoor. Mijn geld staat in dat geval ook dezelfde dag nog aan de andere kant van de plas (en niet de UK ;) ), als er uberhaupt nog betalingsverkeer mogelijk is dan.
  zondag 8 juli 2012 @ 19:45:00 #34
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_113938679
quote:

damn, kunnen wij op jou stemmen in september _O_
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  zondag 8 juli 2012 @ 19:47:58 #35
323876 michaelmoore
pi_113938833
quote:
5s.gif Op zondag 8 juli 2012 19:45 schreef Outlined het volgende:

[..]

damn, kunnen wij op jou stemmen in september _O_
Politici krijgen zodra ze gekozen worden last ven het EU imperium virus en zin in een toffe job in Brussel
  zondag 8 juli 2012 @ 20:19:20 #36
371032 GoedeVraag
pi_113940368
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 18:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Maar dit spel zou niet gespeeld mogen worden, na het mislukken van de EMU slang in 1972 , dat was een teken aan de wand voor dit debacle
Jij hebt je twee dingen ingeprent en komt blijkbaar niet verder. 'Geen muntunie zonder fiscale unie' en 'de EMU slang is mislukt'.

Er is inmiddels een muntunie waarvan de fiscale unie langzaam (onder druk van deze crisis - precies zoals Schäuble in '96 al zei) wordt opgetuigd, en de EMU slang is in die zin ook niet mislukt.

Los daarvan was 1972 - na de opschorting van de goudwisselstandaard van de dollar - een hele andere monetaire periode dan de huidige.

En politieke- en machtsspelletjes werden en worden altijd gespeeld; ongeacht jouw normatieve oordeel.

Ik denk dat je het hele gebeuren met een zwaar gekleurd perspectief bekijkt en daardoor heel veel belangrijke achtergrond en ontwikkelingen mist.

Dat hoeft je niet te weerhouden je twee punten steeds te herhalen, maar de werkelijkheid zal zich er weinig van aantrekken.

Tot slot nog een vraag: denk je dat mensen als Schäuble de ontwikkelingen van de EMU-slang niet kennen?
  zondag 8 juli 2012 @ 20:20:52 #37
371032 GoedeVraag
pi_113940445
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 18:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

Jawel. Als jij een hypotheek neemt dan krijg je precies dezelfde euros ongeacht of die wordt gefund door spaartegoeden of door mortgage backed securities, om maar een voorbeeldje te noemen.
Het gaat dus om degene die de hypotheek versterkt en de vordering als bezit ziet. Die is eerst nog afhankelijk van de huiseigenaar, maar heeft daarna 'harde' cash (zonder de eerder genoemde afhankelijkheid) in handen.

Wel degelijk een verschil dus. (Het wordt ook wel eens 'qualitative easing' genoemd.)
  zondag 8 juli 2012 @ 20:24:26 #38
323876 michaelmoore
pi_113940641
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 20:19 schreef GoedeVraag het volgende:

Tot slot nog een vraag: denk je dat mensen als Schäuble de ontwikkelingen van de EMU-slang niet kennen?
Ja dat denk ik ja.

Poltici lopen allemaal achter elkaar als lemmingen naar de afgrond

Overigens moet eerst die 200 miljard van Duitsland gestort worden en van Nederland 40 miljard, ik denk dat dit een grote schok teweeg zal brengen
Want dan is de ESM pot nog steeds leeg gezien de gedane toezeggingen
  zondag 8 juli 2012 @ 20:30:33 #39
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_113941014
hieronder een aardig stukje uit de VK over de parallel met 2005

quote:
'Waarom doe je in Brussel alleen maar mee als je ja en amen zegt?'
OPINIE - Martin Sommer − 08/07/12, 09:57
© ANP. Maart 2012: premier Mark Rutte schuDt, bij zijn aankomst voor de Europese top van regeringsleiders en staatshoofden in Brussel, de hand met Spaanse premier Mariano Rajoy Brey (R) terwijl Belgisch premier Elio Di Rupo voorbij loopt.

vk column Altijd als het over Europa gaat, luidt het argument: er is geen alternatief, schrijft Martin Sommer. 'Het is niet de bedoeling om überhaupt over iets anders dan de euro na te denken.'

Elbert Dijkgraaf (SGP) merkte donderdag in de Kamer terecht op dat Griekenland enorm op zijn donder heeft gekregen, terwijl de grote jongens Italië en Spanje een lange neus konden trekken naar de rest.

Donderdag werd het Kamerdebat gehouden over de Europese top van een week tevoren. Overwegende indruk: een regering die niet in control is. Spanje kreeg zijn directe bankensteun ondanks eerdere plechtige beloften van premier Rutte van het tegendeel. En afgelopen dinsdag bezwoer minister De Jager dat noodsteun zónder de expliciete toestemming van Nederland alleen bij hoge uitzondering mogelijk zou zijn - terwijl EU-president Van Rompuy vrijwel gelijktijdig zei dat bij noodsteun altijd sprake is van hoge uitzondering. Weg Nederlandse invloed.

Intussen staat Nederland al voor 143 miljard garant voor schulden in Zuid-Europa. De Kamer lijkt het in meerderheid allemaal prima te vinden. Adriaan Schout van Clingendael stelde in deze krant vast dat de meeste partijen in hun verkiezingsprogramma's wel eurokritische taal bezigen. Maar als je naar hun gedrag in de Kamer kijkt, kan Europa nog altijd niet stuk. Gouvernementeel en lijdelijk, zo was Nederland en zo is het. Ook donderdag. De VVD pruttelde maar onderschrijft alle steunmiljarden, het CDA tracht zich te herpakken in de Europese kopgroep. En de PvdA is verbaal geswitcht van boosheid op de Grieken naar liever vandaag dan morgen bijpassen voor de Spaanse banken in nood.

Daarmee zijn de posities van 2005 teruggevonden. Deze verkiezingen worden met de dag meer een herkansing van het referendum over de Europese grondwet, precies zoals de PVV wil. SP, PVV en de kleine christenen tegen een voortdenderend Europa, de oude middenpartijen plus D66 en GroenLinks vóór. Precies als toen, net als de toenemende volkswoede. De boosheid gaat over de krankzinnige bedragen die moeten worden ingelegd om de lekke schuit varend te houden. Maar ook over de bestuurlijke puinhoop en daar bovenop het vooruitzicht niet van het vrolijke democratische Europa van Sophie in 't Veld maar van een centralistische Beamtenstaat.

Ik ken verstandige mensen die nu op Roemer gaan stemmen vanwege de gepaste euroscepsis van de SP. Strategisch en om hun voorstem bij het referendum in 2005 goed te maken. En uit boosheid over het doordrukken van de vergaande plannen van Schäuble, Barroso of Van Rompuy. Daar krijgen vooral kleine landen als Nederland last van. Elbert Dijkgraaf (SGP) merkte donderdag in de Kamer terecht op dat Griekenland enorm op zijn donder heeft gekregen, terwijl de grote jongens Italië en Spanje een lange neus konden trekken naar de rest.

Het lijkt allemaal als twee druppels water op 2005. Dezelfde mensen, dezelfde tegenwerpingen. Commissievoorzitter Barroso, destijds zeer actief, herinnerde deze week in het europarlement boos aan de donkere oorlogsjaren die Europa heeft doorgemaakt. Dat was toen iemand het waagde een opmerking te maken over betalers en ontvangers van noodsteun. Vorige week meldde Laurens Jan Brinkhorst zich aan het front, die toentertijd dreigde dat het licht zou uitgaan bij een 'nee'.

Tot slot zei premier Balkenende dat hij een pleefiguur zou slaan als Nederland nee zou zeggen. Dan zouden we niet meer meedoen in Brussel. Dat hoor je nu weer in diplomatieke kring. Rutte wil niks, Nederland doet niet meer mee. Ook Pechtold (D66) vindt dat Nederland vooraan moet lopen. Waarom doe je in Brussel alleen maar mee als je ja en amen zegt? Doet Nederlands sinds 2005 niet meer mee?

Het belangrijkste argument was toen en is nu weer: er is geen alternatief. We moeten wel voort met de euro. Toen Marianne Thieme (Partij voor de Dieren) de woorden 'neuro' en 'parallelmunt' durfde uitspreken, werd ze door Buma (CDA) weggehoond als 'euroscepticus'. Dat is een enge ziekte in de Kamer. Het is niet de bedoeling om überhaupt over iets anders dan de euro na te denken.

Wij hadden in 2005 een goede columnist. Ronald Plasterk heette hij en hij schreef zijn vingers blauw tegen het ja. Een van zijn beste stukken ging over het idee dat de grondwet historisch noodzakelijk was. Meer Europa was een beter Europa, niet van zichzelf, maar omdat het de onomkeerbare gang van de geschiedenis was. Hetzelfde horen we nu weer over de euro. Dat is een regelrecht marxistisch argument, stelde Plasterk al vast. En vooral een drogreden en de dood in de pot voor de politiek. Historische noodzaken bestaan niet. Het marxisme en het Oostblok hebben we achter ons gelaten. Maar het noodzaakargument komt telkens via het Brusselse wc-raampje weer naar binnen geklauterd.

In 2005 was de uitkomst een denderend nee. Bestuurders bezwoeren dat ze het hadden verstaan. Europa zou zich waar mogelijk beperken. Nu hoor ik daar helemaal niemand meer over, en, sinds hij een hoed heeft, ook Ronald Plasterk niet meer.
http://www.volkskrant.nl/(...)a-en-amen-zegt.dhtml
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 8 juli 2012 @ 20:35:34 #40
78918 SeLang
Black swans matter
pi_113941306
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 20:20 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Het gaat dus om degene die de hypotheek versterkt en de vordering als bezit ziet. Die is eerst nog afhankelijk van de huiseigenaar, maar heeft daarna 'harde' cash (zonder de eerder genoemde afhankelijkheid) in handen.

Wel degelijk een verschil dus. (Het wordt ook wel eens 'qualitative easing' genoemd.)
Een Mortgage backed securities, commercial paper, etc zijn gewoon geld equivalenten. Commercial paper wordt bijvoorbeeld gebruikt om salarissen mee te betalen, dus keiharde cash waarmee je bij de bakker je brood kunt betalen. Ook kun je met dat als collateral gewoon weer geld lenen etc. Harde cash die in omloop komt zonder dat er spaartegoeden aan te pas komen.
Mijn reisverslagen
  zondag 8 juli 2012 @ 21:17:19 #41
371032 GoedeVraag
pi_113943445
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 20:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja dat denk ik ja.

Poltici lopen allemaal achter elkaar als lemmingen naar de afgrond
Veek politici zijn verkopers en kan je misschien zo zien.

Maar goed, wat mij betreft is deze uitspraak een prima illustratie van je punt. Je hebt twee 'oneliners' (geen muntunie zonder fiscale unie en de emu-slang is mislukt) en meldt daarbij nu nog even dat je het daarmee blijkbaar een stuk beter ziet dan alle politici-lemmingen en andere mensen achter de euro.

Persoonlijk schat ik mensen als Lamfalussy, Duisenberg, Schäuble, Trichet, Merkel of Draghi toch wat hoger in.
  zondag 8 juli 2012 @ 21:20:38 #42
371032 GoedeVraag
pi_113943607
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 20:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een Mortgage backed securities, commercial paper, etc zijn gewoon geld equivalenten. Commercial paper wordt bijvoorbeeld gebruikt om salarissen mee te betalen, dus keiharde cash waarmee je bij de bakker je brood kunt betalen. Ook kun je met dat als collateral gewoon weer geld lenen etc. Harde cash die in omloop komt zonder dat er spaartegoeden aan te pas komen.
De afschrijvingen die op Amerikaanse hypotheken en het Griekse schuldenpapier zijn genomen zie ik nog niet zo voor spaargeld optreden. Ook heb ik de rating agencies zich nog niet over geld zien uitspreken.

In die zin zie ik een duidelijk praktisch verschil. Die 'geld-equivalentie' is niet volledig en gaat niet altijd op. Dat moet jou toch ook wel duidelijk zijn?
  zondag 8 juli 2012 @ 21:42:37 #43
323876 michaelmoore
pi_113944947
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 21:17 schreef GoedeVraag het volgende:
.

Persoonlijk schat ik mensen als Lamfalussy, Duisenberg, Schäuble, Trichet, Merkel of Draghi toch wat hoger in.
Helaas ik niet., anders had men dit niet zo gedaan

Maar ze moeten wel nu verder, het bewijs is er.
De trein gaat naar de afgrond, en we zitten er allemaal in
En dat had niet gehoeven.

Als men eerst een politieke unie had gemaakt, dan hadden die PIGS landen zich nooit zelfstandig kapot kunnen lenen

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 08-07-2012 22:00:41 ]
  zondag 8 juli 2012 @ 22:14:37 #44
371032 GoedeVraag
pi_113947013
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 21:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Helaas ik niet., anders had men dit niet zo gedaan
Je logica is totaal onzuiver. Je hebt nauwelijks weinig van de krachten die er op de achtergrond spelen; bouwt je wereldbeeld op een paar polulistische oneliners en komt vervolgens met dit soort conclusies. Ik kan dat niet serieus nemen.
  zondag 8 juli 2012 @ 22:19:10 #45
323876 michaelmoore
pi_113947284
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 22:14 schreef GoedeVraag het volgende:

. Je hebt nauwelijks weinig van de krachten die er op de achtergrond spelen;
bouwt je wereldbeeld op een paar polulistische oneliners
. Ik kan dat niet serieus nemen.
Als jij niet fatsoenlijk Nederlands kan tikken , kan ik jou ook niet serieus nemen knulletje

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 09-07-2012 03:49:10 ]
  zondag 8 juli 2012 @ 22:20:14 #46
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_113947350
Mensen, beetje respect voor elkaar. En elkaar in zijn of haar waarde laten. We zijn tenslotte 1 grote eurofamilie :)
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  zondag 8 juli 2012 @ 22:33:11 #47
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_113948046
quote:

Hoe zullen de financiële markten reageren?
Kapitaalvlucht naar het noorden?
Aangezien positief wordt gereageerd op het bij elkaar houden van de euro, zal het uiteenvallen op de korte termijn tot een crash leiden?
Slaat dit sentiment over op obligaties?
Wat is de invloed op de banken?
Is er een systeemrisico?

Allemaal vragen waar niemand het antwoord op weet. Zo maar uit de euro stappen is geen lichte beslissing en ik verwacht ook niet dat de politiek die zal nemen. De markt zal vanzelf "iets" afdwingen lijkt mij.

Nu ik over nadenk, dat iets zal het default van meerdere landen zijn. --> This time is no different.

En dat gaat vaak hand in hand met inflatie en hogere rentes:

Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  zondag 8 juli 2012 @ 22:59:08 #48
323876 michaelmoore
pi_113949389
Ik verwacht dat er morgen harde woorden worden gewisseld, sommige landen zitten in dikke geldnood

Duitsland moet 200 miljard storten en Nederland nog 40 miljard
https://zoek.officielebek(...)er/33215/kst-33215-1

Die ESM leningen zijn trouwens achtergestelde leningen gemaakt, dus dat komt niet meer terug, geen cent
http://datskebeurt.wordpr(...)as-esm-aan-de-beurt/
De PIGS willen miljarden hebben uit de ESM, maar dat is al aan de banken beloofd en gereserveerd voor stimuleringen

quote:
Home » DFT
zo 08 jul 2012, 16:34
Italië luidt noodklok over rentestijgingen
AIX-EN-PROVENCE - De weer oplopende rentes op Spaans en Italiaans staatspapier zijn een reden tot zorg en vragen om een respons van de ministers van Financiën van de eurolanden. Dat heeft de Italiaanse premier Mario Monti zondag gezegd bij een economische conferentie in Zuid-Frankrijk.

De rente op 10-jarige Spaanse staatsobligaties liep de afgelopen dagen weer op tot tegen de 7 procent, en die op Italiaans schuldpapier steeg tot rond de 6 procent. Monti waarschuwde dat die ontwikkeling de stabiliteit van de euro verder in gevaar brengt. Veel economen beschouwen een rente boven de 6 procent als onhoudbaar op de lange termijn.

Monti zei wel een vermoeden te hebben hoe het komt dat het vertrouwen van investeerders in de Zuid-Europese landen na een korte opleving weer weg lijkt te zakken. Hij wees met de beschuldigende vinger naar een aantal niet nader genoemde „noordelijke landen”, die volgens hem twijfel hebben gezaaid over de afspraken die eind juni zijn gemaakt over de aanpak van de eurocrisis. De Italiaanse premier sprak van „ongepaste uitlatingen”.

Finland sprak zich vorige week uit tegen steunaankopen van staatspapier van zwakke eurolanden door het permanente Europese noodfonds ESM, terwijl daarover enkele dagen eerder wel overeenstemming was bereikt. Ook Nederland is kritisch over het plan, maar wijst het niet op voorhand af.

De ministers van Financiën van de eurogroep treffen elkaar maandag in Brussel.

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 08-07-2012 23:53:02 ]
pi_113952116
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 22:14 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Je logica is totaal onzuiver. Je hebt nauwelijks weinig van de krachten die er op de achtergrond spelen; bouwt je wereldbeeld op een paar polulistische oneliners en komt vervolgens met dit soort conclusies. Ik kan dat niet serieus nemen.
Net als michaelmoore kan ik jou niet serieus nemen, knulletje.
Jij voegt echt helemaal niets toe aan dit topic itt michaelmoore
  maandag 9 juli 2012 @ 07:31:13 #50
371032 GoedeVraag
pi_113957970
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:50 schreef WallieP het volgende:

[..]

Net als michaelmoore kan ik jou niet serieus nemen, knulletje.
Jij voegt echt helemaal niets toe aan dit topic itt michaelmoore
Ik geef onderbouwing bij wat ik schrijf; probeer het ook eens.
Die loze ad hominem kan je wat mij betreft voor je houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')