Nee, ik zeg alleen maar, dat je de verkeerde vragen stelt en hen op deze manier nooit zult begrijpen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 01:29 schreef spierbal het volgende:
[..]
Dat zou een fout antwoord zijn van het kind, tevens slaat jouw voorbeeld nergens op. Zo'n kind kan zeggen dat hij de lichtinval mooi beschilderd heeft en dat is dan een mening. Iets wat hiervoor nergens mee te maken heeft/had.
Hoezo als mensen iets geloven moeten ze toch iets hebben vanbewijs zoniet is het aangeleerd, bijgebracht oid. Vandaar mijn verdere vragenstelling. En waarom word jij daar zo opgefokt over.
Ik kan niet begrijpen dat mensen denken dater iets daarboven is. Daarom ga ik er dieper op in dan alleen ja voor mij is er en God dus is dat zo. Het is toch niet verboden om daar vragen over te stellen die voor hun niet te zijn beantwoorden ?
Ik heb het wel goed gelezen maar het klinkt uiterst zinloos en sadistisch. Zoals reeds een aantal keer geconstateerd hier, op het moment dat alle doden tot leven worden gewekt zal dat voor mij, en ik vermoed iedere atheïst, voldoende hard bewijs zijn en vervalt de noodzaak tot rebellengedrag. De voorspelling dat de veroordeelden zich opnieuw tegen God zullen keren is daarmee uiterst ongeloofwaardig.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 00:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
... Je hebt niet goed gelezen wat ik daarstraks zei: de veroordeelden zullen opnieuw zich tegen God en zijn volk keren. Zij zullen dus wederom met haat en animositeit reageren tegen God en Zijn vertegenwoordigers, zoals ze dat ook al deden in dit leven. Er zal niets veranderd zijn. Dus van mensen waarvan je nog eventueel zou kunnen denken 'die persoon was toch niet zo slecht, wat als die nou nog 1 kans had gehad?', zou ook dan duidelijk zijn dat dat jammer genoeg niets had geholpen, en hun enige verdienste voor hun constante verzet tegen dat wat hen had kunnen redden de dood is, omdat zij anders alleen maar voor meer vernieling en verval zouden zorgen.
Bedankt voor je reply. Ik kan me moeilijk in de gedachtengang plaatsen, maar ik leer wel steeds bij.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 00:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
'Zij' hier zijn de duivel, het beest en de valse profeet.
De rest van de tekst (openbaringen 20) zegt:
11 En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden.
12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.
Dus de 'poel des vuurs' leidt tot de 'tweede dood' (de eerste dood is de dood die we aan het einde van ons leven sterven). Dit is een eeuwige dood.
[..]
God zal daar inderdaad uitzonderingen voor maken want God oordeelt aan de hand van het licht wat we hebben ontvangen maar ook wat we hadden kunnen ontvangen indien we vorig licht hadden geaccepteerd.
God kent het hart en is niet gelimiteerd aan een visie zoals wij die van een mens kunnen hebben en de oordelen die wij op basis daarvan vellen. God kent mensen door en door, hun geschiedenis, keuzes, woorden, daden, wil, motieven, enzovoorts en zal op basis daarvan oordelen. Iedereen heeft een geweten gekregen en dat is ons eerste innerlijke licht om te oordelen tussen goed en kwaad. De rest komen we in ons leven tegen.
God kan je niet veroordelen op basis van onwetendheid, dat zou niet eerlijk zijn. Echter zal Jezus niet terugkomen voordat het evangelie wereldwijd gepredikt zal zijn.
Het gaat meer om de geloofssprong, de 'leap of faith'die ik fascinerend vind, dan om de eigenlijke teksten. Wat er staat maakt kennelijk niet uit, want jij gelooft het toch wel. En dat vind ik mateloos interessant. Als ik tegen jou zeg: 'Hee Ali, van kleding krijg je binnen 10 minuten kanker, echt waar.' Zeg jij dan:'Goh, Uitstekelbaars, bedankt! Ik zal voortaan lekker naakt rond gaan lopen!'? Nee, dan vraag je: 'hoe kom je aan de wijsheid?'. Waarom zijn mensen dan niet zo kritisch op hun geloof. Waarom zou dat het enige zijn dat zonder bewijs aangenomen kan worden, 'je moet er maar gewoon in geloven'?quote:Dan stel ik voor dat we samen de onderwerpen van de bijbel die je interesseren bestuderen.
Geldt dit voor alle Christenen? Dat je geloof staat of valt met de waarachtigheid van de profetieën? Of is dit je persoonlijke criterium? In ieder geval ben ik wel benieuwd naar de voorspellingen die uit zijn gekomen. Kun je daar een kort voorbeeldje van geven?quote:Op het moment dat je overtuigt raakt van het feit dat werkelijk die mensen wisten wat er nog zou gaan gebeuren en dat opschreven, en niet 1 persoon maar vele personen onafhankelijk van elkaar en honderen jaren van elkaar af levend en in overeenstemming met andere schrijvers, blijft er maar 1 mogelijkheid over en dat is goddelijke inspiratie van de hele bundel.
Kijk, daar erger me ik ook dood aan. Het zou wel eens nuttig zijn om na te gaan wanneer en door wie zekere voorspellingen gedaan zijn en waar die op slaan.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:52 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Dat je geloof staat of valt met de waarachtigheid van de profetieën? Of is dit je persoonlijke criterium? In ieder geval ben ik wel benieuwd naar de voorspellingen die uit zijn gekomen. Kun je daar een kort voorbeeldje van geven?
Het is bijzonder toevallig dat je blijft volhouden dat je wel degelijk je zult bekeren . Jezus Christus 2000 jaar geleden gaf over dit onderwerp al een parabel om duidelijk te maken dat dit zeker niet het geval zal zijn. Nu rebel tot de dood, dan ook rebel bij de aanschouwing van een wederopstanding. NB dit is een parabel om een boodschap duidelijk te maken en geen letterlijke beschrijving van de hemel of hel.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 01:50 schreef highender het volgende:
[..]
Ik heb het wel goed gelezen maar het klinkt uiterst zinloos en sadistisch. Zoals reeds een aantal keer geconstateerd hier, op het moment dat alle doden tot leven worden gewekt zal dat voor mij, en ik vermoed iedere atheïst, voldoende hard bewijs zijn en vervalt de noodzaak tot rebellengedrag. De voorspelling dat de veroordeelden zich opnieuw tegen God zullen keren is daarmee uiterst ongeloofwaardig.
Er zullen toch vast wel christenen zijn die zich niet bekeerden na het horen van Mozes en de profeten en later door een andere ervaring toch bekeerd zijn? Mozes en de profeten en anders niet is pure kul.quote:29 Abraham zeide tot hem: Zij hebben Mozes en de profeten, dat zij die horen.
30 En hij zeide: Neen, vader Abraham, maar zo iemand van de doden tot hen heenging, zij zouden zich bekeren.
31 Doch Abraham zeide tot hem: Indien zij Mozes en de profeten niet horen, zo zullen zij ook, al waren het, dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen.
Iedereen wordt beoordeeld aan de hand van de wet.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:42 schreef Being het volgende:
[..]
Bedankt voor je reply. Ik kan me moeilijk in de gedachtengang plaatsen, maar ik leer wel steeds bij.
Is het niet zo dat de mensen die Christus niet accepteerden beoordeeld worden adv. de Wet en christenen de genade van Christus ontvangen en niet beoordeeld worden naar de Wet?
Ik denk dat dat komt omdat men in werkelijkheid de bijbel niet zo goed kent als men denkt.quote:Ik vind de relativerende en wijze God die jij afschildert in het tweede deel toch een toffere peer dan de God die veel andere christenen afschilderen. Ik zou daar me daar veel eerder in kunnen vinden, in kunnen geloven. Maar ik krijg de indruk dat veel christenen toch liever die zwart- op wit God naar voren brengen, die God die zijn eniggeboren Zoon opofferde, die daardoor de Zonde wegnam en die je daarom moet accepteren om in Zijn Koninkrijk te komen.
Waarom niet een benadrukken? Ik denk omdat dat kennis van de bijbel vraagt, geduld, en mededogen. Dat zijn geen natuurlijke menselijke eigenschappen maar vraagt om tijd en energie. Daar heeft men wellicht niet altijd zin in. Ik ook niet. Maar ik hoop dat de teksten hierboven meer duidelijkheid geven. Er zijn nog veel meer teksten te geven waarin het waren karakter van God duidelijk naar voren komt, met name de genade via Jezus Christus. Daaruit blijkt dat Hij geen tyrannieke dictator is, maar een God die tot het uiterste gaat uit liefde voor Zijn eigen schepsels. Om dat duidelijk te maken, geef ik weleens het volgende voorbeeld: stel je voor dat je poppetjes van klei maakt en die tot leven kan brengen. Je geeft hen toestemming om in je huis te wonen, maar ze mogen niet de boel stuk maken. Je gaat boodschappen doen. Wanneer je terug thuis komt, blijkt dat je poppetjes begonnen zijn met met je meubels in stukken te zagen. Wanneer je zegt dat ze op moeten houden gaan ze maar door en breken je hele huis af. Wat doe je vervolgens als mens zijnde?quote:Waarom niet meteen die wijze, relativerende God ook meteen benadrukken? Ik denk omdat die zwart- op wit God gewoon goed werkt om zieltjes te winnen en de relativerende God een mechanisme om altijd bij de hand te houden, voor kritische vragen. No offence naar jou toe, maar de manier van communiceren en redeneren ergert me soms wel. Ik denk dat het het potentieel voor geloven en God belachelijk maakt, reduceert naar een Alwetende, Administratieve Ambtenaar of Dictator.
Nog steeds niks van begrepen he Ali.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 10:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus nee, zelfs iemand uit de dood op zien staan, en dat is wat zou gebeuren bij een wederopstanding, zou niet voldoende zijn om iemand te doen bekeren.
Idem dito. Niks van begrepen. Zielig.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 11:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk omdat dat kennis van de bijbel vraagt, geduld, en mededogen. Dat zijn geen natuurlijke menselijke eigenschappen maar vraagt om tijd en energie. Daar heeft men wellicht niet altijd zin in. Ik ook niet. Maar ik hoop dat de teksten hierboven meer duidelijkheid geven. Er zijn nog veel meer teksten te geven waarin het waren karakter van God duidelijk naar voren komt, met name de genade via Jezus Christus. Daaruit blijkt dat Hij geen tyrannieke dictator is, maar een God die tot het uiterste gaat uit liefde voor Zijn eigen schepsels. Om dat duidelijk te maken, geef ik weleens het volgende voorbeeld: stel je voor dat je poppetjes van klei maakt en die tot leven kan brengen. Je geeft hen toestemming om in je huis te wonen, maar ze mogen niet de boel stuk maken. Je gaat boodschappen doen. Wanneer je terug thuis komt, blijkt dat je poppetjes begonnen zijn met met je meubels in stukken te zagen. Wanneer je zegt dat ze op moeten houden gaan ze maar door en breken je hele huis af. Wat doe je vervolgens als mens zijnde?
Hoe letterlijk neem je het leven en de dood?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 12:27 schreef Being het volgende:
Ali_Kannibali, ik heb je stuk aandachtig proberen te lezen, soms vluchtig door de Bijbelcitaten. Ik zie ook de kracht van het geloof in God en Christus, maar dan meer in figuurlijke zin. Ik kan gewoon niet geloven in het bestaan van God en de hoedanigheid van Christus in letterlijke zin.
Dat was Abraham die Isaak op ging offeren zoals God hem opgedragen hadquote:Ik zie de opoffering van God's Zoon als figuurlijk. Het offeren heeft vaker plaatsgevonden in de Bijbel en in de oude tijd met oude religies, of je het nu hebt over het offeren van een lam, (vandaar ook de beeldspraak het Lam Gods), of over Jacob die zijn zoon Izaäk dreigde te offeren.
Velen hebben hier problemen mee... maar vergeet niet dat het de zoon zelf is die vrijwillig zijn leven geeft voor ons, en dit niet doet uit dwang of verplichting...quote:Offeren was in de geschiedenis de normaalste zaak van de wereld. Of je het nu hebt over de vrede Inca opofferingen, Babylonische offeringen, of voedselofferingen aan de goden die zich heden ten dage als ritueel nog voortzetten. Offeringen spraken tot de verbeelding en het begrip van de mens.
Ik zie het eerder als een hoger bewustzijn dat deel uitmaakt van de mensheid in menselijke vorm en zich geweldloos laat opofferen, maar ik kan het gewoon niet letterlijk nemen in de verhouding zoon-vader en in bestaansvormen.
Oke. Neem de tijd om het te late bezinken en te verteren. En als je iets niet begrijpt hoor ik het wel.quote:Ik laat het topic voorlopig hierbij. Ik ben geneigd om alles steeds na te lezen en dat kost veel tijd.
Jou hebben ze ook nogal wat wijs gemaakt he Ali ?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 12:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Velen hebben hier problemen mee... maar vergeet niet dat het de zoon zelf is die vrijwillig zijn leven geeft voor ons, en dit niet doet uit dwang of verplichting...
En toch sterven we nog.... hoe zou dat komen ?quote:Dus Jezus offert zichzelf uit liefde op voor ons, omdat het overtreden van Gods wet de dood eist.
Alleen Jezus heeft onze plaats in kunnen nemen, omdat Hij het leven in zichzelf heeft. Een engel of mens of dier zou niet voldoende zijn om het leven wat wij verloren hebben, terug te krijgen. Jezus geeft Zijn leven voor ons, opdat wij niet hoeven te sterven.
En wat predikte dat zoontje nu weer ? Vergeef je naasten ? Pa had dat nog niet begrepen.quote:In het oude testament kwamen allerlei offers voor, inderdaad van voedsel en beesten en deze hadden allemaal zo hun eigen betekenis (dankoffers voor de oogst, verzoenoffers voor zonden, wierookoffers, enzoorts). Echter voor de totale vergeving van alle zonden was er meer dan dat nodig, en alleen Jezus, als Zoon van God, met leven in zichzelf, kon dat zijn.
quote:Oke. Neem de tijd om het te late bezinken en te verteren. En als je iets niet begrijpt hoor ik het wel.
Predikanten kan dit forum ook best missen. Ik wil wél graag van gedachten wisselen met gelovigen van het evenwichtige type. Wil men hier enkel standwerkers, mij goed, maar dan ben ik pleite. Al opgemerkt hoeveel maal onze Ali al op mijn respons gereageerd heeft ? Nog meer verzen en donderpreken is het antwoord. Die *µ@*# predikaten hebben al genoeg drama's op hun geweten. Ik wil hier op een volwassen wijze over religie discussiëren en niet zoals kindjes uit de kleuterklas.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 14:36 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Je moet hem niet belachelijk maken, ATON. Zo jaag je hem en andere gelovigen weg van het forum en wordt het een atheistisch bolwerk. En elkaar op de schouders kloppen daarover gaat ook vervelen na een paar posts. Ik zal straks even inhoudelijk reageren want ik zit op mijn telefoon. ATON, je lijkt me iemand met veel kennis hierover. Als je die nou gebruikt leer ik er vast ook nog wel wat van
Dit begrijp ik niet. Was Jezus al zijn hele leven ervan bewust dat hij op een soort kamikaze-missie was om de mensheid te redden? Of was Jezus gods instrument in een soort reddings-missie om het falen van Gods eigen plan ( namelijk dat iedereen in hem moet gaan geloven ) weer recht te breien?quote:De dynamiek is dus dat de Vader zegt: alle mensen hebben gezondigd en dienen te sterven. Maar de Zoon zegt: doodt hen niet, ik zal mijn leven voor hen geven. En de Vader accepteert Zijn offer, en vergeeft ons dus voor onze zonden wanneer wij Jezus' offer accepteren.
OK, eerst wil ik van je weten of je het wil hebben over de historische figuur Jezus of de door Paulus verzonnen versie van Jezus, daar waar later het christendom is uit voortgekomen. Kwestie om deze twee zaken gescheiden te houden.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 15:32 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Dit begrijp ik niet. Was Jezus al zijn hele leven ervan bewust dat hij op een soort kamikaze-missie was om de mensheid te redden? Of was Jezus gods instrument in een soort reddings-missie om het falen van Gods eigen plan ( namelijk dat iedereen in hem moet gaan geloven ) weer recht te breien?
Waarom beslist God over de gehele mensheid naar aanleiding van de acties van een individu? Eva eet een stukje appel: iedereen moet dood. Jezus biedt zich aan, iedereen leeft weer. Blijkbaar kan God zich laten overtuigen door één mens van een beter plan. En was zijn eigen plan dus niet al te best. Aangezien zijn eerste twee prototype mensen al niet naar hem luisterden. En hij vervolgens ook geen kant en klaar reddingsplan voor ze had, totdat Jezus ermee op de proppen kwam. Heel vreemd.
En doordat Jezus eigen initiatief ontplooit herziet God zijn plannen voor de mensheid? Blijkbaar wel, want als Jezus zichzelf niet aangeboden had, had dus nog steeds niemand in de hemel kunnen komen.
Gods plan was niet dat 'iedereen in hem moet gaan geloven'. Gods plan was dat de mensen zich voort zouden planten en heerschappij hebben over de aarde, niet op eigen houtje, maar in harmonie met God.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 15:32 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik ben het ook niet met hem eens, maar die smileys vind ik geen nuttige reactie. Dat was alles.
[..]
Dit begrijp ik niet. Was Jezus al zijn hele leven ervan bewust dat hij op een soort kamikaze-missie was om de mensheid te redden? Of was Jezus gods instrument in een soort reddings-missie om het falen van Gods eigen plan ( namelijk dat iedereen in hem moet gaan geloven ) weer recht te breien?
Nee: door de introductie van de dood in het leven door de zonde, is iedereen van nature moreel verzwakt en heeft gezondigd. Daarom sterft men. Ieder draagt zijn eigen zonden. God straft de kinderen niet voor de zonden van de vaders en andersom. Deuteronomium 24:16 De vaders zullen niet gedood worden voor de kinderen, en de kinderen zullen niet gedood worden voor de vaders; een ieder zal om zijn zonde gedood worden.quote:Waarom beslist God over de gehele mensheid naar aanleiding van de acties van een individu? Eva eet een stukje appel: iedereen moet dood.
Iedereen leeft weer? Volgens mij sterven mensen nog steeds.quote:Jezus biedt zich aan, iedereen leeft weer.
Jezus was een gewoon mens? Of God almachtig zelf in de vorm van een mens?quote:Blijkbaar kan God zich laten overtuigen door één mens van een beter plan. En was zijn eigen plan dus niet al te best.
De God die in Genesis in de tuin wandelt is Jezus. Toen Adam en Eva zondigden offerde God zelf een lam en kleedde Adam en Eva met de huid van dat dier. Vervolgens werd dit offer herhaald door Abel en allen die God volgden. Dit was een voorbode voor wat Jezus zelf nog zou gaan doen als messias, lam Gods. Het plan van verlossing was er onmiddellijk na de zonde, en is nooit veranderd. Het is omdat mensen faalden dat God met een ander plan moest komen om hen te redden van een anders onvermijdelijke dood. Want God, het leven, de rug toekeren, leidt onherroepelijk tot de dood, tenzij men het leven van God zelf weer terugkrijgt. En dat is gebeurd wanneer men Jezus' leven accepteert, in de vorm van het bloedoffer, want het leven is in het bloed. Daarom:quote:Aangezien zijn eerste twee prototype mensen al niet naar hem luisterden. En hij vervolgens ook geen kant en klaar reddingsplan voor ze had, totdat Jezus ermee op de proppen kwam. Heel vreemd.
Gods plan om de vertrouwensbreuk van Zijn schepsels te herstellen na de rebellie van de duivel en zijn engelen is nooit herzien.quote:En doordat Jezus eigen initiatief ontplooit herziet God zijn plannen voor de mensheid? Blijkbaar wel, want als Jezus zichzelf niet aangeboden had, had dus nog steeds niemand in de hemel kunnen komen.
Ik begrijp jouw gedachte gang niet hoor, een schilderij heeft niks met rekenen te maken.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 01:43 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Nee, ik zeg alleen maar, dat je de verkeerde vragen stelt en hen op deze manier nooit zult begrijpen.
Even een andere manier van mijn voorbeeld:
Persoon A en persoon B kijken naar de sterrennacht. Persoon B zegt dat hij het schilderij mooi vindt omdat het lichtinval mooi is, maar persoon A vindt het schilderij mooi omdat 4*6=64. Persoon A zit op een totaal ander niveau te denken en te communiceren dan persoon B en een totaal ander niveau dan het niveau waarop het kind die mening heeft gemaakt.
Jij hoort dat gesprek en kijkt zelf naar het schilderij en komt tot de conclusie dat je het eens bent met persoon B, want de lichtinval is inderdaad heel erg mooi. Maar.. je vraagt je af waarom persoon a het mooi vind omdat 4*6=64.. dus je gaat naar hem toe en vraagt het hem. Vervolgens vertelt hij over de geschiedenis van de tafels en welke tafels er allemaal zijn en dat, als 3*3=9 zou gelden, hij het schilderij veel minder mooi zou hebben gevonden.
Vervolgens kom jij met de vraag: maar waarom vind je het kleurgebruik dan zo mooi?
Vind je het gek dat persoon A helemaal niks met die vraag kan en die vraag ook totaal niet van belang is voor hem, zijn mening en zijn visie?
Idd op het moment dat het bewezen kan worden is het zo. Hier dus niet en daarom wil ik weten waarom hij er zo zeker van is.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 01:47 schreef Lilliesleaf het volgende:
In beide gevallen geldt in ieder geval: waar is het 'bewijs' voor deze schoonheid?
Terug naar het concrete probleem:
Jij ziet natuurwetenschap onherroepelijk als bewijs, net als een gelovige God zelf onherroepelijk als bewijs ziet.
Jij ziet jouw kant, omdat jij er van uit gaat dat de natuurwetenschap per definitie klopt. Een gelovige ziet zijn kant, omdat hij er van uit gaat, dat God per definitie bestaat.
Jullie leven allebei in verschillende paradigma's, maar jij vraagt aan de gelovige om op basis van jouw paradigma bewijs te geven voor zijn paradigma en dát kan dus per definitie niet, het zijn immers verschillende paradigma's.
Toch wel, want dat is het punt.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 16:41 schreef spierbal het volgende:
[..]
Ik begrijp jouw gedachte gang niet hoor, een schilderij heeft niks met rekenen te maken.
Geloof en bewijzen hebben ook niets met elkaar te maken.quote:Idd op het moment dat het bewezen kan worden is het zo. Hier dus niet en daarom wil ik weten waarom hij er zo zeker van is.
Wat heeft rekenen nou weer met schilderen te maken, waar gaan we naar toe trouwens ?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 16:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Toch wel, want dat is het punt.
[..]
Geloof en bewijzen hebben ook niets met elkaar te maken.
Andere kennisbron (bijbel) en een andere methode om tot kennis te komen (geloven).quote:Op dinsdag 10 juli 2012 16:46 schreef spierbal het volgende:
[..]
Wat heeft rekenen nou weer met schilderen te maken, waar gaan we naar toe trouwens ?
Nee het heeft niks met elkaar te maken maar ik wil weten hoe iemand in iets kan geloven wat je nooit ziet e.d.
Een kennisbron ? een boek wat je iets wijs maakt ?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 16:48 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Andere kennisbron en een andere methode om tot kennis te komen.
Ja.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 16:49 schreef spierbal het volgende:
[..]
Een kennisbron ? een boek wat je iets wijs maakt ?
Geen idee!quote:OK, eerst wil ik van je weten of je het wil hebben over de historische figuur Jezus of de door Paulus verzonnen versie van Jezus, daar waar later het christendom is uit voortgekomen. Kwestie om deze twee zaken gescheiden te houden.
Ik zie dat als hetzelfde. Het lijkt mij logisch dat God wil dat we in hem geloven. Want als we dat niet meer doen kan hij bijgezet worden in het mortuarium van dode goden. Ergens naast Quetzalquotl en Wodan lijkt me mooi. Maar het is sowieso onmogelijk om van een wezen dat 'beyond comprehension ' is, te weten wat het van je wil.quote:niet op eigen houtje, maar in harmonie met God.
Je snapt wel wat ik bedoel toch? Anders had god ook gelogen door te stellen dat Adam en Eva dood zouden gaan want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven. oftewel op de dag dat je het eet, ga je dood. Ze eten, dag gaat voorbij, ze zijn niet dood. God heeft gelogen. Nee zeggen gelovigen, het is ook niet echt dood in de zin van hoppa, hartstilstand maar: niet meer eeuwig leven. En die zienswijze volgde ik hier dan ook, ervan uitgaande dat jij dat ook bedoelde in het verhaal van jezus. Waarbij mensen voor eeuwig blijven leven als ze in hem zouden geloven, niet doordat ze niet doodgaan maar doordat ze in de hemel komen. Het is in ieder geval dus een verandering ten opzichte van de situatie van voor jezus. En blijkbaar was god dus afhankelijk van jezus om dat te laten gebeuren. Want als jezus er niet geweest was, ging het hele plan niet door. Dat bedoel ik.quote:Iedereen leeft weer? Volgens mij sterven mensen nog steeds.
en daarna zeg je:quote:Gods plan was dat de mensen zich voort zouden planten en heerschappij hebben over de aarde, niet op eigen houtje, maar in harmonie met God.
Ik zeg: plan mislukt.quote:Omdat Gods eigen schepsels aan Zijn autoriteit waren gaan twijfelen en tegen hem waren gekeerd.
Dat zeg je nou wel, maar het klopt niet. Want ik heb bijvoorbeeld niet de keuze voor het eeuwige leven zoals Adam en Eva die hadden. En door wie komt dat? Niet door mij. Dus dat zijn niet mijn zonden. Welke zonde heeft een doodgeboren kind gepleegd? Dat moet dan wel heel erg zijn. Als je voor een appel eten al gestraft wordt met het ontnemen van je onsterfelijkheid, dan moet deze embryo wel heel opstandig geweest zijn tegen de almachtige god!quote:Nee: door de introductie van de dood in het leven door de zonde, is iedereen van nature moreel verzwakt en heeft gezondigd. Daarom sterft men. Ieder draagt zijn eigen zonden. God straft de kinderen niet voor de zonden van de vaders en andersom. Deuteronomium 24:16 De vaders zullen niet gedood worden voor de kinderen, en de kinderen zullen niet gedood worden voor de vaders; een ieder zal om zijn zonde gedood worden.
Geen idee. Ik kende hem niet.quote:Jezus was een gewoon mens? Of God almachtig zelf in de vorm van een mens?
Wel.quote:Gods plan om de vertrouwensbreuk van Zijn schepsels te herstellen na de rebellie van de duivel en zijn engelen is nooit herzien.
Eerst dienen ze te sterven MAAR ( tegenstelling ) nadat Jezus met een superslim en goedbedoeld idee komt hoeft het ineens niet meer. Zat god dan te liegen om jezus over te halen zijn plan te vertellen? Lijkt me niet he, voor een alwetende God. Of had God eerst het ene plan en daarna het andere? Lijkt me ook stug. Maar dat is wel wat jij zegt.quote:De dynamiek is dus dat de Vader zegt: alle mensen hebben gezondigd en dienen te sterven. Maar de Zoon zegt: doodt hen niet, ik zal mijn leven voor hen geven. En de Vader accepteert Zijn offer, en vergeeft ons dus voor onze zonden wanneer wij Jezus' offer accepteren.
En daarom wil ik dus weten waarom hij/mensen daar zo in geloven als het alleen maar in een boek staat, en als ik vragen stel ze altijd terug blijven komen van, ja het staat geschreven of god kan alles.quote:
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 16:50 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Geen idee!
Ik haal mijn info grotendeels bij jou vandaan Ali, want ik ben totaal geen bijbelkenner.
Ja, dat kan behoorlijk op je zenuwen werken. Het is een verlossingleer en deze mensen geloven dat zij op deze manier verlost/gered kunnen worden.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 16:51 schreef spierbal het volgende:
[..]
En daarom wil ik dus weten waarom hij/mensen daar zo in geloven als het alleen maar in een boek staat, en als ik vragen stel ze altijd terug blijven komen van, ja het staat geschreven of god kan alles.
Maar dat is precies het punt, spierbal! Jij vraagt dingen als, 'hoe kun je van aarde natuurwetenschappelijk gezien organen maken' (het rekenen) aan een gelovige, een vraag die totaal irrelevant zijn! Net als rekenen niks met schilderen te maken heeft, heeft zo'n vraag helemaal niks met het geloof te maken of het kunnen begrijpen waarom ze geloven.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 16:46 schreef spierbal het volgende:
[..]
Wat heeft rekenen nou weer met schilderen te maken, waar gaan we naar toe trouwens ?
Nee het heeft niks met elkaar te maken maar ik wil weten hoe iemand in iets kan geloven wat je nooit ziet e.d.
Nee hij zegt toch dat de mens door god geschapen is, dan heeft god er ook voor gezorgd dat ons lichaam functioneert. Dan mag hij mij uitleggen hoe dat dan gebeurd is ? Want als god dat allemaal heeft gedaan is daar een verklaring voor.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 17:11 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Maar dat is precies het punt, spierbal! Jij vraagt dingen als, 'hoe kun je van aarde natuurwetenschappelijk gezien organen maken' (het rekenen) aan een gelovige, een vraag die totaal irrelevant zijn! Net als rekenen niks met schilderen te maken heeft, heeft zo'n vraag helemaal niks met het geloof te maken of het kunnen begrijpen waarom ze geloven.
Rekenen heeft net zo veel met schilderijen te maken als jouw vragen over geloof met het begrip achter een geloof te maken hebben.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 16:41 schreef spierbal het volgende:
[..]
Ik begrijp jouw gedachte gang niet hoor, een schilderij heeft niks met rekenen te maken.
[..]
Idd op het moment dat het bewezen kan worden is het zo. Hier dus niet en daarom wil ik weten waarom hij er zo zeker van is.
Al zegt hij de mens is door god gemaakt, dan kan ik toch vragen hoe zijn de organen erin gekomen ? wat is dat voor gekke vraag. Dat heeft niks met wetenschap te maken. Ben benieuwd hoe dat verder is ontstaan in hun gedachte ttsjaa als daar geen antwoord op kan worden gegeven.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 17:15 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Rekenen heeft net zo veel met schilderijen te maken als jouw vragen over geloof met het begrip achter een geloof te maken hebben.
Jij zit in een natuurwetenschappelijk paradigma, gelovigen in een godsdienstig paradigma. Jij vraagt om bewijs van hun paradigma, maar wel op grond van de ideeën in jouw natuurwetenschappelijk paradigma. Dat werkt gewoon niet, want de twee paradigma's zijn twee volledig losstaande en verschillende wereldbeelden.
Twee wereldbeelden en maar 1 wereld, dus wie heeft er gelijk?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 17:15 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Rekenen heeft net zo veel met schilderijen te maken als jouw vragen over geloof met het begrip achter een geloof te maken hebben.
Jij zit in een natuurwetenschappelijk paradigma, gelovigen in een godsdienstig paradigma. Jij vraagt om bewijs van hun paradigma, maar wel op grond van de ideeën in jouw natuurwetenschappelijk paradigma. Dat werkt gewoon niet, want de twee paradigma's zijn twee volledig losstaande en verschillende wereldbeelden.
Dat laatste vind je gewoon terug in de Bijbel, volgens mij waren Adam en Eva de eersten en heeft hij daarna meer gemaakt.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 17:18 schreef spierbal het volgende:
[..]
Al zegt hij de mens is door god gemaakt, dan kan ik toch vragen hoe zijn de organen erin gekomen ? wat is dat voor gekke vraag. Dat heeft niks met wetenschap te maken. Ben benieuwd hoe dat verder is ontstaan in hun gedachte ttsjaa als daar geen antwoord op kan worden gegeven.
En daarbij, hoeveel mensen zou god hebben geschapen dan ? alleen Eva en Adam ?
Dat was ATON die dat zei.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 16:50 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Geen idee!
Ik haal mijn info grotendeels bij jou vandaan Ali, want ik ben totaal geen bijbelkenner.
Tenzij Hij zijn wil aan ons op begrijpelijke manier communiceert?quote:Ik zie dat als hetzelfde. Het lijkt mij logisch dat God wil dat we in hem geloven. Want als we dat niet meer doen kan hij bijgezet worden in het mortuarium van dode goden. Ergens naast Quetzalquotl en Wodan lijkt me mooi. Maar het is sowieso onmogelijk om van een wezen dat 'beyond comprehension ' is, te weten wat het van je wil.
Maar Jezus = God. Alle dingen zijn door Jezus geschapen.quote:Je snapt wel wat ik bedoel toch? Anders had god ook gelogen door te stellen dat Adam en Eva dood zouden gaan want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven. oftewel op de dag dat je het eet, ga je dood. Ze eten, dag gaat voorbij, ze zijn niet dood. God heeft gelogen. Nee zeggen gelovigen, het is ook niet echt dood in de zin van hoppa, hartstilstand maar: niet meer eeuwig leven. En die zienswijze volgde ik hier dan ook, ervan uitgaande dat jij dat ook bedoelde in het verhaal van jezus. Waarbij mensen voor eeuwig blijven leven als ze in hem zouden geloven, niet doordat ze niet doodgaan maar doordat ze in de hemel komen. Het is in ieder geval dus een verandering ten opzichte van de situatie van voor jezus. En blijkbaar was god dus afhankelijk van jezus om dat te laten gebeuren. Want als jezus er niet geweest was, ging het hele plan niet door. Dat bedoel ik.
Nee, dat vertrouwen was verloren voordat de mens uberhaupt bestond. De duivel en zijn engelen hadden zich al tegen God gekeerd.quote:en daarna zeg je:
[..]
Ik zeg: plan mislukt.
Jij hebt niet de keuze voor het eeuwige leven zoals Adam en Eva die hadden? Jij hebt nu op dit moment de keuze voor het eeuwige leven indien je je rebellie opgeeft en het Woord gelooft en je bekeert. Gods genade is ook tot jou gekomen, zoals God in Zijn genade voor Adam en Eva hen het eeuwige leven bood nadat zij hadden gezondigd. Wij weten nu wat zonde is, we zien het resultaat in de wereld, bij onszelf, in alle aspecten van het leven. Zij kenden de gevolgen niet van hun keuze. Des te meer reden hebben wij ons om ons te bekeren, dan dat zij hadden om niet van die boom te eten.quote:Dat zeg je nou wel, maar het klopt niet. Want ik heb bijvoorbeeld niet de keuze voor het eeuwige leven zoals Adam en Eva die hadden. En door wie komt dat? Niet door mij. Dus dat zijn niet mijn zonden. Welke zonde heeft een doodgeboren kind gepleegd? Dat moet dan wel heel erg zijn. Als je voor een appel eten al gestraft wordt met het ontnemen van je onsterfelijkheid, dan moet deze embryo wel heel opstandig geweest zijn tegen de almachtige god!
De bijbelse Jezus is God almachtig en niet zomaar een mens.quote:Geen idee. Ik kende hem niet.
Nee, dat is wat jij zegt. Jouw theologie heeft weinig met de bijbelse concepten van zonde, wet, genade, vergeving te maken. Die begrijp je niet.quote:Eerst dienen ze te sterven MAAR ( tegenstelling ) nadat Jezus met een superslim en goedbedoeld idee komt hoeft het ineens niet meer. Zat god dan te liegen om jezus over te halen zijn plan te vertellen? Lijkt me niet he, voor een alwetende God. Of had God eerst het ene plan en daarna het andere? Lijkt me ook stug. Maar dat is wel wat jij zegt.
Nog nooit zoveel onzin gezien als hier. Gods eigen schepsels? Waren dat de dieren soms? Omdat je zegt die schepsels iets moeten leren door middel van het scheppen van de mens. Dus de mens was eigenlijk nodig om Gods orde te laten zien? Aan de dieren dus?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 16:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Gods plan was niet dat 'iedereen in hem moet gaan geloven'. Gods plan was dat de mensen zich voort zouden planten en heerschappij hebben over de aarde, niet op eigen houtje, maar in harmonie met God.
27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!
29 En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!
Wat was de zin hiervan? Deze nieuwe schepsels zouden kunnen begrijpen wat het is om als een God leven voort te brengen, er voor te zorgen, en heerschappij te hebben. Omdat Gods eigen schepsels aan Zijn autoriteit waren gaan twijfelen en tegen hem waren gekeerd. God wilde dus zijn schepsels iets leren door middel van het scheppen van de mens, namelijk dat Gods orde nodig is voor een veilig en gelukkig bestaan.
Dat lijkt mij wel. Als je kijkt naar de offers die de mens moet brengen aan God. En dan ook nog allemaal goede dieren. Er mag geen vlekje aan zitten, of God neemt het niet aan.quote:Is dat hetzelfde als 'in God geloven'? Nee. Geloven alleen is niets, de duivel gelooft ook. Geloven in Gods liefde en zin van Zijn wet, en die willen gehoorzamen, dat lijkt al meer op wat God voor de mensheid wil. Omdat het goed voor de mens is. God zelf schiet er niet zoveel mee op, Hij heeft geen mensen nodig om zich beter te voelen.
Als Jezus zijn missie al kende, was het dan nog wel liefde? Nee, dan deed hij het met oog op zijn beloning. Namelijk op de troon zitten naast zijn vader.quote:Jezus kende inderdaad altijd Zijn missie al. Maar geen kamikaze missie: Hij is uit de dood opgestaan.
Gods plan heeft niet gefaald, de mens heeft gefaald. Jezus heeft ons falen rechtgezet door als god-mens zelf niet te falen daar waar Adam en Eva faalden en als gevolg daarvan wij ook.
Men sterft omdat God de mens uit het paradijs verwijderd heeft, niet door de zonde op zich. Als God inderdaad liefde is, dan had hij dat ene kleine foutje van Eva en Adam wel door de vingers gezien. Maar God is heilig wordt er dan gezegd. Maar dan weet men niet wat heilig is. Heilig is niks, verzonnen door priesters zodat God alles mag en de mens er niks van mocht zeggen.quote:Nee: door de introductie van de dood in het leven door de zonde, is iedereen van nature moreel verzwakt en heeft gezondigd. Daarom sterft men. Ieder draagt zijn eigen zonden. God straft de kinderen niet voor de zonden van de vaders en andersom. Deuteronomium 24:16 De vaders zullen niet gedood worden voor de kinderen, en de kinderen zullen niet gedood worden voor de vaders; een ieder zal om zijn zonde gedood worden.
En dat iedereen ooit weer gaat leven is dan ook een doekje voor het bloeden. Een wortel die men bij een paard houdt, zodat het paard gaat lopen.quote:Iedereen leeft weer? Volgens mij sterven mensen nog steeds.
Als God omnipresent is, dan kan hij nooit en te nimmer in de vorm van een mens verschijnen. Iets dat eeuwig is, onveranderlijk en noem al die termen maar op, kan dus ook nooit een mens zijn. Dat is iets van die tijd, ieder mens met een speciaal tintje werd een god genoemd. Begrijp dat eens Ali, anders vecht je tegen molens.quote:Jezus was een gewoon mens? Of God almachtig zelf in de vorm van een mens?
Rare manier van doen eigenlijk. Vindt je het moreel niet verwerpelijk dat de God die alles gemaakt zou hebben, een dier laat slachten? Dieren zijn ook zijn schepsels en hij zou daar ook van moeten houden. Er stonden daar planten en bomen genoeg. Kon God dan geen bladeren nemen en die om Eva en Adam doen? Of ze gewoon naakt laten staan? Als ze tot die tijd zondeloos waren dan waren ze toch wel redelijk mooi en heel?quote:De God die in Genesis in de tuin wandelt is Jezus. Toen Adam en Eva zondigden offerde God zelf een lam en kleedde Adam en Eva met de huid van dat dier. Vervolgens werd dit offer herhaald door Abel en allen die God volgden. Dit was een voorbode voor wat Jezus zelf nog zou gaan doen als messias, lam Gods. Het plan van verlossing was er onmiddellijk na de zonde, en is nooit veranderd.
De God uit de bijbel kan een weldenkend mens niet het leven noemen.. Het is meer een buitenaards wezen met menselijke trekjes.. Zelfs in het NT heeft God menselijke trekken. Vooral Louis van Gaal trekken. Met zijn troon waar mensen voor staan om hem te aanbidden.quote:Het is omdat mensen faalden dat God met een ander plan moest komen om hen te redden van een anders onvermijdelijke dood. Want God, het leven, de rug toekeren, leidt onherroepelijk tot de dood, tenzij men het leven van God zelf weer terugkrijgt. En dat is gebeurd wanneer men Jezus' leven accepteert, in de vorm van het bloedoffer, want het leven is in het bloed.
Dus met het licht uit geen seks, alleen met licht aan?quote:Daarom:
1 Johannes 1:7 Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.
Welke rebellie van zijn engelen? Ook zijn engelen waren zonder zonde toch? Hoe kan je als je zonder zonde bent überhaupt zonde doen? Zonder zonde betekend ook zonder zondige gedachtes. Geen actie zonder gedachte, dus je kan geen zonde doen als je geen zonde hebt..quote:Gods plan om de vertrouwensbreuk van Zijn schepsels te herstellen na de rebellie van de duivel en zijn engelen is nooit herzien.
De bijbel beschrijft hemelse intelligente schepsels: engelen, cherubijnen, serafijnen. Het is niet ondenkbaar dat er andere werelden dan de onze zijn. Deze wereld is als een theater voor Gods genade. Een getuigenis voor in de eeuwigheid dat God geen tyran is, maar een God van liefde en genade, en dat Zijn autoriteit en heerschappij voor ons eigen bestwil is, en niet om ons te onderdrukken. Dit zal voorkomen dat in de toekomst nog enig schepsels aan God zal twijfelen, en zich tegen Hem zal keren.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 17:32 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Nog nooit zoveel onzin gezien als hier. Gods eigen schepsels? Waren dat de dieren soms? Omdat je zegt die schepsels iets moeten leren door middel van het scheppen van de mens. Dus de mens was eigenlijk nodig om Gods orde te laten zien? Aan de dieren dus?
Of bedoel je met scheppen van de mens, het baren van de mens? Als dat zo is, dan moet je Genesis 1 en 2 even lezen. Tot aan de verwijdering van de mens uit het paradijs schept de mens niks, noppes en nada.
En is dat voor ons, of voor Hem? Vlekkenloze offers voor een vlekkenloze messias en een vlekkenloze kerk. Het gebruiken van de hoogste standaarden geeft Gods en Zijn messias' majesteit en heiligheid weer, en wat Hij voor standaard wilt houden voor Zijn schepping. Het is geen veroordeling van de imperfecties en vlekken in deze wereld: Hij is gestorven voor die imperfecties en vlekken, om die te herstellen tot hun volle glorie.quote:Dat lijkt mij wel. Als je kijkt naar de offers die de mens moet brengen aan God. En dan ook nog allemaal goede dieren. Er mag geen vlekje aan zitten, of God neemt het niet aan.
Dat kan je geloven ja. Ik deel die mening niet want ik zie niets op duidt op zo'n zelfdienende mindset in Jezus' woorden en daden, in tegendeel.quote:Als Jezus zijn missie al kende, was het dan nog wel liefde? Nee, dan deed hij het met oog op zijn beloning. Namelijk op de troon zitten naast zijn vader.
Als God een leugenaar was, had Hij dat ene kleine foutje, het enige foutje wat ze uberhaupt konden plegen, door de vingers gezien. Maar God is geen leugenaar, maar spreekt de waarheid, en houdt Zijn woord.quote:Men sterft omdat God de mens uit het paradijs verwijderd heeft, niet door de zonde op zich. Als God inderdaad liefde is, dan had hij dat ene kleine foutje van Eva en Adam wel door de vingers gezien. Maar God is heilig wordt er dan gezegd. Maar dan weet men niet wat heilig is. Heilig is niks, verzonnen door priesters zodat God alles mag en de mens er niks van mocht zeggen.
Ik herhaal: wij worden niet gestraft om de zonden van Adam en Eva. Wij leven slechts in de gevolgen van hun zonden, en de zonden van hun nageslacht, tot nu toe. God neemt de gevolgen van onze zonden niet miraculeus weg. Hij biedt ons ieder als individu wel verlossing van die zonden aan.quote:En die tekst uit Deut 24 is een echt gebod. En niet om te laten zien dat iedereen sterft om eigen zonden. Het is gewoon een wet uit Israel. Waar men zich overigens niet al te lang aan gestoord heeft. Moet je in de Bijbel eens opzoeken hoe vaak er staat dat een hele familie uitgeroeid werd, enkel om de zonde van de vader... Het begint al in Jericho (zal wel eerder begonnen zijn overigens), en dan zo verder..
Het leven wat God ons geeft is nu al ten volle te ervaren. Niets 'ooit', maar nu, vandaag. Als een fontein van levend water zoals Jezus zegt. 13 Jezus antwoordde, en zeide tot haar: Een ieder, die van dit water drinkt, zal wederom dorsten;quote:En dat iedereen ooit weer gaat leven is dan ook een doekje voor het bloeden. Een wortel die men bij een paard houdt, zodat het paard gaat lopen.
Wat denk jij als mens de beperkingen van omnipresentie, omnipotentie, eeuwigheid, enzovoorts te kennen?quote:Als God omnipresent is, dan kan hij nooit en te nimmer in de vorm van een mens verschijnen. Iets dat eeuwig is, onveranderlijk en noem al die termen maar op, kan dus ook nooit een mens zijn. Dat is iets van die tijd, ieder mens met een speciaal tintje werd een god genoemd. Begrijp dat eens Ali, anders vecht je tegen molens.
Vind je het zelf niet moreel verwerpelijk om God, die mens, dier en plan gemaakt heeft, moreel verwerpelijk te noemen wanneer Hij ons de weg van het leven biedt, daar zelf voor geleden heeft en voor gestorven is, na zoveel ongeloof, ongerechtigheden, weerstand, godslastering en rebellie van onze kant? Wat moet God nog meer doen dan zelf in onze plaats sterven om te laten zien dat God liefde is, en de dingen die Hij doet niet zonder goede reden zijn?quote:Rare manier van doen eigenlijk. Vindt je het moreel niet verwerpelijk dat de God die alles gemaakt zou hebben, een dier laat slachten? Dieren zijn ook zijn schepsels en hij zou daar ook van moeten houden. Er stonden daar planten en bomen genoeg. Kon God dan geen bladeren nemen en die om Eva en Adam doen? Of ze gewoon naakt laten staan? Als ze tot die tijd zondeloos waren dan waren ze toch wel redelijk mooi en heel?
Die prachtige zee van kristal waarop we God in harmonie zullen aanbidden in zang en prijzing. Die troon?quote:De God uit de bijbel kan een weldenkend mens niet het leven noemen.. Het is meer een buitenaards wezen met menselijke trekjes.. Zelfs in het NT heeft God menselijke trekken. Vooral Louis van Gaal trekken. Met zijn troon waar mensen voor staan om hem te aanbidden.
Dit is grappig bedoeld?quote:Dus met het licht uit geen seks, alleen met licht aan?
Als jij in een winkel bent, heb jij dan een keuze om te kopen of te stelen? Of kun je niet anders dan kopen of kun je niet anders dan stelen? Een zondige gedachte is niet zonde, aangezien een zondige gedachte geinspireerd kan zijn door een duivel of demoon die je lastig valt. Het is de daad die de zonde is. Denken aan stelen is geen criminaliteit totdat je het ook daadwerkelijk hebt gedaan. Maar Gods verlossing is zo compleet en zijn regeneratie van de stervende mens zo vol puur leven dat zelfs de zondige gedachten zullen verdwijnen en blijdschap, liefde en dankbaarheid het hart van de bekeerde zullen vullen.quote:Welke rebellie van zijn engelen? Ook zijn engelen waren zonder zonde toch? Hoe kan je als je zonder zonde bent überhaupt zonde doen? Zonder zonde betekend ook zonder zondige gedachtes. Geen actie zonder gedachte, dus je kan geen zonde doen als je geen zonde hebt..
Dat is wel de wereld waar Zeus nu in leeft. Of dood is.quote:God heeft ons geloof niet nodig om voort te bestaan, dat is omgekeerde wereld.
Ik denk: goh wat geinig, laat ik dit eens opzoeken. Wat zie ik vervolgens?quote:Adam en Eva hadden al schorten van bladeren gemaakt. Waarom geeft God ze dan andere kleding? Deze vellen zijn dierenvellen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet dezelfde keuze bedoelde ik. Adam en Eva hoefden alleen maar rond te rennen, lekker zwakbegaafd te blijven vooral niet van de boom te eten. Ik moet praten met god, in harmonie met hem leven, me aan de geboden houden, niet verliefd worden op een man, me bij het juiste geloof aansluiten anders ben ik een afgodenaar ( oid). Etc etc. Of wou je zeggen dat mijn leven hetzelfde is als dat van Adam? En ik moet aan dat hele eisenpakket voldoen vanwege mijn eigen zonden die ik al in de baarmoeder gepleegd heb?quote:Jij hebt niet de keuze voor het eeuwige leven zoals Adam en Eva die hadden?Ok helder!quote:De bijbelse Jezus is God almachtig en niet zomaar een mens.Ik begrijp een heleboel niet. Daarom zit ik ook op dit forumquote:Eerst dienen ze te sterven MAAR ( tegenstelling ) nadat Jezus met een superslim en goedbedoeld idee komt hoeft het ineens niet meer. Zat god dan te liegen om jezus over te halen zijn plan te vertellen? Lijkt me niet he, voor een alwetende God. Of had God eerst het ene plan en daarna het andere? Lijkt me ook stug. Maar dat is wel wat jij zegt.
Nee, dat is wat jij zegt. Jouw theologie heeft weinig met de bijbelse concepten van zonde, wet, genade, vergeving te maken. Die begrijp je niet
Maar laten we met deze kennis eens kijken hoe de situatie is. God = Jezus. Dus God heeft het plan ( en Jezus dus ook) om mensen dood te laten gaan. Maar Jezus ( of God ) heeft een beter plan en offert zichzelf op aan zichzelf om zo zijn eerste plan van hemzelf niet door te hoeven laten gaan.Zoals JIJ hier zei...quote:De dynamiek is dus dat de Vader zegt: alle mensen hebben gezondigd en dienen te sterven. Maar de Zoon zegt: doodt hen niet, ik zal mijn leven voor hen geven. En de Vader accepteert Zijn offer, en vergeeft ons dus voor onze zonden wanneer wij Jezus' offer accepteren."Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
Ik vind mijn reacties behoorlijk inhoudelijk. Ik beperk me niet tot rijen smileys alleen maar om aan te geven dat ik de ander lachwekkend vind. Ik vond dat ik Ali's claim over wat ik wel of niet begrijp ook vrij netjes naast me neer heb gelegd. Maar iedereen heeft natuurlijk andere standaarden van fatsoen in een discussie. En ik kan me voorstellen dat sommige mensen op de mijne neerkijken. Maar dat jij dat bent vind ik wat lastiger te accepteren. Maar het mag best hoor...quote:@ Uitstekelbaarsje, en dat is dan Ali niet voor de gek houden. ( ? )
De toeschouwer ziet het veld anders dan de speler.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 18:16 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Ik vind mijn reacties behoorlijk inhoudelijk. Ik beperk me niet tot rijen smileys alleen maar om aan te geven dat ik de ander lachwekkend vind. Ik vond dat ik Ali's claim over wat ik wel of niet begrijp ook vrij netjes naast me neer heb gelegd. Maar iedereen heeft natuurlijk andere standaarden van fatsoen in een discussie. En ik kan me voorstellen dat sommige mensen op de mijne neerkijken. Maar dat jij dat bent vind ik wat lastiger te accepteren. Maar het mag best hoor...
Niet waar, enkel engelen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 17:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De bijbel beschrijft hemelse intelligente schepsels: engelen, cherubijnen, serafijnen.
Ja hoor, ik weet niet waar jij dat allemaal vandaan haalt. Jij zat bij zo'n vreemde kerk, als ik me niet vergis. Die engelen helpen God gewoon en komen op Aarde om mensen te helpen. Dat lijkt mij geen theater voor God, of een getuigenis.quote:De bijbel beschrijft hemelse intelligente schepsels: engelen, cherubijnen, serafijnen. Het is niet ondenkbaar dat er andere werelden dan de onze zijn. Deze wereld is als een theater voor Gods genade. Een getuigenis voor in de eeuwigheid dat God geen tyran is, maar een God van liefde en genade, en dat Zijn autoriteit en heerschappij voor ons eigen bestwil is, en niet om ons te onderdrukken. Dit zal voorkomen dat in de toekomst nog enig schepsels aan God zal twijfelen, en zich tegen Hem zal keren.
En zo maak je van iets kroms iets rechts. Lees Leviticus maar eens helemaal. Dit is bedoeld voor God en niet voor ons. Waar jullie het vandaan halen dat het voor ons is, is mij een raadsel.quote:En is dat voor ons, of voor Hem? Vlekkenloze offers voor een vlekkenloze messias en een vlekkenloze kerk. Het gebruiken van de hoogste standaarden geeft Gods en Zijn messias' majesteit en heiligheid weer, en wat Hij voor standaard wilt houden voor Zijn schepping. Het is geen veroordeling van de imperfecties en vlekken in deze wereld: Hij is gestorven voor die imperfecties en vlekken, om die te herstellen tot hun volle glorie.
"Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand."quote:Dat kan je geloven ja. Ik deel die mening niet want ik zie niets op duidt op zo'n zelfdienende mindset in Jezus' woorden en daden, in tegendeel.
Dan had hij zijn woorden niet moeten uitspreken. Als ik zeg: Als je een zes gooit met een dobbelsteen schiet ik je dood. En je gooit een zes, ben ik dan een leugenaar als ik je niet dood schiet? Of ben ik dan gewoon enorm goed en menselijk?quote:Als God een leugenaar was, had Hij dat ene kleine foutje, het enige foutje wat ze uberhaupt konden plegen, door de vingers gezien. Maar God is geen leugenaar, maar spreekt de waarheid, en houdt Zijn woord.
En de mensen die in boeddha "geloven" die kunnen dan gewoon in de stront zakken?quote:Ik herhaal: wij worden niet gestraft om de zonden van Adam en Eva. Wij leven slechts in de gevolgen van hun zonden, en de zonden van hun nageslacht, tot nu toe. God neemt de gevolgen van onze zonden niet miraculeus weg. Hij biedt ons ieder als individu wel verlossing van die zonden aan.
En net zei je nog dat iedereen stierf? Dus waarschijnlijk heeft niemand nog het water gedronken dat leven geeft.quote:Het leven wat God ons geeft is nu al ten volle te ervaren. Niets 'ooit', maar nu, vandaag. Als een fontein van levend water zoals Jezus zegt. 13 Jezus antwoordde, en zeide tot haar: Een ieder, die van dit water drinkt, zal wederom dorsten;
14 Maar zo wie gedronken zal hebben van het water, dat Ik hem geven zal, dien zal in eeuwigheid niet dorsten; maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven.
Gaan we zo'n tour op. God kan alles, en dus kan de mens daar niks van zeggen? Onveranderlijk is hij. Zou God in een mens komen, dan is hij al veranderd. Omnipresent wil zeggen dat hij overal is. Is hij dus ook in mensen? Ja, maar niet in een mens.quote:Wat denk jij als mens de beperkingen van omnipresentie, omnipotentie, eeuwigheid, enzovoorts te kennen?
Misschien denken dat bloedoffers niet noodzakelijk zijn, of laten zien dat iedereen fouten mag hebben mits je ervan leert.quote:Vind je het zelf niet moreel verwerpelijk om God, die mens, dier en plan gemaakt heeft, moreel verwerpelijk te noemen wanneer Hij ons de weg van het leven biedt, daar zelf voor geleden heeft en voor gestorven is, na zoveel ongeloof, ongerechtigheden, weerstand, godslastering en rebellie van onze kant? Wat moet God nog meer doen dan zelf in onze plaats sterven om te laten zien dat God liefde is, en de dingen die Hij doet niet zonder goede reden zijn?
Dat kan, jij bent er beter in dan ik.quote:Die prachtige zee van kristal waarop we God in harmonie zullen aanbidden in zang en prijzing. Die troon?
Nee, dit IS grappig.quote:Dit is grappig bedoeld?
Ik moest weer terugkijken naar mijn opmerking. Want ik wist niet waar dit op sloeg. En nu weet ik zeker dat jij naast de pot gepist hebt met dit antwoord.quote:Als jij in een winkel bent, heb jij dan een keuze om te kopen of te stelen? Of kun je niet anders dan kopen of kun je niet anders dan stelen? Een zondige gedachte is niet zonde, aangezien een zondige gedachte geinspireerd kan zijn door een duivel of demoon die je lastig valt. Het is de daad die de zonde is. Denken aan stelen is geen criminaliteit totdat je het ook daadwerkelijk hebt gedaan. Maar Gods verlossing is zo compleet en zijn regeneratie van de stervende mens zo vol puur leven dat zelfs de zondige gedachten zullen verdwijnen en blijdschap, liefde en dankbaarheid het hart van de bekeerde zullen vullen.
Cherubijnen zijn engelen, die op de Ark des Verbonds aanwezig waren (niet echt natuurlijk maar een beeld ervan). Dat hebben ze afgekeken van de Egyptenarenquote:
Cherubijnen en Serafijnen komen niet voor in de Bijbel. Daar ging het hem om. Als jij een versie hebt waar ik dit wél kan lezen, laat maar weten.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 19:27 schreef BerjanII het volgende:
Cherubijnen zijn engelen, die op de Ark des Verbonds aanwezig waren (niet echt natuurlijk maar een beeld ervan). Dat hebben ze afgekeken van de Egyptenaren
http://www.statenvertaling.net/bijbel/hebr/9.htmlquote:Op dinsdag 10 juli 2012 19:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Cherubijnen en Serafijnen komen niet voor in de Bijbel. Daar ging het hem om. Als jij een versie hebt waar ik dit wél kan lezen, laat maar weten.
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 20:29 schreef BerjanII het volgende:
http://www.statenvertaling.net/bijbel/hebr/9.html
Statenvertaling
Edit: o staat al in de link zie ik. Dan hoef ik dat niet op te schrijven. En dit eigenlijk ook niet. En dit niet. Alles volstond door met delete te werken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |