abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113895879
La Planche des Belles Filles ( Een berg vol mooie vrouwen)

Het lijkt zo’n mooie naam: La Planche des Belles Filles. Een berg vol mooie vrouwen? Wie weet, de rondemissen staan er in ieder geval klaar om de winnaars van deze eerste bergetappe te voorzien van kussen en bloemen. Maar de oorsprong van de naam van de slotklim van vandaag is heel wat minder mooi.

Tomblaine
De etappe begint een heel stuk noordelijker in Tomblaine. Een dorpje met circa 8.000 inwoners dat slechts van Nancy wordt gescheiden door de rivier de Meurthe. Om circa 10.30 uur laten de renners Tomblaine achter zich om via een tocht van 199 kilometer naar het zuiden af te dalen.

Pieter Weening
De eerste helft van de etappe komen de renners weinig bijzonderheden tegen. Geen noemenswaardige heuvels. Ze moeten 103 kilometer geduld hebben voor ze eindelijk om iets kunnen strijden: de tussensprint in Gérardmer. Een stadje dat in het geheugen gegrift staat van menig Nederlands wielerfan. Hier, midden in de Vogezen, drukte Pieter Weening in 2005 net iets eerder zijn band over de streep dan Andreas Klöden. Het is nog altijd de laatste Nederlandse ritzege in de Tour de France.

Col de Grosse Pierre
Nog geen tien kilometer later zullen de traditionele vroege vluchters strijden om de eerste bergpunten van de dag. Ze doen dat op de Col de Grosse Pierre (3e categorie). Een groene, niet al te steile berg. De moeilijkheid zit vooral in de lengte: vanaf Gérardmer moeten de renners 8,7 kilometer klimmen.

Col du Mont de Fourche
Even later, nabij Rupt-sur-Moselle, ligt er nog een puist van de 3e categorie op de weg. De Col du Mont de Fourche is een stuk lager dan de Col de Grosse Pierre, maar wel steiler. Het gemiddelde stijgingspercentage ligt rond de 5%.

Jonge vrouwen
Vervolgens kronkelen de renners nog een tijdje door de Vogezen, tot ze in het dorpje Plancher-les-Mines aankomen. Vanaf daar slingert de weg zich kilometers lang omhoog. Een weg die volgens een legende in 1635 ook werd afgelegd door jonge vrouwen, op de vlucht voor wrede Zweedse huurlingen die in Plancher-les-Mines waren gestationeerd. Ze waren bang dat ze misbruikt of vermoord zouden worden. Daarom kozen ze er voor om vanaf een hoge rots in het zwarte water van een van de bergmeren te springen en te verdrinken.

Reus
Een heel andere angst maakt zich meester van de renners. Hoe deze reus van de Vogezen te bedwingen? Want een gemakkelijke slotklim is het zeker niet. La Planche des Belles Filles is in deze Tour de eerste col van 1e categorie. De laatste zes kilometer kent uitschieters tot 13%, het gemiddelde ligt op 8,5%. Op de top (1035 meter) hangt het finishdoek. De Tour zal op deze klim niet worden gewonnen, maar de eerste favorieten zullen wel tijdsverlies lijden.
There are only 151 Pokémon.
pi_113895882
Ik haat gecontroleerde bergetappes. Rot op met je knechten. Man tegen man gevechten wil ik zien. En ik wordt ook weer agressief van die harkende kop van Evans die 3 week verdedigend gaat rijden.
pi_113895892
lek gereden :') praat normaal NOS kneuzen
pi_113895896
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 17:09 schreef Bastiefcg het volgende:
Ik haat gecontroleerde bergetappes. Rot op met je knechten. Man tegen man gevechten wil ik zien. En ik wordt ook weer agressief van die harkende kop van Evans.
Sorry, :'( :'( :'(
pi_113895897
quote:
Ik haat gecontroleerde bergetappes. Rot op met je knechten. Man tegen man gevechten wil ik zien. En ik wordt ook weer agressief van die harkende kop van Evans.
Evans kan wel harken als de beste, en meer dan dat zelfs _O_
There are only 151 Pokémon.
pi_113895899
Taaramae wint dit.
pi_113895900
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 17:09 schreef Syntix het volgende:
lek gereden :') praat normaal NOS kneuzen
:?
pi_113895907
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 17:07 schreef GotenSSJ het volgende:

[..]

Dat is interessant, als je er nou geen verstand van hebt moet je ook niet kijken :W
Ah, dus als je de ronde van Californie volgt heb je ineens verstand van wielrennen. Omdat het toevallig een protourwedstrijdje zal zijn.

De interessante wedstrijden zijn de klassiekers en de Tour, met daarachter de Giro en Vuelta. Dat weten die Rabo's ook echt wel. Die andere wedstrijden zijn voorbereiding en leuk voor de mindere goden, waar onze lieve Rabo's duidelijk onder vallen...
pi_113895908
Ze hebben die vent met dat mutsje gemist, die had wel een rake mep verdient wat mij betreft.
Before I die, I’m going to eat a bag of unpopped popcorn. That should make the cremation a little more interesting.
pi_113895911
Sanchéz sluit aan bij groep Schleck.
pi_113895912
Froome nu.
sig verwijderd door FA
pi_113895914
Dikzak loopt ook even mee :')
hardcoholic
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 7 juli 2012 @ 17:10:01 #13
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_113895915
'Supporters' :').
  zaterdag 7 juli 2012 @ 17:10:06 #14
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_113895917
Het zegt ook heel veel dat mensen als Cancellara beter omhoog rijden nu dan mannen als Gesink en co. Die val heeft veels te veel schade aangericht.
Xbox Live Gamertag : ThaD16
  zaterdag 7 juli 2012 @ 17:10:08 #15
242989 JamFlava
Ik heb hier ook tekst staan.
pi_113895919
Die mensen die meerennen :')
pi_113895925
VDB er niet bij?
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_113895928
Nee hoor, gaat niets meer worden met Rabo. Dan hadden ze vandaag moeten doorpakken, doen ze weer eens niet....
Allemaal cabaretteketet!
pi_113895929
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 17:09 schreef Ajacied422 het volgende:
Sanchéz sluit aan bij groep Schleck.
Zou het andersom doen als ik jou was.
pi_113895931
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 17:10 schreef Ferdii het volgende:
Dikzak loopt ook even mee :')
Die moet ook even zijn kilotjes verliezen hé
pi_113895940
Sky heeft wel lef met die gele helmpjes :P
Beneath the gold, the bitter steel
pi_113895941
quote:
Ik haat gecontroleerde bergetappes. Rot op met je knechten. Man tegen man gevechten wil ik zien. En ik wordt ook weer agressief van die harkende kop van Evans die 3 week verdedigend gaat rijden.
Wat een gelul...

Evans is de enige die deze Tour nog kan redden man.

Dit van Sky... :{ :') _O-
Jack does it in real time...
pi_113895943
Froome, Wiggo, Nibali, Menchov, Evans, Taaramae
pi_113895945
Rolland ook weg.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  zaterdag 7 juli 2012 @ 17:10:48 #24
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_113895948
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 17:09 schreef Rob_La_Chouffe het volgende:

[..]

Ah, dus als je de ronde van Californie volgt heb je ineens verstand van wielrennen. Omdat het toevallig een protourwedstrijdje zal zijn.

De interessante wedstrijden zijn de klassiekers en de Tour, met daarachter de Giro en Vuelta. Dat weten die Rabo's ook echt wel. Die andere wedstrijden zijn voorbereiding en leuk voor de mindere goden, waar onze lieve Rabo's duidelijk onder vallen...
Dat zeg ik niet. Maar als je een beetje verstand van wielrennen hebt weet je dat de ronde van Californie erg belangrijk is.
Xbox Live Gamertag : ThaD16
pi_113895952
Menchov weg.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')