abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113782215
Dit conflict is de laatste weken erg bloedig aan het worden, en ik lees er bijna elke dag over maar zag nog geen topic hierover, vandaar dit centrale topic voor al het nieuws over dit conflict.

Achtergrondinformatie:
De Koerden beschikken over autonomie in Noord-Irak (Iraaks Koerdistan), maar worden nog steeds onderdrukt in Turkije, Syrië en Iran. In die laatste landen strijden ze nog voor hun rechten, zo zijn er een paar honderd duizend van de Koerden in Syrië statenloos en worden de Koerden in Turkije (20/25 miljoen) niet erkend als een minderheid (waardoor ze minder rechten hebben) terwijl de Joodse minderheid (een paar duizend) wel worden erkend door de Turkse staat.

Hierboven is de map van Koerdistan te zien, het Koerdische volk zit verspreid over 5 landen in die regio, die landen onderdrukken de Koerden om de beurt, zo bestookte Saddam de Koerden met gifgas en begon hij een genocide-campagne tegen hen met als resultaat een kwart miljoen doden. Het Turkse leger heeft weer zo'n 4000 Koerdische dorpen vernietigd en nog tal van andere misdaden gepleegd. Veel Koerden zitten gevangen in Turkije waaronder honderden kinderen. Ja, ik hoor je al denken, en dat wil bij de EU?

( )

Mensen, hou dit topic zoveel mogelijk levend. Zeker nu de Turkse hypocrisie een hoogtepunt heeft bereikt (wel pro-Palestina, maar tegelijkertijd anti-Koerdistan en honderden Koerden afslachten), vind ik dat we dit moeten blijven benadrukken zodat mensen niet in de val van de fascistische Turkse staat vallen.

Free Free Kurdistan

Zeker omdat de internationale gemeenschap de Koerden een eigen staat heeft beloofd:

Vrede van Sèvres
Turkije zou een enorm deel van zijn territorium verliezen. Zo zou Armenië onafhankelijk worden, geheel volgens de politiek van het Zelfbeschikkingsrecht van Woodrow Wilson. Ook Koerdistan zou onafhankelijk worden. Irak en Palestina zouden bestuurd worden door het Verenigd Koninkrijk als mandaatgebieden. Syrië (waaronder het latere Libanon) kwam onder Frans bestuur als mandaatgebieden. De Dodekanesos en Rodos werden ingenomen door Italië. Thracië en Smyrna werden ingenomen door Griekenland. De Zee van Marmara werd gedemilitariseerd en geïnternationaliseerd. Bovendien werd de zo gevormde rompstaat van het Ottomaanse Rijk onder financiële curatele gesteld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrede_van_S%C3%A8vres

Turks-Koerdisch conflict
Turks-Koerdisch conflict #2
Turks-Koerdisch conflict#3 PKK dreigt met aanslagen badplaatsenTurkije
Turks-Koerdisch conflict #4
pi_113782285
Hoe staan Koerden tegenover Armenen? Gewoon nieuwsgierig.
pi_113782541
Ik kan niet namens alle koerden spreken, maar zelf vind ik armenen toffe mensen. Wel zijn er een enkelingen armenen die naast de turken ook de schuld bij de koerden van de genocide die op hun gepleegd is begin vorig eeuw.
pi_113782836
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:27 schreef DesperandoX62 het volgende:
Ik kan niet namens alle koerden spreken, maar zelf vind ik armenen toffe mensen. Wel zijn er een enkelingen armenen die naast de turken ook de schuld bij de koerden van de genocide die op hun gepleegd is begin vorig eeuw.
Ah. Ja, jullie hebben beide te leiden gehad onder de Turken en jullie zijn buren.

Had laatst wat gelezen over Armenie enzo. Ik wil je topic niet stelen, maar was erg interessant, zeker omdat het tussen Armenie en Azerbeijan binnenkort los kan gaan omdat Azerbeijan nu op hun top van militaire macht zitten door olierijkdom. Turkije steunt natuurlijk Azerbeijan en Rusland Armenie.
pi_113782973
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:23 schreef Pharmacist het volgende:
Hoe staan Koerden tegenover Armenen? Gewoon nieuwsgierig.
Relatie tussen Armenen en Koerden is sterk. Vooral omdat ze zich allebei afzetten tegen Turkije.

quote:
Uit de geschiedenis blijkt dat de Yezidi-Koerden een belangrijke rol hebben gespeeld in Armenië. Zo heeft de Armeense generaal Andranik in de periode 1918-1920 samen met de Koerdische generaal Cengir Agha de beroemde ‘Battle of Bash-Aparan’ gevoerd. Dit is een strijd geweest tegen het Turkse leger dat gaande was tijdens de Turks-Armeense oorlog. Hierbij voerde Turkije een invasie uit nadat de democratische republiek van Armenië uitgeroepen was. Tijdens de genocide, dat hiermee gepaard ging, was de samenwerking en relatie van de twee generaals erg sterk. Daarom werd de gezamenlijke strijd van de Koerdische en de Armeense generalen een symbool voor de sterke vriendschap tussen beide naties. De Yezidi-Koerden hebben zo deelgenomen aan veel strijden en oorlogen met de Armeniërs. Nog een voorbeeld hiervan is de Artsakh-strijd, waarbij meerdere Koerdische strijders om zijn gekomen. Naast de fysieke aanwezigheid hebben de Koerden ook veel van deze Armeense strijden gefinancierd. Hieruit blijkt dat deze Koerden actief deel hebben genomen aan de strijd tegen Turkije, waardoor de relatie met de Armeense bevolking versterkt werd (Kurdistan and Hayastan, 2007).
★★★
pi_113783182
Maar de band was niet altijd even sterk, omdat er ook koerden bij de turkse leger zaten die mee hebben gedaan aan de genocide op de armenen. Maar de meeste armenen hebben dat vergeven omdat ze weten dat die mannen dat gedaan hebben onder druk van de turken.
pi_113783311
Denk dat als de Koerden onafhankelijkheid willen ze beter kunnen opschieten voordat de olie in Noord Irak op is. Dat geld zullen ze hard nodig hebben om hun land op te bouwen aangezien bijv Oost Turkije erg onderontwikkeld is tov West Turkije.

Zouden de USA & co baat hebben bij een onafhankelijk Koerdistan nu ze Irak al "in hun macht" hebben?
pi_113785074
Voor het westen zou een zuid koerdistan het meeste profijt kunnen opleveren, zuid koerdistan (noord Irak) is aanzienelijk welvaarender dan de rest, en er is daar extreem veel coruptie wat slecht is voor het land zelf, maar heel erg handig voor het westen.
pi_113785375
Ik zelf als koerd uit noor Irak, heb liever dat de bestuursvorm blijft zoals het nu is, dus Irak verdeeld in 3 aparte deelstaten waar elk staat bijna alles zelf mag beslissen maar wel met toesteming van het nationale regering. Ik zelf denk dat als zuid koerdistan een eigen staat word, het binnen een korte tijd weer uitelkaar zal vallen, doordat er veel wantrouwen is tussen de koerdische volken onderling.
  Moderator woensdag 4 juli 2012 @ 23:12:19 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_113785744
ik waarschuw iedereen op voorhand zich te gedragen want we beginnen dit onderwerp een beetje beu te worden

game on *O*
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_113785974
Doe niet faya sp3c, wat beginnen we beu te worden? en wie zijn we?
  Moderator woensdag 4 juli 2012 @ 23:18:11 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_113786089
dit onderwerp zijn we beu en dan met name het constante gescheld over en weer, we = NWS crew, wat faya doen is weet ik niet

gewoon netjes posten naar elkaar en er is nix aan de hand
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_113786216
Ja oke, je hebt wel gelijk er zijn er een paar die een beetje te fanatiek zijn.
  zondag 29 juli 2012 @ 01:06:15 #15
344644 computerprobleem
I am not fat, I AM FLUFFY!
pi_114788351
Iraakse/Arabische troepen van premier Maliki hebben geprobeerd de betwiste gebieden van het land (die momenteel bestuurd worden door de Kurdistan Regional Government) in te nemen / binnen te komen. Beide legers (het Iraakse & de Koerdische Peshmerga) sturen momenteel troepen naar de grensgebieden (dus de grenzen van de KRG met Irak, maar ook die met Syrië). Volgens de KRG worden er een extra 25,000 Peshmerga naar de grensgebieden gestuurd. Er zouden al wat confrontaties geweest zijn.

Maliki probeert de sjiitische Assad te steunen. Maliki, zelf een sjiiet, heeft hier behoefte aan omdat het merendeel van de Syrische bevolking Soennietisch is. Op het moment zijn er in Irak, Syrië en Iran sjiieten aan de macht. Ook wilt Maliki zo voorkomen dat de Koerden in Syrië nog meer macht krijgen en hij zo nóg meer macht verliest.

Hier een recent filmpje (28 juli) over dit conflict.

pi_114789448
Die computerprobleem hè, altijd een neutrale bron en een bron van verlichting omtrent de politiek in het MO.
  zondag 29 juli 2012 @ 02:11:46 #17
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_114790401
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 01:35 schreef Arcadia het volgende:
Die computerprobleem hè, altijd een neutrale bron en een bron van verlichting omtrent de politiek in het MO.
Feyenoord Rotterdam
  zondag 29 juli 2012 @ 02:29:58 #18
344644 computerprobleem
I am not fat, I AM FLUFFY!
pi_114790786
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 01:35 schreef Arcadia het volgende:
Aljazeera lijkt mij de beste bron als het gaat om het Midden-Oosten.
pi_114795495
Het heeft helemaal niks met Syrië te maken. Koerden houden zich gewoon niet aan de wetten van de centrale regering en doen alsof ze een eigen land hebben.
pi_114797163
Wat mij betreft mogen ze elkaar afslachten, alhoewel ik denk dat de Irakezen niks voorstellen.
Söylesem, tesiri yok; sussam gönül razı değil
  zondag 29 juli 2012 @ 12:25:20 #21
380096 Aladeen
Supreme leader of Wadiya
pi_114797706
quote:
7s.gif Op zondag 29 juli 2012 02:29 schreef computerprobleem het volgende:

[..]

Aljazeera lijkt mij de beste bron als het gaat om het Midden-Oosten.
Misschien, maar het is zeker geen objectieve bron.
  zondag 29 juli 2012 @ 12:34:49 #23
380096 Aladeen
Supreme leader of Wadiya
pi_114797758
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 12:32 schreef Monidique het volgende:

[..]

Misschien, maar het is zeker geen objectieve bron.
Wel.
pi_114797843
Aljazeerah is absoluut niet objectief. Ze zijn al vanaf het begin anti nieuwe Iraakse regering. Tijdje geleden zonden ze een een stukje uit van de doodstraf in Iran(ophanging) en beweerden ze dat het in Irak was. Je hoorde op de achtergrond mensen perzisch praten :')

1 dag later boden ze hun excuses aan. Paar dagen later zenden ze het weer uit :')

Ik ben blij dat ze Irak niet in mogen.
  zondag 29 juli 2012 @ 12:40:18 #25
380096 Aladeen
Supreme leader of Wadiya
pi_114797950
Dat wist ik niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')