abonnement Unibet Coolblue
  maandag 2 juli 2012 @ 14:57:05 #1
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_113672746
Voor de mensen die mij beetje volgen met mijn nogal uitgebreid renovatie project is het al even geen geheim meer dat ik zopas gescheiden ben. Dat brengt met zich mee dat ik dit weekend geconfronteerd werd met een loft in plaats van een huis :) hetzij met toestemming.

Nu moet het lukken dat een collega van mij zijn masief houten eetkamer weg deed onder voorwaarde dat ik ze zelf ging ophalen.

Gisteren plateau wagen aan de wagen gehangen en alles opgehaald. Alles is in perfecte staat maar nogal... retro.

Wat zat er allemaal bij
- 1 lange kast boven en onderkast, onderaan 2 schuiven bovenkant 4 deuren
- 1 TV kast zelfde als de lange kast maar dan 1 schuif en 2 deuren in bovenbouw
- 1 lange tafel
- 6 stoelen
- apparte kast die ik niet in de living ga zetten wegens ietsje anders van model en geen plaats voor

dit is de TV kast


en dit de lange kast met stukje van tafel en stoelen


ik ben heel erg voorzichtig geweest met het vervoer, veel fleece dekens gebruikt en er zijn nergens krasjes of beschadigingen, alle deurtjes passen perfect en zijn strak dus echt naargenoeg in perfecte staat. Het is vol hout dus niet van die vezelplaat toestandenm, goed onderhouden, weinig verkleuring.

Nu ... wat zou ik willen doen
- de zwarte nep scharnieren er af halen alsook het zwart rond desleutelgaten ... de scharnieren zijn dus verzonken voor de duidelijkheid die zwarte middeleeuwse pijldingen zijn gewoon sierstukjes die er op genageld zijn :'-)
- gaatjes vullen
- afschuren (ik heb vlakschuurder en puntschuurder, de fantasietjes met de hand schuren met sponsjes van 3M denk ik dat makkelijkst is)
- primer (spuiten of rollen geen idee ... wat beste en makkelijkste is)
- wit spuiten
- middenste accentdeel in de deuren zouden stone kleur worden omdat de inbouwkasten die ik in mijn woning heb al in die kleur zijn. Dan is het licht en toch past het bij mekaar.

De tafel zou ik niet doen ... de stoelen eventueel afschuren en ook wit lakken, moet ook de zit opnieuw bekleden (lelijk groen skai en 2 stoelen met gaatje in ... lijkt vrij eenvoudig te doen.

Waarom dit topic?
- ik maak fotoverslag voor wie er naderhand wat aan heeft :) en naar goede gewoonte
- ik had graag wat tips ... bv over het schuren, wat is het best of het verven ...
- afbeit middel gebruiken? of gewoon schuren
- wat voor primer wat voor verf?
- satijn of hoogglans ? (zelf eerder voorkeur voor satijn)
- andere nuttige tips of input

Er zullen ook wel mensen zijn die zeggen ... dood zonde om masief hout te schilderen ... en ja dat zal wel zo zijn maar ik vind het echt niet mooi :) terwijl ik het model van kast wel leuk vind. Denk dat ze in het wit een stuk jonger zijn dan nu!

Verder nog even verduidelijken ... de foto's zijn genomen bij de vorige eigenaar !!! ik heb geen beeldjes en toestanden er op staan ...

[ Bericht 0% gewijzigd door HaerdenC op 02-07-2012 15:02:50 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 2 juli 2012 @ 15:25:08 #2
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_113674020
Ja, t is ook niet echt mijn smaak maar het zijn in ieder geval wel degelijke kasten. Ik ben benieuwd naar het resultaat. :)

Ow, en moderne knopjes op de laden helpt ook al denk ik.
  maandag 2 juli 2012 @ 15:34:51 #3
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_113674369
Inderdaad maar als je probeert te kijken naar dezelfde kasten zonder lelijke ijzers, minder zware handvaten ... en in het wit ... denk ik dat het een MEGA groot verschil is.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 2 juli 2012 @ 15:50:36 #4
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_113675008
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 15:34 schreef HaerdenC het volgende:
Inderdaad maar als je probeert te kijken naar dezelfde kasten zonder lelijke ijzers, minder zware handvaten ... en in het wit ... denk ik dat het een MEGA groot verschil is.
Zeker. Dit bijvoorbeeld:



Ook klassiek, toch een hele andere uitstraling.
  maandag 2 juli 2012 @ 16:05:50 #5
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_113675718
Leuk! Ik heb zelf al een eiken tafeltje gedaan (met hulp van mn vader, ik ben niet zo'n verf-held) en er staat voor later nog een eiken tafel en hoekkastje klaar. Ik vind zelf het verschil opmerkelijk groot. Je kunt het zo anders maken als je maar wilt. Op dit moment staat het hoekkastje nog in de grondverf wachtende tot ik eens te tijd (vooral zin) vind om er aan te beginnen. De tafel wordt volgens de huidige planning uiteindelijk een witte onderkant met een mooie beits op het tafelblad.

Wij hebben gewoon alles geschuurd, de grove stukken met een schuurmachine en de rest met los papier. Enige waar ik tegen aan liep was dat ik het te lang had laten staan waardoor er stofrestjes in de eerste laag verf terecht kwam. Gevolg: ik mocht opnieuw schuren en verven. Verder heb ik volgens mij weinig speciaals gebruikt, gewoon schuren-grondverf-hoogglans (gewoon van Flexa).

Ik zal je topic sowieso volgen ;)
Just once I want my life to be like an eighties movie..
  maandag 2 juli 2012 @ 16:44:55 #6
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_113677485
nog even 2 leuke foto's

Zo ziet het uit in mijn woning momenteel ... alles staat nog niet op zijn plaats :) maar wordt aan gewerkt



Ophalen ging zo ...
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_113678915
Ik ben benieuwd! :)

(En euh...wat ga je met die metalen sierijzers doen? O-) )
  maandag 2 juli 2012 @ 17:32:17 #8
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_113679458
geen idee :) waarschijnlijk naar het containerpark brengen :) nu als je ze wil hebben mag je ze gerust komen afhalen :) GRATIS ... krijg je er nog een koffie en koekje bij hahahaha (voor de gegarandeerd lange rit)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 2 juli 2012 @ 17:34:02 #9
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_113679553
Mag ik zeggen dat ik het doodzonde zou vinden als je ze wit zou maken? :@
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 2 juli 2012 @ 17:37:09 #10
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_113679712
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 17:34 schreef Netsplitter het volgende:
Mag ik zeggen dat ik het doodzonde zou vinden als je ze wit zou maken? :@
uiteraard mag je dat zeggen :) en ik verwacht dat een hoop mensen dat gaan zeggen :) maar ... ik vind dit echt afschuwelijk ouderweds ... ik ben juist 30 :) en nja wil toch beetje hip en jong zijn bewijze nog ooit eens een vriendin te vinden en zo :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_113680695
Je woonde in België hè? Prut.. :')
(Ik wil best langs komen hoor, maar met het OV wordt het dan wel een hele tour. En de auto krijg ik denk ik niet mee ;( )
  maandag 2 juli 2012 @ 18:13:35 #12
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_113681043
hahaha ik woon in Loksbergen ... nu als je ze echt wil hebben wil ik ze wel er af doen wegen en kijken wat het kost om ze op te sturen naar Nederland ... (de koffie komt dan niet mee hoor ... )

het zouden dan de zwarte ijzers rond de sloten zijn alsook de sierscharnier ijzers ...

van welke regio moet je komen ? openbaar vervoer zou kunnen. Ik woon kort bij station Diest

[ Bericht 14% gewijzigd door HaerdenC op 02-07-2012 18:22:25 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_113681583
Ik kom uit regio Utrecht. Das best een endje weg. Haha.

Als je ze wil wegen; graag! Ik betaal natuurlijk alle verzendkosten :)
(Alleen geen idee hoeveel het gaat worden vanuit België naar hier, dus vandaar dat wegen ;) )

Maar het hoeft niet stel op sprong hoor, en het moet ook niet teveel gedoe voor je zijn hoor. Kijk maar :)
(Eerst die kast maar eens in de verf zetten!)
  maandag 2 juli 2012 @ 18:30:14 #14
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_113681635
eens ik de ijzers los heb zal ik ze wegen en de post is vlak bij dus kan ik vragen nu ik de regio weet! Ik zal je dan wel een PM sturen.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_113696152
Dank! ^O^
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 08:59:32 #16
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_115037711
ondertussen wat info ingewonnen en brochures gehaald van verschillende verf soorten. Ik ga eers wat andere werkjes rond de woning afronden en dan een eerste testkast doen :) 1 van de kasten die ik gehaald heb is van een andere reeks en wil ik boven op de logeerkamer zetten. mocht het dus niet zo een groot succes zijn is het geen ramp :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_115040486
Leuk project! Ik ben benieuwd naar het resultaat :)
  maandag 18 maart 2013 @ 14:25:50 #18
253104 Hobbesje
Wachten duurt lang....
pi_124205591
Heb je de kasten al geschilderd??
Ben benieuwd hoe ze er nu uitzien (heb een kast op het oog die me eigenlijk te donker is en die ik ook wel licht wil maken)!
  dinsdag 19 maart 2013 @ 07:38:33 #19
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_124239484
nog niet neen, ik wacht tot het een beetje beter weer is zodat ik de kasten buiten kan schuren :) dus verwacht maar ergens deze zomer ... momenteel tegels aan het leggen en nieuwe keuken plaatsen :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_124241221
Ik zou misschien lichtgrijs doen en niet wit. Bij wit moet ik denken aan al de "gerestylde" meubels die op Marktplaats verkocht worden, veelal met franse woorden erop :P

Of gewoon een andere kleur. Wat ideeen van pinterest:

http://pinterest.com/pin/558727897490571043/
http://pinterest.com/pin/122652789822859603/
http://pinterest.com/pin/351773420863988008/

Succes ermee, zijn mooie meubels!
Klussen deel 1 en 2
  dinsdag 19 maart 2013 @ 10:09:10 #21
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_124241845
Ik heb al enkele kasten op maat gemaakt in Stone kleur dus wil stone accenten :) aangezien ik op die meubelen ook eiken werkblad heb komt dat alvast mooi uit :) hihi

Het blijft niet echt mijn stijl maar op zich past dan wel alles netjes bij mekaar :) en daar wordt ik dan weer vrolijk van om eerlijk te zijn,
Minds are like parachutes, they work best when open!
  donderdag 15 augustus 2013 @ 19:39:38 #22
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_130105556
Goed nieuws ... de lange kast is ontdaan van ornamenten, geschuurd en staat in de primer ... foto's volgen maar mijn god wat een verschil. Nu 24 uur laten drogen en dan morgen satijnwit lakken! Ik ben echt DOL enthousiast over het resultaat. Wat begon als tijdelijke meubels gaan volgens mij blijvertjes worden :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_130114523
Je maakt ons wel nieuwsgierig!
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 07:45:22 #24
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_130120671

Dit was dus de kast waar ik aan begonnen ben, het is de grootste kast en dus ook het meeste werk. Eerst alles netjes afgewassen met heet water en microvezel doek, daarna met doek in proper water nog eens over gegaan


Dan mat geschuurd met van die 3M schuursponsjes en stofzuiger er vlak bij want ik had geen zin om een huis vol stof te hebben, dus netjes met de hand. Dit heeft me wel een paar uurtjes gekost vooral de groeven vooraan in de deuren is een fijn werkje als je het echt netjes wil doen.


Ik had de bovenkast dus gewoon op de onderkast laten staan om mijn rug wat te sparen.


Gaatjes gevuld met filler


Bovenkast en onderkast naast mekaar gezet


Detail op de gevulde gaatjes


Om makkelijk te kunnen schilderen moest ik iets hebben om de kast op te zetten ... wat doe je dan als Belg ... juist ja BIER :)


Na het schuren volledig afgeveegd met W5 ontvetter doekjes, Dat zijn van die universele doekjes die je bij Lidl en Aldi kan kopen maar ik gebruik dat al een tijdje aan mijn oldtimers en dergelijke en werkt bijzonder makkelijk, kost niets.


Je ziet dat ondanks alle poets en andere toestanden er toch nog vet van af komt


Toevallig ooit eens gezien ergens op internet, verfbakje voorzien van laag alufolie, op het einde van je werken gewoon de alu folie er uit en je bakje blijft proper. Best handig.


Aangezien ik geen nieuwe meubelen moet kopen en ik alles zelf doe -> niet besparen op materiaal, Levis hout primer Expert genomen.
Meer info http://www.levis.info/be/(...)-primer-hout-expert/


Randjes gedaan met een borstel en vervolgens met de sponsrol over gegaan voor een egaal effect, onderschat het niet ook dit neemt tijd als je het netjes wil doen.


Hopla eindresultaat met de primer ... nu 24 uur drogen en het zag er vanmorgen erg strak uit dus na het werk de satijn witte toplaag er op rollen.


Je ziet de houtnerven er nog netjes door maar het is echt heel erg vlak! Schuimrolletje in 4 richtingen over gegaan.


Deurtjes zijn opeens een stuk moderner

Meer foto's volgen uiteraard :) ik heb voldoende verf gekocht voor deze kast, de tv kast, de poot van de tafel alsook de 6 stoelen. Primer, verf, roller met 10 sponsjes, roerstokje, rolbakje, schuursponsjes en afneemdoekjes was alles samen een 100 euro. Is dat veel of niet? Wel als alles klaar is heb ik alles bij mekaar passend voor een prijs (aankoop meubelen plus dan de renovatie) voor minder dan 200 euro ... vind ik best een goede deal voor volhouten meubelen. Tevens mocht ik ooit andere meubelen willen denk ik dat ze nu voor een stuk meer centen te verkopen zijn dan wat ik geinvesteerd heb.

Tijd tot nog toe toch een uur of 8 :) en dan staat het nog maar in de primer!

Ow ja de toplaag gaat deze zijn:

http://www.levis.info/be/producten/lakken/levis-lak-exper-satin/
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_130121463
Wauw, die scharnieren zijn echt veel beter, en het ziet er nu al veel mooier uit! Ben benieuwd hoe het eindresultaat wordt. Welke kleur aflak ga je gebruiken?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')