abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113666589
Hallo allemaal,

bij het bedrijf waar ik werk is het verplicht werkschoenen te dragen. Mijn werkgever geeft maandelijks een bijdrage van 2,50 euro. Dit komt neer op 30 euro per jaar. Dit is nooit genoeg om werkschoenen van te kopen. Nu ben ik op dit moment toe aan nieuwe werkschoenen omdat ik deze al 5 jaar heb (eigen werkschoenen, verkregen uit ander dienstverband)

Handelt mijn werkgever juist of moet hij gewoon het volledige bedrag van mijn werkschoenen vergoedden?

Ik val onder de CAO klein metaal.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden
pi_113666632
Wat kosten nieuwe werkschoenen?

Zie ook: Wie moet werkschoenen betalen?
For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness.
  maandag 2 juli 2012 @ 12:27:10 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_113666681
Als je daar weer vijf jaar mee doet, kun je redelijke schoenen kopen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_113666742
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:24 schreef Meertn88 het volgende:
Hallo allemaal,

bij het bedrijf waar ik werk is het verplicht werkschoenen te dragen. Mijn werkgever geeft maandelijks een bijdrage van 2,50 euro. Dit komt neer op 30 euro per jaar. Dit is nooit genoeg om werkschoenen van te kopen. Nu ben ik op dit moment toe aan nieuwe werkschoenen omdat ik deze al 5 jaar heb (eigen werkschoenen, verkregen uit ander dienstverband)

Handelt mijn werkgever juist of moet hij gewoon het volledige bedrag van mijn werkschoenen vergoedden?

Bij groot metaal moet het wel, maar dan krijg je die 2.50 per maand niet. Is dit trouwens netto of bruto?

ALs je trouwens 5 jaar met werkschoenen doet, dan doe je niet veel of ben je gewoon heel voorzichtig en leg je bijna geen afstanden af?
Werkschoenen met stalen neus kosten trouwens geen drol en met 5x30 euro (netto of bruto) kan je prima schoenen van kopen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_113666764
als je er al 5 jaar werkt, dan heb je dus al reeds 5 jaar geld ontvangen voor schoenen die je niet hebt hoeven kopen...

op deze manier mag dat volgens mij ja
pi_113666797
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:29 schreef rood_wit_blauw het volgende:
als je er al 5 jaar werkt, dan heb je dus al reeds 5 jaar geld ontvangen voor schoenen die je niet hebt hoeven kopen...

Als de werkgever die schoenen dan betaald, moet uiteraard ook die vergoeding worden terugbetaald, maar iets zegt mij dat de TS dat ook neit wil.

Ik was vroeger postbode en daar kreeg ik altijd fietsvergoeding, omdat je fiets altijd stuk gaat van de zware lading. Dit is volgens mij hetzelfde, dus het mag wel mits er geen afspraken in de cao of contract hierover staan.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_113666872
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:29 schreef rood_wit_blauw het volgende:

Zoals je gelezen hebt werk ik er geen vijf jaar ik heb mijn huidige werkschoenen uit een ander dienstverband verkregen.

quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bij groot metaal moet het wel, maar dan krijg je die 2.50 per maand niet. Is dit trouwens netto of bruto?

ALs je trouwens 5 jaar met werkschoenen doet, dan doe je niet veel of ben je gewoon heel voorzichtig en leg je bijna geen afstanden af?
Werkschoenen met stalen neus kosten trouwens geen drol en met 5x30 euro (netto of bruto) kan je prima schoenen van kopen.
Zoals ik als zei mijn huidige werkschoenen heb ik uit een ander dienstverband. Ik werk op dit moment iets langer dan een jaar bij mijn huidige werkgever waarvan het 1e jaar via detachering was. Oftewel ik heb 1 keer 2,50 ontvangen en daar kan ik dus geen werkschoenen van betalen.

Maar het is zo raar, aan de ene kant verplichten ze het maar aan de andere kant moet je ze zelf kopen.
  maandag 2 juli 2012 @ 12:34:15 #8
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_113666913
de plicht volgt uit de arbo-wetgeving, niet uit wat het bedrijf graag zou willen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_113666917
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:32 schreef Meertn88 het volgende:

[..]

Zoals je gelezen hebt werk ik er geen vijf jaar ik heb mijn huidige werkschoenen uit een ander dienstverband verkregen.

[..]

Zoals ik als zei mijn huidige werkschoenen heb ik uit een ander dienstverband. Ik werk op dit moment iets langer dan een jaar bij mijn huidige werkgever waarvan het 1e jaar via detachering was. Oftewel ik heb 1 keer 2,50 ontvangen en daar kan ik dus geen werkschoenen van betalen.

Maar het is zo raar, aan de ene kant verplichten ze het maar aan de andere kant moet je ze zelf kopen.
Oh dus nu loop je meer of doe je meer dan bij je vorige werkgever? Anders kan je er vanuit gaan dat je er weer 5 jaar meedoet en dan zou ik echt voor die vergoeding kiezen. Dat hou je namelijk nog geld over.

Maar wat staat er in je contract of CAO?
  maandag 2 juli 2012 @ 12:35:58 #10
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_113666960
de werkschoenen die ik bij het vorige bedrijf waar ik werkte had, kosten minder dan 30 euro.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 2 juli 2012 @ 12:36:18 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_113666972
Volgens mij verslijten de meeste mensen zonder "werkschoenen" meer paar schoenen in 5 jaar. Ik zie het probleem dus niet zo.
censuur :O
pi_113666975
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Oh dus nu loop je meer of doe je meer dan bij je vorige werkgever? Anders kan je er vanuit gaan dat je er weer 5 jaar meedoet en dan zou ik echt voor die vergoeding kiezen. Dat hou je namelijk nog geld over.

Maar wat staat er in je contract of CAO?
In mijn contract staat er niks over, CAO heb ik er nog niet op nageslagen en die heb ik hier ook niet beschikbaar. Ik dacht kijken of de mensen van Fok! me kunnen helpen

@sjorsie1982, ik loop nu veel meer dan bij mijn oude werkgever en dat merk ik dus nu ook. Elke avond zere voeten.
  maandag 2 juli 2012 @ 12:37:02 #13
124508 Ghost_Rider
Live and let die
pi_113666996
Werk bij een bedrijf waar we standaard elk half jaar nieuwe schoenen mogen hebben hoeven we ook niks voor bij te betalen
  maandag 2 juli 2012 @ 12:37:47 #14
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_113667025
Ik neem aan dat dat gewoon door je werkgever betaald dient te worden. De werkschoenen waar ik op loop kosten bijv. 200 euro, dat ga ik echt niet uit eigen zak betalen tengoede van de baas. Tevens hoort dit bij je werkkleding.
To doom or not to doom
pi_113667109
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:36 schreef Meertn88 het volgende:

[..]

In mijn contract staat er niks over, CAO heb ik er nog niet op nageslagen en die heb ik hier ook niet beschikbaar. Ik dacht kijken of de mensen van Fok! me kunnen helpen

@sjorsie1982, ik loop nu veel meer dan bij mijn oude werkgever en dat merk ik dus nu ook. Elke avond zere voeten.
Misschien is het dan handig om je CAO te lezen...
  maandag 2 juli 2012 @ 12:40:27 #16
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_113667114
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:36 schreef Meertn88 het volgende:

[..]

Heb je er inlegzolen in liggen? Dat werkt bij mij iig heel goed tegen zere voeten.
Een gedicht over Maanvis
  maandag 2 juli 2012 @ 12:40:29 #17
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_113667115
Tja ik moet ook een pak aan voor mijn werk. Maar geen vergoeding..
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 2 juli 2012 @ 12:41:33 #18
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_113667155
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:40 schreef _Flash_ het volgende:
Tja ik moet ook een pak aan voor mijn werk. Maar geen vergoeding..
Een (mooi) pak is iets heeeeeeeel anders dan veiligheidsmaatregelen. Aan een pak zit zeg maar ook niks functioneels.
To doom or not to doom
pi_113667157
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:37 schreef A-mineur het volgende:
Ik neem aan dat dat gewoon door je werkgever betaald dient te worden. De werkschoenen waar ik op loop kosten bijv. 200 euro, dat ga ik echt niet uit eigen zak betalen tengoede van de baas. Tevens hoort dit bij je werkkleding.
Een fatsoenlijke werkgever doet dit ook, maar helaas zijn ze niet allemaal zo. De vraag was of het verplicht was en dan moet je toch echt de schriftelijke afspraken op na lezen. Iets wat de TS alleen kan doen.
pi_113667168
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:37 schreef A-mineur het volgende:
De vraag is daarom dan ook, na hoeveel tijd is een paar werkschoenen afgeschreven?
Als het bijvoorbeeld 3 jaar is. Dan heeft TS dus 2,50 * 12 * 3 90 euro ontvangen om een nieuw paar werkschoenen aan te schaffen.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_113667170
Een beetje werkschoenen doe je best lang mee, ook als je veel loopt, en zijn makkelijk voor ¤30,- aan te schaffen. Je werkgever geeft je een mooie vergoeding per maand dus ik zie het probleem niet TS.
pi_113667234
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:41 schreef RichardDawkins het volgende:
Een beetje werkschoenen doe je best lang mee, ook als je veel loopt, en zijn makkelijk voor ¤30,- aan te schaffen. Je werkgever geeft je een mooie vergoeding per maand dus ik zie het probleem niet TS.
Volgens mij is het probleem dat de TS die schoenen moet voorschieten...
die 2.50 euro legt uiteraard niemand hiervoor apart, dus dan kan het een flinke uitgave zijn, afhankelijk van salaris en leefstijl.
pi_113667269
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:41 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

De vraag is daarom dan ook, na hoeveel tijd is een paar werkschoenen afgeschreven?
Als het bijvoorbeeld 3 jaar is. Dan heeft TS dus 2,50 * 12 * 3 90 euro ontvangen om een nieuw paar werkschoenen aan te schaffen.
Zoals al gezegd ik werk hier iets langer dan een jaar waarvan 1 jaar via detachering. pas eenmalig 2,50 ontvangen
pi_113667275
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:41 schreef RichardDawkins het volgende:
Lol. Ga jij maar eens dagelijks op 30 euro werkschoenen lopen. Dat wil je echt niet.

@ TS:

Artikel 44 uit de Arbo wet:

De kosten die zijn verbonden aan de naleving van de regels die bij of krachtens deze wet zijn gesteld, worden niet ten laste van de werknemers gebracht.

Sla je werkgever daar maar mee om de oren.
pi_113667290
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Volgens mij is het probleem dat de TS die schoenen moet voorschieten...
die 2.50 euro legt uiteraard niemand hiervoor apart, dus dan kan het een flinke uitgave zijn, afhankelijk van salaris en leefstijl.
Dat is niet het probleem van de werkgever.
pi_113667299
quote:
2s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:44 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Lol. Ga jij maar eens dagelijks op 30 euro werkschoenen lopen. Dat wil je echt niet.

@ TS:

De kosten die zijn verbonden aan de naleving van de regels die bij of krachtens deze wet zijn gesteld, worden niet ten laste van de werknemers gebracht.

Dank je! Hier kan ik wat mee
pi_113667309
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Dat is ook niet de kwestie
pi_113667322
quote:

[..]

Jawel.
pi_113667348
quote:

[..]

Nou... Stel dat de TS schoenen koopt van 10 euro, die totaal neit beschermen en de werkgever heeft dit niet door en de TS verliest tenen of breekt tenen of iets dergelijks, dan is de werkgever hiervoor verantwoordelijk. Daarom geven fatsoenlijke werkgever ook schoenen gratis om deze verantwoordelijkheid te voorkomen.

De werkgever is altidj verantwoordelijk voor letsel tijdens werk en ontstaan bij woon-werk verkeer, tenzij de werkgever de werknemer op gevaarlijke situatie heeft gewezen en de werknemer doet dit willens en wetens toch.. Maar dan nog stelt een rechter vaak de werkgever als verantwoordelijke.
pi_113667354
quote:

[..]

@ TS:

TS krijgt een vergoeding van 2,50 per maand om schoenen te kopen.
Dus TS krijgt dan een schop onder zijn hol van de werkgever terug.
Misschien zelf wel van een schoen met stalen neus.
pi_113667383
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:24 schreef Meertn88 het volgende:
Hallo allemaal,

30 euro per jaar, maal 5 jaar = 150 euro!

Daar kun je toch wel een mooi paar schoen van halen toch??
5 Ferrari's op videoband!
pi_113667393
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nou... Stel dat de TS schoenen koopt van 10 euro, die totaal neit beschermen en de werkgever heeft dit niet door en de TS verliest tenen of breekt tenen of iets dergelijks, dan is de werkgever hiervoor verantwoordelijk. Daarom geven fatsoenlijke werkgever ook schoenen gratis om deze verantwoordelijkheid te voorkomen.
Ohja, ik was even vergeten hoe betuttelend het ook al weer allemaal geregeld was in Nederland. :@
pi_113667400
quote:

[..]

@ TS:

En dan zegt de werkgever: Je krijgt ook een vergoeding, namelijk ¤ 2,50 per maand (30 per jaar). Je hebt 5 jaar met je schoenen gedaan, dus moet je zo'n ¤ 150,- over gehouden hebben om mooie schoenen van te kopen. Doei.
pi_113667411
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:46 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

TS krijgt een vergoeding van 2,50 per maand om schoenen te kopen.
Dus TS krijgt dan een schop onder zijn hol van de werkgever terug.
Misschien zelf wel van een schoen met stalen neus.
Ja, maar dan komen de kosten dus alsnog voor zijn rekening. Zie het arbowet artikel. Wat de werkgever van TS doet is gewoon niet toegestaan.
pi_113667435
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:47 schreef jroz het volgende:

[..]

En dan zegt de werkgever: Je krijgt ook een vergoeding, namelijk ¤ 2,50 per maand (30 per jaar). Je hebt 5 jaar met je schoenen gedaan, dus moet je zo'n ¤ 150,- over gehouden hebben om mooie schoenen van te kopen. Doei.
Ja heel mooi, maar niet toegestaan dus.

En 5 jaar met een paar werkschoenen doen waar je minstens 40 uur in de week op staat is ook totaal ridicuul. Dat snap je zelf ook wel.
  maandag 2 juli 2012 @ 12:48:29 #36
244933 trovey
Nachtoele
pi_113667463
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:47 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

30 euro per jaar, maal 5 jaar = 150 euro!

Daar kun je toch wel een mooi paar schoen van halen toch??
Probleem is hier, denk ik, dat de schoenen van TS kapot zijn en hij er nog niet zolang werkt dat hij dat bedrag al binnen heeft. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_113667480
quote:
2s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:47 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Ja, maar dan komen de kosten dus alsnog voor zijn rekening.
Nou rekentechnisch dus niet.
De werkgever besteed het uit aan de werkgever en geeft hem hier een maandelijkse vergoeding voor.

Dat het wel of niet mag van de arbo laat ik hier even buiten.
pi_113667483
quote:
2s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:47 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Ja heel mooi, maar niet toegestaan dus.
Hoezo niet? In de eerdergenoemde wet staat dat het niet ten koste mag komen van de werknemers. Dat is hier ook niet het geval.
pi_113667500
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Ohja, ik was even vergeten hoe betuttelend het ook al weer allemaal geregeld was in Nederland. :@
nou ja.. betuttelend? Het is ter bescherming van werknemers... Werkgevers denken alleen aan geld en de veiligheid speelt alleen een rol omdat dit geld kost, meer niet.
Zelfs voor letsel ontstaan in woon-werk verkeer kan de werkgever aansprakelijk worden gesteld.
pi_113667521
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:49 schreef jroz het volgende:

[..]

Hoezo niet? In de eerdergenoemde wet staat dat het niet ten koste mag komen van de werknemers. Dat is hier ook niet het geval.
En wat als TS over 3 maanden weg gaat dan? :') Dan zou hij dus schoenen van 7.50 moeten uitzoeken?
pi_113667570
quote:
2s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:49 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

En wat als TS over 3 maanden weg gaat dan? :') Dan zou hij dus schoenen van 7.50 moeten uitzoeken?
Hij werkt er toch al 5 jaar, zonder schoenen te hoeven kopen? Hij heeft al ¤ 150,- in z'n schoenendoos.
pi_113667594
quote:
2s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:49 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

volgens mij MAG het dus wel. Alleen wenselijk is het niet omdat de werkgever hierdoor een gigantische verantwoordelijkheid heeft dat de schoenen goed zijn, waar die geen controle over heeft.
pi_113667616
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

nou ja.. betuttelend? Het is ter bescherming van werknemers... Werkgevers denken alleen aan geld en de veiligheid speelt alleen een rol omdat dit geld kost, meer niet.
Zelfs voor letsel ontstaan in woon-werk verkeer kan de werkgever aansprakelijk worden gesteld.
Ja betuttelend omdat de verantwoordelijkheid volledig aan een kant word gelegd.
pi_113667617
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:51 schreef jroz het volgende:

[..]

Hij werkt er toch al 5 jaar, zonder schoenen te hoeven kopen? Hij heeft al ¤ 150,- in z'n schoenendoos.
Misschien meot je een cursus lezen volgen.
  maandag 2 juli 2012 @ 12:53:04 #45
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_113667639
Hier worden ze gewoon door de werkgever verstrekt, ook CAO Kleinmetaal.

Ik schat dat de jongens hier ongeveer een jaar met een paar schoenen doen en dat zijn geen schoenen van ¤30,-.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_113667654
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:52 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Ja betuttelend omdat de verantwoordelijkheid volledig aan een kant word gelegd.
dat is helaas de schaduw kant van misbruik, wat blijkbaar in het verleden vaak gebeurde. Maar werkgevers kunnen die kosten prima doorrekenen in de prijs en ziekte kost meer geld.
  maandag 2 juli 2012 @ 12:54:12 #47
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_113667685
De staalplaten vallen toch altijd net achter de stalen neus, dus ze kunnen net zo goed gympen aan doen. ;)
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_113667715
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Misschien meot je een cursus lezen volgen.
Goed argument! :')
pi_113667786
quote:

[..]

Al gedaan. Vroeger de hele grote vakantie weken achter elkaar ieder jaar. En met bijbaantjes en prive klussen. Ik heb nooit nergens last van gehad en ik heb serieus in al die tijd maar 2 paar werkschoenen hoeven aan te schaffen waarvan ik het laatste paar nog steeds heb en gebruik. Stalen neuzen, stevig leer en goedkoop. Maargoed ik heb dan ook een beetje eelt omdat ik het gewend ben om vaak fysieke klussen aan te pakken. Niet dat dat abnormaal is. Ik vind het normaler dat je dat hebt dan zachte voeten die geen werk kennen.
pi_113667937
Dat eerste jaar dat je er gedetacheerd zat had je dan niet (eventueel van het detacheringsbureau) een vergoeding moeten krijgen ook? Daar zou ik eerst achteraan gaan
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')