abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113655926
Sinds afgelopen maand is er op ons werk een nieuw rookbeleid ingevoerd. Roken mag alleen tijdens de pauze van een half uur op de daarvoor aangewezen plek.

Nu stond er ook bij vermeld dat als je de afdeling niet kunt verlaten om een of andere reden (dit komt dagelijks voor, door de bezetting, er moet minimaal 1 verantwoordelijke aanwezig zijn) kun je geen pauze nemen, en dus ook niet gaan roken (want de rookplek is buiten, en 5 minuten lopen verwijderd van de afdeling).

Het halfuurtje pauze mag je dan wel opschrijven als overwerk. In de koffiepauze van 15 minuten mag er ook niet gerookt worden en moet je op de afdeling blijven (dit vind ik verder geen probleem) Ook tijdens de nachtdienst kun je geen pauze nemen (sigaretje roken), dit half uurtje krijg je wel doorbetaald.

Nu is mijn vraag of een werkgever dit wel kan eisen. Hoort een werkgever er niet voor te zorgen dat een werknemer een half uur pauze kan nemen?

*heb de cao even nagekeken, hierin staat dat er per 8 diensturen recht is op 3/4 uur pauze, waarvan 1/2 uur aaneengesloten.

[ Bericht 6% gewijzigd door Dawnbreaker op 02-07-2012 00:32:49 ]
<hr>
  maandag 2 juli 2012 @ 00:16:35 #2
191823 ludicrous_monk
Met de grappige habijt
pi_113656216
Bedoel je met pauze een lunchpauze? Dat lijkt me toch redelijk verplicht. Verder zou ik niet weten of dit, naast in CAO's, nog ergens anders wettelijk is vastgelegd.
"The only real valuable thing is intuition. The intellect has little to do on the road to discovery."
pi_113656268
Ervanuitgaande dat we het hier hebben over een werkdag van 8 uur heb je recht op een half uur pauze.
pi_113656469
ja is een werkdag van 8,5 uur maar dat 0,5 uur is bedoeld voor pauze, maar dit moet dus ook in de cao staan?

*heb de cao even nagekeken, hierin staat dat er per 8 diensturen recht is op 3/4 uur pauze, waarvan 1/2 uur aaneengesloten.

[ Bericht 31% gewijzigd door Dawnbreaker op 02-07-2012 00:33:00 ]
<hr>
  maandag 2 juli 2012 @ 00:33:14 #5
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_113656991
Toch maar stoppen met roken dan.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_113657068
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 00:33 schreef Luxuria het volgende:
Toch maar stoppen met roken dan.
en ook met pauze, want ook als ik niet zou roken, zou ik dus geen pauze kunnen pakken als ik samen met bijvoorbeeld een zzper of stagiaire werk, want dan mag ik ook niet weg op de afdeling
<hr>
pi_113657203
Wat doe je in dat half uur waarin je niet weg mag (en dat je schrijft als overwerk)?
Ben je dan aan het werk of ben je in principe aan het pauzeren, maar sta je standby voor het geval er urgente zaken gaan spelen?
pi_113657336
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 00:38 schreef Kansenjongere het volgende:
Wat doe je in dat half uur waarin je niet weg mag (en dat je schrijft als overwerk)?
Ben je dan aan het werk of ben je in principe aan het pauzeren, maar sta je standby voor het geval er urgente zaken gaan spelen?
is verschillend, als het rustig is (bijvoorbeeld tijdens nachtdienst) dan sta je inderdaad standby, maar meestal overdag ben je gewoon volop bezig 8,5 uur lang
<hr>
pi_113657526
En de pauze is niet te compenseren op andere tijden?
Overigens krijg ik op basis van je openingspost de indruk dat het je niet zo zeer om het pauzeren gaat, maar met name om het roken. Dat lijkt me een redelijk kansloos punt, immers als jij een gok- of drankverslaving zou hebben zou vrijwel niemand het reëel vinden als jij van je werkgever zou verwachten dat deze je binnen of tussen je werktijden de gelegenheid zou geven om hier gehoor aan te geven.
  maandag 2 juli 2012 @ 00:51:09 #10
104446 Dawnbreaker
Space Cowboy
pi_113657568
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 00:49 schreef Kansenjongere het volgende:
En de pauze is niet te compenseren op andere tijden?
Overigens krijg ik op basis van je openingspost de indruk dat het je niet zo zeer om het pauzeren gaat, maar met name om het roken. Dat lijkt me een redelijk kansloos punt, immers als jij een gok- of drankverslaving zou hebben zou vrijwel niemand het reëel vinden als jij van je werkgever zou verwachten dat deze je binnen of tussen je werktijden de gelegenheid zou geven om hier gehoor aan te geven.
ik vind het ook wel vervelend om niet meer te kunnen roken, maar met dit nieuwe beleid valt dus naast het roken ook de pauze zelf weg.
<hr>
  maandag 2 juli 2012 @ 01:35:34 #11
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_113658906
Je verhaal wordt er niet echt duidelijker op doordat je 2 'problemen' in elkaar over laat lopen. Ik denk dat je dat los van elkaar moet zien, dat is makkelijker.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
  maandag 2 juli 2012 @ 01:39:53 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_113658999
Het is idd niet handig om over het roken te miepen, terwijl je met het niet hebben van een mogelijkheid pauze te houden weldegelijk een punt hebt.
En wat jij in die pauze doet is jouw zaak, al steek je een heel pakje sigaretten in een keer aan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_113660963
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 00:49 schreef Kansenjongere het volgende:
Dat zal TS toch nog altijd helemaal zelf mogen weten, waaraan hij zijn eigen pauzetijd wil besteden.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_113662091
Een pauze is verplicht. Zoals in de cao al meld is. Als het goed is staat dit ook ergens in de wet.

Als de baas wil dat er minimaal 1 persoon op de afdeling is, geen probleen, zorg maar voor voldoende resources. Een pauze is veplicht.

Dat roken, tja das balen. Maar in een pauze mag je doen wat je wilt. Dus ook buiten roken.
pi_113662224
Je werkgever is verplicht jou de mogelijkheid te geven te pauzeren. Dit kan hij doen door genoeg mensen in te zetten die in afwisseling pauze kunnen houden.
  maandag 2 juli 2012 @ 08:58:05 #16
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_113662323
quote:
Pauze houden

Werkt een werknemer langer dan vijfeneenhalf uur, dan heeft hij of zij recht op minimaal 30 minuten pauze. Die mag worden gesplitst in twee keer een kwartier. Werkt de werknemer langer dan tien uur, dan is de pauze minstens 45 minuten. Deze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier. In een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen afspraken worden gemaakt over minder pauzes. Maar als de werknemer langer dan vijfeneenhalf uur werkt, heeft hij of zij in ieder geval recht op vijftien minuten pauze.
https://www.werk.nl/werk_(...)srecht/arbeidstijden

En voor TS:

quote:
Wat als mijn werkgever zich niet aan de Arbeidstijdenwet houdt?

U moet er in eerste instantie zelf op letten dat de regels voor arbeidstijd, rusttijd, pauze en nachtarbeid niet worden overschreden. Uw werkgever kan niet van u eisen dat u buiten deze regels om werkt. Als u het idee heeft dat uw werkgever zich niet aan de regels houdt, kaart u dit eerst aan bij uw werkgever.
Ondernemingsraad let op naleven Arbeidstijdenwet

Ook de ondernemingsraad heeft tot taak erop te letten dat de Arbeidstijdenwet wordt nageleefd. U kunt uw ondernemingsraad informeren als u vermoedt dat uw werkgever de regels niet naleeft.
Niet naleven Arbeidstijdenwet melden

De externe link: Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie) en de externe link: Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voor de vervoerssectoren voeren regelmatig controles uit. Als u vermoedt dat normen worden overschreden en u kunt geen oplossing bereiken met uw werkgever, kunt u dit (anoniem) melden bij de Inspectie SZW.
Controles en boetes bij niet naleven Arbeidstijdenwet

De Inspectie SZW en de Inspectie Leefomgeving en Transport voeren op eigen initiatief regelmatig controles uit. Wanneer een bedrijf de wettelijke regels niet naleeft, kan het een boete krijgen. Als de werkgever bij herhaling een norm overtreedt of als de overtreding de gezondheid van kinderen of de verkeersveiligheid in gevaar brengt, kan strafrechtelijke vervolging volgen.
Strengere maatregelen tegen overtredingen Arbeidstijdenwet

Het kabinet is van plan strengere maatregelen tegen overtredingen van de Arbeidstijdenwet in te voeren. Het gaat om de volgende maatregelen:

vaker boetes opleggen
Er zullen vaker boetes opgelegd worden en minder zaken voor de rechter komen. In praktijk blijkt de rechter vaak geen zwaardere straf te geven dan de boete die de Inspectie SZW kan opleggen. Zware overtredingen waarbij mensen overlijden, blijven wel een zaak voor de rechter.
hogere boetes opleggen
De boetes gaan omhoog: bij een 2e overtreding wordt de boete 2 maal zo hoog, bij de 3e overtreding 3 maal zo hoog. Er is sprake van een 2e of 3e overtreding als die binnen 5 jaar na de vorige overtreding plaatsvindt. Bij ernstige overtredingen geldt een termijn van 10 jaar. Het maakt daarbij niet uit of het om dezelfde soort overtreding gaat of een andere.
preventief het werk stilleggen na 2 of 3 overtredingen
Preventief het werk stilleggen is bedoeld om herhaling van een overtreding te voorkomen en kan maximaal 3 maanden duren. Voor iedere arbeidsregeling wordt apart omschreven wanneer de maatregel mag worden opgelegd.

Deze maatregelen staan in het wetsvoorstel ‘Aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving’. Het voorstel is ingediend bij de Tweede Kamer. De nieuwe regels treden in werking als de Tweede en Eerste Kamer het voorstel hebben behandeld en goedgekeurd. Daarna wordt de wet in het Staatsblad gepubliceerd. De wet zal waarschijnlijk in 2013 in werking treden. De exacte datum is nog niet bekend.
http://www.rijksoverheid.(...)tijdenwet-houdt.html

Dat laatste is misschien wel aardig om zo tussen neus en lippen door eens bij een leidinggevende te laten vallen :)
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 2 juli 2012 @ 08:59:51 #17
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_113662345
Let wel, een pauze is zowel een verplichting als een recht. Het is niet zo dat je pauze mag nemen, je moet tussendoor een pauze nemen. Dat overwerk mogen schrijven is leuk en aardig, maar is iets wat in elke CAO staat dat het verboden is zo lang achter elkaar te werken en dan is het automatisch ook bij wet verboden, aangezien in de wet weer is vastgelegd dat in een CAO de rechten en plichten van een werknemer zijn vast gesteld.

EDIT: Je tikt een verhaaltje en dan tikt iemand snel een post waar het ook in staat :P
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  maandag 2 juli 2012 @ 09:01:09 #18
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_113662366
pauze nemen is verplicht, roken niet. dus als je binnen op je afdeling pauze kunt houden dan moet je dat verplicht doen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  Official ESF Kreviewer maandag 2 juli 2012 @ 09:03:30 #19
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_113662397
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 09:01 schreef Maanvis het volgende:
dus als je binnen op je afdeling pauze kunt houden dan moet je dat verplicht doen.
dat lijkt me sterk.
  maandag 2 juli 2012 @ 09:07:22 #20
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_113662452
Als je het trouwens aan kaart bij je werkgever zou ik het niet op het hele roken verhaal gooien. Roken is immers geen recht dat je hebt. Je hebt recht op een pauze en als je daarin gaat roken dan moet je dat helemaal zelf weten. Er zijn voor zover ik weet geen ristricties verbonden aan het nemen van een pauze dus mag je lekker zelf doen wat je wilt. Betekent dit dat je wilt roken, dan moet je dat helemaal zelf weten.

Het is een fout die veel mensen maken. Hun verslaving zou een recht zijn dat ze hebben. Dat is absoluut niet zo. Daarom heeft het weinig zin om daar over te beginnen. Zeker als je chef een "niet-roker" is. Als je over dit soort dingen begint krijg je vaak een roker vs niet-roker discussie en dan raak je alleen maar verder van je doel verwijderd.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
  maandag 2 juli 2012 @ 09:09:25 #21
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_113662472
quote:
pauze nemen is verplicht, roken niet. dus als je binnen op je afdeling pauze kunt houden dan moet je dat verplicht doen.
Pauze geeft je het recht om weg te zijn van je werkplek. Je mag in principe doen wat je wilt. Zo lang het maar je werkzaamheden natuurlijk naderhand niet bijinvloed. Kortom, ff lekker aan de wiskey zitten kan niet aangezien je dronken (vaak) je werk niet kunt doen. :P
  maandag 2 juli 2012 @ 09:10:10 #22
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_113662482
quote:
7s.gif Op maandag 2 juli 2012 09:03 schreef Kreator het volgende:

[..]

dat lijkt me sterk.
ik lees nu idd tegenstrijdige bronnen (over of je verplicht kunt worden op de afdeling pauze te houden). Ben benieuwd wat waarheid is in deze.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 2 juli 2012 @ 09:11:01 #23
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_113662495
quote:
Klets. Pauzes zijn niet betaald, dus wat je in die tijd doet mag je helemaal zelf weten.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 2 juli 2012 @ 09:17:20 #24
377249 Seksgod_beta_v1
De weg is saai.
pi_113662574
quote:
Onbetaalde pauze is eigen tijd.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
pi_113662610
Mensen die trappen in het pauze verhaal, TS is enkel een verstokt roker, en de werkgever was er (terecht) klaar mee dat de rokers altijd in zijn tijd gingen paffen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')