abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 juli 2012 @ 17:39:48 #101
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113768640
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 12:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Vergelijkbare landen.
Nederland is nu vergelijkbaar, terwijl het in 1995 nog concurrerend was.
Oftewel; achteruitgang op de Europese ranglijst.

Daarnaast vind ik ook de laatste zin belangrijk:

quote:
Nederland is niet erg afhankelijk van de VPB-opbrengst dus een daling (i.c.m. verdragennet, opleidingen en infrastructuur) zal een aanzuigende werking hebben op bedrijven.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_113770350
Maar waarom is Nederland niet erg afhankelijk? Omdat de opbrengst erg laag is en omdat de meeste bedrijven helemaal geen vpb hier betalen (buitenlandse bedrijven niet vanwege verdragen en de deelnemingsvrijstelling). Dus die kan best een paar procent omhoog toch? Dat moet al een hoop schelen, dan kunnen ze misschien de woon-werkmaatregelen schrappen.
  woensdag 4 juli 2012 @ 19:40:30 #103
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113773575
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 18:21 schreef bloodymary1 het volgende:
Maar waarom is Nederland niet erg afhankelijk? Omdat de opbrengst erg laag is en omdat de meeste bedrijven helemaal geen vpb hier betalen (buitenlandse bedrijven niet vanwege verdragen en de deelnemingsvrijstelling). Dus die kan best een paar procent omhoog toch? Dat moet al een hoop schelen, dan kunnen ze misschien de woon-werkmaatregelen schrappen.
Voor wie precies wil je die dan omhoog gooien? Niet voor de buitenlandse multinational, maar de huis- tuin en keukenbv die een ICT-bedrijfje ergens in de provincie runt of een ander dienstverlenend bedrijf van een Nederlandse ondernemersgroep?

Je hebt liever dat ondernemers die in Nederland gevestigd zijn met hun BV moeten bezuinigen op hun personeel en andere investeringen omdat de VPB omhoog gaat, dan dat het woon-werkverkeer belast wordt?

Ik denk dat een hoop mensen liever willen betalen voor hun auto als ze naar het werk gaan, dan dat ze werkloos thuis zitten omdat hun werkgever, een kleine BV die wat meer dan 200.000 p/jaar maakt waardoor het nu al 25% aftikt, meer voor de VPB moet gaan neerleggen. Maar ik doe nogmaals een verzoek aan erik om dit even door te rekenen voor ons.
  woensdag 4 juli 2012 @ 20:01:00 #104
165633 eriksd
The grand facade...
pi_113774587
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 18:21 schreef bloodymary1 het volgende:
Het klinkt vrij gaar, maar op de shortlists van CEO's is het eerste waar ze naar kijken het basistarief. Werkt echt zo :') Daarom is er een race to the bottom met betrekking tot de tarieven wereldwijd, om vervolgens overal weer aftrekbeperkingen in te voeren en het zo weer terug te pakken. Puur politiek.

Dus puur beeldvormingstechnisch pakt je maatregel slecht uit, ook al werkt het effectief nauwelijks door naar buitenlandse bedrijven.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_113777729
Mag je hier ook posten als je de VVD haat? Of is daar een ander topic voor?
  woensdag 4 juli 2012 @ 21:19:45 #106
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113778510
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 21:04 schreef Pleun2011 het volgende:
Mag je hier ook posten als je de VVD haat? Of is daar een ander topic voor?
Haten = verlaten.
pi_113793518
Mocht de VVD de verkiezingen verliezen hopen dat ze de bezem er eens goed hard door heen halen. Jaren terug heb ik heel specifiek gekozen VOOR Rutte en voor de visie die Rutte toen had. Omdat ik te populistisch vond en teveel van repressie. Rutte leek mij een redelijke man die redelijk progressief is.

Maar hij lijkt nu te zijn veranderd in een soort Rita Verdonk -O-,.. Ik wil mijn oude Rutte terug :( :(
pi_113794186
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 03:47 schreef Kandijfijn het volgende:

Maar hij lijkt nu te zijn veranderd in een soort Rita Verdonk -O-,.. Ik wil mijn oude Rutte terug :( :(
Heeft zo'n 'oude Rutte' überhaupt nog iets te zoeken bij de huidige VVD?
pi_113807874
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 03:47 schreef Kandijfijn het volgende:
Mocht de VVD de verkiezingen verliezen hopen dat ze de bezem er eens goed hard door heen halen. Jaren terug heb ik heel specifiek gekozen VOOR Rutte en voor de visie die Rutte toen had. Omdat ik te populistisch vond en teveel van repressie. Rutte leek mij een redelijke man die redelijk progressief is.

Na het lijsttrekkersdebacle in 2006 heeft Rutte eieren voor z'n geld gekozen. De man stond ooit te boek als sociaal-liberaal en was staatssecretaris in Paars II. Maar toen kwam de machtsstrijd met Verdonk, die duidelijk rechtser was.

Rutte won ternauwernood de interne lijsttrekkersverkiezing. Bij de verkiezingen kreeg hij als lijsttrekker minder stemmen dan Verdonk; een unicum. Verdonk stapte daarna op, stichtte Trots Op Nederland en stond torenhoog in de peilingen.

De VVD was als oppositiepartij, onder leiding van Rutte, compleet onzichtbaar en bungelde op slechts 15 zetels in de peilingen. De populariteit van Verdonk liep terug, maar kiezers gingen massaal naar Wilders, die wél opviel in de oppositie.

Toen heeft Rutte eieren voor zijn geld gekozen en is -ie steeds rechtsere taal gaan bezigen. En dat is -ie sindsdien blijven doen. Zijn carrière als politicus is ermee gered. Sterker nog: rechtse taal heeft hem het maximale rendement opgeleverd: hij is premier geworden.

Na de verkiezingen wilde Rutte dan ook niks liever dan een 'kabinet waarbij rechts Nederland de vingers aflikt'. Dat dreigde eerst te mislukken, waarna werd gesproken over Paars Plus. Het protest vanuit de VVD-achterban - nóg een tandje rechtser dan Rutte - was fors.

Uiteindelijk kreeg de VVD zijn rechtse rampenkabinet, dat het begrotingstekort NIET wegwerkte, de werkloosheid deed stijgen, consumentenvertrouwen deed dalen en Nederland naar een recessie leidde. En Rutte? Die ging gezellig flirten met de SGP: alles voor de macht.

Ik had ooit, zo'n 10-12 jaar geleden, respect voor Rutte. Daar is niks meer van over. Zijn rechtse taal en zijn rechtse beleid zijn schadelijk voor dit land. Ronduit hilarisch vind ik dat Rutte gewoon weer wegkomt met hetzelfde riedeltje als in 2010: "Nederland sterker uit de crisis laten komen." Twee jaar opzichtig falen en dan gewoon dezelfde voornemens herhalen en hetzelfde rampenbeleid verdedigen. Petje af...
pi_113809341
Heel goed verwoord!

Maar waarom trapt iedereen daar dan weer gewoon in nu? Dat snap ik niet?
  donderdag 5 juli 2012 @ 15:48:27 #111
165633 eriksd
The grand facade...
pi_113809567
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 15:09 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Uiteindelijk kreeg de VVD zijn rechtse rampenkabinet, dat het begrotingstekort NIET wegwerkte, de werkloosheid deed stijgen, consumentenvertrouwen deed dalen en Nederland naar een recessie leidde. En Rutte? Die ging gezellig flirten met de SGP: alles voor de macht.
Waar plaats jij de eurocrisis? Minor detail?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_113809725
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 15:48 schreef eriksd het volgende:

[..]

Waar plaats jij de eurocrisis? Minor detail?
Rutte trad aan in een periode waarin de onzekerheden al groot waren. Dan had meer en vooral structurelere hervormingen beter gepast. In plaats daarvan kwam er een kwaliteitsarme club zonder enige ambitie als regering.
De crisis als tussendoortje beschouwen is dus inderdaad wel een kritiekpunt m.b.t. het beleid van Rutte.
  donderdag 5 juli 2012 @ 15:52:49 #113
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113809729
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 15:43 schreef bloodymary1 het volgende:
Heel goed verwoord!

Maar waarom trapt iedereen daar dan weer gewoon in nu? Dat snap ik niet?
Omdat meer overheid niet de oplossing is als de overheid het fout doet?
pi_113809935
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juli 2012 15:52 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wel als te weinig overheid in sommige gevallen juist de fout is.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_113810004
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juli 2012 15:52 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wat niet wil zeggen dat het geen oplossing kan zijn. Er zitten voor en nadelen aan.
  donderdag 5 juli 2012 @ 15:59:53 #116
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113810010
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 15:58 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Wel als te weinig overheid in sommige gevallen juist de fout is.
Welke dingen zijn in de soep gelopen door te weinig overheid?
pi_113810236
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juli 2012 15:59 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De kredietcrisis is ontstaan doordat banken ongebreideld en vrij konden handelen en producten konden samenstellen met grote risico's, en de handel hierin heeft uiteindelijk ook dramatisch uitgepakt, voor investeerders, bedrijven, mensen met een hypotheek, pensioenfondsen, overheden etc.

Meer controle, sturing en regelgeving vanuit een centraal orgaan, zoals de overheid, was hier bijvoorbeeld wenselijk geweest.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 5 juli 2012 @ 16:07:46 #118
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113810360
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 16:05 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

De kredietcrisis is ontstaan doordat banken ongebreideld en vrij konden handelen en producten konden samenstellen met grote risico's, en de handel hierin heeft uiteindelijk ook dramatisch uitgepakt, voor investeerders, bedrijven, mensen met een hypotheek, pensioenfondsen, overheden etc.

Meer controle, sturing en regelgeving vanuit een centraal orgaan, zoals de overheid, was hier bijvoorbeeld wenselijk geweest.
Want dan hadden die overheidscontroleurs weten te voorkomen dat banken zouden omvallen?
Als ze dat dan alsnog zouden doen, zou de overheid ze dan redden? Zou dit dan, in Nederland en in andere landen, niet leiden tot een heleboel overheden die een heleboel schulden zouden maken? Waardoor we weer een eurocrisis krijgen van landen die door falende overheden omvallen?
pi_113810448
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juli 2012 16:07 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Want dan hadden die overheidscontroleurs weten te voorkomen dat banken zouden omvallen?
Als ze dat dan alsnog zouden doen, zou de overheid ze dan redden? Zou dit dan, in Nederland en in andere landen, niet leiden tot een heleboel overheden die een heleboel schulden zouden maken? Waardoor we weer een eurocrisis krijgen van landen die door falende overheden omvallen?
Nee dan hadden die "overheidscontroleurs" kunnen voorkomen dat er uberhaupt handel was ontstaan in dergelijke dubieuze constructies met alle gevolgen van dien, en hadden de banken niet eens gered hoeven worden omdat het dan niet zover was gekomen wellicht.

Controle of regelgeving hoeft niet per definitie iets verwerpelijks te zijn hoor.
  donderdag 5 juli 2012 @ 16:13:44 #120
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113810590
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 16:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee dan hadden die "overheidscontroleurs" kunnen voorkomen dat er uberhaupt handel was ontstaan in dergelijke dubieuze constructies met alle gevolgen van dien, en hadden de banken niet eens gered hoeven worden omdat het dan niet zover was gekomen wellicht.

Controle of regelgeving hoeft niet per definitie iets verwerpelijks te zijn hoor.
Omdat het dan wellicht niet zo ver gekomen was, hadden banken niet gered hoeven te worden.
Maar goed, dat ze gered moeten worden als het slecht gaat daar ben je het wel mee eens. Dat is toch gewoon ordinaire overheidsinterventie en dus helemaal niets vrijemarkterigs?
pi_113810860
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juli 2012 16:13 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Omdat het dan wellicht niet zo ver gekomen was, hadden banken niet gered hoeven te worden.
Maar goed, dat ze gered moeten worden als het slecht gaat daar ben je het wel mee eens. Dat is toch gewoon ordinaire overheidsinterventie en dus helemaal niets vrijemarkterigs?
De redding van de banken was niet bepaald "vrije markterig" inderdaad. Maar zo gaat dat schijnbaar in de financiële sector, zij de winsten, de maatschappij de kosten.

Daarom ben ik ook voorstander van (iets) meer regelgeving. Zodat je de kosten en de risico's voor de maatschappij wellicht kunt beperken, maar de winstgaring verder wel zo vrij mogelijk laat plaatsvinden.
  donderdag 5 juli 2012 @ 16:21:48 #122
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113810942
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 16:19 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

De redding van de banken was niet bepaald "vrije markterig" inderdaad. Maar zo gaat dat schijnbaar in de financiële sector, zij de winsten, de maatschappij de kosten.
Laat jij dat de financiele sector bepalen?
Ik zou het ook heerlijk vinden als ik de winsten van mijn succes kreeg, maar de overheid voor de schulden kon laten opdraaien. Zo werkt de vrije markt echter niet. Dat de Nederlandse sociaal-democratische partijen gebaat zijn bij hulp aan banken omdat een hoop kiezers zich onzeker voelen over hun spaarcentjes, maakt het nog niet vrije markterig.
pi_113811039
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2012 16:21 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Laat jij dat de financiele sector bepalen?
Ik zou het ook heerlijk vinden als ik de winsten van mijn succes kreeg, maar de overheid voor de schulden kon laten opdraaien. Zo werkt de vrije markt echter niet. Dat de Nederlandse sociaal-democratische partijen gebaat zijn bij hulp aan banken omdat een hoop kiezers zich onzeker voelen over hun spaarcentjes, maakt het nog niet vrije markterig.
Misschien was het wel beter geweest om banken gewoon te laten omvallen inderdaad, maar aan de andere kant zijn weer zoveel mensen, bedrijven, pensioenfondsen en overheden afhankelijk van diezelfde banken (die weer verbonden zijn met andere banken) dat de gevolgen dan ook weer niet zijn te overzien.
  donderdag 5 juli 2012 @ 16:26:02 #124
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113811144
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 16:23 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Misschien was het wel beter geweest om banken gewoon te laten omvallen inderdaad, maar aan de andere kant zijn weer zoveel mensen, bedrijven, pensioenfondsen en overheden afhankelijk van diezelfde banken (die weer verbonden zijn met andere banken) dat de gevolgen dan ook weer niet zijn te overzien.
Laat ze dan de keuze: garandeer enkel het spaargeld (depositogarantiestelsel) en elke bank die andere activiteiten wil ondernemen wordt niet gered voor het deel aan derivatenhandel, complex-financiele producten en andere fratsen.
pi_113811762
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juli 2012 15:59 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Je zou kunnen zeggen dat het toezicht op de financiele wereld onvoldoende was. Met een beter toezicht hadden de problemen deels voorkomen kunnen worden. Of beter dan meer moet zijn is een tweede, ik kan dat niet op voorhand uitsluiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')