abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115090231
mooi hoor, waren er meer mensen die maanzaad gingen opkweken?
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:55:20 #92
277627 Seven.
We are Borg.
pi_115111786
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 23:20 schreef MrNiles het volgende:
Ben volopin de tuin bezig met leeghalen en opruimen. Na een grote verbouwing is nu de tuin aan de beurt.
Ik zal hier wel eens wat voor en na fotos plaatsen.

We willen dit seizoen nog het eerste vak gaan vullen maar we komen er niet uit, misschien hebben jullie goede ideeen.
Afmeting is 3mtr x 4m80
1 lange zijde grenst aan terras
Andere lange en 1korte zijde aan pad
Laatste korte zijde grenst aan bamboe border

We zijn op zoek naar wat aparte exotische planten die tegen de hollandse winter kunnen.
Er staat al een grote trachycarpus en 2kleintjes en een kleine yucca rostrata.
We willen oa iets gaan doen met grassen, oa japans bloedgras...maar welke verdeling etc is nog een raadsel.
Hoe dit te beginnen?
Kies een duidelijke stijl en hou je daar aan! In plantkeuze, indeling en aankleding dus. Ga je voor een moderne tuin, kies dan strak ogende planten, grassoorten, bamboe en veel groen. Hou je aan een lineaire strakke indeling, rechte lijnen en geen rondingen. Modern meubilair. Kies je een romantische tuin, dan werk je in cirkels, kies je veel planten met kleine maar veel bloemetjes, romantisch meubilair en veel tierelantijntjes. Je paden zijn niet recht en je houdt de boel bewust wat rommelig. Bon, je snapt het idee.

Wat betreft indeling: doorgaans zit je met 3 goed. Dus je stijl pas je toe in 3 verschillende gebieden in je tuin. De meeste tuinen zijn langwerpig dus terras direct aan het huis en achterin de tuin. Probeer de lengte ergens op te breken in zo'n tuin.

Verder hoge planten tegen de schuttingen, lager richting het pad.
Resistance is futile.
pi_115113406
Als als je de antieke regel van weinig planten & aarde zwarthouden kiest, dan moet je de aarde bedekken met boomschors o.i.d. Want blote aarde schreeuwt om onkruid en als je die vlijtig wiedt, blijft er de onbeschermde grond over die dan erodeert.
pi_115117509
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 23:53 schreef Adelante het volgende:

[..]

Ik heb een Toscaanse Jasmijn tegen een muur op het Zuiden en die groeit als een dolle, geeft mooie witte bloempjes en ruikt heerlijk. Geheel winterhard zijn ze niet, maar als je de voet van de plant beschermt bij strenge vorst is er een grote kans dat ie het overleeft (sowieso is alleen het eerste jaar het risico groot).
Datbeschermen lees ik vaak.. Maar hoe bescherm ik nou een plant?
pi_115119460
stukje rietmat (kan oude cocosmat ook?) of jute eromheen gefrommeld.
pi_115119619
Waar kan je eigenlijk ruim voor sinterklaas een stuk jute kopen?
  zondag 5 augustus 2012 @ 00:14:06 #97
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115119736
Ik gooi over de Gunnera's naast de vijver op de volkstuin 's winters een berg hooi, dennennaalden en blad uit de tuin. Daarop wat takken zodat het niet wegwaait. Er komen dan altijd wat eenden op af, die vinden dat hooi wel lekker. Een struik of heester beschermen tegen de vorst is lastig, je kan er wel een deken oid over gooien maar het beste is toch overwinteren in een vorstvrij kasje.
pi_115252515
Ik heb een paar highlights van de tuin gemaakt, de vlinderstruik staat verkeerd maar doet het dit jaar wel _O_ Vlg jaar verzet ik hem (voorjaar? of als ie uitgebloeid is ? ) naar een zonniger plek.

(sering meegenomen 8 jaar geleden met de verhuizing als klein plantje bloeit 2X per jaar O+ )

2 soorten hortensia of zo?

/zoek de poes ):O
pi_115253519
Mooie foto's Bluezz! Dat gele spul ziet er vrolijk uit :)

Vraagje: kan ik mijn flox makkelijk splitsen en zo ja wanneer kan ik dat het beste doen?
Ik had bedacht om hem maar achter te laten als we gaan verhuizen maar hij bloeit nu ineens zó prachtig dat ik er toch een stuk van mee wil nemen. Kan ik de plant uitgraven en dan de kluit in tweeën breken/steken?

[ Bericht 5% gewijzigd door Gwywen op 07-08-2012 20:05:18 ]
pi_115259030
Ja, gewoon in tweeën steken die flox, geen probleem!
pi_115262037
Oké, mooi.
Misschien dat ik het met mijn dropplant ook probeer, die staat er ook zo prachtig bij momenteel.
Zeker een afscheidsbloeicadeau of zo, als dank voor jarenlange goede zorg. O+
Doet best pijn, m'n mooie tuin achterlaten, ook al krijg ik straks een tuin die acht keer zo groot is.
pi_115263040
Geywen, een paar planten meenemen kan de pijn verzachten ;)
pi_115278511
Kleurrijk geheel in de tuin bij Bluessie en g.

En Gwywen, wat Nirak zegt ...

Hier staat ook een ome Kees bijv. , van de verhuisde buurvrouw.
En meer zoals een buxus, en een stuk ligusterheg getransplanteerd om een
gat op te vullen.
Vaak als ik er langs loop, schiet mij dat weer te binnen.

/ sentimenteel bij vlagen.

Samenvatting : doen, het werkt. w/
pi_115298090
Vlinderstruik verzet *O*
pi_115299318
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 17:47 schreef Bluezz het volgende:
Vlinderstruik verzet *O*
En ik bedoel maar...

Mooi istie hé.
Had ik al verteld dat van de 4 blauwe hibiscus, waarvan maar 2 1/2 struik de
winter heeft overleefd. -O-
pi_115299368
Heb ik gedaan toch :@

Wat jammer van de hibiscus... hier staat ie (op stam) vol in blad en knoppen O+
pi_115299414
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 18:15 schreef Bluezz het volgende:
Heb ik gedaan toch :@

Wat jammer van de hibiscus... hier staat ie (op stam) vol in blad en knoppen O+

Yup, you did w/
  woensdag 8 augustus 2012 @ 22:40:37 #108
3185 Adelante
To let it go now
pi_115312449
De hibiscus hier staat volop in knop en bloem, maar is al zijn blad kwijt :?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_115312977
Het is maar vreemd weer, de planten snappen er niets meer van.. Hier liggen al verkleurde bladeren op de grond, en van de droogte kan het niet zijn...

Dit jaar trouwens schrikbarend weinig vlinders in de tuin...
pi_115314007
Hier best veel vlindertjes O+
pi_115317814
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 22:49 schreef Nirak het volgende:
Het is maar vreemd weer, de planten snappen er niets meer van.. Hier liggen al verkleurde bladeren op de grond, en van de droogte kan het niet zijn...

Dit jaar trouwens schrikbarend weinig vlinders in de tuin...
Jawel, maar indirect. Door de vele regen raken de wortels wat beschimmeld. Dan kunnen de grote struiken/bomen niet meer genoeg drinken.
Bladval in augustus gebeurt trouwens ieder jaar wel. De ene keer door lange droogte, de andere keer door lange regenval.
Zag vandaag dat de magnolia een soort derde bloei begonnen is. De tweede bloei is gebruikelijk, meestal behoorlijk zwak. En derde bloei wordt per jaar al of niet toe besloten.
  donderdag 9 augustus 2012 @ 09:07:45 #112
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_115325390
quote:
10s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 22:40 schreef Adelante het volgende:
De hibiscus hier staat volop in knop en bloem, maar is al zijn blad kwijt :?
De Hibiscus hier bloeit al een tijd. :P
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_115361027
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 18:16 schreef AnneX het volgende:

[..]

Yup, you did w/
Ik geloof niet dat ie het leuk vind ;(
pi_115362482
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 23:13 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat ie het leuk vind ;(
:?
pi_115364455
Hij laat zijn blaadjes heul erg hangen ;(
Terwijl ik er echt heul veul water in had gegoten, lekkere stinkkoeiemestkorrels in had gedaan... nou ja we wachten het maar af.. verhuizen = stress, ook bij planten >:O
pi_115364561
Vanavond nog eens gekeken naar de dooie hibiscus.
Onder de dooie Takken loopt wel groen blad uit.

/ juicht voorzichtig. ;)
pi_115364732
Spannend en leuk toch :D

/tuingewroet volgens huisgenoot P ;)
pi_115505418
Ik heb even een vraag over het besproeien van je tuin. Nu het warm weer is met weinig tot geen regen moet je natuurlijk je tuin bijsproeien. Maar hoe veel en wanneer? Ik hoor/lees verschillende verhalen. Dat je bij veel sproeien 'luie' planten krijgen enz? En dat je beter smorgens kan sproeien ipv savonds. En moet het elke dag of om de dag?

Wat ik jullie ervaring met sproeien?
pi_115506297
Dit jaar moet ik veel minder water gieten dan in normale jaren. Nog wel twee keer per dag (vanwege balkon, potten hebben te weinig buffermogelijkheid), de grote drinkers aan het begin van de dag alvast een bakje water geven. .

Vorig jaar met de tuinslag geworsteld: in het begin van de avond als nergens meer loeiende zon staat. Dan verbrandt er niets en de planten hebben de tijd om het vocht op te zuigen voordat de nieuwe zonaanval komt. Niet als het al donker is, want dan bouw je een slakkenfeestje.
  maandag 13 augustus 2012 @ 19:08:29 #120
3185 Adelante
To let it go now
pi_115522600
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 00:12 schreef Bluezz het volgende:
Hij laat zijn blaadjes heul erg hangen ;(
Terwijl ik er echt heul veul water in had gegoten, lekkere stinkkoeiemestkorrels in had gedaan... nou ja we wachten het maar af.. verhuizen = stress, ook bij planten >:O
Ga je verhuizen, bluezzz, uit Bloemendaal? :o
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')