Bron.quote:De VVD wil dat het weer mogelijk wordt een hogere hypotheek dan de koopprijs af te sluiten. Bovendien moeten ouders tot 100.000 euro belastingvrij aan hun kinderen mogen schenken voor de aankoop van een woning.
Daarmee opent het AD de krant.
De VVD wil op deze manier de woningmarkt weer in beweging brengen. De krant haalt deze informatie uit het concept-verkiezingsprogramma van de liberalen dat volgende week vrijdag verschijnt, maar voor een deel al in handen van de krant is.
De partij vermoedt dat de doorstroming van de woningmarkt weer op gang komt als de markt voor starters aantrekt. De plannen zijn aanvullende maatregelen op het lenteakkoord.
Dus eigenlijk zeg jij, helemaal geen maximum dat wordt gesteld door de overheid?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:24 schreef Wokkel het volgende:
Als je de woningmarkt in beweging wil brengen moet je de markt het werk laten doen.
Overheidsbemoeienis leidt tot niets anders dan marktverstoring.
En geen HRA, en geen NHG, etc.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:30 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zeg jij, helemaal geen maximum dat wordt gesteld door de overheid?
Je mag van een bank verwachten dat ze zelf wel kunnen bepalen wat ze verantwoord aan een particulier uit kunnen lenen als hypotheek, daar hebben ze vadertje staat niet voor nodig. De tegenprestatie moet echter zijn dat ze ook niet bij de overheid aankloppen als ze in de problemen komen door te overmoedige keuzes.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:30 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zeg jij, helemaal geen maximum dat wordt gesteld door de overheid?
Dat het mag van de overheid betekent nog niet dat banken dat ook (bij iedereen) gaan doen.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:33 schreef Athlon64x het volgende:
Dus alle tokkies straks huis kopen en dan keihard door banken genaait worden zeker?
Want die 3 mensen per jaar die hun kind een huis geven hebben daar stimulatie bij nodig?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat het mag van de overheid betekent nog niet dat banken dat ook (bij iedereen) gaan doen.
Dat vrije schenken vind ik trouwens ook wel een slimme maatregel.
Hmm, ik lees net dat je als ouder nu al 50.000 euro belastingvrij aan je kind(eren) mag schenken voor de aankoop van een huis. dat maakt het nogal een papieren maatregel inderdaad.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:35 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Want die 3 mensen per jaar die hun kind een huis geven hebben daar stimulatie bij nodig?
Behalve dat diezelfde baanzekerheid natuurlijk binnenkort verdwijnt als de plannen mbt het ontslagrecht doorgaan...quote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:43 schreef Zienswijze het volgende:
Sowieso, wát een onzin dat je slechts 4,5x je jaarinkomen voor een hypotheek krijgt. Een werknemer met een redelijke baanzekerheid en universitair geschoold mag toch wel meer hypotheek kunnen krijgen? Wie is de overheid om daar regels op te leggen - intervenieren in de woningmarkt?
Dat sommige mensen een hoog risicoprofiel hebben, snap ik, maar laat die regel dan niet voor iedereen gelden.
Is dat voor iedereen? Nee, toch?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:45 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Behalve dat diezelfde baanzekerheid natuurlijk verdwijnt...
Dan neemt hij toch een andere baanquote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:45 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Behalve dat diezelfde baanzekerheid natuurlijk binnenkort verdwijnt als de plannen mbt het ontslagrecht doorgaan...
Iedereen. Dus straks een huis kopen kun je volgens mij wel helemaal vergeten. Iedereen kan zonder tussenkomst zo ontslagen worden. Daarna mag je nog wel bezwaar maken, maar dan sta je al wel buiten.quote:
In deze economie? Terwijl de werkloosheid steeds verder oploopt? De banken zijn ook niet gek natuurlijk. Zodra die plannen definitief zijn, worden de regels mbt het lenen voor je hypotheek alleen maar strenger.quote:
Als je kwaliteiten, diensten of producten levert die schaars zijn, dan zal je hier niet gauw last van hebben denk ik.quote:
Als je makkelijker ontslagen kan worden is het ook makkelijker om mensen aan te nemen.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:50 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
In deze economie? Terwijl de werkloosheid steeds verder oploopt? De banken zijn ook niet gek natuurlijk. Zodra die plannen definitief zijn, worden de regels mbt het lenen voor je hypotheek alleen maar strenger.
Ik bedoelde eigelijk inkomenszekerheid. Drukte mij een beetje ongelukkig uit. Als je ontslagen wordt, kan je met goede papieren (een WO'er bijv.) en werkervaring een nieuwe baan vinden. Ik weet niet hoe het nu geregeld is, maar je kan best zogenaamde flexhypotheken invoeren. Als je een jaar werkloos bent bijvoorbeeld, los je dat jaar niets af en schuiven alle bedragen een jaar op.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:48 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Iedereen. Dus straks een huis kopen kun je volgens mij wel helemaal vergeten. Iedereen kan zonder tussenkomst zo ontslagen worden. Daarna mag je nog wel bezwaar maken, maar dan sta je al wel buiten.
Ja, want jouw werkgever heeft ook al belasting betaald...dus waarom jij ook nog eens?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar goed, ik blijf er wel achter staan, vooral omdat ik het van de zotte vind dat je belasting betaalt als je jouw geld, waarover al eens belasting is betaald, schenkt aan een ander.
Dat blijft even makkelijk; je vergroot alleen de doorstroom en hebt minder stabiliteit.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:52 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Als je makkelijker ontslagen kan worden is het ook makkelijker om mensen aan te nemen.
Mensen hebben idd verschillende risicoprofielen. Voor de mensen met grote risico's is 4,5 het jaarinkomen prima. Mensen met een laag risicoprofiel mogen best meer lenen. Op deze manier gooi je meer vragers in de markt, wat de woningmarkt minder stroef maakt.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Als je kwaliteiten, diensten of producten levert die schaars zijn, dan zal je hier niet gauw last van hebben denk ik.
Maar als je een beroep uitoefent waarvoor er zo duizend anderen voor ingezet kunnen worden, dan heb je hier weldegelijk last van, en dat zal voor - ik gok - zo'n 80% van de bevolking opgaan denk ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |