abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 juni 2012 @ 17:55:51 #1
374102 Coldplayerr
Playing it cold
pi_113565904
Mn vriend was op zoek naar een nieuwe auto en is na kort onderzoek bij een autozaak terecht gekomen. Daar stond een auto die hem wel beviel en de verkoper was (uiteraard) zeer overtuigend met zn verkooppraatje.. dus vriend twijfelde.. heeft zn moeder nog opgebeld voor advies maarja die was er niet bij en heeft geen verstand van auto's. Uiteindelijk heeft mn vriend een koop overeenkomst getekend. En hier komt 't ergste, ZONDER deze goed door te lezen.

Nu komt het, mn vriend wil van de koop afzien want heeft een aanbod gekregen die voor hem veel voordeliger is. Maarja hij heeft natuurlijk een koopcontract getekend en in dit contract staat dat bij annulering 15% in rekening wordt gebracht voor de geleden schade van de autohandelaar. Nou snap ik dat dit het risico is wanneer je een contract tekent zonder goed door te lezen, maarja mn vriend baalt enorm.. die 15% is erg veel geld voor hem.. en tja hij ziet de auto gewoon niet meer zitten.

Mijn vraag is nu, is er een manier om onder die 15% uit te komen? of is hij kansloos? In 't koopcontract wordt ook aangegeven dat wanneer de koper aantoont dat de verkoper minder dan 15% schade lijdt, je dus ook minder hoeft te betalen. Maar hoe toon je dit aan?

Sorry voor het lange verhaal! hoop dat iemand mij (en daarmee mijn vriend) kan helpen
Ice cold water?! If it was as cold as ice it would be ice! - Shrute
pi_113565999
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:55 schreef Coldplayerr het volgende:
Mn vriend was op zoek naar een nieuwe auto en is na kort onderzoek bij een autozaak terecht gekomen. Daar stond een auto die hem wel beviel en de verkoper was (uiteraard) zeer overtuigend met zn verkooppraatje.. dus vriend twijfelde.. heeft zn moeder nog opgebeld voor advies maarja die was er niet bij en heeft geen verstand van auto's. Uiteindelijk heeft mn vriend een koop overeenkomst getekend. En hier komt 't ergste, ZONDER deze goed door te lezen.

Nu komt het, mn vriend wil van de koop afzien want heeft een aanbod gekregen die voor hem veel voordeliger is. Maarja hij heeft natuurlijk een koopcontract getekend en in dit contract staat dat bij annulering 15% in rekening wordt gebracht voor de geleden schade van de autohandelaar. Nou snap ik dat dit het risico is wanneer je een contract tekent zonder goed door te lezen, maarja mn vriend baalt enorm.. die 15% is erg veel geld voor hem.. en tja hij ziet de auto gewoon niet meer zitten.

Mijn vraag is nu, is er een manier om onder die 15% uit te komen? of is hij kansloos? In 't koopcontract wordt ook aangegeven dat wanneer de koper aantoont dat de verkoper minder dan 15% schade lijdt, je dus ook minder hoeft te betalen. Maar hoe toon je dit aan?

Sorry voor het lange verhaal! hoop dat iemand mij (en daarmee mijn vriend) kan helpen
Toevallig bij vaartland?
Wij hebben daar onder lichte dwang een koopcontract getekend toendertijd.(met valse handtekening van ons achteraf)

Maar ergens anders een auto gekocht(ze hielden zich niet aan afspraak voor het transporteren van de auto) heb toen het koopcontract per direct kunnen ontbinden, meer geluk als wijsheid vandaar.
Maar je kunt moeilijk onder het contract uit, of je moet die 15% betalen.
Het is niet anders
  vrijdag 29 juni 2012 @ 18:00:24 #3
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_113566049
Als die 15% boete bij annulering inderdaad in het koopcontract is opgenomen, dan zit je er dus gewoon aan vast. Logisch ook want uiteraard lijdt de verkoper schade doordat de koop niet doorgaat - als iedereen zomaar van de koop zou kunnen afzien dan was er dus nooit enige zekerheid over het doorgaan van de koop, oftwel of de verkoper ooit zijn geld zal zien.
Zo'n boetebeding vind je bijvoorbeeld ook bij de (ver)koop van een huis.

Wellicht toont de verkoper enige coulance, maar volgens mij is dat het enige waar je op mag hopen.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_113566142
Boete is niet hetzelfde als schade.
Try again Konijn.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_113566151
Ik vrees dat je geen geluk hebt. In principe is 'ik koop 'm!' al voldoende, maar dan is het nogal lastig, qua bewijslast.
Een krabbel op een stuk papier kom je helemaal niet meer onderuit.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 18:03:47 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_113566157
Volgende keer eerst een nachtje er over slapen dus.
Het land barst uit zijn voegen van de tweedehands auto's; waarom kopen bij een haastige verkoper?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 29 juni 2012 @ 18:05:56 #7
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_113566208
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:58 schreef gridjuh het volgende:

[..]

Toevallig bij vaartland?
Wij hebben daar onder lichte dwang een koopcontract getekend toendertijd.(met valse handtekening van ons achteraf)
Er zijn nog wel meer autohandelaren waar dat gebeurt. En hoezo een valse handtekening?

En TS: je bent een overeenkomst aangegaan, daar ga je natuurlijk niet zomaar onderuit komen. De manier staat in de overeenkomst beschreven, met boete dus. Het lijkt me verder lastig aan te tonen dat die 15% aan kosten niet gemaakt worden. Het lijkt me overigens voor de dealer ook lastig aan te tonen dat hij die kosten wel heeft.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_113566306
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:05 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Er zijn nog wel meer autohandelaren waar dat gebeurt. En hoezo een valse handtekening?

En TS: je bent een overeenkomst aangegaan, daar ga je natuurlijk niet zomaar onderuit komen. De manier staat in de overeenkomst beschreven, met boete dus. Het lijkt me verder lastig aan te tonen dat die 15% aan kosten niet gemaakt worden. Het lijkt me overigens voor de dealer ook lastig aan te tonen dat hij die kosten wel heeft.
Dat maakt niet uit. Ontbinden van het contract kost TS' vriend gewoon 15%, en daar is verkoper helemaal geen verklaring voor verschuldigd.
pi_113566360
Verkoper stelt schade te lijden van 15%. Dat mag verkoper dan aantonen. Als er nou boete had gestaan...
pi_113566423
Lukt alleen nog als blijkt dat de auto een "verborgen gebrek" heeft. Een verborgen gebrek is een vrij ernstig defect waar in de verkoop niet op is gewezenen wat je in eerste instantie als koper niet hebt kunnen zien. Bijvoorbeeld: Vals kenteken, lekkende motor of radiateur.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 18:16:34 #11
374102 Coldplayerr
Playing it cold
pi_113566480
Nee gridjuh, het was bij een andere autohandelaar..

Het is me wel duidelijk dat mn vriend dus gewoon dikke pech heeft, snap het ook wel
want wat betekendt een contract anders nog. Maarja had gehoopt dat er misschien toch
een manier was om er onder uit te komen.

In ieder geval bedankt voor de reacties! (topic mag dicht wat mij betreft)
pi_113566514
Post eens het deel over die 15% een op een hier.
pi_113566519
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:14 schreef pqrstuvw het volgende:
Lukt alleen nog als blijkt dat de auto een "verborgen gebrek" heeft. Een verborgen gebrek is een vrij ernstig defect waar in de verkoop niet op is gewezenen wat je in eerste instantie als koper niet hebt kunnen zien. Bijvoorbeeld: Vals kenteken, lekkende motor of radiateur.
Maargoed, dan moet je 'm ook in bezit hebben. Volgens mij heeft koper ook een onderzoeksplicht, maar geen idee hoe ver zoiets strekt...
pi_113566535
Contract is contract :)
Zie!
pi_113566606
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:11 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Verkoper stelt schade te lijden van 15%. Dat mag verkoper dan aantonen. Als er nou boete had gestaan...
Ik vrees dat de woorden in het contract zorgvuldig zijn gekozen om verkoper die 15% te kunnen eisen zonder te bewijzen hoe zijn rekensommetje in elkaar steekt.
pi_113566639
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:18 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Maargoed, dan moet je 'm ook in bezit hebben gehad. Volgens mij heeft koper ook een onderzoeksplicht, maar geen idee hoe ver zoiets strekt...
Een koper wordt als leek gezien die zo'n gebrek pas bij gebruik ontdekt. Maar TS schrijft hierover niet dus het zal sowieso niet aan de orde zijn.
pi_113566685
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:18 schreef johnson555 het volgende:
Contract is contract :)
Onwaar, kunnen zaken instaan die nietig verklaard kunnen worden.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 18:27:21 #18
323439 HetKlusKonijn
pi_113566787
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:11 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Maakt geen donder uit, het is en blijft een bindend beding in het contract.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_113566841
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:20 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik vrees dat de woorden in het contract zorgvuldig zijn gekozen om verkoper die 15% te kunnen eisen zonder te bewijzen hoe zijn rekensommetje in elkaar steekt.
Ik denk van niet.
Je kunt niet zomaar 15% aan schade opeisen zonder aantoonbaar te maken dat deze schade ook daadwerkelijk geleden is.

Dan had er imho boete moeten staan ipv schade.
pi_113566893
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Ik denk van niet.
Je kunt niet zomaar 15% aan schade opeisen zonder aantoonbaar te maken dat deze schade ook daadwerkelijk geleden is.

Ik ben geen jurist. Je kunt best gelijk hebben.
Maar dan ben ik net als jij wel benieuwd naar de passage in het contract waarin de 15% benoemd en beschreven staat.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 18:31:42 #21
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_113566916
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Ik denk van niet.

Ik zou niet weten waarom dat niet kan. Dat is immers zo overeengekomen en voor zover mij bekend niet strijdig met wettelijke bepalingen.
pi_113566933
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Maakt geen donder uit, het is en blijft een bindend beding in het contract.
Schade moet je geleden hebben om te kunnen verhalen.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 18:32:41 #23
323439 HetKlusKonijn
pi_113566959
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:30 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik ben geen jurist. Je kunt best gelijk hebben.
Maar dan ben ik net als jij wel benieuwd naar de passage in het contract waarin de 15% benoemd en beschreven staat.
Het zou inderdaad wel interessant zijn om dat beding eens even nader te bekijken.
Maar feit blijft dat de vriend van TS vrijwillig dat contract heeft getekend. Het is nou eenmaal niet zo slim om dat te doen als je het contract niet eens gelezen hebt... helaas zijn er hele volksstammen die dat schijnen te doen.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 18:34:16 #24
323439 HetKlusKonijn
pi_113567023
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:31 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom dat niet kan. Dat is immers zo overeengekomen en voor zover mij bekend niet strijdig met wettelijke bepalingen.
Het kan prima inderdaad. Er is een goede reden waarom je contracten altijd van te voren moet doorlezen voordat je je akkoord geeft.
pi_113567069
.
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:32 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Schade moet je geleden hebben om te kunnen verhalen.
Correct

Een schadebeding of strafbeding heeft een essentieel vergoedend karakter en mag aldus slechts een forfaitaire vergoeding inhouden voor de schade die de schuldeiser kan lijden ten gevolge van de wanprestatie van de schuldenaar, bij gebreke waaraan het beding strijdig is met artikel 6 en 1131 B.W.

meer info hier trouwens; http://www.elfri.be/schadebeding
pi_113567071
Kom er maar in hoor Rinus.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 18:39:25 #27
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_113567217
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:35 schreef HenkXL het volgende:
.

[..]

Correct

Een schadebeding of strafbeding heeft een essentieel vergoedend karakter en mag aldus slechts een forfaitaire vergoeding inhouden voor de schade die de schuldeiser kan lijden ten gevolge van de wanprestatie van de schuldenaar, bij gebreke waaraan het beding strijdig is met artikel 6 en 1131 B.W.

Is de auto in België gekocht?
pi_113567269
Kapt. Rijgbaard heeft gelijk. Het gaat hier om een boetebeding voor het ontbinden van de overeenkomst, niet om schadevergoeding. Schadevergoeding zou mogelijk zijn, als de contractpartij hier aanzienlijke schade bovenop het bedrag van de boete had geleden.

Overigens zul jij deze boete moeten betalen; het niet kennen van de inhoud van de overeenkomst kun je niet aan de wederpartij tegenwerpen, het opnemen van een dergelijk boetebeding is iets wat algemeen aanvaard is bij grote aankopen.
wat kijk jij
pi_113567272
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:39 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Is de auto in België gekocht?
Denk het niet maar de theorie komt in grote mate overeen. ( niet na de artikelen etc. kijken )

Had overigens de .be niet gezien :9
  vrijdag 29 juni 2012 @ 18:41:10 #30
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_113567304
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:40 schreef HenkXL het volgende:

[..]

Denk het niet maar de theorie komt in grote mate overeen. ( niet na de artikelen etc. kijken )
De artikelen vind ik nu juist wel van belang. Althans de artikelen in onze wetgeving waaruit dit zou voortkomen.
pi_113567324
Maar als verkoper kan ik zo wat kostenposten opnoemen om aan die 15% te komen.
Natuurlijk alleen als de auto niet te duur is. Op een auto van, zeg, 2k, valt 300 vast wel te verantwoorden.

Potentiele kopers waaraan 'nee' verkocht moest worden (al heb ik geen idee hoe dat berekend wordt), kosten rijklaar maken, misschien de kosten voor de apk, een wasbeurt, aanpassing van de website (de auto moest eerst eraf, en daarna weer erop gezet), stallingkosten...

[ Bericht 7% gewijzigd door Ridocar op 29-06-2012 18:47:38 ]
pi_113567464
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:41 schreef Ridocar het volgende:
Maar als verkoper kan ik zo wat kostenposten opnoemen om aan die 15% te komen.
Potentiele kopers waaraan 'nee' verkocht moest worden (al heb ik geen idee hoe dat berekend wordt), kosten rijklaar maken, misschien de kosten voor de apk, een wasbeurt, aanpassing van de website (de auto moest eerst eraf, en daarna weer erop gezet), stallingkosten...
Klopt, al vraag ik mij af als die 15% niet een foute rekeneenheid is. Immers bij een auto van 100.000.- zou je absoluut gezien aanzienlijk meer kosten betalen dan bij een goedkoop 2dehands fiat panda. In hoeverre zou je zoveel meer kosten hebben bij een duurdere auto?

Maar goed, ik ben verder ook geen materiedeskundige op dit gebied. Het is in ieder geval een interessante ''casus'', waar ik graag het eind van wil weten.
pi_113567509
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:40 schreef HenkXL het volgende:

[..]

Had overigens de .be niet gezien :9
De artikelen zijn juist datgene waar het recht op gebaseerd is (in combinatie met rechtspraak etc.)
Voor het boetebeding moet in het Nederlands recht gekeken worden naar de artikelen 6:92 en 6:93. Op grond van art. 6:92 lid 2 treedt de boete in de plaats van de krachtens de wet verschuldigde, aanvullende en vervangende schadevergoeding. Dit is regelend recht: partijen kunnen zelf bij overeenkomst anders bepalen. Dus het niet opnemen van een boetebeding is ook mogelijk.

Even voor TS: Je kunt bij de rechter verzoeken om matiging van het boetebeding (op grond van artikel 6:94 lid 1). De rechter mag van deze matigingsbevoegdheid pas gebruik maken als het boetebeding zonder matiging zou leiden tot een buitensporing en onaanvaardbaar resultaat. De rechter kan niet de gehele boete van tafel vegen, maar slechts de boete verlagen tot wat de wettelijk verschuldigde schadevergoeding zou zijn. Overigens is de rechter hier behoorlijk terughoudend in (het beginsel van contractvrijheid). Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik vrees wel dat je de boete gewoon zult moeten betalen.

[ Bericht 7% gewijzigd door housesoftheholy op 29-06-2012 18:54:11 ]
wat kijk jij
  Redactie Frontpage vrijdag 29 juni 2012 @ 18:59:46 #34
38148 crew  Innisdemon
pi_113567912
Is er ook een uiterste datum in het contact opgenomen? Zo niet, dan kun je het flink lang rekken, tot de verkopende partij er vanaf ziet })
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  vrijdag 29 juni 2012 @ 19:08:35 #35
374102 Coldplayerr
Playing it cold
pi_113568198
Bedankt voor het meedenken allemaal! :)
Een kennis van ons die bij een autozaak werkt, wou wel even naar de koopovereenkomst kijken en zijn visie op de situatie geven. Daar hoort mn vriend maandag meer over dus ik zal jullie laten weten wat daar uitkomt.
pi_113572081
Ik zou zeggen post de overeenkomst hier. Laat personalia desnoods weg.
Wellicht kun je nog schikken met de handelaar? Lijkt me niet ondenkbaar dat er een andere oplossing te vinden is.
Ik zet mijn handtekening sowieso nergens onder tot ik zeker weet dat ik ermee akkoord wil gaan (het hele idee achter een contract/koopovereenkomst :') )

Maar even serieus, je moeder opbellen voor advies over een auto???? The f*ck?
pi_113577329
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 19:08 schreef Coldplayerr het volgende:
Bedankt voor het meedenken allemaal! :)
Een kennis van ons die bij een autozaak werkt, wou wel even naar de koopovereenkomst kijken en zijn visie op de situatie geven. Daar hoort mn vriend maandag meer over dus ik zal jullie laten weten wat daar uitkomt.
waarom werkt je kennis met een afgeronde rechtenstudie bij een autozaak?
pi_113578464
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 22:56 schreef duivelin1 het volgende:

[..]

_O-
wat kijk jij
pi_113582274
quote:

[..]

Dit dus. Zomaar ontbinden kan gelukkig niet en waarschijnlijk zit de vriend van TS gewoon vast aan de ovk.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 30 juni 2012 @ 09:51:56 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_113586791
quote:

[..]

_O_
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_113601414
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:35 schreef HenkXL het volgende:
.

[..]

Correct

Is ts Belg?
pi_113601475
quote:

[..]

Heb jij maar 1 kennis?
pi_113601850
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 18:59 schreef klipper het volgende:

[..]

Heb jij maar 1 kennis?
waar heb jij het nou weer over :')
wat kijk jij
pi_113609464
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 19:12 schreef housesoftheholy het volgende:

[..]

waar heb jij het nou weer over :')
Nou ik lees wel dat het een kennis betreft die bij een autozaak werkt, maar niet dat deze een afgeronde rechtenstudie heeft.
Dus het zou zomaar een andere kennis kunnen zijn, of kan iemand niet meerdere kennissen hebben?
  zaterdag 30 juni 2012 @ 22:52:06 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_113609716
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 22:46 schreef klipper het volgende:

[..]

Nou ik lees wel dat het een kennis betreft die bij een autozaak werkt, maar niet dat deze een afgeronde rechtenstudie heeft.
Dus het zou zomaar een andere kennis kunnen zijn, of kan iemand niet meerdere kennissen hebben?
TS zegt dat ze de kennis die bij een autozaak werkt wel even naar de koopovereenkomst laat kijken, maar dat is natuurlijk vrijwel nutteloos als het om juridische haken en ogen gaat, want de kennis die bij een autozaak werkt heeft waarschijnlijk meer verstand van auto's.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_113609727
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 22:46 schreef klipper het volgende:

[..]

Ik wilde 'm eerst speciaal voor jou in jip-en-janneketaal uitleggen, maar besefte hoe dom dat zou staan...
--edit--lamaar, een fatsoenlijke uitleg hierboven, helemaal voorgekauwd. Als je 'm nog niet vat....
pi_113614476
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 22:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

TS zegt dat ze de kennis die bij een autozaak werkt wel even naar de koopovereenkomst laat kijken, maar dat is natuurlijk vrijwel nutteloos als het om juridische haken en ogen gaat, want de kennis die bij een autozaak werkt heeft waarschijnlijk meer verstand van auto's.
Ja, maar voor deze huis tuin en keuken flauwekul is een afgeronde rechtenstudie ook niet echt noodzakelijk hoor.

Wat is niet snap is waarom ie zn moeder belt voor advies terwijl het mens er niet bij is en geen verstand van auto's heeft.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  zondag 1 juli 2012 @ 00:48:07 #48
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_113615324
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 00:30 schreef Argento het volgende:

[..]

Ja, maar voor deze huis tuin en keuken flauwekul is een afgeronde rechtenstudie ook niet echt noodzakelijk hoor.

Wat is niet snap is waarom ie zn moeder belt voor advies terwijl het mens er niet bij is en geen verstand van auto's heeft.
Klinkt vooral als 'ik weet het zelf niet en zoek iemand die me over de streep trekt, zodat ik me daar deels achter kan verschuilen'. Terwijl het uiteindelijk toch je eigen portemonnee is. :{.
Bel dan iemand die er verstand van heeft :)
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zondag 1 juli 2012 @ 00:53:07 #49
148823 znarch
ondertitel
pi_113615570
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 00:30 schreef Argento het volgende:

[..]

Jawel. Kijk maar in een gemiddeld fok topic over iets juridisch hoeveel fok-Google-juristen er naast zitten.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_113615628
quote:
1s.gif Op zondag 1 juli 2012 00:53 schreef znarch het volgende:

[..]

Jawel. Kijk maar in een gemiddeld fok topic over iets juridisch hoeveel fok-Google-juristen er naast zitten.
Ja, dit topic is daar een voorbeeld van, maar toch hoop ik dat het niet de bedoeling is dat je een vierjarige studie achter de rug moet hebben om deze vraag te beantwoorden.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  zondag 1 juli 2012 @ 00:59:12 #51
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_113615870
Precies. Zelf een beetje Googlen en je verdiepen in enkele artikelen, dan ben je al een heel eind. En op Fok vooral niet te veel geloven, behalve de mensen die met steekhoudende argumenten en onderbouwde bronnen komen. Want ¾ van wat voorbij komt is niet-bestaande borrelpraat.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zondag 1 juli 2012 @ 00:59:39 #52
148823 znarch
ondertitel
pi_113615896
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 00:54 schreef Argento het volgende:

[..]

Ja, dit topic is daar een voorbeeld van, maar toch hoop ik dat het niet de bedoeling is dat je een vierjarige studie achter de rug moet hebben om deze vraag te beantwoorden.
Oké. Je hebt gelijk. Maar iets meer kennis dan googlen is wel gewenst.

Of je afgestudeerd bent of alleen het vak verbintenissenrecht of whatever hebt gedaan zal niet uitmaken nee.
pi_113615976
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 00:59 schreef Mikkie het volgende:
En op Fok vooral niet te veel geloven, behalve de mensen die met steekhoudende argumenten en onderbouwde bronnen komen. Want 3/4 van wat voorbij komt is niet-bestaande borrelpraat.
Bron?..
pi_113616072
Googlen is voldoende want zoals we allen weten is alles wat op het internet staat waar en betrouwbaar. Inclusief deze post. :')

Rechtenstudie :')
wat kijk jij
  zondag 1 juli 2012 @ 01:05:12 #55
148823 znarch
ondertitel
pi_113616129
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 01:03 schreef housesoftheholy het volgende:
Googlen is voldoende want zoals we allen weten is alles wat op het internet staat waar en betrouwbaar. Inclusief deze post. :')

Rechtenstudie :')
Naja. Afhankelijk van het rechtsgebied zijn er erg goede en begrijpelijke websites hoor :)
pi_113616343
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 22:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan nog, slaat de opmerking nergens op.
Die kennis kan wel vergelijken of ze de standaard Bovag voorwaarden bijvoorbeeld gebruikt hebben.

Maar blijkbaar is dit een Belgisch topic.
pi_113616348
quote:
1s.gif Op zondag 1 juli 2012 01:05 schreef znarch het volgende:

[..]

Naja. Afhankelijk van het rechtsgebied zijn er erg goede en begrijpelijke websites hoor :)
Helemaal waar. Maar om nou te zeggen ''met een beetje googlen kom je er echt wel hoor'' is wel erg optimistisch.
wat kijk jij
pi_113616519
quote:
10s.gif Op zondag 1 juli 2012 01:01 schreef SemperFii het volgende:

[..]

Bron?..
Lees de diverse topic's, staat meer dan genoeg onzin in.
pi_113616522
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 01:10 schreef klipper het volgende:

[..]

Die kennis kan wel vergelijken of ze de standaard Bovag voorwaarden bijvoorbeeld gebruikt hebben.

Aangezien het hier gaat om 15% van de koopprijs is de kans groot dat het om Bovag voorwaarden gaat. Maar wat verandert dat precies?
wat kijk jij
  zondag 1 juli 2012 @ 08:55:30 #60
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_113620489
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 01:10 schreef klipper het volgende:

[..]

Waarom zou het een Belgisch topic zijn, omdat een Google-jurist een stukje Belgische regelgeving heeft gequote?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_113621447
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 00:54 schreef Argento het volgende:

[..]

Da's hetzelfde als met een dokter bijvoorbeeld. De simpelste dingen kan je nog googlen, heb je de dokter niet voor nodig. Maar zodra het iets moeilijker wordt, tsja, dan doe je dat niet zomaar zelf. Tevens leer je veel leukere vragen te beantwoorden. Een vraag als in de OP komt zeg maar niet in het tentamen voor :D
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_113623827
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 01:15 schreef housesoftheholy het volgende:

[..]

Aangezien het hier gaat om 15% van de koopprijs is de kans groot dat het om Bovag voorwaarden gaat. Maar wat verandert dat precies?
Dat iedere boerenlul dan gelijk kan zien dat die voorwaarden wel rechtsgeldig zijn, dat heeft de Bovag echt wel dicht getimmerd.
De kennis kan dan toch gewoon zien of ze de standaard geldige voorwaarden gebruikt hebben, of oude voorwaarden of desnoods aanvullende bepalingen, daar heb je echt geen juristen opleiding voor nodig.

Je hebt hooguit een jurist nodig om te laten controleren of de voorwaarden in strijd zijn met het recht, maar dat zal wel niet, Bovag heeft echt wel goede juristen om dat te voorkomen.

15% kosten zit je zo aan, hoe duur een auto ook is, bij een duurdere auto kan het verkocht bordje op de auto juist meer schade opleveren doordat potentiële kopers afhaken en al een andere auto gekocht hebben dan .
pi_113623871
quote:
1s.gif Op zondag 1 juli 2012 08:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Waarom zou het een Belgisch topic zijn, omdat een Google-jurist een stukje Belgische regelgeving heeft gequote?
Die jurist is misschien wel werkzaam in belgie, dus heeft hij relevante regelgeving gepost voor belgie, het zal in ieder geval niet bedoeld zijn voor Colombia.
pi_113627016
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 12:15 schreef klipper het volgende:

[..]

Dat iedere boerenlul dan gelijk kan zien dat die voorwaarden wel rechtsgeldig zijn, dat heeft de Bovag echt wel dicht getimmerd.
De kennis kan dan toch gewoon zien of ze de standaard geldige voorwaarden gebruikt hebben, of oude voorwaarden of desnoods aanvullende bepalingen, daar heb je echt geen juristen opleiding voor nodig.

Je hebt hooguit een jurist nodig om te laten controleren of de voorwaarden in strijd zijn met het recht, maar dat zal wel niet, Bovag heeft echt wel goede juristen om dat te voorkomen.

15% kosten zit je zo aan, hoe duur een auto ook is, bij een duurdere auto kan het verkocht bordje op de auto juist meer schade opleveren doordat potentiële kopers afhaken en al een andere auto gekocht hebben dan .
Wat een onzin, dat zou betekenen dat niemand ooit succesvol procedeert tegen grote bedrijven, banken of verzekeringsmaatschappijen :')

Het feit dat in dit geval het boetebeding gewoon betaald zal moeten worden is niet omdat ''het hier gaat om algemene voorwaarden van Bovag, dus dan zal het wel kloppen''.

Het probleem hier is dat de Hoge Raad in het geval van boetebedingen in overeenkomsten de matigingsbevoegdheid van de rechter sterk heeft beperkt; de gevallen waarin de rechter de bedongen boete matigt zijn uitzonderingsgevallen omdat de Hoge Raad hoge eisen stelt aan de omstandigheden. Het boetebeding moet tot een buitensporig en daarom een onaanvaardbaar resultaat leiden. In dit geval is daar geen sprake van. Discrepantie tussen schade en boete, dus het verschil tussen wat de DAADWERKELIJKE geleden schade is, en de hoogte van de boete, is hierbij van miniem belang. Zie ook het arrest Intrahof/Bart Smit.
wat kijk jij
pi_113627831
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 13:58 schreef housesoftheholy het volgende:

[..]

Wat een onzin, dat zou betekenen dat niemand ooit succesvol procedeert tegen grote bedrijven, banken of verzekeringsmaatschappijen :')
Dat zeg ik dan ook niet.
quote:
Het feit dat in dit geval het boetebeding gewoon betaald zal moeten worden is niet omdat ''het hier gaat om algemene voorwaarden van Bovag, dus dan zal het wel kloppen''.
De voorwaarden zullen heus wel kloppen, of ze ook billijk zijn is een tweede.
Een rechter zal inderdaad alles meewegen, maar ts mag best gestraft worden, en of dit nu 5, 10 of 15% moet zijn, dat zal ze bij de rechter moeten laten bepalen of onderhandelen met de verkoper.

Mensen moeten eens niet zo stom zijn om gelijk maar beslissingen te nemen zonder na te denken, die hersenpan zit er niet voor niets.
quote:
Het probleem hier is dat de Hoge Raad in het geval van boetebedingen in overeenkomsten de matigingsbevoegdheid van de rechter sterk heeft beperkt; de gevallen waarin de rechter de bedongen boete matigt zijn uitzonderingsgevallen omdat de Hoge Raad hoge eisen stelt aan de omstandigheden. Het boetebeding moet tot een buitensporig en daarom een onaanvaardbaar resultaat leiden. In dit geval is daar geen sprake van. Discrepantie tussen schade en boete, dus het verschil tussen wat de DAADWERKELIJKE geleden schade is, en de hoogte van de boete, is hierbij van miniem belang. Zie ook het arrest Intrahof/Bart Smit.
Nou dan weet ze toch wat ze moet doen.
Ze kan in ieder geval beter zelf actie ondernemen dan de actie overlaten aan de ander.
pi_113628176
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 14:20 schreef klipper het volgende:

Mensen moeten eens niet zo stom zijn om gelijk maar beslissingen te nemen zonder na te denken, die hersenpan zit er niet voor niets.

Eens
wat kijk jij
pi_113628717
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 00:59 schreef Mikkie het volgende:
Precies. Zelf een beetje Googlen en je verdiepen in enkele artikelen, dan ben je al een heel eind.
Euh, nee. Of je weet dat je alle relevante artikelen hebt gehad, of je weet nog helemaal niets.

quote:
En op Fok vooral niet te veel geloven, behalve de mensen die met steekhoudende argumenten en onderbouwde bronnen komen. Want ¾ van wat voorbij komt is niet-bestaande borrelpraat.
Ik vermoed een relatie met bovenstaande aanpak.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator zondag 1 juli 2012 @ 14:45:37 #68
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_113628755
Mocht je toch hieronder uit weten te komen, steek die 15% dan alsjeblieft in een leesbril :X

OT: wanneer gaan mensen dit eens afleren, iets tekenen zonder goed te lezen?
pi_113628909
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Euh, nee. Of je weet dat je alle relevante artikelen hebt gehad, of je weet nog helemaal niets.

[..]

Ik vermoed een relatie met bovenstaande aanpak.
Heb je het over mijn aanpak?
wat kijk jij
pi_113628971
pi_113629038
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 14:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[ afbeelding ]
8)7
wat kijk jij
pi_113629207
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 14:50 schreef housesoftheholy het volgende:

[..]

Heb je het over mijn aanpak?
Ik had het over de aanpak van een artikeltje zoeken en daarin verdiepen of denken dat te doen. Ik weet niet of dat jouw aanpak is.
pi_113629267
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 14:59 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik had het over de aanpak van een artikeltje zoeken en daarin verdiepen of denken dat te doen. Ik weet niet of dat jouw aanpak is.
Wettenbundel, compendium vermogensrecht en jurisprudentie
wat kijk jij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')