precies - sommige manga tekenfilms zijn niet bepaald geschikt voor kinderen, sommige vooral voor kinderen maar door de verschillende gradaties in types en niveaus in tekenfilms denk ik dat het voor alle leeftijden leuk kan zijn.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:03 schreef BankAardappel het volgende:
Tegenwoordig zijn sommige tekenfilms gericht op volwassenen. In dat opzicht verschillen tekenfilms en animatiefilms in het algemeen niet van normale films. Voor alle leeftijden dus.
Computer games gaat ook die richting in trouwens. Begon vooral voor kinderen, maar dat is inmiddels ook wel anders.
kan je van leren - primitieve eigenschap.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:10 schreef RichardDawkins het volgende:
Het gaat niemand wat aan wat een ander leuk vind mits er geen last van ondervonden wordt.
Iedereen die vind dat het ze wel wat aangaat heeft een ongezonde obsessie voor de handelingen van een ander.
Sorry je zult toch echt complete zinnen met meer duidelijkheid moeten maken wil ik snappen waar je op doelt.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:13 schreef sfinxNL het volgende:
[..]
kan je van leren - primitieve eigenschap.
vind ik ook - Spongebob vind ik ook lachen, zit zowel op kinderlijk niveau als op volwassen niveau humor in.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:37 schreef Bombvis het volgende:
Spongebob![]()
Ik zou niet weten waarom er een acceptabele leeftijdslimiet zit op het kijken van tekenfilms, dat mag een ieder voor zich toch bepalen?
kan ook leuk zijn.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:10 schreef Klipnap het volgende:
Gisteren met veel plezier een oude aflevering van Totally Spies gekeken.
En dat terwijl ik al met pensioen ben.
Terug naar je hok jij.Nee dat is gemeen... doe maar wat je wil.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:10 schreef Klipnap het volgende:
het gaat niet alleen om tot waneer je een tekenfilm kan of mag bekijken maar ook om wat je van tekenfilms vindquote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:13 schreef Arashimashou het volgende:
Dat is net zoiets als vragen tot welke leeftijd het normaal is speelfilms te kijken of boeken te lezen. Tekenfilms heb je in alle soorten en maten. Bovendien, wat maakt het uit dat een oudere een tekenfilm voor kinderen wil zien?
[..]
Terug naar je hok jij.Nee dat is gemeen... doe maar wat je wil.
Tekenfilms zijn helemaal geweldig. Tja, wat moet ik er verder over zeggen...quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:15 schreef sfinxNL het volgende:
[..]
het gaat niet alleen om tot waneer je een tekenfilm kan of mag bekijken maar ook om wat je van tekenfilms vind
Te gek toch? Net als met films, boeken, games, bordspelletjes, puzzels, speelgoed en dergelijke zijn ook tekenfilms voor verschillende leeftijdscategorieën gemaakt.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:15 schreef sfinxNL het volgende:
[..]
het gaat niet alleen om tot waneer je een tekenfilm kan of mag bekijken maar ook om wat je van tekenfilms vind
ik zelf vind tekenfilms leuk - ik persoonlijk kjik tekenfilms van elk niveau.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:20 schreef .Cake. het volgende:
[..]
Te gek toch? Net als met films, boeken, games, bordspelletjes, puzzels, speelgoed en dergelijke zijn ook tekenfilms voor verschillende leeftijdscategorieën gemaakt.
Verder is het gewoon een zaak van ieders eigen smaak. Het één is niet per se beter of slechter dan het ander. Ik ken eigenlijk niemand die géén tekenfilms kijkt, dus tja, ik denk dat iedereen tekenfilms wel leuk vindt. In mijn omgeving dan.
Hehequote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:10 schreef Klipnap het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Tot mijn 11e keek ik alleen tekenfilms die op Nickelodeon of Jetix kwamen. Daarna begon ik me meer te verdiepen in anime. Toen kwam ik al snel uit op anime voor tieners en volwassenen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:26 schreef sfinxNL het volgende:
[..]
ik zelf vind tekenfilms leuk - ik persoonlijk kjik tekenfilms van elk niveau.
wat ik probeer uit te vinden is naar wat voor tekenfilms welke leeftijdscatagorie kijkt en of er specifiek tekenfilms zijn die wel leeftijdsgebonden zijn.
dus vanaf waar wordt het verschil in leeftijd ten opzichten van tekenfilms duidelijk.
eigelijk kijk ik zelf zo beetje alles wel, tekenfilms op verschillende niveau's.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:28 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Tot mijn 11e keek ik alleen tekenfilms die op Nickelodeon of Jetix kwamen. Daarna begon ik me meer te verdiepen in anime. Toen kwam ik al snel uit op anime voor tieners en volwassenen.
Vroeger hield ik ook meer van actieanime (shounen), terwijl ik nu sci-fi en seinen prefereer.
Ja. Dragon Ball is een typische shounen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:32 schreef sfinxNL het volgende:
[..]
eigelijk kijk ik zelf zo beetje alles wel, tekenfilms op verschillende niveau's.
anime vind ik ook erg leuk.
is bijvoorbeeld dragonball een actieanime?
quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:27 schreef AnimeFan het volgende:
[..]
HeheSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[ afbeelding ]![]()
dank jequote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:34 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ja. Dragon Ball is een typische shounen.
Als je meer anime zoekt ben je natuurlijk van harte welkom in het anime/manga-topic
quote:
Eek the Cat!quote:Op zaterdag 30 juni 2012 00:50 schreef Repelsteeltju het volgende:
Ik verveel me dus wat aas uitwerpen om reacties te vangen: ik vind Spongebob saai en heb er alleen naar gekeken omdat het populair is. Net als Eek de Kat (ik keek het alleen voor de Terrible Thunderlizards!)
Volgens mij waren tekenfilms op het begin toch echt voor volwassenen en later ook voor kinderen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:03 schreef BankAardappel het volgende:
Tegenwoordig zijn sommige tekenfilms gericht op volwassenen. In dat opzicht verschillen tekenfilms en animatiefilms in het algemeen niet van normale films. Voor alle leeftijden dus.
Computer games gaat ook die richting in trouwens. Begon vooral voor kinderen, maar dat is inmiddels ook wel anders.
Was meer een mainstream generalisatie. Cartoons werden pas echt groot internationaal in het tijdperk van Disney en Hannah Barbera, die kindvriendelijke cartoons maakten. Pas vanaf de jaren 90 werden meer volwassen cartoons als Simpsons enzo populair bij de massa.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 02:00 schreef Captain_Maximum het volgende:[..]
Volgens mij waren tekenfilms op het begin toch echt voor volwassenen en later ook voor kinderen.
lol, eek te cat is echt al een tijd geleden - vond ik ook wel lachen.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 01:33 schreef BankAardappel het volgende:
[..]
Eek the Cat!
Ik zat destijds op de basisschool. Het was vlak voor de kerst toen er op een ochtend voor school een kerst aflevering van Eek uitgezonden werd. Toen moesten we diezelfde dag op school een opstel schrijven, een kerst verhaal. Dus ik heb die hele Eek aflevering opgeschreven, alleen namen anders. Kreeg een 9, hoogste van de klas!
aja maar toch is er soms ook een vage grens tussen wat enkel voor kinderen is en wat niet, met uitzondering voor tekenfilms als dora etcquote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:15 schreef CaptainCab het volgende:
Animatie is voor alle leeftijden. De animatiefilms van Disney, Warner Bros, Fleischer etc. uit de jaren '20 tot de jaren '60 werden zelfs eigenlijk gemaakt voor het volwassen publiek. Dat zie je nog terug in de humor van die cartoons. Ook Hanna Barbera richtte zich voornamelijk eerst nog op volwassenen met Tom & Jerry en The Flintstones. De shift naar 'enkel voor kinderen' gebeurde tijdens de opkomst van animatie op televisie en was compleet toen tekenfilms meer een soort van slechte, lange reclames voor speelgoed werden.
precies, en een grappig voorbeeld is bijvoorbeeld spongebob waar ik gister in een opsomming het woord "geil" voorbij hoorden komen met daarachter een soort homograp - als kind zal het je niet opvallen en als je sporadisch kijkt ook niet maar ik ondekten het.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:48 schreef -Strawberry- het volgende:
Alleen al south park en family guy zijn twee tekenfilms waar behoorlijk wat volwassenen naar kijken.
Bij gewone speelfilms heb je dat toch ook.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 12:45 schreef sfinxNL het volgende:
[..]
aja maar toch is er soms ook een vage grens tussen wat enkel voor kinderen is en wat niet, met uitzondering voor tekenfilms als dora etc
vandaar vaak alle leeftijdenquote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:22 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Bij gewone speelfilms heb je dat toch ook.
ben gewoon nieuwsgierigquote:Op zaterdag 30 juni 2012 23:58 schreef Repelsteeltju het volgende:
Van waar die interesse voor doelgroepen?
ken ik dus nietquote:Op zondag 1 juli 2012 16:06 schreef Borizzz het volgende:
Spirited Away is tekenfilm maar echt wel bedoeld voor oudere kijkers
Zo zijn er wel meer in dat genre welke meer op volwassenen zijn gericht dan op kinderen.quote:Op zondag 1 juli 2012 16:06 schreef Borizzz het volgende:
erg goede reactie, dank je welquote:Op maandag 2 juli 2012 17:57 schreef Candaasje het volgende:
Het grootste misverstand wat animatiefilms betreft is dat het enkel op kinderen gericht zou zijn.
(Dat geldt tegenwoordig wel voor veel films en series - hoewel veel op de gehele familie gericht zijn - maar vroeger absoluut niet. Sneeuwwitje van Disney was echt een film voor volwassenen toen deze in de bioscoop kwam. (1937 was dat geloof ik, kan er een jaar naast zitten hoor)
Gelukkig lees ik hier leukere reacties!![]()
En ja, ik kijk animatiefilms. Ook nog de 'kinderseries' zoals Nils Holgersson (niet zozeer vanwege het verhaal, meer vanwege de vormgeving en de animatie zelf), maar ook festival animaties, en de langere feature films.
Van alles wat dus.![]()
Ik word alleen altijd een beetje moe van dat gehaat op grotere studio's. Jup, Disney (om even een van de bekendste te noemen) is commercieel, heel erg commercieel ingesteld, en ik ben niet van alles wat zij hebben gemaakt en maken fan, maar wat zij hebben neergezet, en wat zij voor bewegingen en verhalen in beelden kunnen vangen.....dat is echt knap werk. Daar doet de commercie en het grote geld voor mij niks aan af.
(En dat geldt voor meer studio's hoor).
Dat wild dus niet zeggen dat ik kleinere producties minder vind hè. Absoluut niet.
Maar goed, back on topic; wat maakt een animatiefilm/serie geschikt voor een bepaalde doelgroep?
Tja, ik denk dat de dubbele lagen in een film/serie daar heel erg aan bijdragen.
Dora is echt voor kleine kinderen; de verhaaltjes zijn simpel, puur gericht op herkenbare situaties voor de jonge kijkbuiskijkertjes. De humor bevat geloof ik geen dubbele lagen (ik kijk geen Dora), en ook in de vormgeving zul je denk ik geen symboliekt, beeldgrapjes, etc. erug vinden.
(EDIT: wat niet wil zeggen dat animatoren niks verstoppen in de beelden hoor. Achter alle lagen in Woezel en Pip zitten wel eens wat zombie's.....want zoveel blijheid animeren...dat moet je een beetje compenseren. Natuurlijk ziet daarna niemand er iets meer van hoor)
Kijk je naar een serie zoals Donald Duck, dan komen er al veel meer dubbele lagen om de hoek kijken. De verhalen zijn vaak iets complexer, en woordgrapjes of verwijzingen naar actuele gebeurtenissen maken het ook voor volwassenen vermakelijk. Dit is dan meer een familiefilm/serie/strip.
Southpark, The Simpsons en en Family Guy zijn echt gericht op volwassenen. Of je moet graag je kinderen van 5 graag het Uncle Fucker lied van South Park horen zingen.![]()
En er zijn ook altijd series die een beetje op het randje balanceren. Alfred J. Kwak is wel zo'n serie; behoorlijk politiek geladen en ik durf te betwijfelen of het echt als kinderserie bedoeld was.
(Maar dat kun je je ook afvragen van Watership Dawn. Niet dat ik het niet gekeken heb of vind dat een kind het niet aan kan hoor. Maar of het oorspronkelijk de doelgroep was....kweenie)
En tja, de meeste feature films worden tegenwoordig voor een breed publiek gemaakt. Geldkwestie.
En een jonge doelgroep levert vaak het meeste op. (Want dan moeten papa's en mama's mee, en kinderen zijn erg gevoelig voor reclame.)
Maar in 2016 komt er als het goed is een feature film van Nederlandse bodem voor het meer volwassenen publiek. Over Hyroniemus Bosch. Noteren in die agenda's dus
Wedden dat A. J. Kwak geïnspireerd is door de Bommelsaga?quote:Op maandag 2 juli 2012 17:57 schreef Candaasje het volgende:
En er zijn ook altijd series die een beetje op het randje balanceren. Alfred J. Kwak is wel zo'n serie; behoorlijk politiek geladen en ik durf te betwijfelen of het echt als kinderserie bedoeld was.
De film of de serie? Als kind vond ik de serie echt leuk, al heb ik er maar heel weinig van gezien. En hij was ook redelijk tam als ik me niet vergis. Wat wel irritant was is dat ze alle namen uit het Engels in tact gelaten hebben, terwijl de namen overduidelijk een betekenis hadden... Bigwig spraken ze uit als Pickwick.quote:(Maar dat kun je je ook afvragen van Watership Dawn. Niet dat ik het niet gekeken heb of vind dat een kind het niet aan kan hoor. Maar of het oorspronkelijk de doelgroep was....kweenie)
Genoteerd.quote:Maar in 2016 komt er als het goed is een feature film van Nederlandse bodem voor het meer volwassenen publiek. Over Hyroniemus Bosch. Noteren in die agenda's dus
Verplichte kost.quote:Op zondag 1 juli 2012 16:06 schreef Borizzz het volgende:
Over Tom Poes en Heer Bommel bedoel je? Durf ik niet te zeggen want ik heb daar maar bar weinig van gelezen. (quote:Op maandag 2 juli 2012 19:11 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Wedden dat A. J. Kwak geïnspireerd is door de Bommelsaga?
[..]
De serie. En ja, heel mooie serie. Alleen volgens mij soms best wel..tja heftig in de zin van emotionele momenten. Net zoals Bambi ook best een heftig moment had, en The Lion King nog heftiger. (Dat vind ik dan) Eigenlijk zijn dat ook helemaal geen films waarbij de verhaallijn gericht is op kinderen. Maar ik vind het wel prachtige animaties,en ik denk dat kinderen het ook best aan kunnen hoor (ik wel althans. Pas nu brul en jank ik er lustig op los, als kind keek ik meer naar de schattige beestjes...). Sterker nog, ik vind het bijna verplichte kost. Haha.quote:De film of de serie? Als kind vond ik de serie echt leuk, al heb ik er maar heel weinig van gezien. En hij was ook redelijk tam als ik me niet vergis. Wat wel irritant was is dat ze alle namen uit het Engels in tact gelaten hebben, terwijl de namen overduidelijk een betekenis hadden... Bigwig [spraken ze uit als Pickwick.
quote:Genoteerd.
Ja, kort gezegd een dierenfabelstrip met literaire allure, ik denk wel dat Alfred Jodocus Kwak daarin op de Bommelstrips lijkt. Al schijnen veel Nederlandse striptekenaars beïnvloed te zijn door Toonder dus een groot risco neem ik niet met deze uitspraak.quote:Op maandag 2 juli 2012 23:02 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Over Tom Poes en Heer Bommel bedoel je? Durf ik niet te zeggen want ik heb daar maar bar weinig van gelezen. () Maar dat was ook, zoverre ik weet, meer gericht op volwassenen. Dus het zou best kunnen.
Ik heb daar laatst nog een hele mooie vertaling van gelezen getiteld 'Waterschapsheuvel', vertaald door Max Schuchart, echt een prachtig boek. Richard Adams beschrijft de mythologie van de konijnen ongelofelijk levendig.quote:[..]
De serie. En ja, heel mooie serie. Alleen volgens mij soms best wel..tja heftig in de zin van emotionele momenten. Net zoals Bambi ook best een heftig moment had, en The Lion King nog heftiger. (Dat vind ik dan) Eigenlijk zijn dat ook helemaal geen films waarbij de verhaallijn gericht is op kinderen. Maar ik vind het wel prachtige animaties,en ik denk dat kinderen het ook best aan kunnen hoor (ik wel althans. Pas nu brul en jank ik er lustig op los, als kind keek ik meer naar de schattige beestjes...). Sterker nog, ik vind het bijna verplichte kost. Haha.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |