quote:Wat denken jullie mensen? Wat komt er nadat we alles hebben meegemaakt, gedaan en ervaren hebben? Houd het op of word je weer opnieuw geboren als mens,dier,plant of als insect?
Of is er dan toch een heaven and hell?
Je leek me het mens waarvan de aandacht getrokken zou worden zodat de boodschap beter zou overkomen. Gezien je reactie en het stilzwijgen over de rest van de post, kan ik aannemen dat je het begrijpt.quote:
En dat vind ik een geruststellende gedachtequote:Op vrijdag 29 juni 2012 15:54 schreef aspirantspierbundel het volgende:
Ik denk dat er na de dood gewoon niets meer komt, dan is het ook helemaal gedaan.
Ik ook, stel je voor dat je dan naar ''een ander level'' gaat en je alles van je vorige leven nog herinnert enzo...quote:Op vrijdag 29 juni 2012 15:56 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
En dat vind ik een geruststellende gedachte
Waarom zou de dood überhaupt bestaan?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 15:53 schreef RichardDawkins het volgende:
Waarom zou er iets na de dood moeten zijn?
Er is dus geen leven volgens jou?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 16:09 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Naja biologische machines kunnen kapot en het bewijs daarvoor is al lang geleverd.
Als je bedoelt wat waren we voordat we geboren werden: Hetgeen waar we uit bestaan bevond zich in een andere samenstelling.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 16:03 schreef RoBo87 het volgende:
Betere vraag is: wat was er voordat we geboren werden?
Das nogal een rare conclusie om te trekken uit wat ik zei.quote:
Ik doelde op de tweede.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 16:13 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Als je bedoelt wat waren we voordat we geboren werden: Hetgeen waar we uit bestaan bevond zich in een andere samenstelling.
Als je bedoelt waar waren we voordat we geboren werden: We bestonden simpelweg niet.
Als je letterlijk bedoelt wat er was voordat we geboren werden: Alles wat bestond voordat moment in tijd.
Het komt over alsof je biologische organismen ziet als biologische robots, wat in mijn opvatting doet denken dat het zou ontbreken aan leven, dus vandaar.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 16:14 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Das nogal een rare conclusie om te trekken uit wat ik zei.
Okay, dan heb ik één vraag voor je waar ik dolgraag antwoord op zou willen, indien het lukt:quote:Voordat de biologische machine kapot is is het in een staat die wij levend noemen.
Dat zeggen we na de dood ookquote:Op vrijdag 29 juni 2012 15:53 schreef Bastard het volgende:
Er zaten iig ook leuke posts in het vorige deel.
Ik gok op... vanaf het moment dat het proces van bewustwording is ingezet.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 16:19 schreef Gray het volgende:
Vanaf wanneer is het biologische bouwsel levend?
Bewijs ontbreekt juist niet. Bewijs genoeg dat we biologische machines zijn. Het orgaan bovenin is bewust van zichzelf door hoe de chemische processen werken en beschouwt zijn eigen samenstelling als brein als een ik. Dezelfde materie in een andere samenstelling (ervoor en erna) kan geen ik zijn en bestaat daarom (ervoor en erna) niet als een ik.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 16:17 schreef RoBo87 het volgende:
[..]
Ik doelde op de tweede.
Ik deel daarmee je vermoeden, alleen bewijs ontbreekt. Maar gezien, niks logischer is dan iets zal er dus wel niks zijn geweest...
Bewijs is onmogelijk omdat het niet te falsificeren is. Hetzelfde geld voor een aanwezigheid van een godheid.. Hoe raar het ook is, we kunnen niet bewijzen dat iets niet bestaat, alleen gegronde aannames nemen. Zo weten we ook nog niet exact hoe de menselijke geest zich vertaald naar het fysiologische lichaam. We hebben goede vermoedens en we kunnen veel al uitleggen, maar niemand kan je exact vertellen hoe het werkt. Zodoende kunnen we het niet meten en dus ook niet testen. Ofwel we hebben geen bewijs.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 16:23 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Bewijs ontbreekt juist niet. Bewijs genoeg dat we biologische machines zijn. Het orgaan bovenin is bewust van zichzelf door hoe de chemische processen werken en beschouwt zijn eigen samenstelling als brein als een ik. Dezelfde materie in een andere samenstelling (ervoor en erna) kan geen ik zijn en bestaat daarom (ervoor en erna) niet als een ik.
Een vaas is geen vaas meer als het scherven zijn en het was ook geen vaas toen het nog ongebakken klei was. Redelijk kloppende vergelijking volgens mij.
Aah vandaar. Trouwens ook interessant in hoeverre een eventueel even complex robotbrein (ik hou het ff simpel) dat zelfbewust zou zijn gelijk zou staan qua waarde aan de biologische variant.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 16:19 schreef Gray het volgende:
[..]
Het komt over alsof je biologische organismen ziet als biologische robots, wat in mijn opvatting doet denken dat het zou ontbreken aan leven, dus vandaar.Plus dat ik een reactie wilde ontlokken (missie geslaagd
).
[..]
Okay, dan heb ik één vraag voor je waar ik dolgraag antwoord op zou willen, indien het lukt:
Vanaf wanneer is het biologische bouwsel levend?
Bewijzen dat iets niet bestaat is inderdaad onmogelijk. Je kunt alleen bewijzen dat iets wel bestaat.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 16:29 schreef RoBo87 het volgende:
[..]
Bewijs is onmogelijk omdat het niet te falsificeren is. Hetzelfde geld voor een aanwezigheid van een godheid.. Hoe raar het ook is, we kunnen niet bewijzen dat iets niet bestaat, alleen gegronde aannames nemen. Zo weten we ook nog niet exact hoe de menselijke geest zich vertaald naar het fysiologische lichaam. We hebben goede vermoedens en we kunnen veel al uitleggen, maar niemand kan je exact vertellen hoe het werkt. Zodoende kunnen we het niet meten en dus ook niet testen. Ofwel we hebben geen bewijs.
Mag ik hieruit afleiden dat je eigl. weet dat je niks weet?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 16:50 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Bewijzen dat iets niet bestaat is inderdaad onmogelijk. Je kunt alleen bewijzen dat iets wel bestaat.
Het bestaan van ons als puur biologische machines is bewezen door degenen die dat beweerden. De exacte werking van het brein is nog niet volledig bekend maar bewijs voor het feit dat we biologische machines zijn is er volop. Mensen die het bestaan van iets anders beweren zijn degenen die daar bewijs voor moeten leveren. Het bestaan van bijvoorbeeld een ziel of geest dat bewezen wordt kan het bewijs voor het bestaan van puur biologische machines onderuit halen. Logisch ook omdat dat zou betekenen dat onze beschouwing van wanneer iets bewijs is voor puur biologische machines foutief bleek. In theorie is dit in zekere zin mogelijk.
Er bestaat een filosofische beschouwing van de werkelijkheid waarbij we niets zeker weten totdat we het kunnen toetsen aan alles (en hier is alle in zijn breedst mogelijke vorm). Aangezien dit onmogelijk is weten we volgens deze beschouwing nooit iets zeker.
Je kunt met die beschouwing alles op deze manier bekijken maar dan kun je praktisch helemaal nergens iets over zeggen omdat je volgens deze beschouwing nooit genoeg bewijs hebt.
Gezien het ontbreken van het praktisch nut hiervan in de wetenschap wordt dit perspectief genegeerd. Simpelweg omdat het praktisch niet werkt. Ik negeer deze beschouwing dan ook.
Volgens deze beschouwing is het mogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat als je alles weet. Alles. Dan kun je namelijk het niet bestaan van iets toetsen aan alles en zeker weten, met bewijs, dat iets niet bestaat. Omdat dit zoals ik al eerder zei praktisch niet werkt is het nooit aan wie dan ook om bewijs te leveren dat iets niet bestaat. Dit kan namelijk niet. Bewijs kan dus alleen geleverd worden voor iets dat bestaat en daarom zeggen we dan ook dat iets bewezen is.
Dit alles hangt ook een beetje samen met filosofische ideeën als dat we in een soort matrix zitten zonder het in de gaten te hebben (hier heb ik een topic titel over gezien vandaag ergens).
Kort samengevat: Er is dus wel degelijk bewijs vanuit hoe het praktisch werkt en zoals we met bewijs omgaan.
Ik zou niet weten hoe je daar permissie van mij voor nodig hebt.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:10 schreef Loppe het volgende:
[..]
Mag ik hieruit afleiden dat je eigl. weet dat je niks weet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |