Nee hoor, eventueel alleen voor nieuw af te sluiten hypotheken. En vooral vergeet niet dat het een proefballon is, er kunnen pas nieuwe besluiten worden gemaakt na de verkiezingen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:35 schreef error_404 het volgende:
Dat aflossingsvrije deel ligt nu onder vuur; mogelijk zal de HRA op dit deel komen te vervallen. Ik zou het aflossingsvrije deel verlagen, om zo lagere lasten te hebben. Ook kan het later erg prettig zijn wanneer je je huis wilt verkopen.
Dit inderdaad.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:34 schreef trigt013 het volgende:
Aflossen is het goedkoopst, de HRA weegt niet op tegen te creditrente op je hypotheek. Pas als je HRA + debetrente hoger is dan de creditrente is aflossen niet meer rendabel maar dat zullen de banken nooit doen.
Waarschijnlijk daalt de inleg/maand op de bankspaarrekening dan wel door die extra storting, als het doel blijft om in 30 jaar hetzelfde kapitaal op te bouwen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:31 schreef Stansfield het volgende:
1) Ik stort het op de bankspaar rekening. Voordeel: ik los af, mijn schuld blijft gelijk waardoor ik dezelfde aftrekpost behoudt. Nadeel: Mijn maandlasten worden niet minder.
Volgens mij is dat 0.1 procent verschil dus dat zal wel niet zoveel uitmaken. Dat zal ik vanavond nog even na kunnen kijken.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:51 schreef Five_Horizons het volgende:
Voor als je zou willen aflossen: zit er een verschil in rente tussen beide hypotheekdelen?
Hoewel een klein verschil is het natuurlijk niet slim om dan in te lossen op het hypotheekdeel met de laagste rente.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:52 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Volgens mij is dat 0.1 procent verschil dus dat zal wel niet zoveel uitmaken. Dat zal ik vanavond nog even na kunnen kijken.
Ik vind banksparen ook niks (maar dan vanwege de fiscale regels hieromtrent), maar de rente van de bankspaarrekening is gelijk aan de te betalen rente. Het is geen gewone spaarrekening.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:57 schreef LXIV het volgende:
Ik zou ook aflossen omdat dit de onmiskenbaar meest veilige manier van beleggen denkbaar is. Daarnaast levert dat banksparen ook niks op. Het is natuurlijk raar dat jij bij één bank 2,5% voor je spaargeld krijgt en 5% voor je hypotheek betaalt. Het hele voordeel HRA verdwijnt in de zakken van de bank.
Verder voordeel van echt aflossen is dan ook nog dat je hypotheek boven water blijft (buffer). Als de huizenprijzen nog verder dalen blijf je tenminste in de plus staan.
Dat is zeker niet het geval. Mocht er niks wijzigen. Wat ik nu niet voorzie. We wonen er pas net 1 jaar samen. Dus daar blijven we nog wel even zitten.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:23 schreef ManAtWork het volgende:
Wil je op korte termijn (binnen bijv. een jaar of 5) een andere eigen woning kopen, zou je nog de bijleenregeling in het achterhoofd kunnen houden,...
Als ik het zo lees niet:quote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:25 schreef DroogDok het volgende:
Geen boete trouwens op eerder aflossen in je hypotheek voorwaarden?
Standaard kan er 10% boetevrij worden afgelost (bij sommigen 15 tot 20%)quote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:25 schreef DroogDok het volgende:
Geen boete trouwens op eerder aflossen in je hypotheek voorwaarden?
Deposito`s voor 3 jaar of langer geven al meer rendement dan aflossen bij een hypotheekrente van ~ 5.2%.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:34 schreef trigt013 het volgende:
Aflossen is het goedkoopst, de HRA weegt niet op tegen te creditrente op je hypotheek. Pas als je HRA + debetrente hoger is dan de creditrente is aflossen niet meer rendabel maar dat zullen de banken nooit doen.
Griekse staatsobligaties gaan ook lekkerquote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Deposito`s voor 3 jaar of langer geven al meer rendement dan aflossen bij een hypotheekrente van ~ 5.2%.
Bwhehehequote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:57 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Griekse staatsobligaties gaan ook lekker
Het percentage wat hij aan rente op zijn bankspaargedeelte krijgt, is als het goed is net zo hoog als de rente die bij betaalt over de hypotheek.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:57 schreef LXIV het volgende:
Ik zou ook aflossen omdat dit de onmiskenbaar meest veilige manier van beleggen denkbaar is. Daarnaast levert dat banksparen ook niks op. Het is natuurlijk raar dat jij bij één bank 2,5% voor je spaargeld krijgt en 5% voor je hypotheek betaalt. Het hele voordeel HRA verdwijnt in de zakken van de bank.
Verder voordeel van echt aflossen is dan ook nog dat je hypotheek boven water blijft (buffer). Als de huizenprijzen nog verder dalen blijf je tenminste in de plus staan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |