quote:Spanje en Italië op rand afgrond
Maar op dit moment zijn de problemen in Spanje en Italië het ernstigst.
In allebei de landen is een regering aan de macht die hervormingen doorvoert, maar de economieën herstellen niet snel genoeg van de problemen.
Daardoor wordt het steeds moeilijker voor Spanje en Italië om de rente op hun schulden te betalen.
Volgens de Italiaanse premier Monti stort de eurozone in als er tijdens deze eurotop geen oplossing wordt gevonden.
Frankrijk wil dat Europa betaalt
Frankrijk wil daarom, net als Spanje en Italië, dat die landen worden geholpen door Europa.
Dat zou kunnen door het noodfonds ESM geld te laten betalen, maar ook via de Europese Centrale Bank.
Duitsland is daar echter tegen en noemt de voorstellen die de andere landen tot nu toe hebben ingediend nep-oplossingen. Bondskanselier Merkel is bang dat de Duitse belastingbetalers op moeten draaien voor de problemen in Zuid-Europa.
quote:do 28 jun 2012, 22:29 | 0 reacties
'Doorgaan met euro is verschrikkelijk gevaarlijk'
AMSTERDAM - Dat de eurozone op enig moment uiteen zal vallen, staat vast. Stoppen met de euro kan daarom het beste nu al - gecontroleerd - gebeuren. Dat zegt Derek Scott, zeven jaar lang de economisch adviseur van de voormalig premier van Groot-Brittannië, Tony Blair.
"Stop met die euro, voor er een revolutie uitbreekt", waarschuw Scott in het nieuwe nummer HP/De Tijd. Hij haalt uit naar de Europese leiders, zoals Angela Merkel en onze eigen premier Mark Rutte. “Het zijn dromers, die niet handelen in het belang van het volk", zo constateert Scott in het opinieblad. "Ze kunnen op de zoveelste eurotop bedisselen tot ze een ons wegen, dat de eurozone op enig moment uiteen zal vallen staat vast.
quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Eindelijk verstandige zetten: op naar een sterk federaal Europa
"De dag duurde mede zo lang, omdat Spanje en Italië tijdens het beraad bekend maakten een 120 miljard euro tellend plan voor meer groei en banen in Europa te dwarsbomen totdat er een toezegging werd gedaan om op korte termijn iets te doen om de landen te helpen."quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:04 schreef Kirov het volgende:
[..]![]()
![]()
Het doel is goed, alleen de voor de weg er naar toe ben ik een beetje huiverig
Is hier ten lande ook schering en inslag hoor, hoort bij politiek. Dan moet je elke vorm van democratie ontbinden en overgaan tot individueel zelfbestuur.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
[..]
"De dag duurde mede zo lang, omdat Spanje en Italië tijdens het beraad bekend maakten een 120 miljard euro tellend plan voor meer groei en banen in Europa te dwarsbomen totdat er een toezegging werd gedaan om op korte termijn iets te doen om de landen te helpen."
Bron Nu.nl
Van dat soort vrienden moet je het maar hebben.
Graag.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Is hier ten lande ook schering en inslag hoor, hoort bij politiek. Dan moet je elke vorm van democratie ontbinden en overgaan tot individueel zelfbestuur.
Ik zie echt niet wat er mis is met een federaal Europa op de lange termijn.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:10 schreef Scrummie het volgende:
Ik vind Kirov en TRex echt enge mannetjes.
Omdat het geen geheel is, en nooit zal worden. Net als dat Azie nooit 1 geheel zal vormen, Afrika dat nooit zal worden, en Zuid en Noord Amerika ook nooit. Er zijn teveel verschillen tussen de bevolking, tussen mentaliteit, tussen cultuur. Het kan nooit gaan werken, nooit, tenzij er 1 taal komt, 1 volk met gelijke ideeën. En wat is daar voor nodig? Een oorlog als in 1940-45, uitroeien van de niet gelijkgestemden anders kan het gewoon niet.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:12 schreef Kirov het volgende:
[..]
Ik zie echt niet wat er mis is met een federaal Europa op de lange termijn.
Is een standpunt, maar daarin verschillen de gemeenteraad van Schubbekutteveen, provinciale staten, Tweede Kamer en Europa niet van elkaar.quote:
Behalve dan heterogeniteit van de betreffende bevolking, Die in Europa te hoog is.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Is een standpunt, maar daarin verschillen de gemeenteraad van Schubbekutteveen, provinciale staten, Tweede Kamer en Europa niet van elkaar.
Is dat nodig dan? In Zwitserland gaat het ook prima met verschillende bevolkingsgroepen en talen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:21 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Omdat het geen geheel is, en nooit zal worden. Net als dat Azie nooit 1 geheel zal vormen, Afrika dat nooit zal worden, en Zuid en Noord Amerika ook nooit. Er zijn teveel verschillen tussen de bevolking, tussen mentaliteit, tussen cultuur. Het kan nooit gaan werken, nooit, tenzij er 1 taal komt, 1 volk met gelijke ideeën. En wat is daar voor nodig? Een oorlog als in 1940-45, uitroeien van de niet gelijkgestemden anders kan het gewoon niet.
Niet vergelijkbaar.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:24 schreef Kirov het volgende:
[..]
Is dat nodig dan? In Zwitserland gaat het ook prima met verschillende bevolkingsgroepen en talen.
quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:21 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Omdat het geen geheel is, en nooit zal worden. Net als dat Azie nooit 1 geheel zal vormen, Afrika dat nooit zal worden, en Zuid en Noord Amerika ook nooit. Er zijn teveel verschillen tussen de bevolking, tussen mentaliteit, tussen cultuur. Het kan nooit gaan werken, nooit, tenzij er 1 taal komt, 1 volk met gelijke ideeën. En wat is daar voor nodig? Een oorlog als in 1940-45, uitroeien van de niet gelijkgestemden anders kan het gewoon niet.
Wat imho grote onzin is.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:22 schreef waht het volgende:
[..]
Behalve dan heterogeniteit van de betreffende bevolking, Die in Europa te hoog is.
Dat moge zo zijn, maar tussen de oren van de gemiddelde Europeaan is dat niet relevant.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
[..]
Wat imho grote onzin is.
Dan zit je echt met je neus te dicht erop, als je wat wereldwijder georienteerd bent, begrijp je dat Europeanen wel degelijk een gezamelijke basis qua cultuur, taal etc. hebben. In hogere mate dan Chinezen en Indiers om maar wat te noemen.
Zoals? Wat heeft een Nederlander met Spanjaarden? Of Italianen? Of Engelsen?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
[..]
Wat imho grote onzin is.
Dan zit je echt met je neus te dicht erop, als je wat wereldwijder georienteerd bent, begrijp je dat Europeanen wel degelijk een gezamelijke basis qua cultuur, taal etc. hebben. In hogere mate dan Chinezen en Indiers om maar wat te noemen.
Nee, ik bedoelde toch echt jouquote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
heeft michealmoore toestemming gegeven om een foto van hem te plaatsen?
Dan is dat een beetje mislukt, maar ik begrijp dat je door de argumenten heen bentquote:
Godsdienst, taal (ja, het heeft dezelfde oorsprong, en nagenoeg alle Europeanen verstaan elkaar prima), zelfs basiswaarden (goed, slecht, levensdoelen, etc.), juridisch en democratisch is alles (al dan niet losjes) op dezelfde manier geordend, etc.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:26 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Zoals? Wat heeft een Nederlander met Spanjaarden? Of Italianen? Of Engelsen?
Wie noemde wie nazi dan?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dan is dat een beetje mislukt, maar ik begrijp dat je door de argumenten heen bent
nou ja, ik word in ieder geval niet voor nazi uitgemaakt omdat ik de de-wereld-is-kut-polonaise niet zomaar meeloop
quote:De eerste rentestanden na het vannacht gesloten akkoord zijn bekend op 10-jarige staatsobligaties van Italië en Spanje. De rente die Spanje moet betalen zakt fors: van 6,896% naar 6,466%, ruim 0,4 procent dus. Ook de rente van Italië ging naar beneden: van 6,182 procent naar 5,865%, ruim 0,3 procent dus.
quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Godsdienst, taal (ja, het heeft dezelfde oorsprong, en nagenoeg alle Europeanen verstaan elkaar prima), zelfs basiswaarden (goed, slecht, levensdoelen, etc.), juridisch en democratisch is alles (al dan niet losjes) op dezelfde manier geordend, etc.
Als je heel met je neus heel dicht op een object ziet, zie je de relatieve plek in de wereld ook niet meer.
Kom op, Europese landen kennen een sterke gezamenlijke basis qua cultuur, waarden en inrichting van het land, als je dat afzet tegen andere regio's in de wereld. Dat is nauwelijks meer een mening te noemen, dat is gewoon een feit.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:35 schreef Scrummie het volgende:
[..]. Kom je ooit wel eens over de grens? Ik geloof het niet als je dit soort onzin beweerd. De taal zal best dezelfde oorsprong hebben, maar Fransen verstaan mij niet hoor, ook niet als ik Engels praat. En ik versta hun ook niet. Zelfde geld voor Spanjaarden, en eigenlijk zelfs Duitsers. In Spanje (waar ik regelmatig ben) is er een totaal andere levenswijze en wat belangrijk is. Godsdienst? *proest*.
Ik ben ook voor Europa, maar dan wel in een afgeslankte vorm en op lange termijn.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dan is dat een beetje mislukt, maar ik begrijp dat je door de argumenten heen bent
nou ja, ik word in ieder geval niet voor nazi uitgemaakt omdat ik de de-wereld-is-kut-polonaise niet zomaar meeloop
Benoem die eens dan? Wat is hier hetzelfde als in Spanje of Portugal? Het roepen is leuk, maar toon het maar eens aan met feiten, als je het zelf toch al een feit vind.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:36 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Kom op, Europese landen kennen een sterke gezamenlijke basis qua cultuur, waarden en inrichting van het land, als je dat afzet tegen andere regio's in de wereld. Dat is nauwelijks meer een mening te noemen, dat is gewoon een feit.
Ow, ik heb een bloedhekel aan politiek en vertrouw er geen één. Het is (in toenemende mate) vergeven van opportunisme en marketing. Maar daar zie ik geen verschil op nationaal niveau of Europees niveau, ik vind dat geen argument tegen Europa. Dan zou je alle politieke structuren moeten ontbinden, maar daarmee gooi je imho ook andere zaken weg die onze samenleving leefbaar maken. Dus daar heb ik de oplossing niet voor, maar Europa en nationaal zijn daarin niet anders. Dan heb ik nog liever een breder draagvlak, ook internationaal gezien.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:33 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Wie noemde wie nazi dan? [/qoute]
De gebruikelijke reactie van michaelmoore c.s. als je het niet met hem eens bent.
[quote]
En het gaat niet om een polonaise mee lopen. Als je niet ziet wat er aan de hand is, wat er gebeurt, dan is dat meer je kop in het zand steken dan wat anders. Ik zie in ieder geval heel veel incompetentie in het politieke klimaat, zowel op nationaal niveau als op Europees niveau. Ik zie veel leugens, ik zie dagelijkse EU reddingen wat na een halve dag meestal geen redding blijkt te zijn, ik zie geld verdampen alsof het niets is. Dat kan je toch ook niet ontkennen?
quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:35 schreef Scrummie het volgende:
[..]. Kom je ooit wel eens over de grens? Ik geloof het niet als je dit soort onzin beweerd. De taal zal best dezelfde oorsprong hebben, maar Fransen verstaan mij niet hoor, ook niet als ik Engels praat. En ik versta hun ook niet. Zelfde geld voor Spanjaarden, en eigenlijk zelfs Duitsers. In Spanje (waar ik regelmatig ben) is er een totaal andere levenswijze en wat belangrijk is. Godsdienst? *proest*.
Goed, dan verschillen wij gewoon van mening, wat dus magquote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ow, ik heb een bloedhekel aan politiek en vertrouw er geen één. Het is (in toenemende mate) vergeven van opportunisme en marketing. Maar daar zie ik geen verschil op nationaal niveau of Europees niveau, ik vind dat geen argument tegen Europa. Dan zou je alle politieke structuren moeten ontbinden, maar daarmee gooi je imho ook andere zaken weg die onze samenleving leefbaar maken. Dus daar heb ik de oplossing niet voor, maar Europa en nationaal zijn daarin niet anders. Dan heb ik nog liever een breder draagvlak, ook internationaal gezien.
Ik zal niet ontkennen dat niet alles koek-en-ei is, en dat ze heel voorzichtig om de hete brij heendraaien, en dat ze beter doortastender zouden kunnen zijn. Maar wat is het alternatief dan? Als een waddeneiland in de wereld gaanl liggen (zoals Maarten van Rossum het formuleert). Nederland is te klein om in het geweld van China, India, Rusland, USA of ook maar Canada mee te doen. Je kunt imho niet denken dat je ontkomt aan samengaan in een groter verband. De wereld is simpelweg veranderd de laatste 20 jaar. En zonder de euro was NL volledig door het putje gegaan in 2008/2009 met ABN, Fortis, ING, SNS, NIBC, Aegon, en ik vergeet er vast nog een paar.
Ik zie ook wel de nadelen, maar ook de voordelen om onderdeel te zijn van een groter sterker geheel.
Dat evenwicht mis ik in dit topic wel eens.
Deze doemdenkerij ga ik dan weer niet in mee.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
En zonder de euro was NL volledig door het putje gegaan in 2008/2009 met ABN, Fortis, ING, SNS, NIBC, Aegon, en ik vergeet er vast nog een paar.
Reageer dan ook even op de rest van de postquote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]Ja, ik kom 'wel eens' over de grens
Ga eens naar landen in Azië, Afrika of het Midden-Oosten en je zult beseffen wat in Spanje en Portugal hetzelfde is als in Nederland.Het hangt af van je eigen perspectief. Als je nooit ergens komt is het volgende dorp al vreemd en eng.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:40 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Benoem die eens dan? Wat is hier hetzelfde als in Spanje of Portugal? Het roepen is leuk, maar toon het maar eens aan met feiten, als je het zelf toch al een feit vind.
quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:37 schreef iamcj het volgende:
[..]
Ik ben ook voor Europa, maar dan wel in een afgeslankte vorm en op lange termijn.
Waarom ik het nu niet zie gebeuren:
Er wordt bezuinigd in plaats van geïnvesteerd.
Dat lijkt me nou net een reden om haast te maken, want dat wordt imho alleen slechter, niet beter.quote:Europa is nog te afhankelijk van andere continenten.
Wat dat betreft hadden ze qua timing dat beter kunnen doen in een periode van economische voorspoed inderdaad. Het merendeel van de bevolking stemt met de voeten, imhoquote:De bevolking lijkt nog niet klaar voor eenwording.
Ook dat gaat nooit anders worden, en het is een (polder)cultuur waar we in NL groot mee geworden zijn, imhoquote:De Europese leiders zitten niet op 1 lijn, dus het wordt altijd een uitgekleed compromis.
Dat ze eerst de bankensector moeten opschonen: eens. Overigens geldt voor de meeste banken dat die zich buitengewoon vlot uit de problemen 'verdienen' hoor, als je kijkt naar de voortgangsrapportages over Basel-III zie de extra kapitaalseisen door verreweg de meeste banken bij elkaar gespaard worden door winstinhouding. En telkens zie je dat een beperkt aantal achterblijvers uit een zuidelijke hoek komen. Als je die maar half kapitaliseert, lopen de fundignsrentes weer omhoog, waardoor je ze weer iets moet toestoppen, etc etc. Ofwel, in één keer goed kapitaliseren, en de ECB/ESF/ESxx moet niet als preferente schuldeiser vooraan gaan staan, maar risicodragend zijn, anders lost het niks op. Anders is het symbolisch.quote:Door het bezuinigen zal de Europese economie gaan krimpen, waardoor de problemen op de obligatiemarkt toe blijven nemen, zoals ze dat de afgelopen 4 jaar blijven doen.
Je bouwt een huis op een wegzakkende fundering.
Banken komen maar niet van het infuus.
Ik denk niet dat je die kans van de rest van de wereld krijgt. Zou een beetje van het één en een beetje van het ander, tegelijkertijd niet kunnen werken? Evolutie ipv revolutie?quote:Maar ja, this time is different......
imo moeten we zo snel mogelijk herstructeren, afschrijven en opnieuw beginnen. Europa zsm omvormen naar een duurzame economie.
Inrichting van het rechtssysteem, democratische invulling van hoge en lagere bestuurslagen, geloof in de gelijkheid tussen man en vrouw, christelijke geloof en christelijke waarden, kapitalistische invulling van de economie, gedeelde kunstgeschiedenis, vrijheid van meningsuiting, gezamenlijke evenementen als EK's, songfestivals, gemeenschappelijke hekel aan de Europese Uniequote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:40 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Benoem die eens dan? Wat is hier hetzelfde als in Spanje of Portugal? Het roepen is leuk, maar toon het maar eens aan met feiten, als je het zelf toch al een feit vind.
Ik versta ze prima, en zij mij ook.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:46 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Reageer dan ook even op de rest van de post
Je bedoelt dat we failliet zijn en dat we de pijn nu maar moeten nivelleren over de hele unie?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Goed, als jij en je vader het zo beleven, zal het wel zo zijnquote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik versta ze prima, en zij mij ook.
Mijn vader is boven de tachtig, heeft nagenoeg geen opleiding gehad, en die reist ook heel Europa door, en heeft er geen probleem mee
Probeer dat eens in India waar het normaal is dat mensen van twee dorpen verderop elkaar niet meer verstaan, of in China waar 1/2 van het land Han Chinezen niet verstaan (of zelfs ook maar willen verstaan - is ook mentaliteitskwestie)
Ik bedoel wat er staat, en niet welke karikatuur je me probeert op te leggen? Duidelijk?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je bedoelt dat we failliet zijn en dat we de pijn nu maar moeten nivelleren over de hele unie?
Tja... ik dacht altijd dat het kapitalisme draaide over het laten opdraaien van de rekening door mensen die domme dingen hebben gedaan. Kennelijk ben jij een groot voorstander van het communisme.
Fair enoughquote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:56 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Goed, als jij en je vader het zo beleven, zal het wel zo zijn.
Einde discussie
We hebben geen gemeenschappelijk basis, neem nu een godsdienst... in sommige landen maakten de protestanen en de katholieken elkaar tot een paar jaar geleden nog af, ga 100 of 200 jaar terug en je zult zien dat menig conflict op dit continent om religieuze meningsverschillen draaide.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Godsdienst, taal (ja, het heeft dezelfde oorsprong, en nagenoeg alle Europeanen verstaan elkaar prima), zelfs basiswaarden (goed, slecht, levensdoelen, etc.), juridisch en democratisch is alles (al dan niet losjes) op dezelfde manier geordend, etc.
Als je heel met je neus heel dicht op een object ziet, zie je de relatieve plek in de wereld ook niet meer.
Aan die beeldvorming draag je zelf een forse duit bij, immers je verondersteld een 'sterk' verenigd Europa. We weten ondertussen dat dit al decennia lang geroepen wordt maar dat het maar niet lukt.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik bedoel wat er staat, en niet welke karikatuur je me probeert op te leggen? Duidelijk?
Vergeleken met China, of Rusland, of Kenia zijn dit echt maar kleine details hoor. Zoom eens een beetje uit.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
Basiswaarden? Neem de nuchtere Noord Europeaan en vergelijk dit eens met de macho cultuur in Zuid Europa... wereld van verschil imo.
behalve dan dat die bevolking van schubbekutterveen dezelfde taal spreken, dezelfde arbeidsethos en cultuur hebbenquote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Is een standpunt, maar daarin verschillen de gemeenteraad van Schubbekutteveen, provinciale staten, Tweede Kamer en Europa niet van elkaar.
Ik geef enkel pragmatische gedachten weer, ik ben niet tegen een gemeenschappelijke munt maar de volgorde is verkeerd, er had eerst sprake moeten zijn van een vrijwillig samen gaan van bevolkingen middels volksreferendaquote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:09 schreef waht het volgende:
Pragmatische perspectieven zijn amper te vinden.
Concurrentie in democratie, niets mis mee!quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Als dat 'verstaan' niet letterlijk lukt, dan toch figuurlijk. Het is waar dat genoemde landen een andere cultuur hebben, maar de funderingen van deze maatschappijen zijn dezelfden als in Nederland. En dat merk je toch heus in de omgang met mensen uit Europese landen. Ik werk dagelijks samen met mensen van ruim tien Europese nationaliteiten en het is opmerkelijk om elke dag weer te merken hoe goed je elkaar kunt begrijpen en heus niet alleen omdat dit mensen met een opleiding zijn die hun talen spreken, maar meer omdat je zoveel waarden en normen deelt.quote:Dan de taal, ik kan me amper verstaanbaar maken in Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië, wat nu... we verstaan elkaar uitstekend... ga toch weg man![]()
Even gerepareerd voor je.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:14 schreef michaelmoore het volgende:
Ik geef enkel pragmatische dogmatische gedachten weer
Nee dat zijn ze niet, in de zuidelijke landen is het altijd trend geweest om gemakzuchtig en verspillend te zijn, vroeger werd dat gecorrigeerd door een hoge inflatie waar we geen last van hadden, hooguit de burger in dat land, maar die droegen dan ook minder bij, waardoor het eigenlijk gelijkspel was.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:18 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Als dat 'verstaan' niet letterlijk lukt, dan toch figuurlijk. Het is waar dat genoemde landen een andere cultuur hebben, maar de funderingen van deze maatschappijen zijn dezelfden als in Nederland. En dat merk je toch heus in de omgang met mensen uit Europese landen. Ik werk dagelijks samen met mensen van rum tien Europese nationaliteiten en het is opmerkelijk om elke dag weer te merken hoe goed je elkaar kunt begrijpen en heus niet alleen omdat dit mensen met een opleiding zijn die hun talen spreken.
inderdaad en het ESM is nu dus al te klein, en voor de volgende 40 miljard moet het in stemming in de tweede kamer komenquote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:18 schreef raptorix het volgende:
Wat er nu dus gebeurd is dat de banken indirect gered worden op kosten van de europese burger, sjonge jonge.
Dat zal ook wel lukken. Volgens jou natuurlijk niet, maar jij denkt dan ook al een paar jaar dat de euro morgen zal klappen. Tot nu toe zit je er consquent naast.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
inderdaad en het ESM is nu dus al te klein, en voor de volgende 40 miljard moet het in stemming in de tweede kamer komen
Als een landje met 9 miljoen al een complete eurozone aan wankelen kan brengen is dat niet vreemd lijkt me.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:22 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Dat zal ook wel lukken. Volgens jou natuurlijk niet, maar jij denkt dan ook al een paar jaar dat de euro morgen zal klappen. Tot nu toe zit je er consquent naast.
Ik hoop voor je dat het gezellig is daar in Lutjebroek.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee dat zijn ze niet, in de zuidelijke landen is het altijd trend geweest om gemakzuchtig en verspillend te zijn, vroeger werd dat gecorrigeerd door een hoge inflatie waar we geen last van hadden, hooguit de burger in dat land, maar die droegen dan ook minder bij, waardoor het eigenlijk gelijkspel was.
Amsterdam, maar boerenverstand zou niet slecht van pas komen bij je.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:25 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
[..]
Ik hoop voor je dat het gezellig is daar in Lutjebroek.
editquote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Amsterdam, maar boerenverstand zou niet slecht van pas komen bij je.
Wanneer zou het punt bereikt worden dat het noodfonds niet meer aangevuld wordt met toezeggingen van lidstaten, maar rechtstreeks via de geldpers van de ECB?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:21 schreef michaelmoore het volgende:
Banken mogen gered worden en staatsobligaties van zwakke landen mogen opgekocht worden , dat duurt dus hooguit een jaar en dan is er nieuw geld nodig
nee wanneer weet ik niet maar dat het moet gebeuren is voor mij duidelijk, de divergentie tussen de economieën van landen wordt met het jaar groter en niet kleinerquote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:22 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Dat zal ook wel lukken. Volgens jou natuurlijk niet, maar jij denkt dan ook al een paar jaar dat de euro morgen zal klappen. Tot nu toe zit je er consquent naast.
Zo te zien valt dat wankelen eigenlijk best mee, heb je daar al eens aan gedacht?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als een landje met 9 miljoen al een complete eurozone aan wankelen kan brengen is dat niet vreemd lijkt me.
De geldpers is pas net warm gedraaid, daar zit nog genoeg rek op.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee wanneer weet ik niet maar dat het moet gebeuren is voor mij duidelijk, de divergentie tussen de economieën van landen wordt met het jaar groter en niet kleiner
De rentes van zuidelijke landen kunne niet meer omlaag
Ook daar moeten de lidstaten toestemming voor geven, en Duitsland zal dat niet toestaan om meer dan de afgesproken 3% te printen , en dat is al teveel bij krimp van de eurozone, , want het is een heilloze weg en echt het eind van de euroquote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:28 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Wanneer zou het punt bereikt worden dat het noodfonds niet meer aangevuld wordt met toezeggingen van lidstaten, maar rechtstreeks via de geldpers van de ECB?
7% rente op de kapitaalmarkt is behoorlijk wankel ja.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:31 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Zo te zien valt dat wankelen eigenlijk best mee, heb je daar al eens aan gedacht?
Zo rond '81 waren de meeste rentes stukken hoger. In die zin valt het erg mee momenteel.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
7% rente op de kapitaalmarkt is behoorlijk wankel ja.
Dan zal de rente echt naar > 10% gaan ook voor onsquote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:32 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
De geldpers is pas net warm gedraaid, daar zit nog genoeg rek op.
En dat soort landen konden gewoon op een fatsoenlijke manier een reset doen, Turkije bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:33 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Zo rond '81 waren de meeste rentes stukken hoger. In die zin valt het erg mee momenteel.
weet je hoeveel de staatsschuld toen was ??quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:33 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Zo rond '81 waren de meeste rentes stukken hoger. In die zin valt het erg mee momenteel.
Welk soort landen? Hoe hoog denk je dat de rentes in de VS of Duitsland toen waren?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
En dat soort landen konden gewoon op een fatsoenlijke manier een reset doen, Turkije bijvoorbeeld.
Maar werk je ook samen met mensen die niet uit Europa komen?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:18 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Als dat 'verstaan' niet letterlijk lukt, dan toch figuurlijk. Het is waar dat genoemde landen een andere cultuur hebben, maar de funderingen van deze maatschappijen zijn dezelfden als in Nederland. En dat merk je toch heus in de omgang met mensen uit Europese landen. Ik werk dagelijks samen met mensen van ruim tien Europese nationaliteiten en het is opmerkelijk om elke dag weer te merken hoe goed je elkaar kunt begrijpen en heus niet alleen omdat dit mensen met een opleiding zijn die hun talen spreken, maar meer omdat je zoveel waarden en normen deelt.
Daar zeg je wat zinnigs. Er is nu ook een probleem; een schuldenprobleem. Geen eurocrisis, maar een schuldencrisis.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
weet je hoeveel de staatsschuld toen was ??
Nee het is de euro die op het spel staat, dus een eurocrisisquote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:38 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Daar zeg je wat zinnigs. Er is nu ook een probleem; een schuldenprobleem. Geen eurocrisis, maar een schuldencrisis.
Misschien... Zo vrij is de kapitaalmarkt helemaal niet, en als alle centrale banken geld gaan drukken krijg je andere geldstromen, meer rechtstreekse financiering uit de geldpers, en minder leningen. Dat valt allemaal dus nog te bezien.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan zal de rente echt naar > 10% gaan ook voor ons
Dat is jouw perceptie.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee het is de euro die op het spel staat, dus een eurocrisis
DE USA is een politiek en fiscale eenheidquote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:40 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Dat is jouw perceptie.
Waarom zou de dollar dan zo'n geweldige munt zijn? De Fed drukt toch ook bij? Amerika heeft toch ook schulden?
En als je allemaal dezelfde taal en cultuur deelt maken schulden niks uit?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
DE USA is een politiek en fiscale eenheid
(en ook een culturele- en taaleenheid voor het eenheidsgevoel)
lastig he, goed lezenquote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:48 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
En als je allemaal dezelfde taal en cultuur deelt maken schulden niks uit?
In dat geval zal het met Griekenland ook wel goed komen.
Volgens mij ligt het niet aan mijn leesvaardigheid, maar komt het omdat jij een incosenquente en dogmatische gedachte probeert over te brengen. Je blijft maar roepen dat het allemaal met cultuur, taal en fiscaliteit zou samenhangen, terwijl de schulden in het hele Westen gigantisch groeiden de afgelopen decennia.quote:
Nu toch weer kritischer, de rentes stijgen weer iets. Verder goede opmerking van die ING-econoom dat het allemaal uit dat noodfonds moet komen en die heeft een heel duidelijke grens.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:23 schreef Hephaistos. het volgende:
Financieel experts waren net op RTL Z overwegend positief over het akkoord. Zelfs Eijffinger, die ik tot nu toe alleen nog maar kende als negatieve brombeer
lijkt me ook waar krijg je 24% rente op je spaargeld ??quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:55 schreef raptorix het volgende:
Maar ik stel voor dat de eurolevers vandaag nog een persoonlijke lening opnemen en grieks papier kopen, met zulk een heilig vertrouwen zou je wel dief van je eigen portemonee zijn als je het niet zou doen.
Wat een onzin. Ten eerste is er niets heiligs aan, ten tweede werd er laatst ook al afschreven op Grieks papier, en bestaat de euro nog steeds. Je komt dus met een verband dat al bewezen onjuist is.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:55 schreef raptorix het volgende:
Maar ik stel voor dat de eurolevers vandaag nog een persoonlijke lening opnemen en grieks papier kopen, met zulk een heilig vertrouwen zou je wel dief van je eigen portemonee zijn als je het niet zou doen.
Afgeschreven, weet je wat dat inhoud? Juist GEEN vertrouwen meer.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:57 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ten eerste is er niets heiligs aan, ten tweede werd er laatst ook al afschreven op Grieks papier, en bestaat de euro nog steeds. Je komt dus met een verband dat al bewezen onjuist is.
Bij iedere top wordt er weer een politieke beslissing genomen. Zo wordt staptje voor stapje Europa institutioneel opgetuigd. De crisisdruk is daarbij alleen maar behulpzaam, dus die zullen ze ongetwijfeld weer terug laten komen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:56 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Nu toch weer kritischer, de rentes stijgen weer iets. Verder goede opmerking van die ING-econoom dat het allemaal uit dat noodfonds moet komen en die heeft een heel duidelijke grens.
Vaak zie je dat zo'n EU-top even werkt als een shot morfine en dat het steeds sneller weer uitwerkt op de financiele markten. Kijken of dat nu anders is.
Als jij niet verder dan dat begrip kunt kijken ga dan vooral in capslock praten. Volgens mij is de euro er nog steeds, en Griekenland zit er ook nog in. Blijkbaar maakte die afschrijving daarvoor geen enorm verschil.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Afgeschreven, weet je wat dat inhoud? Juist GEEN vertrouwen meer.
De euro is er nog steeds omdat overheden aan valsemunterij doen, Sharon is er trouwens ook nog steeds.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:00 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Als jij niet verder dan dat begrip kunt kijken ga dan vooral in capslock praten. Volgens mij is de euro er nog steeds, en Griekenland zit er ook nog in. Blijkbaar maakte die afschrijving daarvoor geen enorm verschil.
inderdaad, wat er is afgesproken is om de ESM spaarpot leeg te strooien in waardeloze leningen en dat ESM spaarpotje is er nog steeds nietquote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:00 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
hoppa, weer een top van niets achter de rug, dat iedereen hier niet moe van wordt, weer mooie woorden waar het eventjes lijkt dat er doorgbraken gemaakt zijn, maar bij even nadenken blijkt dat er ook maar niets conreet is. Heerlijk die politiek! De rentes stijgen alweer naar hartelust, dus deze truuk is echt uitgewerkt.
dus eigenlijk zijn ze het nergens over eens, , we hebben weer een leuk praatje voor de Bühne met wat steekworden als masterplan en building blocksquote:Op vrijdag 29 juni 2012 07:14 schreef iamcj het volgende:
Van Rompuy over zijn rapport: "we agreed on a procedure to go forward", "we agreed on the four building blocks", "we have not agreed on the report itself".
Rutte over het rapport "we have take note of the report"
Ze hebben dus besloten dat ze zijn tekst aan gaan passen in oktober en december tot dat iedereen het er mee eens is.
De kop op nu.nl:
Lidstaten stemmen in met masterplan![]()
http://tvnewsroom.consili(...)n-council-june-2012/
http://tvnewsroom.consili(...)netherlands-part-17/
Noem het hoe je wil, het is nooit anders geweest en zal dat misschien ook niet worden. Overheden halen trouwens nog veel meer trucs uit.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
De euro is er nog steeds omdat overheden aan valsemunterij doen, Sharon is er trouwens ook nog steeds.
Wat je hier weer dumpt is volslagen contrair aan elkaar, hequote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:14 schreef michaelmoore het volgende:
Wat nu gebeurt is dat overheden de winsten van de banken garanderen en betalen, gevolg hogere hypotheekrentes doordat de balansen van die banken versterkt moeten worden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |