Ik had vroeger ook driftbuien... bleek dat het een allergische reactie was op chocola....quote:Op dinsdag 26 juni 2012 19:46 schreef Nijna het volgende:
We hadden hier net een flinke driftbui, Peuter trok zichzelf de haren uit t hoofd...
quote:Op dinsdag 26 juni 2012 19:46 schreef Nijna het volgende:
Nagels en handen worden hier ook regelmatig gestift... ik vind het toch tegenvallen hoe "slecht", afwasbare stiften afwasbaar zijn. Niet omdat ik het nou direct een drama vindt als ze zichzelf kleuren, maar afwasbaar, doet wekt bij mij de verwachting dat het dan ook afwasbaar is...
We hadden hier net een flinke driftbui, Peuter trok zichzelf de haren uit t hoofd...
Het is hier niet zo aan de orde, want ik merk niet dat Ivan conflicten heeft met andere peuters. Hij gaat ze vaak uit de weg. Met Lena komt het natuurlijk wel voor. Hoe dan ook, ik zou ook niet van het terugslaankamp zijn. Ik probeer zijn frustraties te benoemen, waar nodig uitleg te geven (Lena doet veel vervelende dingen omdat ze nog niet begrijpt dat Ivan die vervelend vindt, bijvoorbeeld) en vraag hem in geval van een conflict eerst te vertellen wat hem frustreert ("Lena, ik vind het niet leuk dat je me slaat") en als het niet werkt naar me toe te komen.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 19:35 schreef -Spring het volgende:
Hoe doen jullie het als je peuter wordt geslagen/geschopt/geduwd door een andere peuter? Ik zeg tegen L dat ze terug mag slaan/schoppen/duwen. Een vriendin vertelt haar peuter dat ze naar mama of de juf moet stappen.
Ik zeg er zelf trouwens altijd expliciet bij dat ze alléén terúg mag slaan/schoppen/duwen en ze het nooit als eerste mag doen.
Ik zou zeggen dat ze tegen D moet zeggen dat hij niet mag duwen, en dan er zelf weer opklimmen. Hoeft D niet voor geduwd te worden, zeg maar.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 20:23 schreef -Spring het volgende:
Voorbeeld: L komt huilend naar me toe omdat D haar op de trampoline geduwd heeft. D kan idd best 'hardhandig' zijn zonder dat er (nog) sprake is van een conflict. Ik zeg in zo'n geval dat ze best terug mag duwen.
Zelf lost ze het trouwens op door te zeggen dat dat niet lief is voor L en dat D sorry moet zeggen.Dat zegt ze overigens tegen mij, niet tegen D.
Enerzijds ben ik ook voor het verbaal oplossen van probleempjes, anderzijds wil ik dat ze durft om voor zichzelf op te komen, ook als er eens geen juf of mama in de buurt is.
Tuurlijk, maar dat staat niet gelijk aan fysiek worden. Wat ik aan wou geven is dat relativeringsvermogen ook een verdienste is. Daar schort het bij veel volwassenen in ieder geval nog steeds aan.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 20:33 schreef simmu het volgende:
nou ja, even snel voor ik er ff vandoor ben; ik vind het ook belangrijk dat mijn spul leert ruzie te maken. hoe maf dat ook klinkt. het is nu evenwichtig tussen ze, ook al ruzieen ze. het is ook proportioneel. nja, dus geven we ze doorgaans de kans om het zelf op te lossen eerst.
quote:Op dinsdag 26 juni 2012 20:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar dat staat niet gelijk aan fysiek worden. Wat ik aan wou geven is dat relativeringsvermogen ook een verdienste is. Daar schort het bij veel volwassenen in ieder geval nog steeds aan.
Ik maak ze altijd even wakker.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 21:22 schreef -Spring het volgende:
Gos, L ligt te huilen in dr slaap. Wakkermaken of haar haar droom laten afmaken?
nee, het staat niet gelijk. maar ook wanneer het wel fysiek wordt/is, kan het denk ik zinvol zijn om niet te snel in te grijpen (doch wel de boel in de gaten te houden!). ik merk gewoon 's avonds dat wanneer ik me er niet mee bemoei, er ook wel enig duw- en trek werk is en dat ze dat prima zelf op kunnen lossen. maar goed; ik vind het evengoed lastig hoor. als ik er bij ben tolereer ik geen duwen, slaan, schoppen, bijten of wat dan. maar als ik uit mijn ooghoek ravi zie meppen die al een tijdje kleirt naar selene, dan kan ik eerlijk gezegd die gibs vanuit mijn ooghoek van selene dan ook wel prima negerenquote:Op dinsdag 26 juni 2012 20:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar dat staat niet gelijk aan fysiek worden. Wat ik aan wou geven is dat relativeringsvermogen ook een verdienste is. Daar schort het bij veel volwassenen in ieder geval nog steeds aan.
ik laat ze liggen bij slaaphuilen of praten. gisteravond ravi ook nog: "neeneeneemagNIEEEEEEEEEE"quote:Op dinsdag 26 juni 2012 21:22 schreef -Spring het volgende:
Gos, L ligt te huilen in dr slaap. Wakkermaken of haar haar droom laten afmaken?
nja, met zulke dingen ben ik dan niet flauw en geef ik zo'n joch gewoon zelf op zn falie en loop weg met kind(eren). komt geloof ik vanuit mijn achtergrond van opgroeien in een katholieke familie met heel veel kindjes. bij ons is het heel normaal om gewoon in te grijpen als je random zoiets zietquote:Op dinsdag 26 juni 2012 21:04 schreef ymme het volgende:
Hoe reageren jullie als een ander kind jouw kind slaat/schopt/duwt en die ouders/leidsters etc zijn niet in de buurd of zien het gewoonweg niet.
Laats waren wij in een binnenspeeltuin (chimpiechamp) en mart zat samen met een jongen van een jaar of 4/5, in de ballenbak. Echter werd deze jonge man steeds vervelende tegenover Mart. Steeds om duwen en zo ineens beet hij hem in Mart zijn wang... Mart negeerde het duwen maar bij de beet begon hij toch echt te huilen van schrik en natuur omdat het pijn deed. Ik ging er meteen naar toe maar wist even echt niet hoe te reageren tegen de jongen waarvan er geen verantwoordelijke in de buurt was....
Over het hoe conflicten op te lossen, wel/niet terug slaan of naar iemand toe gaan denk ik ook veel over na. Ik wil Mart het beste meegeven, maar wat is het beste....
Van de week hoorde ik leyla onwijs zielig huilen in dr slaap. Al voordat ik bij haar was werd ze wakker vol verdriet. Maar hoe sneller ze dan doorhebben dat het ok is, des te sneller gaan ze ook weer slapen.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 21:34 schreef Vicky het volgende:
ik ook..
Tess net ook hard aan het huilen.. Ik kreeg dr niet getroost. Ff mee naar dd woonkamer genomen, ze heeft warme melk gedronken en nu ligt ze weer in bedje
Zit misschien ook wel wat in.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 21:38 schreef -Spring het volgende:
Ze werd vanzelf wakker. Getroost in dr kamertje en nu slaapt ze weer. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat je een kind beter de droom kunt laten afmaken.
Tico, pm je adres ff, dan snor gezegd broeken voor je op.
Ik herken het wel. Ivan is dus een tijdje geleden begonnen met tuffen, en hij doet dat welbewust als hij boos op mij is, om mij boos te maken. Hij heeft ook een kort lontje als het om Lena gaat, hij probeert mij wel eens te slaan, hij kan niets hebben van zijn vader. Gister trapte hij voor m'n neus een soepstengel kapot omdat hij wist dat ik dat niet leuk zou vinden.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 23:05 schreef wickie het volgende:
Op het kdv doet ze dit niet, alleen thuis.
Helemaal mee eens! Je kunt ook echt prima voor jezelf opkomen met woorden. Ik merk wel, ook aan mijn eigen kind, die snel fysiek wordt (afpakken van speelgoed, trekken aan speelgoed of anderszins fysiek gedrag om het andere kind te doen loslaten) als hij voor zich opkomt. En dat ondanks dat ik een kind heb, dat verbaal heel sterk is. Een andere moeder die ik sprak met een kind op dezelfde groep op het kdv beweert dat het door andere kinderen op die groep komt waarvan ze dit gedrag af kijken.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 20:29 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat ze tegen D moet zeggen dat hij niet mag duwen, en dan er zelf weer opklimmen. Hoeft D niet voor geduwd te worden, zeg maar.
En dat werkt helaas ook niet bij alle kinderen zoquote:Op woensdag 27 juni 2012 20:40 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Wickie,
ik zit te denken hè. Misschien hoef je op zoiets als bijten wel helemaal niet 'rustig' te reageren. Ik zelf zou echt schrikken en vrij fel reageren denk ik. Ze mag best schrikken van jouw (oprechte) reactie toch? Dan ziet ze ook dat ze echt iets ergs doet. Mijn duo heeft nog nooit gebeten, maar als ze iets doen waar ik echt boos om ben of echt van schrik dan zet ik ze (echt wel boos) meteen op hun stoel aan tafel. Dan mogen ze daar blijven zitten totdat ik kan verwoorden waarom ik boos ben. Dan gebeurt het hier echt niet zomaar nog een keer. Ze schrikken dan echt van mij.
We waren laatst op een feest en een klein kindje beet R met volle kracht in de hand. R schrok heel erg en had echt veel pijn. Ik zag het gebeuren en vanuit mijn moederhart zei ik hard en fel tegen dat meiske; "Maar dat mag niet! Je mag iemand niet bijten!". De ouders reageerden rustig, maar dat voelde voor mij heel gek eerlijk gezegd.
R heeft nog dagen gezegd: Kindje mij opeten, magniet!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |